Přejít na obsah


Fotka

Negativní obraz při použití ND filtru vysoké denzity


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
17 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 27 červen 2012 - 18:47:13

Třeba někoho bude zajímat, co mě dost překvapilo.
Fotografoval jsem krajinný detail s prastarou dřevěnicí na svitek Acros@100 (pro úplnost: M7II + 65mm + BW MRC ND64x).
Expozice byla "přepočtená" z údajů spotmetru Pentax, expozice až do dvou minut.
Voláno bylo v DS-10 1+1, 11:25/20°C, 30"//3x/1'.
První obrázek na filmovém pásu byl exponován bez filtru, ostatní s filtrem.
Je zajímavé, že "středy" jsou vykresleny téměř stejně, jako na snímku bez filtru. O to více mě zaujalo, že světla (o 4EV světlejší, než průměr středu) i stíny (rovněž o 4 EV - ale tmavší) "se znatelně přiblížily středům". Obraz má "RETRO" nádech a stíny a světla jsou "natlačena ke středům".
Čím to je?
Už jsme o tom na různých fórech diskutovali - ale nedospěli k žádnému "racionálnímu" závěru.
"Primitivní mechanistická úvaha":
Víme, že částice halogenidu v emulzi musí být zasaženy určitým počtem (4?) fotonů za určitý čas, aby došlo v dalším k jejich přeměně na kovové stříbro.
Expozice s hustým ND filtrem jsou obvykle výrazně delší, než ty, na které byly filmy (filmové emulze)postaveny. (Pozn.: U Acrosu není nutno počítat s S-jevem při expozici do 2')
Není možné, že by se emulze "ve středech" chovala "standardně", ve světlech by se časně (na počátku expozice) exponované částice halogenidu chovaly jako "filtr" a nějak ovlivnily (ztížily, zpomalily) expozici dalších halogenidových krystalů? A ve stínech naopak pomalý "prostup světla" ke krystalům halogenidu umožnily i zasažení krystalů, které by při kratší (rychlejší) expozici byly "odcloněny" již zasaženými a přeměněnými krystaly?
Je zajímavé, že u "klasických kubických emulzí" jsem takto výrazné změny poměrů v krytí světel a stínů nepozoroval.
Máte na to nějaký názor?
  • 0

#2 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 27 červen 2012 - 19:07:14

Tak na toto si chcem urobiť časom názor tiež. Začal som fotiť architektúru na BW negatívy, dlhé expozície so silným ND filtrom Hitech 3,0ND Pro Stop, čiže 1000x

Ono by to chcelo asi pozrieť na krivku priepustnosti pri vlnových dĺžkach toho filtra, taktiež ak sa bavíme o silných ND filtroch, treba si uvedomiť, že drvivá väčšina s nich blokuje viditeľné svetlo ale takmer vôbec neblokuje infra žiarenie, toto spôsobovalo veľké problémy na digitáloch, na filme by to taký veľký vplyv nemalo mať, keďže spektrálna sensitivita prudko klesá niekde pri 630 až 650nm u Acrosa - ale tiež to je krivka pri nejakom osvetlení a podmienky bývajú rôzne, či toto nemá nejaký vplyv, ale možno som úplne vedľa, ND64 je -6EV ak sa nemýlim, čo znamená, 6clon z viditeľného pôjde dole, ale infra zložka bude valiť rovnako......

Mám nejaké obrázky s filtrom a bez za rovnakých podmienok, ale musím to u chalanov dať na papier niekedy, lebo pri skenovaní sa ten rozdiel môže zotierať.

Mám objednaný Hitech 3,0 ND štandard, ktorý chcem otestovať proti Hitech 3,0 ND Pro Stop
  • 0

#3 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 27 červen 2012 - 19:19:36

Rada Hitech Pro Stop bola práve výrobcom korigovaná po problémoch na digitáloch, k nejakým krivkám k týmto filtrom je problém sa dostať, ale problém na digi to vyriešilo. Všetky dostupné informácie o týchto veciach sú však väčšinou iba digi doménou, keď som sa začal zaujímať o nejaké info o dlhých expozíciach na BW negatívy napr. na apugu, tak som veľmi nepochodil.
  • 0

#4 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 27 červen 2012 - 19:40:42

Tu máš napr. spectral transmission pre BW 103, 3stop ND filter

http://diglloyd.com/...-B W-ND103.html

tak prípadne skús pouvažovať nad týmto, možno niekde tu je pes zakopaný a možno nie :cool:
  • 0

#5 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 27 červen 2012 - 19:48:33

Iné krivky pre GND

http://photonius.wik...radient filters

podľa tej krivky k B+W 103 by si mala viesť dosť slušne v IR oblasti, ak je to dobre namerané.
  • 0

#6 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 29 červen 2012 - 10:21:52

Jen taková myšlenka, možná ne zcela marná. Nenapovědělo by Vám něco víc o vlivu Vašeho silného ND fitru na světla a stíny, kdyby jste nafotil jeden barevný negativ či diapozitiv, vždy snímek téhož motivu bez filtru a s filtrem? Tam by úbytky vlnových délek viditelného světla měli být jasně patrné, rozhodně názorněji než ze spektrální křivky.

Pokud je mi známo, silné ND filtry způsobují výrazné barevné posuny. Například Hoya má ve svém katalogu u filtru ND X400 (9 clonových čísel) ukázku, kde na snímku bez filtru je asfalt na silnici typicky namodralý odrazem oblohy, na snímku s filtrem je silnice naopak do červena. Co je zajímavé, že původně namodralá místa na silnici jsou nyní spíše neutrálně šedá, zatímco červená nebo červenohnědá se objevuje místo původně černých míst. Posun k červené lze tušit i v jiných částech obrazu. Ukázka sice není zrovna reprezentativní, uznávám, ale pokud ten katalog nelže a skutečně tomu tak je, tak asi už záleží jen na citlivosti černobílé emulze vůči rozdílným vlnových délkám, jak moc se tento jev promítne do podání světel a stínů u černobílého negativu. Zrovna tady u tohoto konkrétního filtru mi přijde, že zesvětlení stínů a ztmavení světel, jinými slovy přiblížení obou okrajů šedé škály směrem ke středu, by se dalo tímto jevem vysvětlit.

Přikládám inkriminovanou stránku z katalogu Hoya. Je rovněž pravděpodobné, že ND filtry různých výrobců budou vyrobeny z rozdílných materiálů a tudíž filtry jiné značky i při podobné nebo stejné densitě budou vykazovat barevný posun jiným směrem nebo jinou měrou. Našel jsem sice na webu letmo nějaké ukázky s různými ND filtry značek Hoya, B+W a dalších, o densitách ND100 a ND400, ale jsou nepoužitelné pro řešení Vámi položené otázky, protože jsou pořízeny a zpracovány digitálně včetně vyvážení bílé. Jejich vypovídací hodnota z hlediska naší diskuze je nulová. Rovněž přiznávám, že sám tak silný ND filtr doposud nevlastním a nikdy jsem neměl příležitost si ho vyzkoušet, i když bych moc rád.

Přiložený soubor (y)


  • 0

#7 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 12:44:58

to talipe:

ono s tými silnými ND je to zapeklité, každá značka iný posun, obrázky na nete sú výlučne takmer digitálne, u obrázkov z digitálu zas problém, že napr. silné ND napr. od B+W sa bude inak správať na rôznych modeloch foťákov, či sa vysvetľuje rôznosťou IR cut resp. low pass filtre pred čipom, takže chce jedine skúsiť priamo na negatíve, možno aj viaceré značky a priamo na papier, nie digitálne, všetky silné ND filtre robia značné farebné posuny, na farebnom negatíve som to parkrát skúšal aj dva polarizačné filtre na sebe a posun tam bol a dosť zásadný, prikláňam sa k tomu, že toto môže byť základ tohto javu, ale overené to stopercentne nemám.......
  • 0

#8 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 29 červen 2012 - 12:52:07

to talipe:

ono s tými silnými ND je to zapeklité, každá značka iný posun, obrázky na nete sú výlučne takmer digitálne, u obrázkov z digitálu zas problém, že napr. silné ND napr. od B+W sa bude inak správať na rôznych modeloch foťákov, či sa vysvetľuje rôznosťou IR cut resp. low pass filtre pred čipom, takže chce jedine skúsiť priamo na negatíve, možno aj viaceré značky a priamo na papier, nie digitálne, všetky silné ND filtre robia značné farebné posuny, na farebnom negatíve som to parkrát skúšal aj dva polarizačné filtre na sebe a posun tam bol a dosť zásadný, prikláňam sa k tomu, že toto môže byť základ tohto javu, ale overené to stopercentne nemám.......


Ale vždyť říkám totéž, nebo snad ne? ;-) První věta byla zkusit barevný negativ nebo diák...
  • 0

#9 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 12:55:14

Áno išiel si na to správne ;-) ja budem ale asi porovnávať rovno na BW negatíve, zoberiem ten istý film a tú istú scénu, bez filtra, a potom Hitech 3,0ND štandard a Hitech 3,0ND Pro Stop, uvidíme, čo to povie.
  • 0

#10 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 29 červen 2012 - 17:36:01

Velvia 50, pentax 645, bez filtru: http://jenda.brejlov...es/foto-352.jpg

s filtrem B 113 (100 000x): http://jenda.brejlov...es/foto-353.jpg

je to ze stolního skeneru, ale skutečně ten barevný posun tak výrazný je (navíc jsem to asi krapátko podexponoval...).
  • 0

#11 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 18:32:42

to je to čo by som od B+W čakal :mad: ale aj od iných, BW 113 je 10000x ak sa nemýlim

skús to previesť v PS do čb škály, jedno aj druhé ;-)
  • 0

#12 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 18:39:45

ešte by bolo zaujímavé vedieť, ako dlho si tu velviu s tým filtrom exponoval?
  • 0

#13 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 29 červen 2012 - 20:26:54

ešte by bolo zaujímavé vedieť, ako dlho si tu velviu s tým filtrom exponoval?


to po mě chceš moc. je to 5 let starý diák :mad:. Předpokládám ale, že jsem to nějak napočítal podle doporučení výrobce (schwarcshild). A aby to nebylo tak jednoduchý, Velvia obzvláště táhne u dlouhých časů do zelena, při 60s expozici chce purpurový CC filtr 15 a korekci +1.3EV. ND filtr barevnost ale osobitým způsobem pozmění, takže na nějaký CC filtry si nemusíme hrát, žejo :).

Nee, 13EV je filtrační faktor 100 000, na obroučce je to napsaný ;-).
  • 0

#14 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 20:29:30

na ten čas som sa pýtal práve kvôli tomu, pozrieť, že ako je na tom velvia pri dlhom čase bez takého NDčka
  • 0

#15 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 20:30:54

a nechceš nám to previesť do BW škály, bez úprav a ukázať nám to, ako to vyzerá v BW? ;-)
  • 0

#16 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 29 červen 2012 - 20:32:40

alebo si to prevediem u seba a použijem tvoje obrázky, čo na to autorské práva? ;-)
  • 0

#17 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 29 červen 2012 - 20:57:10

nechtěl bys toho trochu moc :mad:? klidně si s tím pohraj, jsem ještě jedním prstíkem v práci a obávám se, že až zkončím, budu si muset dát ještě jednu sprchu. Nevím, jestli ten smrad přichází pouze zvenku nebo jsem tím během minutového pobytu u zdroje taky načuchnul. Navíc se mi ve sprše suší film.

A to jsem chtěl jít spát brzo; už je zase deset večer ;-).
  • 0

#18 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 4 duben 2013 - 17:12:22

dneska mi přišel hoya pro1 digital mc NDx64, zkusil jsem narychlo test digitálem, snímek bez filtru 0.6s (mělo být 0.5s), s filtrem 30s, vyvážení bílé na manuál. Výsledek? Oba záběry jsou barevně i expozičně téměř totožné (ten bez filtru je jen nepatrně světlejší, o tu cirka 1/3ev). Ještě uvidíme co na to bude říkat diák.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních