Přejít na obsah


- - - - -

Tónování - Úvod



Nač je tónování dobré
Tónování se obvykle provádí proto, aby se zvýšila působivost fotografie. Není to v žádném případě nějaká snaha o nahrazování fotografie barevné. Poslání tónovaných fotografií je jiné - například modravým tónem zprostředkovat u zimních záběrů ten pravý chlad; hnědočerveným tónem získají portréty příjemnou teplou atmosféru, hnědožlutým tónem pak rodinné snímky punc nostalgie a zvěčnělosti.

Jak se tónování provádí
Podle postupů bych tónování rozdělil do několika kategorií:
Přímé tónování - hotovou ustálenou fotografii vložíme do přímo tónující lázně a pozorujeme změny. V okamžiku, kdy jsme spokojeni, vyjmeme fotografii z tónovače a vypereme, usušíme....
Nepřímé tónování - hotovou ustálenou a vypranou fotku vložíme nejdříve do vybělovací lázně, kde vidíme, jak se obraz ztrácí. Fotku vypereme (často stačí jen krátce jednou) a vložíme do tónující lázně, ve které se obraz znovu objeví, a to v novém tónu. Pak už jen vyprat, usušit....
Tónující vývojky, papíry s teplým tónem - dnes se můžeme běžně setkat s pozitivními vývojkami, vyvolávajícími obraz v teplém nebo studeném tónu. I papíry se vyrábějí ve studeném, neutrálním, teple zelenavém nebo v teple hnědavém tónu. Vhodnou kombinací vývojka-papír tedy lze také získat příjené tóny, které výrazně ovlivní působivost výsledné fotografie.

Pozor na papír
Na závěr bych přidal jednu významnou zkušenost - každý druh papíru se chová v tónovacích lázních jinak. Pokud si oblíbíte jeden tónovač na papíru XY, tentýž nemusí být vůbec zajímavý na papíru XZ. Některé papíry se na tónování ani nehodí. Oproti tomu některé tónovače jsou velice pěkné i na RC papírech.

Příští část: Direct selenium toner neboli přímý selenový tónovač

Hynek Dostál (Goro)


za věcné připomínky děkuji Mamiakovi a Předsedovi

  • 0


0 Comments