0
Řízení kontrastu u papírů s pevnou gradací
28-čen 07 16:41:00 |
kodl
v Návody
Zvětšování velmi kontrastních negativů
Některé scény jsou přirozeně velice kontrastní a v mnoha případech není možné ovládat kontrast vyvoláváním negativu. Typickým příkladem takovýchto scén může být ostré světlo prosvítající mezi stromy. Pokud se pokusíte zvětšit takovouto scénu na papír s normální gradací takovou expozicí, která vám zaručí správně exponovaná světla, získáte fotografii, na které budou detaily ve světlech, ale velmi málo tónů jiných, než je maximální černá. Řešením této situace může být:
Papír s měkkou gradací a částečné vyvolání
Toto je první technika, kterou v tomto případě můžete zkusit. Přeexponujte papír s měkkou gradací o 1/4 – ½ stopy a vyvolejte ho časem o polovinu kratším, než je čas obvyklý pro kombinaci papíru a této vývojky.
Měkce pracující vývojky
Tyto vývojky jsou navrženy tak, že dokáží snížit kontrast výsledné fotografie o více než jeden gradační stupeň. Recepty na tento typ vývojek najdete na konci tohoto článečku. Pro ty z vás, kteří nechtějí vývojku míchat, je na trhu k dispozici Kodak Selectol-Soft. U těchto vývojek je nutné dát pozor na to, že tento typ vývojek oteplí tón výsledné fotografie.
Předsvícení papíru (flashing)
Tato technika snižuje kontrast tím, že se papír předsvítí před expozicí negativu. Tím se dodá tón do světlých částí obrazu, aniž by se výrazně ovlivnilo tonální podání středních a tmavých tónů. Protože předsvícený papír potřebuje kratší základní expozici k dosažení správné tonality ve světlech, tmavé tóny jsou o něco světlejší než u fotografie bez předsvícení. Jak u této techniky postupovat, je popsáno v článku Flashing a Fogging na tomto serveru.
Vyvolávání s vodní lázní
U této techniky snižujete kontrast fotografie střídavým vyvoláváním ve vývojce a ponořením fotografie do vodní lázně. Při ponoření papíru do vývojky nasaje dostatečné množství vyvolávací látky, aby vyvolání pokračovalo i ve vodní lázni až do okamžiku, kdy je vývojka vyčerpaná. Ke snížení konrastu dochází tím, že se vývojka vyčerpá rychleji v tmavých částech obrazu, takže se vyvolání ve stínech zastaví krátce po ponoření fotografie do vodní lázně.
Jak postupovat:
Protože chceme snížit kontrast fotografie zvětšené z extrémně kontrastního negativu, je vhodné použít měkce pracující vývojku.
Při této technice se používá roztok dvojchromanu draselného nebo amonného. Tento roztok ovlivní vyvolání stínů proporcionálně více než vyvolání světel.
Dvojchroman draselný je chemikálie, která může vyvolat alergícké reakce.
Tuto techniku poprvé použil John Sterry někdy kolem roku 1900 a není moc rozšířena (vzhledem k možným problémům při použití těchto chemikálií).
Jak postupovat:
Pokud vámi použitá technika nesnížila kontrast v dostatečné míře, je možné zkombinovat více technik. Jsou zde ovšem určité limity, nejde kombinovat Sterryho techniku s vyvoláním ve vodní lázni. Ovšem kombinace Sterryho techniky a vyvolání v měkce pracující vývojce nebo zkrácením vyvolávacího času samozřejmě fungovat bude.
Zvětšování plochých (málo kontrastních negativů)
Většina výrobců nabízí gradaci, která vám umožní zvětšit negativ s malým kontrastem, někdy se ovšem stane, že i přesto je nutné kontrast ovlivnit. Jednou z možností je natónovat negativ selenovým tonerem, ale to je poněkud nad rámec tohoto článku, neboť jsem vám slíbil ovlivnění kontrastu pozitivu.
Tvrdě pracující vývojky
Vývojky speciálně určené ke zvýšení kontrastu dokáží zvýšit kontrast o více než jeden gradační stupeň. Recetury některých vývojek najdete v závěru článku. Pro ty z vás, kteří nechtějí či nemohou míchat chemii sami, lze zakoupit například Edwal T.S.T. Tato vývojka je dvousložková a poměrem ředění lze namíchat požadovaný vyvolávací efekt. Dalším řešením může být použití vývojky Kodak Dektol v ředění 1+1 namísto výrobcem udávaných 1+2, či lze tuto vývojku použít neředěnou. Může se stát, že tyto vývojky malinko ovlivní tón výsledné fotografie.
Bromid draselný
Přidání bromidu draselného do vývojky se zvyšuje kontrast. V předstihu si připravte 10% roztok bromidu draselného. Tento roztok přidáváme do vývojky po malých dávkách (5ml) a vždy otestujeme takto upravenou vývojku. Čím více bromidu, tím vyšší kontrast, ovšem dejte pozor, abyste hladinu bromidu ve vývojce nezvýšili příliš. Bromid draselný může lehce posunout tón směrem k zeleno-černé. Fotografii lze následně tónovat selenovým tonerem, tím se jednak ještě zvýší kontrast a dojde k posunu tónu. Lze též použít Kodak Anti-fog, ten však posune tón směrem k modro-černé.
Zvláštní úpravy kontrastu
Některé negativy potřebují ovládat kontrast odděleně ve světlech s stínech.Normálními technikami vyvolání je téměř nemožné toho dosáhnout. Ovšem vy můžete využít toho, co jste se doposud naučili. Jak? Použijete dvoulázňové vyvolávání.
Dvoulázňové vyvolávání
Je obzvlášť efektivní, pokud potřebujete zvětšit fotografii s velkým množstvím tonálních detailů ve světlech i stínech.
Jak postupovat?
Napřed bychom si měli ujasnit pár zákonitostí:
Plán pro negativ s malým kontrastem
Receptury
Měkce pracující vývojky
GAF 120
Tato vývojka je svými výsledky velmi podobná vývojce Kodak Selectol-Soft.
Voda (42°C) 750ml
Metol 12,3g
Siřičitan sodný 36,0g
Uhličitan sodný 36,0g
Bromid draselný 1,8g
Celkový objem vody 1l
Ředění 1:2
Ilford ID-3
Voda(45°C) 1l
Metol 3,0g
Siřičitan sodný 12,5g
Uhličitan sodný 21,75g
Bromid draselný 0,5g
Celkový objem vody 2l
Používá se neředěná
Tvrdě pracující vývojky
Agfa 108
Voda (45°C) 500ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 40g
Hydrochinon 6g
Uhličitan sodný 40g
Bromid draselný 2g
Celkový objem vody 1l
Defender 57-D
Voda (45°C) 500ml
Metol 1,5g
Siřičitan sodný 29,5g
Hydrochinon 6,0g
Uhličitan sodný 24,0g
Bromid draselný 0,8g
Celkový objem vody 1l
Obě tyto vývojky se používají neředěné.
Berrsova vývojky s proměnným kontrastem
Roztok A
Voda (42°C) 750ml
Metol 8g
Siřičitan sodný 23,0g
Uhličitan sodný 23,5g
Bromid draselný 1,1g
Celkový objem vody 1l
Roztok B
Voda(42°C) 750ml
Siřičitan sodný 23,0g
Hydrochinon 8,0g
Uhličitan sodný 31,5g
Bromid draselný 2,2g
Celkový objem vody 1l
Ředění:
Ve všech recepturách je požit siřičitan sodný bezvodý a uhličitan sodný monohydrát.
Sterryho roztok
Dvojchroman draselný 5g
Amoniak(28%) 1ml
Destilovaná voda 100ml
Literatura
Carson Graves: The Elements of Black-and-White Printing
Larry Bartlett’s Black&White Photographic Printing Workshop
Eddie Ephraums: Creative Elements Landscape Photography – Darkroom Techniques
The Focal Encyclopedia of Photography
Poděkování: Mé manželce Andree za trpělivost, kterou projevuje při psaní mých článků pro Temnou komoru, Předsedovi za počeštění mé další stati a všem čtenářům www.temnakomora.cz, bez jejichž zájmu o klasickou fotografii by nemělo cenu vůbec něco psát.
Dobré světlo a co nejméně „šedivek“ vám přeje Karel Dvořák (Kodl)
Některé scény jsou přirozeně velice kontrastní a v mnoha případech není možné ovládat kontrast vyvoláváním negativu. Typickým příkladem takovýchto scén může být ostré světlo prosvítající mezi stromy. Pokud se pokusíte zvětšit takovouto scénu na papír s normální gradací takovou expozicí, která vám zaručí správně exponovaná světla, získáte fotografii, na které budou detaily ve světlech, ale velmi málo tónů jiných, než je maximální černá. Řešením této situace může být:
Papír s měkkou gradací a částečné vyvolání
Toto je první technika, kterou v tomto případě můžete zkusit. Přeexponujte papír s měkkou gradací o 1/4 – ½ stopy a vyvolejte ho časem o polovinu kratším, než je čas obvyklý pro kombinaci papíru a této vývojky.
Měkce pracující vývojky
Tyto vývojky jsou navrženy tak, že dokáží snížit kontrast výsledné fotografie o více než jeden gradační stupeň. Recepty na tento typ vývojek najdete na konci tohoto článečku. Pro ty z vás, kteří nechtějí vývojku míchat, je na trhu k dispozici Kodak Selectol-Soft. U těchto vývojek je nutné dát pozor na to, že tento typ vývojek oteplí tón výsledné fotografie.
Předsvícení papíru (flashing)
Tato technika snižuje kontrast tím, že se papír předsvítí před expozicí negativu. Tím se dodá tón do světlých částí obrazu, aniž by se výrazně ovlivnilo tonální podání středních a tmavých tónů. Protože předsvícený papír potřebuje kratší základní expozici k dosažení správné tonality ve světlech, tmavé tóny jsou o něco světlejší než u fotografie bez předsvícení. Jak u této techniky postupovat, je popsáno v článku Flashing a Fogging na tomto serveru.
Vyvolávání s vodní lázní
U této techniky snižujete kontrast fotografie střídavým vyvoláváním ve vývojce a ponořením fotografie do vodní lázně. Při ponoření papíru do vývojky nasaje dostatečné množství vyvolávací látky, aby vyvolání pokračovalo i ve vodní lázni až do okamžiku, kdy je vývojka vyčerpaná. Ke snížení konrastu dochází tím, že se vývojka vyčerpá rychleji v tmavých částech obrazu, takže se vyvolání ve stínech zastaví krátce po ponoření fotografie do vodní lázně.
Jak postupovat:
Protože chceme snížit kontrast fotografie zvětšené z extrémně kontrastního negativu, je vhodné použít měkce pracující vývojku.
- Vedle misky s vývojkou položíme misku s vodní lázní
- Po expozici ponoříme fotografii do vývojky a mícháme asi 15 vteřin
- Přesuneme fotografii do vodní lázně emulzí dolů a zajistíme, aby emulze byla ve styku s vodou. Necháme v lázni 1 minutu bez promíchání.
- Vrátíme fotografii do vývojky a mícháme po dobu 10 vteřin. Emulze znovu nasákne vývojkou.
- Opět přesuneme fotografii do vodní lázně, emulzí dolů a necháme ležet 1 minutu.
- Tímto způsobem pokračujeme, dokud čas, který fotografie strávila ve vývojce, je asi 2/3 normálního vyvolávání.
- Expoziční čas - tato technika může mít vliv na dobu expozice
- Doba, kterou fotografie stráví ve vývojce, se může lišit, 2/3 normálního času je jen startovací bod.
- Je vhodné otestovat za jak dlouho vaše světlo v komoře způsobí závoj na papíře, tomu je třeba přizpůsobit techniku vyvolání.
Při této technice se používá roztok dvojchromanu draselného nebo amonného. Tento roztok ovlivní vyvolání stínů proporcionálně více než vyvolání světel.
Dvojchroman draselný je chemikálie, která může vyvolat alergícké reakce.
Tuto techniku poprvé použil John Sterry někdy kolem roku 1900 a není moc rozšířena (vzhledem k možným problémům při použití těchto chemikálií).
Jak postupovat:
- Rozmíchejte 10ml Sterryho roztoku (recept uveden v závěru článku) ve 300ml vody.
- Naexponujte sérii proužků obsahujících světla z negativu, který chcete zvětšovat.
- Za neustálého pohybu nechte proužky ve Sterryho roztoku po dobu 2-3 minut. Je vhodné mít ochranné rukavice a brýle. Snažte se vyhnout tomu, aby vám tento roztok ukápl na pokožku.
- Proužky vypláchněte ve vodní lázni po dobu 1 minuty.
- Stáhněte vodu z proužků a vyvolejte je.
- Vyberte proužek jehož kontrast vám nejvíce vyhovuje a tímto časem exponujte fotografii. Vyvolejte stejným způsobem jako proužky.
Pokud vámi použitá technika nesnížila kontrast v dostatečné míře, je možné zkombinovat více technik. Jsou zde ovšem určité limity, nejde kombinovat Sterryho techniku s vyvoláním ve vodní lázni. Ovšem kombinace Sterryho techniky a vyvolání v měkce pracující vývojce nebo zkrácením vyvolávacího času samozřejmě fungovat bude.
Zvětšování plochých (málo kontrastních negativů)
Většina výrobců nabízí gradaci, která vám umožní zvětšit negativ s malým kontrastem, někdy se ovšem stane, že i přesto je nutné kontrast ovlivnit. Jednou z možností je natónovat negativ selenovým tonerem, ale to je poněkud nad rámec tohoto článku, neboť jsem vám slíbil ovlivnění kontrastu pozitivu.
Tvrdě pracující vývojky
Vývojky speciálně určené ke zvýšení kontrastu dokáží zvýšit kontrast o více než jeden gradační stupeň. Recetury některých vývojek najdete v závěru článku. Pro ty z vás, kteří nechtějí či nemohou míchat chemii sami, lze zakoupit například Edwal T.S.T. Tato vývojka je dvousložková a poměrem ředění lze namíchat požadovaný vyvolávací efekt. Dalším řešením může být použití vývojky Kodak Dektol v ředění 1+1 namísto výrobcem udávaných 1+2, či lze tuto vývojku použít neředěnou. Může se stát, že tyto vývojky malinko ovlivní tón výsledné fotografie.
Bromid draselný
Přidání bromidu draselného do vývojky se zvyšuje kontrast. V předstihu si připravte 10% roztok bromidu draselného. Tento roztok přidáváme do vývojky po malých dávkách (5ml) a vždy otestujeme takto upravenou vývojku. Čím více bromidu, tím vyšší kontrast, ovšem dejte pozor, abyste hladinu bromidu ve vývojce nezvýšili příliš. Bromid draselný může lehce posunout tón směrem k zeleno-černé. Fotografii lze následně tónovat selenovým tonerem, tím se jednak ještě zvýší kontrast a dojde k posunu tónu. Lze též použít Kodak Anti-fog, ten však posune tón směrem k modro-černé.
Zvláštní úpravy kontrastu
Některé negativy potřebují ovládat kontrast odděleně ve světlech s stínech.Normálními technikami vyvolání je téměř nemožné toho dosáhnout. Ovšem vy můžete využít toho, co jste se doposud naučili. Jak? Použijete dvoulázňové vyvolávání.
Dvoulázňové vyvolávání
Je obzvlášť efektivní, pokud potřebujete zvětšit fotografii s velkým množstvím tonálních detailů ve světlech i stínech.
Jak postupovat?
Napřed bychom si měli ujasnit pár zákonitostí:
- Větší efekt na celkový kontrast má ta vývojka, ve které fotografie strávila více času.
- Pokud je čas strávený ve vývojkách stejný, pak má větší efekt na celkový kontrast ta vývojka, která byla použita jako první.
- Tato technika se dá naučit jen experimentováním a zkušenostmi, univerzální recept neexistuje
- Vyvolávejte fotografii za neustálého pohybu v měkce pracující vývojce po dobu 1 minuty
- Přesuňte fotografii do tvrdě pracující vývojky a za neustálého pohybu vyvolávejte 10 vteřin.
- Přerušte, ustalte jako obvykle
Plán pro negativ s malým kontrastem
- Vyvolávejte fotografii ve tvrdě pracující vývojce po dobu 3 minut. Samozřejmě za neustálého pohybu.
- Přesuňte fotografii do měkce pracující vývojky a za neustálého pohybu vyvolávejte další minutu.
- Přerušte, ustalte jako obvykle.
Receptury
Měkce pracující vývojky
GAF 120
Tato vývojka je svými výsledky velmi podobná vývojce Kodak Selectol-Soft.
Voda (42°C) 750ml
Metol 12,3g
Siřičitan sodný 36,0g
Uhličitan sodný 36,0g
Bromid draselný 1,8g
Celkový objem vody 1l
Ředění 1:2
Ilford ID-3
Voda(45°C) 1l
Metol 3,0g
Siřičitan sodný 12,5g
Uhličitan sodný 21,75g
Bromid draselný 0,5g
Celkový objem vody 2l
Používá se neředěná
Tvrdě pracující vývojky
Agfa 108
Voda (45°C) 500ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 40g
Hydrochinon 6g
Uhličitan sodný 40g
Bromid draselný 2g
Celkový objem vody 1l
Defender 57-D
Voda (45°C) 500ml
Metol 1,5g
Siřičitan sodný 29,5g
Hydrochinon 6,0g
Uhličitan sodný 24,0g
Bromid draselný 0,8g
Celkový objem vody 1l
Obě tyto vývojky se používají neředěné.
Berrsova vývojky s proměnným kontrastem
Roztok A
Voda (42°C) 750ml
Metol 8g
Siřičitan sodný 23,0g
Uhličitan sodný 23,5g
Bromid draselný 1,1g
Celkový objem vody 1l
Roztok B
Voda(42°C) 750ml
Siřičitan sodný 23,0g
Hydrochinon 8,0g
Uhličitan sodný 31,5g
Bromid draselný 2,2g
Celkový objem vody 1l
Ředění:
Roztok A Roztok B Voda Měkká 500ml 0 500ml 2 435ml 65ml 500ml 3 372ml 128ml 500ml Střední 310ml 190ml 500ml 5 250ml 250ml 500ml 6 190ml 310ml 500ml Tvrdá 128ml 372ml 500ml
Ve všech recepturách je požit siřičitan sodný bezvodý a uhličitan sodný monohydrát.
Sterryho roztok
Dvojchroman draselný 5g
Amoniak(28%) 1ml
Destilovaná voda 100ml
Literatura
Carson Graves: The Elements of Black-and-White Printing
Larry Bartlett’s Black&White Photographic Printing Workshop
Eddie Ephraums: Creative Elements Landscape Photography – Darkroom Techniques
The Focal Encyclopedia of Photography
Poděkování: Mé manželce Andree za trpělivost, kterou projevuje při psaní mých článků pro Temnou komoru, Předsedovi za počeštění mé další stati a všem čtenářům www.temnakomora.cz, bez jejichž zájmu o klasickou fotografii by nemělo cenu vůbec něco psát.
Dobré světlo a co nejméně „šedivek“ vám přeje Karel Dvořák (Kodl)
17 Comments
A tak mě tohle povídání zaujalo. Děkuji, je to psáno i pro mne fajn srozumitelně.
Tedy až na ten konec, zde požádám zda byste mi někdo neupravil do srozumitelnější podoby tu poslední část "Ředění".
Díky.
Ono to úplně odstraní tabulky To musím nějak vyřešit.
řízení kontrastu u papírů s pevnou gradací, s níž prováděl experimenty na FAMU p. Milan Miletin, jež
exponoval senzitometrické klíny na negativu s krokem D 0,15 a modifikoval i osvětlení zvětšovacího
přístroje žlutým a modrým filtrem. Dosáhl velmi znatelného posunu v zobrazené denzitě a rozsahu ve
škále polotónů jak ve stínech, tak i nejvyšších světlech. Uvedená metoda se používá i u kontaktních
kopií na VF, kde jsou nabízeny velkoformátové filtry, kterými lze přizpůsobit jejich tonalitu a kontrast.
Příliš se o uvedené problematice a jejich výsledcích nikde nehovoří, ale zmíněná metoda funguje!!!
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
konečně jsem se dostal ke zprovoznění vlastní přenosné komory, leč první výsledky zvětšování byly úspěšné tak napůl. Časy osvitu jsem bral dle proužkovky na obličeji, což asi nebyl nejlepší nápad, protože je zbytek fotky přesvícený a detaily ve světlech zmizely. Jde konkrétně o tuto část (sken), kdy z pravé části zbyla jednolitá bílá plocha.
Negativ jako celek je poměrně kontrastní. Kdybych použil metodu zmiňovanou v článku, tedy čas osvitu řídil podle světel, pak to přeexponoval a krátce vyvolal, dostanu solidní výsledek i s papírem s normální gradací? Koupil jsem do začátku jen tento s tím, že by to snad mělo stačit