Lith print II.
Vážení temnokomorníci, v prvním díle povídání o technice zvané lith print jsme si řekli, co to vlastně je, probrali jsme materiály vhodné pro tuto techniku a naučili jsme se kontrolovat proces. Pokud toho ale ještě nemáte dost, tak se pojďme podívat, co se s fotografií vytvořenou touto technikou dá dále dělat.
Naučit se lith print je jednoduché, naučit se kontrolovat proces je poněkud složitější. Pokud jste to zvládli, a já věřím, že ano, je čas na to, co může být dalším krokem v tomto procesu. Fotografie není hotová, dokud vy tak nerozhodnete a lith print není výjimkou.
Kontrola barev
Proč vůbec kontrolovat barvy fotografie, která již barvy má? Může to být důležité z několika důvodů:
- estetický pohled, různé barvy mohou navodit různou atmosféru
- mnoho vlastností lith printu má vazby na velikost zrna v emulzi papíru, což činí lith print naprosto unikátním procesem. Je ovšem možné tyto vlastnosti měnit.
- při tónování lith printu je výsledná barva diktována barvou původní fotografie.
Proto je dobré kontrolovat a měnit barvu během i po skončení procesu. Techniky pro změnu barev mohou být srhnuty do:
- procesu vyvolání
- bělení
- tónování
- bělení a znovuvyvolání
A o tom si budeme povídat v dnešním pokračování.
Kontrola barev během procesu vyvolávání
Ředění vývojky. I když toto je velice závislé na typu papíru a vývojky, větším ředěním vývojky obvykle dosáhneme teplejších tónů ve světlých a středních tónech (lze dosáhnout i velmi teplých tmavých, ale to není moc obvyklé). Méně ředěná vývojka obvykle produkuje tmavší tóny.
Vyčerpání vývojky. Jak již víte, čerstvá vývojka obvykle vytváří nejméně zajímavé výsledky.
Modifikace vývojky. Přidání bromidu draselného může u některých emulzí měnit barvu.
Teplota vývojky. Vyšší teplota vývojky při prvním nebo i druhém vyolání může barvu maximalizovat. Jak jsem už zmínil Ilford MG Warmtone dává nejlepší výsledky kolem 40°C.
Kontrast a barva. Výsledná barva je spjata s poměrem expozice a vyvolání. Toto spojení může být následným bělením a/nebo tónováním měněno.
Barevné podání fotografie lze měnit jejím ponořením do velmi ředěného roztoku ferrikyanidu draselného nebo bělicí lázně sepiového toneru. Takto ošetřenou fotografii doporučuji ustálit.
Tónování lith printu.
Pokud jste nováčky v lith printu budete u jeho tónování překvapeni množstvím kombinací, které nejsou u konvenčního zpracování dosažitelné. Výsledek je ovšem jako vždy velice závislý na použitých materiálech a může zahrnovat:
- návrat fotografie do podoby konvenční fotografie – možná jste lith použili jen pro jeho některé vlastnosti (zrno, kontrast atp.)
- jemné oteplení, ochlazení tónů nebo dělený dvoutónový efekt
- převedení obrazu do úplně jiných barev
- vícebarevné efekty
Vzhledem k faktu, že výsledek tónování je závislý na použitém materiálu a procesu a není možné popisovat všechny možnosti a kombinace v jednotlivých tonerech, zmíním se jen o některých základních kombinacích.
Selenový toner
U některých papírů se použitím tohoto toneru vrací barvy zpět ke konvenčnímu barevnému podání. Jiné naopak mění barvy, příkladem může být Multigrade Warmtone který ve velice silném selenovém toneru (ředění 1+2) ohřátém na 35-40° vytvoří švestkovo-červené tóny.
Kentona, Art Classic a Tapestry, zvláštěpak jsou-li vyvolány s větším kontrastem, budou zpočátku tónování chladnout k modro-šedé s hnědými stíny. Nicméně fotografie exponované a vyvolané na střední kontrast budou měnit barvu z růžové na světle fialovou, fialovou až šedou a konečně na bohatou hnědou.
Tato fotografie byla tónována selenovým tonerem až do okamžiku, kdy z charakteristiky lith printu zbylo jen zrno. Na jednom fotografickém serveru se u ní objevil komentář, který mne velice pobavil, cituji:
“Kvalita vypadá jako sken z dvacet let starého Rudého práva. Nebo to bylo vytištěno na jehličkové tiskárně a následně naskenováno ?”
Autorovi komentáře se musím omluvit, neboť jsem neuvedl, o jakou techniku se jedná.
Zlatý toner
Lith print je daleko snazší tónovat ve zlatém toneru než fotografie vyvolané konvenčním způsobem. Na většině papírů je výsledkem modrý tón. Obvykle dochází k malému zvětšení kontrastu. U některých papírů (MACO, Ilford MGIV Warmtone) se barva zpočátku mění velmi pomalu, jiné mohou chladnout k šedým a fialovým tónům. Toho lze využít. Je nutno si uvědomit, že zlatý toner, na rozdíl od selenového, začíná pracovat nejdříve ve světlých částech, takže částečným tónováním lze dosáhnout velmi zajímavých efektů, např. hnědé stíny, šedo-modrá až modrá světla.
Selenový a zlatý toner
Kombinace těchto tonerů může být u lithu velmi zajímavá. Pokud se pro tuto kombinaci rozhodnete, mějte na paměti, že je třeba použít selenový toner jako první, jinak vám selenium „opláchne“ modré tóny a ty už opakovaným tónováním nezískáte. Oba tyto tonery nejsou levné, zvláště pak zlatý, který se používá neředěný, takže před použitím druhého toneru je třeba fotografii důkladně vypláchnout.
Dolní část fotografie má charakteristické znaky selénového tónování, horní je tónována zlatým tonerem. Barvy jsou po skenování sytější než na originální fotografii.
Sepiový toner
Při použití sépiového toneru obvykle dosáhnete lepších výsledků větším ředěním bělící lázně. Barevné podání je v rozmezí od žluté do hluboké rezavě hnědé. Zajímavější výsledků dosáhnete při použití sepie a po vypláchnutí ponořením do zlatého toneru. Světla se změní na zlato-žlutou, lososovou nebo růžovou.
Další možnosti
Stíny Světla Tonery
Hnědá Modrá částečné tonóvání selénem, potom zlatý toner
Hnědá Růžová částečné tonóvání selénem, částečné tonóvání sepií, potom zlatý toner nebo
částečné tonóvání sepií, částečné tonóvání selénem,
potom zlatý toner
Modrá Růžová částečné tonóvání sepií, potom zlatý toner
Bělení a znovuvyvolání
Snadná volba?
Může se zdát jednoduché a logické vyvolat fotografii konvečním způsobem a poté ji vybělit a znovuvyvolat v lith vývojce. Tato metoda je často popisována jako snadná cesta k vytvoření lith printu, ovšem výsledky nejsou takové jako když vyvoláte lith – ne lepší nebo horší – prostě jiné.
Nebo tvůrčí činnost?
Fotografie vytvořené touto technikou mohou být dokonce zajímavější než klasický lith, to záleží na použitém materiálu a kombinaci vývojek. Jiných výsledků dosáhnete při použití konvenční vývojky při prvním vyvolání, jiných výsledků při použití lith vývojky při prvním vyvolání (zvláště u papírů nevhodných pro lith). Nejlepší papíry pro lith print nemusí být nejvhodnější pro tuto techniku a naopak papíry nevhodné pro lith (např. Kentmere VC Fineprint, Kentmere VC Select, Ilford MGIV Warmtone) mohou dávat úžasné výsledky při použití této techniky, takže nezbývá než experimentovat.
Fotografie vyvolána v Ilford Multigrade, bělena lázní ze síranu měďnatého a znovu vyvolána ve Fotospeed LD20.
Kontrola procesu
Doba osvitu – dobou osvitu se mění intenzita barvy, výsledkem přeexponování jsou sytější barvy. Zkuste sérii několika fotografii po ¼ nebo ½ stopy
Doba bělení - výsledné fotografie se budou lišit pokud použijete částečné nebo úplné bělení.
Typ bělící lázně – konečný efekt se u nškterých papírů značně liší použitím různých bělících lázní.
Čas po který fotografie ve druhé vývojce - v prvním díle jsem si řekli pravidla pro vyvolání lith printu, ta jsou platná i pro tuto techniku.
Ustálení
Fotografii při použití této techniky není třeba ustalovat, ale je nutné mít na paměti, že neustálená fotografie má omezenou životnost. Pro spoustu lidí je nesmírně frustrující změna barev v ustalovači, někdy se barvy zesvětlí, někdy zmizí. Ztráta barev může být minimalizována použitím alkalického ustalovače, ovšem jako vždy, vše je závislé na použitých materiálech.
Alkalický ustalovač:
Voda 750ml
Thiosulfát sodný 60g
Uhličitan sodný 3g
Celkový objem vody 1000ml
Bělící lázně
Kromě standartních ferrikyanidových běličů (sepiové tónování) je dobré zkusit některé běliče méně známé nebo v současné době komerčně nedostupné. Například Ilford MGIV Warmtone FB mění barvy v závislosti na použité bělící lázni. Ve ferrikyanidové lázni jsou výsledné tóny béžové, v lázni ze síranu měďnatého mají růžové odstíny.
Bělící lázně používané pro znovyvolání:
Lázeň ze síranu měďnatého:
Voda 750ml
Síran měďantý 50g
Kyselina sírová (koncetrovaná) 6.5 ml
Chlorid sodný 50g
Celkový objem vody 1000ml
Jodidová bělící lázeň:
Voda 750ml
Jodid draselný 18.6g
Ferrikyanid draselný 25g
Celkový objem vody 1000ml
Vždy přidávejte kyselinu do vody, nikdy ne naopak. S koncentrovanou kyselinou zacházejte s nejvyšší opatrností.
Dvoulázňové procesy
Wolfgang Moersch popisuje použití dvou-lázňových procesů u lith printu. Nemám zatím žádné zkušenosti, ale nelze se o nich nezmínit. Pro tento typ procesu se samozřejmě používají papíry pro lith vhodné, např. Foma Fomatone.
Lith–lith
Proces, kdy jsou použity dvě lith vývojky, první je obvykle silnější (méně ředěná) a s vyšším obsahem bromidu, ten pozdrží vyvolání středních a světlých tónů, což umožní úplné vyvolání tmavých částí obrazu. Druhá lázeň je potom velmi ředěná a hodně použitá lith vývojka, která dodá světlům a středním tónům teplejší barvy.
Lith-Amidol
Wolgang Moersch popisuje tuto metodu jako vhodnou pro velmi kontrastní negativy. Stíny jsou vyvolány v lith vývojce a Amidolová vývojka vyrovná rozdíly mezi středními a světlými tóny. Amidolové vývojky jsou poměrně drahé a k tomu, aby se zabránilo autooxidaci vývojky je dobré fotografii, která je po lázní v lith vývojce hodně alkalická, neutralizovat v kyselé přerušovací lázni.
Poděkování
Závěrem bych chtěl poděkovat mé ženě Andree za trpělivost, kterou projevila při psaní mých článků pro Temnou komoru a Předsedovi za to, že tento článek učinil čitelným.
Mnoho trpělivosti a krásné fotografie vám přeje
Karel Dvořák (Kodl)
Odkazy na literaturu:
Tim Rudman, The Master Photographer’s Lith Printing Course, Argentum 1998
Zobrazit článek