V mém fotografickém životě si má lenost a netrpělivost vyžádaly další zjednodušující postupy.
Také drzost digitálistů a jejich poznámky o našem šnečím tempu při vytváření obrázků mě podnítily k přemýšlení o velmi rychlém a nenáročném postupu při vyvolávání a ustalování.
Jasně, nic nového to není. Chlápci od Polaroidu to umí taky a už dlouho. Tak daleko se ale nepustím. Stačí mi zatím zkrátit jen negativní proces na co nejkratší možnou míru. O zábavu v temné komůrce přeci přijít nechci.
Jestli jste na tom s časem a trpělivostí stejně jako já a nedostává se vám obého, čtěte dál. Vy co se chcete mazlit složitě a dlouho, čtěte raději vlákna mytolových cukrářů. Jejich průkopnické snahy obdivuji, na nic podobného ale nemám čas.
Chtěl bych se s vámi podělit o několik zajímavých předpisů na jednolázňové vyvolávání a ustalování. Vyvolat a ustálit v jednom roztoku je možné a běžně se tak dělo v padesátých letech minulého století v redakcích deníků těsně před uzávěrkami. Ano fotožurnalistům vděčíme za většinu jednolázňových předpisů.
Vojáky se jim však troufnout nepodařilo. V roce 1957 se radarové snímky americké armády vyvolávaly postříkáním. Vyvolání a ustálení těchto snímků trvalo jen 1,5s.
Tohle má být ten zázrak:
metol 12g
siřičitan sodný 70,9g
hydrochinon 25,7g
hydroxid sodný 25,7g
benztriazol 10g
thiosíran sodný 180g
voda do 1000 ml
Ukázku skenu negativu nečekejte. Jestli vás tahám za fusekli si budete muset zjistit sami!
Dál už to bude ve vážnějším tónu.
Jednolázňový proces se nepodařilo dostat do praxe z prostého důvodu. Předpis vývojky s ustalovačem spolehlivě fungoval jen s jednou emulzí. Výrobci by museli vymyslet mnoho variant. Vlastně pro každý film by musela být vyvinuta a odzkoušena správná kombinace. To by bylo velmi drahé a proto komerčně neúspěšné.
Nás, míchače vlastní chemie, vytváření firemního zisku netrápí. Ušetřený čas nás zajímá mnohem víc.
Uvedu vám několik předpisů ustalujících vývojek. Na vás už bude jak si tento proces doladíte k vašemu filmu. Dá to jen trochu námahy a bude to stát jen pár zkažených testovacích filmů. Vás, co voláte listové filmy ve velkých miskách v úplné tmě, toto zjednodušení práce potěší asi nejvíce.
FX6a
autor G. Crawley
siřičitan sodný 50g
hydrochinon 12g
fenidon 1g
hydroxid sodný 10g
thiosíran sodný 90g
doplnit dest. vodu do 1000ml
Pro vybalancování poměrů s vaším filmem experimentujte s obsahem thiosíranu v rozmezí 70 - 125 g pro změkčení. S hydrochinonem v množství 15 - 17 g pro zvýšení kontrastu. Tato ustalující vývojka zcela využívá citlivost. Čas vývoje a ustálení je 4 až 5 minut při 20oC. Vydatnost 9-12 filmů. Trvanlivost neznám. pH 10
King's All-in-One
metol 1g
siřičitan sodný 40g
hydrochinon 5g
uhličitan sodný 30g
bromid draselný 2g
jodid draselný 2g
thiosíran sodný 13g ? (moc se mi to nezdá asi tam má být 130g)
doplnit dest. vodu do 1000ml
Kodak monobath
siřičitan sodný 50g
fenidon 4g
hydrochinon 12g
thiosíran sodný (krystalický) 110g
uhličitan sodný 4g
doplnit des. vodu do 1000ml
4-7 min při 23oC
Předpisů existuje celá řada. Výše uvedené jsou ty jednoduché, levné a i dnes použitelné. Mě osobně zaujala voda od pana Crawleye a tak jsem si ji namíchal. Zatím se nedá říct, že ji mám zmáknutou, ale cesta to je. Zde je ukázka mého prvního negativu volaného v tomto roztoku. Je to minutová expozice při lampičce na mém psacím stole a při expozici jsem si sedl na desku stolu a trochu to rozhýbal. Proto ta pohybová neostrost. Hned po expozici jsem se zavřel v koupelně. Do malé misky jsem nalil roztok. Vypnul světlo. Vytáhl film z kazety vložil do misky a pustil si do sluchátek čtyřminutovou skladbu z přehrávače. Občas jsem s miskou pohnul. Pak jsem jen rozsvítil světlo. V misce ležel vyvolaný a ustálený film. Vyndal jsem ho z roztoku a pod tekoucí vodou jsem ho v ruce vypral. Na začátku praní byl negativ modrý od antihalačky. Za dvě minutky už byl čistý. Pak jsem ho další tři minuty sušil v ruce fénem. Takže ve skeneru byl zhruba za deset minut. S GIMPem je úprava skenu extrémně jednoduchá a zabere jen pár sekund. Na síti tedy může obrázek viset do 15 minut. Za tuto dobu si váš kolega digitálista ani nestačí prohlédnout co všechno "naflákal" na paměťovou kartu.
FX-6a
Úspora času nemusí být jediným důvodem k užívání ustalujících vývojek. Při volání velkých listových filmů ( 8 x 10") v miskách je toto zjednodušení práce opravdu velmi přínosné a hodně vám usnadní život. Jen tak pro představu: dám si v komoře na pravou/levou stranu kazety s exponovanými filmy. Vedle, v jediné misce, mám nalito vše co budu potřebovat. Zhasnu a jedu! Vyndám film a šoupnu do misky, pustím muziku, pohnu občas miskou. Skončí skladba a šup film do dětské vaničky s vypírací vodou... Tak co? Zdá se vám to složité?
Jistě se budete ptát na kvalitu vyvolaného negativu. Tak tady je srovnání: Kodak DK - 20 (jedna z nejjemnozrnnějších vývojek co znám) a Crawley FX - 6a MONOBATH.
DK-20 a FX-6a
DK-20
FX-6a
Závěry si udělejte už sami. S úctou váš Bzencak.
Doplnění 2008-05-17
Foma 400 podexponováno o 2EV
"Velký sken 4.66MB":http://img.temnakomo..._400_v_FX6a.jpg
Zobrazit článek
Vyvoláno a ustáleno za méně jak 2 sekundy!
Started By
bzencak
, 17-Apr 12 15:58:10
Žádné odpovědi
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních