Keko nevím jak si to myslel s konkurencí?Co znám malý města tak tam minilaby zrušili a zbyli drogerky kde sběrna to posílá do jedný firmy.Praha Brno tam je toho víc.Nevím jak je to na Slovensku?
Dotazy nováčků
#351
Publikováno 19 květen 2020 - 09:46:19
#352
Publikováno 19 květen 2020 - 13:45:59
ona i všeliká nedorozumění jsou k něčemu dobrá
tehdy kolem 2014 jsem prošel několik labů v hradci a pořád se to nedařilo a tak jsem se začal věnovat nebarevné fotografii a domácímu zpracování abych to měl pod kontrolou
nikdy nezapomenu na tajemníka hynka, když jednou na srazu fotil a až doma zjistil, že to v těle nebyl trix, ale barva, tak ji zpracoval a nazvětšoval a pak přinesl velmi zajímavě barevný zvětšeniny
já bych to asi nedal, ale jako učiteli chemie mu ty filtrace a roztoky naskakují jistě samy
#353
Publikováno 19 květen 2020 - 14:10:03
#1 Dakujem za skvele vysvetlenie. Toto mi na telefone v minilabe kde mi to tlacili a vyvolavali nepovedali. Dostal som vysvetlenie ze ked chcem bez orezu nech fotim digitalne a pozeram na monitore.
Minilab vyraba tzv beokrajocou technologiou. Laser, alebo svetlo dopada na papier tak, ze obrazok svieti za okraje papiera ... Ak by chcel niekto okraj svetla dostat na okraj fotografie, hodne by sa natrapil a vysledok by bol taky, ze by sa na to nakoniec vykaslal.
Naprosta vacsina fotografov pri fotografovani pocita s tym, ze nieco padne v obet na "spad". Tak je to aj v ofsetovych tlaciarnach ci inych zariadeniach. kde sa sice bezokrajovo tlacit neda, ale nakoniec si do obrazka jemne zakusne stohova rezacka.# 2 Toto mi je jasne. Predpokladal som ale, ze ked hladacik zobrazi cca 95% tak tak nejak bude aj fotografia vyzerat. Ze tych zvysnych cca 2.5% z kazdej strany bude orezanie pri tlaci. Prekvapilo ma ale ze to je viac. Priznavam ze som rozmaznany z digitalu. Pri dalsom filme viem ako korigovat.
Radi sa prideme vsetci, co s tym robime z celej zemegule pozriet, ako by to vyriesil ktorykolvek z brblosov.
Existuje elegantne riesenie:
Digitalny obrazok (sken, ci produkt dig. aparatu, Adobe Ilustratoru, ci cohokolvek) zarezete na rozmer mensi, ako je (povedzme) 102x152 - no nech 95x 145 pri 300 dpi a pri zadavani zakazky poziatajde o spracovanie no resize na ten o kusok vacsi. teda tych 102x152. Dostane vsetky body, co si zada v strede fotografie a kusok okolo bude biely okraj.
Alen Hyza donesie vzdy obrazky a povie chcem vsetko bez uprav na 152x228 (ludovo - 15x23) NO RESIZE.
No a potom len pozeram ako si ich u nas orezava na nejaky rozmer ....# 3 Ak si negativy naskenujem sam, resp. dam si ich naskenovat (a orezem si ich sam na spravny pomer vzhladom k fotografii 10x15) a zaslem digitalny subor do minilabu, budu to tlacit rovnakou technologiou ako keby to oni skenovali z negativu? Orez neriesim teraz, ja len ze ci to bude rovnaky proces? Pripadne co mam zadat v objednavke ako chcem rovnaky proces tlace.
Nemam vela skusenosti s objednavanim si tlace digitalnych obrazkov, manzelka davala tlacit nejakych cca 100ks v minulosti a prislo vsetky na slnku za par mesiacov totalne vybledli. Neviem ako to tlacili. Sorry ak to je blba otazka, ale som zacinajuci blbec.
Mimilab od minilabu sa mozu rozmkery z roznych dovodo mierne lisit. Napr. niekto bude tvrdosijene vyrabat fotografie 152x100mm. Lebo ma take albumy. No nech. Alebo sa casom "rozide" nastavenie, ktore by sa cas od casu malo kontrolovat. Ale naco ked to nikomu nevadi?
Pri skenovani je negativ v maske. Nie medzi sklami. Maska ma nejaky rozmer. My skenujeme tak, ze na kazdom policku je viditelny nepravidelny okraj tej masky. Niektore modne magaziny dokonca nase skeny uverejnuju aj s tym okrajom. Ale viac nedame ani my. Skenujeme tak, ale fotografie tak nerobime. Tazko sa babicke vysvetluje, preco je to tak ... Ale ochotni sme vytlacit aj ten okraj, nie je to default.
Uplne ina kategoria je samozrejme nesulad pomerov stran vychodzieho formatu a vyslednej fotografie. Ak donesie niekto kinofilm, alebo 6x6 a chce z toho 9x13, obvykle zakaznika odradzame od umyslu ... ale ked je rozmer albumu najvyssia moc a zakaznik sa presvedcit neda, urobime.# 4 Daval som tlaci 10x15 takze nesulad pomerov bol minimalny ak vobec nejaky.
To vsetko pri cenach od 10 centov za fotografiu.
Ja neviem, ako to funguje inde, ale som presvedceny, ze konkurencia je taka velka, ze ti zli uz davno vymreli.
A zase zo skusenosti viem, ze najviac problemov s nami mali ludia, co sami toho vela nedokazali.# 5 To je asi moj pripad. Popravde, volal som asi do 5 minilabov, iba v dvoch boli ochotni prijat objednavku postou. No a z komunikacie s nimi mam pocit ze som asi dalsi blbec co ich len otravuje otazkami.
# 1
No po telefone tazko, idealne s filmom v ruke a nad hotovou fotografiou.
# 2
Tazko sa na hladacik spoliehat, to 95% nemusi byt vobec pravda. Nie je pevny bod vo vesmire, hladacik ukaze veci dokonca v zavislosti od polohy oka.
Treba sa zmierit s tym, ze okraje su mierne neiste. Vediet o chybach pristroja (v tomto pripade celeho reatzca) je majstrovstvom v jeho ovladani.
# 3
Kazdy minilab moze mat odlisne stroje, ale odpoved je vo vseobecnosti "ano", ked is naskenujete film sam, pripadne si orezete sam uz vyhotoveny sken, fotografie sa budu vyrabat tak, ako keby ho skenovali a fotografiu vyrobili sami. Ovsem i tak budu svietit poza okraje fotografie a cast skenu sa strati. Vyssie som popisal, ze treba si orezat sken na mensi rozmer ako je hotova fotografia, v mierke 300dpi, a poziadat o vyrobu sposobom NO-RESIZE. Niektore minilaby to nazyvaju inak, mozno 100%, staci povedat, ze to uz mate nachystane pri 300dpi mate. Vyskusajte si par fotografii, nei celu svadbu ...
# 4
O nesulade pomerov stran som pisal iba ako doplnujucui informaciu. Neverili by ste kolko talentovanych fotografiek sa cuduje, ze 13x18 nieco z policka oreze, ked jej navrhnem rozmer 13x19, pride namietka, ze sa to nezmesti do albumu.
Ale zmesti, ibaze nie do lacneho.
#354
Publikováno 19 květen 2020 - 14:25:16
Keko nevím jak si to myslel s konkurencí?Co znám malý města tak tam minilaby zrušili a zbyli drogerky kde sběrna to posílá do jedný firmy.Praha Brno tam je toho víc.Nevím jak je to na Slovensku?
Ked som robil pre Kodak, mali sme po Slovensku skoro 70 franchisingovych Kodak-Express-ov, Asi tolko isto bolo Fuji Image Service-ov. Dohromady bolo cca 250 minilabov. Viem, ze v CR ich bolo 3 az 4 krat tolko. Kolko ich prezilo, netusim, ale pokial viem, nic nove sa neotvorilo, minilaby zanikaju tak, ze majitel ide do penzie. Nas minilab pojde do penzie cca za 10 rokov
Neviem, ale casto si volam s majitelmi ostatnych labov, kde-tu sa nieco pokazi, kde-tu treba pomoct nejako inak. Velmi dolezita je taka komunitna sudrznost. Ale ta bola v Cechach skor prikladom pre Slovakov, ako naopak.
Mozno by bolo zahodno vyrobit databazu a mozno, pre udrzanie kvality, aj nejake verejne bodovanie.
Dnes nie je problem dat si oskenovat film v Spanielsku, v USA, za cenu mesacneho platu, ale s este inym pristupom. Moznosti je stale mnoho, aj ked clovek nezakopava o vyrobu fotografii na kazdom rohu.
#355
Publikováno 21 květen 2020 - 05:27:06
Prisli mi dalsie dva vyvolane filmy (kodak colorplus 200) a fotky. Na jednej scene som skusal manualny EV bracketing. Spravil som 5 zaberov: +2EV, +1EV, 0EV, -2EV a -2EV. Na moje prekvapenie vsetkych 5 fotografii je plus minus rovnakych. Teda okrem -2EV. Ta je trochu ina, obloha a oblaky su ako ked digital "prepali" oblohu. Co sa tam stalo?
Aplikuju sa v procese skenovania/tlace nejake automaticke korekcie expozicie? Co zadat na objednavke ak nechcem aby ich robili?
#356
Publikováno 21 květen 2020 - 07:06:19
Co ja viem, tak ano robia. Logicky, ked nepovies, ze to chces bez uprav tak ti to skorigoju aby to bolo pozeratelne, tak ako to chce drviva vacsina fotografov. Nabuduce napis "scan bez uprav" alebo si to oscanuj sam doma.
#357
Publikováno 21 květen 2020 - 08:13:41
Co ja viem, tak ano robia. Logicky, ked nepovies, ze to chces bez uprav tak ti to skorigoju aby to bolo pozeratelne, tak ako to chce drviva vacsina fotografov. Nabuduce napis "scan bez uprav" alebo si to oscanuj sam doma.
uz dlouho se v labech delaji "zvetseniny" digitalne, cili sken a osvit papiru pak temi daty ze skenu.. pokud je tam nejaky "auto levels", coz pravdepodobne (logicky) je, tak se pak i horsi expozice nejak dorovnaji
NICMENE - barevny negativ standardne utahne +1EV a +2EV aniz bys to poznal - svetla zustanou OK a lepe se prokresli stiny - hodne lidi (vcetne me) takhle barevne negativy foti standardne. -1EV je podle me zvladnutelna tolerance toho filmu a -2EV uz to jde pak do kytek.. takze i kdyby tam korekce nebyly, tak to imho vyjde uplne stejne!
#358
Publikováno 23 červenec 2020 - 20:18:49
Jedna začiatočnícka:červeny filter pod objektivom/Mgfx4/-dám papier do ramu-ako dlho môžem svietiť na papier bez poškodenia?
Vďaka.
#359
Publikováno 23 červenec 2020 - 21:33:57
Já si teď ve své nové temné komoře testuju každý zdroj světla na velmi dlouhé časy. Červené sklíčko pod objektivem zvětšováku jsem ale ještě nezkoušel, takže o víkendu to připojím do poslední série testů
#360
Publikováno 24 červenec 2020 - 13:22:49
Vážený kolego, červený ochranný filtr pod zvětšovacím objektivem nepoužívám. Ochranné osvětlení, umístěné nad vyvolávacím stolem mám nastaveno tak, aby pouze minimálně ovlivňovalo prostor, kde je umístěn zvětšovací přístroj. Pro manipulaci s neexponovaným listem zvětšovacího papíru při jeho zakládání do zvětšovacího rámu ochranné osvětlení postačuje. Rám je stabilní, není důvod dodatečně svítit na průmětnu přes ochranný filtr. Prostor tří stěn u zvětšovacího přístroje je chráněn závěsy z matné silné černé látky, potlačující případné odrazy světla, unikajícího z osvětlovací skříně a rámečku negativu. Mohou být příčinou závoje a degradovat obraz v oblasti nejvyšších světel. Vlastnosti červeného ochranného filtru z hlediska jeho spektrální propustnosti prakticky nikdo nezmiňuje, na rozdíl od červených filtrů Kodak /Wratten/ No.25, BW No.090/091, nebo ochranných osvětlovacích filtrů pro osvětlení temné komory. Na kousek červeného plastu, ve vzácnějším případě červeného sklíčka, bych se moc nespoléhal. Materiál je stále dražší a není důvod vnášet do procesu něco, co lze jednoduše obejít. Zažil jsem situaci, kdy nebyly ve fotokomoře exposiční hodiny a ochranný červený filtr limitoval exposiční čas. Ale to bylo v minulém století, kdy se exposice fotopapíru měřila podle počtu úderů Málzelova mechanického metronomu. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#361
Publikováno 3 srpen 2020 - 07:39:42
Ahoj všem , nechtěl jsem zakládat nové téma tak se zkusím zeptat zde , nevíte jak je to s předplatným ? Asi před měsícem jsem zakoupil předplatné ale stále mi nebylo aktivováné , psal jsem i na podporu ale nikdo mi neodpověděl . Díky
#362
Publikováno 3 srpen 2020 - 08:18:28
Tohle je tady ohraná písnička, že aktivace předplatného trvá dost dlouho. Napiš soukromou zprávu uživateli TAZ, snad ti je pak brzy aktivuje.
#363
Publikováno 3 srpen 2020 - 09:29:22
Díky , nápíšu
#364
Publikováno 3 srpen 2020 - 17:59:32
Prosím o radu skusenejšich.
Na foto biele bodky/6x7/-predpokladam prach v objektíve.Je na to nejeka finta ako to opraviť?Viete o niekom ,čo čistí objektívy pre Mamiya RB ?
Vďaka.
Přiložený soubor (y)
#365
Publikováno 3 srpen 2020 - 18:41:55
prach v objektivu by ti maximálně snížil ostrost a to už by ho tam muselo být, aby to mělo nějaký vliv. tohle je normální bordel na negativu
#366
Publikováno 3 srpen 2020 - 19:05:47
prach v objektivu by ti maximálně snížil ostrost a to už by ho tam muselo být, aby to mělo nějaký vliv. tohle je normální bordel na negativu
Pozeral som negatív,su tam čierne bodky.Je to na Fomapan 200,ale aj na Ilford delta.Dal som to vyvolať vo fotolabe.Je to bežné,alebo vyvolávať radšej sám?
#367
Publikováno 3 srpen 2020 - 19:14:36
Prach nebo plíseň v objektivu se na fotce nijak fyzicky neprojeví, pouze sníženou ostrostí pokud je tam toho víc. Jinak to s nim neni tak horký, mam objektivy Zuiko a Pentax SMC kde je nějaká plíseň a prach a fotky ostrý jak břitva. Pokud je tam tý plísně víc tak se to bude snižovat ostrost čím víc je odcloněno. Prach buď na filmu a nebo na scanneru, čím starší tím se to hůř řeší, většinou je uvnitř scanneru.
Samozřejmě je lepší si vyvolávat/zvětšovat sám, máš nad tím plnou kontrolu a můžeš říct že je to opravdu tvoje fotografie. A když to dáš vyvolat do labu kde nevíš co za chemii používaj, tak se okrádáš o ten fantastickej okamžik když vytáhneš film z vývojnice a poprvý uvidíš obrázky na ještě mokrým negativu co sis sám vyvolal, anebo jak se objevuje fotka v misce při zvětšování, k nezaplacení.
#368
Publikováno 3 srpen 2020 - 21:31:15
takové tečky na bundě jsou dobrou příležitostí k retuši na fotografii-pozitivu, ale nevím odkaz na dobrou ukázku, složité to není, ale musí se vidět, jak na to
byl jsem jedním ze šťastných, který se účastnil školení před lety v praze, tehdy nám velký ivan m. pozval svoji paní učitelku a bylo to moc fajnové setkání a od té doby vyvolávám i retušuji sám
#369
Publikováno 4 srpen 2020 - 09:01:11
K prachu v objektivu. Před lety napsal Roger Cicala (Lensrental) pár článků na toto téma. Protože je to téma asi aktuálnější pro nás, kteří užíváme desítky let staré objektivy, navíc často z druhé / třetí / x-té ruky. Dávám link na dva články na toto téma. Jinak jeho blog (hlavně v minulosti) měl řadu velmi zajímavých, praktických článků.
Vliv prachu - a do extrémů představeno na velkých kusech papírů na předním i zadním členu objektivu:
https://www.lensrent...e-of-lens-dust/
A jedna noční můra fotografa (šrábance a ještě horší můry):
https://www.lensrent...ment-scratches/
A pro odvážné k čistění objektivu:
https://www.lensrent...-lens-dustings/
Dan
#370
Publikováno 31 červenec 2021 - 13:12:33
Díky.
#371
Publikováno 31 červenec 2021 - 14:20:23
#372
Publikováno 31 červenec 2021 - 19:25:27
asi je nejlepší občas lahve měnit, boj s těmi úsadami jsem vzdal dávno
máme v hradci šikovnou prodejnu laboratorních potřeb
a filtrovat lázně, ale o tom se hovoří už ve starých knihách
-
získal jsem onehdá třípivovou skleněnou láhev něměckou parádní s drátěným klapacím uzávěrem a tchán mi poradil křemičitý písek
nejdřív chemii, vypláchnout a pak nasypat písek a šejkrovat až do úplného zblbnutí
nakonec jsem ji dal na vitrínu, ale znát nějakou tanečnici, tak ta by tu lahev možná zvládla do čista za dva tréninky
#373
Publikováno 1 srpen 2021 - 06:56:29
Ak robíte čb inverziu, tak treba použiť inverznú-bieliaciu lázeň, do ktorej nalejete cca 100 ml kyseliny sírovej alumulátorovej, nechať pôsobiť cca 5 minút a potom dôkladne vypláchnuť vodou. V prípade potreby opakovať, prípadne pomôcť kefkou na fľašky. Poznámka, funguje to len s dvojchomanovou bieliacou lázňou, môže byť aj použitá, ja takto čistím fľaše, keď idem robiť nové roztoky pre inverziu.
#374
Publikováno 1 srpen 2021 - 19:12:41
Funguje to i s hypermanganovou, čerstvou. Anebo, pokud máš, naředěnou kyselinou dusičnou (Macek-Paspa cca 50%)
#375
Publikováno 1 srpen 2021 - 20:10:45
Koupil jsem použité jobo láhve. Vypadaly v pohodě. Ta do které jsem nalil ustalovac uvnitř zčernala...jako by se tam vysráželo stříbro či co. Nevíte jak a jestli vůbec zkoušet odstranit...vyčistit?
Díky.
Skus savo, potom to vyplachni vodou a potom ustalovac.
Ak mas moznost, skus C-41 bielic, potom ustalovac.
A ked mas dvojchroman a zavet u notara, tak skus ten. A potom ustalovac.
Skus ustalovac, ale tak mozno aj tyzden ....
#376
Publikováno 1 srpen 2021 - 20:54:02
#377
Publikováno 2 srpen 2021 - 09:28:02
Keko, prečo závät u notára, ja to takto s dvojchomanom robím už 40rokov a ešte som tu a dúfam ešte trochu budem. Stačí trochu opatrnosti.
#378
Publikováno 5 srpen 2021 - 14:43:17
Keko, prečo závät u notára, ja to takto s dvojchomanom robím už 40rokov a ešte som tu a dúfam ešte trochu budem. Stačí trochu opatrnosti.
No ano. Ale ty si ten majster, od ktoreho sa vsetci ucime.
#379
Publikováno 8 srpen 2021 - 16:03:40
#380
Publikováno 8 srpen 2021 - 16:49:50
#381
Publikováno 29 září 2021 - 12:54:08
Zdravím! Jako správný zelenáč si jdu pro radu ke starším, zkušenějším. Dostal se mi do ruky fotoaparát Etareta s objektivem Etar III. Co za nejvhodnější film do něj navinout? Na co si dát pozor během jeho používání? Je mi jasné, že je to fotoaparát "lidový" a že od něj "nemám čekat zázraky" ale neskutečně mě láká vidina s ním fotit alespoň příležitostně. Předem díky za odpovědi a cenné rady.
B.
#382
Publikováno 29 září 2021 - 13:20:08
Dostal se mi do ruky fotoaparát Etareta s objektivem Etar III. Co za nejvhodnější film do něj navinout?
ČB - pro začátek Fomapan 400, exponovat jako (EI) cca 250-320. Pro případ, že by se to mělo vyvolávat v minilabu a skenovat, může být vhodný Ilford XP2, ten se vyvolává v procesu C-41 (pro barevné negativy) a při skenování lze využit odstraňování prachu a škrábanců s použitím infračerveného světla (ICA); je ale přes dvakrát dražší.
barevný - nevím
#383
Publikováno 29 září 2021 - 13:22:48
A ten darovaný fotoaparát mechanicky funguje v pořádku? Umíš si zjistit jestli časy závěrky odpovídají? Protože pokud ta závěrka dobře nefunguje (což bych u foťáku z roku 1947-1948 i čekal) tak je to jenom škoda filmu a času na vyvolávání.
#384
Publikováno 30 září 2021 - 04:29:54
To je právě to, co nevím. Na první pohled je vše jak má být. Všechno funguje. Jen nevím jak zjistit ty časy závěrky.A ten darovaný fotoaparát mechanicky funguje v pořádku? Umíš si zjistit jestli časy závěrky odpovídají? Protože pokud ta závěrka dobře nefunguje (což bych u foťáku z roku 1947-1948 i čekal) tak je to jenom škoda filmu a času na vyvolávání.
Proč fomapan 400 exponovat na 250-320?
#385
Publikováno 30 září 2021 - 06:26:09
#386
Publikováno 30 září 2021 - 07:08:05
Pro začátek bych to zkusil odhadem, okometricky s odhadem času, délka vteřiny se asi odhadnout dá.
Otevřít záda, nastavit nejdelší čas funkce závěrky, tedy tu vteřinu. Otevřít clonu co nejvíc, natáhnout spoušť, fotoaparát nastavit proti světlu a spustit spoušť. Doba, kdy půjde světlo přes objektiv by měla odpovídat vteřině. Pak postupně zkracuj čas závěrky a sleduj, zda doba otevření závěrky zhruba odpovídá nastaveným časům.
Někdy s tím má někdo trochu potíž, dobré je tedy si vzít k ruce někoho druhého a udělat tuhle zkoušku s jeho pomocí. Dva výsledky dají lepší přehled.
#387
Publikováno 30 září 2021 - 09:46:27
#388
Publikováno 30 září 2021 - 11:05:34
Pro začátek bych to zkusil odhadem, okometricky s odhadem času, délka vteřiny se asi odhadnout dá.
Otevřít záda, nastavit nejdelší čas funkce závěrky, tedy tu vteřinu. Otevřít clonu co nejvíc, natáhnout spoušť, fotoaparát nastavit proti světlu a spustit spoušť. Doba, kdy půjde světlo přes objektiv by měla odpovídat vteřině. Pak postupně zkracuj čas závěrky a sleduj, zda doba otevření závěrky zhruba odpovídá nastaveným časům.
Někdy s tím má někdo trochu potíž, dobré je tedy si vzít k ruce někoho druhého a udělat tuhle zkoušku s jeho pomocí. Dva výsledky dají lepší přehled.
Myslím, že to byl pan Vait, který někde uváděl, že patnáctina vteřiny zní jako když tak normálně řeknete "kodak"
#389
Publikováno 30 září 2021 - 11:11:44
A kokodák je vlastně vteřina
Pánové to chce aspoň trochu exaktně. Jsou různé udělátory, na toto jsem narazil před časem - https://www.filmomat.eu/photoplug
Já bych to řešil tímhle DIY řešením - http://www.artdecoca...s/shutterspeed/. DSO138 mám doma a koupit fototranzistor v Hadexu nebo GMe nic není. Ale netuším jaké vybavení má k dispozici tazatel.
#390
Publikováno 30 září 2021 - 13:19:55
A kokodák je vlastně vteřina
Pánové to chce aspoň trochu exaktně. Jsou různé udělátory, na toto jsem narazil před časem - https://www.filmomat.eu/photoplug
Já bych to řešil tímhle DIY řešením - http://www.artdecoca...s/shutterspeed/. DSO138 mám doma a koupit fototranzistor v Hadexu nebo GMe nic není. Ale netuším jaké vybavení má k dispozici tazatel.
Tohle bych právě řešil až po tom "kokodák" (já zas i v komoře mám vteřinu za "jednadvacet") ..., nejprve jde o to zjistit, jestli to není moc ujetý, s tím se pak snad dá první focení docela zvládnout.
Ostatně i při třeba jen 25ti snímcích se to první nafocení dá pojmout jako testování závěrky pomocí naexponovaných výsledků. Zápisník do ruky, třeba vždy tři snímky jedné scény s trochu jiným nastavením (něco na způsob dnešního bracketingu), vše zapisovat a po vyvolání vyhodnotit. Možná to pak může dát i přesnější hodnoty než těmi dnešními pomůckami. A dá se s tím začít okamžitě.
#391
Publikováno 30 září 2021 - 13:55:47
Tazatel moc vybavení k dispozici nemá, takže asi kokodák bude muset prozatím stačitA kokodák je vlastně vteřina
Pánové to chce aspoň trochu exaktně. Jsou různé udělátory, na toto jsem narazil před časem - https://www.filmomat.eu/photoplug
Já bych to řešil tímhle DIY řešením - http://www.artdecoca...s/shutterspeed/. DSO138 mám doma a koupit fototranzistor v Hadexu nebo GMe nic není. Ale netuším jaké vybavení má k dispozici tazatel.
S tím zapisníkem je to velice dobrý nápad, takže ho asi vyzkouším. Myslím, že jeden analogový film a jeho vyvolání mě nikterak finančně nezatíží.
Ještě mám jeden dotaz. Někteří staří vetešníci mne upozorňovali, že etareta je na 36 mm film. Nikde na internetu (ani v příručce přímo od fotoaparátu) jsem však na tuto informaci nenarazila. Který tedy prijde navinout? Klasický 35 mm jako psal přispěvatel výše?
#392
Publikováno 30 září 2021 - 19:52:44
Ano, klasický kinofilm.
#393
Publikováno 3 říjen 2021 - 08:19:13
Pokud tazatel nechce rovnou i sám vyvolávat, tak osobně bych nedoporučil zmíněný Fomapan 400, už jen kvůli udávané a skutečné hodnotě citlivosti, ale ani jakýkoli klasický čb film, poněvadž s nim může ve fotolabu narazit. Třěba v Lagoonu (před lety, nevím jak nyní) vám vyvolají čb film, až když jich nasbírají nějaký minimální počet, poněvadž kvůli jednomu filmu nebudou načínat vývojku. A pak je vyvolávají ručně, takže výsledky nemusí být konzistentní, jako když si to děláte sám. A stejně tak ani čb film pro C-41 proces, poněvadž jsou dražší, což je zbytečné na první experiment a vždycky mi přišel tento druh filmu jako takové škrábání se levou rukou za pravým uchem. Osobně bych doporučil na první pokus klidně nejlevnější barevný kinofilm, který koupíte v drogerii nebo fotolabu, který není problém kdekoli vyvolat a pak tazatel sám uvidí .
#394
Publikováno 3 říjen 2021 - 18:33:50
A možná ještě lepší řešení bych viděl takto : najít sobě nějakého zkušenějšího kolegu v blízkém dosahu, který by mi byl ochoten film vyvolat (nejlépe v mé přítomnosti) a zároveň by mohl přispět s posouzením výsledku na negativu. Neboť kolikrát už jsem takový negativ viděl a budu tedy schopen sám vyhodnotit co je třeba ?
Výhodou bude, že při vyvolávání uvidím jak je to jednoduché a nebudu mít důvod se obávat začít s tím sám ...
U té barvy z labu - budu pak posuzovat výsledek na negativu nebo na fotkách ?
A není ta výsledná fotka v tom automatu tak trochu vylepšovaná, takže to posuzování by tím mohlo být lehce zkreslené ?
#395
Publikováno 3 říjen 2021 - 19:16:20
Dostal se mi do ruky fotoaparát Etareta Co za nejvhodnější film do něj navinout? Na co si dát pozor během jeho používání?
B.
Pro první seznámení s "analogovou" fotografií a s tímto přístrojem určitě také doporučuji jakýkoliv barevný kinofilm, který vyvolá a z něj fotky udělá každý fotolab. Je to 35mm film, ne 36mm. Čeho obvykle bývá na tomto filmu 36, je počet snímků. V tvém případě si pro první pokus ale kup film co nejkratší, jen na 24 snímků nebo jen na 12, pokud ho budou mít. Rychle se to nafotí a když se film zkazí, nebude to tak drahé. Citlivost filmu 100 nebo 200.
Při používání tohoto fotoaparátu je potřeba si dát hlavně a především pozor na to, že je zcela manuální a nemá žádný automatický režim. Vše je potřeba nastavit ručně. Před každým snímkem je potřeba ručně posunout film o jedno políčko příslušným ovladačem a natáhnout závěrku. Ostření je také ruční a neexistuje žádná vizuální kontrola, zda je správně zaostřeno. Je potřeba odhadnout nebo změřit vzdálenost fotografovaného předmětu a tu nastavit na objektivu. Čím je předmět blíže a čím méně je zacloněno, tím přesněji je potřeba vzdálenost nastavit. Clona a čas, tj. osvit, se nastavují také ručně. Buďto si pořídíš ještě expozimetr, kterým změříš světlo a podle něj nastavíš hodnoty času a clony. Nebo osvit odhadneš, venku za denního světla to není žádná věda. Vždy je lepší exponovat více nežli méně.
Dokud je slunečno, vyjdi ven, nastav na fotoaparátu čas "100" (= 1/100 s), clonu 8, vzdálenost (ostření) na "nekonečno", namiř do krásné barevné podzimní krajiny a stiskni spoušť. Pozor, před dalším snímkem je nutno posunout o políčko, jinak budeš mít dvě fotky přes sebe. Jestli s sebou máš psa nebo dítě, nastav čas "200" (= 1/200 s), aby nebyl pes/dítě rozmazaný, kdyby se moc hýbal, clonu otevři na 5,6, vzdálenost nastav na vzdálenost psa/dítěte, namiř na psa/dítě a cvakni. Když bude zrovna pod mrakem, čas nastav na "50" (1/50 sekundy), clonu na 5,6. Pozor, při tomhle čase už bude ale pes/dítě rozmazaný, pokud zrovna nebude spát. Uvedené hodnoty času a clony platí pro citlivost filmu 100-200.
Fotolab se sice snaží dostat z dodaného filmu to nejlepší, takže výsledky nejsou úplně objektivní, ale má to výhodu, že nováček po převzetí fotek ze svého prvního filmu aspoň neodchází z fotolabu jako zpráskaný pes. Pokud je fotolaborant aspoň trochu kompetentní, může se podívat na negativ a říct, tohle políčko je podexponované, tamto dostalo světla naopak příliš.
#396
Publikováno 3 říjen 2021 - 20:09:09
Dobrý den,
na odhad expozice venku je dobré tuto:
https://unblinkingeye.com/Articles/Exposure/exposure.html
Ovšem není nad dobrý exposimetr a nadto jest otázkou, zdalipak je vhodné si při prvním seznamování s klasickou fotografií motat hlavu dalšími věcmi. Nicméně však je jisté, že umět převody a clonovou řadu a vypočíst z hlavy, jaká kombinace clony a času dává stejnou exposici, může být dobudoucna jen a pouze výhodou, ne-li nutností pro další práci.
Další věcí na celé téma a otázkou asi trochu bokem jest přístup labů. Jaký lab lze doporučit a v kterém mají dobrý přístup? Já jsem navštívil kdysi pouze jeden a bylo mi tam například řečeno, že mi neudělají puš, protože vše dělá stroj a člověk do ničeho nijak nezasahuje. Tak že se mám prý "vyvarovat jakýchkoli pokusů" a mám "fotit tak, jak je to na krabičce". A dělají v nějakém labu i tisky chemickou cestou? V souvislosti s tímto tématem by mne to zajímalo, protože doma dělám jen čb a na podzimní žluté barvy bych užil i nějakou tu barvu, tak aby mi ji udělali v dobrém labu s dobrým přístupem.
#397
Publikováno 3 říjen 2021 - 21:04:39
Pokud člověk fotí foťákem bez automatiky, (s kterýmžto jakozecoze chce fotit), bude tam muset něco vědomě nastavit, ať už je začátečník nebo ne. Tomuhle rozhodnutí se nevyhne. Myslím, že přístup "jdi na sluníčko a nastav tam to a to, při zataženu tam nastav to a to" je asi to nejjednodušší, co lze poradit. Žádná složitá teorie v tom není. Já taky začínal tímhle způsobem a šlo to. Však nebude fotit (doufám) na inverzi, ale na negativ, a ten má dost velkou expoziční pružnost, tak proč toho nevyužít?
Tisky chemickou cestou se stále dělají, ale je tam digitální mezikrok, i když je to z negativu (sken+digitální osvit).
#398
Publikováno 3 říjen 2021 - 21:19:37
Přesně tak, já s tím souhlasím, nemělo to vyznít, jako že se to tak nemá dělat Jen jsem chtěl podotknout, že dobrý exposimetr usnadní práci, ale pokud není, též lze pracovat i bez něj.
#399
Publikováno 3 říjen 2021 - 21:25:38
No vlastně může si nainstalovat do telefonu nějakou expozimetrovou aplikaci, na tuhle možnosti jsem zapomněl.
#400
Publikováno 4 říjen 2021 - 05:15:49
Může používat základní tabulku která platí dvě hodiny po východu slunce a končí dvě hodiny před západem.Nechá se lehko zapamatovat.Na diáky který chtějí větší přesnost tam už je lepší expozimetr.Já osobně mobila nemám pořád u sebe tak mě by to bylo na nic.
No vlastně může si nainstalovat do telefonu nějakou expozimetrovou aplikaci, na tuhle možnosti jsem zapomněl.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních