Asi bych na shrnovačky nalepil suchej zip na futra a nastříhal látku na velikost dveří a ty taky obšil suchým zipem. Ty mezery jsou v nich hodně veliký, pokud jsou to shrnovačky za 1000kč alá Hornbach půjde to celkem dobře a nemusíš mít strach, že je zničíš.
Dotazy nováčků
#151
Publikováno 29 September 2015 - 20:51:33
#152
Publikováno 30 September 2015 - 04:32:46
http://www.dumlatek....aci-latka.html# takze neco takoveho by mnelo stacit? tak a ted jeste presvetcit mathu zej izneuctim dvere
#153
Publikováno 21 October 2015 - 21:25:27
'Panove,
dotazek, fotil jsem Lublitelem 166B. a a muj dotaz zni... tem bily zavoj te je zemi do toho fouka svetlo? pocitam ze pres dvirka filmu. jo a vim ze je to desne tmavy.
http://shras.rajce.i...oo#63700012.jpg
#154
Publikováno 21 October 2015 - 22:07:04
Niekde sa tam svetlo zrejme dostava. Aj ked je to mozno menej pravdepodobne, moze ist este o prekryvanie policok.
Nie je to desne tmave. Je to podexponovane, tym trpi kontrast. Vysledok by mohol byt rovnako desne svetly, je to iba otazka nastavenia pri skenovani.
Dve prekryte a velmi podexponovane policka davaju podobny vysledok tomu, co preyentujes.
Takze uzitocna pomocka bude nejaky ten expozimeter.
A dokladna prehliadka svetlotesnosti.
Urcite i juknutie do manualu, stat o spravnom polickovani.
To aby sa vylucili vsetky moznosti.
#155
Publikováno 23 November 2015 - 00:24:46
Nemá/neví někdo o nějaké tabulce s volacími časy pro D19 na Fomu400 + Ilford Surveillance p3 400 + orwo
Na internetu nějak nejsem schopen nic kloudného/věrohodného najít...
#156
Publikováno 23 November 2015 - 07:10:09
máš nějaký zvláštní (vědomý) důvod pro tyto filmy používat D19?
#157
Publikováno 23 November 2015 - 07:52:28
D-19 je velmi rychle, velmi kontrastně a hrubozrnně pracující vývojka, je nutno s tím počítat. Až ji budeš s těmi filmy zkoušet, dej nám, prosím, vědět, co to s nimi udělalo (já mám jen představu, co může vylézt na ORWO (NP7, NP27, NP74+) a Ilford 400 P3 Surveillance, u něj by to s nutnou dávkou opatrnosti pro některé situace a pro surový, ostrý (a relativně hrubozrnný) efekt mohlo být použitelné, ten film je jemnozrnný, měkký, snese hrozně moc.
#158
Publikováno 23 November 2015 - 10:41:24
Důvodem je zahálející 5l balení D19 na poličce (které jsem nedávno dostal darem) v kombinaci se zvědavostí a chutí experimentovat.
Takže pokud by mělo někdo volací časy a koncentrace. Sem s nimi u toho co jsem zatím našel tak dost pochybuju o relevantnosti.
Jinak jsem teďka objevil na stránkách fomy, že D19= Fomadon LQR... Nevím ale zdá se mi to divné...
#159
Publikováno 23 November 2015 - 11:16:59
Jaké ORWO konkrétně v metráži máš? pokud budeš chtít získat pérovky, tak na archivních NP15, NP20, NP22 a současné UN54 to půjde spolehlivě.
a teď vážně:
Vyvojky typu Kodak D-19 jsou primárně určeny pro velmi kontrastní výsledek pro grafické účely, což jest uvedeno snad u všech zmínkách o D-19, které lze na netu najít.
Je to díky svému jednoduchému složení tak levná vývojka, že by mi osobně nestálo za čas strávený hledáním koncentrace a volacího času, abych dostal jakž takž použitelný negativ se slušnou stupnicí šedí. Ty filmy, které máš, si určitě zaslouží vývojku, kterou se dá dosáhnout skvělého výsledku jednoduše a spolehlivě. Ta vývojka přitom může být levná též.
Trošku žertu: když budu chtít přejet Saharu, nebudu si na to brát veslici, ani když se budu ptát, jakou kadenci záběrů vesly mám dodržet.
Asi tak.
#160
Publikováno 23 November 2015 - 11:50:05
Jinak je mi to jasné a už jsem jako pěna.
#161
Publikováno 7 December 2015 - 20:52:14
ahoj .. jdeme s lidma v sobotu fotit flexaratama (budem fotit venku praha / mala strana a hradcany)muj dotaz je mam vzit 200 nebo 400 iso? diky
#162
Publikováno 7 December 2015 - 21:01:10
#163
Publikováno 7 December 2015 - 21:03:34
ahoj .. jdeme s lidma v sobotu fotit flexaratama (budem fotit venku praha / mala strana a hradcany)muj dotaz je mam vzit 200 nebo 400 iso? diky
Jedu zítra do Benešova, mám si vzít benzin u Agipu nebo u Shelu? Shrasi promiň, ale nějak mě to lehce iritovalo. Jak by řekli vědci, Tvůj dotaz je irelevantní. Zdařec Luigi
#164
Publikováno 7 December 2015 - 21:11:04
Ahm .. Luigi promin omlouvam se. a vlastene i vsem ostatnim.
#165
Publikováno 7 December 2015 - 21:54:47
Ahm .. Luigi promin omlouvam se. a vlastene i vsem ostatnim.
Ne, neomlouvej se, já mám taky někdy blbý dotazy, ale myslím si, že je dobrý, když mi někdo řekne občas napřímo, že su lehce mimo. Taky by to mohlo vést k mnohačetné diskusi jako si pamatuju byla diskuse o tom, že někdo chtěl víčko na objektiv jen s nápisem Canon. To nemělo chybu, táhlo se to asi měsíc. Hlavně ať Ti to fotí a ať máš z toho radost- takže Dobré světlo přeje Luigi
#166
Publikováno 8 December 2015 - 09:58:32
Ahm .. Luigi promin omlouvam se. a vlastene i vsem ostatnim.
Ne, ne, to iba Luigi omylom vysteknul, neuvedumujuc si, ze v tomto vlakne su tieto dotazy povolene
Ked opomenieme pravidlo primeranosti a treba rozhodnut medzi tymito dvoma citlivostami tak 400 je viac ako 200.
Kedze si beriem zo sebou vzdy viac filmov, nemam problem zobrat i take, i onake. Ja ale mavam v chladnicke filmy s vacsimi rozdielmi. Acros100 na Tri-x400. Tie navyse vykazuju vyznamne rozdiely aj v podani. Ak by som si mal zobrat iba jeden film, bol by to samozrejme film 400. U svitkacov to skratka riesit nemusim.
#167
Publikováno 8 December 2015 - 10:26:08
ještě lze vzít v potaz otázku, zdali Shras bude fotit na čb nebo barvu.
A lze vzít v úvahu i to, jestli zatmí a bude fotit na čb, tak musí počítat s tím nevyzpytatelným němcem, co dokáže začátečníkům (a nejen jim) pěkně zamotat hlavu, jak on se jmenuje, Karl Shwarzshild? Takže nakonec by mohlo vyjít, že sázkou na jistotu nemusí být nejmenovaná dvoustovka ani čtyřstovka, ale Acros 100.
#168
Publikováno 8 December 2015 - 10:55:20
A nutno se ještě zeptat, jakéže to jsou filmy. Jako nováčkovi beztak v krámě doporučili dvoustovku od Fomy, jak ty kulišáky znám.
Což do začátku není úplně nejlepší volba, že ano.
#169
Publikováno 8 December 2015 - 10:55:25
A také není k zahození sebou vzít kamaráda stativa.
#170
Publikováno 8 December 2015 - 13:45:25
+ pneumatickou dálkovou spoušť na společné snímky s fotografem i hradem v pozadí, v nouzi dá se nahradit samospouští
#171
Publikováno 8 December 2015 - 15:52:47
Ahm .. Luigi promin omlouvam se. a vlastene i vsem ostatnim.
KEKO - Ne, ne, to iba Luigi omylom vysteknul, neuvedumujuc si, ze v tomto vlakne su tieto dotazy povolene
Ma pravdu ten chlapec, nepřečetl jsem si název vlákna a nechal jsem se unést tou volbou 200-400. To pokládám osobně za blbost a používám taky 100-400. Zdařec Luigi
#172
Publikováno 8 December 2015 - 20:36:18
Ahoj lidi Diky za odpovedi. Kamarada stativa sebou bereme. JA osobne budu fotit Cernobile. Z ku.... vyvolam si to pak sam Holky co pujdou semnou zatim nevim. takze vezmu 100 ja k v CB tak v barve.
du najit clanek kdy a kde pouzit jakou citlivost filmu .
muzu se zeptat kde sezenu tu pneuspust? Nemnel by pazdera? pujdu tam pro dratovou spoust. diky .
#173
Publikováno 8 December 2015 - 22:46:34
hama v internetovom obchode
#174
Publikováno 9 December 2015 - 00:21:27
nebo třeba
http://www.ebay.co.u...=p2045573.m1684
nebo můžeš pořídit i toto
http://www.ebay.co.u...ease&_sacat=625
#175
Publikováno 10 December 2015 - 10:16:51
Jeden lamí dotaz: záleží nějak na teplotě vody při závěrečném praní čb neg? Doteď jsem tomu nevěnoval pozornost.
Vřelé díky předem za odpověď.
#176
Publikováno 10 December 2015 - 10:38:44
Voda na praní by měla mít +/- stejnou teplotu, jako vývojka a další... Pokud vyvoláváš ve 20°C a pereš ve 40+°C, tak ti ten rozdíl může potrhat želatinu...
#177
Publikováno 10 December 2015 - 10:54:11
Jeden lamí dotaz: záleží nějak na teplotě vody při závěrečném praní čb neg? Doteď jsem tomu nevěnoval pozornost.
Vřelé díky předem za odpověď.
Tak tomu teda pozornost věnuj. Vadí jak příliš teplá tak studená voda. Vadí zejména rozdíly. Nemělo by docházet k rozdílům v teplotách mezi jednotlivými lázněmi (i praním). Buď může dojít k retikulaci želatiny (use Google) nebo nárůstu zrna.
Snaž se to držet plus mínus 2 - 3°C. Někdo uvádí, že už rozdíl 2°C má vliv na růst zrna. Nevím, neprováděl jsem až takové testy.
#178
Publikováno 10 December 2015 - 10:57:07
Jeden lamí dotaz: záleží nějak na teplotě vody při závěrečném praní čb neg? Doteď jsem tomu nevěnoval pozornost.
Vřelé díky předem za odpověď.
Tak tomu teda pozornost věnuj. Vadí jak příliš teplá tak studená voda. Vadí zejména rozdíly. Nemělo by docházet k rozdílům v teplotách mezi jednotlivými lázněmi (i praním). Buď může dojít k retikulaci želatiny (use Google) nebo nárůstu zrna.
Snaž se to držet plus mínus 2 - 3°C. Někdo uvádí, že už rozdíl 2°C má vliv na růst zrna. Nevím, neprováděl jsem až takové testy.
A vůbec, kup si nějakou knížku a přečti si ji. Černobílá fotografie od Kulhánka, Vyvolávám a zvětšuji sám od Tomáška, apod..
#179
Publikováno 10 December 2015 - 11:13:11
třeba v zimním období jde voda ze studně až ke 4 stupňům, voda z běžného řadu bude asi teplejší, jelikož v komoře nemám bojler, tak si prací vodu temperuju, jako každou jinou lázeň, dobře se k tomu hodí mikrovlnná trouba
kdo má bojler, má i směšovací baterii klasickou, tam bych se bál kolísání teploty, ideální by byla směšovací baterie s termostatem, kde se nastaví výstupní teplota
já peru tak, že vodu v tanku měním a tank nechám ve stroji otáčeta, jako při rotačním vyvolávání
u planů kývám občas miskou ručně, odpovídající strojní pohybovač je ještě na papíře a nikoli v provozu
#180
Publikováno 10 December 2015 - 11:52:15
třeba v zimním období jde voda ze studně až ke 4 stupňům, voda z běžného řadu bude asi teplejší, jelikož v komoře nemám bojler, tak si prací vodu temperuju, jako každou jinou lázeň, dobře se k tomu hodí mikrovlnná trouba
kdo má bojler, má i směšovací baterii klasickou, tam bych se bál kolísání teploty, ideální by byla směšovací baterie s termostatem, kde se nastaví výstupní teplota
já peru tak, že vodu v tanku měním a tank nechám ve stroji otáčeta, jako při rotačním vyvolávání
u planů kývám občas miskou ručně, odpovídající strojní pohybovač je ještě na papíře a nikoli v provozu
Peru vodou ze studně, kterou filtruju odličovacím tamponkem. Vodu si napustím přes tamponek do kanystru, na baterii nastavím požadovanou teplotu (změřím teploměrem v proudu vody). Při napouštění prstem kontroluju, jestli nedochází k výkyvům, pokud pojmu podezření, přemeřím napuštěnou vodu nebo ji nechám stát, ať se vytemperuje sama. Času dost, nejlépe mít připraveno předem.
Peru pak pístovým pohybem v otevřené vývjojnici a měním vodu v několika cyklech (variace na překlápěcí praní dle Ilfordu). První dva cykly nechám chvíli odstát.
#181
Publikováno 17 May 2016 - 10:10:19
Ahojte všichni,
o víkendu jsem poprvé dělal doma fotky. Už přes tři roky fotím klasicky a rok vyvolávám filmy. Tak takhle už to mám komplet. Krom nezměrné radosti nicméně vytanuly otázky, na které jsem si neuměl odpovědět a požádal bych o pomoc.
1/ je nutno řešit tloušťku papíru, když jde o zaostření zvětšováku? Stačí zaostřit na podložku, nebo např. obětovat jeden papír, namalovat si na něj značku a mít ho jen na to?
2/ mám multigradační hlavu a pracoval jsem tedy s F-speed Variantem. Jak to ale dopadne když se multigradační hlava užije na pevných papírech? Např tvrdá gradace na hlavě a měkký papír.
3/ u pár fotek se mi podařilo exponovat zvětšovák s vyhozenými MG filtry - vyšlo to dost šedivě. Asi to není to samé, jako nastavit normální gradaci.
4/ normální gradace je 3?
5/ jelikož se jednalo jen o pokusné zvětšování, teploty jsem neřešil a vývojka měla teplotu místnosti kolem 16-17 °C, vadí to něčemu?
Moc předem díky za komentáře a světlu vstříc!
#182
Publikováno 17 May 2016 - 10:31:35
Ahojte všichni,
o víkendu jsem poprvé dělal doma fotky. Už přes tři roky fotím klasicky a rok vyvolávám filmy. Tak takhle už to mám komplet. Krom nezměrné radosti nicméně vytanuly otázky, na které jsem si neuměl odpovědět a požádal bych o pomoc.
1/ je nutno řešit tloušťku papíru, když jde o zaostření zvětšováku? Stačí zaostřit na podložku, nebo např. obětovat jeden papír, namalovat si na něj značku a mít ho jen na to?
2/ mám multigradační hlavu a pracoval jsem tedy s F-speed Variantem. Jak to ale dopadne když se multigradační hlava užije na pevných papírech? Např tvrdá gradace na hlavě a měkký papír.
3/ u pár fotek se mi podařilo exponovat zvětšovák s vyhozenými MG filtry - vyšlo to dost šedivě. Asi to není to samé, jako nastavit normální gradaci.
4/ normální gradace je 3?
5/ jelikož se jednalo jen o pokusné zvětšování, teploty jsem neřešil a vývojka měla teplotu místnosti kolem 16-17 °C, vadí to něčemu?
Moc předem díky za komentáře a světlu vstříc!
1/ Mělo by to být plus/mínus ve stejné rovině. Klidně jeden papír obětuj a používej ho potom stále. Nebo použij pro kompozici a zaostření jiný bílý papír. Komponuje a ostří se na něm líp než na desce, která bývá obvykle v barvě dřeva nebo šedá. Vyhnul bych se maskovacím rámečkům s bílou deskou (typicky Meopta), může docházet ke zpětnému odrazu a tím pádem šedivým fotkám. Je dobré mít zaostřovací lupu.
2/ Na pevných papírech nebude mít filtrace vliv. Kontrast se pak řídí vývojkou (vývojkami), vyjmutím matnice, případně jinými postupy.
3/ Bez filtrace by to mělo vycházet kolem gradace 2, tedy spíš měkčí.
4/ Ano, obecně to může být. Ale záleží, jak má kdo nakalibrovaný proces.
5/ Prodlouží to vyvolávací dobu, černá bude dojíždět dlouho. Stejně tak v ustalovači by to mělo být déle.
Doporučuju pro první vyvolávání dodržet předepsané postupy, teploty atd. Lépe se pak hledá případná chyba. Šedivé fotky můžou být výsledkem hned několika faktorů. Nedostatečné vyvolání vlivem nízké teploty (a doby ve vývojce) je pouze jedním z nich.
#183
Publikováno 17 May 2016 - 13:12:07
jen k bodu pět. hodně záleží na složení vývojky. jsou vývojky, který běhají i v nějakých 8°C normálně a jiné, kde už pod 18°C přestávají některé vyvolávače fungovat. ale to je případ převážně negativních vývojek, u pozitivních (převážně) ne. nicméně já teplotu zas tak moc neřeším. v zimě mám v komoře kolem 5°C, temperuju v pokoji (kolem 18°C), pak dojdu do temný, tam to rozleju a cirka 3/4 hodiny to jede jak má. ten proces bývá značně robustní, i když jak říkal notorius, pokud hledáš chyby, je lepší držet stálou teplotu, o jednu proměnou méně
#184
Publikováno 17 May 2016 - 13:33:22
jen k bodu pět. hodně záleží na složení vývojky. jsou vývojky, který běhají i v nějakých 8°C normálně a jiné, kde už pod 18°C přestávají některé vyvolávače fungovat. ale to je případ převážně negativních vývojek, u pozitivních (převážně) ne. nicméně já teplotu zas tak moc neřeším. v zimě mám v komoře kolem 5°C, temperuju v pokoji (kolem 18°C), pak dojdu do temný, tam to rozleju a cirka 3/4 hodiny to jede jak má. ten proces bývá značně robustní, i když jak říkal notorius, pokud hledáš chyby, je lepší držet stálou teplotu, o jednu proměnou méně
Přesně tak. Pro začátek se vyplatí používat ověřené postupy i materiály a minimalizovat tak možnost chyby. Až si člověk proces osvojí, zjistí, kde lze něco měnit, nahrazovat apod.
#185
Publikováno 20 May 2016 - 06:08:16
jen k bodu pět. hodně záleží na složení vývojky. jsou vývojky, který běhají i v nějakých 8°C normálně a jiné, kde už pod 18°C přestávají některé vyvolávače fungovat. ale to je případ převážně negativních vývojek, u pozitivních (převážně) ne. nicméně já teplotu zas tak moc neřeším. v zimě mám v komoře kolem 5°C, temperuju v pokoji (kolem 18°C), pak dojdu do temný, tam to rozleju a cirka 3/4 hodiny to jede jak má. ten proces bývá značně robustní, i když jak říkal notorius, pokud hledáš chyby, je lepší držet stálou teplotu, o jednu proměnou méně
jakou vyvojku pouzivas pri horsich teplotach? Ja teda mam tu zkusenost ze nizsi teplota znatelne ovlivni vysledek k horsimu. Pri 15-17°C vznikaly sedive fotky kde bylo malo kontrastu, mene vyrazna cerna i bila(vyvojka Foma LQN). Vse jsem vyresil topenim a vysledky jsou opravdu znatelne lepsi.
#186
Publikováno 20 May 2016 - 16:11:43
koblic říká, že ideální do nízkých teplot jsou louhové vývojky. v jeho fotografických předpisech je metolová vývojka s louhem pro teploty i od nuly. ale já zas takový fajnšmekr nejsem a spokojeně dělám s ds-14, kterou neměním. osvědčila se mi i svou životností. a nejhezčí je už hodně vyjetá, s barvou ranní moči. má takový trošku teplejší tón. ale vzpomínám na agfu 120, ta měla na fomabromech pro mě vůbec nejhezčí teplou černou, jakou jsem kdy viděl (ale moc jsem toho neviděl ). jen mi nevydrží namíchaná přes 1/2 roku
#187
Publikováno 18 September 2016 - 19:09:40
Ahoj, jsem tu nový - nemám ani tak dotaz, jako spíš poděkování za tohle super forum, díky kterému jsem dnes vyvolal svůj první film... Asi bych se měl trochu představit - mám rád staré věci, černobílé fotky, a tak byla asi otázka času, kdy si pořídím kinofilm... nakonec jsem pořídil starý Nikkormat FT2 se základní padesátkou a dneska jsem na něm dofotil svůj první černobílý film (Fomapan 100) a zároveň jsem se ho pokusil vyvolat - příprava byla dlouhá, pročítal jsem plno článků, zkoukl nějaká videa, ale vyplatilo se - asi úplně neposoudím, jestli není převolaný nebo podvolaný, ale zdá se mi to celkem OK (snažil jsem se dodržet přesný postup)... No a příští týden se chci vrhnout na zvětšování, to bude počítám složitější, ale moc se na to těším - pořídil jsem si Opemus 6 s Anaretem, papíry od Fomy 18x24, tak jsem na to zvědavý, jak se zadaří v té mé koupelnové "fotokomoře" ... Kuba
#188
Publikováno 18 September 2016 - 19:27:51
Pěkné.
Tak ať Tě to baví i nadále a ať Tě neodradí nějaké ty neúspěchy, které mohou i nemusí přijít, ale které více či méně potkávají každého z nás. Bez toho by to ale asi nebylo úplně ono ...
#189
Publikováno 18 September 2016 - 19:33:27
Díky moc, budu se snažit - s počátečními neúspěchy počítám, ale jak píšeš, asi by to pak nebylo ono - já měl zatím největší problém, když jsem namotával film na cívku a když jsem ho celý namotal, uvědomil jsem si, že ho musím na konci ustříhnout - docela jsem se orosil, ale věděl jsem, že mám nůžky s sebou a po chvíli je našel ...
#190
Publikováno 25 September 2016 - 20:57:08
Tak jsem dnes poprvé zvětšoval - první fotka má šedivý závoj (nevím proč) a druhá se jakž takž povedla, ale vycházely mi strašně krátké časy - 3s osvit a z vývojky jsem to vytahoval o hodně dřív, aby nebyla úplně tmavá... Tak to tady musím pořádně pročíst.. vím, že se tu psalo o silné žárovce atd... Taky nevím, jestli není problém už v nesprávně vyvolaném negativu.. no, chybama se člověk učí, příště to snad bude lepší...
#191
Publikováno 25 September 2016 - 21:27:51
Závoj ... no třeba jsi si jen nějak osvítil papír, komora nemusela být tak docela temná
Možná napiš kolik jsi clonil, jakou tam máš žárovku, zda je něco v šuplíku na filtry, zda jsi dělal předem nějakou proužkovou zkoušku nebo jak jsi přišel na ty 3 vteřiny
#192
Publikováno 26 September 2016 - 01:13:57
nemám rozhodně průhledné filmy...a přesto to je občas na 13x18 fotečce z kina při cloně 5,6 a Fomatone papíru čas 2-5s...
ale závoj ten by být neměl...
co to bylo za papíry a odkud sehnané? pokud vše nové - tvoje chyba, asi nějaký průnik světla či nevhodné "bezpečné" osvělení...
#193
Publikováno 26 September 2016 - 06:48:05
Díky za rady, připomínky... Papíry jsem měl Fomaspeed 18x24 normální gradace (ale výsledný formát byl nakonec menší - větší mi nešel zaostřit), clonil jsem na f8 (Anaret 50mm), v šuplíku na filtry je "matné sklo", myslím, že žárovka je 150W, ale musím se ještě kouknout... proužkovku jsem dělal, vyšly mi ty 3s a ještě to bylo tmavé... možná jsem měl i teplou vývojku (Fomatol LQN 1:7) - na začátku měla asi 22 stupňů, ale pak jsem koupelnu docela "vytopil"... jo, ten šedivý závoj byla určitě moje chyba, možná jsem úplně neutěsnil dveře.. i když možná může být problém i v bílém maskovacím rámu???
#194
Publikováno 26 September 2016 - 12:58:59
Matné sklo (= matnice) v šuflíku na filtry u Opemus šestky je v pořádku, patří tam. I když to jde i bez něj
Žárovka 150W je dost silná, zkus dát slabší. 75W by pro takové to domácí žvýkání mělo být akorát. Jestli chceš něco nadržovat či vykrývat tak potřebuješ časy kolem 20 sekund (nebo pekelně rychlé ruce).
A jestli taháš fotku z vývojky ještě před tím, než se dokončí vyvolávání ("přestane tmavnout") tak bude vypadat vyblitě. Kulhánek pro to má termín že fotka se zdá bez šťávy, jak popis mi to přijde trefný. Nemůže to být příčina toho Tvojeho "závoje"?
#195
Publikováno 26 September 2016 - 15:44:49
Díky.. kouknu na tu žárovku a když tak zkusím vyměnit za slabší... Ten závoj nevím, ještě mě napadá, máme v koupelně dost velké zrcadlo - nemůže být problém s odrazem světla? Jinak příště asi zkusím více naředit vývojku a udržovat ji chladnější.. taky bych měl asi otočit tu "misku", na které je našroubovaný objektiv a ten našroubovat z druhé strany, aby byl více zapuštěný do zvětšováku... já vím, že to tu už bylo všechno řešené, chce to umět hledat...
#196
Publikováno 26 September 2016 - 16:08:48
Misku určitě otoč, poloha ven je pro středoformát. Ta miska bude důvod, proč Ti z kina nešlo zaostřit 18x24 na celý papír. Když zvětšíš formát fotky, tak si i o něco prodloužíš potřebný čas (expozice naskakuje s druhou mocninou, takže docela rychle).
#197
Publikováno 26 September 2016 - 18:19:17
Super, díky, už se těším, až to zkusím znovu, snad to bude po těchto úpravách lepší...
#198
Publikováno 28 September 2016 - 18:43:42
Tak druhé zvětšování mám za sebou. Misku, kam se šroubuje objektiv, jsem obrátil a už jsem tak dosáhl zvětšení na celý formát 18x24, takže super.. akorát zase ten závoj ... no ale už vím, čím to je - nedostatečně utěsněné dveře, bohužel jsem si kvůli tomu zřejmě zničil všechny papíry - sice jsem vytahoval z černé folie jen jeden papír, ale asi stačí i to otevření a vše je zničené, že? Jinak už ale mám lepší pocit z toho, že už snad vím, jak na to - fotka má lehký šedivý nádech, ale jinak je dobře zaostřená a povedl se mi i rovnoměrný bílý okraj... Ale čas osvitu mám stejně 3s... Tak už jsem objednal další papíry a musím si dát pozor na dokonalé utěsnění dveří...
#199
Publikováno 28 September 2016 - 19:08:37
Tak druhé zvětšování mám za sebou. Misku, kam se šroubuje objektiv, jsem obrátil a už jsem tak dosáhl zvětšení na celý formát 18x24, takže super.. akorát zase ten závoj ... no ale už vím, čím to je - nedostatečně utěsněné dveře, bohužel jsem si kvůli tomu zřejmě zničil všechny papíry - sice jsem vytahoval z černé folie jen jeden papír, ale asi stačí i to otevření a vše je zničené, že? Jinak už ale mám lepší pocit z toho, že už snad vím, jak na to - fotka má lehký šedivý nádech, ale jinak je dobře zaostřená a povedl se mi i rovnoměrný bílý okraj... Ale čas osvitu mám stejně 3s... Tak už jsem objednal další papíry a musím si dát pozor na dokonalé utěsnění dveří...
Než začneš pracovat tak si v komoře zhasni a seď potmě cca 5min. a rozhlížej se kolem sebe. Až si oči zvyknout podaří se Ti posoudit zda máš vše opravdu světlotěsné.
#200
Publikováno 28 September 2016 - 19:19:47
Papíry určitě zničené nejsou, ale jak to čtu, podezírám tě, že nemáš spíš bezpečné osvětlení komory, než špatně utěsněné dveře. Čímpak si svítíš?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních