0
Fyzikální vývojka (vyvolávání)
24-úno 12 16:39:00 |
bzencak
v Články
Fyzikální negativní vývojka (vyvolávání)
Fyzikální vyvoláváni produkuje negativy tak jemné zrnitosti, že není vůbec patrná.
Podle dále uvedeného předpisu exponujeme na jmenovitou citlivost, za předpokladu, že správně zvolíme dobu působení první lázně.
Siřičitan sodný pro přípravu obou lázni musí být co nejčistší.
Jodovací lázeň:
dest. voda 300ml
jodid draselný 5g
siřičitan sodný 12,5g
dest. voda do 500ml
Vývojka (zásobní roztok):
siřičitan sodný 50g (do 250ml dest. vody)
dusičnan stříbrný 8g (do 200ml dest. vody)
thiosíran sodný krystalický 80g
dest. voda do 500ml
Siřičitan sodný se rozpustí ve 250 ml vody a za mícháni se k němu zvolna přilévá roztok dusičnanu stříbrného ve 200 ml vody. Vzniklá sraženina se nakonec rozpustí. Pak teprve se přidává thiosíran sodný a za stálého míchání se rozpustí. Je-li
třeba, přefiltrujeme. Tento roztok je stálý.
Pracovní roztok:
100 ml zásobního roztoku se zředí do 500 ml dest. vodou.
Při zpracovávání exponovaného materiálu je třeba dodržovat stejnou teplotu u všech lázní. Do vývojnice nalijeme jodovací lázeň a nepřetržitě pomalu překlápíme (rotujeme) 3 až 4 minuty. Potom se lázeň slije, dvakrát propláchne vodou a do vývojnice se nalije vývojka. Překlápíme obvyklým způsobem 25 až 30 minut. Potom se vývojka vylije (nemůže se už znovu použít), propláchneme znovu vodou.
Ustálení trvá v čerstvém ustalovači nejméně 20 minut. Protože se část bromidu stříbrného v první lázni přeměnila na jodid a ten se v thiosíranu sodném rozpouští jen zvolna. V použitém ustalovači film nechte klidně i hodinu.
Po obvyklém praní se film otře vlhkou vatou, opláchne se a usuší.
Zdroj: Macek, Paspa - Fotografický receptář
Fyzikální vyvoláváni produkuje negativy tak jemné zrnitosti, že není vůbec patrná.
Podle dále uvedeného předpisu exponujeme na jmenovitou citlivost, za předpokladu, že správně zvolíme dobu působení první lázně.
Siřičitan sodný pro přípravu obou lázni musí být co nejčistší.
Jodovací lázeň:
dest. voda 300ml
jodid draselný 5g
siřičitan sodný 12,5g
dest. voda do 500ml
Vývojka (zásobní roztok):
siřičitan sodný 50g (do 250ml dest. vody)
dusičnan stříbrný 8g (do 200ml dest. vody)
thiosíran sodný krystalický 80g
dest. voda do 500ml
Siřičitan sodný se rozpustí ve 250 ml vody a za mícháni se k němu zvolna přilévá roztok dusičnanu stříbrného ve 200 ml vody. Vzniklá sraženina se nakonec rozpustí. Pak teprve se přidává thiosíran sodný a za stálého míchání se rozpustí. Je-li
třeba, přefiltrujeme. Tento roztok je stálý.
Pracovní roztok:
100 ml zásobního roztoku se zředí do 500 ml dest. vodou.
Při zpracovávání exponovaného materiálu je třeba dodržovat stejnou teplotu u všech lázní. Do vývojnice nalijeme jodovací lázeň a nepřetržitě pomalu překlápíme (rotujeme) 3 až 4 minuty. Potom se lázeň slije, dvakrát propláchne vodou a do vývojnice se nalije vývojka. Překlápíme obvyklým způsobem 25 až 30 minut. Potom se vývojka vylije (nemůže se už znovu použít), propláchneme znovu vodou.
Ustálení trvá v čerstvém ustalovači nejméně 20 minut. Protože se část bromidu stříbrného v první lázni přeměnila na jodid a ten se v thiosíranu sodném rozpouští jen zvolna. V použitém ustalovači film nechte klidně i hodinu.
Po obvyklém praní se film otře vlhkou vatou, opláchne se a usuší.
Zdroj: Macek, Paspa - Fotografický receptář
20 Comments
asitak 250Kč: http://www.mamut-pho...n-stribrny.html
potrebujem totiz co nanizsie EI (s napriklad fomou 100)
uplne laicky pohlad:
dala by sa upravit citlivost upravou posobenia prvej lazne?
riedenim? casom?
......................................................
velmi velmi dlha expozicia
bez clonenia
sada ND filtrov pripravena, ale ked som objavil riesenie pomocou tohto vyvolavania tak ..
Mám siřičitan čistý, takže zkusím
Dnes som vytiahol Certrotop 6,5x9 a nafotil dva plany ORWO NP22, merané Pentaxom MESuper a pre kontrolu aj hranolom a P Six.
Prvý plan vyvolaný presne podľa postupu pri predpise:
výsledok - film je úplne čistý
Druhý plan vyvolaný podľa mojej prvej (vymazanej) poznámky s prídavkom 1g amidolu do pracovnej lázne vývojky
výsledok - na filme sú stopy po obraze, ale veľmi slabé
Takže podľa toho ako som písal minule, vývojka v zložení ako je to uvedené nižšie je nefunkčná, chýba tam vyvolávacia látka. Po pridaní amidolu vyvoláva. Môj výsledok je zlý asi preto, že amidol, ktorý mám je cca 30 rokov starý, takže neviem či je funkčný, pokiaľ viem dosť rýchle starne, asi ako glycin, ostatnú chémiu bežne používam, takže viem, že je plne funkčná.
Ešte jedna poznámka, celý proces vyvolávania trval dve hodiny bez záverečného prania. Myslím si, že takto zdĺhavý proces nemá praktický zmysel, aj keby zrno z takto vyvolaného filmu bolo neviem ako malé. S bežne dostupnými vývojkami urobím kvalitnú zväčšeninu u kinofilmu do 30x40 a z SF (myslím teda do 6x9) až do 50x60, ak by som chcel fotku väčšiu ako meter, tak aj tak by som to robil na inverziu a systémom Cibachrome.
Poznámka pod čiarou:
----------------------------
S fyzikálnym vyvolávaním som koketoval pred viac ako dvadsiatimi rokmi, ale po malej nehode s p-fenilendiaminom, písal som o tom v inom vlákne, som si povedal, že nebudem pracovať s chemikáliami ktoré farbia, ako je p-fenilendiamím, glycin, dusičnan strieborný a pod. Vo svojej praxi používam už viac ako tridsať rokov metol, fenidon, hydrochinon a pyrokatechin a to k úplnej spokojnosti. Na farbu som chémiu vždy kupoval.
Pokud uvážíme, že Paspa i Macek se nemýlí často, tak bude asi chyba někde jinde. Pro začátek třeba bude fakt potřeba ten siřičitan v p.a. kvalitě. Když to nepomůže tak hledej chybu někde jinde. Jeden nepovedený pokus ještě nic neznamená.
Vyvolávač amidol neznám a ani nevím co by tam dělal, leda tak obyčejné chemické volání. A to právě proběhnout nesmí.
Bzenčáku, všetko čo o fotografii a filme viem som sa naučil sám, a myslím si, že toho nie je málo, čítaním a pokusmi za vlastné peniaze, nikdy som nemal sponzora. Nikdy som sa nebránil akýmkoľvek pokusom a nemám problém namiešať si čokoľvek (s vylúčením farbiacich chemikálii).
Čo sa týka tej vývojky, stále tvrdím, že tam chýba vyvolávacia látka, takže to nemôže fungovať, pretože laicky povedané, to striebro z dusičnanu strieborného nemá čo prinútiť usadiť sa na latentný obraz. Táto istá vývojka je aj v knihe p. Absolóna Fotografia 2 z roku 1978, všetko je rovnaké, len pracovný roztok je následovný:
zásobný roztok 100 ml
destilovaná voda 400 ml
amidol 1 g
a čo je amidol: citujem:
(chlorhydrát diaminofenolu) C6H3OH(NH2)2.2HCL je sivobiely kryštalický prášok, ktorý na vzduchu rýchlo černie a oxiduje a stráca redukčný účinok, vo vode sa rozpúšťa dobre, je vyvolávacou substanciou amidolovej vývojky. Najlepšie pracuje v neutrálnom alebo kyslom roztoku. Dáva čistočierny tón, neutvrdzuje želatinu a nespôsobuje ani nežiadúce napučanie želatiny. Používa sa najčastejšie pri inverznom spracovaní farebných materiálov na prvé vyvolanie čiernobieleho obrazu. Vývojku nemožno uskladňovať, pretože veľmi rýchlo oxiduje.
Do prvej farebnej vývojky v inverznom procese sa používal v 50-60 rokoch, (napr. Agfacolor), kým neprišli do praxe tzv. chránené farebné komponenty a teple vyvolávacie postupy.
Ešte jedna poznámka, aj klasicka vývojka pre fyzikálne vyvolávanie obsahuje vyvolávaciu látku, a to konkrétne u vývojky, ktorej predpis mám k dispozícií je to Metol. Predpis je následovný: roztok A: metol 10 g kyselina citrónová 50 g voda do 500 ml, roztok B. dusičnan strieborný 2 g destilovaná vode 20 ml, tesne pred vyvolávaním sa zmiešaju rotky v pomere 100:1
keďže sa vyvoláva pri svetle, nie je problém čas vyvolania pretože výsledok je vidieť, len to ide veľmi pomaly, a prvé známky obrazu sa objavujú až po cca 20 minútach