Fotograf může ....
#1
Publikováno 30 říjen 2013 - 12:59:33
#2
Publikováno 30 říjen 2013 - 13:13:08
#3
Publikováno 30 říjen 2013 - 17:39:46
Tohle asi platí, pokud fotografa odsuneme do role řemeslníka, který má za úkol jen zamířit a zmáčknout, případně ještě zpracovat zaznamenané, to vše podle technologických zásad výroby fotografického záznamu, jak je to popsáno v příručkách. Třeba je to takto myšleno.
Jak ale nazvat toho, který vybírá co, z jakého úhlu, v kterou denní či noční dobu, s jakým světlem atd. atd. to pak ten řemeslník vyblejskne, případně jak nazvat toho kdo shromažďuje co třeba pro zátiší, portrét, skupinové foto, jak to poskládat, jak nasvítit atd. Takový člověk přeci již tvoří ne ? Když tedy připravuje vše pro to, aby ve finále vznikla fotografie, jak takového člověka nazvat ?
Jak nazvat někoho, kdo ke svým výtvorům používá prostředky (snad související s fotografií), něco s názvy např. fotogram, solarizace, různé efekty, reliéfy, siluety, fotomontáže ... musí tedy tvořit. Tady bych chápal, že některé techniky jsou od vlastní fotografie vzdálenější, ale bez vzniku fotografie by mnoho z těch technik nebylo.
A není už jen to, že dokáži pozorovat a najít, či dokonce odhalit, už určitou formou tvorby ?
Vždyť například - kolik lidí projde stokrát kolem něčeho nezajímavého, jednou tam projde nějaký fotograf a všichni pak koukají, kde že se tam ta krása najednou vzala.
Co je tedy myšleno t v o r b o u ? To myslím není jen třeba rukama vymodelovat sochu, namalovat obraz, to se muselo zrodit nejdříve jinde, aby to ty ruce udělaly, aby to přešlo rukama do toho výtvoru.
Třeba trochu plácám, neboť jsem možná zase Eriku nepochopil a nevím vlastně jak je to myšleno
#4
Publikováno 30 říjen 2013 - 17:44:23
Myslím ale, že záleží na úhlu pohledu.
Tohle asi platí, pokud fotografa odsuneme do role řemeslníka, který má za úkol jen zamířit a zmáčknout, případně ještě zpracovat zaznamenané, to vše podle technologických zásad výroby fotografického záznamu, jak je to popsáno v příručkách. Třeba je to takto myšleno.
Jak ale nazvat toho, který vybírá co, z jakého úhlu, v kterou denní či noční dobu, s jakým světlem atd. atd. to pak ten řemeslník vyblejskne, případně jak nazvat toho kdo shromažďuje co třeba pro zátiší, portrét, skupinové foto, jak to poskládat, jak nasvítit atd. Takový člověk přeci již tvoří ne ? Když tedy připravuje vše pro to, aby ve finále vznikla fotografie, jak takového člověka nazvat ?
Jak nazvat někoho, kdo ke svým výtvorům používá prostředky (snad související s fotografií), něco s názvy např. fotogram, solarizace, různé efekty, reliéfy, siluety, fotomontáže ... musí tedy tvořit. Tady bych chápal, že některé techniky jsou od vlastní fotografie vzdálenější, ale bez vzniku fotografie by mnoho z těch technik nebylo.
A není už jen to, že dokáži pozorovat a najít, či dokonce odhalit, už určitou formou tvorby ?
Vždyť například - kolik lidí projde stokrát kolem něčeho nezajímavého, jednou tam projde nějaký fotograf a všichni pak koukají, kde že se tam ta krása najednou vzala.
Co je tedy myšleno t v o r b o u ? To myslím není jen třeba rukama vymodelovat sochu, namalovat obraz, to se muselo zrodit nejdříve jinde, aby to ty ruce udělaly, aby to přešlo rukama do toho výtvoru.
Třeba trochu plácám, neboť jsem možná zase Eriku nepochopil a nevím vlastně jak je to myšleno
...pekne si to napísal ...
#5
Publikováno 30 říjen 2013 - 19:32:24
#6
Publikováno 30 říjen 2013 - 20:38:05
Dlužno připojit, že proces vnímání takového artefaktu je složitější - záleží co je vytvořeno a jak to v kontextu doby (kulturní souvislosti, móda...) vidí ostatní. A naposled - může to být tak objevné, že toto vytvořené je až po čase vnímáno jako kus něčeho opravdu nového, co dříve nikdo nepochopil, jen odsoudil - protože mu neporozuměli, než jen ti někteří,kteří byli dál nebo měli podobnou zkušenost vnímání - či odhad vnitřního vývoje, který se teprve mnohem později posadí - jako logické vyústění procesu, vývoje kultury, či přímo "umění"
Tento příspěvek byl upraven od kdoco: 30 říjen 2013 - 21:00:50
překlep opraven
#7
Publikováno 30 říjen 2013 - 22:03:42
#8
Publikováno 30 říjen 2013 - 22:14:55
aneb "o čem není možné mluvit, o tom je třeba mlčet"
#9
Publikováno 31 říjen 2013 - 07:39:03
Jde přece o užití těch fotografistických prostředků k tvorbě fotografie. Pokud vytvářím fotografii, tak tvořím. Pokud dělám něco jiného než fotografii, užívám nesprávné prostředky. To se zde v galerii nyní děje často. Vytvářet něco "natruc" možnostem fotografie. Když neumím fotku, tak se pokusím alespoň o něco jiného. Třeba když neumím malovat olej, tak udělám "kečupoolej". Je to nové a zajímavé. Ta jinakost je hodná nejvyššího ocenění. Obsah je podřadný a zajímá jen blbce. Souznění obsahu, formy a řemesla? Proč? Koho to dnes zajímá...
...presne to si myslím,pekne si to napísal...je až neuveriteľné,kolko pravdy je v tvojích slovách...
#10
Publikováno 31 říjen 2013 - 20:49:02
#11
Publikováno 1 listopad 2013 - 08:42:27
#12
Publikováno 1 listopad 2013 - 10:37:59
Fotoaaprát je přeci jen tupý technický nástroj a za objektivem ho někdo z určitého místa ovládá, někam s ním míří, v hledáčku komponuje - dělá výseky z reality, zaostřuje, rozostřuje, cloní, nastavuje časy, nepřevyjí film...atd. Je to jen řemeslo nebo už kreativní tvorba? Ale to už tady psal v úvodu LuzJi
Mohu se vyjadřovat pomocí fotografických prostředků tak, aby reálný svět vypadal nereálně? Zachoval předmětnost před objektivem - bez toho to nepůjde , ale ve výsledku výstup už na samotný popis předmětu (je to hranaté, vyrobené z toho a toho...) neodkazuje.
#13
Publikováno 1 listopad 2013 - 11:17:04
Každý jev má svou "gausovu" křivku četnosti výskytu zrůdností s tím se nic nenadělá.
Můžeš používat fotografické prostředky i k tomu aby svět vypadal nereálně, ale musíš počítat s tím, že to jiní udělají s příhodnějšíma násrojema lépe.
#14
Publikováno 1 listopad 2013 - 11:32:44
Proč to tak je? A co když to Sudkovo vajíčko není vajíčkem, ale symbolem nebo jen objektem a vůbec nejde o to jestli jde o vajíčko. Vyjádřením aketického života. A to světlo tam v těch jeho fotografiích hraje nějakou roli nebo to byla jen náhoda, že to zrovna takhle nasvítil?
#15
Publikováno 1 listopad 2013 - 11:39:31
#16
Publikováno 1 listopad 2013 - 11:50:53
#17
Publikováno 1 listopad 2013 - 12:51:25
A ona i ta fotografie by měla být někomu a k něčemu určena. Jestli by měla maximálně popisovat např. ve vědě, průmyslu nebo emotivně zapůsobit, abychom ukončily války. I tady stejně jako u té výroby sekery se můžu dostat do slepých uliček. Ale zkoušením jak s technikou tak možnostmi obrazu obohacuji způsoby vyjádření. A proto fotograf může...
#18
Publikováno 1 listopad 2013 - 12:55:59
Andy Warhol by řekl, že pokud se to líbí, nebo pokud to umělci projde, tak je to umění. To je americký přístup - považuješ to za umění? No tak pro tebe to umění je. Má to pro tebe konkrétní hodnotu? Pka je to umělecké dílo s hodnotou.
Nicméně fotograf by se koukat měl, měl by hledat, pokud najde, zporozuje, tak zachytit a tím vytvořít fotografii. Doma ji jako řemeslník dovést do patřičné formy a těšit se z ní, případně nechat ostatní, ať se z ní těší též.
Na galerii zde bych neplival. Zajděte si do libovolného knihkupectví a podívejte se na největší hity posledních let. Stmívání - Středoškolačka se rozhoduje mezi 100 let starým panicem a polovlkem, fanynka této série napsala jazykem třináctielté slečny fanfiction o bdsm, která je bdsm stylu znalých buď k smíchu, nebo k pláči, pár klasických, ucházejících knížek, které jsou postaveny na základních kamenech trháků - krev, násilí, napětí, detektivní prvky, temný příběh, násilí, odplata, násilí... Z naší produkce pár knížek ze života slepic a Viewegh, který zoufale kopíruje zahraniční tvorbu (krev, násilí, zvláštní sex) a nadává na politika, který je zrovna v národní nelibosti. To jsou prosím výrobky pro lidi, co dají peníze za knihy, to znamený spíš pro tu kulturnější část národa.
Tady někdo hodí nějaký svůj experiment do galerie, většinou něco, co pro něj má hodnotu a vystihuje ho, nic za to nechce, snad jen abyste mu řekli "fajn, ale já bych tam změnil tohle..."
Ale mě by zajímala definice nefotografického prostředku. Jaký že je to ten nefotografický prostředek?
#19
Publikováno 1 listopad 2013 - 13:43:27
#20
Publikováno 1 listopad 2013 - 13:56:46
Otázku co je umění, kultura..atd. Bych raději neřešil. Ale vrátil se k původnímu Co fotograf může? Fascinuje mě vynechání samotného Sudka z jeho díla. Podle toho co fotograf může jen chodil, občas zakopl, do nečeho spadl, vrazil něco ho trklo...ale ve skutečnosti nefotografoval. Nevěděl co dělá. Jen se o něco praštil a bylo to tam. Pak jen v komoře brilatně vykopíroval.
#21
Publikováno 1 listopad 2013 - 15:22:18
S tím Sudkem tomu Nojdžine nerozumím. Vynecháno co samotného?
#22
Publikováno 1 listopad 2013 - 15:48:33
(ja radsi detsky olejicek )
#23
Publikováno 1 listopad 2013 - 15:56:47
#24
Publikováno 1 listopad 2013 - 18:08:11
2) proti tomu nic nemam, takze sem si taky dovolil "svobodne" rict svuj nazor ...
3) a 4) prvni prispevek v tematu - s tim co pise Jezevec nemuzu uz ze svych principu a moji logiky souhlasit
5) tmarstvi, doba temna, zpatecnictvi, obskurantismus... (par jedincu s progresivnejsima myslenkama jsem tu objevil, taky jsem objevil jejich lync a popravu)
#25
Publikováno 1 listopad 2013 - 18:53:50
doufamzesemnaplniltveprogresivnesnyopouzivanidiakritikydostatecne
#26
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:15:08
Pouzijem vsetky dostupne materialy a moznosti na to, aby som vytvorila nieco, cim vyjadrim svoje myslienky. Tak to nemusite nazyvat fotka - mne je to jedno - aj ked k tomu pouzijem fotak a zvacsovak - hovorte tomu trebars obrazy .
A prosim, neberte moj prispevok prilis vazne - teoretikov o umeni a clankov o fotografii sa uz popisalo neurekom, napriek tomu fotia uz aj male deti mobilom .... , preco by sme my nefotili inymi aparatmi?
#27
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:25:35
bzencaku, par pismenek ti tam sice chybi, ale i tak je to uspech tohle napsat (jinak nevim co proti mne zase mas ...)
#28
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:27:18
#29
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:38:01
#30
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:52:25
Já si pro dnešní večer vystačím s rámečkováním diapozitivů z loňského léta.
Bzenčáku, asi máš rozbitou klávesnici, nefunguje ti mezerník!
#31
Publikováno 1 listopad 2013 - 20:08:34
Však každý vzorný člověk vždycky věděl, co to pravé umění je. Mám o tom několik pěkných knih, kde se mimo jiné rozebírá i tématika "špatného" umění. Shodou okolností se u nás tiskly v první polovině čtyřicátých let a pak podobné během let padesátých (to je například Václav Jírů, O základních otázkách tvůrčí práce ve fotografii. 10% techniky, 5% rad a tipů a zbytek moralizování o správném fotografování těch správných jevů).
Jedna taková obecná, předválečná je přímo od pána, co rád maloval, tak se v tom umění asi vyznal. Krom umění tam ale rozebírá nějak všelijak, jak by lidi měli tvořit a jednat, co je dobré a co špatné... Doporučuju každému, kdo má tendence moralizovat a kritizovat vkus ostatních. "Můj boj" se to jmenuje.
#32
Publikováno 1 listopad 2013 - 21:21:23
Pokud jsem některé zdejší názory dobře pochopil, tak takový impresionismus v malířství je mimo, protože se nesnažil o dokonalé zachycení reality na plátno?
nepochopil, ale ono je to asi jedno.
#33
Publikováno 1 listopad 2013 - 22:01:05
Fascinuje mne tvoje kultivované vyjádření. Pro mne jsou to regulerní literární sračky ... http://sex-rychle.cz...ick-knihovni-kaNa galerii zde bych neplival. Zajděte si do libovolného knihkupectví a podívejte se na největší hity posledních let. Stmívání - Středoškolačka se rozhoduje mezi 100 let starým panicem a polovlkem, fanynka této série napsala jazykem třináctielté slečny fanfiction o bdsm, která je bdsm stylu znalých buď k smíchu, nebo k pláči,
Jo, slif jsem já.
#34
Publikováno 2 listopad 2013 - 08:43:15
Svého času jsem poctivě studoval i impresionisty a většina z nich zvládla klasické dovednosti a až po té se spustili ...
Evle, benygmně, bimbakovi, a všem dalším "štěkajícím" doporučuji stejný postup. Jen nabízím. Upozorňuji.
#35
Publikováno 2 listopad 2013 - 10:00:43
#36
Publikováno 2 listopad 2013 - 11:41:15
Naozaj Ti ďakujem .... veľmi si mi pomohol .
#37
Publikováno 2 listopad 2013 - 17:34:36
Nesouhlasím s tím, že dobrá fotografie, pořízená v rodinném prostředí je jen řemeslo a musí tím pádem být odkázána jen do role kolování mezi příbuznými. I když málokdo se právě tím chlubí veřejně, jsou zde trochu přirozené zábrany, které je třeba ctít......To si však nechávam na rodinnú fotografiu - veci, ktoré proste nechcem dávať na internet, ale ich nechávam kolovať z rúk do rúk, aby mojim blízkym pripomínali chvíle, keď si ani sami nevšimli, že ich fotím. Presne to nie je umenie, ale len remeslo ......
Umět vystihnout správný okamžik a ještě jej dobře zaznamenat je docela umění, pravda, někdy to může být i náhoda. Náhoda ale přeje připraveným, že.
A abych toto tedy srovnal se zadaným tématem vlákna. V domácím prostředí jako fotograf jistě pozoruji a mohu i odhalit. Pokud nechci opravdu stále jen dělat cvak cvak, tak k tomu potřebuji ještě trochu té praxe technické, ale také nějaké zkušenosti s vnímáním daného prostředí, abych pomohl vzniku něčeho co si i dám za rámeček a co by se mohlo někomu líbit třeba i v té galerii. A řekl bych, že cestička k tomu, aby se to povedlo, už se dá považovat za takovou malou tvorbu. Ostatně, kdo nezačínal fotografovat nejprve v rodině ?
Přiložil jsem foto z rodinného alba. Jako příklad. Kdyby to bylo lépe zaostřené, asi i s vhodnějším pozadím (tedy čti - kdybych do toho vložil více tvorby), mohl bych třeba prezentovat i veřejně. Takto je to pro nestranného pozorovatele jen ten cvak.
Když tu polemiku trochu zúžím. Např. ten, kdo dělá dokumentární fotografii. Pro jeho snímky docela jistě platí "pozoruji / odhaluji".
Když pomineme ten technický um, který je k tomu docela dobrý, možná se zde dá dohadovat o podílu tvorby a podílu náhody, případně podílu že nastalou situaci fotograf zaznamenal v možná správném okamžiku. Ale ta tvorba tam povětšinou nějaké místo má.
Jen ještě podotknu k tomu předešlému - to ještě neznamená, že ten kdo tvoří, tak že také vytvoří, to je asi jasné. A za tvorbou se neskrývá jen umění.
Mnozí z Vás máte ve svůj přístup k fotografii daleko hlouběji v hlavě, máte představy o tom, co určitého chcete fotit, na daná témata se předem připravujete. To do svého povídání neumím zahrnout, tam já nejsem, i když bych už alespoň trochu rád.
Tak jsem si tu trochu přeházel svůj kompost v hlavě, omlouvám se za to...
... stejně i tak stále nevím, jak to Erik myslel s tou tvorbou
Přiložený soubor (y)
#38
Publikováno 2 listopad 2013 - 18:09:27
P.S.: pekaři bohužel v dnešní době jsou také spíš víc umělci než řemeslníky, pak se to ale často ani nedá žrát.
#39
Publikováno 2 listopad 2013 - 19:50:00
Odpovězte si každý sám.
Pro mě je fotografie Krása. Krása, co pohladí oko, duši, co mě osloví, zastaví k přemýšlení, pobavení nebo k žasnutí nad jejím sdělením....
K čemu je fotografie s výborným sdělením, když je technicky špatná?! Nadchne vás? Pohladí oko a duši? Zastavíte se nad ní? K čemu je technicky dokonalá fotografie, když nic neříká, neoslovuje... Obě jsou k ničemu!
Řemeslné zvládnutí je nutné - jak technické, tak sdělení fotografie. (sám se oběma stále učím a určitě dlouho učit budu...) Hledám, odhaluji a snažím se tvořit..
#40
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:06:07
Omlovam se, ze jsem bez diakritiky.
#41
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:10:07
Neni trochu Bzencakuv popud o tom, ze na fotografii je hlavne dulezity obsah a az po te forma a neotrelou formou se neda zamaskovat chaby obsah. Ja to tak citim a sam tomu verim.
Omlovam se, ze jsem bez diakritiky.
tím vlastně podtrhuješ jednu z částí, o kterých jsem psal.. Jinak Tě zdravím a rád vzpomínám na setkání v Rajnoškách
#42
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:47:26
#43
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:50:27
#44
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:54:25
http://www.amazon.co...hy-Approach-Expression/dp/1933952687/
#45
Publikováno 2 listopad 2013 - 23:18:25
#46
Publikováno 4 listopad 2013 - 21:51:40
Není fajn mít vizi a věřit jí, i když se třeba nesetká s pochopením? Pokusit se jí vyjádřit? Pokusit se pojmenovat nebo, alespoň naznačit? Bez techniky a vědění jak jí naplnit to nepůjde. O tom žádná. Mají se proto ve volné tvorbě nastavit pravidla, která se nedají překročit? Aby nevznikala "zvěrstva". Co je a co už není dovoleno? Něco ve stylu klasicismu - má to být bílé, vypadat tak a tak jinak to není umění? Tím nechci nabádat k překračování zákonů, bourání dobrých vztahů se sousedy…apod.
Kdo ty zvěrstva vyřazuje a říká co je a co není dobré je už jiná otázka. Snad mi k tomu částečně dopomůže jiná kniha - Jean Dubuffet, Dusivá kultura.
#47
Publikováno 4 listopad 2013 - 22:36:54
#48
Publikováno 4 listopad 2013 - 22:41:01
#49
Publikováno 4 listopad 2013 - 22:48:18
Jinak jsem nechtěl diskuzi stopovat, omlouvám se, bude to zas dobrý
Nevím proč by jsi se měl omlouvat. Ty pocity mám úplně stejné. Spíš už jsem nevydržel, že se tu za dva dny nic nestalo Názor nula
#50
Publikováno 4 listopad 2013 - 22:48:26
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních