Přejít na obsah


Fotka

Stand development a semi-stand development

stand semi-stand development

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
23 odpovědí na toto téma

#1 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 7 November 2013 - 14:15:33

Zakládám tohle vlákno, aby si mohli vyznavači této techniky a ti, co s ní rádi experimentují, vyměňovat zkušenosti.

Moje zkušenosti jsou převážně kladné, stand a občas semi-stand používám s rodinalem 1:100 (hodina a půl, respektive 30+30 minut) při počátečních 18 stupních stupních celsia. Dávám pre-soak , s dvěma vodami, každé dvě, tři minuty. Pak vývojku ve vývojnici minutu naklápím (nepřeklápím) a minutu s ní krouživými pohyby hýbu. Pak krátký pohyb po třech minutách, důležité pro kinofilm.

Nechávám stát při pokojové teplotě.

Používám pro film, který jsem fotil přesně tak, jak mi radila technologie, to zmanemá stovku, exponovanou jako stovku, dvoustovku jako dvoustovku a 400 jako 400. Černobílé i barvu pro cross.

Pokud někdo z vás stand zkoušel nebo zkouší, nechť se podělí o svoj zkušenosti, případně se pochlubí svými zkušenostmi, či si postěžuje na věci, které se jim při experimentech s touto metodou udály.
  • 0

#2 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 7 November 2013 - 14:34:13

http://www.temnakomo...and#entry467056
  • 0

#3 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,787 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1,285

Publikováno 7 November 2013 - 14:35:18

jak pravil bzenčák.
  • 0

#4 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 7 November 2013 - 14:44:24

Bzenečákem odkazované vlákno je specializované na dva typy filmů, které jdou obecně ve standu pohodlněji a navíc jen na jednu jedinou vývojku. Když tu bude někdo chtít vyzkoušet stand, dejme tomu v xtolu na kino, má to psát do diskuze o svitcích a planech + rodinal?
  • 0

#5 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 7 November 2013 - 15:00:37

Jen jsem chtěl vyhovět zkušenostma které už tu jsou. Další zkušenosti jsou vřele vítány.
  • 0

#6 samusko

samusko

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 501 příspěvků(y)
Reputace: 149

Publikováno 7 November 2013 - 15:22:58

tak ja teda zacnem.

Adox Adonal;1+300;2h;pre-soak->prvych 30sec preklapanie-> potom polozim a necham tak 2 hodiny. Funguje vyborne s Kodak Tri-X(120) exp. ako 400 aj 800 a s Efke 25 ako 25.

pri tom Tri-X exp ako 800 je to dost zrnite, ale mne sa to pacilo


ked chcem trochu kontrastnejsie tak po 1 hodine 5 krat preklopim, odporucam na portrety take tie kde ma clovek takmer bielu tvar
  • 0

#7 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 7 November 2013 - 16:45:15

V případě kinofilmu (hlavně u cross procesu z barevného negativu v rodinalu, kde to pak vychází extrémně tmavé) je lepší semi-stand a pořádně přednamočit a s vývojnicí po nalití vývojky radši hýbat o minutku dýl. Dost se tím omezí riziko pruhů přes film.

Zjistil jsem to u jednoho tmavšího snímku, když jsem film ze začátku jsem trochu namočil a vývojku zamíchal krátce. Nešlo to skoro poznat na normálních snímcích a asi bych si toho nevšiml, ale když jsem měl velmi tmavý stím, už to na tom znát bylo (foma 400, rodinal 1:100, stand).

Na portréty se mi zdá (ale nedělal jsem srovnání stejnými objektivy) jako lepší stand, než semi-stand.
  • 0

#8 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 89

Publikováno 8 November 2013 - 11:05:10

Motorbiker, díky za založení vlákna. Já jsem stand taktéž používal a hodlám to zase oprášit, neb je to pohodlné a snad i konzistentní. Přednamáčení jsem obvykle nedělal, proto bych se chtěl zeptat, zda nemá někdo srovnání, jak to vypadá bez a s. Pod článkem o pyrovodách od Bzenčáka jsem se zmínil, že se mi občas na svitkovém fimu stalo, že spodní polovina byla vyvolána více, než vrchní. A to jsem vývojku opravdu řádně promíchal. Jediný film, který se mi standem nepovedlo ukočírovat byl zatím Adox CMS 20, který je opravdu velmi kontrastní a na který jsem musel vzít velmi zředěný Caffenol. V něm by by mělo jít stojatě vyolávat mimochodem také velmi dobře. Těším se na další příspěvky.
  • 0

#9 seydou

seydou

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 26

Publikováno 12 November 2013 - 15:44:39

Jednu dobu jsem vyvolával jedině stand s Rodinalem a vysledky se mi libily, fotil jsem tehdy výhradně na kino. Zde je můj recepis

- Rodinal 1+100
- Větší tank na 2 cívky ale jen s jednou, 500ml roztoku (snaha eliminovat nepravidelné volání)
- předmáčet dle libosti - postup může být různý, cílem je navlhčit emulzi tak, aby do ní snáze pronikla vývojka.
- překlápět intenzivně 1 min. pak nechat stát, ev. překlopit pro klid duše po cca 5min.,vyvolávací doba 50 - 55min pro jakýkoliv film exponovaný na udávané ISO

Filmy: Ilford Pan 400, Kodak Tri-X 400 (na můj vkus trochu moc "edge"), T-Max 400, Rollei Retro 400, Rollei Retro 100, APX 100. Nejvíc se mi líbily výsledky s Ilfordem a Rollei.

U Ilfordu jsem zkoušel doladit zrno askorbátem sodným - na uvedné množství vývojky 1g askorbátu a 0,5g boraxu. Borax redukuje závoj, který jinak vznikne při použití samotného askorbátu. Zrno je pak jemnější, má subjektivně trochu jinou strukturu. Kdyby měl někdo zájem, askorbátu mám 1/4 kila ;-) tak se rád podělím.
  • 0

#10 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 89

Publikováno 13 November 2013 - 09:26:36

Tak jsem včera vyzkoušel stand Fomapanu 100 ve svitku, foceneho uplne od oka s odhadovanou expozici ve starem Rolleflexu bez antireflexnich vrstev. Vsechny policka jsou velmi podobne vyvolana, negativ je dost kryty. Zatim pridavam surovy sken negativu bez jakychkoli uprav (expozice byla tedy nastavena automaticky softwarem, ale na kontrast, gamma a dalsi veci jsem nesahl). Vyvojka byl Caffenol C-L, přednamočení cca 5 minut, pak 10x překlopení a pak 60 minut stát při pokojové teplotě. Teplota vývojky 22°C. Výsledek je spíše méně kontrastní, zatím dodávám sken negativu, až udělám, přidám i sken pozitivu pro srovnání. Zatím se mi to dost líbí, uvidíme, až to nazvětšuju, nejspíš trošku přitvrdím s kontrastem.

Přiložený soubor (y)


  • 0

#11 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 86

Publikováno 13 November 2013 - 11:37:19

Jste asi nepochopily že tento způsob vyvolávání je právě k ukočírování vysokého kontrastu.To znamená že jsou velký rozdíly mezi světly a stíny.Nechápu co má za význam nekontrastní scénu volat ve standu . Pokud chci vyšší kontrast volám tak jak je vhodno . :roll:
  • 0

#12 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 86

Publikováno 13 November 2013 - 11:39:20

Jste asi nepochopily že tento způsob vyvolávání je právě k ukočírování vysokého kontrastu.To znamená že jsou velký rozdíly mezi světly a stíny.Nechápu co má za význam nekontrastní scénu volat ve standu . Pokud chci vyšší kontrast volám tak jak je vhodno . :roll:

nepochopili
  • 0

#13 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 13 November 2013 - 12:03:44

Asi by stálo za připomenutí, že vývojky jsou rozděleny podle jejich vlastností například na ostré, jemnozrnné, vyrovnávací ...
A používají se podle potřeby a záměru autora. Stand není na všechno. Při špatném užití budou špatné i výsledky.
  • 1

#14 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 89

Publikováno 13 November 2013 - 12:27:38

Ano, je pravda, že stand není na všechno. Já jsem často bojoval s příliš kontrastnímy negativy, proto občas zkouším stand. Navíc je tam velká rezistence k špatně naexponovaným snímkům, stand to většinou vyvolá tak, že to jde nazvětšovat s velkou tolerancí k pod a přeexpozici. Například použitelné výsledky z TriX naexponovaný na bezmála 12800 ISO v ředěném Rodinalu, viz Google. Protože jsem si nebyl jistý, jestli jsem film naexponoval správně, zvoli jsem stand. Tohle byl navíc první můj pokus s touhle kombinací film-vývojka-stand, prostě mě zajímalo, jak to jde dohromady. Fomapan jsem v Caffenolu již s úspěchem vyvolal klasicky, další krok byl stand. Byl jsem zvědavý, za budou nějaké hranové efekty, jak bude kontrast potlačen, jak bude vypadat zrno apod. Navíc jsem si i myslel, že by to mohlo někoho třeba i zajímat. Z tohohle Rolleiflexu snímky vychází vždy trochu měkčí (myslím kontrast), než z modernějších strojů. Bzenčáku, já samozřejmě beru tvojě dělení, a také bych se chtěl jednou dostat do situace, že si podle toho, co a jak jsem fotil, zvolím vývojku a další podmínky a dostanu, to co chci. Tak daleko ještě nejsem, je to moc parametrů a nedá se to nahnat jinak než praxí. Taky by to znamenalo, že přestanu experimentovat s filmy a vývojkami (což mě prostě baví) a ustálím se na jedné kombinaci, tam teď mířím, ale hledám právě tu kombinaci:-).
  • 0

#15 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 86

Publikováno 13 November 2013 - 12:39:06

Nic proti experimentům to je v pořádku , ale když už používám vyrovnávací vyvolání tak zkouším na filmu kde mám exponovaný hóódně kontrastní scény. Pak mi to něco přinese v další práci. :)
  • 0

#16 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,400 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 297

Publikováno 13 November 2013 - 15:57:24

tak také něco přidám. pan f+ @25 v 510-pyro 1+500, hodinka. na začátku 3x překlopit a pak 1x po 10-15 minutách (jinak vznikají bromidové pruhy). nádhera. málo kontrastní scény jsou pak až trošku moc měkké, ale jinak výborná kombinace
pan f+ @25 v r09 od fomy 1+100, hodinka, překlopit 3x na začátku a 1x v polovině vyvolávání. hodně moc kontrastní. zkoušel jsem to jen jednou a fakt mi přišela chuť na další pokusy
  • 0

#17 seydou

seydou

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 26

Publikováno 15 November 2013 - 15:26:23

Nic proti experimentům to je v pořádku , ale když už používám vyrovnávací vyvolání tak zkouším na filmu kde mám exponovaný hóódně kontrastní scény. Pak mi to něco přinese v další práci. :)


Dobrá poznámka, jde o to mít na paměti už při focení, že budu vyvolávat stand. Nejde jen o kontrast samotné scény, ale i použitou optiku a typ filmu. Např. s Rollei Retro jsem měl zkušenost, že stand vytáhl více detailů ve stínech a přitom i při málo kontrastních scénách nebyl negativ placatý.
  • 0

#18 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 89

Publikováno 21 November 2013 - 20:47:00

Tak jsem tady s tím pozitivem. V reálu vypadá fotka moc pěkně, líbí se mi její tonalita, byť možná není tak šťavnatá, jako původní sken negativu.Je to na matném multigradačním barytu. Musím se prostě ještě hodně učit:-).

Přiložený soubor (y)


  • 0

#19 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 10 July 2014 - 18:13:42

Mám drobný problém. Semi-stand development ve fomadon excel (Xtol) 1+3. Jaký čas byste doporučovali? Pro fomu 100 2x 9x12 byla hodina a půl s jednou agitací v polovině času ideální, ale foma 400 kinofilm, tam to bylo stejnou technikou moc. Teplota cca 18 stupňů. Nezkoušel to někdo, nebo něco podobného?


  • 0

#20 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 17 July 2014 - 23:42:49

Tak první kinofilmový pokus se standem a Xtolem (respektive excel od fomy), co dal dobré výsledky. Negativy pěkně prokreslené, žádné pruhy, které se občas u kinofilmu při standu vyskytují.

 

75ml excelu + 1ml rodinalu doplnit do 400 ml vodou při 18 stupních po důkladném přednamáčení první necelou minutu hýbat, pak lehce pohnout po dvou minutách a po dalších dvou znovu, ale opravdu jen slabě zakroužit. Za hodinuby to mělo být. Bez filtru mám na jedné fotce jak viditelné mraky při přímém slunečním světle i viditelné kontury v docela tmavých stínech.

 

Jde o lehce upravený recept, co koluje internetem.


  • 0

#21 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,251 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 19 July 2014 - 12:40:46

Vážení kolegové, FOMA 100 (formát 4x5"), exponováno ISO 50, 4 listy filmu ve vývojnici JOBO 2513. Přednamáčení filmu s jednou výměnou po dobu 5min, teplota všech lázní 20°C, poté RODINAL 1:200-( 12ml + 1200ml vody - důkladně promícháno v magnetické míchačce (IKA-COMBIMAG RET) -20minut, doba vyvolání 120minpřeklápění prvních 30s a následně vždy 1x mírný pohyb po dobu 5s v započaté 20., 40., 60., 80.,100.minutě (prvních 30s+dělených 25s) cíl - h r a n o v á ostrost. Přerušení vodou s výměnou a několika překlopeními, následně ustálení v TF-3, ředěném 1+ 4 v rozsahu 3 - 5 min, vždy se stálým pohybem překlápěním po dobu 1.minuty a následně vždy po 30s v 3.- 4.- 5.minutě. Doba ustálení filmu by neměla překročit trojnásobek času, nutného k vybělení exponované části negativu. Jedna kapka ustalovače na emulzi a stopky postačí ke stanovení optimální doby ustálení bez rizika degradace stínů a maximálních světel negativu. Doba bezpečného ustálení se pohybuje v rozmezí 2 - 7min. Kodak doporučuje časy od 5 do 10min. Emulze negativu je po dlouhé době zpracování velmi citlivá na jakýkoli mechanický zásah, vážený ustalovač TF-3 není utvrzující! Je proto nezbytná maximální opatrnost při jakékoli manipulaci s negativy 4x5". K jejich zavěšení důkladném vypírání s opakovanou výměnou lázně ( JOBO CPE2+ ) používám závěsné klipy s hroty JOBO 3524. 

Jelikož nejsem jako amatér vázán technicky časově podloženou normou, přesto věnuji ustálenému postupu zpracování maximální pozornost. Pokud není potřebný dostatečný časový prostor a klid na soustředěnou práci - n e p r a c u j i. Po usušení kontakty a archivace vždy v jednotlivých párech - negativ 4x5" + kontakt v archivačních listech HAMA 2244. Na jednom listu - 2ks negativů.

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#22 Mlok1327332595

Mlok1327332595

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 118 příspěvků(y)
  • LocationPraha 6
Reputace: 5

Publikováno 28 September 2016 - 16:38:47

Drazi pratele,

 

zaradim to sem, ostatni vlakna o standu jsem take cetl. Budu zkouset delat kino Kodak TRI-X 400 - push na 6400 (je to pokus v planu do budoucna je maximalne 3200), volat standem. Premyslim nad rodinalem (proste jedu rodinal na vse, jsem na nej zvykly) 1+100, na 2,5 hodiny pri 20 stupnich "semi" stand. Myslite ze je to dostatecny cas? Nebo doporucujete vymenu chemie behem procesu? Jsem na to zvedavy.

 

Diky za napady

 

Mlok


  • 0

#23 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,828 příspěvků(y)
Reputace: 2,300

Publikováno 28 September 2016 - 16:44:33

dd-x


  • 0

#24 Mlok1327332595

Mlok1327332595

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 118 příspěvků(y)
  • LocationPraha 6
Reputace: 5

Publikováno 28 September 2016 - 21:13:14

doplnek, spatne jsem formuloval tu vetu :-) premyslim nad casem a redenim rodinalu, ne nad jeho pouzitim vicemene roky pouzivam jen rodinal a chci to tak zachovat :-) Takze ma uvaha se tyka hlavne casu pri tom redeni 1+100. 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních