5
Dvoulázňové vývojky pro umělce
4-zář 07 14:53:00 |
bzencak
v Články
Dvoulázňové vývojky pro "umělce"...
Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!
Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.
Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!
Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.
U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.
Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.
Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!
Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.
Zde je: A. ADAMS D 23
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml
Původní Stoëcklerka:
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.
Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml
Dále tu máme něco podobného Diafine:
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml
Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.
Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).
Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!
Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.
Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.
Zdarec! S úctou váš Bzenčák
Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!
Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.
Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!
Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.
U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.
Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.
Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!
Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.
Zde je: A. ADAMS D 23
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml
Původní Stoëcklerka:
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.
Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml
Dále tu máme něco podobného Diafine:
Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml
Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.
Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).
Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!
Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.
Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.
Zdarec! S úctou váš Bzenčák
149 Comments
Fajn článek, díky . Zkoušel jsem a teď volám zásadně ve dvoulázňovce. Ověřil se mi postup nejdřív pořádně třepat cca 45-60 s. v áčku pro dokonalé smytí ochranných vrstev, pak nechat cca 60-90s. pro lepší ostrost (za předpokladu, že metol je aktivní již v áčku vzhledem k ph), 10s míchat a opět 60-90s. nechat odstát. Vylít áčko, dát béčko 3 min. s mírným mícháním.
Cim dal tim vic me laka to testnout. V zivote jsem dvoufazove nevyvolaval. Pouzivam LQN a to je vsechno. Tvuj navod jsem cetl uz asi 5x a diky za nej!
Zni to opravdu dobre. Mam doma starickyho Ikona Boxe a ten ma jen nastaveni clony. Cas se nastavit neda. Tahle vyvojka vypada ze by mohla filmu (kazdej pes jina ves) plne vyhovovat.
Ale abych pravdu priznal docela se toho bojim. Ja a chemie! To je laska ktera nikdy nevykvete!
Nic na tom není. Dáš do flašky s vodou to co je v předpisu, počkáš až se to rozpustí a jedeš. Co je na tom složitého? Chemik z tebe sice nevykvete, ale vývojka si svou práci udělá, neboj.
DIafine + Tri-X = ňam-ňam
Kolegové! Průšvih!
Namíchal jsem dle Bzenčákova článku "něco podobného Diafine" a vyvolal jsem v "tom" kus TriX (400TX) 3'+3' - naštěstí zkušební. Protože byl exponován na ASA320, předpokládal jsem, že bude hodně krytý, ale co se nestalo! Film je "čistý" - značení v perforaci není vůbec a pouze na některých (spíše tušených) políčkách jakýsi "zákal".
Nemáte někdo nápad, co s tím?
Záměna B za A? Udělej si "štamprlový" testík.
Treba obetovat kusok (nejakeho C.B.) filmu a na svetle urobit pokus:
Male mnozstvo "A" dielu treba zmiesat s boraxom tak, aby vysledny objem bolo cca 5 g boraxu / liter. Do takto upraveneho roztoku treba ponorit film. Ked dojde k zcernaniu behom radovo minut, chyba moze byt v alkalii, ktora je v diele "B". Diel "B" by sa dal zrekonstruovat primeranym mnozstvom boraxu. Myslim, ze ani 50 g boraxu na liter by v delenej vyvojke nemal filmu ublizit.
Ked nezcerna, potom terba hladat chybu vo vyvolavacoch, co by bolo tragicke, pretoze treba vyhadzovat oba vyvolavace, to zamrzi.
bzencak: díky za reakci! Nezaměnil. Test na světle udělám - to mě v té rozladě nenapadlo a nebyl čas...
keko: dobrý nápad! Použil jsem sice metaboritan Na (ten je "čerstvý" a funguje v jiných vývojkách), ale je to vlastně šumafuk. Vyvolávače jsou v pořádku - nasazoval jsem z Dimezonu S DS-10 a ta funguje, hydrochinon je rovněž v pořádku - ten byl minulý týden použit do vývojky na zpracování RTG filmů.
Co by mohlo být s pyrosiřičitanem...? Ten jsem už dlouho nepoužil...
Keby pyrosiricitan bol zvetrany, neplnil by ochrannu ulohu. V cerstvo zamiesanej vyvojke by to nebolo poznat. Je tam navyse este ten siricitan.
Ale to si iba myslim.
Zkusil jsem zaměnit - nic. Namíchám znovu - uvidím.
Bzenčáku, prosím, utvrďte mě ve správnosti receptu na začátku tohoto vlákna. ("Něco podobného jako Diafine")
Děkuji.
P.S. Ještě zkusím místo Dimezonu S fenidon B.
Ten recept bude v pořádku, sám podle něj mám vývojku namíchanou a jede bezvadně. Zkoušeno na Trixu, Adox CHS50 atd..
Pánové, je to v pytli! Namíchal jsem z jiných chemikálií do jiné vody a nic! Štamprlová zkouška ganc nic!
Jsem z toho šestnácterák...
Další pokus:
Pyrosiřičitan sodný jsem nahradil pyrosiřičitanem draselným (7,02g/litr), protože pyrosiřičitan sodný v sobě měl sice malé, ale přeci jenom hrudky...
Štamprlová zkouška: TriX@800@1600 3' v "A" - 45 sekund byl světlejší, než nenamočený kus filmu, pak lehce zešednul. Do ukončení 3. minuty se již neměnil.
V "B" po třech minutách jenom zcela nepatrné zvětšení zašednutí, po uplynutí 8 minut žádná změna, film šel do kýblu.
Ještě nikdy se mi nic takového nestalo.
Dlaší pokus: Fenidon B z jiné várky, voda z jiného zdroje, hydrochinon z jiného balení, pyrosiřičitan draselný...
NIC!
V něčem dělám chybu, ale nemám tušení, v čem...
NENÍ PŘÍTOMEN CHEMIK ?
Aku mas teplotu?
ALe to je asi blba otazka.
Tady?http://www.apug.org/...te-formula.html
hidejoshi:
Ha!, že by ?:
Tak někde je to špatně, nebo terminologický chaos...
Bzenčáku, opravdu je to pyrosiřičitan Na?
Nakopíroval jsem jakousi tabulku, ale nezobrazila se.
tak jenom odkaz:
http://fotochemie.cz, vyhledat
"sodium bisulfite" (=NaHSO3=hydrogensiřičitan sodný=CAS 7631-90-5),
zatímco
"sodium metabisulfite"(=Na2O5S2=disiřičitan sodný=pyrosiřičitan sodný=CAS 7681-57-4)
notorius, keko:
Použili jste pyrosiřičitan nebo "kyselý" siřičitan?
Ja pouzivam pyrosiricitan, tiez disiricitan:
http://cs.wikipedia....siřičitan_sodný
Myslim, ze je zo strukturalneho vzorca vidiet, preco je tam 5 kyslikov + radikal na dve siry.
Nie som chemik, preto ked som kupoval totok v mojom oblubenom Centralcheme, tak som si daval majzla.
Inak ma ani nenapadlo, ked si spominal, ze si ho uz dlhsie nepozival (teda, logicky si ho uz niekedy pouzil a nemal si problemy), ze by mohlo dojst k zamene zrovna v pyrosiricitane.
Skoda casu, ale zase - ake poucne to bolo ?
Este som rozmyslal, ze preco sa nepouziva na ochranu pred oxydaciou samotny siricitan sodny a dospel som k zaveru, ze velke mnozstva siricitanu sodneho sluzia na cistocne rozpustanie vyvolaneho striebra, aby sa dosiahol jemnozrnny vysledok. Velke mnozstva siricitanu sodneho odlisuju fyzikalno chemicke (neprave jemnozrnne) vyvojky od normalnych - alkalickych vyvojok. Aj z tohto dovodu napr D-76 nevyuziva citlivost filmu dokonale, iba tak "normalne".
(Stale sa pohybujem v ramci insitneho chemickeho inziniera.)
keko:
Děkuji za snahu pomoci! Nechám to "uležet" a zkusím...
Nejsem "žgrt", ale 1.590,- korun za Diafine nedám!
http://obchod.fotosk...ativni-vyvojka/
Ba ani USD 30 (+TAX)
http://www.bhphotovi...Developer.html
Ti prodejci zešíleli.
Ze Safety Sheet-u jsem vyzkoumal, že "Part B" obsahuje uhličitan sodný... CAS 5968-11-6
Zajímavé! Uváděné vývojky v tomto vlákně - borax, metaboritan sodný...
Klidně zašlu navážku na vyzkoušení. U mě doma vše funguje mnoho let dle uvedeného receptu.
Ne"zešíleli". Jednoducho si spocitali, kolko filmov sa da vo vyzivnom galone vyvolat, ake je to cele bezproblemove, tvacne a potom si cenu das do citatela a toto vsetko do menovatela. A vydeti smiesna cena na 1 film.
Oni predavaju vyhodu v konzerve. Nasypes "a" do galonu destilky, diel "b" do galonu destilky. Odlejes z kazdej po litri do pracovnych flasiek a ked sa z a-cka minie pozorovatelne mnozstvo, dolejes z tej galonovky a do pracovnej flase a po rysku a teke iste mnozstvo vymenis v b-cku. No minut to bude celozivotna uloha.
A nemusiet pouzivat teplomer, stopky, nemusiet pouzivat expozimeter, zabudnut na zonove meranie, lebo kontrast bude vzdy ok a ze najdes v tienoch vzdy aspon trosku detailov, to uz stoji za zôomok americkej mzdy.
------------------konec reklamniho zdeleni------------------------