Dnes se s vámi podělím o poznatky při hledání nových možností při zpracování negativu Fomapan 100.
Z mnoha důvodů (láce, dostupnost, robustnost, .) jsem se rozhodl fotografovat právě na něj, v listovém formátu 9x12 cm. Při tak velké záznamové ploše mi nejde primárně o nejlepší mikrosenzitometrické vlastnosti. Chtěl bych do emulze tohoto filmu našlapat co největší jasový rozsah, se zvláštním zřetelem na prokreslení hlubokých stínů a nejvyšších jasů. Ale jak na ta sluníčka vyzrát? No přece s vyrovnávacími vývojkami. Postupně jsem zkusil ID 11 1+3 a Rodinal až do 1+200 a ještě to nestačilo. Takže s dostupnou konfekcí to nepůjde.
Začal jsem tedy hledat vývojku, nebo nový proces, který přinese nejvyšší využitelný jasový rozsah, pohodlně kopírovatelný na barytové papíry s pevnou gradací. Jak k tomu nabušenému a srovnanému negativu přijít?
Čtěte. Jde to!
Od svého otce jsem kdysi něco slyšel o tom, že si za mlada vývojky míchal podle toho, co fotil a jaké tam bylo světlo. Prý to bylo v té době vcelku běžné. Tak proč to nezkusit i dnes? Začal jsem se shánět po chemii a užasl jsem, jak by to bylo levné, kdybych si míchal vývojky sám doma. Ale kterou si vybrat?
Na těchto stránkách jsem našel přesně to, co jsem hledal. No tak si to rozdám s pyro vývojkami!
Teorií se zabývat nebudu. Kdo chce, si to může nastudovat. Jen velmi zjednodušeně: pyro vody jsou vývojky vyrovnávající a k tomu ještě " zabarvující". Tolik vychvalujícího jsem snad četl jen o Rodinalu.
Pro pořádek: Pyrokatechol, pyrogallol jsou zdraví škodlivé látky, proto dávejte pozor. Používejte ochranné gumové rukavice, vhodný oděv a . Však to znáte.
Z chemie od pana Lukeše jsem namíchal alkalický ustalovač TF-2 a pak čtyři pyrovývojky Pyrocat HD, Pyrokat MC s glykolem, PMK Pyro a ABC Pyro. Nachystal jsem i ID-11.