- Po návratu z dovolené jsem byl plný dojmů ze shlédnutých krajinných scenérií a už už jsem viděl na papíře, jakou krásnou sérii z Adršpašských skal jsem nafotografoval. Bohužel při tom všem snění jsem se přehlédl v tabulce o jeden sloupec, a tak jsem místo 12 minut vyvolával pouze 9 minut. Negativ nedopadl tak hrozně, měl kresbu ve stínech i světlech, ale celkově byl hodně bledý. Tvrdou gradaci papíru nerad používám a ani z kontaktů nevypadalo, že bych ji mohl použít, proto jsem se rozhodl prohledat fotografické receptáře a s pomocí zkušenějšího kolegy jsem se dozvěděl, jak na tento problém vyzrát.
- Celý postup probíhá za světla. Namočený negativ se vybělí v lázni dvojchromanu draselného smíchaného s kyselinou chlorovodíkovou (solnou), kde množství této kyseliny udává výsledné zesílení. Po vybělení, kdy celý negativ z obou stran zežloutne, nastává praní vodou. Praní urychlíme 10% roztokem kuchyňské soli (NaCL). Po vyprání zažloutlé barvy a zbytků soli (pokud jsme ji použili) přecházíme k samotnému zesílení. Negativ se znovu vyvolá v libovolné pozitivní vývojce na silném umělém světle – osvědčila se mi halogenová montážní lampa. Vývojka může být ředěná nebo koncentrovaná. Používal jsem vývojku foma FV30 ředěnou 1:1 (univerzální vývojka) a Fomatol M neředěný. Pozitivní vývojka proto, že má nízký obsah siřičitanu. V opačném případě by došlo k zeslabení. Doporučená je i pyrokatechinová vývojka pro vyvolávání v hnědém odstínu a tím i většímu zesílení. Pokud nejste s výsledkem spokojeni, dá se celý postup opakovat. Po vyvolání se negativ klasicky vypere. V některých knížkách bylo i ustálení, a tak jsem raději negativy ustálil a znovu vypral. Za 3 minuty ve Fomafixu negativy zásadně nezbledly.