0
Tónování modrými tonery
6-Dec 07 15:31:00 |
kodl
v Články
Úvodem
Modré barvy na fotografických papírech lze dosáhnout několika způsoby, zlatým tonerem, jak už jsme si řekli v jiném článku zde na Temné komoře, modrými tonery anebo alternativními procesy. Vzhledem k tomu, že tento článek je v sekci o tónování, budeme se dnes zabývat modrými tonery. Stabilita a životnost fotografie
Modré tonery nejsou vhodné pro zlepšení stability a životnosti fotografií, naopak mají reputaci anti-permantních tonerů, nicméně lze najít velmi staré fotografie tónované modrým tonerem, které jsou stále ve skvělé kondici. Tyto tonery jsou obvykle velmi nestabilní, zvláště v alkalickém prostředí, kde časem mění barvu směrem k méně stabilní purpurové až k okamžiku, kdy barva úplně zmizí. V kyselém prostředí jsou stabilnější, i když mění barvu směrem k zelené. Dokonce i fotografie, které byly po tónování ustáleny a vyprány v kyselé lázni pro zlepšení stability, mají menší životnost než fotografie netónované.
Komerční produkty
Komerčně dostupných tonerů je na trhu celá řada, Fotospeed, Speedbrew, Tetenal, Foma nebo Photographers Formulary či Berg v USA. Dokonce i některé sady jako Colorvir obsahují modré tonery. Většina komerčních tonerů je jednolázňová, jedinou mně známou výjimkou je Porcelánová modř od firmy Speedbrew, jejíž použití je podobné sépiovým tonerům.
Papíry
RC papíry jsou pro použití s modrými tonery jednodušší, zvláště pro začátečníky; na barytových papírech jsou velice často fleky, nejsou natónovány souvisle nebo vyjdou nažloutlé ve světlech a na krajích. Někteří výrobci tonerů upozorňují, že toner není vhodný pro použití s barytovým papírem. Pro tónování modrými tonery je lepší použít papírů s chladným tónem, i když pro některá témata je jasná modrá, která je obvyklá u papírů s teplým tónem, velmi zajímavá.
Práce s modrými tonery
Chcete-li mít konzistentní výsledky, používejte menší množství toneru a častěji ho obměňujte. Ředění udávané výrobci berte spíše jako návod než jako dogma, nebojte se měnit ředění podle efektu, kterého chcete dosáhnout. Fotografie, kterou chcete tónovat, musí být dokonale ustálena a vypláchnuta. Pokud fotografie, kterou hodláte tónovat, byla již suchá, je potřeba ji nejdříve dobře namočit, takto připravená fotografie je rychle vložena do tónovací lázně a ta se musí okamžitě rozlít po celém povrchu fotografie. Změny barvy si nejprve všimnete ve světlých tónech. Po dosažení požadovaného tónu fotografii vyjměte a vypláchněte. U normálního tónování není dobré vyplachovat fotografii příliš dlouho, mohou se objevit fleky, zvláště při použití barytových papírů.
Předtónování
Je to technika, při které je fotografie krátce ponořena do velmi ředěného toneru, polovina či čtvrtina normálního ředění a potom do normální lázně. Předtónování působí jako zesilovač barvy.
Fleky
Fleky jsou nejběžnějším problémem jednolázňových tonerů, obzvlášť při použití barytových papírů. Projevují se jako nažloutlé skvrny ve světlech nebo na okrajích fotografie. Pokud se vyskytnou, je možné použít lázeň z uhličitanu sodného, tak jak je uvedeno v receptech na konci článku. Pokud se fleky vyskytly jen na okrajích fotografie, je možné je vyčistit velmi ředěnou vývojkou, to je nutno udělat velice opatrně, neboť vývojka by natónovanou část obrazu vrátila zpět do šedých tónů. Po použití vývojky vypláchněte neutrální nebo mírně kyselou lázní.
Borax
Rozpuštěním 5g boraxu v 1 litru destilované vody získáte vynikající lázeň k odstranění fleků. Boraxová lázeň je vhodná tam, kde chcete upravit barvu. Pokud jste použili ředěný toner, je potřeba boraxovou lázeň více rozředit.
Ustálení
Je dobré fotografii po tónování ustálit ve velmi ředěném roztoku thiosulfátu sodného (hypo). Může ovšem dojít k zesvětlení barvy fotografie, zvláště pak v případě, že jste z ekonomických důvodů nevyměnili tónovací lázeň.
Praní
Praní RC papírů není problém, 2-3 minuty jsou dostačující k vyprání i odstranění případných fleků. U barytových papírů může dojít k vypláchnutí barvy, protože voda z kohoutku je obvykle zásaditá. Toho lze využít k redukci barvy, pokud byla modrá příliš sytá.
Sušení
Fotografie tónované modrými tonery sušte položené, na fotografiích zavěšených nebo napnutých na skle by mohlo dojít ke stékání barvy. Použití leštiček naní moc vhodné, protože se barva může vsáknout do látky leštičky.
Použití dvoulázňových tonerů
Tónování použitím dvoulázňových tonerů je prakticky stejné, jak je popsáno ve článku o použití sépiových tonerů a nepovažuji za nutné zde opakovat procedury bělení a/nebo částečného bělení.Případné zájemce tímto odkazuji na uvedený článek zde na Temné komoře
Úpravy expozice
Jednolázňové tonery obvykle fotografii poněkud ztmaví, je proto vhodné s tím počítat a fotografii exponovat o ¼ až ½ stopy méně. U dvoulázňovách tonerů dojde ke zvýšení kontrastu stejně jako u sépiových tonerů - tam je naopak vhodné světla exponovat o ¼ až ½ stopy více.
Recepty
Jednolázňový modrý toner:
Roztok A
Citronan železito-amonný (zelený) 5g
Kyselina sírová koncentrovaná 20ml
Voda 250ml
Roztok B
Ferrikyanid draselný 5g
Voda 250ml
Roztok C – čistící lázeň
Uhličitan sodný 12.5g
Voda 250ml
Vždy vlévejte kyselinu pomalu do vody, nikdy ne naopak. Mícháním kyseliny s vodou dochází k uvolňování tepla.
Ředění:
1A + 1B + 22 dílů vody – toner pro normální použití
1A + 1B + 46 dílů vody – velmi jemná modrá
1A + 1B + 10 dílů vody – použitelný pro velmi ostré tónování, může dojít až k Sabatierovu jevu
Čisticí lázeň se obvykle používá v ředění 1+29, při velmi silných flecích řeďte 1+14.
Závěrem
Modré tonery lze samozřejmě kombinovat s ostatními tonery, tak jako v tomto případě sepii a modrý toner.
Ale o tom zase někdy příště.
Poděkování
Mé manželce za trpělivost a Předsedovi za počeštění této stati.
Literatura:
Tim Rudman, The Photographers Toning Book, Argentum 2002
Larry Bartlett’s Black & White Photographic Printing Workshop
Dobré světlo vám přeje Karel Dvořák - Kodl
Modré barvy na fotografických papírech lze dosáhnout několika způsoby, zlatým tonerem, jak už jsme si řekli v jiném článku zde na Temné komoře, modrými tonery anebo alternativními procesy. Vzhledem k tomu, že tento článek je v sekci o tónování, budeme se dnes zabývat modrými tonery. Stabilita a životnost fotografie
Modré tonery nejsou vhodné pro zlepšení stability a životnosti fotografií, naopak mají reputaci anti-permantních tonerů, nicméně lze najít velmi staré fotografie tónované modrým tonerem, které jsou stále ve skvělé kondici. Tyto tonery jsou obvykle velmi nestabilní, zvláště v alkalickém prostředí, kde časem mění barvu směrem k méně stabilní purpurové až k okamžiku, kdy barva úplně zmizí. V kyselém prostředí jsou stabilnější, i když mění barvu směrem k zelené. Dokonce i fotografie, které byly po tónování ustáleny a vyprány v kyselé lázni pro zlepšení stability, mají menší životnost než fotografie netónované.
Komerční produkty
Komerčně dostupných tonerů je na trhu celá řada, Fotospeed, Speedbrew, Tetenal, Foma nebo Photographers Formulary či Berg v USA. Dokonce i některé sady jako Colorvir obsahují modré tonery. Většina komerčních tonerů je jednolázňová, jedinou mně známou výjimkou je Porcelánová modř od firmy Speedbrew, jejíž použití je podobné sépiovým tonerům.
Papíry
RC papíry jsou pro použití s modrými tonery jednodušší, zvláště pro začátečníky; na barytových papírech jsou velice často fleky, nejsou natónovány souvisle nebo vyjdou nažloutlé ve světlech a na krajích. Někteří výrobci tonerů upozorňují, že toner není vhodný pro použití s barytovým papírem. Pro tónování modrými tonery je lepší použít papírů s chladným tónem, i když pro některá témata je jasná modrá, která je obvyklá u papírů s teplým tónem, velmi zajímavá.
Práce s modrými tonery
Chcete-li mít konzistentní výsledky, používejte menší množství toneru a častěji ho obměňujte. Ředění udávané výrobci berte spíše jako návod než jako dogma, nebojte se měnit ředění podle efektu, kterého chcete dosáhnout. Fotografie, kterou chcete tónovat, musí být dokonale ustálena a vypláchnuta. Pokud fotografie, kterou hodláte tónovat, byla již suchá, je potřeba ji nejdříve dobře namočit, takto připravená fotografie je rychle vložena do tónovací lázně a ta se musí okamžitě rozlít po celém povrchu fotografie. Změny barvy si nejprve všimnete ve světlých tónech. Po dosažení požadovaného tónu fotografii vyjměte a vypláchněte. U normálního tónování není dobré vyplachovat fotografii příliš dlouho, mohou se objevit fleky, zvláště při použití barytových papírů.
Předtónování
Je to technika, při které je fotografie krátce ponořena do velmi ředěného toneru, polovina či čtvrtina normálního ředění a potom do normální lázně. Předtónování působí jako zesilovač barvy.
Fleky
Fleky jsou nejběžnějším problémem jednolázňových tonerů, obzvlášť při použití barytových papírů. Projevují se jako nažloutlé skvrny ve světlech nebo na okrajích fotografie. Pokud se vyskytnou, je možné použít lázeň z uhličitanu sodného, tak jak je uvedeno v receptech na konci článku. Pokud se fleky vyskytly jen na okrajích fotografie, je možné je vyčistit velmi ředěnou vývojkou, to je nutno udělat velice opatrně, neboť vývojka by natónovanou část obrazu vrátila zpět do šedých tónů. Po použití vývojky vypláchněte neutrální nebo mírně kyselou lázní.
Borax
Rozpuštěním 5g boraxu v 1 litru destilované vody získáte vynikající lázeň k odstranění fleků. Boraxová lázeň je vhodná tam, kde chcete upravit barvu. Pokud jste použili ředěný toner, je potřeba boraxovou lázeň více rozředit.
Ustálení
Je dobré fotografii po tónování ustálit ve velmi ředěném roztoku thiosulfátu sodného (hypo). Může ovšem dojít k zesvětlení barvy fotografie, zvláště pak v případě, že jste z ekonomických důvodů nevyměnili tónovací lázeň.
Praní
Praní RC papírů není problém, 2-3 minuty jsou dostačující k vyprání i odstranění případných fleků. U barytových papírů může dojít k vypláchnutí barvy, protože voda z kohoutku je obvykle zásaditá. Toho lze využít k redukci barvy, pokud byla modrá příliš sytá.
Sušení
Fotografie tónované modrými tonery sušte položené, na fotografiích zavěšených nebo napnutých na skle by mohlo dojít ke stékání barvy. Použití leštiček naní moc vhodné, protože se barva může vsáknout do látky leštičky.
Použití dvoulázňových tonerů
Tónování použitím dvoulázňových tonerů je prakticky stejné, jak je popsáno ve článku o použití sépiových tonerů a nepovažuji za nutné zde opakovat procedury bělení a/nebo částečného bělení.Případné zájemce tímto odkazuji na uvedený článek zde na Temné komoře
Úpravy expozice
Jednolázňové tonery obvykle fotografii poněkud ztmaví, je proto vhodné s tím počítat a fotografii exponovat o ¼ až ½ stopy méně. U dvoulázňovách tonerů dojde ke zvýšení kontrastu stejně jako u sépiových tonerů - tam je naopak vhodné světla exponovat o ¼ až ½ stopy více.
Recepty
Jednolázňový modrý toner:
Roztok A
Citronan železito-amonný (zelený) 5g
Kyselina sírová koncentrovaná 20ml
Voda 250ml
Roztok B
Ferrikyanid draselný 5g
Voda 250ml
Roztok C – čistící lázeň
Uhličitan sodný 12.5g
Voda 250ml
Vždy vlévejte kyselinu pomalu do vody, nikdy ne naopak. Mícháním kyseliny s vodou dochází k uvolňování tepla.
Ředění:
1A + 1B + 22 dílů vody – toner pro normální použití
1A + 1B + 46 dílů vody – velmi jemná modrá
1A + 1B + 10 dílů vody – použitelný pro velmi ostré tónování, může dojít až k Sabatierovu jevu
Čisticí lázeň se obvykle používá v ředění 1+29, při velmi silných flecích řeďte 1+14.
Závěrem
Modré tonery lze samozřejmě kombinovat s ostatními tonery, tak jako v tomto případě sepii a modrý toner.
Ale o tom zase někdy příště.
Poděkování
Mé manželce za trpělivost a Předsedovi za počeštění této stati.
Literatura:
Tim Rudman, The Photographers Toning Book, Argentum 2002
Larry Bartlett’s Black & White Photographic Printing Workshop
Dobré světlo vám přeje Karel Dvořák - Kodl
0 Comments