35mm film vs středoformát z pohledu skenování a následného tisku
#1
Publikováno 2 březen 2013 - 20:49:32
chtěl bych Vás poprosit o Vás názor. Momentálně používám
1. pro film SF Yashicu D
2. pro digi kompletní systém od Canonu (pouze kvalitní monofokály) + analog Canon eos 300
Rád bych v budoucnu z filmu dělal zvětšeniny ve formátu okolo 80 cm (u 35mm delší strana) (pozn.: velvie je prostě velvie:) ). Dle mého je pro takto velký formát pochopitelně cesta digitalizace negativu. Mám ale obavy, že 35mm film to prostě neutáhne:/ (byla by to bohužel pro mne nejschůdnější varianta, kvalitní objektivy mám...). Yashica D je fajn, ale pro mne (alespoň u krajiny) má omezení v 1 objektivu, používání filtrů, přechoďáků a nehledě na to, že u 35mm mám k dispozici TS objektiv. Ideální volbou by bylo požízení třebas RBčka, ale nevím jak bych se s tím ještě k tomu všemu co nosím tahal.
Má otázka tedy zní, zda je 35mm film vůbec naplnit mé požadavky.
Díky za diskuzi a pěkný večer.
#2
Publikováno 3 březen 2013 - 08:43:05
#3
Publikováno 3 březen 2013 - 10:03:50
http://www.photoextr...oto/395631.html
http://www.photoextr...oto/385224.html
#4
Publikováno 3 březen 2013 - 10:10:23
2 Flaizer: Ahoj,díky za reakci. Přesně to cos napsal mám de facto v povědomí. Spíše mne ale zajímá míra vytežitelnosti kvalitního 35mm záběru ze skeneru na papír o výše požadovaných rozměrech...?
#5
Publikováno 3 březen 2013 - 11:18:16
Hele, všechno je otázkou peněz. Jestli chceš ultrakvalitu a máš na to, kup si středoformátový scanner a Mamiyi 7. Jestli ne, bude se muset začít slevovat
Jestli fotíš krajinu, tak bych tě do toho svitku docela tlačil. Ne však s Yashicou, tam si dokonce myslím, jestli by výsledek nebyl skorem podobný tomu kinu, to sklíčko vevnitř není samozřejmě žádný zázrak Není nikde psáno, že pro ty fotky, které chceš vytisknout musíš mít celý řetězec doma. Náhledy si dělej na nějaké domácí šlupce, to co bude dobré odnes nascanovat někam kde mají slušnou mašinu. Kdybych byl v tvé situaci, možná bych přemýšlel nad Fujicou 6x9, starší typ s výměnými objektivy. Není to žádný drobek, ale ani žádný mastodont jako RBčko a není to až tak drahé. Navíc si tento fotoaparát zřejmě právem zasloužil přezdívku Texas Leica... Já si pro výpravy, kde nechci mít na hrbu kila navíc koupil Bronicu RF645 a jsem moc spokojený... Ale pro tu krajinu bych se prostě snažil o co největší negativ...
#6
Publikováno 3 březen 2013 - 15:05:16
#7
Publikováno 3 březen 2013 - 15:07:24
#8
Publikováno 3 březen 2013 - 15:34:06
Ono není úplně jisté, že by ti dálkoměrný přístroj seděl, práce s ním je odlišná. (neostříš v hledáčku ani na matnici, ale takovým klínem v hledáčku, který nijak nezobrazuje hloubku ostrosti, nic..) Výhodou jsou ale kvalitnější skla, neb dálkoměrné objektivy mohou mít díky absenci zrcátka mnohem jednodušší a o to kvalitnější konstrukci... Nicméně je to vcelku jemný mechanismus, tak bych se nějakých otloukánků docela bál... (rozjetý může být i kus jako nový a tenhle naprosto v pořádku, to je jasné...) Mimochodem, jestli tě tento fotoaparát zaujmul, tak ho hledej i jako Fuji, ne jen jako Fujicu... Tady máš něco docela hezky napsaného v češtině. Je to tedy o Fujinách s nevýměnnými objektivy, což tedy může být i výhoda. (lepší soustředění na focení samotné, ne žonglování se skly)
http://www.vasina.net/?page_id=116
#9
Publikováno 3 březen 2013 - 16:06:23
#10
Publikováno 3 březen 2013 - 18:21:06
#11
Publikováno 4 březen 2013 - 19:11:50
"jinak takovej čip u D800 je sice schopnej vše vykreslit a bezpochyb i více jak film, ale moc skel na to nakrmení těch 36Mpix už nejní"
... při vší úctě se domnívám, že vycházíš pouze z informací vyčtených na internetu nebo z jakési teoretické úvahy. Já shodou okolností D800E mám, otestoval jsem na ní už několik desítek objektivů a konstatuji, že se snímačem D800E si calá řada Nikkorů poradí hravě. Nároky na optiku jsou sice značné, to ano, ale není problém plně využít potenciál toho stroje. Problém mají hlavně nízkosvětelné zoomy střední a nižší třídy, ale pevné Nikkory spíš výjimečně.
#12
Publikováno 4 březen 2013 - 19:17:49
Film má z pohledu velkých zvětšenin pořád ještě co nabídnout. Předeším proto, že dnes lze poměrně snadno jít do středního a (pro ČB ) ještě většího fotmátu (což je u digitálu pro většinu zdejších fotografů zcela nereálné). Scanner dostatečné kvality je k tomu ovšem nutností.
#13
Publikováno 4 březen 2013 - 20:26:18
asik nebudu sám, kdo si těžko dovolí aparát byť za 20litrů nebo rovnou za 100 nebo proč si kupovat nějakou D800, že?, taková sklopka 6x9 za jeden a méně je graciézní náhradou, přičem nebudu jediný vidět snímky právě z té sklopky ve výsledku jako lepší než z teho digoše bazmeku ať už je v jakkoliv velkorisé výbavě... tedy znovu, šlo mi spíše srovnání density snímku, kdy těch 36Mpix velikosti FF se dají ukrmit ale ta cena teho setu pro to převyšuje obyč přístroj za 1/xx menší cenu, dejme tomu třeba takový Tessar na 6x9 Ektachrome by ještě po těch letech i ten D800 možná i trumfnul... (beru to jen jako teorii), ikdyž pentaxe 645D už dohání, ale ten zase prozměnu není plnohodnotný 6x4,5... A pokud bych tedy byl věrný krajinář (což vlastně sem), měl bych plné prasátko drobásků, určitě bych raději šáhnul po Fuji 6x9 (6x12) než po D800... snad si už rozumíme
Opět znovu, i při maximálním možném rozlišení filmu je prostě středoformát lepší, protože jednoduže možná densita FF filmového políčka končí na densitě lepších skel, dál nic, šlus... budu li to brát technicky a budu si hrát s čísly, stejnak zkončím ve vyšším rozlišení u 6x9 versus FF čip D800... né nadarmo Ansel Adams dělal většinou na VF a i dnes téměř po 100 letech jsou to fascinující prokreslené snímky plné detailů ...
Jo a ještě něco, takové ty rádoby chytré keci digitálistů jako že "stačí v poho i dvanáct mega fullfrejm", chá chá to slyším ještě dost často, ale málokde slyším o optických limitech skel, kde to je zásadnější hlavně používejme zůmy, že áno, to se fakticky vyplatí
pak když jsem odpovídal: "To je úžasný, čím si to fotil?"... "Flexaretou" reakcí na to byla: "no to není možný, si děláš srandu co " ...
Takže pokud peníze jsou tak středoformát, pokud je i dostatek času, pak velkoformát
#14
Publikováno 4 březen 2013 - 20:42:50
"speciály jen pro tu D800 a to je jen opravdu pár kusů"
... tím chtěl říct autor CO ???
"densita snímku" - to je nějaký neologismus???
"protože jednoduže možná densita FF filmového políčka končí na densitě lepších skel, dál nic, šlus."
... tedy pokud vyjdu z předpokladu, že termín "densita" používáš pro "rozlišení, tak bohužel musím konstaovat, že naprosto netušíš o čem píšeš
Takžéž nemáš očividně ponětí o možnostech zoomů - což vyrozumívám z poznámky "hlavně používejme zůmy, že áno, to se fakticky vyplatí". Opět prostě a jednoduše neznáš aktuální fakta
Ale co se týká výhod 6x9 (6x7), tak to se nejspíš shodneme
#15
Publikováno 5 březen 2013 - 05:39:14
#16
Publikováno 5 březen 2013 - 07:50:42
#17
Publikováno 5 březen 2013 - 10:53:04
#18
Publikováno 5 březen 2013 - 11:49:28
#19
Publikováno 5 březen 2013 - 12:46:48
A a a vo tom to je!Ještě že tomu vůbec neroumím.Foťák a zvětšovák, to je má dvojkombinace..
#20
Publikováno 5 březen 2013 - 19:26:34
všechno je to o prioritách a kompromisu. Někdo tu zmínil A.A. že fotil většinou na VF. A přeci na konci kariéry se zmiňuje, že spousty věcí by zvládnul i Hassy a byl by i vhodnější.
Tady máme poměrně konkrétní zadání na fotky do 50x80cm, nakino je to už dost, ale při vhodném námětu a zpracování by to nemuselo být problém. Spíš bych si položil otázku, jestli my, co se plahočíme s velkejma těžkejma strojema jejich potenciál (a potenciál velkého negativu) vůbec využijeme. Stejný umění bychom zvládli dělat klidně i na svitek/kino.
#21
Publikováno 5 březen 2013 - 19:31:13
#22
Publikováno 5 březen 2013 - 19:50:42
kvalita EBC Fujinonů? nedá asi tolik čar/mm jako optika i M7, ani jako Zeiss Planar pro hasse, ale ještě patří do extraligy.
#23
Publikováno 5 březen 2013 - 20:11:09
#24
Publikováno 5 březen 2013 - 21:06:15
V těhle kategoriích jsou sice lepší/horší systémy (foťáky), ale žádný propadák mezi nima není. Jen třeba nevhodně použitý.
#25
Publikováno 5 březen 2013 - 21:13:30
Mikkale, nevím, jeslti si to nepleteš. Ta tvoje Mamiya na medvědy je zřejmě RB67/RZ67. Ale když sníš o dálkoměru s výměnnými skly, tak taková je pochopitelně Mamiya 7. A ta není ani těžká, ani na medvědy- je tak akorát, dokonce i něco plastu. Pokud bys nemusel řešit moc cenu, tak to by bylo to, co hledáš. Osobně ji mám a nedám na ni dopustit s tím, že má všechny přednosti a neřesti dálkoměru. Zdařec LuigiMamča je super, měl jsem ji v ruce, sice je to mrcha, že bys s ní medvěda zabil ale alespoň pořádký kus foťáku. Fuji mně přišla taková skladnější.
#26
Publikováno 5 březen 2013 - 21:17:49
Byl jsem na výletě v horách s kolegou, který tam fotil s nějakým Nikonem. Velmi mě to zaujalo, do té doby jsem vůbec o fotografování ani neuvažoval....
Všude už byly digoše, tak jsem vybíral vybíral a pořídil nějaký kompakt prej lepší, ale i tak to byl krám prašivý... Nebylo a nebylo to ono. Pak jsem byl u kamaráda a na stěně uviděl Velvii 50 z jeho Minolty X700. To mi uhranulo. Kdo viděl, určitě teď kývá hlavou a ví o co jde... Nejzajímavější mi na tom přišlo, že na těch fotkách mohly bejt i úplný blbosti a i tak to vypadalo naprosto skvěle Tak jsem si pořídil také Minoltu X700 a začal fotit. Dělalo mi to radost, začalo mi to i vcelku jít, ale pak jsem potkal Danyho, zdejšího bejvalého admina. Ten mě zavedl mezi další lidi a šlo to do hajzlu Kinofilm je prej pro děcka a já se nechal zblbnout a pořídil si RZ67. Velmi rychle jsem ji doplnil na vcelku pěknou sestavu, byla pro to zlatá doba, ceny polovniční dnešních... Věšel jsem to na pekelnej stativ a cejtil, že jsem toho měl nafotit krapet víc s tím kinem, než přejdu na takovej velkej foťák. Nebyl jsem zkrátka připravenej na tuhle vysokou ligu. Pomalu jsem se ale ale naučil alespoň tomu řemeslu. Mamiya mě ale čím dál tím víc srala tím, jak velkej a těžkej foťák to je. Dany měl úplně stejně těžkej batoh jako já a přitom v něm měl VF. A začal můj hon za svatým grálem. Chtěl jsem ty krásné výsledky z Mamiye, ale nemělo to být tak těžké. Mamiyi jsem prodal a začal hledat. S každým aparátem přišlo prvotní nadšení a postupné vychládání. Bronica 645, Contax 645 s autofocusem různé kinodálkoměry, TLR, sklopky atp. Mezitím šla ještě jedna paralelní, ale naštěstí ne tak dramatická cesta s VF. 4x5 kardan Horseman, kovová sklopka Wista SP, blbnutí s 8x10 kardanem, renovace dřevěného Kodaku 2D... Znovupořízení Mamiye, dokonce té samé od člověka kterému jsem to prodával... X stativů různých velkostí a hlavně vah, batohy atp.
Teď bych to přerušil několika postřehy.
- Dokud nemáš foťák v čem pohodlně nosit, jako bys ho ani neměl.
- Univerzální fotoparát neexistuje. Jak vtipně poznamenal Jirinoll, na ven máš taky minimálně tři druhy bot. Já ho hledal, nenašel
- Každá změna fotoaparátu tě hodí zpět před pomyslnou startovní fotočáru. A to i když už jsi starý harcovník...
A pokračujeme...
Už jsem věděl, že nekompromisní univerzální fotoaparát nenajdu. Měl jsem zpátky Mamiyi s dvěmi skly (původně pět) určenou pro focení v ateliéru. Do terénu nejdříve s kardanem poté vyměněném za onu skládací a lehounkou Wistu. Během toho tak nějak spíš jen pro radost renovace toho dřeváčku, stále ale pokukování po foťáku na svitek, který by byl lehoučký a dával "outstanding" výsledky. Kino nemám rád, protože je na něm až moc snímků a to mě doslova straší... Pořízení zvětšováku na filmy 8x10" který šel náhodou kolem, protože podobný situace se přeci moc neopakují.. Celou dobu jsem se snažil vzdělávat v exponometrii, zvětšování a tak. Mnojo, ale stále to všechno stálo za hovno. Technická kvalita fotek šla stále nahoru, ale obsah... nazývejme to koncentrovanou nudou...
Pak přišlo minulé léto, kdy jsem na ostrově Hvar přečetl jedním dechem tuto knihu: The Art of Photography: An Approach to Personal Expression
Pan Barnbaum tam hodně rozebírá to, jak právě fotografové, jako snad jediní z umělecké branže házejí sami sobě neuvěřitelné množství klacků pod nohy. Vše se snaží svázat nesmyslnými pravidly. Fotograf pak přijde ke krásné věci a místo toho, aby prostě vyfotil jak je krásná, začne mu v hlavě rotovat tisíc pouček a co z toho vznikne? Ona výše zmíněná koncentrovaná nuda. Došlo mi hodně věcí a nikdy asi nezapomenu na své první "svobodné" focení, kdy jsem nepřišel na místo, nedal fotoaparát do vodováhy, nezačal exaktně měřit, nehlídal si zlaté řezy a podobné krávoviny a prostě jen lítal na pobřeží a cvakal si ten krásnej klacek, co vyvrhlo moře. Fotky stojí za prd, ale já poprvé od doby co jsem prodal kinofilmový fotaparát fotil jen a jen pro sebe. Neříkal jsem si - tohle by se mohlo líbit, nemyslel jsem na jiné fotografy, prostě jsem tam byl jen já a obraz. To byl opravdu obrovský zlom, tisíckrát důležitější než jakýkoliv parametr jakéhokoliv cvakajícího krámu.
Zanedlouho přišel druhý zlom, který jsem čekal o to méně. Na srazu temné komory jsem si začal všímat, jak fotí "náš" Miloš, jeho fotky najdeš v galerii a já v nich vidím zejména lehkost a hravost. Já měl na zádech cca 12 kilo vybavení, v ruce 6kg stativ a znaleckým okem jsem hledal vhodný motiv. On kolem jen tak pobíhal sice s třema foťákama, ale každej lehoučkej a jen tak v kapse. A mě už začalo svítat. Následně mi řekl větu, která si mi zaryla až do páteře. Batoh je tlumič vášně fotografa. A já přesně věděl o čem mluví... po návratu ze srazu jsem si to prostě musel co nejdříve zkusit. Vzal jsem jen Mamiyi se záklaďákem, lehký stativ a šel jsem do lesa. To se mi líbí - buch. A tohle taky - buch. Žádná cizelace. A přinesl jsem si pro mě ten nejlepší snímek krajiny vůbec a to jsem předtím v krajině nadrtil stovky planfilmů... Okamžitě jsem si musel koupit nějaký lehký a přenosný fotoaprát se kterým to půjde krásně z ruky a nebude mě štvát tím, že když mi do toho zasvítí sluníčko z boku, že se to celé posere (moje osobní podmínka, ostatní si prostě nasadí sluneční clonu :)/> Tož jsem vybral tu Bronicu RF a buch, udělal jsem pro mě naprosto úžasné fotky svých prarodičů o které jsem se snažil léta. Nechci tím říct, že fotoaparát musí být co nejlehčí. Musí se pro danou věc prostě jen hodit, nesmí pro tebe být koulí na noze. A to může splňovat jak půlkilové kino, tak třeba i kovová sklopka 8x10 palců.
Poučení druhé..
- Foť jen pro sebe a za sebe a to i v případě, že víš že by si z daného snímku sedli tví kamarádi na prdel, kdybys to udělal po jejich
- Pravidla v umění neexistují a kdo říká, že je dobré pravidla znát, abys je mohl porušovat se plete - i pravidlo kterému nevěříš tě negativně ovlivňuje..
- Je jedno čím fotíš, ale musíš se u toho cítit dobře. Svému fotoaprátu musíš rozumět a musíš mu věřit.
- Nikdy sebou nenos víc než jeden fotaparát
- Když jdeš fotit na místa která neznáš je paradoxně lepší vzít si jeden objektiv, než jich mít pro jistotu co nejvíc...
- Nový fotoaparát ti zřejmě přinese i nový pohled na svět
. Ve fotoaparátu tu samozřejmě není
Trochu jsem se rozvášnil, ale asi to muselo ven. Mluvím tu sebejistě, dávám rady, ale sám se stále cítím jako začátečník na úplném začátku. A tím také jsem. Nechci ti dávat rady - kup si to a to. Na to si musíš přijít sám. Mamiya je úžasný fotoaparát a zároveň strašná mrcha těžká, kterou jsem milionkrát proklel.. Fujina bude dobrá v tom, naprd zase v něčem úplně jiném... Je dost možné, že jsi osmsetkrát lepší fotograf než já, tak se mi snad moc nesměješ. Píšu to nejen pro tebe, ale i pro ostatní a možná nejvíc pro sebe... Já dělám černotu, to je dost jiná disciplína než barva, tisk skenování...
Fotografie je umělecká disciplína. Je to tvá osobní cesta, která trvá léta, na kterou máš celý život. Řemeslo se dá naučit velmi rychle. Výběr fotoaparátu tak podřiď pouze tomu, aby moc nerušil tvé vlastní oko. Když máš pocit, že by tě váha omezovala, podřiď tomu vše. Nedávej si tvrdé parametry - fotka musí mít osmdesát cm.. To tě dopředu brzdí. Mělo by to být obráceně - mám takovou fotografii a ta si zaslouží osmdesát cm. Než se k takové dostaneš, hraj si
P.S. moc moc se všem omlouvám za tenhle výlev grafomana
Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 9 březen 2013 - 16:34:50
Opravil jsem odkaz
#27
Publikováno 5 březen 2013 - 21:41:16
Výborný, dík za inspiraci, jdu spát, tak se třeba ráno probudim a budu mít co se týče foťáků trochu víc jasnoZačal jsem psát nějaký srovnání, ale kašlu na to, udělám to jinak, napíšu svou fotohistorii jako odstrašující příklad. (leta se mi tu na temné smáli, dokonce i sázky tu byly vypsané jak dlouho mi vydrží jaký foťák ...
#28
Publikováno 5 březen 2013 - 23:25:36
Ne, že mě prokleješ, ale podle stylu který fotíš (a fotíš moc pěkně, opravdu povedené a evidentě vychozené snímky, jen ten film tomu schází ) mě ani nevím proč (i když tuším, ale neřeknu) napadá jeden fotoaparát, který by se k těm fotkám hodil. Pentax 67. Zase to není žádná pápěrka, ale já ho tam prostě najednou jak vizionář úplně vidím Jen nevím, zda by ti tento formát opravdu vyhovoval, máš to tam samé panorama... To jen tak, k půlnoci a zamotání hlavy
#29
Publikováno 6 březen 2013 - 00:20:32
http://www.massimovi...rojects/current
mmch u sebe poslední dobou pozoruju, že nejvíce snímků, které se blíží tomu, co bych na nich chtěl mít, mi padají z hlůpého polaroidu...
#30
Publikováno 6 březen 2013 - 01:34:48
(taky proto mám jen ty jedny boty)
#31
Publikováno 6 březen 2013 - 05:02:37
ale na krajiny opravdu jedině svitek minimálně
#32
Publikováno 6 březen 2013 - 08:38:54
#33
Publikováno 6 březen 2013 - 12:01:11
#34
Publikováno 6 březen 2013 - 12:32:19
#35
Publikováno 6 březen 2013 - 20:47:31
#36
Publikováno 6 březen 2013 - 20:54:05
#37
Publikováno 6 březen 2013 - 23:42:16
P.S. Všem děkuji za pozitivní reakce k tomu dlouhému příspěvku. Ráno bych ho nejraději smazal, neb se za to úplně stydím. Ani nevíte, jak šťastný bych byl moci si to všechno ušetřit a být tím nejspokojenším třeba s onou zmíněnou flexou... Ale je to jak to je - bez těch trnitých a slepých uliček bych to holt asi nebyl já
#38
Publikováno 6 březen 2013 - 23:56:50
http://6x7.cz/
uplne dole je odkaz na nejake info o fotoaparatu. Ja jsem spokojenym uzivatelem pentaxu 6x7 se shiftovym objektivem, pro me je to idealni kombinace mezi kvalitou vystupu a velikosti fotaku. Poradil bych si ty fotaky osahat a uvidis co se ti bude vic zamlouvat...
#39
Publikováno 7 březen 2013 - 00:00:33
#40
Publikováno 7 březen 2013 - 00:01:49
#41
Publikováno 7 březen 2013 - 00:06:55
Omegu jsem viděl, je nevzhledná , má ale výměnný objektivy a snad i záda.
#42
Publikováno 7 březen 2013 - 07:07:40
Takže kdybych se chtěl opravdu zabývat krajinou, kde by mi šlo o zachycení struktury stromů či detailů i v dáli kdesi na obzoru, raději zvolím SF(VF) protože ikdyž budu mít horší sklo (jak někdo psal), je pak pořád větší šance, že pod lupou na negativu(inverzi) uvidím malinkatý strom a né jenom zelenou šmouhu ... zkoumal jsem si snímky profíka krajináře (digi) co fotí na APC-s a tvrdí, že FF není na krajinu potřeba, no nevím čím to, ale povětšinou na těch snímkách (byť hezkých) se v dáli jakoby se zeleň ztrácela a drobný detaily co již sklo nevykreslí se slévaly do plochy, když jsem zkusmo skenul jeden můj obrázek z 6x9 (tuším Ektar 100), tak jsem zatajil dech, protože byli vidět i detaily vysílače (antény a příslušenství) kdesi na kopci, kterého jsem si před tím ani nevšimnul, což mne dosti opravdu překvapilo, že i ten obyčejný triplet může dělat takovou nádheru, samosebou s lepším sklem se dá jít ještě dál, v tomto případě jsem byl daleko od hranice rozlišovací schopnosti filmu a bylo to čistě jen co dá sklo ale i přes to docela překvápko... pak jsem se dlouho skoro hádal s jedním digitálistou, který mi tvrdil, že snímek nemá takové rozlišení a že by to a samé dal i s jeho digošem evidentně nikdy na svitek nefotil udělal výřez z jedné lepší fotky a tvrdil mi,že tam je detailů požehnaně, přitom byli viditelné pouze obrysy větví ale dál už to bylo slité, evidentně na hranici optiky. Tímto nechci vyzdvihovat sklopky, jen to beru jako přirovnání, které jsem opravdu provedl a to je také důvod, proč letos chci na inverzi cvakat krajiny jedině flexou a sklopkama...
Co se týče těch zvětšenin, tam opravdu není důležité míti pixely, ale spíše detaily, protože na ploše jsou právě potřeba ty detaily, tedy i s 15mega ze svitku se dá udělat famózní snímek ale z 15mega z APC ještě možná, nikoli s 15mega z mýdlové krabičky ikdyž doostřovací procesy jsou už na dobré úrovni...
No tak se také omlouvám za tento textový výlev, snad se opět najde oponent, co to všechno vyvrátí, tomu se přeci říká diskuze ...
#43
Publikováno 7 březen 2013 - 07:41:06
Na zacatku jsem jem jen deskovej skener a delal svitky a kino. Jak jsem si poridil filmovej skener na kino, byl jsem extremne prekvapenej, co ten skener dokazal naskenovat. Prislo me, ze fotka je proste ostra, neni to tak rozpity vsecko, zkratka jsem koukal jako blazen a vzhledem k male temnokoupelne a nedostatku casu na zvetsovani jsem si rikal, co ja budu delat se vsema tema svitkama v mrazaku a SF fotakama, kdyz to z kina dokaze vytahnout toto? Samozrejme me to preslo po sezeni v koupelne. Tonalita a prace se svitkem ve zvetsovaku je pro me takova nejaka pohodlnejsi a navic si rikam, ze treba budu mit casem komoru a zpetne si fotky nazvetsuju.
Priznam se, ze ja tady ty zalezitosti neberu tak exaktne, beru to spis podle oka. Muj postup je ten, ze naskenuju vzdy na nejvyssi opticky rozliseni, pak zmensim na nejaky prijatelny rozliseni treba na tisk na A4 a doostrim. Pak zmensim na web rozliseni a doostrim. Priznam se, nezkoumam detaily atp. Proste Jen koukam, jak to na me pusobi. Vysledek je ten, ze me od oka prijde, ze ze svitku a kina to pak na monitoru/webu po tomto postupu vypada stejne. Z toho tak nejak tipuju, ze pri tisku na 80cm papir nebo nejaky plast nebo neco, kde to tusim tisknou pri 150dpi budou pixely bohate dostacovat a co se tyce detailu a ostrosti, tak si myslim, ze to co svitek ztrati na skeneru tak dozene na lepsi skeneru kino. Nicmene nikdy jsem takovy zvetseniny nedelal.
Pravda je co pises..na krajinu SF..skrz detaily atp. Ale problem je, ze to zdegeneruje skener. Kdyz do toho zapoctu jeste to, ze pravdepodobne si barvu bude mikkal nechat volat v labu ( pocitam ze krajinu bude fotit na barvu ) tak svitky se me dost casto stava, ze lab zmrsi. Ospravedlnovali to tim, ze svitky volaji malo a na mechanice labu ulpiva necistota kterou kinofilmy "nestrhnou" protoze jedou jen "stredem" vsech tech mechanismu. Pro me je vysledek ten, ze pri zapocteni vsech techto parametru prakticky nepouzivam barevny svitky, ale jen kino. U CB pouzivam radsi svitky protoze pri domacim zvetseni je kvalita lepsi a na skeneru to vypada stejne.
#44
Publikováno 7 březen 2013 - 09:52:58
Bral jsem převážně polofoťáky. Občas do nějakého založím film, ale pak nemám příležitost ho dofotit, tak se mi doma hromadí. To mě štve a občas je nacpu všechny do batohu, v domnění, že je všechny dofotím. Je to pitomost.Tys bral i polofoťáky nebo ty úplné už vydají na deset kilo?
No a úplné foťáky už mi na 10kg nejspíš vydají
#45
Publikováno 7 březen 2013 - 10:57:38
http://www.vilemheckel.cz/
#46
Publikováno 7 březen 2013 - 12:53:34
#47
Publikováno 7 březen 2013 - 12:55:58
#48
Publikováno 7 březen 2013 - 15:36:59
S dovolením bych popsal svoji zkušenost se svitky a skenem. Mam Epson V600 a skenuju na něm (taky) diáky 6x7 (Vlevie a Ektary) z Bronicy GS-1. Po nějakym prvotnim šmudlání, kdy výsledky byly neuspokojivý v podstatě v každym směru, jsem si vypracoval postup, kterej už mi dává vysledky s kterejma jsem (nadšenej amatér) spokojen. Protože svitek se samozřejmě kroutil a neostrý to bylo hroznym způsobem, rozdělal jsem diarámeček s anti-newtonovskym sklem pro diáky 6x7 a teď když chci opravdu co nejlepší výsledek, prostě s nim požadovaný políčko v držáku opatrně zatížim. Hned se dostavilo radikální zlepšení. Teď už jen zlepšit sám sebe
Takže podle mě i na plochym skeneru to jde, jen člověk musí trochu experimentovat. Samozřejmě skenovat na víc než na 2400 dpi je blbost (i tohle je asi víc, než optika fakticky zvládne). Nicméně už jsem timto způsobem zhotovil fotky velikosti 30x40 uplně v klidu. Pak mam jedno panorama 30x90, který by bylo víc v klidu, kdybych ho bejval naskenoval výše popsanym způsobem - což udělám...
Čili myslim, že SF a plochej skener je schůdná cesta, když se vám nějak podaří srovnat film. U kina si nejsem jistej, že by tak velký tisky vypadaly stejně dobře jako z SF.
mimochodem jedna ukázka i s výřezem je v galerii - album Dravec. Takže můžete posoudit, jestli by to eventuelně bylo dostačující. Pro mě asi jo;-)
#49
Publikováno 7 březen 2013 - 21:05:19
#50
Publikováno 8 březen 2013 - 09:34:51
Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:35mm, 6x6, SF, Canon, Yashica
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních