Staré filmy, zjištění citlivosti a určení doby vyvolávání, rentgenová vývojka
#1
Publikováno 10 září 2013 - 18:11:07
dostal jsem staré, volně vinuté filmy a to v relativně dlouhé metráží (na mé poměry).
Samozřejmě mám tedy v plánu je využít, ovšem o některých je problém získat dostatek informací.
Zde jsou vypsané jednotlivé filmy s informacemi co se mi podařilo dohledat.
Poprosil bych Vás tedy o kontrolu správnosti těchto informací a doplnění těch chybějících.
ORWO NP55
to stejné jako NP22, jen v metráži
20-22 DIN (tzn. 80-125 ISO)
R09 1:40 - 9-11 minut nebo R09 1:80 - 20 minut
hodně záleží na expozici a následném vyvolání
ORWO NP27
27 DIN (tzn. 400 ISO)
R09 1:40 - 12-13 minut nebo dle tabulky: http://www.temnakomo...91104215100.jpg
FOMA LA - film pro zvláštní účely
nenašel jsem o něm vůbec nic, tedy tyto informace by mě zajímaly nejvíce
FOMA kinopositiv
20 DIN (tzn. 80 ISO)
lze vyvolat i jako negativ
vyvolávací dobu ani ředění jsem nenašel, nutno tedy určit následující metodou:
"kus filmu se ponoří do vývojky (tak půl na půl) a měří se doba zčernání ponořené části. Pozor, prvně to bělá a potom teprve černá! Získaná doba se násobí 2x a to je cca výsledná doba vyvolání filmu. Při 20 st."
K tomu mám ještě dotaz, zda se film do vývojky ponoří normálně za světla nebo v temné komoře. Za tmy logicky asi ne, neboť bych neviděl kdy zčerná.
Dále jsem obdržel rentgenovou vývojku, tak mě zajímá, zda ji lze použít i na vyvolání kinofilmu a jak by se to ve výsledku projevilo.
Děkuji za informace.
S pozdravem
Daniel
#2
Publikováno 10 září 2013 - 18:27:26
#3
Publikováno 10 září 2013 - 18:31:49
#4
Publikováno 10 září 2013 - 22:05:55
(v prvom rade ahoj )
FOMA kinopositiv by som ja osobne vyvolávala ako pozitív procesom Fomapan R 100 - diáky majú svoje čaro!
K FOMA LA len toľkoto: https://www.flickr.c...57621999640363/
o rontgenovej vývojke neviem nič - najlepšie by bolo nájsť si niečo, čo budeš používať stále, aby si si vedel porovnávať výsledky a prípadne regulovať riedenie, teplotu, čas .... Ja som na začiatku učenia používala ID 11 na kinofilmy, neskôr som si miešala vlastnú D 76 (pri 20 °C teplote) a ako som prešla na strednoformát, tak používam len R 09.
#5
Publikováno 10 září 2013 - 23:14:08
#6
Publikováno 11 září 2013 - 06:01:07
Cože?Film můžeš testovat tím způsobem že si vemeš tmavě zelenou žárovku,vlezeš do tmavý místnosti,pak to můžeš vytáhnout z vývojky,podíváš se,až to bude ok zapíšeš dobu vyvolávání.
#7
Publikováno 11 září 2013 - 06:13:55
#8
Publikováno 11 září 2013 - 06:44:57
Pro nástřel času vyvolávání konkretního filmu v konkrétní vývojce. Vemu kousek filmu, půlku ponořím do vývojky, nechám pět minut, pak ponořím i zbytek a stopuji čas kdy zčernání obou půlek se vyrovná. Naměřený čas je velmi blízky optimálnímu času vyvolávání. Pozor, vše se dělá na světle, a vyhodnotit stejnost zčernání není jednoduché, oplatí se koukat na to ze všech stran a taky skrz film na žárovku, či jiný zdroj světla. Ověřeno prakticky. Původní zdroj této myšlenky je na paladixu : http://www.paladix.c...aciho-casu.html
#9
Publikováno 11 září 2013 - 07:08:12
ORWO NP27 totéž v bleděmodrém, zkusil bych nejprve na EI 250-320.
pro oba tyto filmy: jelikož R09 vyvolává závoj hodně spolehlivě, použil bych jinou vývojku (např. D76, ID-11, Fomadon N nebo váženou D76d či FX-15) s přídavkem stopového množství benztriazolu, nitrobenzimidazolu nebo mercaptobentriazolu pro snížení závoje. (max. 0,02g/l).
až podle výsledku prvních zkoušek, pokud nebude závoj příliš silný, bych zkoušel exponovat na jejich nominální citlivost, případně NP27 mírně pushovat, pokud bude třeba.
pozn. NP27 bude asi dávat v R09 zrno jako makadam (lze využít jako tvůrčí prostředek pro drsné č-b bez valné škály šedí)
#10
Publikováno 11 září 2013 - 09:48:50
#11
Publikováno 11 září 2013 - 09:54:18
#12
Publikováno 11 září 2013 - 10:01:10
#13
Publikováno 11 září 2013 - 10:02:21
#14
Publikováno 11 září 2013 - 10:58:25
To jsou rady odzkoušený,asi se stím ješte nesetkali,je to potřeba vyzkoušet a uvidíte že to jde.Vědčina starších fotografů tenhe spůsob zná,a ty už se tím zabývaj nejakej ten pátek.Propadlý orvo stačí na chviličku osvítit světlem,ono se zahalí,tím eliminuje šedej závoj.
ano, šedej závoj se eliminuje, ono se to zahalí do závoje černého.
#15
Publikováno 11 září 2013 - 11:22:29
#16
Publikováno 11 září 2013 - 12:05:44
#17
Publikováno 11 září 2013 - 12:06:07
#18
Publikováno 11 září 2013 - 12:36:57
Já se ten článek o tom pokusím sehnat,jesli to v v knihonně ješte budou mít,tak sí pučím a ofotím vám to.Osvit filmu se třeba požívá u starých procesů na dikáky,taky by se někdo mohl smát že to zčerná .
Ano, druhý osvit se u diáků opravdu požívá a ke zčernání tam mimochodem dochází - žádoucímu
#19
Publikováno 11 září 2013 - 12:37:57
Foma kinopozitív asi 20 DIN mať nebude. Jedna sa totiž o pozitívny kopírovací film na výrobu pozitívnych kópii (diakov) na premietanie. Jeho citlivosť je cca 5-8DIN. Na fotenie by som veľmi nedoporučoval, nakoľko sa jedná o kontrastný film a bude z neho asi problém robiť fotky.
POTA. Na flickru jsou fotky z pozitivního kodaku určeného k témuž účelu. Ovšem je to jen taková myšlenka, já neověřeně neradím
#20
Publikováno 11 září 2013 - 15:29:47
Foma kinopozitív asi 20 DIN mať nebude. Jedna sa totiž o pozitívny kopírovací film na výrobu pozitívnych kópii (diakov) na premietanie. Jeho citlivosť je cca 5-8DIN. Na fotenie by som veľmi nedoporučoval, nakoľko sa jedná o kontrastný film a bude z neho asi problém robiť fotky.
POTA. Na flickru jsou fotky z pozitivního kodaku určeného k témuž účelu. Ovšem je to jen taková myšlenka, já neověřeně neradím
hw control. Zkoušeno úspěšně na technical panu
#21
Publikováno 11 září 2013 - 20:53:34
#22
Publikováno 11 září 2013 - 21:00:04
To mě též zajímá, taky mám nějaký ten metr schovaný..Z mrazáku som vytiahol krabičku Kinopozitívu 2 od Fomy v 5 metrovom balení, spotreba 5.1993. Dám kúsok do kazety, urobím niekoľko záberov a vyvolám, uvidíme. Hokus pokus.
#23
Publikováno 13 září 2013 - 01:15:14
Daniel,
(v prvom rade ahoj )
FOMA kinopositiv by som ja osobne vyvolávala ako pozitív procesom Fomapan R 100 - diáky majú svoje čaro!
K FOMA LA len toľkoto: https://www.flickr.c...57621999640363/
o rontgenovej vývojke neviem nič - najlepšie by bolo nájsť si niečo, čo budeš používať stále, aby si si vedel porovnávať výsledky a prípadne regulovať riedenie, teplotu, čas .... Ja som na začiatku učenia používala ID 11 na kinofilmy, neskôr som si miešala vlastnú D 76 (pri 20 °C teplote) a ako som prešla na strednoformát, tak používam len R 09.
Ahoj ,
asi to s těmi diáky zkusím, promítačku mám, tak proč ji neoprášit...
Spíš v tomto ohledu trošku válčím s vyvolávacími časy, nejsem si jistý, jaký zvolit.
Díky za odkaz... ISO6, to mluví za vše.
Už se těším až ten film vyzkouším...
Já na negativy používám výhradně R09, respektive prozatím její novější variantu (ta aktuálně prodávaná), ale mám spoustu lahviček s tou původní, ke kterým jsem se ale ještě nějak nedostal.
Nevím přesně, jak moc se liší... ale předpokládám, že jen minimálně.
Luboszz - dávej rady, které máš odzkoušené! (Slovo moderátorovo)
Pro nástřel času vyvolávání konkretního filmu v konkrétní vývojce. Vemu kousek filmu, půlku ponořím do vývojky, nechám pět minut, pak ponořím i zbytek a stopuji čas kdy zčernání obou půlek se vyrovná. Naměřený čas je velmi blízky optimálnímu času vyvolávání. Pozor, vše se dělá na světle, a vyhodnotit stejnost zčernání není jednoduché, oplatí se koukat na to ze všech stran a taky skrz film na žárovku, či jiný zdroj světla. Ověřeno prakticky. Původní zdroj této myšlenky je na paladixu : http://www.paladix.c...aciho-casu.html
Děkuji za informaci, vyzkouším. Ale přesto se z nějakého důvodu stále cítím lépe, když předem vím, jaký čas v kombinaci s konkrétním filmem podává nejlepší výsledky.
ORWO NP55 = cine film, jelikož už je dnes přestárlý a bude mít sklon k silnému závoji, asi bych nejprve exponoval na 18-20DIN= 50-80ASA(ISO), max. 21DIN=100ASA(ISO).
ORWO NP27 totéž v bleděmodrém, zkusil bych nejprve na EI 250-320.
pro oba tyto filmy: jelikož R09 vyvolává závoj hodně spolehlivě, použil bych jinou vývojku (např. D76, ID-11, Fomadon N nebo váženou D76d či FX-15) s přídavkem stopového množství benztriazolu, nitrobenzimidazolu nebo mercaptobentriazolu pro snížení závoje. (max. 0,02g/l).
až podle výsledku prvních zkoušek, pokud nebude závoj příliš silný, bych zkoušel exponovat na jejich nominální citlivost, případně NP27 mírně pushovat, pokud bude třeba.
pozn. NP27 bude asi dávat v R09 zrno jako makadam (lze využít jako tvůrčí prostředek pro drsné č-b bez valné škály šedí)
Závoj ani zrno mi až tak nevadí... naopak od tohoto filmu očekávám výsledky značně odlišné, než bývá běžné, což mám v plánu zužitkovat jako prvky výtvarné.
Zda se mi to podaří či nikoliv, to už je věc druhá, ale ten potenciál tam jistě je.
Foma kinopozitív asi 20 DIN mať nebude. Jedna sa totiž o pozitívny kopírovací film na výrobu pozitívnych kópii (diakov) na premietanie. Jeho citlivosť je cca 5-8DIN. Na fotenie by som veľmi nedoporučoval, nakoľko sa jedná o kontrastný film a bude z neho asi problém robiť fotky.
Podle pána od kterého tyto filmy mám, by těch 20 DIN mít měl... předpokládám, že na ten film fotil a má to ozkoušené.
Z mrazáku som vytiahol krabičku Kinopozitívu 2 od Fomy v 5 metrovom balení, spotreba 5.1993. Dám kúsok do kazety, urobím niekoľko záberov a vyvolám, uvidíme. Hokus pokus.
To bude to stejné balení jako mám já... rovněž je to 5 m v metráži a mám pocit, že i datum spotřeby je stejné (do mrazáku se mi teď lézt nechce, abych si to ověřil).
Každopádně pak dej vědět, to mě hodně zajímá....
#24
Publikováno 16 září 2013 - 13:54:57
Pro nástřel času vyvolávání konkretního filmu v konkrétní vývojce. Vemu kousek filmu, půlku ponořím do vývojky, nechám pět minut, pak ponořím i zbytek a stopuji čas kdy zčernání obou půlek se vyrovná. Naměřený čas je velmi blízky optimálnímu času vyvolávání. Pozor, vše se dělá na světle, a vyhodnotit stejnost zčernání není jednoduché, oplatí se koukat na to ze všech stran a taky skrz film na žárovku, či jiný zdroj světla. Ověřeno prakticky. Původní zdroj této myšlenky je na paladixu : http://www.paladix.c...aciho-casu.html
Děkuji za informaci, vyzkouším. Ale přesto se z nějakého důvodu stále cítím lépe, když předem vím, jaký čas v kombinaci s konkrétním filmem podává nejlepší výsledky.
Jde o zjištění prvotního času pro vyvolání zkušebního filmu, pak si dělám kolečko na posouzení kombinace a úpravy volacího času a způsobu kvedlání.
#25
Publikováno 17 září 2013 - 20:49:20
urobil som štyri kazety a cca 40cm filmu a nafotil polovicu záberov z bleskom a druhú polovicu vonku na dennom svetle. Snažil som sa o zhruba rovnaké expozičné podmienky. Filmy som vyvolal v troch vývojkách rovnakým postupom, a časmi pre Fomu 100, aj filmy boli fotené ako 100ASA/21DIN Pentaxom ME super s objektívom Pentax 1,7/50. Vyvolávané pri 21st prvú cca pol minútu preklápanie a potom každú minútu dva krát preklopenie, ustálené kyslým ustaľovačom 10 min.
1. Vývojka Mikrophen stock 7 min. Celkový silný závoj, obraz slabý, ledva badateľný, ale fotky by sa dali urobiť zo záberov s bleskom, vonku len nepatrené stopy obrazu, viď skany filmu.
2. Metolal 1:40 11 minút , to isté ako vyššie, len obraz je trochu prevolanejší, a teda aj lepšie kopírovateľný
3. Ilford ID-62 1:7 6min., obraz je veľmi slabý, ale film je bez závoja, pri predĺžení vyvolania by snáď bol použiteľný.
Na štvrtú kazetu urobím niekoľko záberov, kópii negatívu, a vyvolám to v predpísanej vývojke. prikladám niekoľko skenov plus originál letáček z krabičky filmu. Chcel by som ešte upozorniť na jednú vec. Opatrne pri manipulácii s filmom, nakoľko film je bez antihalačnej vrstvy, a teda aj cez štrbinu kazety sa film osvetlil, aj keď len pri manipulácii s kazetou na svetle. Pri použiti filtra podľa letáčku by sa s filmom malo dať manipulovať ako s foto papierom
Přiložený soubor (y)
#26
Publikováno 17 září 2013 - 21:01:42
#27
Publikováno 17 září 2013 - 21:29:43
Přiložený soubor (y)
#28
Publikováno 18 září 2013 - 23:23:25
#29
Publikováno 28 září 2013 - 19:23:24
#30
Publikováno 28 září 2013 - 20:09:37
Bude ještě k něčemu užitečnému film AGFA VISTA 3/2006 ?
Fuji Superia, skladovaná v nejhorších možných domácích podmínkách nevykazovala problémy, byla o něco starší a akorát se po vyvolání strašně kroutila...
#31
Publikováno 29 září 2013 - 15:19:15
Když pominu že je nezbytné jí namíchat 4 litry a spočívá se tří sáčků, jejichž rozmíchání vyžaduje značnou dávku trpělivosti, tak se jeví poměrně zajímavě.
U běžné pozitivní vývojky jsem měl problém s kontrastem, z této jsou však zvětšeniny o poznání kontrastnější.
Jen dost netypicky a ne úplně vábně, zapáchá.
#32
Publikováno 13 říjen 2013 - 05:29:36
roztomilý kinematografický film. zrnečk - ale parádní, ostré. Na 30x40 výborné, třeba v krajině, nebo street. Dělal jsem z toho i 50x60 cm a moc to na výstavě slušelo. Už jsem ho sjel přes 100 metrů.
Reálně ho exponuju jako 80 ASA a volám v ID11 1:1 10,5 - 11 minut. V R09 1:60 24 minut. ID 11 mi přišla moc fajn. Jasně, je tam závoj, trochu. Na vyšší citlivost mi to nikdy nefungovalo.
#33
Publikováno 13 říjen 2013 - 10:05:49
Pozor, to je aktuálně vyráběný, čerstvý film, ne staré zásoby.
#34
Publikováno 13 říjen 2013 - 20:36:57
#35
Publikováno 14 říjen 2013 - 07:20:31
#36
Publikováno 14 říjen 2013 - 08:22:25
#37
Publikováno 8 září 2014 - 21:41:07
Přátelé, tak jsem konečně důkladněji vyzkoušel filmy Foma LA a Kinopositiv 2.
Foma LA má citlivost 6-50 ISO (ale zvládá i vyšší), přičemž Kinopositiv 2 pouze 6 ISO. Volal jsem v R09, 1:60 a to 30 minut Kinopositiv a hodinu a půl LA.
Mé poznatky naleznete zde: http://darksome.eu/c...ed-booster.html
#39
Publikováno 12 duben 2015 - 16:20:20
Ve starém dobrém Orwu NP55 z metráže, jsem objevil jakási vyražená čísla - viz foto.
Netušíte někdo, jaký je jejich účel a zda se budou vyskytovat i v dalších částech filmu ? Byl bych totiž nerad, kdyby se mi objevily přes nějaké, relativně důležité, fotografie.
#40
Publikováno 12 duben 2015 - 16:30:29
...jinak, celkově jsem s tímhle kusem filmu měl docela problém - viz následující příspěvek: http://darksome.eu/c...fotografie.html
Pokud by byl někdo ochoten mi poradit, respektive uvést argumenty proto to, zda jsou mé teorie správné či nikoliv, byl bych mu vděčný.
#41
Publikováno 12 duben 2015 - 17:40:03
To prvé trojčíslie je asi kód filmu, podľa ktorého sa dalo zistiť, o aký film sa jedná a to druhé číslo je číslo emulznej várky, ktorou bol film polievaný. Podobne boli označované aj filmy Orwo N8, DS8 aj 16mm, s tým, že tam bol vyrazený typ filmu (napr. UP15) a emulzné číslo. Bolo to len na začiatku filmu a na konci bolo vyrazené exp respektíve u 2x8 halb exp. Ak to nebol kúsok filmu zo začiatku návinu, tak je to zaujímavé.
#42
Publikováno 12 duben 2015 - 17:47:38
Díky moc za info, nicméně začátek ani konec to nebyl, je to zhruba v polovině 60m metráže.
#43
Publikováno 13 leden 2021 - 14:07:42
Pokud by to ještě někoho zajímalo, ten film Foma LA jsem kdysi taky měl, dostal jsem krabičku někdy v 90. letech od letištního technika - říkal mi, že ho používali do černých skříněk stíhaček - MiGů, kde se na to prý zapisovaly nějaké křivky. Technici si na to normálně fotili, prý citlivost nějakých 15 DIN. Takže myslím že to bude ortochromatické nebo nesenzibilizované. Žádné bližší informace ale k tomu nemám, ten film jsem nikdy nevyzkoušel a pak někam zmizel během stěhování za mé nepřítomnosti.
#44
Publikováno 13 leden 2021 - 22:43:22
Ty křivky se exponovaly nějakým radioaktivním zářičem, senzibilace asi nehrála roli. Zajímavý téma, pohledat něco o černých skříňkách (první snad ryly jehlou do kovové fólie).
#45
Publikováno 15 leden 2022 - 18:01:45
#46
Publikováno 22 leden 2022 - 22:31:23
Ano, zkouška tmavnutím na světle není přesná, je pouze orientační. Ale lepši než nic. Poté je stejně potřeba kousek filmu normálně nafotit, tímto orientačně zjištěným časem vyvolat a posoudit, je-li třeba přidat, nebo ubrat, nebo neměnit.
Moje dobrá a mnoha (trpkými) zkušenostmi potvrzená rada zní - neřídit se slepě jakýmikoliv kýmkoliv uvedenými zaručenými vyvolávacími časy. Vždy nafotit nejdřív zkušebně pár políček a čas si odzkoušet, a toto opakovat, dokud nedojdu k optimálnímu času a pak pro jistotu ještě jednou ověřit, než se pustím do ostrého vyvolávání! (!!!!!)
#47
Publikováno 1 únor 2022 - 20:26:28
taky jsem zdedil hromady filmu, a testovani je pomerne jednoduhe. Nafotim jeden film po cele delce stejnym motivem, nasvicenym dle materialu.
pak se zavru po tme, odstrihavam kousky dlouhe zhruba 1 policko, a hazu do otevreneho tanku s vyvojkou po minute,dvou, nebo trech, podle doby vyvolavani. Pak nakonec pripadne pridam jeste nekaky cas (abych posledni policko nemel vyvolavane treba jen jednu minutu, ale napr, 5.
pak ustalovac, a ve vysledku mam stejny motiv vyvolan na kazdem snimku o nejaky cas navic. Je to jen obecny navod, dle libosti se muze modifikovat podle toho, jak kdo se chce s tim srat.
Ja to delam tak, ze mam pripravene ramcky od diapozitivu, kazdy ma na sobe napsany cas vyvolavani, a hazu do tanku postupne odstrihnute policka v ramecku. diky tomu presne vim, ktere policko bylo jak vyvolane, a kousky filmu se k sobe nelepi.
#48
Publikováno 2 únor 2022 - 09:41:56
Vážení kolegové, domnívám se, že jakékoli testování fotomateriálu by mělo mít základ v kalibrované předloze. Každá sestava řetězce přístrojů má odlišné tolerance a výsledky jsou tudíž pouze orientační. Za ideální považuji měřící metodu Fy. Heiland. Nafotíte předlohu, film vyvoláte, proměříte densitometrem a přenesete naměřené údaje do jednoduchého formuláře. Předpokladem úspěchu je kvalitní exposimetr, přesný teploměr a elementární představa o konečném cíli vlastního úsilí. Praktická, v praxi mnohdy významně se lišící citlivost fotomateriálu, vázaná na konkrétní druh vývojky a zpracovatelský postup, který je individuálním a obtížně přenositelným, díky vzájemné kombinaci Vaší sestavy přístrojů, se přenese do praxe positivního procesu, kde se zjištěnými údaji Vašeho "Ideálního negativu" provedete následně kalibraci positivního procesu, opět pro Vaši individuální sestavu - papír, jeho gradace, vývojka, teplota, čas zpracování, druh osvětlení zvětšovacího přístroje, vlastnosti objektivu a ve výsledku získáte pár prakticky neměnných údajů, jež tvoří ideální podmínky procesu. Jeden druh filmu, jedna negativní vývojka, jeden druh papíru, jedna positivní vývojka. Pečlivost a přesnost v celém procesu a pár orientačních poznámek pro případ, že se jedna hodnota změní. Zaměřovat své úsilí k testování prošlého materiálu a stavět na této hodnotě mi připomíná ono nadčasové rčení: " Ze staré ku.vy, pannu neuděláš ! ". Pokud má fotografie přinášet radost z tvorby a nebýt jen nekonečnou sérií nekonečných a nikam nevedoucích experimentů, považuji tento racionální přístup za adekvátní stále rostoucím cenám fotomateriálu na trhu, kdy si bohorovné, nic nepřinášející plýtvání, může dovolit pouze iniciačně vykulený diletant. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#49
Publikováno 2 únor 2022 - 12:39:41
"iniciačně vykulený diletant"
Konečně mne někdo patřičně oslovil. A poněkolikáté lehce nasvítil cíl, leč cesta je stále mlhavá.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních