3
Pyro vývojky
23-čen 07 16:11:00 |
bzencak
v Články
Jak na pyro vývojky.
Dnes se s vámi podělím o poznatky při hledání nových možností při zpracování negativu Fomapan 100.
Z mnoha důvodů (láce, dostupnost, robustnost, .) jsem se rozhodl fotografovat právě na něj, v listovém formátu 9x12 cm. Při tak velké záznamové ploše mi nejde primárně o nejlepší mikrosenzitometrické vlastnosti. Chtěl bych do emulze tohoto filmu našlapat co největší jasový rozsah, se zvláštním zřetelem na prokreslení hlubokých stínů a nejvyšších jasů. Ale jak na ta sluníčka vyzrát? No přece s vyrovnávacími vývojkami. Postupně jsem zkusil ID 11 1+3 a Rodinal až do 1+200 a ještě to nestačilo. Takže s dostupnou konfekcí to nepůjde.
Začal jsem tedy hledat vývojku, nebo nový proces, který přinese nejvyšší využitelný jasový rozsah, pohodlně kopírovatelný na barytové papíry s pevnou gradací. Jak k tomu nabušenému a srovnanému negativu přijít?
Čtěte. Jde to!
Od svého otce jsem kdysi něco slyšel o tom, že si za mlada vývojky míchal podle toho, co fotil a jaké tam bylo světlo. Prý to bylo v té době vcelku běžné. Tak proč to nezkusit i dnes? Začal jsem se shánět po chemii a užasl jsem, jak by to bylo levné, kdybych si míchal vývojky sám doma. Ale kterou si vybrat?
Na těchto stránkách jsem našel přesně to, co jsem hledal. No tak si to rozdám s pyro vývojkami!
Teorií se zabývat nebudu. Kdo chce, si to může nastudovat. Jen velmi zjednodušeně: pyro vody jsou vývojky vyrovnávající a k tomu ještě " zabarvující". Tolik vychvalujícího jsem snad četl jen o Rodinalu.
Pro pořádek: Pyrokatechol, pyrogallol jsou zdraví škodlivé látky, proto dávejte pozor. Používejte ochranné gumové rukavice, vhodný oděv a . Však to znáte.
Z chemie od pana Lukeše jsem namíchal alkalický ustalovač TF-2 a pak čtyři pyrovývojky Pyrocat HD, Pyrokat MC s glykolem, PMK Pyro a ABC Pyro. Nachystal jsem i ID-11.
Na dvoře jsem nafotil s ostrým sluncem v zádech kontrastní scénu s tabulkou o střední šedé a s hvězdičkou na srovnání ostrosti. Je tam i klínek s šedou škálou s CMYK barvičkami a ťupkami na spektrální citlivost. Měřil jsem dopadající světlo ve stínu ručním expozimetrem s nastavením na ISO 64. Objektiv Symmar -S 150 mm, clona 32, čas 1/2s.
Volal jsem v tanku Jobo. Schválně jsem zvolil rotaci jako nejtvrdší variantu. Při překlápění či v misce to bude ještě vyrovnanější. Nejhorší bylo určit časy. Po dlouhém uvažování jsem zkusil tyto:
U pyrocatů a PMK jsem to snad trefil. U ABC je to moc a je to vidět. Někde jsem s ní udělal chybu. Asi nesnáší rotaci. Nebo je ABC výrazně energická a tak by asi stačilo exponovat normálně na jmenovitou a upravit čas tak o třetinu. Pro srovnání jsem jeden stejně exponovaný list vyvolal i v ID-11 1+3 obvyklým časem, který používám. Jak je vidět, vůbec to neschroustala. Vím, je to blbost. Na tu by se mělo exponovat jinak. To jen tak pro pořádek.
No jo, ale co vám mám vlastně ukázat nejdřív? Skeny negativů?Rozdílů v zabarvení jste si určitě všimli. A zde to samé je v pozitivu:Tak to by pro představu mělo stačit. Úsudek si jistě každý udělá sám.
Dále se podíváme na ostrost:A pak ta škála co na negativu skoro není vidět:No a už zbývají jen skeny pozitivů 18x24:Na pozitivech jsem se snažil srovnat tabulku střední šedé. Ať si to dělá ve světlech a stínech, co samo umí. Je to na Ilfordech Multigrade RC XPress, povrch pearl. Filtry jsem nepoužil. Gradace by tedy měla být asi speciální či normální. Při rutinní práci s filtry nebo s tvrdou a měkkou pozitivní vývojkou se dá dosáhnout nevídaných výsledků. Zdůrazňuji, že ABC je vyautovaná jen mou chybou a ID 11 by při správné expozici dala mnohem lepší výsledek!
Myslím, že se pyrovody dají stejně dobře použít i s kinofilmem. Jen si trochu pohrajete s ředěním a časy. Pyrosvět je velmi široký a neprobádaný. Při míchání si vlastně můžete vytvořit svou vlastní vývojku přesně podle vašich specifických kritérií. To je asi ten největší přínos.
Schválně si tipněte, v čem budu v létě máčet negativy z pláží?
Zdarec! Váš Bzenčák.
Dnes se s vámi podělím o poznatky při hledání nových možností při zpracování negativu Fomapan 100.
Z mnoha důvodů (láce, dostupnost, robustnost, .) jsem se rozhodl fotografovat právě na něj, v listovém formátu 9x12 cm. Při tak velké záznamové ploše mi nejde primárně o nejlepší mikrosenzitometrické vlastnosti. Chtěl bych do emulze tohoto filmu našlapat co největší jasový rozsah, se zvláštním zřetelem na prokreslení hlubokých stínů a nejvyšších jasů. Ale jak na ta sluníčka vyzrát? No přece s vyrovnávacími vývojkami. Postupně jsem zkusil ID 11 1+3 a Rodinal až do 1+200 a ještě to nestačilo. Takže s dostupnou konfekcí to nepůjde.
Začal jsem tedy hledat vývojku, nebo nový proces, který přinese nejvyšší využitelný jasový rozsah, pohodlně kopírovatelný na barytové papíry s pevnou gradací. Jak k tomu nabušenému a srovnanému negativu přijít?
Čtěte. Jde to!
Od svého otce jsem kdysi něco slyšel o tom, že si za mlada vývojky míchal podle toho, co fotil a jaké tam bylo světlo. Prý to bylo v té době vcelku běžné. Tak proč to nezkusit i dnes? Začal jsem se shánět po chemii a užasl jsem, jak by to bylo levné, kdybych si míchal vývojky sám doma. Ale kterou si vybrat?
Na těchto stránkách jsem našel přesně to, co jsem hledal. No tak si to rozdám s pyro vývojkami!
Teorií se zabývat nebudu. Kdo chce, si to může nastudovat. Jen velmi zjednodušeně: pyro vody jsou vývojky vyrovnávající a k tomu ještě " zabarvující". Tolik vychvalujícího jsem snad četl jen o Rodinalu.
Pro pořádek: Pyrokatechol, pyrogallol jsou zdraví škodlivé látky, proto dávejte pozor. Používejte ochranné gumové rukavice, vhodný oděv a . Však to znáte.
Z chemie od pana Lukeše jsem namíchal alkalický ustalovač TF-2 a pak čtyři pyrovývojky Pyrocat HD, Pyrokat MC s glykolem, PMK Pyro a ABC Pyro. Nachystal jsem i ID-11.
Na dvoře jsem nafotil s ostrým sluncem v zádech kontrastní scénu s tabulkou o střední šedé a s hvězdičkou na srovnání ostrosti. Je tam i klínek s šedou škálou s CMYK barvičkami a ťupkami na spektrální citlivost. Měřil jsem dopadající světlo ve stínu ručním expozimetrem s nastavením na ISO 64. Objektiv Symmar -S 150 mm, clona 32, čas 1/2s.
Volal jsem v tanku Jobo. Schválně jsem zvolil rotaci jako nejtvrdší variantu. Při překlápění či v misce to bude ještě vyrovnanější. Nejhorší bylo určit časy. Po dlouhém uvažování jsem zkusil tyto:
- HD - 7min,
- MC - 7min,
- PMK - 9min,
- ABC - 6min,
U pyrocatů a PMK jsem to snad trefil. U ABC je to moc a je to vidět. Někde jsem s ní udělal chybu. Asi nesnáší rotaci. Nebo je ABC výrazně energická a tak by asi stačilo exponovat normálně na jmenovitou a upravit čas tak o třetinu. Pro srovnání jsem jeden stejně exponovaný list vyvolal i v ID-11 1+3 obvyklým časem, který používám. Jak je vidět, vůbec to neschroustala. Vím, je to blbost. Na tu by se mělo exponovat jinak. To jen tak pro pořádek.
No jo, ale co vám mám vlastně ukázat nejdřív? Skeny negativů?Rozdílů v zabarvení jste si určitě všimli. A zde to samé je v pozitivu:Tak to by pro představu mělo stačit. Úsudek si jistě každý udělá sám.
Dále se podíváme na ostrost:A pak ta škála co na negativu skoro není vidět:No a už zbývají jen skeny pozitivů 18x24:Na pozitivech jsem se snažil srovnat tabulku střední šedé. Ať si to dělá ve světlech a stínech, co samo umí. Je to na Ilfordech Multigrade RC XPress, povrch pearl. Filtry jsem nepoužil. Gradace by tedy měla být asi speciální či normální. Při rutinní práci s filtry nebo s tvrdou a měkkou pozitivní vývojkou se dá dosáhnout nevídaných výsledků. Zdůrazňuji, že ABC je vyautovaná jen mou chybou a ID 11 by při správné expozici dala mnohem lepší výsledek!
Myslím, že se pyrovody dají stejně dobře použít i s kinofilmem. Jen si trochu pohrajete s ředěním a časy. Pyrosvět je velmi široký a neprobádaný. Při míchání si vlastně můžete vytvořit svou vlastní vývojku přesně podle vašich specifických kritérií. To je asi ten největší přínos.
Schválně si tipněte, v čem budu v létě máčet negativy z pláží?
Zdarec! Váš Bzenčák.
44 Comments
Už ji ale nějakou dobu nepoužívám, přestal se mi líbit charakter HDčka, to potlačení kontrastu se bohužel projevuje i přílišnou kompresí odstínů ve světlech a je to pak takový šedivý, bez šťávy. Nebo jsem začal dělat něco špatně. Přechod na DK-20 znamenal rozjasnění mých obrázků, zvažuju že bych plany zkusil vykoupat i v nějaké Ansco vývojce, protože kino (5231 a 5222) v tom vypadá velmi osobitě.
Přiložený soubor (y)
Jen jednou jsem to zkusil. Rodinal 1:100, foma kinofilm asa 100. Stand development s předmáčením. Celý film zprasený, protože jsem to exponoval jako padesátku. Od té doby nastavuju hodnotu přesně podle filmu a výsledky jsou tak akorát, vyvolávám stejně.
Aha, jedou jsi to zkusil.... A hned víš v čem byla chyba.
Co čas? Teplota? Pokud neprovedeš i další pokusy a následné úpravy, tak nemůžeš vědět co je "tak akorát". To akorát může být mnohem lepší, ale ty jsi se to jednoduše jen z jednoho pokusu nemohl dovědět.
Koukám že jsem zase zkrátil, co jsem měl napsat polopaticky. Ve standu vyvolávám pořád, svitky, kino, cross z barevného negativu... Vždycky stejné teploty, stejné chemikálie, stejně ředění, stejné uložení chemikálií, stejný teploměr, stejné hodiny, stejná plastimatka, stejné přerušení. Jen jsem si (u mé jinak používané prakticy, nastavil ža fotím stovku na padesátku) a všechno je to přeexponované. Takže ještě jednou a jednodušeji, k těm opakovaným pokusům. Od té doby pro stand fotím stovku jako stovku, 400 jako 400 a hle, výsledek je přesně podle očekávání.
Dobře, nebudem sem tahat rodinal.
Tak jsem doma cvaknul přímo proti sluníčku.V záběru je černý klavír snad vetší jasový rozhasch ani nemůže být Na klavíru jdou vidět všechny klávesi i skrze světla které pronikají oknem a take je videt celá setava optiky .... je viditelná i záclona a její oka plus to co je za oknem obrysy stromu . tak kde by měla být tma jsou vidět předměty i na černém klavíru jsou vidět léta dřeva v proudu světel. když jsem viděl negativ na kterém skoro nic nebylo a v odlesku šel vidět pozitiv nestačíl jsem se divit co bylo na papíře. Na didgitálu se takové foto setavuje ze tří expozic a ještě se to šmudlá ve fotoshopu. A na film se to dá prasknout jedním záběrem neuvěřitelné. když se spojí kvalitní optika a dobrá vývojka a film dají se zachytit zajívamé věci .... Přišlo mi to přesně zachycený tak jak jsem to viděl okem když jsem koukal v protisvětlu a přimouřil (přiclonil)
Bohužel nemám sken ) Tak jsem aspoň ofotil opřená foto na klavíru ať člověk vidí jak to vypadá na papíru:-))
20*30
Však proto máme film rádi a stále se jej držíme.
je na to supr jak je člověk šťastný jak malý kluk s každého vyvolaného filmu ) i když se třeba nepovede tak vždy se z toho něco dá udělat třeba i umělecký záměr jediné co mi vadí jak jsou drahé papíry a to i od fomy ...
Ke zvýšení kontrastu znám čtyři cesty:
- volat déle (klasický N+1 proces)
- točit více
- zvednout teplotu
- změnit poměr z 1+1+100 na (třeba) 2+2+100.
Nevím jakou stovku voláš a tak se zdržím rady (Acros chce jiné časy jak Foma, obojí je stovka).
Na pocitovku bych šel do práce s časem. Pyro mi přijde na kinetiku méně citlivé jak třeba Rodinal, změna poměrů je silné kafe... Ale vím, že lidi co dělají alt procesy a technicky potřebují vyšší kontrast si 2+2+100 chválí.
Neviem, ci poradim dobre, ale jedna uvaha:
Pyrocat HD je navrhnuta pre rotacne pocesory - JOBO napriklad - preto:
- v procesore je vyvojka v stalom pohybe, vyvojka preto vyvolava menej strmo, cim sa tento nepretrzity pohyb kompenzuje
- v procesore dochadza k silnej oxydacii vdusnym kyslikom, na co su zvlast pyrovyvojky mimoriadne haklive a preto bol pouzity pyrokatechol a samotna vyvojka ma este dalsie ochranne mechanizmy, po pouziti vsak ide do umyvadla, takze je navrhnuta ako one-shot, kvoli trvanlivosti je dokonca "A" koncentrat v glykole lepsia varianta
- cas pre manipulaciu je navrhnuty tak, aby sa stihol negativ rovnomerne vyvolat, teda aj pri stalom pohybe je to satel bezpecne dlhy cas.
Preto si myslim, ze pre Pyrocat HD plati:
- Pyrocat nie je pre kazdeho, napriklad ja mam uz oblubenejsie vyvojky, teda prestup na inu pyro XY, nie je prehra, naopak, je to prejavom znaleckeho pristupu hladat to najlepsie
- treba si kupit JOBO aspon CPE
- treba mixlovat a sejkovat vyvojnicou celych X minut nepretrzite
- zasada je vylucit vsetky filmy, ktore s pyrovyvojkami nedavaju prijatelny vysledok, T-Max 100 od Kodaku nie je to prave orechove, i ked vysledok neurazi
Pouzivam obcas 510 Pyro - velka exotika, nepoznam nikoho vo svojom okoli, co by s touto vyvojkou stracal cas, ideo o pyrogalolovu vyvojku a vysledky byvaju niekedy prekvapenim, zatial ju pre kinofilm nepouzivam. Najpouzivanejsou pyrovyvojkou doteraz pre mna bola vyvojka Tanol, ktoru si clovek doma nenamiesa a cena je trosku inde, hlavne ked clovek musi pripocitat aj dopravu. Ide ale bezosporu o jeden z najhodnotnejsich prispevkov na poli pyrovyvojok.
Mimo temu pyro:
Mam jedno obdobie za sebou, kedy som fotografoval vyhradne na T-Max 100 a vyvolaval v PC-TEA. Az do okamihu, kedy som skusil skrizit tuto vyvojku s Acrosom. A to bol brutalny koniec tejto kombinacie. Teraz prechadzam na Kodak D-76, vcera som si zarobil a dnes pokracujem obdobim, T-Max 100 kinofil a T-Max 400 svitok @ D-76 neriedena. To bude pekny polrok. Dramaticke od listia obnazena stromy ustupia svetlejsim tonom od listia polarizovaneho svetla.
Ještě že se k tomu vracím: ředění 5/5/700 není úplně klasické. Lege artis je Pyrocat HD ředit jedna jedna sto - až s odstupem jsem si dopočetl, že pět sedmin je méně, než jedna Možná je ta vývojka prostě jenom slabá...
Máchám v tom svitek klasicky (tj. překlápěná Patersonka, ne rotačně) a vyhovuje mi to. Foma 100 12 minut, Acros a Rollei Infrared 14 minut. Zvláště oceňuju lehké stažení světel při dobře prokleslených stínech.