Dotazy nováčků
#51
Publikováno 12 June 2012 - 14:07:36
Jinak to vypadá, že foťák fotí relativně slušně, ještě bych proti oknu průhledem zevnitř aparátu zkontroloval, jestli není opar na objektivu a pak tam nacpal neexpirovaný film.
#52
Publikováno 12 June 2012 - 18:59:00
viz LuzJi a ani seskenovaný to není úplně optimálně.
Jinak to vypadá, že foťák fotí relativně slušně, ještě bych proti oknu průhledem zevnitř aparátu zkontroloval, jestli není opar na objektivu a pak tam nacpal neexpirovaný film.
Asi máte pravdu,že by bylo lepší fotit na nový film a pak hledat příčiny:) Byl mi nabídnut a tak jsem to chtěl vyzkoušet s ním aniž bych si třeba tohle uvědomil. Zítra přijde nový svitek a tak to oprubujem a časem až to vyvoláme,tak dám vědět jak to celý dopadlo.
Jinak díky za rady:)
#53
Publikováno 29 July 2012 - 11:09:29
V jeskyních, podzemí,atp... Což je samo o sobě je dosti specifická disciplína.
A tak by mne zajímalo jestli jsem toto vlákno přehlédl/ co si myslíte o jeho založení?
#54
Publikováno 29 July 2012 - 20:00:01
#55
Publikováno 29 July 2012 - 20:57:35
Já spíš narážel na skutečnost že by nebylo špatné takové vlákno založit a zajímalo mě co na to stará garda abych na fóru neobjevoval 2. Ameriku.
A pod co ho zařadit?
#56
Publikováno 30 July 2012 - 10:46:20
#57
Publikováno 30 July 2012 - 13:04:46
www.petrsistek.estranky.cz/clanky/lokality-cr/sv.antonin-paduansky---podzemi.html
#58
Publikováno 30 July 2012 - 13:06:14
#59
Publikováno 30 July 2012 - 13:55:06
Rada, kterou jsem, nedávno dostal od podzemních fotografů, ale ještě jsem ji sám nevyzkoušel: Při vícenásobném bleskání postupovat z dálky směrem k aparátu a střídat strany. Tím si přikreješ vlastní stín. Při postupu obráceně (od foťáku do dáli) to dopadne tak jak máš na snímku.Teďkonc jsem na dovolené. Ale můžu tě odkázat na tohle. Bylo to focené hala bala v rychlosti. (já to bral jako dokumentační ale on to dal na web )
www.petrsistek.estranky.cz/clanky/lokality-cr/sv.antonin-paduansky---podzemi.html
Já osobně bych vlákno o focení v podzemí uvítal a možná bych do něj i trochu přispíval. Mám jen obavy, že je to natolik extrémní a nejisté, a často i neopakovatelné, že možnost okamžité kontroly výsledku při použití číslicové techniky mnohdy přesvědčí i zaryté klasiky k opuštění filmu pro tyto účely. Já zatím lezu pod zem s diákem, ale z poslední akce mi nevyšla kloudně ani jedna fotka, takže tu motivaci pozvolna ztrácím.
#60
Publikováno 30 July 2012 - 14:37:22
Já si dělám ,, náhledy'' v DSLR na digitál. A až po vychtání much na film.
PS díky za radu; takchle postupovat mě nenapadlo.
PPS a pod co by bylo nejlepší ho založit?
#61
Publikováno 19 June 2013 - 17:15:18
aj ja mám hlúpu otázku
Pomiešali sa mi filmy, ktoré som už vyfotila s novými.
Chcem sa spýtať, či je možné zistiť, či je film použitý alebo nie ešte pred vyvolaním.
Ďakujem
#62
Publikováno 19 June 2013 - 17:27:21
kino by mělo mít pomačkaný/zahnutý zaváděcí jazýček (teda aspoň na Pentaxech to tak je vždy)
u planfilmu se to zjišťuje fakt blbě
#63
Publikováno 20 June 2013 - 08:07:14
Většina kinofilmových aparátů při zpětném převíjení zatáhne konec filmu do kazety. Tedy, kde nic nečouhá, tam je nafoceno.Zdravím,
aj ja mám hlúpu otázku
Pomiešali sa mi filmy, ktoré som už vyfotila s novými.
Chcem sa spýtať, či je možné zistiť, či je film použitý alebo nie ešte pred vyvolaním.
Ďakujem
Ale jinak si myslím že to je příležitost pro to správné ponaučení. Teď už si budeš pamatovat, že si na to máš dát pozor
Já například filmy vždy rozbaluji až těsně před založením do fotoaparátu, takže to mám jednoduché: co je v neroztržené krabičce, to je nenafocené. A nafocené si hned popisuji.
#64
Publikováno 20 June 2013 - 11:42:20
#65
Publikováno 20 June 2013 - 12:16:30
ale tohle není asi odpověď, kterou očekává Dorca, já vím, jen postřeh, jak zmýlené příště předejít...
#66
Publikováno 20 June 2013 - 15:25:40
#67
Publikováno 26 July 2013 - 11:23:22
Nějaké nápady, co by to tak mohlo být? Nerad bych si do procesu zanesl nějakou hloupou chybu. Díky.
Co tak ještě dodat. Nepřerušuju, jen okapu cívky a přehodím do druhé vývojnice s natemperovaným ustalovačem (Fomafix na cca 7 minut), peru vlastní upravenou verzí Ilford doporučení (vodovodka, cca 20-23° C, 30-25-20-15-10-5 překlopení). A nakonec protáhnout destilkou s Fotonalem a sušit.
#68
Publikováno 26 July 2013 - 11:41:07
#69
Publikováno 26 July 2013 - 11:46:56
#70
Publikováno 26 July 2013 - 11:58:53
#71
Publikováno 26 July 2013 - 12:18:16
#72
Publikováno 26 July 2013 - 13:02:04
#73
Publikováno 26 July 2013 - 23:48:01
#74
Publikováno 27 July 2013 - 00:58:51
#75
Publikováno 28 July 2013 - 06:07:47
Měl bych takový dotaz, který sice nemusí být nutně směřován na temnokomorníky, ale lidé, kteří u fotografií tráví více času a umí počítat, by odpověď přece znát mohli... No a protože jsem se po poměrně trnité cestě dostal, naprosto neznalý, k vyvolávání svých filmů, troufám si vás oslovit na domácí půdě.
O fotografii jsem donedávna nevěděl zhola nic a neměl jsem nikoho, kdo by o tom se mnou mluvil. Cokoli vím, mám vyčteno z internetu a knih. Vrtá mi hlavou otázka clon. Chápu, že to v praxi nemá vůbec žádný význam, ale čísla, která se používají jako zaběhnuté "f-stops" se lehce vymykají tomu, co jsem vypočítal s pomocí strýčka gůgla a tety wiki. Z pochopitelných důvodů naprosto chápu hodnoty 1...2...4...8...16... Hodnoty 0,7...1,4...2,8...11... to je mi taky jasné. Prostě to bylo zaokrouhleno na bližší číslo. Co mi ale nejde do hlavy je hodnota 5,7 udávaná jako 5,6 a taky hodnota 22,6, známá ve světě jako 22.
Znovu opakuji, je mi jasné, že z praktického hlediska to nemá význam. Ale i tak, mohl by mi, prosím, někdo vysvětlit, proč se používají tato čísla, případně kde jsem udělal chybu?
A ještě bych měl jednu prosbu... Snažím se teď namontovat objektiv (Petzval, patrně z promítačky, 125mm) na M42, ale z důvodu nedostatku surovin jsem zatím mohl otestovat pouze uchycení skrz homemade měch a to ještě jen přes redukci na... No, ne na filmovém přístroji. Není tu náhodou někdo z Brna, kdo by měl doma kousek nějakého starého objektivu M42, zadní část, závit, vnější část nějakého širšího teleobjektivu, který už definitivně umřel? A v případě, že by se někdo takový našel, byl by ochoten darovat tento pozůstatek na oltář bláznovství? Zatím jsem namontoval dávno doslouživší dagor 15cm (1905 - 1906) k makroměchu M42 (slouží obstojně, vypadá velmi zvláštně) a do těla mrtvého helia namontoval čočku z promítačky meopta, čož dalo za vznik objektivu, z něhož i výstup na 30x40 dává perfektní smysl, výrazně rozostřuje pozadí, scénu mimo centrální motiv a jde s ním clonit. V centru je přitom na štěněčí chlup (při otavřené díře) ostrý. Podle prvních testů věřím, že i onen petzval bude hezky sloužit a nebude se jednat o plýtvání materiálem. Pochopitelně při tomto procesu nebude poškozena žádná věc s historickou, nebo jinou hodnotou.
Za případné reakce předem děkuji.
#76
Publikováno 28 July 2013 - 17:14:15
#77
Publikováno 28 July 2013 - 22:15:08
Ale jak jsem psal, jen mě to akademicky zajímalo, protože stejně většinou žádné mechanické stops nemám a na dagoru je to v jiné stupnici
#78
Publikováno 26 October 2013 - 19:31:17
#79
Publikováno 26 October 2013 - 20:06:41
Tenhle expozimetr býval výborný, jednoduchý, ale základem měření je selenové čidlo, které už má svou životnost za sebou. Může se ještě narazit na některé kusy, které mohou stále měřit, ale nedá se tomu moc věřit. Oprava je údajně prý sice možná, ale za cenu opravy lze získat několik jiných funkčních expozimetrů.Dobrý den, jsem naprostý začátečník a dostal se mi do rukou exposimetr (snad z Meopty). Ale nemohu k němu najít žádné materiály, třeba návody k použití, jedná se o tento typ http://lamos.rajce.idnes.cz/248CANON/ Mohli byste mi poradit co je to za typ? Zdá se mi, že nereaguje moc ochotně, jako by se zasekávala ručička, ale moc tomu nerozumím. Předem děkuji za rady.
Podívej se do diskuzí části Exponometrie, najdeš tam jistě řadu návrhu co jiného pořídit. Tohle opravdu nelze doporučit, snad jen to dát do vitríny, je to pěkný výrobek
#80
Publikováno 26 October 2013 - 20:15:51
jezdí dnes přece i repliky veteránů
kdyby někdo tyhle krasavce kupoval a novými vnitřnostmi je vybavoval, jeden si koupím
a to mám dva úplně přesné vynikající expozimetry současné konstrukce k dispozici
#81
Publikováno 26 October 2013 - 20:45:01
#82
Publikováno 26 October 2013 - 20:51:26
zatím
reaguje
#83
Publikováno 26 October 2013 - 21:25:32
Lukas_87 - Díky, to mě nenapadlo, že to někdo počítal takhle (násobit zaokrouhlenou hodnotu). Opravdu, pokud pokaždé zaokrouhlím dolů, následně vynásobím, zase zaokrouhlím dolů... Tak to vychází. Pokud beru jako výchozí bod 1 a pouze násobím odmocninou ze dvou, vychází mi to jinak.
Ale jak jsem psal, jen mě to akademicky zajímalo, protože stejně většinou žádné mechanické stops nemám a na dagoru je to v jiné stupnici
Je to jednoduche. Vychadzalo sa z mocnin cisla 1,41 a nie presnej druhej odmocniny cisla 2.
1,41 je dostatocne presne a kedysi kalkulacky neboli
#84
Publikováno 26 October 2013 - 22:46:44
#85
Publikováno 27 October 2013 - 10:28:17
#86
Publikováno 16 October 2014 - 20:31:33
Vedel by mi prosím niekto "diagnostikovať" závadu pri volaní filmu? filmov?
V prílohách sú dva rôzne filmy - ten prvý je extrém, môj "TK školiteľ" mi povedal, že je to zle založený film v cievke... vyvolal som už pár desiatok filmov, tak dúfam, že už viem aspoň zhruba zhodnotiť, či film ide do cievky blbo alebo nie... tento išiel relatívne bez problémov, ale po vypratí som ostal dosť mimo a naozaj netuším, čo som mohol "zvorať"... jedná sa o film PAN100, volaný ako 3. v poradí v LC 29 ISO 100 1:19 22C 10min - film bol expirovaný, ale ostatné filmy z tejto várky bez problémov...
Druhý problém je najlepšie viditelný na posl prílohe - dsc1099... ten biely akoby závoj v hornej časti snímku. Podsvietením pri "prefotografovaní" to nie, negatív má v tom mieste viditeľne fyzicky tmavší pás, pričom aj nad perforáciou je jasné sčernanie negatívu... spodná strana, kt je bez stmavnutia, má aj perforáciu pekne čistú... Tento problém je ale viditelný aj pri tých prvých dvoch snímkach ktoré sú iný film a iné volanie, tak neviem kde robím asi tú istú chybu
Profesor to zhodnotil ako expirovaný film - čo je síce pravda, ale na niekt sa mi toto prejaví a na iných-väčšine nie - tento film je P3 400 surv, volaný ako 1. film v D76d stock, ISO 400 11.5min 19C ...
V okolí sa nemám koho spýtať, tak sa obraciam na TK
dopredu vďaka za info
#87
Publikováno 16 October 2014 - 20:55:51
já bych řekl že je to částečně osvícený. Netekl tank při vyvolávání? Jsou zasažený jen políčka nebo i mezery mezi nima a perforace? šel film do cívky snadno nebo se zadrhával? jaký je to tank a cívka?
První ukázka má prosvícenou perforaci z vedlejšího závitu, druhý je zase z části zastíněný dalším kusem filmu (levá, tmavší část). Byl po vyvolání a ustálení film čirý nebo s mléčnými skvrnami?
#88
Publikováno 16 October 2014 - 21:51:42
Skoro by som povedal, ze do fotokomory fuci svetlo klucovou dierkou.
Tma v miestnosti musi byt taka velka, ze ani po 5 minutach pobytu v nej nie je vidno ziaden zdroj svetla. Ja i tak stojim v kute bez okien a k dveram som otoceny chrbtom.
Takze, viac tmy.
#89
Publikováno 16 October 2014 - 22:21:16
Dobrý den,
rád bych poděkoval všem temnokomorníkům kteří se na tom všem tady podílejí.
Jsem nováček který má před sebou ještě dlouhou cestu, ale teď na mém začátku mi všechny rady a pročtená témata pomohly.
Na digitální zrcadlovku fotím už něco přes rok, ale přišel čas zkusit si klasiku a tak jsem se před pár týdny zastavil v ostravském kamrlíku a odnesl si domů krásného Feda 3.
O týden později i chemii a vývojnici plastik. Uprostřed noci jsem z halogenové lampičky krabičky od čaje, dvou náplastí a EOS 1100d spíchnu "skener na kinofilm".
Uplynul další měsíc a já se těším ze své první naprosto strašné zvětšeniny pořízené z Fomapan 100/push 400 na svém Optemusu 5 a těším se, až budu zvětšovat obrázky pořízené pro mě dokonalou Prakticou VLC3.
Jako nováček ještě jednou děkuji a to velmi dámy a pánové na temné.
Přiložený soubor (y)
#90
Publikováno 16 October 2014 - 22:41:16
Funguje to, co?
Ked som bol maly, neveril som, ze mlieko dava krava. My sme ho vzdy kupovali v obchode.
Dnes dokonca ani do obchodu nechodim, chodim rovno do chladnicky.
Len tak dalej a nezabudni ukazat kamaratom.
#91
Publikováno 16 October 2014 - 23:14:24
Funguje to, co?
Ked som bol maly, neveril som, ze mlieko dava krava. My sme ho vzdy kupovali v obchode.
Dnes dokonca ani do obchodu nechodim, chodim rovno do chladnicky.
Len tak dalej a nezabudni ukazat kamaratom.
Keko, ty si pil !!!
#92
Publikováno 16 October 2014 - 23:18:33
Funguje to, co?
Ked som bol maly, neveril som, ze mlieko dava krava. My sme ho vzdy kupovali v obchode.
Dnes dokonca ani do obchodu nechodim, chodim rovno do chladnicky.
Len tak dalej a nezabudni ukazat kamaratom.
Keko, ty si pil !!!
neda sa inak. pojdem do auparku na kontrolu
#93
Publikováno 17 October 2014 - 00:57:29
Přátelé mladí i ti ostatní.
V muzeální knihovně mám asi 199 publikací o fotografii dvojmo. V řeči české, stavu krásného. Nabízím vám je od 19 Kč.
Případní zájemci, napište mi. navštivte mně s velkým batohem, pohovoříme, uvidíte nevídané, lecos se dozvíte, určitě pochválím vaše fotografie, něco vám prodám, něco daruji jako bonus...
Mail: p.cernik.foto@centrum.cz
PS. Drtikol, Hruška, Jiráček, Koblic, Křivánek, Kulhánek, Polášek, Skopec, Souček, Sudek, Šmok, Tausk, Tomášek... jen tak podle abecedy.
#94
Publikováno 17 October 2014 - 07:03:25
Jenda - volám to v klasických Plastimatkách, pri vyvolávaní nič netieklo, a film šiel do cievky relatívne OK. Trochu sa sekal to je pravda, ale už som zažil aj horšie stavy a film bol vyvolaný OK. Film bol číry, mliečny film sa podaril raz, keď som ho ustaľoval krátko, teraz ustaľujem ca 7min a už sa mi to nestalo... Medzery medzi políčkami sú čisté, len kraj filmu nad perforáciu je čierny...
A čo tá tretia ukážka - ten "závoj" v hornej časti? To môže byť spôsobené čím ? Toto mám na viacerých filmoch, a štve ma to viac ako tá perforácia na filme...
Keko - špáry medzi dverami sa snažím max utesniť, navyše film navíjam za takou stenou a chrbtom ku dverám, a tam je tma ako v rohu... Samozrejme nič nie je nemožné, a nejaké percento svetla tam preniknúť môže, ale vedomí toho som si neni...
Budúcu stredu idem volať ďalšie filmy, tak som zvedavý, či sa mi podarí "vyrobiť" ten závoj či nie...
#95
Publikováno 17 October 2014 - 08:25:34
A čo tá tretia ukážka - ten "závoj" v hornej časti? To môže byť spôsobené čím ? Toto mám na viacerých filmoch, a štve ma to viac ako tá perforácia na filme...
Problémem může být i nedokonalá světlotěsnost aparátu.
#96
Publikováno 17 October 2014 - 13:30:14
A čo tá tretia ukážka - ten "závoj" v hornej časti? To môže byť spôsobené čím ? Toto mám na viacerých filmoch, a štve ma to viac ako tá perforácia na filme...
Problémem může být i nedokonalá světlotěsnost aparátu.
Samozrejme vylúčiť sa to nedá, ale nemyslím si, že toto by bol dôvod... V stredu uvidím, čo mi vylezie z tanku, a budem referovať.
Zatiaľ vďaka za postrehy
#97
Publikováno 25 December 2014 - 14:50:38
Ahoj,
pomohl by mi někdo se trochu lépe zorientovat v klasických zrcadlovkách a případně něco doporučil?. Přemýšlím o koupi nějakého staršího krásného stroje. Jsem nováček a moc zkušeností nemám. S klasickou fotografií žádné. Doma se mi po tátovi válí spousta „harampádí“ na vyvolávání fotek a po dlouhé době resistence jsem asi konečně dozrál do stádia, že si to chci zkusit.
Co chci fotit: počítám, že především krajinu, příležitostně portréty. Asi bych preferoval co nejjednodušší stroj, který hodně vydrží a nepotřebuje baterky (focení v zimě). Rád bych dělal černobílé fotky. Vůbec se neorientuji v kompatibilitě objektivů, takže z tohohle hlediska bych upřednostnil tělo, na které se dají sehnat levnější kvalitní objektivy. Přiznávám, jsem student a koníčků mám vícero. (to snad trochu omlouvá mé plky o levné kvalitě ). Zatím počítám max 2000,- za tělo.
Díky a hezké svátky.
#98
Publikováno 25 December 2014 - 15:43:34
Seda, odkud jsi? Nebo kde studuješ?
#99
Publikováno 25 December 2014 - 16:00:00
Jsem ze severních Čech, studuju v Praze.
#100
Publikováno 25 December 2014 - 16:07:32
Máš na mysli samotný tělo na který by sis dokoupil objektivy nebo tělo ze základním objektivem čí zumem?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních