část A pro 1 l
metol 4g
pyrosiřičitan draselný 4,58g (nebo pyrosiřičitan sodný 5,31g)
pyrogallol 4,58g
bromid draselný 1,72g
voda do 1000ml
část B pro 1 l
uhličitan sodný krystalický 112,27g
voda do 1000ml
pro pracovní jednorázovou lázeň smíchat 1 + 1
výsledkem je dost silné zabarvení,
pokud charakteristické zabarvení pyrogallolem není žádoucí (např. pro zvětšování na MG papíry) , dá se eliminovat přidáním siřičitanu sodného - podle bzenčákova článku část C 100g /1litr, já jsem dával co části C 67g /1 litr.
recepis jsem si po mnoha zkouškách na kinu lehce upravil,
na kodaku double-x, tri-x, Ilfordu P3 Surveillance i ilfordu HP5+ poté vylezly dobře vykreslené detaily v celé škále - někde ve zdejších diskusích o pushování filmů byly i ukázky, např. z Ilfordu 400 Surveillance exp. na 3200 (a ten má ještě rezervu) - poznámky náleží Jirin_olovi.
upravený recept Jirin_olem
(neberte to jako závazné, v tomto volám Ilford P4 Surveillance ve světle mordorském)
část A pro 1 l:
fenidon 0,2g
metol 3g
pyrosiřičitan draselný 4,6g (nebo pyrosiřičitan sodný 5,3g)
pyrogallol 4,6g
bromid draselný 1,5g
benzotriazol 0,2g
voda do 1000ml
část B pro 1 l:
uhličitan sodný krystalický 113g
voda do 1000ml
Část C pro 1 l:
siřičitan sodný 67g
voda do 1000ml
ředění pro jeden kinofilm: A100+B100+C100 ml, jednorázový roztok
časy a teploty záměrně neuvádím, ať si odladí každý podle své chuti.
Jirin_olové osvětlení, proč doplnil recepis o fenidon jako náhradu malé části metolu:
Ilford Surveillance filmy ještě více jako Ilford HP5+ jsou velmi tolerantní k převolání, resp. push-processu, aniž by narůstal kontrast. Jak je známo z mnoha vývojek, které zveřejnil pan Sir Geoffrey Crawley, dej mu pámbu věčnou slávu, kombinace metol+fenidon + některý z akcelerátorů dokáže vytahat z filmů hodně detailů extrémně málo osvitnutých, aniž by hnal kontrast nahoru, proto jsem po prvních zkouškách raf pyro-metol podle původní receptury i tuto cestu zkusil, mohu říct že úspěšně - hned první takto vyvolané filmy (Kodak Tri-x , double-x, Ilford HP5+ exponované na EI 800-1600 a Ilford Surveillance na EI 1600-3200) byly zvětšovatelné bez zásadních korekcí na normální gradaci při použití difůzního světla barevné hlavy LPL7451, dokonce jsem někde musel přitvrzovat).
Vůbec jako první zkoušku této vývojky jsem vyvolal proužek filmu naexponovaný bracketingem v interiéru i exteriéru za chabého světla, Surveillance P3 v řadě EI 200-6400, byl jsem velmi překvapen, že prokreslené jsou všechna políčka bez extrémního rozdílu v densitě - když jsem podobnou zkoušku udělal před dvěma lety v "normálních" vývojkách (D76,XTOL,XTOL s rodinalem, A49), rozdíl v densitě pře- a podexponovaných polí byl naprosto nesrovnatelný, stejně jako rozdíl v kresbě detailů.
Fotky na papíře z té mé modifikace viděl tuším Tilberien a Aidam, mohou se vyjádřit, aniž by byli nadšeni sami sebou jako já
Bzenčákův recepis z článku na staré TK: (citace)
RAF PYRO – METOL
Roztok A
Dest. voda 750ml
Metol 3,9g
pyrosiřičitan draselný 4,4g
pyrogallol 4,4g
Bromid draselný 1,6g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B
Dest. voda 750ml
Uhličitan sodný 108g
Dest. voda do 1000ml
Přidaný roztok C pro non-staining vyvolavani
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 100g (můj odhad)
Dest. voda do 1000ml
Základní míchání pracovního roztoku je pro staining: 1 díl A + 1 díl B.
Čas pro pomalou rotaci je 4,5-6 minut pri 20stC
Základní míchání pracovního roztoku je pro non/staining: 1 díl A + 1 díl B + 1díl C.
Čas pro pomalou rotaci je 6 -8 minut pri 20stC
Poznámka: Schopnost vývojky s rezervou přidat 3EV platí obecně. Tedy i pro filmy s vyšší nominální citlivostí!
Pozn: výše Bzenčákem uvedené vyvolávací časy byly míněny pro film FOMA 100 ve svitku, exponovaný na EI 800, jestli si to dobře pamatuji, a jím zveřejněné ukázky vypadaly excelentně.
Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 27 únor 2012 - 12:28:15
Sloučení a upřesnění detailů, příprava na povýšení na článek