Negativní obraz při použití ND filtru vysoké denzity
#1
Publikováno 27 červen 2012 - 18:47:13
Fotografoval jsem krajinný detail s prastarou dřevěnicí na svitek Acros@100 (pro úplnost: M7II + 65mm + BW MRC ND64x).
Expozice byla "přepočtená" z údajů spotmetru Pentax, expozice až do dvou minut.
Voláno bylo v DS-10 1+1, 11:25/20°C, 30"//3x/1'.
První obrázek na filmovém pásu byl exponován bez filtru, ostatní s filtrem.
Je zajímavé, že "středy" jsou vykresleny téměř stejně, jako na snímku bez filtru. O to více mě zaujalo, že světla (o 4EV světlejší, než průměr středu) i stíny (rovněž o 4 EV - ale tmavší) "se znatelně přiblížily středům". Obraz má "RETRO" nádech a stíny a světla jsou "natlačena ke středům".
Čím to je?
Už jsme o tom na různých fórech diskutovali - ale nedospěli k žádnému "racionálnímu" závěru.
"Primitivní mechanistická úvaha":
Víme, že částice halogenidu v emulzi musí být zasaženy určitým počtem (4?) fotonů za určitý čas, aby došlo v dalším k jejich přeměně na kovové stříbro.
Expozice s hustým ND filtrem jsou obvykle výrazně delší, než ty, na které byly filmy (filmové emulze)postaveny. (Pozn.: U Acrosu není nutno počítat s S-jevem při expozici do 2')
Není možné, že by se emulze "ve středech" chovala "standardně", ve světlech by se časně (na počátku expozice) exponované částice halogenidu chovaly jako "filtr" a nějak ovlivnily (ztížily, zpomalily) expozici dalších halogenidových krystalů? A ve stínech naopak pomalý "prostup světla" ke krystalům halogenidu umožnily i zasažení krystalů, které by při kratší (rychlejší) expozici byly "odcloněny" již zasaženými a přeměněnými krystaly?
Je zajímavé, že u "klasických kubických emulzí" jsem takto výrazné změny poměrů v krytí světel a stínů nepozoroval.
Máte na to nějaký názor?
#2
Publikováno 27 červen 2012 - 19:07:14
Ono by to chcelo asi pozrieť na krivku priepustnosti pri vlnových dĺžkach toho filtra, taktiež ak sa bavíme o silných ND filtroch, treba si uvedomiť, že drvivá väčšina s nich blokuje viditeľné svetlo ale takmer vôbec neblokuje infra žiarenie, toto spôsobovalo veľké problémy na digitáloch, na filme by to taký veľký vplyv nemalo mať, keďže spektrálna sensitivita prudko klesá niekde pri 630 až 650nm u Acrosa - ale tiež to je krivka pri nejakom osvetlení a podmienky bývajú rôzne, či toto nemá nejaký vplyv, ale možno som úplne vedľa, ND64 je -6EV ak sa nemýlim, čo znamená, 6clon z viditeľného pôjde dole, ale infra zložka bude valiť rovnako......
Mám nejaké obrázky s filtrom a bez za rovnakých podmienok, ale musím to u chalanov dať na papier niekedy, lebo pri skenovaní sa ten rozdiel môže zotierať.
Mám objednaný Hitech 3,0 ND štandard, ktorý chcem otestovať proti Hitech 3,0 ND Pro Stop
#3
Publikováno 27 červen 2012 - 19:19:36
#4
Publikováno 27 červen 2012 - 19:40:42
http://diglloyd.com/...-B W-ND103.html
tak prípadne skús pouvažovať nad týmto, možno niekde tu je pes zakopaný a možno nie
#5
Publikováno 27 červen 2012 - 19:48:33
http://photonius.wik...radient filters
podľa tej krivky k B+W 103 by si mala viesť dosť slušne v IR oblasti, ak je to dobre namerané.
#6
Publikováno 29 červen 2012 - 10:21:52
Pokud je mi známo, silné ND filtry způsobují výrazné barevné posuny. Například Hoya má ve svém katalogu u filtru ND X400 (9 clonových čísel) ukázku, kde na snímku bez filtru je asfalt na silnici typicky namodralý odrazem oblohy, na snímku s filtrem je silnice naopak do červena. Co je zajímavé, že původně namodralá místa na silnici jsou nyní spíše neutrálně šedá, zatímco červená nebo červenohnědá se objevuje místo původně černých míst. Posun k červené lze tušit i v jiných částech obrazu. Ukázka sice není zrovna reprezentativní, uznávám, ale pokud ten katalog nelže a skutečně tomu tak je, tak asi už záleží jen na citlivosti černobílé emulze vůči rozdílným vlnových délkám, jak moc se tento jev promítne do podání světel a stínů u černobílého negativu. Zrovna tady u tohoto konkrétního filtru mi přijde, že zesvětlení stínů a ztmavení světel, jinými slovy přiblížení obou okrajů šedé škály směrem ke středu, by se dalo tímto jevem vysvětlit.
Přikládám inkriminovanou stránku z katalogu Hoya. Je rovněž pravděpodobné, že ND filtry různých výrobců budou vyrobeny z rozdílných materiálů a tudíž filtry jiné značky i při podobné nebo stejné densitě budou vykazovat barevný posun jiným směrem nebo jinou měrou. Našel jsem sice na webu letmo nějaké ukázky s různými ND filtry značek Hoya, B+W a dalších, o densitách ND100 a ND400, ale jsou nepoužitelné pro řešení Vámi položené otázky, protože jsou pořízeny a zpracovány digitálně včetně vyvážení bílé. Jejich vypovídací hodnota z hlediska naší diskuze je nulová. Rovněž přiznávám, že sám tak silný ND filtr doposud nevlastním a nikdy jsem neměl příležitost si ho vyzkoušet, i když bych moc rád.
Přiložený soubor (y)
#7
Publikováno 29 červen 2012 - 12:44:58
ono s tými silnými ND je to zapeklité, každá značka iný posun, obrázky na nete sú výlučne takmer digitálne, u obrázkov z digitálu zas problém, že napr. silné ND napr. od B+W sa bude inak správať na rôznych modeloch foťákov, či sa vysvetľuje rôznosťou IR cut resp. low pass filtre pred čipom, takže chce jedine skúsiť priamo na negatíve, možno aj viaceré značky a priamo na papier, nie digitálne, všetky silné ND filtre robia značné farebné posuny, na farebnom negatíve som to parkrát skúšal aj dva polarizačné filtre na sebe a posun tam bol a dosť zásadný, prikláňam sa k tomu, že toto môže byť základ tohto javu, ale overené to stopercentne nemám.......
#8
Publikováno 29 červen 2012 - 12:52:07
to talipe:
ono s tými silnými ND je to zapeklité, každá značka iný posun, obrázky na nete sú výlučne takmer digitálne, u obrázkov z digitálu zas problém, že napr. silné ND napr. od B+W sa bude inak správať na rôznych modeloch foťákov, či sa vysvetľuje rôznosťou IR cut resp. low pass filtre pred čipom, takže chce jedine skúsiť priamo na negatíve, možno aj viaceré značky a priamo na papier, nie digitálne, všetky silné ND filtre robia značné farebné posuny, na farebnom negatíve som to parkrát skúšal aj dva polarizačné filtre na sebe a posun tam bol a dosť zásadný, prikláňam sa k tomu, že toto môže byť základ tohto javu, ale overené to stopercentne nemám.......
Ale vždyť říkám totéž, nebo snad ne? První věta byla zkusit barevný negativ nebo diák...
#9
Publikováno 29 červen 2012 - 12:55:14
#10
Publikováno 29 červen 2012 - 17:36:01
s filtrem B 113 (100 000x): http://jenda.brejlov...es/foto-353.jpg
je to ze stolního skeneru, ale skutečně ten barevný posun tak výrazný je (navíc jsem to asi krapátko podexponoval...).
#11
Publikováno 29 červen 2012 - 18:32:42
skús to previesť v PS do čb škály, jedno aj druhé
#12
Publikováno 29 červen 2012 - 18:39:45
#13
Publikováno 29 červen 2012 - 20:26:54
ešte by bolo zaujímavé vedieť, ako dlho si tu velviu s tým filtrom exponoval?
to po mě chceš moc. je to 5 let starý diák . Předpokládám ale, že jsem to nějak napočítal podle doporučení výrobce (schwarcshild). A aby to nebylo tak jednoduchý, Velvia obzvláště táhne u dlouhých časů do zelena, při 60s expozici chce purpurový CC filtr 15 a korekci +1.3EV. ND filtr barevnost ale osobitým způsobem pozmění, takže na nějaký CC filtry si nemusíme hrát, žejo .
Nee, 13EV je filtrační faktor 100 000, na obroučce je to napsaný .
#14
Publikováno 29 červen 2012 - 20:29:30
#15
Publikováno 29 červen 2012 - 20:30:54
#16
Publikováno 29 červen 2012 - 20:32:40
#17
Publikováno 29 červen 2012 - 20:57:10
A to jsem chtěl jít spát brzo; už je zase deset večer .
#18
Publikováno 4 duben 2013 - 17:12:22
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních