
70mm kamera z ČSSR
#1
Publikováno 10 březen 2013 - 09:49:46
Keďže som momentálne doma s nie práve príjemným hosťom - chrípkou, siahol som po príručkách, ktoré vydal p.Vait a spol., aby som trochu zabil čas. Bola medzi nimi aj brožúrka o 35mm kamerách, ktoré sa vyrábali v bývalej ČSSR. Po jej prečítaní a troške rozmýšľania ma napadlo, či títo konštruktéri (Šlechta atd.) nezabrdli aj do 70mm formátu. Veď predsa premietačky UM35/70 z Meopty boli vyhľadávaným artiklom a vyrábali sa ešte donedávna, pokiaľ viem, tak sa ich vyrobilo viac ako 1000 kusov, a ak to zoberieme tak, že na Slovensku je 70mm kin cca 10 - odhad a v Čechách typujem dvadsať (skutočne len hrubý odhad) tak dokopy je to 30 kín, po dva projektory, t.j. 60 kusov, a ostatné išli na vývoz.
p. Vait, teda moja otázka na Vás , či ste pri hľadaní podkladov pre kamery 35mm nenatrafili aj na niečo, čo by dosvedčovalo to, že aj tu boli pokusy o 70mm kamery. Kto vie? Viem, že 70 mm kamier bolo vyrobených na svete len veľmi málo, ale asi ich robili aj v Rusku, lebo neverím (možno uverím) že by rusi v 70-80 rokoch používali americké kamery na 70mm film napr. Oslobodenie a všetky propagandistické vojnové filmy tej doby, kde nemci padali ako kolky a sovietskí hrdinovia víťazili, aj keď to víťazstvo je pravdivé, len to padanie bolo trochu iné.
#2
Publikováno 10 březen 2013 - 11:43:45
Ale v této souvislosti mne napadají některé zajímavé souvislosti:
Kolem poloviny 60. let vzhledem k nespornému úspěchu nově zavedeného formátu Super 8 se dost předpokládalo, že néco podobného se uděje i ve středním (fotografickém) formátu, tj. že klasický 6cm rollfilm nahradí právě 70mm formát. U nás dokonce vznikl prototyp fotoaparátu Flexarex s výménnými kazetami, hledáčky a původně i objektivy. Plánovaný náběh výroby 1968 bohužel nenaběhl. Posléze se asi nejvíc tímhle 70mm formátem zviditelnil Hasselblad na Měsíci, Švédi v tomto byli asi nejdál, ale nakonec se to týkalo jen pár dalších firem a jejich profi přístrojů, resp. speciálních kazet a moc se to neprosadilo.
Ale vrátil bych se ješté ke kinematografii - straśně moc by mne zajímaly údaje o použití konkrétního typu kamery v tom kterém filmu (v domácí produkci) - nenarazili jste na to někde ? Já ne...
#3
Publikováno 10 březen 2013 - 13:04:24
Okrem toho, že som videl mnoho filmov na 70mm formáte (okrem Oslobodenia napr. Oldsatterhanda,Lietajúci Clipper, Horiací sneh, Kleopatra - tento bol asi prvý) ma veľmi zaujal film Ben Hur, ktorý od roku 1957 do 2000 bol filmom ovenčeným 11 Oskarmi a prekonal ho až Titanic. Tento film ma zaujal natoľko, že mám jeho veľmi výpravnú 4diskovú verziu, a na jednom disku sú veci z natáčania filmu, a tam je niekoľko krát ukázana "Camera 65", teda kamera, ktorou sa točil film, a pri jednej akcii, pri natáčani pretekov kočov bolo na placi 11 týchto kamier, ako sa píše v papieroch, skoro všetky, ktoré boli vyrobené, a jedná skončila svoju pozemskú púť, keď ju jeden z pretekárov, ktorý nevybral zákrutu s vozom skosil a úplne rozbil. Škoda? maličkosť len 1 000 000 dolárov. Camera 65 kvôli úspore materiálu točila na negatívny film široký 65mm a potom sa obraz vo formáte 1:3 kopíroval spolu zo zvukovými stopami na 70mm film.
Idem si vybrať DVD a pozrieť si, čo tam je, a možno niečo dám sem.už som to dlhšie nepozeral, takže sa len tak matne pamätám.
Rozmýšľal som ináč nad tým, či by nebolo dobré urobiť aj jednu brožúrku o stacionárnych projektoroch Meopty, od Meo I. na 16mm po posledný Meo 5. na 35-ťku.
#4
Publikováno 10 březen 2013 - 14:14:31
#5
Publikováno 10 březen 2013 - 15:24:14
Přiložený soubor (y)
#6
Publikováno 10 březen 2013 - 15:30:02



#7
Publikováno 10 březen 2013 - 15:59:07
Přiložený soubor (y)
#8
Publikováno 10 březen 2013 - 16:01:44
#9
Publikováno 10 březen 2013 - 19:32:05
Pozrel som si bonusové materiály k filmom Beh Hur a Kleopatra, v každom z nich je niekoľko záberov na kamery, ale len veľmi krátke, ale boli to ogary. idem naskenovať jednu stránku z knižôčky pri Ben Hurovi, ten záber síce nie je nič moc, ale predsa len predstavu urobí.
#10
Publikováno 10 březen 2013 - 20:11:10
#11
Publikováno 10 březen 2013 - 20:18:15
#12
Publikováno 10 březen 2013 - 20:51:48
#13
Publikováno 11 březen 2013 - 18:45:09

#14
Publikováno 11 březen 2013 - 19:19:51
#15
Publikováno 11 březen 2013 - 20:12:30
Ale i tak je těch 70 super a pořád je to fascinum, které stále žije třeba viz nedávné pokračování velmi populárního a nádherného snímku Baraka (1992) snímkem Samsara (2011)...
#16
Publikováno 11 březen 2013 - 21:22:59
Teda asi tak, je to len môj názor, môžem sa mýliť
#17
Publikováno 12 březen 2013 - 00:21:34
#18
Publikováno 12 březen 2013 - 12:45:05
#19
Publikováno 12 březen 2013 - 13:04:10
#20
Publikováno 12 březen 2013 - 16:34:58
A když už jsme u toho letectví, tuším že na 70-ku je natočená i třeskutá komedie Báječní muži na létajících strojích.
#21
Publikováno 12 březen 2013 - 18:18:56
'dubraro', on 12 Mar 2013 - 15:34, said:
Asi je to offtopic, ale mám takový dojem, že na 70mm film točily tzv. fotokulomety, čili záznamníky střelby z letadla. Na to se asi spotřebovalo taky dost materiálu.
70mm se používala aspoň v rámci NATO k nenáročnému průzkumu a k záznamům protizemních úderů. Klasické fotokulomety bývaly historicky osmička nebo šestnácka, ona tak kvalita nebyla až tak důležitá (viz autentické záběry, konstrukční záměr je rozeznat zásah). U pozdější produkce 35mm. V rámci Varšavské smlouvy bývá montáž u novějších typů do prostoru kabiny - je to vcelku malá krabička. Viz např. http://forum.valka.c...pic.php/t/84595.
#22
Publikováno 12 březen 2013 - 23:19:44
#23
Publikováno 13 březen 2013 - 09:29:57
#24
Publikováno 13 březen 2013 - 19:14:54
#25
Publikováno 19 březen 2019 - 21:17:51
Co vím, u nás vznikl film Sokolovo a Osvobození Prahy, jež byly promítány v 70 mm, a byly to zvětšeniny - blow-upy z 35mm negativu, takže vlastně nikoliv echt 70mm. Většina filmů distribuovaných na 70mm pásech byly blow-upy, těch bylo spousty.
Pak se ještě ČSSR účastnilo nějakých 70mm koprodukcí se SSSR.
Pokud to měla být "pravá" sedmdesátka, točilo se v takovém případě na 65mm film 65mm kamerou. 70mm film byl (je) projekční, aby tam bylo místo na zvukovou stopu. Rusové ale točili přímo na 70mm metráž, ti museli být lepší. Amíci a zbytek světa točili na 65 mm, zjednodušeně řečeno.
A jako všude bylo i zde několik různých systémů pro formát 70 mm.
Zde je seznam filmů skutečně natočených na 65 mm: https://en.m.wikiped..._of_70_mm_films.
#26
Publikováno 19 březen 2019 - 21:21:07
Jo a co je zajímavé, Barrandov asi uměl 70mm matroš zpracovávat: https://www.in70mm.c...es/DSC_8789.htm
#27
Publikováno 19 březen 2019 - 23:45:54
Hele to, co ukazuješ je asi Sokolovo (viděl jsem v Krnově před lety). Ale to je natočeno (evidentně) na Panavision 35mm anamorphic (upřímně by mě zajímalo, proč použili Panavision a ne nějaký tuzemský cinemascope - že by soudruzi usoudili, že je Panavision lepší?) a ten byl vyvolán na Barrandově. Kde se dělal 70mm blowup a kopie, to jasné není, možná v Rusku či východním německu. Hlavně sranda je, že o pár postů výše je 6 let můj starý příspěvek a od té doby vím více i já. Bylo to těsně před mou první návštěvou Krnovského festivalu, kde jsem 70mm blowupu viděl kvantum. A nutno říci, že to fakt je rozdíl oproti 35mm projekci. I když negativ je jenom 35mm. Zpětně můžu akorát hodnotit, že blowupy tzv. flat formátu 1,85:1 (viděny Vzpomínky na Afriku či Spielbergova Říše slunce) jsou o řád horší kvalita. Blowupy z anamorfického 35mm negativu bývají velmi dobré. Třeba Indiana Jones 3, Terminator 2 či podobné věci z 80-90. let byly super.
#28
Publikováno 21 březen 2019 - 17:47:26
Krnov ti teda závidím, ale já bych se na Krrr asi nedokopal. Ta filmová nalejvárna by mě nejspíš odrovnala
Ano, je to Sokolovo, někdo to vyfotil v Krnově. Jestli si "soudruzi" o Pana a Scope mysleli to či ono, nevím, ale zase se na to podívej tak, že v době, kdy se u nás s širokým filmováním začínalo (konec 50. let), byl CinemaScope ustálený systém, měl výrobce v Evropě. Tj. byl zcela racionální krok z hlediska ekonomie nákupu a následného servisu zvolit CinemaScope. Koupit si novou hračku z USA, která se vám mohla pokazit a teď co s tím, nebylo laciné ani v západní Evropě natož za železnou oponou. Takže já bych to zase hned tak nedémonizoval.
Jestli Barrandovu někdo (Rusové?) poskytl Panavision na epický film o Velké Vlastenecké Válce, je věc jiná - hloupější, kdo nebere.
Vzhledem k tomu, že každé optické kopírování znamená citelnou ztrátu ostrosti, měly i blowupy své opodstatnění.
Mrzí mě, že ty časy, kdy se neustále zvyšovala kvalita obrazu i zvuku, jsou pryč. Dnes se kapitalistický občan musí spokojit s 2K digitální projekcí v multiřetězci ve sterilním sále bez atmosféry, s hnusným zvukem z plastových reprobeden. Přitom vstupenka rozhodně nezlevnila. No, možná že si to občan tak sám vybral, tj. zákazník neprotestuje, tak to tak necháme. Těch pár nadšenců trh nezvrátí.
#29
Publikováno 21 březen 2019 - 23:03:20
Ač jsem velký fanda klasického filmu, tak 2K určitě není horší kvalita než běžná kopie (a to preferuju kopii, když chci něco staršího vidět). Navíc tu je už 4K a to už je zase o něco lepší. To, co mě mrzí daleko více, je totální vytěsnění právě 70mm filmu a 70mm IMAXU, kterému se nevyrovná nic. Já viděl posledních pár Nolanových filmů (Dark knight rises, Interstellar, Dunkirk) v 70mm IMAXU (ano, část na to přímo byla natočena) a ten obraz je bezkonkurenční. Tomu se nemůže rovnat žádné K Nicméně: odpískání 70mm kopií se stalo už před skoro 30 lety. Pak to na chvilku zachránil IMAX, ale řekněme si, že i ty IMAX DMR blowupy byly dělané často z 2K masterů. Udělali blowup na 4K a to potom vypálili na 70mm pás. Ano, často to vypadalo velmi epicky, ale to bylo hodně dané právě tím, že ta projekce samotná byla tak kvalitní, že i zamaskovala to, že to není tak detailní jako nativní 70mm pás. To přesně byla i věc 70mm blowupů v 70-80. letech. A samozřejmě, kromě Nolana, téměř žádné blockbustery promítané v IMAXu nebyly na tom nativním formatu IMAX a měly mezeru nahoře a dole, to taky nějaké to rozlišení ubere (resp. není ho třeba tak velké).
#30
Publikováno 22 březen 2019 - 08:57:16
Vytěsnění 70mm IMAXu mě taky dost mrzí. Byl jsem v Pražském IMAXu na Interstellaru a Dunkirku a ten žážitek je opravdu někde jinde, jak píše Rybinin. Byl jsem tam s kamarádem co je velký zastánce 4k projekcí, ale u 70mm IMAXu zůstat sedět s otevřenou pusou Psal jsem do CinemaCity zda nemají v plánu promítat např. nějaký starší film od Nolana, ale vypadá to, že nemají zájem.
#31
Publikováno 22 březen 2019 - 13:05:08
Tak to bohužel je. Mají tam prostě digitál a na něm jedou novinky. Přitom fyzicky tam ty kopie myslím stále ještě mají, co jsem slyšel. Určitě tam budou minimálně ty tři poslední Nolani. A myslím, že možná i navinutý stále na plotteru
#32
Publikováno 22 březen 2019 - 19:27:14
Rybinin, on 21 Mar 2019 - 22:03, said:
Ač jsem velký fanda klasického filmu, tak 2K určitě není horší kvalita než běžná kopie (a to preferuju kopii, když chci něco staršího vidět).
V období "začátku konce" filmového filmu, tj. zhruba od poloviny 90. let, se už jelo metodou digitálního intermediátu, v pracovním rozlišení 2K. Výstup pak byl filmovým zapisovačem zapsán ve 2K na 35mm print, což prakticky znamenalo, žes i 35 mm projekci jsi měl vlastně ve 2K. Takový výstup logicky nemohl být co do rozlišení lepší než přímá 2K digitální projekce. Tak byl využit pouze zlomek enormního rozlišení pozitivního materiálu. Tento fakt zůstal ovšem běžnému divákovi skryt a bezelstně věřil, že se stále dívá na "film", přitom se defakto díval na 2K digitální obraz.
Bylo tvrzeno, že je takováto digitálně zapsaná kopie, byť ve 2K, lepší než klasicky "analogově" kopírovaná kopie. To bohužel posoudit nemohu, nemám možnost přímého srovnání (kdo ji má?).
Interstellar jsem měl možnost vidět jen v běžném kinořetězci, v 2K digi projekci, ještě s těmi plastovými reprobednami a opravdu to nebylo nic moc. Nešlo jen o to rozlišení, ale taky o chybějící živost a hloubku barev, akustiku prostoru a plnost zvukové reprodukce, které jsem si vždy vychutnával v lepších analogových kinech.
#33
Publikováno 22 březen 2019 - 23:26:04
Ivanovicz:
Tady bych to trošku upravil, řekl bych, že to není přesné, to co říkáte. Metoda digitálního intermediátu je daleko novější. U většiny filmů spíš tak po roce 2003 až. Lze to dohledat i na imdb u konkrétních titulů. Ani filmy, které měly hodně vizuálních efektů neměly kompletní digitální intermediát v druhé polovině 90. let. Filmy s málo efektama už vůbec, bylo to drahé a zbytečné. První film, který komplet prošel DI je film O brother where are thou z roku 2000, ale tehdy to bylo kvůli speciálnímu barvení filmu, které nebyli schopni udělat chemicky, jak si to Coheni přáli. Dál se to dělalo podle potřeby. Těsně před koncem 35mm distribuce prošel DI téměř každý film. Výjimku tvoří Tarantinovy filmy, Nolanovy věci a Paul Thomas Anderson, kteří všichni použili v některých svých projektech i 70mm film. Nolan dokonce IMAX, Tarantino Ultra Panavision v Hateful Eight a Paul Thomas Anderson 70mm v Mistrovi. Jinak pokud dneska někdo točí na film, většinou DI dělá. (Třeba Spielberg)
#34
Publikováno 23 březen 2019 - 22:40:19
Rybinine, díky za upřesnění. Každopádně DI už je (byl) tu s námi delší dobu, ten čas letí...
Sice mimo téma, ale nevíte, jestli Barrandov či někdo v ČR byl (je) schopen udělat filmový výstup digitální předlohy? Jak to bylo s výrobou kinokopií pro ČR, dostali digitální data, z nichž zapsali film, nebo nějaký negativ, z nichž opticky zkopírovali kinokopie? (bavím se o období DI)
#35
Publikováno 24 březen 2019 - 13:14:37
Vypálili film do negativu a pak dělali už kontaktní kopie do kin. To vím přímo od zdroje. Dneska už barrandovské laboratoře nejsou, jsou zrušeny. Kopie dělají ve Zlíně, výstup digitál-film nevím, zda tam dělají, asi jo na 35mm, ale na 16mm třeba určitě ne, to nikdo v ČR neumí. Umí to v ANDECu Berlin, ale ceny se mi nepodařilo najít.
#36
Publikováno 24 březen 2019 - 16:33:22
Díky za zákulisní informace (:
Ale, koukl jsem na web Barrandova a na Barrandově, zdá se, "vypalují" pořád - http://www.barrandov...k/postprodukce/ - hned v prvním odstavci. Nepíšou tedy na jaký formát filmu, ale ten jejich web je hodně stručný na informace.
Předpokládám, že to "vypalování" se bude dít světlem, nikoliv teplem (jsou i metody termického záznamu obrazu, těm se asi říká pro změnu "vysvěcování" ). Úpadek novodobé "odborné" češtiny...
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních