Dynamický rozsah filmu
#1
Publikováno 18 říjen 2012 - 20:58:37
Mám zopár otázok na dynamický rozsah filmu. Ako to je pri filmoch? Pri čierno-bielych, farebných alebo aj u diapozitívov? Počul som že čierno-biely film je na tom najlepšie, čo je na tom pravdy?
Digi je škoda spomínať, ročný "rodinný" digi foťák nieje bohviečo, buď obloha prepálena a krajina tmavá alebo naopak a z HDR "umelcov" sa mi dvíha žalúdok, to je ale jedno...
Mňa zaujímaju filmy ako sú na tom, sú aj nejaké rozdiely medzi výrobcami?
#2
Publikováno 18 říjen 2012 - 21:13:23
#3
Publikováno 18 říjen 2012 - 21:15:35
#4
Publikováno 18 říjen 2012 - 21:40:16
Presne to som mal na mysli ale je to v "móde" bohužiaľJo a HDR není srágor, je to dobrá cesta. To jen lidi z toho dělaj neuvážený omalovánky, páč nevkus světem vládne. Na všechno je potřeba cit..
Vďaka za stručné objasnenie a veru musím si spraviť zásoby zvitkov do požičaného Flexaretu a len fotiť a fotiť, Lubitel pôjde teraz trochu bokom
#5
Publikováno 19 říjen 2012 - 06:58:18
Nicméně s těmi konkrétními čísly bych byl trochu opatrnější - ono nejde jen o absolutní rozsah, ale i o průběh sensitometrické křivky.
Každopádně moje zkušenost je taková, že zatímco diák se s rozsahem často na hraně nebo nedostatečný, ČB negativ má často větší rozsah než je pro konkrétní fotku nezbytné. Silně ale záleží na konkrétním materiálu a zpracování.
#6
Publikováno 19 říjen 2012 - 09:25:16
jak ve výběru prostředků, tak ve zpracovatelském postupu dokumentátor technického snímku, jiný pak autor volné fotografické tvorby. Je proto rovněž nezbytné posoudit, jaké podmínky jsou vytvořeny v domácí laboratoři, jaké jsou vstupní limity celého řetězce a pro jaký cíl je
výsledný produkt - fotografie - určen. Jedná se o nepřenositelný souhrn mnoha faktorů, včetně osobních zkušeností a nezbytné fotopraxe.
Jinak je celá diskuse na téma jen pouhým vzájemným argumentačním přebíjením jednotlivých účastníků a postrádá jakýkoli smysl a také
je zbytečnou ztrátou drahocenného času. S přáním nádherně barevného podzimu: "Starý Jezevec" Erik
#7
Publikováno 19 říjen 2012 - 09:57:18
#8 Snek
Publikováno 19 říjen 2012 - 10:26:42
Jinak je celá diskuse na téma jen pouhým vzájemným argumentačním přebíjením jednotlivých účastníků
obávám se Eriku, že o toto velkému množství diskutujících na internetových diskuzních fórech právě jde...
#9
Publikováno 19 říjen 2012 - 10:49:43
průkopnické cestě na Mars. Všichni zde si konečně oddechnou.... . "Starý Jezevec" Erik
#10
Publikováno 19 říjen 2012 - 13:53:23
#11
Publikováno 19 říjen 2012 - 14:34:52
#12
Publikováno 20 říjen 2012 - 07:07:29
#13
Publikováno 21 říjen 2012 - 11:30:59
#14
Publikováno 21 říjen 2012 - 11:34:12
#15
Publikováno 21 říjen 2012 - 11:57:20
To bude asi HDR či? To by som nerátal. A inak pre mňa zamňa nech majúv prospektoch aj 300EV netrápi ma toObávám se ale, že se už dlouho nebudeme moct na digitálisty dívat povýšeně kvůli dynamickému rozsahu. Teď jsem koukal na prospekt k Nikonu D800 a měl okolo 14EV :-/
#16
Publikováno 21 říjen 2012 - 12:20:19
#17
Publikováno 21 říjen 2012 - 13:15:14
Bože, vždyť je to hlavně tak uplně jedno... Nějaký onanování nad technickejma parametrama mi ještě žádnou dobrou fotku vyfotit nepomohlo.
#18
Publikováno 21 říjen 2012 - 18:45:49
...a ignorace techniky už zepsula záběrů... ohoho!
#19
Publikováno 21 říjen 2012 - 19:17:19
Až budu mít v paži to co Ty, pentaxisto, bude můj náhled možná docela jiný a budu ladit řemeslo na zcela jiné úrovni.
#20
Publikováno 29 říjen 2012 - 00:58:16
Setkal sem se s názorem větších hlav než jsem já že právě tyto omalovánky vznikají nepochopením toho jak na to.
Správná fotka by buď neměla být k poznání že je hdr ne o by měla mít ten typický punc ale ne na úror estetický.
Něco o tom písal Neff na svejch stránkách.
Jinak jsem se zatím setkal s množstvím návodů jak na to ale ne pořádným který by napsal někdo kdo tomu rozumí.
Na 2 stranu kdo z nás potřebuje tak velkém rozsah.
Kinofilm toho většinu zvládne a u digitálu tomu pomůže program. Ale ruku na srdce kolikrát to kdo z vás použil(by) za poslední rok.
#21
Publikováno 29 říjen 2012 - 01:21:19
V posici toho parochodu jsme dnes my, klasici, kdezto digital jede na benzin. Co bylo vcera utopii je dnes stara vesta. A zitra? Pozitri?
Jiste, jakymkoli zlepsenim cehokoli v jednom parametru /ci v serii parametru/ je nutne vzdy nekde jinde trochu ubrat. Tedy i film si udrzi sva specifika, pro nez bude stale mit smysl. Tak jako se dodnes hraje na cemballo a barokni housle, ackoli moderni klavir a moderni housle jsou ve vetsine objektivne meritelnych oblasti nesrovnatelne dal. Jenze mame i faktory subjektivni, procez se poradaji jizdy parnich vlaku, znovu se hraji mse Jana Dismase Zelenky na dobove nastroje a znovu se foti na cb film. A prece se toci!
#22
Publikováno 29 říjen 2012 - 05:46:02
#23
Publikováno 29 říjen 2012 - 06:47:30
Jak jsem někde četl (zůstává záhadou kde, zda tu na fóru či někde v bezedných hlubinách internetových diskuzí), tak už nemá takové srovnávání dikitál versus analog valného smyslu. Nejlepší je to přirovnat ke stylům v malbě. Malíř může motiv zobrazit pomocí perokresby, pastelu, olejomalby a dalších technik.
A stejně tak digitální a analogová fotografie jsou jako dvě různé techniky malby. Nelze říct, že jedna z technik je lepší než druhá. Maximálně po zpracování identického motivu dvěma různými styly můžeme říct, která se nám OSOBNĚ líbí víc. Ale stejně zde pořád zůstává jako obrovská proměnná samotná osobnost malíře.
DS.
#24
Publikováno 29 říjen 2012 - 08:53:37
#25
Publikováno 29 říjen 2012 - 10:11:38
#26
Publikováno 29 říjen 2012 - 12:40:16
když si přehodím jako v přesmyčce slabiky v jednom slově, to lidské tam nalézámNemůžu si pomoct, ale nic moc lidského na čipu nenalézám:)
#27
Publikováno 29 říjen 2012 - 12:43:43
#28
Publikováno 29 říjen 2012 - 13:04:02
A opět nemám na mysli technická data, ale schopnost extrahovat život do obrazu. A to umí pouze film.
Kdepak, kolego, tohle umi jedine Fotograf. Dodavam, ze i ja jsem absolutnim milovnikem a zastancem filmu. Vim co a proc jsem si vybral, jen nelze nevidet souvislosti. Co neumi digital dnes, bude umet za pet let. Film ma za sebou tak ci tak pres 150let historie a to, kde je dnes, je velmi blizko hranici jeho moznosti. Jiste lze film vylepsovat, nebude to uz ale zmena radova, kdezto u digitalu s nejvetsi pravdepodobnosti ano. Ale zpet k tematu, jsme uz zase daleko, sorry...
#29
Publikováno 29 říjen 2012 - 14:45:54
O nějaký čas později jsem si koupil z 2 ruky přez známého z nějaké zkrachovalé agentury v té době nový
www.steves-digicams.com/c912.html
O pár let později už foťáky dosahují rozlišení 36mpx Nikon
Na rumorovejch stránkách se mluví o 50mpx od canonu.
A platí že citlivost se každý rok zvedne o clonu.(až 250 000 iso)
A to nemluvím o stěnách.
Dále snímací rychlost 15fps atd
Vývoj je tu rychlý. Nicmepně se ale vývoj posouvá i tam kde to zavání komercí viz už jsem vyděl i v kompaktu nainstalované hry. Ale to sem nepatří.
Digitál a film jsou 2různé strany mince.
A záleži na každém jak se bude ,,drbat''
Jedinný rozdíl je v tom,že s analogem si zvážíte každý záběr
Zatímco s digitálem se někteří mění v japonského turistu.
#30
Publikováno 29 říjen 2012 - 14:56:14
#31
Publikováno 29 říjen 2012 - 15:16:16
chápu tvůj názor a donedávna bych s ním i souhlasil ovšem pro příklad který tento náhled na věc úplně rozbíjí nemusím jít daleko - najdi si například fotografie Miloše Mráze (zde registrován jako milosm) - garantuji ti že bez zkušenějšího oka budeš horkotěžko rozeznávat které jsou digitální a které z filmuZdravím, jsem tu dne poprvé a tak se teprve seznamuju s webem. Narazil jsem i zde na diskuzi něco jako film vs digitál. Pokud mám říct svůj názor, nerozumím tomu, proč má být film přirovnáván k parní lokomotivě a digitál k fáru na benzín. Pokud pominu veškeré technické vymožnenosti digitálu, jako zde již zmiňovaný rozsah, opravte mě pokud se pletu, ale z čipu vylézají vždy jen umělé sterilní záznamy. Nikoli fotografie. Dokážou uchvátit svým rozlišením, ostrostí, barevností, ale vše je stejné, bez fantazie. Každý zde ví, jaký je film neopakovatelný zázrak, jeho variabilita, přirozenost, hloubka obrazu, neopakovatelnost každého políčka, magično. Spíše bych tedy řekl, že to nejlepší, co mohlo spatřit světlo tohoto světa tu je již od počátku. Světlocitlivá vrstva na celuloidu je absolutní vrchol, a pokud se někdy nestane zázrak ještě větší, film nebude nikdy stará záležitost. Film může být překonán pouze zase filmem, nikoli digitální technikou. A opět nemám na mysli technická data, ale schopnost extrahovat život do obrazu. A to umí pouze film. Není třeba zvlášť na tomto fóru blíže vysvětlovat. Přesto po zkušenostech mnohdy až agresivními z mnohých i rádoby fotografických fór předesílám, že se jedná o můj osobní pohled. O kterém jsem ale naprosto přesvědčen jako o axiomu:)
abych nebyl případně někým špatně pochopen - fotím téměř výhradně na film - ale z důvodů že mě prostě baví temnokomorničení a míchání vývojek a návraty k polozapomenutým součástem historie (např kolodium) kouzlo pro mě ovšem má tahle skoro až rituální a nostalgická stránka věci - neženu se za absolutní kvalitou ani kvantitou obrázků...
#32
Publikováno 29 říjen 2012 - 17:17:47
DS.
#33
Publikováno 29 říjen 2012 - 17:24:09
#34
Publikováno 29 říjen 2012 - 17:45:22
... garantuji ti že bez zkušenějšího oka budeš horkotěžko rozeznávat které jsou digitální a které z filmu
abych nebyl případně někým špatně pochopen - fotím téměř výhradně na film - ale z důvodů že mě prostě baví temnokomorničení ... neženu se za absolutní kvalitou ani kvantitou obrázků...
tak tak.. ako treba vedieť pracovať s klasikou, aby to trochu vyzeralo, takisto to treba vedieť s digi..a garantujem každému, že ani jedno sa nedá zvládnuť hneď a rýchlo, ako si mnohí myslia. A oboje vyžaduje značné investície, či už do materiálu, vybavenia alebo času. Fotím (aj) na film nie preto, že by dával lepšie výsledky, ale jednoducho preto, že ma to baví..tak ako napr. tenis alebo motanie sa po horách.
#35
Publikováno 29 říjen 2012 - 18:12:50
Proč?
Z digitálu venku udělám "cvak", podívám se na displej..."hm..trochu světlejší" "cvak" - jo to je ono. Pak se to natáhne do fotošopu, něco se potahá, vymaskuje a dostanete tam 10 clon taky. Pak to uložim do D:/Foto/.../imgxxxx.jpg a rok na to nekouknu. To když se s tim matlám v komoře, pak to peru, napínám, uložim do alba, tak na to zírám každou chvíli jak z jara, všem se chlubim a mám z toho obrovskou radost.
To, že digitály maj 36 Mpx je sice hezký, ale nevim, jestli je to využitelný pokud netisknu billboardy. Většina digitálistů okolo mě netiskne vůbec a nebo výjimečně, do max 30x40. To si myslim, že z filmu jde taky. Další věc je kvalita tisku. Znám spoustu lidí, který jsou schopný rozebírat obrázek na 200% zvětšení a pak to poslat na laserovej tisk.
ISO 25600 nebo kolik je fajn. Pro komerční fotografy. Já si vystačim s max. 1600, což jde myslim i z HP5+ v pohodě.
Ohromnou výhodou, kterou vnímám já je velikost "média". Digitální středoformát je prostě pro mě nedostupnej. Takhle si můžu naládovat flexu, mimochodem za pár korun, formátem 6x6, což se s APS-C vůbec nedá srovnávat.
Berte tento příspěvek jako výlev temnokomornickýho nováčka, flame se nepřipouští, jelikož vše myslim v dobrým
#36
Publikováno 29 říjen 2012 - 18:16:15
#37
Publikováno 29 říjen 2012 - 18:48:27
když si přehodím jako v přesmyčce slabiky v jednom slově, to lidské tam nalézámNemůžu si pomoct, ale nic moc lidského na čipu nenalézám:)
#38
Publikováno 29 říjen 2012 - 18:51:58
1. na analogu se optimální expozice z hlediska dosažitelnosti maximálního rozsahu stanovuje jinak než u digi. u digi je to v podstatě o tomhle: http://www.luminous-...ose-right.shtml a cokoli dlašího se z toho zdroje honí v posstprocessingu.
2. jedna věc je papírový dynamický rozsha, druhá věc je psychovizuální model toho jak to vnímá běžné lidské oko. prostě tam, kde u mp3/ogg/aac víme, jak to ucho oblbnout a kde u xvid/h264 víme, jak to oko oblbnout, podobně lze oblbnout i člověka dívajícího se na fotografii. bohužel málokdo zde si připouští, že matematické postupy, kterými se dneska tahají fotky z rawů, jsou již TAK SOFISTIKOVANÉ, že sice je extréměn snadné přepálit fotku na ccd/cmos čipu a extrémně snadné ji utopit ve tmě, ze které se již skoro nic nedá vytáhnout, ale pokud člověk dostane expozici jen mírně mimo matematické mantinely, pokročilejší matematický aparát mu umožní to drobnými fígly do mantinelů vrátit. v podstatě jde obecně o postupy, které u hudby či zvětšování rozlišení fotke přesahují hranice nuquist-shannonova theorému prostě tím, že sice matematicky nefungují, ale pro lidské ucho a oko ano. takže já sám ač mám hodně rád analogovu fotografii, tak vím, že z digi lze, při správném exponování, vytřískat více aby to současně ale stále vypadalo věrně bez nějakých nežádoucích efektů. a s další generací čipů to bude zase o krok dál
jinak ještě jedna drobnost:
3. já nemám úplně rád označování všeho toho ccd/cmos za digitální přístroje. ccd i cmos čipy jsou v podstatě analogová zařízení, polykají fotony podobně jako filmové políčko, jen to u nich vyvolává jinou reakci . ale stále "analogovou" reakci v podobě vyrážení elektornů na vyšší energetické hladiny, a tyto vyšší rozdíly potenciálů se - stále analogově -snímají a teprve poté přichází k řeči A/D převodníky, které tento dosud analogový (nebo chcete-li "přirodní") signál převádějí na diskrétní hodnotu ...
#39
Publikováno 29 říjen 2012 - 19:48:25
staci sa im pozerat do oci a je to tam
film ma pre nich velmi velky "dynamicky rozsah"
uz s vykaslite na cisla, hodnoty a podobne blbiny
#40
Publikováno 29 říjen 2012 - 20:08:36
A k té mé poznámce o držení se tématu vlákna - znáte to všichni - když pak za půl roku budu hledat něco třeba zrovna o dynam.rozsahu, tak se musím prodrat spoustou věcí, které s tím souvisí jen velmi okrajově a pak zjistím, že to je vlastně skoro o něčem jiném. Ale vím, že je obtížné tu debatu včas zarazit a přesunout jinam.
#41
Publikováno 29 říjen 2012 - 20:14:20
#42
Publikováno 29 říjen 2012 - 20:20:35
A rozlišení-pokud třeba fotíte makro tak je to docela užitečné si udělat výřez a přesto mít stále fotku aspoň 4mpx.
Jinak asi bych připomenul že sice tu padl rozsah filmu klidně až 16 clon ale pokud to vyvoláte a zvětšíte musíte také brát expoziční pružnost i toho na co to vyvoláváte.
Jinak bych asi prohlásil HOWG. Ať se tu někteří nemusí prokousávat diskuzí digitálistiVSfilm avrátil bych se tímto k původnímu tématu.
#43
Publikováno 29 říjen 2012 - 20:45:22
#44
Publikováno 29 říjen 2012 - 21:21:21
#45
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:14:40
Ktosi spomínal rozlíšenie, ja mám argument aj na rozlíšene aj keď to nieje všetko.
Fuji Velvia 50 má 160 čiar na milimeter. Keby sme to brali na pixely takže je to 320 pixelov na milimeter, lebo aby čiary šírky 1px bolo vidieť, musí byť medzi nimi aspoň 1 pixel medzera. Takže vychádza že Velvia 50 má 320px/mm
Na jeden milimeter štvorcový teda vychádza 0.1 megapixelu
Kinofilm je 24x36mm alebo 864 štvorcových milimetrov. Takže z jedného políčka Velvie sa dá dostať až 87 megapixelov.
Lenže počkať? Každý ten bod na filme už reprezentuje hotovú konkrétnu farbu! Digitálne snímače z bayerovou maskou o rozlíšeni 12Mpix maju po 6Mpix zelených bodov a po 3Mpix modrých a červených. A z týchto bodov sa "dopočítava" ako by mal vyzerať ten vedľajší. Takže skutočné rozlíšenie je asi polovičné pri digi snímači.
Takže naša Velvia sa vyrovná asi 175Mpix digi snímaču. A to si skúste prerátať aký snímač by sa musel porovnávať na filmové políčko 4x5" a rátajte aj bayerovú masku. Vychádza to okolo 2 gigapixely
Týmto argumentom vždy zotriem niekoho kto mi začne porovnávať film a rozlíšenie jeho nového digitálu
Čerpal som z:
http://www.kenrockwe...-resolution.htm
#46
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:18:16
#47
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:37:12
#48
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:46:22
Prikladám odkaz tej Velvie a je tam aj 80Mpix fotka. A aby to bolo k témé - parádny rozsah má ta fotka
http://www.kenrockwe...i/velvia-50.htm
#49
Publikováno 29 říjen 2012 - 22:48:45
#50
Publikováno 29 říjen 2012 - 23:02:49
Absurdní bonmoty typu "Velvia sa vyrovná asi 175Mpix digi snímaču" jen zbytečně filmu škodí. Film má pořád ještě řadu zajímavých vlastností a za jistých okolností i výhod a není třeba se uchylovat k nesmyslům.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních