čím svietiť?
#1
Publikováno 6 únor 2012 - 20:07:19
už nejakú dobu sa pohrávam s myšlienkou kúpiť do obývačky nejaké ateliérové svetlá. proste ma štve, že keď je dobrá nálada, foťák po ruke, tak je málo pramálo svetla. a to mám väčšinou nabitý TriX-400.
keď som ale čítal nejaké informácie, dozvedel som sa, že trvalé svetlá sú vhodné akurát tak na produktovú foto. na portrét vraj môžem s nimi zabudnúť, pokiaľ nechcem páliť megavaty. na portrét sú vraj vhodnejšie záblesky. a tu je moj problém:
-nemám flashmeter, iba lunasix3 a ten flash nemeria,
-neviem si predstaviť prácu so zábleskami pri fotení na film.
preto sa chcem spýtať skúsenejších, či ozaj tie trvalé svetlá stoja za kočku. myslel som jedno trvalé svetlo, nejaké dve odrazky a môžem zachytávať atmosféru družných rozhovorov pri nedelnej večernej návšteve.alebo sa mýlim a bude treba záblesk?
a ešte, aby som nezabudol: obývačka rozloha: 36m štvorcových, výška 3,6m
#2
Publikováno 6 únor 2012 - 20:31:59
#3
Publikováno 6 únor 2012 - 22:16:05
(Není možný tam naprat 2 kW halogen do stropu a tvářit se jako že to je normální světlo u mě v obýváku)
V pokoji místa osvětlená i stinná. Vyšší světelnost objektivů a citlivost kolem 1600 což s trixem není problém.
A pak za bé je to jakási portrétní práce kdy se vezme několik set wattů výkonu ať už z nějakých zářivek, nebo rozptýlených halogen porůznu použitých a dá se to na dva tři stojany, použije a pak zase uklidí. Citlivost 400 by měla stačit. Je to jen otázka jakou úroveň (EV) při dané citlivosti potřebuju získat a jakou mám pak skutečně k dispozici.
Sloučit tyhle dva účely do jednoho podle mě nejde.
Záblesky na práci s filmem – pokud se tím neživíš bych nepoužíval.
#4
Publikováno 6 únor 2012 - 23:22:18
Ja jsem proste odpurce trvalych svetel na foceni lidi. Zkusil jsem si to, dekuji uz nechci. Porad malo svetla, halogeny topi, modelu porad svitis do oci silnym svetlem atd...
#5
Publikováno 7 únor 2012 - 12:10:32
#6
Publikováno 7 únor 2012 - 12:58:00
#7
Publikováno 7 únor 2012 - 12:59:21
#8
Publikováno 7 únor 2012 - 13:01:09
Případně nějaká odrazná deska... což ale není nutný doplněk...Co to je za divný řeči ohledně záblesků a filmu? Vždyť se zábleskama se na film fotilo a fotí už tak padesát let. Trvalá světla do obýváku nebrat. Světelný objektiv, citlivý film, sedačka u okna. Víc neřešit.
#9
Publikováno 7 únor 2012 - 15:00:25
Hehe už to vidím; na stropě v obýváku takový ten kolejnicový systém a na něm na pantografech zavěšeno několik různých světel. To bych bral hned místo obyčejných stropních svítidel. To jejich světlo nemám vůbec rád .
hehe, to by som bral, ale asi by manželka zošedivela
diki všetkým,
čo sa týka dvoch tém, myslel som to asi tak, že by pravdepodobne v rohu stál stojan s trvalým svetlom a nejakým dáždnikom, bol by tam stále, jednak ako doplnok do obývačky, a v prípade potreby ba sa jednoducho zapol, aby sa zvýšila hladina svetla v miestnosti a jednoducho by som to mohol cvakať, bez Push, buď to trixom, kde tých 400 je fajn, alebo nejakým iným filmom.
potom sa to svetlo jednoducho zhasne.
práve preto, aby som nevyrušoval ľudí, by som nechcel záblesk. to s tým trvalým svetlom a dáždnikom my prišlo ako také nenásilné riešenie. tým, že by stojan s týmto svetlom bol stále v obývačke (napr. v rohu pri stene, kam vešiam svoje fotky - pôsobil by tam ako doplnok k tým fotkám a pravdepodobne by ho tam zniesla aj manželka), ľudia ktorí k nám chodia by boli naň zvyknutí a nebol by problém ak sa zapne. v kombinácii s lustrom nad stolom a jednou stojatou lampou pri okne by to mohlo stačiť.
takže záblesk vylučujem a pozriem sa po nejakých bazárových svetlách.
diki všetkým, ktorí prispeli odpoveďou.
#10
Publikováno 7 únor 2012 - 16:00:26
#11
Publikováno 8 únor 2012 - 12:19:38
To přisvětlování je taková digi berlička, která stojí za pendrek, ale bez níž se s mým digikrámem neobejdu. To už je lepší systémový blesk odražený o bílou plochu za hlavou fotografa, ale pak vem čert světelnou náladu v místnosti. Na kinofilm blesk nemám a ani mi nechybí.
#12
Publikováno 8 únor 2012 - 14:44:24
#13
Publikováno 13 únor 2012 - 12:50:58
#14
Publikováno 13 únor 2012 - 14:51:01
#15
Publikováno 13 únor 2012 - 15:06:31
#16
Publikováno 13 únor 2012 - 15:32:39
#17
Publikováno 13 únor 2012 - 20:24:29
#18
Publikováno 13 únor 2012 - 21:22:39
Nad takovou otázkou se dá snad jen pousmát, jelikož tak to, doufám, bylo i míněno...Můžete mi někdo vysvětlit co je na tých koncertoch tolik fotogenického?
#19
Publikováno 13 únor 2012 - 21:44:21
!Pokial budete sediet len za konferčnym stolom,mne sa výborne osvečil luster zložený z piatich sklenených gúľ ktoré sa daju nadstviť do rôznej výšky,spodné svietido môže byť nižšie ako oči,do rohov za chrbát stojanove lampi s tienidlom,aby bolo aj nejaké protisvetlo.Film trebars t-max 3200a exponovat na 800-to je skutocna citlivosť.A samozrejme musíš viďieť svetlo.
tomuhle rozumím
prostě si nastavit obývákové osvětlení tak, aby vytvářelo zajímavé světelné podmínky během obyčejného občanského života - večera
sedíme, mluvíme, lejeme, filosofujeme a ty světla jsou tak udělaný, že hrajou s náma
jakoby náhodou jsou v různých koutech místnosti a různě umístěná a když jsme trpěliví, dobře hledíme na světlo, rozestavění osob a vhodný okamžik uděláme momentní snímek podařeného okamžiku lidského setkání ovšem "úplnou náhodou" mimořádně světelně zdařilý
prostě proto, že obývák je tak rafinovaně osazen "obyčejnými" světly
diskutující obývák neberou jako ateliér nýbrž jako místo příjemné k setkání a lehké dálkoměří mlaskání, nebo tiché óemkové klapání nevnímají
-
málokdo byl obdařen světlým bytem, aby tyto situace nastanuly vlivem denního světla, ale vhodným rozmístěním světel umělých si přece můžeme pomoci
DĚKUJI za inspiraci podívám se po těch lampičkách co máme doma, kde jsou a jak silné a kam míří
-
s bleskavými portrétisty pracujícími v atelieru toto nemá ničeho společného to snad chápou
#20
Publikováno 13 únor 2012 - 21:48:00
#21
Publikováno 13 únor 2012 - 22:18:07
Fotografováním ve stávajícím světle ZACHYCUJETE (m.j. "atmosféru"), umělým (dodatečným) světlem VYTVÁŘÍTE. (Výjimkou je jemné a sotva znatelné "dosvícení" partií, které již tak "topí ve tmě" nebo je chcete "vypíchnout".)
Jedna scéna nasvícená padesáti způsoby bude padesátkrát jiná. Tvoříte-li scénu (její charakter) umělým světlem (nebo modifikovaným přirozeným světlem), nemůžete očekávat, že na fotografii budete mít to, co Vás zaujalo ještě "před dosvětlením".
Nevýhodou blesku je nepříliš dobře předvídatelný výsledek - zvl. ve složitých a rozsáhlých scénách (stíny, nečekané odrazy, významný úbytek světla se vzdáleností od blesku, atd.). Lze využít strobo funkce (k alespoň hrubé představě o charakteru nasvícení), ale ani to není jednoduché. Poučka: to, že jste použil blesk, by nikdo neměl poznat.
Nevýhodou stálého osvětlení je často již přítomnost zdrojů (rozměry, umístění) v prostředí - zvl. v interiéru a ejich nepříliš snadná regulovatelnost.
Úplná tragédie: tmavé stěny velkého pokoje, tmavý koberec, silné stropní světlo charakteru až bodového zdroje - event. ještě v místnosti se světlým stropem, oknem nejde do místnosti žádné světlo. Dostáváte se do situace podobné fotografování v temném kostele osvětleném pouze skrze zářící okna. (Fotografoval jsem skvostný dřevěný kostel v Gutech: půlhodinové a delší expozice na Acros, volání pul 3 ještě v naředěné vývojce... a ještě tam všechno nebylo. Šel jsem tam znovu - s bleskem. Ani mluvit! Nakonec HP5+, rovněž půlhodinové expozice, weichentwickler a vrahovina v komoře. Co tím chci říci? Jsou situace, které jsou "nefotitelné" - nebo s takovými problémy, že je lepší zvážit, zda "do toho jdu, nebo ne".
Alespoň částečné řešení pro focení "z ruky": vysoce citlivý film (bývá sám o sobě "měkký" + push (pozor, nezvyšujete citlivost filmu - jak se tu a tam uvádí - ta je daná!), dobrá fixace kamery (třeba monopod), pro dlouhé časy lepší RF než SLR, nesnažit se zachytit na film vše, co vidíte očima.
#22
Publikováno 22 únor 2012 - 11:51:21
Dostať kontrast 1:1000 na film,a následne na papier,nebude asi veľký problém,a to stačí film vyvolať štandardným spôsobom a dať ho na papier s ultra mekou gradáciou,otázne je ako to bude vyzerať,z vlastnej skúsenosti sa mi neosvedčili meko vyvoané negativy,za účelom exponovania extra veľkého rozsahu,výsledkom bolo že som musel požiť papier s tvrdou alebo extra tvrdou gradáciou.Nakoniec ani podvyvolaním "PUL" sa nezvyšuje expozičná pružnosť filmu,tak ako sa prevyvolaním "PUSH" nezvyšuje citlivosť,mení sa len max. Density a kontrast.Niekedy som si kládol otázku,prečo sa dia filmy vyrábajú len približne pre rozsah 1:100,asi by to nevyzeralo dobre.Napríklad kresba dreva pri nízkom kontraste stráca detaily.Ako píšeš fotenie drevenného chrámu, kontrastne osvetleného,a čiernobielo,to je veľmi ťažké!Raz som sa rozprával s jedným pánom ktorý chodil po republike a na veľký formát fotografovali chrámi,a povedal mi zaujímavú vec"používali sme dosť dlhé expozície ak sa nám zdali niektoré miesta tmavé tak sme ich išli ručne prisvietiť bleskom počas trvale otvorenej uzávierky.
#23
Publikováno 12 leden 2014 - 01:08:18
teraz som sa vrátil k tejto starej téme a chcem ešte raz poďakovať všetkým za rady, hlavne pánovi Pavel_P za to, že ma donútil rozmýšľať nad tým, čo vlastne chcem. nakoniec nekupujem nič....
družné rozhovory stále pokračujú, akurát ich z času na čas cvaknem - v prípade ak sa mi zdá že to atmosféra dovoľuje.....ak nie, nevadí....netreba to znásilňovať....pochopil som, že atmosféra, ktorá je pri rozhovore, by bola akýmkoľvek svetlom, ktoré by som použil iba pri fotení úplne zabitá...takže: Pavel_P dík
#24
Publikováno 12 leden 2014 - 20:58:26
Pravda, "dosvěcování" umělými zdroji (nebo odraznými deskami) se zhusta používá - ale málokdo to umí...!!! Málokdo to umí tak, aby se na fotografii neobjevilo něco, co je "nepřirozené".
Také někdy dosvěcuji "temná místa" při fotografování pralesa. Pořídil jsem si na to baterku s měnitelným úhlem vyzařování světla a měnitelnou intenzitou vyzařování. V takových případech jdu vždy do expozic delších než 20-30 sec., když je scéna rozlehlá, používám ND64 a dosvěcuji a dosvěcuji. Zdaleka ne vždy je ýsledek takový, jak bych si přál...
Znám kolegu, který byl tak zoufalý, že si pro tento účel pořídil digitální fotoaparát (!!!) a scénu si předsvěcuje a fotografuje. Až nalezne "optimální nasvícení", fotí na film. Nezazlívám mu to - digifotoaparát používá v podstatě jako expozimetr.
#25
Publikováno 26 listopad 2017 - 22:45:11
Síce stará téma, ale našiel som v starej knižke niečo o svietení, tak na inšpiráciu, čím svietiť
Svetelná technika - stále svetlá v ateliéri F. Drtikola (cca okolo roku 1918)
„Nad hlavu portrétovanej osoby som umiestil lampu 500W, hneď pod ňu za chrbát tiež 500W žiarovku, aby telo a hlava boli v priestore a nelepili sa na pozadie, sprava a zľava som mal dve uhlíkové Jupiterky o výkone 2000W, prípadne niekedy tretiu na maximálne vyjasnenie vlasov. Naviac som mal ešte uhlíkovú lampu s kondenzorom 6000W, ktorú som staval podľa potreby...“ (z knihy František Drtikol od Kateřiny Klaricovej)
Ten musel mať v dome vlastnú elektráreň a rozvody hrubé ako lodné laná, v tej dobe bol tuším v Prahe ešte rozvod 110 V...
#26
Publikováno 27 listopad 2017 - 10:53:05
Uz v dobe Rakouska-Uherska patrilo k modnim zalezitostem elektricke topeni. Kdo na to mel, nechal si domu nainstalovat elektricke topici clanky. Takove topeni se pouzivalo vsude mozne, dokonce i na luxusnich lodich (mel je i Titanic). Elektricke topici plotynky pro cely dum za rozumnou cenu, na ty jsem videl jako "product placement" v casopise z roku 1904. Mit doma prikon na 10KW tedy nebylo v Praze nic zvlastniho. Ano, vetsina lidi spripojkou mela minimalni spotrebu a taku podle toho poddimenzovane draty, ale jini meli spotrebu vetsi, nez my dneska. Pri vyklizeni veci z domku po pratete jsem nasel 500W reostat z dvacatych let. A to byla holka z chude rodiny, z vesnice, akorat bydleli blizko elektrarny.
#27
Publikováno 1 prosinec 2017 - 09:55:49
Na přisvícení do přírody, i do kostelů se vcelku hodí kapesní svítilna Olight 12000lm nebo acebeam 16000lm, nejsou levné, ale jsou po ruce a vydávají velmi široký kužel světla cca do 350m vzdálenosti, tolik světla na chvilku aby sis mohl prohlédnout expozici a následně vyfotit. až když jsem to viděl jsem uvěřil že máte slunce v ruce
#28
Publikováno 28 leden 2019 - 21:27:53
Zdravím všetkých
Skúšali ste niekto už svietiť s ortuťovými výbojkami ? Dostal som takú myšlienku použiť ich ako dostatočne silný zdroj svetla, ale neviem či by boli vhodné. Mám tu totiž zo dve o výkone 125W.
#29
Publikováno 29 leden 2019 - 10:27:31
Zkousel, na kolodium a cernobilou vadit nebude. Jen se dost dlouho (minuty) zhavi, nez sviti plnym jasem.
Barevna teplota priblizne 2000K. Nema rada caste vyp/zap.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních