... kde jela pračka a lehce jí svítil LCD display.
Hmm... to sou ty digitální bazmeky.
Publikováno 4 leden 2015 - 21:03:38
... kde jela pračka a lehce jí svítil LCD display.
Hmm... to sou ty digitální bazmeky.
Publikováno 4 leden 2015 - 21:12:56
Snad jediný trochu zachránitelný snímek z prvního filmu, byl až předposlední, manželka to dokonce jakžtakž zaostřila, což mně se moc nedařilo, spousta fotek je rozmazaných, nějak mi to ostření se zrcadlovkou nejde. Bylo to foceno s bleskem.
http://karafiat.zone...om/Album/527212
Publikováno 4 leden 2015 - 21:14:53
... kde jela pračka a lehce jí svítil LCD display.
Hmm... to sou ty digitální bazmeky.
No co dnes nemá display, to je dnešní doba. Jsem poučen, zakládat film úplně po tmě, bez svitu pračky .
A vidím jeden Hradišťák!
Publikováno 4 leden 2015 - 22:03:39
Nejspíš ti tedy foťák při převíjení zpět zatáhne film do kazety. Pokud převíjíš film mechanicky, nechávej konec venku. Snadno si pak na světle upravíš - zastřihneš jeho konec tak, aby jsi neměl problém při navíjení do cívky.
Je také možnost ten konec vytáhnout pomocí přípravku http://www.fotoskoda...filmu-z-kazety/
A když už ale musíš na kazetku hrubou silou, měl by pomoct třeba otvírák na pivo. S ním nejprve pootevřít na dvou, třech místech, aby se víčko uvolnilo. Je na to i speciál otvírák (třeba JOBO), kterým to jde jak po másle, pomůže ale třeba nůž nebo nůžky, prostě vytrhneš víčko.
Od té doby, co jsem pořídil rukáv (např. takový http://www.ebay.co.u...=item1e977bd0ba) tak nemám problém překládat film kdekoliv a kdykoliv doma nebo třeba i venku. No to ale nedělám
Publikováno 4 leden 2015 - 22:21:45
Ten otvírák je super nápad, to vyzkouším, díky.
Převíjím mechanicky, ale nevím, jak poznat, že zůstane kousek venku. Prostě točím kličkou až to začne jít lehce. Počítadla se nulují při otevření dvířek.
Ten rukáv je šílený nápad .
Publikováno 4 leden 2015 - 22:35:02
A jedno foto z druhého filmu:
http://karafiat.zone...527212/21986997
První film je skoro černý, ale cosik tam vidět jde. Druhý je uprostřed trochu použitelný, ale oba okraje jsou skoro šedé a kresba se ztrácí. Toto mi nějak nejde do hlavy, jak to vzniklo. Mosím poštudovat knížky.
Publikováno 4 leden 2015 - 22:55:43
S tím prvním černým filmem - můžeš ho použít jako cvičný. Dej zpátky do kazety, jako by byl nový. (Je-li kazeta moc poškozená, zajdi do fotolabu a požádej o prázdné cívky) A prožeň ho několikrát foťákem tam a zpět a natrénuj si to, abys poznal okamžik, kdy se film uvolní z pevné cívky ve foťáku. Ne vždy se to podaří, také se mi to občas stane, že přetáhnu, ale jsi-li pozorný, většinou se zadaří.
Zašedlé konce filmu ? Chtělo by to vidět. Asi jsi to lehce osvítil, ale těžko posoudit kde, jak... Může to být již ve foťáku, nebo kdykoliv v následném procesu.
Asi nejlépe by bylo se v okolí s někým domluvit a udělat ty základní úkony s asistencí, podívat se také jak to dělá ten zkušenější.
Publikováno 4 leden 2015 - 23:31:06
Pri zakladani filmu musi byt uplna tma, kdyz se zavres v te mistnosti tak nesmis ani po peti minutach videt vubec nic. Kdyby se ti chtelo dojet do Uherskeho Brodu, tak se ti muzu na ty filmy podivat a hodit rec co a jak...
Publikováno 5 leden 2015 - 07:07:38
Převíjím mechanicky, ale nevím, jak poznat, že zůstane kousek venku. Prostě točím kličkou až to začne jít lehce. Počítadla se nulují při otevření dvířek.
Po sluchu a hmatu......vždycky (aspoň u mojich aparátů) to trošku cvakne a povolí jak film vymotáš s navíjeci cívky aparátu.
Publikováno 5 leden 2015 - 09:16:42
Každý má nejakú tú radu, tak pridám aj ja svoju: keby som mal začínať od začiatku a mal súčasné vedomosti, prvé, čo by som spravil, kúpil by som si tank a cievky JOBO. Navíjanie filmu do plastimatky vie byť pekný pôrod a dokáže poriadne znechutiť, hlavne keď je čo len trochu vlhká. Navinul som v svojom biednom živote do cievok pár tisíc filmov a s Jobom som nikdy nezápasil. Dokonca aj do vlhkej cievky sa dá kinofilm navinúť, so svitkom je to horšie.
Za druhé: zabudol by som na všetky vývojky sveta zobral by som Ilford ID-11/Kodak D76 1+1, one shot- po vyvolaní vyliať a netrápiť sa s predlžovacím faktorom pri ďalšom vyvolávaní. Je to unverzálne používaná vývojka, pre ktorú sa dajú použiť časy z digitaltruth.com, kvedlať minútu na začiatku a potom pár zakvedlaní (2-3-4) každú minútu alebo polminútu. Pri tomto postupe neverím, že takmer akýkoľvek obstojne naexponovaný film nevyjde dobre. Žiadny výrobce si nedovolí uviesť na trh film, ktorý nevychádza v ID-11. Ak sa zvládne navýjanie filmu do cievok a vyvolávanie v ID-11 1+1, skúsil by som ID-11 1+3 a neskôr sa pustil do ďalších vývojok.
Dnes už väčšinou vyvolávam v pyro vývojkách, ale ID-11 je jediná tradičná vývojka, ktorú mám stále zarobenú...
Za tretie: zo začiatku som zápasil so zaschnutou vodou na filmoch. Po rôznom laborovaní som prišiel k závarečnému oplachu v destilke s pár kvapkami Photo flo alebo Ilfotolu a trochou isopropylalkoholu. (V SK - Centralchem)
P.S. Investíciu do Jobo tanku považujem za kľúčovú u začínajúceho fotografa. Keď sa dojebabre film, je všetko v čudu a zaseknutý film v plastimatke s následných zúrivým šklbaním zaseknutého filmu a dupaním po úspešne z cievky vytrhnutšiom vie pekne vytočiť
Veľa zdaru!
Publikováno 5 leden 2015 - 10:51:08
Souhlasim, je to jistejsi cesta dat na rady zkusenych a udelat veci tak, "jak maji byt". Urcite stoji za to udelat moudre investice hned na zacatku - radeji koupit dobrou vyvojnici (a take teplomer, bezpecne osvetleni) hned na zacatku a usetrit si nervy a penize. Na druhou stranu, jestli bych se priklanel k tvrzeni, ze novacek musi nutne pouzit ID-11 a navic vzdy cerstvou, zde bych asi mavnul rukou. Urcite je to preferovano, ale zda to bude mit v pocatcich vetsi vyznam? Na jednu stranu, ve fotokomore musis udelat neco hooodne spatne (jakoze fakt spatne - zamenit prerusovac s vyvojkou atd), aby se nedostavily zadne vysledky, ale udelat neco v "top kvalite" da stejne roky zkusenosti. Na druhou stranu, v zacatcich je lepsi minimalizovat pocet promennych a zustat nejakou chvilku u stejne chemie a papiru, abych videl, co jsem zkomolil ja sam (vylouceni faktoru prechodu na jiny material, podminky), takze proc s tou ID-11 nezacit (sam jsem to tak udelal). Co chci asi rici je, pusobi-li na vas nektere rady odstrasujicim dojmem, tak se na ne (prozatim) vykaslete, nez kdybyste to meli zastrasene vzdat hned na zacatku.. Az budete na urovni "pidim se po kvalite", budete po tech radach sami hltat a patrat.
Publikováno 5 leden 2015 - 11:46:19
LuzJi - film jsem rozstříhal a kazeta je zničená kombinačkama, ale další si nechám na tréning, pokud se mi to povede otsvřít bez násilí. Zkusím někoho z okolí oslovit, zda by kukl či pomohl.
mickael - příště úplná tma, je mi to už nyní zcela jasné. Napíšu SZ, do UB jezdíme k tchýni, tak se rád zastavím na rady.
HCST - budu trénovat, příští kazetu si nechám.
Kapro - na JOBO kuknu. Já vím, že R09 není žádný zázrak, ale je to koncentrát a udělám si kolik potřebuji a pak vyleju. Tady ty práškové tak dlouho nevydrží, musí se namíchat stock, či jak se tomu říká a s mým filmem za měsíc to asi nyní nemá moc cenu. Já koupil smáčedlo Fotonal, dle ředění dal do vody, ne destilky a film krásně čistý a bez map. Ale destilka je samozřejmě lepší, to je bez debat. O nervy to bylo, ale do toho druhého typu cívky to šlo jak po másle, ale do té mé to když jsem to zkoušel šlo taky pěkně, ale s tou fomou to nešlo, hned se to zaseklo.
Ještě musím najít návod, jak tam zavést film 120, jen to nemám na čem natrénovat, snad to půjde a netrefí mě z toho šlak .
Publikováno 5 leden 2015 - 11:52:06
Iola - já to chci zkusit, nyní nevím, zda mě to chytne či ne, proto zase nechci vybavovat se tím nejlepším a investovat do toho peníze. Proto jsem volil vše od Foma, kde je nízká cena, a snad by to k sobě mělo nějak sedět a jak píšete, chci se učit s jedním materiálem a chemií a až to budu umět, pak hledat lepší filmy a lepší chemii. Proto i ta Plastimatka za 200Kč. JOBO nové bude předpokládám tak za litr, což mi na hraní příjde nyní moc, i když zase by to bylo pro mě začátečníka na učení lepší. To je prostě nyní pro mě uzavřený kruh.
Publikováno 5 leden 2015 - 12:39:01
Zkusit... Problém je, že člověk začne kloudné fotky dělat až po měsících, možná i letech... A celá ta doba i dlouho poté je vyplněna mořem neúspěchů.
Plastimatky bývají i slušné, ale je to děsná loterie. Mám doma třeba i cívky, které fungují líp, než ty do Joba, ale je to třeba jedna cívka z dvaceti....
Jobo má tu výhodu, že jsou slušné všechny a pokud se obáváš, že to nemusí být ta cesta, vždy se dá prodat za tu samou cenu, co to člověk koupil...
Publikováno 5 leden 2015 - 12:42:26
Jinak když jsem začínal já, tak jsem prostě vzal jeden film, který jsem obětoval a večer u tv jsem trénoval. Nejdřív normálně jsem koukal co a jak kam, poté se zavřenýma očima. I tak to bylo peklo, ale vyšlo to.
Ještě poradím strašlivou věc, ale už mi to jednou zachránilo krk... Když tam ten film prostě nešel a nebylo ho kam uschovat, prostě jsem film i cívku namočil.. Ehm, strčil jsem to celé do záchoda a namotal pod hladinou Pak to tam najede jako nic.... Ale chce to pak rovnou zalít vodou a běžet to dovyvolat. Jak říkám, jde spíš o nouzovku... nicméně funkční...
Publikováno 5 leden 2015 - 12:51:30
Karfíku, kdo ti nakukal, že "R09 není žádnej zázrak"? Je to právě naopak! Rodinal je jedna z nejlepších vývojek a rozhodně je doporučeníhodná i pro úplné začátečníky!
Publikováno 5 leden 2015 - 13:05:58
Pavel_P - já taky trénoval na světle i po slepu s Krtečkem (byl to film do promítačky). A šlo to jedna radost. Pak ale přišla hodina H a Fomapan tam nešel ani prd, jeden závit a zaseklo se to a ani tam ani zpět. Rozebrat cívku a znova. Jak jsem psal, naštěstí jsem měl druhou půjčenou Plastimatku s jinýma cívkama a tam to šlo jak po másle. Ta půjčená je skoro nová a cívky mají rovné čela. Ta má je už jetá a cívky mají takové prohlubně na čelech, asi aby se dal film nějak porovnat či co, rozhodně se to tam zasekává, protože tam není část té spirály. Nevím, co taky vymýšleli furt nějaké verze.
Drevorubec - no vidiš to, tak pak je to super! Já reaguji na to, že mi je stále doporučováno něco jiného, třeba ID-11 či Excel a obdobné, což jsou všecko práškové vývojky.
Publikováno 5 leden 2015 - 13:11:56
Už jsem si našel, že cívka Plastimatky má více poloh a jedna z nich je i pro film 120, tož to dnes ověřím, zda to tak je. Toto mě nenapadlo.
Ještě jsem se dočetl, že je lepší používat ustalovač delší dobu než doporučené 3 minuty u Fomafixu. Že raději 5 minut a u T krystalů dokonce 10 minut. Já bych chtěl přejít na Fomu 200, což je jakýsi mix T krystalů a klasických, jakou by jste doporučili dobu ustalování?
A přerušovač používím Fomacitro. Stačí přerušovat doporučených 10-20s či také raději déle?
Děkuji.
Publikováno 5 leden 2015 - 14:26:36
Taky používám Plastimatku a ty cívky jdou opravdu nastavit do třech poloh a 120ka mezi nimi taky je. V datasheetu Fomafixu se sice udává 3 minuty, ale stačí se mrknout do datasheetu k Fomapanům a tam se o ustalování píše: "minimálně 3 minuty v rychloustalovači Fomafix" (viz http://fomaobchod.cz...Fomapan 200.pdf), takže 5 minut by nemělo být na závadu a sám tak dlouho ustaluji. Těch 10 – 20 s u Fomacitra je asi minimální čas, aby se stačila přerušovací lázeň dostat do všech zákoutí vývojnice, naředit zbytky vývojky a upravit pH. Vliv delšího přerušování na vyvolávací proces jsem nenašel, ale třeba v datasheetech u Ilfordů píšou pro jejich lázně 10 s, ale v poznámce „The process time given is the minimum required, if necessary a longer time may be used and should not cause any process problems provided it is not excessive.“
Publikováno 5 leden 2015 - 14:26:49
Ustalovač má spíše minimální dobu působení, pak už se až tak moc neděje. Já ustaluju cca 8 minut, ale nestřílí se z toho.
Přerušovat doporučuji pouze vodou. Je to lepší pro film. Jen člověk pak nesmí otálet s ustalovačem. Takže pouze spíše propláchnout. (pozor, stále to musí mít stejnou teplotu jako ostatní lázně!)
Publikováno 5 leden 2015 - 14:52:01
Našel jsem toto:
PřerušeníVlít co nejrychleji přerušovač. Překlopit. Vrátit do zásobní lahve, není-li vyčerpaný. Celá operace je cca 30 s. Teplota ± 1°C od vývojky.
UstáleníVlít ustalovač, překlápět prvních 30 s potom každou minutu překlopit 3x intenzivně. Uvádí se 3 minuty. Já ustaluji 5-10 minut. Vrátit do zásobní lahve, není-li vyčerpaný. Teplota ± 1°C od vývojky.
Publikováno 5 leden 2015 - 14:56:38
S tou teplotou jsem to udělal následovně. Nachystal jsem si předem přerušovač a ustalovač do 1l láhve a vodu na přípravu vývojky. Vše bylo vedle sebe včetně Plastimatky s filmem zhruba 20°C. A jak jsem se rozhodl vyvolávat, jen jsem přidal R09 do vody, nalil do Plastimatky a už to frčelo jedno po druhém. Takže všechno mělo stejnou teplotu a nemusel jsem něco nějak temperovat a ladit. Ano, je to nutné předem vše přichystat, počkat nějakou hodinu, nelze to dělat hned.
Publikováno 5 leden 2015 - 15:20:17
Kdo hledá najde, že jsem si to nepřečetl dřív (su trůba):
http://www.paladix.c...jak-michat.html
http://www.paladix.c...h-negativu.html
Takže první film byl osvícen, proto je tmavý, tam je to asi jasné. U druhého by to mohl být ten závoj a asi to bude krátce ustálené, že se ještě neopral ten mléčný závoj. Já s tím popravdě nijak nic nedělal během ustalování a dal jsem to jen 3 minuty. Příště tedy raději déle a u té 200 raději i těch 10 minut a 1l ustalovače po 6 filmech vyhodit. U 100 a 400 po 12 filmech. Nestojí to zas tolik.
Publikováno 5 leden 2015 - 15:45:59
Kapro - na JOBO kuknu. Já vím, že R09 není žádný zázrak, ale je to koncentrát a udělám si kolik potřebuji a pak vyleju. Tady ty práškové tak dlouho nevydrží, musí se namíchat stock, či jak se tomu říká a s mým filmem za měsíc to asi nyní nemá moc cenu. Já koupil smáčedlo Fotonal, dle ředění dal do vody, ne destilky a film krásně čistý a bez map. Ale destilka je samozřejmě lepší, to je bez debat. O nervy to bylo, ale do toho druhého typu cívky to šlo jak po másle, ale do té mé to když jsem to zkoušel šlo taky pěkně, ale s tou fomou to nešlo, hned se to zaseklo.
Ještě musím najít návod, jak tam zavést film 120, jen to nemám na čem natrénovat, snad to půjde a netrefí mě z toho šlak .
Pozor, práve naopak. Rodinal je naprosto geniálna vývojka, len nie je tak "blbuvzdorná" ako ID-11. Osobne si ale myslím, že Rodinal je, keď už nie vysoká škola, tak minimálne gympel. V istom riedení môže film vyjsť perfektne, v inom šeredne. Je háklivá (v kombinácii s istými filmami ) na kvedlanie. Nie každý film sa v nej dá kvedlať raz za 30-60s, niektoré vyžadujú dlhší stand medzi kvedlaniami.Nie každý film obľubuje Rodinal ako taký. Naopak, ID-11 je veľmi jednoduchá na používanie. Keď si spravíš 1L vývojky (stock) a riediš ju pred použitím 1:1 a následne vyleješ, vyvoláš v litri stocku 8 filmov (do JOBA potrebuješ 250ml na film). Stock ti vydrží bez problémov rok. Ja mám stock 2,5 roka a nebadám nejaké zmeny vo vyvolávaní, ani keď zmerám film denzitometrom. Pri uzatváraní fľaše so “stock solution” vždy vstreknem do fľaše trochu dusíku.
Aby som bol úplne presný, zo štandardných vývojok popri pyro používam stále, aj po x rokoch, iba ID-11, Rodinal a Neofin Blue…
K ustalovaniu: odstrihni osvetlený koniec filmu, práskni ho na svelte do ustalovača, zmeraj si čas, za ktorý sa film vyčistí, ten čas vynásob dvomi a máš čas bezpečného ustálenia filmu.
Publikováno 5 leden 2015 - 18:15:28
Karfiku, nějaké moje poznatky:
a) Pořiď si alespoň ten rukáv a vytahovač filmu z kazetky. Těch celkem cca 1000,- Kč, které jsem do nich investoval nelituju a vřele doporučuju.
Když se s Plastimatkou naučíš pracovat, poznáš tu svoji konkrétní a víš, jaké zacházení potřebuje, tak je to pak už brnkačka a záseky se po pár namotaných filmech už nekonají. Předpokladem je zcela suchá cívka.
c) Fomafixem ustaluju 5 minut, 3 minuty je málo.
d) Pořiď si laboratorní teploměr a hlídej teplotu lázní, zejména vývojky.
e) Do začátku je Fomadon R09 pohodová vývojka.
Hodně zdaru!
Publikováno 5 leden 2015 - 19:01:35
Když se s Plastimatkou naučíš pracovat, poznáš tu svoji konkrétní a víš, jaké zacházení potřebuje, tak je to pak už brnkačka a záseky se po pár namotaných filmech už nekonají. Předpokladem je zcela suchá cívka.
A ještě bych doplnil, že druhým předpokladem jsou dobře zastřižené růžky filmu . u kinofilmu tam, aby ses trefil mezi okénka perforace a u svitku je to jedno . Pak jde namotávání samo. Sám Plastimatky mám a naprostá spokojenost .
Publikováno 5 leden 2015 - 19:11:18
Další výhoda plastinatek je v tom že mužeš jet kaskádovite třeba ve čtyřech. Nužech jich mít za ty prachy mrtě.
Publikováno 5 leden 2015 - 19:55:03
Teploměr a expozimetr, jsou jedny z nejpodceňovanějších a jedny z nejdůležitějších pomůcek fotografa. Foťák za tisíce, film za sto, na krku nezkalibrovaný selenový expozimetr po babičce a v komoře zoufale převolaný film kvůli teplejší vodě měřené na prstu. K expozimetru jsem dospěl dříve, a k pokaždé používanému teploměru před rokem. A je to sakra znát na konstantnosti výsledků. Dá se říci co stupeň vývojky to minuta.....
Publikováno 5 leden 2015 - 21:25:12
Doplním Kapro
S tím Rodinalem a překlápěním má obrovskou pravdu.
Něco jiného je, když vyvoláváte "klasické" (kubické) krystaly pro kondenzorový zvětšovák, něco jiného pro difusní světlo. V prvém případě "opatrně", ve druhém překlápět energičtěji. To sice platí obecně, ale zase "šejkrování" (byť pro difusní světlo zvětšováku) vám vynese u placatých krystalů tvrďase, se kterým budete opravdu pod zvětšovákem bojovat - jednak kvůli kontrastu, jednak kvůli krytí.
U plochých krystalů je to trochu jinak. Acros chce "od podstaty" více překlápět, ale zase přesně dodržet teplotu a čas. Při dobrém vyvolání (a samozřejmě správné expozici) se dokáže odměnit až 14 stopami rozsahu. (Ty na papír samozřejmě nedostanete, ale zase si můžete vybrat ) Acros + Rodinal je dobrá kombinace, mně se nejvíce osvědčuje 1+50 (obecně nepříliš doporučovaná kombinace !!!) a 1+80 (už vůbec ne doporučovaná). M.j. je to proto, že (co do zrna) "je v podstatě jedno, v čem Acros vyvoláte". Je natolik jemnozrnný, že do 30x40 u kinofilmu se zrnem není třeba zabývat (jenom s trochou nadsázky) a u svitku (ev. většího formátu) na zrno skoro zapomeňte.
Jinak je to s Deltami - u těch já s Rodinalem nedosahuji výsledků, jaké bych si představoval, zvl. u jenom trochu nesprávně exponovaného a trochu nesprávně vyvolaného filmu.
Dříve jsem dělal na Fomapan 100 - hodně dobré u "průměrných světelných poměrů", extrémy (zvláště u delšího švarcšilda) mně vycházejí nelíbivě.
Kupodivu - pěkný je v Rodinalu PanF+.
U FP4+ a HP5+ Rodinalem neublížíte ničemu, snad jenom u HP5+ je lepší (podle mě) ředění 1+24, u velmi kontrastních scén 1+50. Co se týče překlápění - má zkušenost je taková, že tyto dva filmy vzdorují i větším excesům ("nepravostem").
TriX mně osobně vychází nejpěkněji v DS-10 stock a Rodinalu 1+80 (ovšem třeba DD-X je použitená skoro pro vše).
Samostatnou kapitolou je Atomal - podle mě jedna z nelepších vývojek, které kdy byly zkonstruovány. Ale práce s ním není lehká. Devadesátiprocentního výsledku dosáhne každý i při nakupení kdejakých chyb. Na 100% výsledek už aby měl člověk "vysokou školu" ! Pokud se to ale naučí, dostane negativy, o kterých se mu dříve ani nezdálo, že by to bylo možné. (Jenom poznámka - s tímhle jsem bojoval VELMI dlouho, než mi to kdosi vysvětlil: opakovaně použitý Atomal poměrně rychle a znatelně ztrácí svou výjimečnou jemnozrnnost. Ředěný Atomal stejně tak.)
Publikováno 5 leden 2015 - 21:45:39
Navlékání filmu do spirály vývojnice (už jsem o tom kdysi kdesi psal). Také jsem si "užíval"... Jeden film jsem natlačil dvěma prsty, jiný byl "porod koncem pánevním). Zastříhával jsem, rovnal a poté zase ohýbal filmy... nic!
Nakonce jsem si dal práci, sednul k dobrému světlu a lupovými brýlemi a: výlisky cívek (a platí to pro plastimat, jobo i paterson - ty jsem měl k dispozici) zdaleka nejsou tak přesné, jak by bylo třeba. Zvláště v místech křížení drážky (spirály) a paprsčitých "výztuh" jsem našel dost hodně ostrých hran. Stačil skalpel a "zaříznutí" = zkosení hran a cívka "vtahovala film sama do sebe". JOBO mohlo být i vlhké...
U mě bylo utrpení o to větší, že u M6 se film navíjí na cívku proti filmové kazetě "proti srsti" - tedy opačně, než je namotán v kazetě. Pobyde-li film v kameře déle, pak jej svinete a chcete bezprostředně poté navléknout do cívky, připravte se na "zábavu". Pentax Z1p zase pro změnu "utahuje" film do kazety tak mocně, že i po "odležení" v kazetě (filmový pás se samovolně "povolí" = částečně se rozvine), je z něj lokna anděla - doslova pružina.
P.S. Pokud se někdo nemůže porovnat ani s jobem (myslím vývojnici) a jeho velmi velmi dobrými cívkami, nechť obětuje cca 45USD a koupí si HEWES cívku (ale pro JOBO !) - nebo celou vývojnici s těmito cívkami. Pozor (!), navlékají se úplně jinak, než třeba JOBO nebo jiné cívky, na které jsme v Evropě zvyklí, ale právě ono odlišné soukání filmu do cívky (po minimu tréningu) vás zbaví problémů a na poničené filmy a vyteklé nervy můžete zapomenout.
http://www.freestyle...l-for-Jobo-1500
Publikováno 5 leden 2015 - 21:59:48
Jo, radne zastrizene ruzky, na ty jsem zapomnel! Diky za upozorneni.A ještě bych doplnil, že druhým předpokladem jsou dobře zastřižené růžky filmu . u kinofilmu tam, aby ses trefil mezi okénka perforace a u svitku je to jedno . Pak jde namotávání samo. Sám Plastimatky mám a naprostá spokojenost .Když se s Plastimatkou naučíš pracovat, poznáš tu svoji konkrétní a víš, jaké zacházení potřebuje, tak je to pak už brnkačka a záseky se po pár namotaných filmech už nekonají. Předpokladem je zcela suchá cívka.
Publikováno 5 leden 2015 - 22:02:31
Používám Jobo systému 2000 tedy toho nového. Cívky mají mnohem větší průměr a jsou prioritně určené pro rotační volání. Dá se volat i normálně. S nimi už není vložení filmu vůbec žádným problémem.
Publikováno 5 leden 2015 - 22:52:55
Navlékání filmu do spirály vývojnice (už jsem o tom kdysi kdesi psal). Také jsem si "užíval"... Jeden film jsem natlačil dvěma prsty, jiný byl "porod koncem pánevním). Zastříhával jsem, rovnal a poté zase ohýbal filmy... nic!
Nakonce jsem si dal práci, sednul k dobrému světlu a lupovými brýlemi a: výlisky cívek (a platí to pro plastimat, jobo i paterson - ty jsem měl k dispozici) zdaleka nejsou tak přesné, jak by bylo třeba. Zvláště v místech křížení drážky (spirály) a paprsčitých "výztuh" jsem našel dost hodně ostrých hran. Stačil skalpel a "zaříznutí" = zkosení hran a cívka "vtahovala film sama do sebe". JOBO mohlo být i vlhké...
U mě bylo utrpení o to větší, že u M6 se film navíjí na cívku proti filmové kazetě "proti srsti" - tedy opačně, než je namotán v kazetě. Pobyde-li film v kameře déle, pak jej svinete a chcete bezprostředně poté navléknout do cívky, připravte se na "zábavu". Pentax Z1p zase pro změnu "utahuje" film do kazety tak mocně, že i po "odležení" v kazetě (filmový pás se samovolně "povolí" = částečně se rozvine), je z něj lokna anděla - doslova pružina.
P.S. Pokud se někdo nemůže porovnat ani s jobem (myslím vývojnici) a jeho velmi velmi dobrými cívkami, nechť obětuje cca 45USD a koupí si HEWES cívku (ale pro JOBO !) - nebo celou vývojnici s těmito cívkami. Pozor (!), navlékají se úplně jinak, než třeba JOBO nebo jiné cívky, na které jsme v Evropě zvyklí, ale právě ono odlišné soukání filmu do cívky (po minimu tréningu) vás zbaví problémů a na poničené filmy a vyteklé nervy můžete zapomenout.
Take cievky mam aj ja. Jednu Hewes a tri krat Konica. A este jednu na svitkac. Maju vsak svoje vlastne vyvojnice. Z chromovej ocele. Pru mam pre jednu a druhu pre dve cievky. Musim povedat, ze nic tak pekne doma nemam.
Nikdy by ma nenapadla Hewes cievka pre jobo vyvojnicu. Minimalne pre ten vzhlad vyvojnice. Druhy argument, menej presvedcivy - su co do mnozstva roztokov uspornejsie. Nic mimoriadne, ale pre pouzitie jednorazovych roztokov povsimnutiahodne.
Zasuvanie filmu do nich je napred nocna mora. Neskor som si zvykol vyvolavat v nich filmy s predpokladanymi problemami, napr potrhanou perforaciou. Povedal by som, ze sukanie vkladanie filmu do nich je po miernom zacviku ovela jednoduchsie.
Publikováno 5 leden 2015 - 23:05:55
Pentaxista: Amen
Ostatní páni doporučujúci Rodinal (R09) pre začiatočníka:
Váš názor ma síce zaujal a vážim si ho, dovolím si však s vami hlboko nesúhlasiť. Ako má začať, s akým riedením 1+25, 1+50, 1+100 alebo homeopatické 1+350? Ako má kvedlať? Raz za 30s? Raz za minútu, raz za päť a či radšej rovno stand? A aký film? Skúsi Deltu a ako povedal Pentaxista, bude sa vééélice diviť. (aj keď mne sa aj tá v Rodinale podarila )
Naproti tomu v ID 11 vyjde obstojne úplne všetko. 1+1, časy z digitaltruth pre začiatok a výsledok sa dostaví. Ako na APUGu povedal raz Photo Engineer (inžinier z Kodaku na penzii): žiadna firma na svete si nedovolí uviesť na trh film, ktorý nevychádza dobre v D-76/ID-11.
Naozaj som v živote vyvolal tisíce filmov, ale ak popustím uzdu fantázii pri vyvolávaní, Rodinal ma ešte stále dokáže prekvapiť. Napríklad dodnes sa mi nepodarilo v Rodinale vyvolať pre mňa uspokojivo môj najoblúbenejši film (OK jeden z troch), Tri-X..
Publikováno 5 leden 2015 - 23:39:49
Pro Kapra:
Začátečník si má přečíst nejprve návod na láhvi. Tam najde jen 1+25 a 1+50. Pro první film je úplně jedno, kterou z těchto dvou koncentrací zvolí. Dál je na něm, bude-li přemýšet a hledat v čem se různé koncetrace liší.
Říkal jsem to už mnohokrát a vzpomeňte si prosím i na své začátky. Začátečníci potřebují jednoduché, jednoznačné a spolehlivé rady, které povedou k cíli. Kdo chce vyvolat svůj první film, tak si těžko dobře vybere ze stovek různých vývojek a tisíců možných ředění. Vezme-li kteroukoliv z nich a dodrží-li návod od výrobce, měl by dostat své první obrázky. Až si tohle osvojí, je čas na další kroky.
Publikováno 6 leden 2015 - 00:08:28
Kapro,
Paradoxne, samotny Kodak vyraba filmy, ktore neodporuca spracovat v D-76. Su to T-Max 100, T-Max 400. Podobne to ma Ilford s Delta 100 a Delta 400. Pre ne boli vyvinute uplne nove vyvojky, T-Max Developer, X-Tol a DD-X. Uplne najpodstatnejsi rozdiel je v tom, ze splodiny vyvolavania - podobne ako sa to deje vo farebnej vyvojke - umoznuju tvorbu neutralneho zavoja tym viac, cim sa vyvinie viac striebra, ktory sa potom pricita k tomuto striebru a zvysi zcernanie na tomto mieste. Dovody su zname, setri sa striebro. Dosledky su zname tiez, my co vidime (aj ked s okuliarmi), vsimli sme si nedostatky v poltonoch. Pre technicku fotografiu nepodstatne, ale pre mna dovod fotit na Tri-X a povedzme FP4.
D-76 uz velmi davno nie je ta vyvojka, ktora sa zhoduje s povodnym navrhom (povodnym pre kinematograficke ucely). S najvacsou pravdepodobnostou sa od istej doby vyraba bez hydrochinonu, ktory sposobuje iste problemy. Niekto tvrdi, ze prave preto je ID11 to prave orechove, ja mam rad D-76. V koncentrovanej podobe neuveritelne robustna vyvojka s temer neobmedzenymi moznostami PUSHovania, pri riedeni 1:1(az 3) hodne-hodne ostra vyvojka. Navyse patri k tym malo zasaditym, pri zmene pH nedochadza ku zhlukovaniu zrna (clumping), dobre popisany a malo uznany fakt, ktory samozrejme odporuje teorii o zhlukovani vplyvom rozdielu teplot jednotlivych roztokov, ktory ako dovod pri modernych filmoch tazko vysvetlitelny.
Da sa vsak podla mojich skusenosti suhlasit s tvrdenim, ze v D-76/ID11 ide vyvolat dobre vsetko. Urcite pri cene 3€ (D-76) na 8-10 vyvolanych filmoch splna tato vyvojka i najprisnejsie ekonomicke parametre. Nevidim pre zaciatocnika dovod nemat ten pevny bod vo vesmire, ked neviem, ci mam dobry expozimeter, ci zavierka a clona spravne pracuju, ci mam spravnu techniku merania svetla ... Myslim, ze keby sa kazdy zaciatocnik zastreloval pomocou D-76 a Tri-X alebo FP4, nebolo by tu tolko dotazov. Este snad Pentax K1000. A uz sa to zacina podobat na vacsinu kurzov fotografovania po celom svete
A tma pri manipulacii s filmom, samozrejme.
Publikováno 6 leden 2015 - 02:13:03
Drevorubec: na lahvinke toho väčšinou veľa o vyvolávaní filmu nenajdeš. Na Rodinale určite nie
Skús vyvolať napríklad už spomenuté Delty v Rodinale a kvedlaj štandardne (kvedlanie nemáš takmer v žiadnom návode), podľa toho,čo sa dočítaš na internete. Budeš mať hlavu v smútku, prečo ti to vychádza divne. Hlavne, keď to nemáš optimálne naexponované. Naproti tomu v Id-11 ti aj tá delta vylezie spracovateľne. Rodinal vytvára veľmi charakteristické zrno. Osobne mám zrno veľmi rád, u Rodinalu je však tá hranica medzi zrnom srdce a oko hladiacim a tým iritujúcim veľmi vágna.
Aj keď u formátov väčších ako svitok je Rodinal jediná! klasická vývojka-nie pyro, ktorú používam, stále budem tvrdiť, že to nie je ideálne pre začiatočníka. Nikto nehovorí o 1000 vývojkách. Bavíme sa tu v podstate iba o Rodinale (R09) a ID-11.
Keko, barátom, no však jasne, že asi akýkoľvek film vyjde v "nejakej" vývojke lepšie ako v ID-11. Ale ja nepoznám druhú takú vývojku (nebavme sa teraz o pyro-v tom mi vyšlo dobre aj Forte 400!!!), v ktorej by vyšli z akéhokoľvek filmu tak zväčšovateťné (opäť, nebavme sa o scannovaní) negatívy. Vrátane Delt a možno aj Tmaxov - s tými nemám veľké skúsenosti.
Musím priznať, D-76 som mal zarobenú iba raz v živote (asi 10r dozadu), ale rozdiel oproti ID-11 som našiel len preto, že som ich údajne "mal nájsť". Inak Tri-X, HP5 a FP4 sú presne tie filmy, ktoré občas volám v ID-11.. A tri-X mi doteraz vyšiel lepšie ako v Id-11 jedine v DiXactole nebohého Barryho Thortona.
ale vlasten sme sa zhodli
Publikováno 6 leden 2015 - 02:49:12
Publikováno 6 leden 2015 - 08:12:32
Já k R09 dostal papír, kde je vše rozepsáno a je tam i tabulka časů pro různé filmy, nejen Foma. Jinak se držím přesně návodu v datasheetu k filmu Fomapan. Jsou tam časy pro různé vývojky včetně ID11 i doporučené "kvedlání". Toto mi příjde pro začátek asi nejlepší se toho držet, to by mělo dle výrobce přinést výsledek. ID11 se nechám jako další vývojku, určitě rád vyzkouším.
Publikováno 6 leden 2015 - 08:40:49
Tak jsem pročetl datasheet k ID11. Asi pro vyloučení chyby s počítáním prodloužení času je lepší dělat 1+3 a pak to vylét. To by bylo teoreticky 4l, ten stock je na 10 filmů, takže bych musel použít 400ml na film? Tedy jeden film je za 15Kč. To ten R09 vynde na 2,7Kč, ale zase kolik toho já za rok vyvolám, že. Ještě najít, kolik času je potřeba na Fomu 200.
Film Developer Dilution ASA/ISO 35mm 120 Sheet Temp Notes Fomapan 200 ID-11 stock 200 5-6 5-6 5-6 20C Fomapan 200 ID-11 1+1 200 8-9 8-9 8-9 20C Fomapan 200 ID-11 1+3 200 12-13 12-13 12-13 20C Fomapan 200 ID-11 1+3 400 18 18 18 20CPublikováno 6 leden 2015 - 09:13:06
Publikováno 6 leden 2015 - 09:46:55
Tak jsem pročetl datasheet k ID11. Asi pro vyloučení chyby s počítáním prodloužení času je lepší dělat 1+3 a pak to vylét. To by bylo teoreticky 4l, ten stock je na 10 filmů, takže bych musel použít 400ml na film? Tedy jeden film je za 15Kč. To ten R09 vynde na 2,7Kč, ale zase kolik toho já za rok vyvolám, že. Ještě najít, kolik času je potřeba na Fomu 200.
Film Developer Dilution ASA/ISO 35mm 120 Sheet Temp Notes Fomapan 200 ID-11 stock 200 5-6 5-6 5-6 20C Fomapan 200 ID-11 1+1 200 8-9 8-9 8-9 20C Fomapan 200 ID-11 1+3 200 12-13 12-13 12-13 20C Fomapan 200 ID-11 1+3 400 18 18 18 20C
Takhle uvažovat o způsobu zpracování materiálu je sice pochopitelné, ale od začátku to není dobře. Jdeš do detailu tam, kde to nemá pro výsledek snažení valný smysl. Třeba zrovna úvaha ředit vývojku z důvodu její ceny, místo toho abys sledoval co která vývojka a její ředění dělá s výsledkem, to je cesta jako bys bloumal nedaleko startovní čáry, na kterou se ale vlastně nechceš moc postavit ...
Publikováno 6 leden 2015 - 10:52:44
Vy nás tedy zásobujete, pane Karfík !
Chození kolem horké kaše ... přeji Vám méně si zatěžovat hlavu encyklopedickým zmatkem a začít fotit, vyvolávat a zvětšovat tím nejjednodušším způsobem. Co doporučuje pan Kapro, není vůbec od věci. Pokud dosud (na vlastní oči) nevíte, jak by měl vypadat dobře vyvolaný a dobře zvětšovatelný film na papír co nejblíže normální gradace, je opravdu zbytečné do sebe soukat úvahy o různém ředění vývojek, které k ředění primárně určeny nebyly, a začít od základů. Až zvládnete náplň základní školy, učivo střední a vysoké už půjde celkem snadno (budete vědět, o co kráčí, budete to snad i umět realizovat).
Publikováno 6 leden 2015 - 11:46:32
Presne tak. Ackoliv smekam pred znalostmi vice zkusenych fotkomorniku zde a jsem rad, ze jsou ochotni se s nima podelit, nevim, zda by se vubec mely objevovat v tomhle vlakne ("Komornikovy ZACATKY")..
Publikováno 6 leden 2015 - 12:00:54
no ony dnes informace nemají valnou cenu, jsou všude, jen se správně zeptat
nejcennější je, když ti někdo z pěti stránek vytahne pět řádků a ty už na poprvé pochopíš, že se jimi máš řídit
stačí se toho držet, na většinu otázek si potom odpovídáš sám
-
to byl kdysi můj případ, ale dle vkusu každého druha
Publikováno 6 leden 2015 - 13:21:43
Muj vycuc pro zacatky:
- preciznost - soustredit se na negativ, ten skomolis jen jednou a muzes zacinat foceni znova
- nesetrit na vyvojnici
- film zavadet do vyvojnice v co nejvetsim temnu, timto chci rici, mas-li utesnovane okna, radeji pockat na noc, u papiru nejaka ta prosvitajici skvirka asi nebude vadit
- poridit si nejaky pouzitelny teplomer pro oblast 20st
- teplotu resit temperovanim u negativu (chemie v kyblu s vodou 20st hodinu pred vyvolanim)
- u papiru teplotu resit odhadem/vubec (predpokladam praci v pokoji, kde nejakych tech 2x je)
- chemii drzet v PET lahvich, ktere umoznuji vymacknout vzduch, neinvestovat do laboratornich lahvi atd.
- materialy a chemie - pro zacatek jakekoliv, ktere dle dokumentace jsou slucitelne, drzet se navodu, pri pocitani nakladu zohlednovat zivotnost roztoku
- vyvojku ID-11 u filmu pouzivam opakovane, Illford uvadi az 10 filmu na 1l stocku, ja pouzivam litr na 3-4 filmy (svitky) pro cenne fotky (z dalekych zahranicnich cest), 4-5 filmu pro beznejsi foceni a pokusy
- vyvojku a ustalovac nevylevam do zachodu, odevzdavam do sberneho dvora (zdarma a s dobrym pocitem, klidne v tech obyc. PETkach)
- prerusovac na filmy pouzivam fomacitro, prerusovac na papiry micham z kyseliny citronove z Kauflandu apod (100g = 4-5litru = 20Kc)
- na veskere roztoky pouzivam beznou prevarenou vodu
- posledni vyplach filmu delam v destilovane, kam pridavam na konci smacedlo a uz jen pomalu preklapim, abych minimalizoval peneni
- smacedlo mam od Fomy, ale nejsem s nim spokojeny (viz nedavne debaty k nalezeni neceho lepsiho)
- pouzivat skla do zvetsovaku, ne ramecky, film jinak je stezi v rovine (svitek)
- nebat se barytoveho papiru a zkusit ho co nejdrive, je krasny
Publikováno 6 leden 2015 - 14:08:16
Až budeš mít jistotu, že vyvoláváš dobře, tak si jednoduše seženeš chemii a tu ID11(D76) si za desetinovou cenu namícháš sám...
Publikováno 6 leden 2015 - 16:36:50
Iola - díky za souhrn.
Já zůstanu zatím u Fomy a až aspoň vyvolám slušně pár filmů, tak pak můžu laborovat dál. Stejně nějaká nejlepší vývojka neexistuje, ten doporučí Rodinal, ten ID11 a jiný zas nějaké pyro. Prostě každý jsme jiný a každému se líbí něco jiného a každý s něčím začínal. Pro začátek je určitě jednorázová vývojka ideální, pokud ID11 není dělaná na míchání a má se vyvolávat ve stocku a každý film tam přidávat nějaký čas, což se rádo poplete, tak pak to není cesta pro mě začátečníka. Jsem zvědavý, zda vůbec někdy udělám s kinofilmem minimálně aspoň srovnatelnou fotku jako s digitálem, zatím jsem od toho na míle vzdálen. Ale žádný učený z nebe nespadl a díky Vám mám informací plnou hlavu, teď to jen vše dostat do praxe a projít si aspoň tu základní foto školu.
Všem díky za rady a do celého nového roku 2015 přeji co jiného než "Dobré světlo!".
Publikováno 6 leden 2015 - 17:59:47
1. Všecko do záchoda
2. A atomal není nejlepší vývojka
---
dost blbých vtipů, nezapomeň se pochlubit po dalším volání, určitě do dopadne dobře
Publikováno 6 leden 2015 - 18:32:51
Ehm..
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních