Pozitivní vývojky FOMA
#1
Publikováno 25 květen 2013 - 13:36:59
Jsem začínající temnokomorník a doteď jsem používal na všechno univerzální vývojku. Jak jde čas dál tak jsem při volání filmů přešel na FOMADON EXCEL s kterou mám úžasné výsledky a chci po doděláí zbytků universálu si obstarat i nějakou lepší vývojku na papíry a to pouze od Fomy.
Fomatol LGN
Fomatol H
Fomatol P
FOMA GD-L
Fomatol PW
Prosím napište mi své zkušenosti. Zvětšuji pouze na papíry Fomaspeed a to do formátu 20x30.
#2
Publikováno 25 květen 2013 - 18:12:39
LQN sice dost lidí zavrhuje, ale mě teda na foma papírech funguje dle očekávání. Jinak dávám přednost GDL, jednak pro její velký výkon a taky kvůli většímu balení (po předešlých horších zkušenostech s 5l balením ale kupuju raději litrovky).
PW je prášková, dává teplý/nazelenalý tón, je velmi pomalá, určená na papíry Fomatone, vyžaduje větší expozici, vydrží s trochou štěstí tak akorát do druhého dne. Jak se chová na fomaspeed netuším, ale asi bych ji pro začátek vynechal.
#3
Publikováno 25 květen 2013 - 18:29:32
#4
Publikováno 25 květen 2013 - 21:12:58
#5
Publikováno 25 květen 2013 - 21:19:01
#6
Publikováno 26 květen 2013 - 08:20:32
#7
Publikováno 26 květen 2013 - 09:31:29
#8
Publikováno 26 květen 2013 - 09:37:22
#9
Publikováno 26 květen 2013 - 10:16:44
#10
Publikováno 26 květen 2013 - 10:49:06
#11
Publikováno 26 květen 2013 - 11:00:14
#12
Publikováno 26 květen 2013 - 23:55:49
#13
Publikováno 27 květen 2013 - 19:57:38
Jinak ale potvrzuji, že GD-L je nezmar. Dokud je v misce, tak táhne, stačí jen dolévat. To LQN nenápadně měkne a najednou je vše šedivé, což nepotěší během rozjeté seance.
Ještě malý tip (možná ho tu už někdo uváděl): do čerstvě rozředěné LQN (1+7, celkem 2l) přileji vždy cca 100 ml její vyčerpané předchůdkyně. Pak dává konstatní kontrast po celou dobu životnosti (úplně čerstvá LQN má také snahu pracovat tvrdě).
#14
Publikováno 27 květen 2013 - 20:37:38
#15
Publikováno 27 květen 2013 - 22:08:39
Nebo nasazování negativní D-76/ID-11 - taky líp šlape, když se "ochutí" panákem vyjetý.V podstate je to niečo podobné, ako nasadzovanie roztoku do minilabu, kde sa pridáva štartér, ktorý čiastočne zoxiduje vývojku, aby pracovala konštantne.
#16
Publikováno 27 květen 2013 - 22:55:56
Ale musí se to nechat sednout a opatrně dekantovat. Krásný příklad je na to DK-20.S tou oxidací je to pravda, kdysi o tom vyprávěl Krůs. Pokud člověk nemá starou vývojku, stačí do čerstvě nasazené hodit na pár hodin odrtřižek materiálu, funguje to stejně.
#17
Publikováno 25 červen 2013 - 17:34:53
#18
Publikováno 26 červen 2013 - 06:22:58
Ano, ředěním lze kontrast snižovat až do té míry, že vývojka nebude schopna udělat pořádnou černou, teplotou víceméně také, ale pozor, pod 15°C je hydrochinon takřka inertní.
Jak dlouho vůbec trvá vyvolání papíru v takové zimě?
#19
Publikováno 26 červen 2013 - 08:32:24
#20
Publikováno 26 červen 2013 - 10:28:21
#21
Publikováno 26 červen 2013 - 14:24:10
1. Snížení teploty - ale max. na 16-17°C
2. Vyšší ředění (nevhodné u "jetých" vývojek)
3. Omezený pohyb ve vývojce
4. Namočit papír na cca 2 min. do vývojky ("nasáknout"), povrchově osušit, položit na průmětnu (lépe na sklo nebo folii), na kterou je předem vybraný výřez a zaostřeno, exponovat cca l/3 předpokládané expoziční doby. Po zhasnutí zvětšováku začne "vznikat obraz". Je-li nedostatečný, "přidat expozici" - až do požadovaného krytí. Po ukončení expozice vložit ještě na cca l/2 min. do vývojky, poté přerušení a dále "normálně" ustálit, vyprat.
5. Nechat nasáknout papír vývojkou, "naválcovat" na sklo, povrchově osušit, promítnout obraz na papír (přes sklo) cca l,5 až 2násobkem předem zjištěné expoziční doby. Kromě toho, že dojde ke "změkčení" obrazu, vytvoří se i "ostřejší kontury".
A možno i další...
Nejrozumnější je ovšem použití papírů různé (pevné) gradace, papírů s proměnlivým kontrastem, použití vývojek poskytujících "měkký-tvrdý" kontrast, a vůbec nejrozumnější je zhotovit negativ přiměřené gradace!!! Vím, snadno se to řekne - hůř udělá. Ale je to furt snadnější než poté plési z h.... bič. (Stejně nezapráskáš a pokud ano, tak jsi celý od .....)
#22
Publikováno 27 červen 2013 - 07:02:30
Jěště malý dodatek, k pozitivnímu procesu jsem se odvážil teprve nedávno, doposavad jsem své filmy skenoval (fotím na film asi 2-3 roky) a byl jsem poněkud překvapen tím, že nejsem schopnej ve fotokomoře dosáhnout stejných výsledků jako s použitím scanneru. Buď ztrácím kresbu ve světlech, nebo ve stínech, na naskenované fotce je přitom obojí a možnosti editace jsou samozřejmě velké. Vím, že to sem moc nepatří, ale to jen pro pochopení mé motivace:-).
#23
Publikováno 6 červenec 2013 - 21:21:09
#24
Publikováno 7 červenec 2013 - 19:48:51
No v popisu Universálky se píše 60-90sec
Mně osobně se to v universálce vyvolá asi za 8s. Děsná rychlost člověk to o tu 1s přetáhne a už je to černý. A teplota ? Neměřená ale vzhledem k tomu že lahve s chemii jsou v místnosti tak by měli mít pokojovou teplotu tedy velice mírně nad 20°C
#25
Publikováno 7 červenec 2013 - 19:57:04
#26
Publikováno 7 červenec 2013 - 20:07:25
#27
Publikováno 7 červenec 2013 - 20:09:30
Dělám jak s GD-L, tak Fomatol LQN, většinou na baryt 111, momentálně v nouzových podmínkách speed 312 + LQN.
A ještě jednu věc jsem chtěl napsat, sice do jinýho vlákna, ale patří to okrajově i sem. Ten, kdo tvrdí, že bílý kachličky kolem zvětšováku NOproblem, je buďto slepej, nemá s čím porovnat nebo kecá. Po úpravě zvětšováku (improvizovaný držák MG filtrů) jsem měl problém s ukrutnou šedivostí, nikdy se mi to předtím nestalo (doma mám černý stěny), nakonec jsem utěsnil škvíry kterýma teklo světlo ven a hle, fotky jsou rázem brilantnější, s čistší tonalitou a znatelně lepším mikrokontrastem. A hlavně se to nechová nepředvídatelně, netmavne to a není to šedivý jak myš.
#28
Publikováno 8 červenec 2013 - 09:24:46
#29
Publikováno 8 červenec 2013 - 13:58:13
#30
Publikováno 8 červenec 2013 - 17:55:35
#31
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:53:59
cloním na maximum!
#32
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:59:29
#33
Publikováno 22 srpen 2013 - 22:27:01
Já nevim co dělám špatně.... Když to dám na míň tak se mi obraz sotva objeví. plácnu co se mi stává dám 8s na hodinách a jenom náznak obrazu. Dám 15s a po 5s ve vývojce už vidím naprosto všechno a v 10s ve vývojce je to už černý jak bota...
cloním na maximum!
To deláš náký malí formáty? Na RCčka že ti vycházej takhle krátký časi pri plnym zaclonění. náký divný.
Musíš se dostat na delší časi abyse ti lip dělalo. Přečti si neco o osvitovojch číslech.
a papír se vyvolává dvě mimuty.
class="ipsType_pagetitle" itemprop="name">
#34
Publikováno 26 srpen 2013 - 07:39:21
Klidně použij slabší žárovku, já používám myslím 75W. Clonit na maximum je také to nejkrajnější řešení kvůli ztrátě kresby díky difrakci. U tvého Belaru (mám ho taky) je nejlepší kresba mezi 5,6 až asi 11, ostatně jako u většiny objektivů. Více, jen v nouzi, pokud máš málo krytý negativ. Já taky bojuju spíš s kratšími osvitovými časy, ale jak jsem již napsal výše, je nutné nechat papír ve vyývojce do té doby, než se dotáhnou světla. Ideálně, když se obraz začne objevovat tak za 20-30 s Nemáš tu vývojku moc koncentrovanou, nebo teplou? Zkoušel jsi i jinou?žárovku mám v axomatu 5a 100W opálovku.... objektiv Belar 4,5/50
#35
Publikováno 28 srpen 2013 - 10:16:00
#36
Publikováno 28 srpen 2013 - 11:08:28
Z toho co píšeš - děláš proužkovou zkoušku ?Já nevim co dělám špatně.... Když to dám na míň tak se mi obraz sotva objeví. plácnu co se mi stává dám 8s na hodinách a jenom náznak obrazu. Dám 15s a po 5s ve vývojce už vidím naprosto všechno a v 10s ve vývojce je to už černý jak bota...
cloním na maximum!
Když máš tak krátké časy, nastav si na hodinách třeba cca 2 vteřiny. Odstřihni si pruh papíru, šíře třeba 4-5 cm. A osvicuj postupně po těch 2s tak, že nejprve necháš osvítit do těch 8s první odkrytou část proužku ( takže na tom místě zapneš hodiny 4x). Tam se ti tedy v tvém případě pak objeví slabé obrysy obrazu. Zbytek papíru máš při tom zakrytý třeba jiným papírem (čtvrtkou, deskami). Jinak viz třeba podobě popis zde - http://www.paladix.c...nim-papiru.html
Na další osvit odkryješ další část proužku (tak o 1-2 cm) a teď už postupně na jeden dvousekundový osvit posouvej vždy zakrytí. Třeba tedy do celkových 16 vteřin. Celkem tedy v tomto případě sepneš hodiny 8x a budeš mít 5 různě osvícených ploch. Tohle vyvoláš a mělo by z toho něco jít vybrat. A měl bys vědět jaký čas je cca vhodný. Tuhle zkoušku pak můžeš upřesnit s osvitem časů těsně kolem toho vybraného, když (v tomto případě) osvítíš každé políčko s rozdílem o 1 vteřinu ...
#37
Publikováno 29 srpen 2013 - 17:28:17
#38
Publikováno 29 srpen 2013 - 21:28:28
Jako skoro všichni, GD-L i po dvou letech naředěná a nic jí není. Jenom barva je trošičku jiná... Šestiletý koncetrát a taky v pohodě.
to je zajímavé, před asi dvěma lety jsem měl jeden 5l kanystr a nevydržela jak namíchaná tak v koncentrátu to nebyla žádná sláva. Vloni jsem si koupil v litrovkách a trvanlivost/vydatnost byla dle očekávání (tedy velmi dlouhá). Asi jsem měl tenkrát smůlu na velký kanystr.
#39
Publikováno 3 září 2013 - 15:55:07
#40
Publikováno 5 září 2013 - 19:58:34
#41
Publikováno 5 září 2013 - 20:37:24
#42
Publikováno 6 září 2013 - 19:05:36
#43
Publikováno 6 září 2013 - 21:50:44
... a regeneruje se stejně jako jako ustalovač a negativní vývojka, že doleju nějakých 50ml čerstvé?
regenerace pozitivních vývojek, ke kterým není určen regenerátor správného chemického složení, je na vlastní riziko, totéž platí pro ustalovač
#44
Publikováno 24 duben 2014 - 12:22:23
Chtěl bych se zeptat – mám asi půl roku načatý litrový koncentrát GD-L. Ze začátku si pamatuju na typický pronikový zápach (nebo vůně chcete-li ) jak koncentrátu, tak i naředěné vývojky. Když k ní čichnu nyní, je jakoby zvětralá, a to jak koncentrát, tak i když jsem se pokusil naředit nový roztok. Bez zápachu a zdá se mi i jako kdyby malinko změnila konzistenci, ale to je možná jen pocit. Je to normální chování vývojky? Všude se píše, jak je GD-L trvanlivá, tak mě to překvapuje. Pravda ale je, že toho koncentrátu je asi polovina v litrové lahvi a vzduch jsem posledně (v lednu) nevytlačil...
#45
Publikováno 24 duben 2014 - 13:32:40
Já bych zkusil jestli funguje tak jak má a dál bych to neřešil:-). Ale jinak to co popisuješ znám, ale myslím, že na funkci to vliv nemá. Asi jako spousta ostatních dolévám občas čerstvou vývojku do neustále používané, které ubývá díky nasáknutí do papírů. A funguje to velmi dobře, kromě žloutnutí-hnědnutí až prý černání (tak daleko ještě nejsem) v čase.
#46
Publikováno 25 duben 2014 - 01:34:07
Vyzkoušeno a opravdu funguje. A kupodivu po prvním vyvolaném papíru začala zase pěkně vonět
#47
Publikováno 1 březen 2019 - 19:10:27
Zdravím!
Koupil jsem si litrovku grafického zázraku GD-L, jelikož potřebuji co nejtrvanlivější vývojku (komoru využívám cca. každý 2. víkend). Četl jsem tu, že nejde o příiš přívětivou tekutinu, ale ten draselný louh ve složení mě přeci jen trochu zarazil
Byl jsem doteď zvyklý se v chemii ráchat rukou (obzvláště thiosíran amonný je velmi citlivý k pokožce ), ale do GD-L se mi úplně nechce... a kleště nemám.
Je tedy dobrý nápad zkoušet např. latexové rukavice? Nebo cosi jiného?
PS.: K vývojkám - mám dobré zkušenosti s fomáckou univerzálkou - litr mám namíchaný už asi rok (ve vymačkané láhvi) a zatím chytá jen slabě octovou barvu. Vyvolává celkem normálně - jen už je trochu líná. Koupil jsem si už ale raději GD-L, protože - jistota je kulomet!
#48
Publikováno 1 březen 2019 - 23:20:27
#49
Publikováno 1 březen 2019 - 23:38:46
Nedala by som za skener a tlaciaren ani 5 korun, lebo to jednak nepotrebujem, jednak nepouzivam, len by mi to zavadzalo.
Ale ked nieco potrebujes kazdy 2-hy vikend, preco si to proste nekupis? Nemam sajn, kolko take pinzety stoja, dostala som ich darom. No podla mna je bezpecnejsie vysolit za ne hoci 50€, nez macat hole ruky vo vyvojke. Napokon, su z toho hnusne hnede prsty. Nebudem dalej rozvijat .
#50
Publikováno 2 březen 2019 - 07:34:06
Šlo mi jen o to, jestli jdou rukavice použít nouzově, aniž by ublížily papíru nebo vývojce. Což pevně doufám nehrozí, vyzkouším.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních