'bzencak', on 11 Nov 2012 - 20:10, said:
Na nic nečekej! Ber a foť! Je to krásnej stroj.
Nu, nevrhal bych se do akce až tak po hlavě...čím zachovalejší P-six, tím vyšší je pravděpodobnost alespoň mírné formy bechtěreva mechaniky. Dovolím si nemírného zacitování sebe sama, když to už za mne nikdo neudělá, že...
Pár postřehů ohledně Sixů:
Dejme tomu, že nastala situace, kdy máte v ruce tenhle aparát a zvažujete jeho koupi v bazaru nebo jej objevíte v dvacet let neotevřené almaře a pod.
1. podívejte se na 2 "pamatovací kolečka" na převíjecí páčce a na časovacím kroužku. Aby se opravář dostal dovnitř,
mus�� je "vyloupnout" (pod nimi jsou šroubky) a podle event. množství stop na okrajích resp. vrypech od jehel lze poznat, kolikrát a zhruba kým byl P-six "navštíven" vevnitř
2. Zkuste časy, začněte u 1/125 sek.
Plátna mus��
zdravě proběhnout, bez skřípnutí a po odexponování nesmí být vidět okraje pláten, natož aby závěrka zůstala úplně viset (v tom případě přestavit čas na pomalejší hodnotu a závěrku tím zavřít. Nikdy "nespravovat" takto postižený P-six tím, že se upraví tahy pružin !!! Pouhé základně vyčištění a promazání osiček pláten kvalitním nevysychajícím olejen situaci vyřeší, zpravidla není nutno ani přejustovat časy závěrky. Pak zkuste 1/1000 a podívejte se proti rovnoměrně osvětlené bílé ploše (ne výbojkou nebo zářivkou !) jestli vidíte bílý obraz po celé délce negativu a i stejnoměrně (objektiv před tím samozřejmě vyndat) A nakonec "podle ucha" sekundu a zejména 1/15, ta bývá dost háklivá.
mus�� to znít jako "kodak", normální rychlostí vysloveno
3. Když už máte objektiv venku, prohlédněte si dobře vnitřek aparátu, zejména stav pláten, nejsou-li na nich nějaké záplaty, divně se lesknoucí místa apod. Není totiž nijak těžké závěrku propálit - sluníčko svítí a stačí neúmyslně namířit objektiv na něj, zejména odcloněný a "nejlépe" Sonnar 2,8/180 a máte vymalováno. Předejdete tomu nejlíp prevencí, venku radši hned po snímku znovu přetočit a tím vrátit zrcátko zpět dolů.
4. Jestli má aparát ve zvyku překrývat snímky, poznáte taky, ale to už chce trochu cviku: vevnitř je tzv. třecí rolnička, která odměřuje délku posuvu, ta se má chovat následovně: pokud s ní točíte (doprava), jako kdyby vevnitř byl film, po určité době dojde k jejímu záskoku a dál už
mus��te při šoulání" překonávat mnohem větší odpor. Podržte tu rolničku prstem a stiskněte spoušť (řádně promáčknout až do dna). Tím by se měla rolnička uvolnit a mělo by být možné s ní lehce točit dále až do dalšího záskoku. Pokud se stiskem spouště neuvolní a jde ztuha pořád, je to špatně a Váš Six překrývá. Vše způsobuje jedno malé pérko, které se časem unavuje či dokonce ulamuje. Ale nezoufejte: má li Váš Six tuhle Vadu, poradím jednoduchý fígl, jak se s tím naučit žít: při každém převíjení, tedy i na začátku filmu, nejdříve stisknout spoušť a držet ji během natahování asi tak do poloviny natahovací fáze, ze začátku filmu možno pouštět i o něco dříve - zkrátka
mus�� se pohnout film. Nemůže se aparátu, Vám ani filmu nic stát a tím se vlastně provede jakýsi bypass té nefunkční pružiny. Na správné funkci transportu resp. rovnoměrnosti políček má nemalý vliv důkladnost (hloubka) stisknutí spouště. Pokud není správně aparát seštelovaný, někdy sice odexponujete, alu přitom se transport nestačí ještě odblokovat. V minulosti se hodně v časopisech vyskytovaly návody, jak si upravit převíjení, konkrétně vložit různé brzdící podložky pod cívku s filmem apod. Do jisté míry má toto vliv na eliminaci zpětného tahu odvíjející se cívky filmu. Pokud je už ta zmíněná pružina "poněkud unavena", pak nepatrné zpětné cuknutí filmu mohlo opravdu mít vliv na neodblokování. (No, už budu radši šlajfovat, vida, co jsem stvořil). Ono to ale fakt funguje... No a pokud to naopak dělá mezery moc veliké. tak to bývá naprostá prkotina, je potřeba trošku napružit zpět časem odehnutý malinký plíšek. Onu součástku, která způsobuje překrývání, bohužel nemám k dispozici coby náhradní díl, není ale problém ji přehodit z jiného Sixu (Pentacon.sixu, Praktisixy ji nemají)
5. u vyjmutého objektivu zkuste zkontrolovat jeho odcloňování a zaclo... atd.Stiskněte kolíček přenosu clony - posuďte, jak ochotně clona reaguje na stisk. Zůstává-li clona trvale otevřená, nechte si clonu raději odborně vyčistit. To se dá udělat zhruba dvěma způsoby, které bych zjednodušeně nazval 1. rychlý 2. poctivý = pracný. Ale ani ten objektivu, resp. jeho clonovým lamelám nezajistí doživotní funkci, jako např. našim...
Ve víceméně téměř hermeticky uzavřeném vnitřku objektivu se postupně vytváří mikroklima, ve kterém pomalu ale jistě sublimuje mastnota z vazelíny, kterou je promazán každý objektiv, no a ta se nejraději usazuje v místech, kde může vzlínat - mezi clonovými lamelami. Bojují s tím všechny optické firmy, jestli Vás to uklidní.
6. Sixy obecně mají jednu nepříjemnou vlastnost - film někdy neleží rovně a prohýbá se, resp. střed políčka se vyboulí dovnitř. Bývá to někdy, ale opravdu jen někdy tím, že uživatelé v dobré snaze napruží pérka na přítlačné destičce. Lze si do jisté míry pohrát s polohou čepů cívek.
6. Je dobré mít na zkoušení funkčnosti těl staré svitkové filmy, velmi jednoduše tak lze otestovat transport filmu - založíte takovýto film, vyjmete objektiv, čas nastavíte na "B". Vezmete měkkou obyčejnou tužku a při stisknutá spoušti na každé políčko filmu provedete podélnou čáru od kraje ke kraji, a to jednou nahoře, podruhé níže, aby se nekryly
Tož asi tak, pro dnes by to snad stačilo...Sixům zdar !