Stand development a semi-stand development
#1
Publikováno 7 November 2013 - 14:15:33
Moje zkušenosti jsou převážně kladné, stand a občas semi-stand používám s rodinalem 1:100 (hodina a půl, respektive 30+30 minut) při počátečních 18 stupních stupních celsia. Dávám pre-soak , s dvěma vodami, každé dvě, tři minuty. Pak vývojku ve vývojnici minutu naklápím (nepřeklápím) a minutu s ní krouživými pohyby hýbu. Pak krátký pohyb po třech minutách, důležité pro kinofilm.
Nechávám stát při pokojové teplotě.
Používám pro film, který jsem fotil přesně tak, jak mi radila technologie, to zmanemá stovku, exponovanou jako stovku, dvoustovku jako dvoustovku a 400 jako 400. Černobílé i barvu pro cross.
Pokud někdo z vás stand zkoušel nebo zkouší, nechť se podělí o svoj zkušenosti, případně se pochlubí svými zkušenostmi, či si postěžuje na věci, které se jim při experimentech s touto metodou udály.
#3
Publikováno 7 November 2013 - 14:35:18
#4
Publikováno 7 November 2013 - 14:44:24
#5
Publikováno 7 November 2013 - 15:00:37
#6
Publikováno 7 November 2013 - 15:22:58
Adox Adonal;1+300;2h;pre-soak->prvych 30sec preklapanie-> potom polozim a necham tak 2 hodiny. Funguje vyborne s Kodak Tri-X(120) exp. ako 400 aj 800 a s Efke 25 ako 25.
pri tom Tri-X exp ako 800 je to dost zrnite, ale mne sa to pacilo
ked chcem trochu kontrastnejsie tak po 1 hodine 5 krat preklopim, odporucam na portrety take tie kde ma clovek takmer bielu tvar
#7
Publikováno 7 November 2013 - 16:45:15
Zjistil jsem to u jednoho tmavšího snímku, když jsem film ze začátku jsem trochu namočil a vývojku zamíchal krátce. Nešlo to skoro poznat na normálních snímcích a asi bych si toho nevšiml, ale když jsem měl velmi tmavý stím, už to na tom znát bylo (foma 400, rodinal 1:100, stand).
Na portréty se mi zdá (ale nedělal jsem srovnání stejnými objektivy) jako lepší stand, než semi-stand.
#8
Publikováno 8 November 2013 - 11:05:10
#9
Publikováno 12 November 2013 - 15:44:39
- Rodinal 1+100
- Větší tank na 2 cívky ale jen s jednou, 500ml roztoku (snaha eliminovat nepravidelné volání)
- předmáčet dle libosti - postup může být různý, cílem je navlhčit emulzi tak, aby do ní snáze pronikla vývojka.
- překlápět intenzivně 1 min. pak nechat stát, ev. překlopit pro klid duše po cca 5min.,vyvolávací doba 50 - 55min pro jakýkoliv film exponovaný na udávané ISO
Filmy: Ilford Pan 400, Kodak Tri-X 400 (na můj vkus trochu moc "edge"), T-Max 400, Rollei Retro 400, Rollei Retro 100, APX 100. Nejvíc se mi líbily výsledky s Ilfordem a Rollei.
U Ilfordu jsem zkoušel doladit zrno askorbátem sodným - na uvedné množství vývojky 1g askorbátu a 0,5g boraxu. Borax redukuje závoj, který jinak vznikne při použití samotného askorbátu. Zrno je pak jemnější, má subjektivně trochu jinou strukturu. Kdyby měl někdo zájem, askorbátu mám 1/4 kila tak se rád podělím.
#10
Publikováno 13 November 2013 - 09:26:36
Přiložený soubor (y)
#11
Publikováno 13 November 2013 - 11:37:19
#12
Publikováno 13 November 2013 - 11:39:20
nepochopiliJste asi nepochopily že tento způsob vyvolávání je právě k ukočírování vysokého kontrastu.To znamená že jsou velký rozdíly mezi světly a stíny.Nechápu co má za význam nekontrastní scénu volat ve standu . Pokud chci vyšší kontrast volám tak jak je vhodno .
#13
Publikováno 13 November 2013 - 12:03:44
A používají se podle potřeby a záměru autora. Stand není na všechno. Při špatném užití budou špatné i výsledky.
#14
Publikováno 13 November 2013 - 12:27:38
#15
Publikováno 13 November 2013 - 12:39:06
#16
Publikováno 13 November 2013 - 15:57:24
pan f+ @25 v r09 od fomy 1+100, hodinka, překlopit 3x na začátku a 1x v polovině vyvolávání. hodně moc kontrastní. zkoušel jsem to jen jednou a fakt mi přišela chuť na další pokusy
#17
Publikováno 15 November 2013 - 15:26:23
Nic proti experimentům to je v pořádku , ale když už používám vyrovnávací vyvolání tak zkouším na filmu kde mám exponovaný hóódně kontrastní scény. Pak mi to něco přinese v další práci.
Dobrá poznámka, jde o to mít na paměti už při focení, že budu vyvolávat stand. Nejde jen o kontrast samotné scény, ale i použitou optiku a typ filmu. Např. s Rollei Retro jsem měl zkušenost, že stand vytáhl více detailů ve stínech a přitom i při málo kontrastních scénách nebyl negativ placatý.
#18
Publikováno 21 November 2013 - 20:47:00
Přiložený soubor (y)
#19
Publikováno 10 July 2014 - 18:13:42
Mám drobný problém. Semi-stand development ve fomadon excel (Xtol) 1+3. Jaký čas byste doporučovali? Pro fomu 100 2x 9x12 byla hodina a půl s jednou agitací v polovině času ideální, ale foma 400 kinofilm, tam to bylo stejnou technikou moc. Teplota cca 18 stupňů. Nezkoušel to někdo, nebo něco podobného?
#20
Publikováno 17 July 2014 - 23:42:49
Tak první kinofilmový pokus se standem a Xtolem (respektive excel od fomy), co dal dobré výsledky. Negativy pěkně prokreslené, žádné pruhy, které se občas u kinofilmu při standu vyskytují.
75ml excelu + 1ml rodinalu doplnit do 400 ml vodou při 18 stupních po důkladném přednamáčení první necelou minutu hýbat, pak lehce pohnout po dvou minutách a po dalších dvou znovu, ale opravdu jen slabě zakroužit. Za hodinuby to mělo být. Bez filtru mám na jedné fotce jak viditelné mraky při přímém slunečním světle i viditelné kontury v docela tmavých stínech.
Jde o lehce upravený recept, co koluje internetem.
#21
Publikováno 19 July 2014 - 12:40:46
Vážení kolegové, FOMA 100 (formát 4x5"), exponováno ISO 50, 4 listy filmu ve vývojnici JOBO 2513. Přednamáčení filmu s jednou výměnou po dobu 5min, teplota všech lázní 20°C, poté RODINAL 1:200-( 12ml + 1200ml vody - důkladně promícháno v magnetické míchačce (IKA-COMBIMAG RET) -20minut, doba vyvolání 120min, překlápění prvních 30s a následně vždy 1x mírný pohyb po dobu 5s v započaté 20., 40., 60., 80.,100.minutě (prvních 30s+dělených 25s) cíl - h r a n o v á ostrost. Přerušení vodou s výměnou a několika překlopeními, následně ustálení v TF-3, ředěném 1+ 4 v rozsahu 3 - 5 min, vždy se stálým pohybem překlápěním po dobu 1.minuty a následně vždy po 30s v 3.- 4.- 5.minutě. Doba ustálení filmu by neměla překročit trojnásobek času, nutného k vybělení exponované části negativu. Jedna kapka ustalovače na emulzi a stopky postačí ke stanovení optimální doby ustálení bez rizika degradace stínů a maximálních světel negativu. Doba bezpečného ustálení se pohybuje v rozmezí 2 - 7min. Kodak doporučuje časy od 5 do 10min. Emulze negativu je po dlouhé době zpracování velmi citlivá na jakýkoli mechanický zásah, vážený ustalovač TF-3 není utvrzující! Je proto nezbytná maximální opatrnost při jakékoli manipulaci s negativy 4x5". K jejich zavěšení důkladném vypírání s opakovanou výměnou lázně ( JOBO CPE2+ ) používám závěsné klipy s hroty JOBO 3524.
Jelikož nejsem jako amatér vázán technicky časově podloženou normou, přesto věnuji ustálenému postupu zpracování maximální pozornost. Pokud není potřebný dostatečný časový prostor a klid na soustředěnou práci - n e p r a c u j i. Po usušení kontakty a archivace vždy v jednotlivých párech - negativ 4x5" + kontakt v archivačních listech HAMA 2244. Na jednom listu - 2ks negativů.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#22
Publikováno 28 September 2016 - 16:38:47
Drazi pratele,
zaradim to sem, ostatni vlakna o standu jsem take cetl. Budu zkouset delat kino Kodak TRI-X 400 - push na 6400 (je to pokus v planu do budoucna je maximalne 3200), volat standem. Premyslim nad rodinalem (proste jedu rodinal na vse, jsem na nej zvykly) 1+100, na 2,5 hodiny pri 20 stupnich "semi" stand. Myslite ze je to dostatecny cas? Nebo doporucujete vymenu chemie behem procesu? Jsem na to zvedavy.
Diky za napady
Mlok
#23
Publikováno 28 September 2016 - 16:44:33
dd-x
#24
Publikováno 28 September 2016 - 21:13:14
doplnek, spatne jsem formuloval tu vetu premyslim nad casem a redenim rodinalu, ne nad jeho pouzitim vicemene roky pouzivam jen rodinal a chci to tak zachovat Takze ma uvaha se tyka hlavne casu pri tom redeni 1+100.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních