#1
Publikováno 23 říjen 2012 - 22:12:34
pro někoho asi běžné a jasné téma, pro někoho nezajímavé, ale - jednoduchá otázka : pro následnou digitalizaci - skenování - byste raději nafotili klasický negativ nebo inverzi ? Znám výhody a nevýhody fotografování na obě média, ale jde mně opravdu v tuto chvíli o převod na digitál - vzhledem k přenosu zrna, barev, charakteru fotek atp. Dříve jednoznačná odpověď, že výhodnější je inverze se mně zdá být dnes už sporná...
Díky za reakce.
O.
#2
Publikováno 23 říjen 2012 - 23:24:08
#3
Publikováno 24 říjen 2012 - 07:05:37
Ak je to digitalizácia pre prezentáciu na webe - je to asi jedno. Pretože web nie je asi cieľom a dôvodom prečo fotky vznikli ale len vedľajším/doplnkovým spôsobom prezentácie resp upozornením na fakt, že také niečo existuje aj v serióznej podobe...
Ak je to digitalizácia pre tlač a bavíme sa o farebnej fotke tak či už ofset alebo inkjet - lepšie výsledky som mal vždy z diáku. Aj keď sa môžem mýliť ale asi by sa mýlili aj tí pre ktorých som to robil - časáky mali vždy radšej diáky. Dokonca keď raz bola fotka iba na negatíve a šla na titulku tak sme ju najprv analógovo nazväčšovali na A3 a oskenovali na placatom skeneri - potom sa zmenšila/upravila na A4 a tak šla do tlače lebo sken negatívu (bárs aj na bubnovom skeneri) dával horšie výsledky. Pritom s diákmi ako podkladom pre ofset problém nebol...
Ak je to ČB fotka tak je otázne, že načo ju vlastne digitalizovať. ČB proces by sa mal dohrať do konca. Ale robí sa to. Sám to často robím lebo jednak web a jednak si neviem spraviť zväčšovákom veľké printy. Veľké myslím väčšie ako 40x40cm. No a sken a tlač ČB je téma na dlhú, niekoľko obrazoviek zaberajúcu diskusiu. Tiež to má svoje +/-...
Ešte k otázke ako takej. Ak fotím - tak rozhodovanie kedy na diák a kedy na negatív (v prípade ČB na aký negatív - ploché/normálne kryštály) by som nepodriaďoval digitalizácii ale celkovému zámeru ako asi chcem aby výsledný obraz vypadal. Pri farebných negatívoch ako Kodak Ektar myslím nie je veľmi dôvod siahať po diáku lebo tento film sa mi zdá, že v sebe spája výhody oboch médii...
Ergo - asi nepodriaďovať tvorbu digitalizácii. Teda odpoveď by skratke mohla znieť: To je jednóóóó...
#4
Publikováno 24 říjen 2012 - 07:16:04
#5
Publikováno 24 říjen 2012 - 08:16:01
Z obecného hlediska se obvykle dosahuje lepších výsledků při skenování diapozitivů, ALE !!! - vyžaduje to kvalitní scanner. V praxi to znamená nějaký novější Nikon (LS-4000, LS-5000, LS-V) nebo Minoltu. Dnes ještě možná (???) i nový Plustec, ale ten neznám. Při skenování na dnešních běžných plochých scannerech narazíme na neřešitelný problém density (tmavé partie prostě dopadnou špatně) a limitovaného rozlišení (deskové scannery mají obvykle slabé výsledky už kolem 1200-1800 dpi), byť rozlišení je parametr, který má význam ve vztahu k míře zvětšování. Starší DTP scannery jako Heidelberg nebo Scitex EverSmart málokdo vlastní.
S digitalizací barevných negativů se sice do jisté míry snižují nároky na densitu (ne zcela eliminují; deskové scannery mají nedostatky i zde), ale vzniká je celá řada jiných potíží. Především to, že převod z negativu do pozitivu je otázka autorské interpretace a je lépe to dělat ručně (což je u barevných negativů dost děsná práce, ale skenovací SW to zdaleka ne vždy zvládne uspokojivě). Kromě toho příkladmo Nikony nejsou pro skenování barevných negativů zrovna ideálně přizpůsobeny, takže lepší výsledek může někdy (paradoxně) vyjít z minilabu (ačkoliv ty jsou dnes také zpravidla digitální = scanner+osvitovka; jenže jsou na ty negativy přímo postavené). U negativu jsou potíže také s dostatečným barevným krytím, výraznějším zrnem a nižším využitelným rozlišením než u diapozitivu.
Jinými slovy: bez zcela konkrétního zadání (co fotit, k jakému účelu, jaký scanner) lze jen těžko odpovědět.
#6
Publikováno 27 říjen 2012 - 09:39:13
- barevný negativ má většinou horší podaní barev od diaku, nebo aspoň vyžaduje jistou kreativitu při skenovaní
- barevný diak se svým velkým kontrastním rozsahem je pro kvalitu skeneru docela vyzvou
- totéž platí pro sytost barev, proto pro skenovaní jsou vhodnější filmy (zvlášť diaky) o přirozeným podaní barev
Pro hybridní (focení na film s úmyslem to skenovat a následně upravovat digitálně), černo-bílou cestu se doporučuje fotit na levný barevný negativ a převádět naskenovaný snímek stejně jak digitální. Lze se tím způsobem do jisté míry vyhýbat používaní barevných filtrů při focení.
#7
Publikováno 14 leden 2013 - 02:58:25
#8
Publikováno 14 leden 2013 - 08:51:47
Pro hybridní (focení na film s úmyslem to skenovat a následně upravovat digitálně), černo-bílou cestu se doporučuje fotit na levný barevný negativ a převádět naskenovaný snímek stejně jak digitální. Lze se tím způsobem do jisté míry vyhýbat používaní barevných filtrů při focení.
k tomuto můj názor: tímto postupem se naprosto eliminuje charakter škály šedé charakteristický pro různé čb filmy díky jejich spektrální citlivosti, samozřejmě lze švindlovat potaháním za křivky barevných kanálů - a ve výsledku lze dostat stejně čb fotku jako z digi aparátu. Už je to ovšem tak trošku na zvětšenině (vlastně na papíře) něco jiného než čb fotka z čb filmu ... Dostat z toho pak fotku "s koulema" je docela kumšt a ne každý to umí.
#9
Publikováno 16 březen 2013 - 23:59:47
Negativ a inverzny film sa skenuju odlisne. Inverzny film ocakava zdroj usmerneho svetla a svetlocitlivy prvok so schopnostou prijat velky rozsah denzit.
Negativ ocakava difuzny zdroj, mensi rozsah denzit, schopnost rozlisit mensie rozdiely v denzitach.
Ak ma mat skenovanie zmysel, je potrebne vysledny sken prisposobit buducej tlaci. Preto sa vacsinou sken z negativu printuje lepsie. Sken z inverzneho filmu upraveny pre tlac je pri porovnani s jeho predlohou na prehliadacke obvykle sklamanim. Pocas prevodu velkeho rozsahu inverzneho filmu do tlacitelnej treba velkej davky kreativity a uplatnenia osobnych preferencii.
Uspesne skenovanie farebnych negativov je postavene na vykonnom software, bez neho je co i len priblizenie sa k pozeratelnemu vysledku mimoriadne pracne. Vyzaduje sa hodne vyvinuta predstavivost, ako ma sken z negativu vlastne vyzerat, tato predstavivost pri skenovani diaku odpada.
Preto je skenovanie inverznych filmov ovela oblubenejsie, vysledky na monitore su kuzelne, tlac bez upravy skenu vsak dopada katastrofalne. Farebny negativ je pre skenovanie menej oblubeny, pouzitie vykonneho software vsak vedie k opakovatelnym a tlacitelnym vysledkom.
Exponovat treba vzdy co najpresnejsie, zamerne podexponovanie, ci preexponovanie ochudobnuje vysledok.
Temer 100%-ne plati, ze placate skenery su pre skenovanie farebnych filmov nepouzitelne. Hlavne tie do 100 000 korun.
#10
Publikováno 17 březen 2013 - 00:48:44
1. epson V500 (flatbed skener za bratru 4500kč, takže taková nejnižší lowendovka s ICE, co mám)
2. micro43 bezzrcadlovka panasonic GX1 (16Mpix cmos snímač) a na ní micro43->minolta_MD redukce, makro kroužky 1+2 a na konci rokkor 50mm/f1.4@f8. následně otevřenov gimpu, ořiznuto, invertováno a provedeno automatické vyvážení bílé. je to jen jedn aexpozice, žádný blending více dohromady, takže chyby v expozici (přepaly, přesmažené stíny) ignorujte. jde mi o ostrost/detailnost. cena tohoto komba (GX1 + M43-MD + makro + 50/1.4) byla v součtu ~17 000Kč.
v obou případech použito víceméně maximální rozlišení (u skeneru 3200dpi, už tak je to overkill, reálné tak vysoké není, u panasonicu jen drobný výřez z 16mpix snímače). v obou případech bez jakéhokoli doostření. posuďte sami:
http://david.asimov...._epson_v500.JPG
http://david.asimov....nasonic_gx1.JPG
(pozn: fotky jsou to hodně velký, nechám je na hostingu asi jen krátce).
mě z toho vychází jasně lépe "skenování" kvalitním digi foťákem a objektivem. po vyladění procesu to bude dávat výsledek ještě lepší, ale samozřejmě s tím bude daleko více s*aní než se skenerem. volba je na každém. já jsem ze skenu na epsonu V300 (totální lowend bez ICE) něchal dělat A4 fotku, visí to u našich a vypadá to skvěle. teď tady jen ukazuju čistě technokratickou stránku věci.
#11
Publikováno 17 březen 2013 - 01:27:20
Mohol by si ten kusok filmu postradat, prosim? Naskenoval by som ho pre porovnaie.v obou případech použito víceméně maximální rozlišení (u skeneru 3200dpi, už tak je to overkill, reálné tak vysoké není, u panasonicu jen drobný výřez z 16mpix snímače). v obou případech bez jakéhokoli doostření. posuďte sami:
http://david.asimov...._epson_v500.JPG
http://david.asimov....nasonic_gx1.JPG
(pozn: fotky jsou to hodně velký, nechám je na hostingu asi jen krátce).
#13
Publikováno 17 březen 2013 - 01:28:03
Chystám se výhledově na podobné porovnání, jen s jinou technikou, tak se pak kdyžtak taky pochlubím. Sám jsem dost zvědav. A hlavně využití foťáku by pro mne bylo docela ulehčením. Na focení mám cca vše doma, ale skenovat musím ke kamarádovi.
#14
Publikováno 17 březen 2013 - 01:35:31
Podobných návodů je na netu přehršel a pak ještě nějaké další. Někdo z místních (již se nepamatuji) si postavil takové kombo z krabice na boty. Dle mé zkušenosti nicméně není až takovým problémem nějaké to potrubí nebo upevnění negativu, ale kvalitní (nejlépe makro) objektiv. Na tom alespoň ztroskotaly mé minulé pokusy...
#15
Publikováno 17 březen 2013 - 01:37:59
#16
Publikováno 17 březen 2013 - 01:53:38
Už nepotřebuji, ale přesto díky. Mám teď k disposici Micro-Nikkor 50/3.5 a s D90 si krásně rozumí, čiže jen se do toho testu pustit...MarVe, zapujcim svyho Tamrona 52B ... Ja jsem zhavaroval na tom, ze se mi nepodarilo naucit D70ku s nim pracovat (ale to sem delal jenom ja neco blbe, pac temhle vecem nerozumim) ...
#17
Publikováno 17 březen 2013 - 09:06:45
... spíš ten Epson by chtěl doladit.
#18
Publikováno 17 březen 2013 - 09:19:49
Bobe, když už to combo máš, tak zkus místo té 50/1,4 namontovat třeba 28mm obráceně, pomocí reverzního kroužku.
... ale pravda je, když už dělat snímky v poměru 1:2-1:2 sklem s ohniskem 50mm, tak opravdu na to konstruovaným makroobjektivem, obvykle to bývá obrácený tessar s podstatně lepší kresbou, Fabius dí pravdu...
#19
Publikováno 17 březen 2013 - 09:35:03
#20
Publikováno 17 březen 2013 - 09:40:21
Nejde o nějaké "chyby". Jde o to, že stačí minimální úprava a vzájemné srovnání může dopadnout úplně jinak
... ostatně každý může posoudit sám: http://www.temnakomora.cz/files/file/74-epson-uprava/
#21
Publikováno 17 březen 2013 - 10:01:50
#22
Publikováno 17 březen 2013 - 10:15:48
... nahrajte to kdokoliv třeba jinam (podle vlastního uvážení)
#23
Publikováno 17 březen 2013 - 10:19:16
http://david.asimov....nasonic_gx1.JPG
#24
Publikováno 17 březen 2013 - 10:20:39
#25
Publikováno 17 březen 2013 - 10:44:02
Jinak přefotografování filmů je použitelná cesta - v praxi může být výrazně rychlejší než klasické skenování a kvalitativně zcela akceptovatelné. Jen to zkrátka chce trochu dopilovat.
#26
Publikováno 17 březen 2013 - 11:09:38
#27
Publikováno 17 březen 2013 - 11:20:32
#28
Publikováno 17 březen 2013 - 11:22:04
s plocháčem se to ještě dá zvládnout, záleží pak na softwaru, teda není to pořád nic extra ale dá se z teho bazmeka vytáhnout i o ždibec více jak z digimýdlové krabičky...
nejhorší obyč film se dá také zvládnout -> negativ Fuji superia:
http://www.temnakomo...6_39_263284.jpg
nebo to nejlepší jako je inverze Ektachrome:
http://www.temnakomo...96_2_788121.jpg
Každý skener to může podat úplně jinak, takže nelze obecně zobecňovat co je lepší, záleží na filmu, snímku (motivu) a skeneru...
Dost také záleží, co s těmi jedničkonuly chce autor pak dál dělat... zda to je na náhled či web nebo maxibigprint.. to jsou prostě rozdíly a obecně stačí mít těch 10-15megapixlíků...
samosebou je lepší profiskener ale na inverzi bych možná šel na přefocení s FF snímačem a makro sklem...
#30
Publikováno 17 březen 2013 - 13:53:33
Nemám prozatím zvětšovák ani skener na svitek, takže po pořízení Pentax 6x7 mi nezbylo nic jiného než použít digi K5 +50mm + makro kroužek 36mm + kus odpadní roury.
Makro 50 by jistě byla optimální, ale i s běžnou 50/1.4 se mi zdá výsledek uspokojující. Na jeden negativ dělám 10 snímků, po složení to dá ca 10tis x 8tis px.
Dal jsem do galerie jeden sken http://www.temnakomo...1-central-park/
Jsem v tom nováček, ale zdá se mi, že detaily např. větví stromů jsou v pořádku.
#31
Publikováno 17 březen 2013 - 16:57:15
#32
Publikováno 17 březen 2013 - 17:28:23
#33
Publikováno 17 březen 2013 - 17:59:55
#34
Publikováno 17 březen 2013 - 19:28:49
#35
Publikováno 18 březen 2013 - 13:01:15
539239_3902229628118_250266518_n.jpg 84,83K 113 Počet stažení
#36
Publikováno 18 březen 2013 - 14:08:00
#37
Publikováno 18 březen 2013 - 14:14:41
#38
Publikováno 18 březen 2013 - 16:51:31
#39
Publikováno 19 březen 2013 - 06:39:00
Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:diák, negativ, inverze, digitalizace
Temná komora →
Negativní proces →
Světlé defekty na negativuZaloženo od birdie , 29-červen 2024 negativ, svitek, fomapan |
|
|
||
Komunita →
Vostatní, povídání, kecy, digitálisti - prostě vopice →
Úpravy černobílého negativu v počítačiZaloženo od Black2684 , 4-březen 2023 scanování, digitalizace |
|
|
||
Temná komora →
Vybavení →
Svetelny panel pre prezeranie negativovZaloženo od pepo007 , 22-červen 2022 LED, negativ |
|
|
||
Teorie, praxe a jiné →
Co se kam nevešlo →
Přefocování negativu na prosvětlovacím pultuZaloženo od Rossiny , 16-prosinec 2020 negativ, pult, kopie, pc a 1 více... |
|
|
||
Temná komora →
Negativní proces →
Záchrana starých negativůZaloženo od Miro2 , 15-říjen 2020 Foma, negativ, záchrana, renovace a 1 více... |
|
|
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních