Barevný papír
#1
Publikováno 7 prosinec 2013 - 11:02:51
nemáte někdo z okolí Prahy zbytek barevného papíru na odprodej? Dostal jsem se k chemii a chtěl bych si něco zkusit nazvětšovat. Nebo případně co je dobré koupit v ringfotu. V jejich popisu se moc nevyznám Např. fuji papír CA 17,8 x 90 G lesk. To je jako role 17,8 cm x 90 cm?
Díky za info.
style="color: rgb(153, 0, 0); font-size: 1.6363em; margin: 0px 0px 11px; font-weight: normal; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif;">
#2
Publikováno 7 prosinec 2013 - 11:50:31
#3
Publikováno 7 prosinec 2013 - 11:59:36
#4
Publikováno 25 únor 2019 - 06:01:32
Prosímvás, musím ještě jednou... Někde mi tu Keko poradil, že fotopapír pro RA-4 Fuji s povrchem "S" je velvet. Prostě takový ten zvrásněný povrch. CHtěl jsem koupit roli, ale prodejce mi totok zase dementoval, že "S" není o povrchu.. Už jsem z toho jelen. Je možné, aby mně někdo skutečně definitivně řekl, jak se označuje v barevných papírech pro RA-4 takový ten zvrásněný povrch??.)) Poradili mi už několikrát tak, že mám doma metalic, rastr, ale neeee asi ten VELVET. Ono to taky kupovat na zkoušku po rolích není finančně velká zábava:)
#5
Publikováno 25 únor 2019 - 16:33:01
Fujicolor Crystal Archive Paper
L - Lustre (takova perlicka)
G - Glossy klasika lesk
Rastr ma Kodak (je to tusim oznaceni Silk - Y) / takove male jak hexagony
Jinak u kodaku je to tusim
E - lustre (podobna perlicka jako u fuji L, akorat trosku hrubsi)
F - Glossy - lesk jak cyp
Jediny matt co se mi dostal do ruky jakoze opravdu MATT, bez perlicek a struktur je Kodak ROYAL MATT - N
Potom mam este jakesi stare Fuji - co kdysi brala od Fuji foma .... a to je - oznaceni M nebo FM uz netusim..a to je taky normalni matt bez struktury
#6
Publikováno 25 únor 2019 - 17:43:56
Tož díky:)
#7
Publikováno 8 březen 2019 - 19:28:32
Ak by niekto chcel - našla som pri upratovaní ešte nerozbalené balenie Fomacolor PM32, 50 ks 12,7 x 17,8 cm, lesklý, pro maskovaný film. Exp. 1/1992, spracovatelský proces EP-2 nebo užití Fomacolor Set SM32. Vymením za zväčšeninu.
#8
Publikováno 8 březen 2019 - 22:17:52
Ak by niekto chcel - našla som pri upratovaní ešte nerozbalené balenie Fomacolor PM32, 50 ks 12,7 x 17,8 cm, lesklý, pro maskovaný film. Exp. 1/1992, spracovatelský proces EP-2 nebo užití Fomacolor Set SM32. Vymením za zväčšeninu.
Toto si nechaj do muzea fotografie.
Neviem, ci je to este pouzitelne.
#9
Publikováno 9 březen 2019 - 07:15:28
Bohužel už k ničemu ty papíry nejsou, něco jsem na ně zkoušel, ale ani po tří minutovém osvitu se téměř nic nekonalo. Jenom slaboučké, sotva viditelné kontury čehosi. Škoda, papíry dříve neměly ještě ten digi šmour.
#10
Publikováno 9 březen 2019 - 20:18:19
Bohužel už k ničemu ty papíry nejsou, něco jsem na ně zkoušel, ale ani po tří minutovém osvitu se téměř nic nekonalo. Jenom slaboučké, sotva viditelné kontury čehosi. Škoda, papíry dříve neměly ještě ten digi šmour.
v RA4 tam byl slaby naznak kresby ale pak sem je dal pokusne co C-41 a jel z toho jak natonovany tyrkys...kontrast celkem ok...ale barvy minimum... je to tak akorat do muzea no
#11
Publikováno 9 březen 2021 - 12:44:51
Ahoj,
poradi mi nekdo, kde se daji koupit RA4 papiry, nejlepe listy???
#12
Publikováno 9 březen 2021 - 13:02:31
fotoimpex a macodirect má v nabídce balení listů i rolí
případně se poptat v nějaké laboratoři - namátkou Béfoto jsou velice ochotní pomoci
#13
Publikováno 9 březen 2021 - 13:37:13
Zde: https://fotomaterial...rebny-fotopapir
Mám 100 ks Fuji CA DP II lesk 30x24, celé to asi nevyužiji, takže pokud potřebuješ menší množství, můžu se rozdělit.
#14
Publikováno 9 březen 2021 - 20:28:13
Zde: https://fotomaterial...rebny-fotopapir
Mám 100 ks Fuji CA DP II lesk 30x24, celé to asi nevyužiji, takže pokud potřebuješ menší množství, můžu se rozdělit.
.. to bych byl asi rad. Ale jeste nemam na barevnej proces potrebnej hardware, cili to nehori. Jak je to s expiraci? Koukal jsem na netu, ze se daji sehnat za velmi peknou cenu role, ale jsou nekolik let stary a tak nevim jestli by to nebylo na prd.
#15
Publikováno 9 březen 2021 - 21:16:17
Zde: https://fotomaterial...rebny-fotopapir
Mám 100 ks Fuji CA DP II lesk 30x24, celé to asi nevyužiji, takže pokud potřebuješ menší množství, můžu se rozdělit.
.. to bych byl asi rad. Ale jeste nemam na barevnej proces potrebnej hardware, cili to nehori. Jak je to s expiraci? Koukal jsem na netu, ze se daji sehnat za velmi peknou cenu role, ale jsou nekolik let stary a tak nevim jestli by to nebylo na prd.
V pohodě, já jsem na tom podobně, u mě to taky nehoří. Až budeš potřebovat, napiš. Je to čerstvé, neotevřené, koupil jsem to před 3 měsíci ve zmíněném ešopu, mám to teď uložené v chladu. Řeže a balí to nějaká firma z rolí, v listech to Fuji myslím ani nevyrábí. S exp. papíry nemám zkušenost.
#16
Publikováno 9 březen 2021 - 21:22:51
Zde: https://fotomaterial...rebny-fotopapir
Mám 100 ks Fuji CA DP II lesk 30x24, celé to asi nevyužiji, takže pokud potřebuješ menší množství, můžu se rozdělit.
.. to bych byl asi rad. Ale jeste nemam na barevnej proces potrebnej hardware, cili to nehori. Jak je to s expiraci? Koukal jsem na netu, ze se daji sehnat za velmi peknou cenu role, ale jsou nekolik let stary a tak nevim jestli by to nebylo na prd.
V pohodě, já jsem na tom podobně, u mě to taky nehoří. Až budeš potřebovat, napiš. Je to čerstvé, neotevřené, koupil jsem to před 3 měsíci ve zmíněném ešopu, mám to teď uložené v chladu. Řeže a balí to nějaká firma z rolí, v listech to Fuji myslím ani nevyrábí. S exp. papíry nemám zkušenost.
Jedna firma nabizi Fuji CA v roli za neskutecne atraktivni cenu. Dotazal jsem se na expiraci, pry ji Fuji neuvadi, ale kupovane jsou v r. 2013. Tak jestli uz nebude po nich. Pry pak nejsou bile, ale nejak zloutnou. BTW ty tedy zvetsujes barvu? V cem to vyvolavas? Nejakej procesor, buben nebo misky?
#17
Publikováno 9 březen 2021 - 21:35:00
Já s tím žádné zkušenosti nemám. Barvu zatím nedělám, ale chci ji zkusit. Koupil jsem ty papíry, mám sehnané chemikálie (lázně si namíchám). Ještě musím dodělat tu barevnou LED hlavu (: Myslel jsem, že ji budu mít hotovou dřív, proto ty papíry mám už pár měsíců připravené. Chci to zkusit v miskách, při 20 °C.
#18
Publikováno 10 březen 2021 - 08:36:52
Já s tím žádné zkušenosti nemám. Barvu zatím nedělám, ale chci ji zkusit. Koupil jsem ty papíry, mám sehnané chemikálie (lázně si namíchám). Ještě musím dodělat tu barevnou LED hlavu (: Myslel jsem, že ji budu mít hotovou dřív, proto ty papíry mám už pár měsíců připravené. Chci to zkusit v miskách, při 20 °C.
aha ... tak to me zajima
#19
Publikováno 10 březen 2021 - 10:12:39
. Chci to zkusit v miskách, při 20 °C.
aha ... tak to me zajima
Mě taky. Ale podle internetových ohlasů by to mělo jít.
#20
Publikováno 12 březen 2021 - 18:25:20
Barva pri 20cce jde... ma to par nevyhod a krom jedne polovicni-nevyhody a to, ze to dava trosku chladnejsi tony... coz nekdo nemusi brat jako nevyhodu...
1. je to ve tme v miskach
2. casy sou dlouhe
3. je to celkem sracka to cuchat (nahnuty nad miskou), takze doporucuji naky respik nebo pravidelne vetrat, umi se z toho pekne motat hlava
Jestli si chcete barvu jen zkusit... proc ne
Pro serioznejsi praci to chce Rotacni Jobku, Nova sloty nebo processor. U posledniho zmineneho pocitejte, ze kdyz nebudete casto protacet jak chemku, tak cisteni tak valce, tak vam chcipne...je delan na vetsi objemy...a ne 1x za 14 dnu dve fotky a spat
Co se tyka stari papiru tu davejte majzla.... neni to absolutne stejne jak u cernobilych, ty vam i +10 let vydrzi v cajku...
Barevne papiry starnou docela rychle... jeste kdyz jim nedavate dobre podminky (chlad a vlhkost) jen nervat do lednice, chladici vitrina max.
Co znamena starnou... tak jak pise popmar zloutnou jak svina a to uz treba po 2 letech... opet vyhoda nevyhoda... neztraci se tomu barvy ani kontrast ale misto bile to mate jak pochcane... cim starsi tim horsi... takze kdyz to nedate do bile pasparty tak to nerazi
#21
Publikováno 12 březen 2021 - 18:34:30
Jinak kdybyste zkusit naky papir na test dejte vedet, mrknu co mam.
#22
Publikováno 13 březen 2021 - 13:37:18
Mám 30x40, ale prošlé. Udělal jsem dost barevných fotek, ale při teplotě 20 stupňů by jsem žádný výsledek neočekával. V poslední době mám cukání si zasejc barvu zkusit, ale na materiál z minilabu. Má někdo nějaké zkušenosti s tímto. materiálem z labu zpracovávaného pod zvětšovákem??
#23
Publikováno 13 březen 2021 - 15:22:17
Sám jsem už dělal jen Ilford, Kodak a Fuji na 33-38°C.
#24
Publikováno 13 březen 2021 - 22:41:43
Barvu na papíry z labu dělal tenhle člověk.Známe ho ze srazu flexaret ale nevím jestli je na temný?Zkoušel jsem ti psát soukromou zprávu ale vrací se to zpět.
Mám 30x40, ale prošlé. Udělal jsem dost barevných fotek, ale při teplotě 20 stupňů by jsem žádný výsledek neočekával. V poslední době mám cukání si zasejc barvu zkusit, ale na materiál z minilabu. Má někdo nějaké zkušenosti s tímto. materiálem z labu zpracovávaného pod zvětšovákem??
Přiložený soubor (y)
#25
Publikováno 15 březen 2021 - 06:59:29
Yes to je Radek, netusim ci je na temne napisu mu.
Ale dela taky v "lepenych" NOVA slotech pri vyssi teplote. Ne pri pokojovce
Neska uz mate jen papiry z labu....a to co se reze do krabic je stejne z minilabove role... ono nejde tak o to esi je to papir z labu nebo neni to papir z labu, vec je takova ze je uz uzpusoben pro minilabovy osvit... coz ale nebrani praci pod zvetsovakem, jen ty vysledky se mohou lisit jak stari "pardalove" povidaji.
Barvu na papíry z labu dělal tenhle člověk.Známe ho ze srazu flexaret ale nevím jestli je na temný?Zkoušel jsem ti psát soukromou zprávu ale vrací se to zpět.
Mám 30x40, ale prošlé. Udělal jsem dost barevných fotek, ale při teplotě 20 stupňů by jsem žádný výsledek neočekával. V poslední době mám cukání si zasejc barvu zkusit, ale na materiál z minilabu. Má někdo nějaké zkušenosti s tímto. materiálem z labu zpracovávaného pod zvětšovákem??
#26
Publikováno 15 březen 2021 - 07:10:22
#27
Publikováno 15 březen 2021 - 08:01:05
Pokud jde o papiry tak par ceskych prodejcu prolaby prodává se slevou občas prošlé zásoby nebo kouknout na ebay lehce prošlé tam taky bývají třeba z německa za pár drobných
Jo .. nasel jsem super nabidku, ale je to skoro 10 let stary a tak uz to asi nebude uplne ok, jak bylo i zde napsano ...
#28
Publikováno 15 březen 2021 - 08:49:23
Barvu na papíry z labu dělal tenhle člověk.Známe ho ze srazu flexaret ale nevím jestli je na temný?Zkoušel jsem ti psát soukromou zprávu ale vrací se to zpět.
Mám 30x40, ale prošlé. Udělal jsem dost barevných fotek, ale při teplotě 20 stupňů by jsem žádný výsledek neočekával. V poslední době mám cukání si zasejc barvu zkusit, ale na materiál z minilabu. Má někdo nějaké zkušenosti s tímto. materiálem z labu zpracovávaného pod zvětšovákem??
To je RHx, jestli se nemýlím.
#29
Publikováno 15 březen 2021 - 09:39:52
Mám Kodak Professional SUPRA III, 30,5 x 40,5 cm. ( 40 listů )
Prodám, nebo vyměním za černobílé.
Přiložený soubor (y)
#30
Publikováno 15 březen 2021 - 16:44:54
Barevné papíry jsem v posledních letech nakupoval rychle a zběsile, protože jsem chtěl navázat na staré dobré pěkné přirozené barvy z analogových fotolabů. Fotek jsem nadělal tuny na všechny možné papíry, ale někde je tam limit. Dodnes nevím čím přesně je daný. Nedostanete na žádný papír plnou škálu barev. Vždy to jde někam k jedné převládající barvě nebo škále barev. Výhodu má ten, kdo je expresivnější vyvolávač jako RED, neboť si najde vždy řešení. My staromilci chceme trávu zelenou, oblohu modrou, vlčí mák červený. Tak jsem v průběhu let nakoupil všechny možné myslitelné role, Ebaj vykupoval týden co týden. Dělal na staré nebo současné papíry, ale nepřekročíte holt ten rubikon určité výseče barevného spektra. To co sken dokáže za pár vteřin, v komoře to nevyleze. Obecně jsou staré papíry tak okolo 10 roků ještě velmi dobře použitelné, jako zde nabízí Josef38, mají ještě tu analogovější kresbu, ale papír už je prostě žlutý, to je jistý. Zvláště ty starší Kodak Proffesional Endura v matu jsou moc pěkný. Ty si ještě s tím mým popisovaným barevným spektrem dokáží poradit velmi pěkně. Třeba taková červeň vlčích máků je neuvěřitelně sytá a svítivá. Ovšem zase, celkový dojem obrázku je oproti té správné expoziční rovině již zatemnělý a méně kontrastní. Barvy jsou v tomto provedení pořád unikátní, protože na současné papíry to nedostanete ani omylem. Současné papíry oproti těm starým jsou takové jednotně vysterilizované, mají snahu ukázat realitu, ale emotivně zaostávají. Současné Kodaky Premiery jsou jak v matu tak v lesku až nadstandardně barevně syté, ovšem nemůžu se u nich zase zbavit nepříjemného "hrachového" zabarvení v trávě, ve žluté apod. Fuji papíry jsou obecně všechny dobře filtrovatelné, ale trpí oproti Kodakům určitou sterilností, mají však realističtější vyznění barevného prostoru. Zkusil jsem i čínské Lucky paper, jsou syté, táhnou ale do takové holyvůd filmové modré, oranžovou aby člověk pohledal. Proto jsem vlastně velmi zvědavý, co se mistrům LEDkařům podaří s tím barevným spektrem směrem k papírům vymyslet. Držím palce. Všechny informace moje o papírech jsou čistě subjektivní a vůbec si nedělají žádný prostor k obecným platným skutečnostem.))
#31
Publikováno 15 březen 2021 - 17:36:33
Barevné papíry jsem v posledních letech nakupoval rychle a zběsile, protože jsem chtěl navázat na staré dobré pěkné přirozené barvy z analogových fotolabů. Fotek jsem nadělal tuny na všechny možné papíry, ale někde je tam limit. Dodnes nevím čím přesně je daný. Nedostanete na žádný papír plnou škálu barev. Vždy to jde někam k jedné převládající barvě nebo škále barev. Výhodu má ten, kdo je expresivnější vyvolávač jako RED, neboť si najde vždy řešení. My staromilci chceme trávu zelenou, oblohu modrou, vlčí mák červený. Tak jsem v průběhu let nakoupil všechny možné myslitelné role, Ebaj vykupoval týden co týden. Dělal na staré nebo současné papíry, ale nepřekročíte holt ten rubikon určité výseče barevného spektra. To co sken dokáže za pár vteřin, v komoře to nevyleze. Obecně jsou staré papíry tak okolo 10 roků ještě velmi dobře použitelné, jako zde nabízí Josef38, mají ještě tu analogovější kresbu, ale papír už je prostě žlutý, to je jistý. Zvláště ty starší Kodak Proffesional Endura v matu jsou moc pěkný. Ty si ještě s tím mým popisovaným barevným spektrem dokáží poradit velmi pěkně. Třeba taková červeň vlčích máků je neuvěřitelně sytá a svítivá. Ovšem zase, celkový dojem obrázku je oproti té správné expoziční rovině již zatemnělý a méně kontrastní. Barvy jsou v tomto provedení pořád unikátní, protože na současné papíry to nedostanete ani omylem. Současné papíry oproti těm starým jsou takové jednotně vysterilizované, mají snahu ukázat realitu, ale emotivně zaostávají. Současné Kodaky Premiery jsou jak v matu tak v lesku až nadstandardně barevně syté, ovšem nemůžu se u nich zase zbavit nepříjemného "hrachového" zabarvení v trávě, ve žluté apod. Fuji papíry jsou obecně všechny dobře filtrovatelné, ale trpí oproti Kodakům určitou sterilností, mají však realističtější vyznění barevného prostoru. Zkusil jsem i čínské Lucky paper, jsou syté, táhnou ale do takové holyvůd filmové modré, oranžovou aby člověk pohledal. Proto jsem vlastně velmi zvědavý, co se mistrům LEDkařům podaří s tím barevným spektrem směrem k papírům vymyslet. Držím palce. Všechny informace moje o papírech jsou čistě subjektivní a vůbec si nedělají žádný prostor k obecným platným skutečnostem.))
Hmmm ... zajimave. Celkem jsem to i pochopil , ale bylo by lepsi to videt. Chtel bych zkusit barvnej proces, ale pokud to ma nejaky zadrhely, tak se o to ani pokouset nebudu. Zajimalo by me jak hodne sterilni je ta sterilita? Na druhou stranu, porad na to nekdo dela ... ze to nebude jako driv, no to asi nebude ... No a LEDky tuhle vec samozrejme nevyresi!!
#32
Publikováno 15 březen 2021 - 17:36:47
Perfektní recenze!
#33
Publikováno 15 březen 2021 - 17:41:06
Děkuji za doplnění informace k papírům. Dost také záleží na tom, jakým procesem se fotografie zhotoví. Osobně jsem měl lepší výsledky v aditivním procesu, než v subtraktivním, není to ale pravidlo. Přidávám sem jednu finální fotku zhotovenou na tomto papíru.
Přiložený soubor (y)
#34
Publikováno 15 březen 2021 - 20:14:47
Popmar - Ale to jsem nechtěl vůbec nikoho nějak otrávit:) Ten hlavní klad, který stejně převyšuje všechno ostatní je to, že máte na papíru analog obrázek přímo z negativu. To samo o sobě je krása kterou nelze žádným skenem překonat. Měl jsem na mysli čistě moje přísně subjektivní hodnocení, proto to na konci příspěvku předešlého zdůrazňuji - vůbec to nemusí platit pro jiné oči, pro jiné vnitřní vnímání jiných lidí. Každopádně rozhodně se pusť do barvy, pokud tě láká, proces je po vychytání různých postupů jednoduchý. Jak jsem zmiňoval REDa - on má fotografie na stejných papírech jako já, stejný zvětšovák, pravda většinou valí v ECN-2, ale ty jeho fotografie mají ohromnou dynamiku, životnost, sílu. Viděl jsem je právě na vlastní voči a ty se mně velmi líbili. Pravda, to své staromilectví tam nenajdu, to ale právě není to rozhodující. A co teprve REDovi středoformáty z Ljubitela!.))
Ano, fotografie se musí vidět, začít to zkoušet, najít si cestu. Já jsem složitý pavouk a jak mám bordel v komoře, tak musím mít svůj pořadek na papíru. A to obnáší hodně těžké hledání. Jiný to nalezne hned, neboť je nastavený prostě jinak. Jde hlavně jak jinak o to ladění barev, ta škála musí na papíru potom oku lahodit, jakmile se člověk přesvědčuje, že to zas není tak zlý, tak si lže. Radost barvy v komoře je v tom, že máte originál unikát obrázek přímo z negativu. V tomto směru garantuji, že z těch cca 10 ti laborek co jsem si nechával schválně dělat na těch špicových labácích nebyla zdaleka žádná kresbou podobná přímému osvitu. Pixely nám to prostě přepodstatní. Ta potíž zůstává v dosažení zmiňované široké škály barevnosti tak, jak to umí skenr. Dřív to v analog labech šlo, dnes to v komoře nejde, nevím proč. Když dám do zvětšováku starý negativ, třeba z 90 tých let z kterého mám fotky z analog labu, doma se k tomu nepřiblížím víc jak na 40%. Možná je to i osvitem, prý analog mašiny jely v aditivním osvitu. Josef38 zde píše, že výsledky bývaly i lepší. Aditivní jsem nikdy nezkoušel. Jak jsi ho Josefe vlastně prováděl? Ta fotka kterou jsi přiložil ze staré Endury je typická pro tyto ročníky, krásné, trochu potemnělé, ale analogové barvičky. Na velkém formátu nádhera. Takže popisovat sterilitu nebo sytost fakt nemá smysl, pro každého to může znamenat něco jiného. Ale rozhodně bych od barvy neodcházel, už proto, že na světě neexistuje ani jeden analog fotolab a už nikdy ani nebude:)
#35
Publikováno 15 březen 2021 - 21:35:13
huf, jak jsem ho prováděl? Tři osvity přes fóliové R, G, B filtry. Koupil jsem je kdysi, ještě ORWO. Subtraktivní proces s barevnou hlavou je vše jednodušší, přesto mě aditivní postup více bavil a zdálo se mi, že jsou výsledky lepší. Může to být ale jen pocitová záležitost. Připouštím.
Už ale barvu moc nedělám, podlehl jsem zcela černobílé fotce. Není ale vyloučeno, že se k barvě znovu vrátím.
#36
Publikováno 16 březen 2021 - 07:02:01
Josef38- Foliové filtry jsi strkal někde do šuflíku? A časy osvitu jsi měnil, nebo pro všechny tři osvity zůstaval stejný? Určitě aditivní proces vyzkouším, už teď mně to nedalo spát, měl jsem za to, že v domácích podmínkách je aditiv téměř nemožný, snad z důvodu právě manipulací filtry, kdy se zvětšovák přece jen nepatrně pohne. Ale to jsou jen mé představy. Pokud by jsi měl nějaký alespoň sken tvé práce z aditivního procesu, zkus ho sem dát. No tak začnu shánět nějaké ty RGB filtry, ještě mi však technicky prosím upřesni co mám přesně shánět, díky.
#37
Publikováno 16 březen 2021 - 07:16:33
Josef38- Tohle použít je blbost? https://www.geomall....aMaAk3XEALw_wcB
#38
Publikováno 16 březen 2021 - 08:37:29
To není blbost, ale!
Jelikož se fóliové filtry dávaly pod objektiv, mohlo by se stát, že při použití silnějších ( tlustších ) filtrů a jejích náklonu by se obraz lomem paprsků posunul. A z důvodů tří expozic by asi nebyl "soutisk" úplně stopro. Zřejmě i z těchto důvodů byly co nejtenčí. Barevně se zdají tyto akrylátové v pohodě, měly by být co nejsytější, aby se docílilo úplných "výtažků" těchto tří kanálů ( R, G B ).
A skutečně se používají tři osvity a jejich vzájemnou délkou se vyvažovala barva. Když fotka táhla do červena, prodloužil se osvit R ( jelikož se jedná o negativ ) a trochu zkrátil osvit G a B. Jsou k tomu tabulky, ještě bych je určitě našel. Aditivní systém měl výhodu, že zvětšovák nemusel mít barevnou hlavu.
#39
Publikováno 16 březen 2021 - 08:40:01
Když bys zaručil, že nehneš během expozice se zvětšovákem a filtry budeš vkládat pod objektiv do stejné roviny, mohl bys klidně použít i šroubovací skleněné filtry.
#40
Publikováno 16 březen 2021 - 10:26:14
Jasně, to plexisklo je určitě ale ode mně nápad blbej, neuvědomil jsem si, že tloušťka filtru pod objektivem posunuje a rozmazává obraz. Do těch šuplíků nad objektiv by se to dalo, ale technicky není asi možné, aby se se zvětšovákem ani nepohnulo. Zvlášť když šuplátko nějak zadrhne. Zkusím to tedy pro začátek dle tvé rady - pořídím si třeba Cokin filtry, a ty pod objektivem prostě jen přidržím, tím se alespoň úplně eliminuje nějaké šťouchnutí do zvětšováku. No a budu zkrátka zkoušet, jiná cesta není
#41
Publikováno 16 březen 2021 - 10:39:43
Rozdiely medzi fotografiami zhotovenymi additivnym, alebo naopak, subtraktivnym sposobom nie su zas az tak velke.
Preto moje odporucenie je pre zaciatok ist cestou najjednoduchsou - cestou farebnej halvy. Opemus 6 s farebnou hlavou sa da obstarat za "hubicku".
Ani medzi papiermi nie je az taky prevratny rozdiel, aby sa nedalo zacat ktorymkolvek.
Kedysi ma prekvapil rozdiel medzi papierom PM32 a nejakym FUJI EP2. Odvtedy sledujem iba konkurencny boj vyrobcov o prvenstvo, ktore vylucuje akekolvek "tahanie do nejakej farby", alebo "ma to vyrazny charakter". Pravda, papier Ultra je sytejsi ako papier Supra, a ten je sytejsi ako papire Portra. Teda Kodak vyrobil skalu rozne sytych papierov. U Fuji urobili cosi podobne.
Vyrazny rozdiel je v papieri cerstvom a starom. Stary papier = v zasade vsetko zle skladovane, pripadne starsie ako pol roka.
Rozdiely mozu vzniknut v spracovatelskych sadach. Fuji bieliaci ustalovac obsahuje opticke bielidla, ktore znizuju D-Min, teda "biela je belsia". Ovsem iba docasu, ucinky optickeho bielidla sa z papiera relativne rychlo vytrati. Kodak to takto nema, biela je tak skor "chamoa".
Skusenosti z procesom RA4 mam iba z minilabu:
Ja za seba a z minilabu nasledovna:
- rozne papiere na kvalitnom minilabe daju uplne rovnake vysledky. Az tak rovnake, ze skupina skusenych pozorovatelov na slepom teste urcila chybne vyrobcu priblizne u polovice dvojic;
- ak sa vymeni chemia, vysledkom je opat sada skoro identickych dvojic, ked porovname s dvojicami v predoslom teste, i tie sa podobaju; ovsem ide si vsimnut povedzme rozdiel mediz papierom Fuji v chemii Fuji Hunt a papierom Kodak v chemii Kodak Prime, ktore ale nie su zavratne;
- asi si vsimnete dost velke rozdiely medzi minilabom digitalnym a minilabom analogovym. Kym u digitalneho minilabu su vsetky fotografie iba s minimalnym rozptylom v vlastnostiach, z analogoveho minilabu tazko najdete dvojicu, kde by sa fotografie vyrazne nelisili;
- rozdiely najdete aj medzi digitalnymi minilabmi dvoch odlisnych vyrobcov. V principe zas, rozdiely nie su velke;
- ked ovsem porovnate sadu dvojic, kde prvy minilab zn Fuji pracuje na papier Fuji a chemiu pouziva CP49 a druhy Noritsu s chemiou Kodak Prime spracuvava papier Kodak Royal, rozdiely sa najdu
Zakladom uspesnej prace s farebnym papierom su:
- cerstva chemia
- cerstvy papier
- presna, stala a spravna teplota
- opakovatelna agitacia
- opakovatelne nastaveni farieb na farebnej hlave
- TRPEZLIVOST
Ak by som sa mal ospravedlnit firme JOBO za hate voci CPP/CPE, urobim to teraz. Ak nemam priebezny procesor so spolahlivo regeneraciou, potom JOBO CPP/CPE + JOBO DRUM su jedina spravna cesta.
Ale kto by to neskusil aj inak? Velka miska s dostatocnym mnozstvom chemie, vyhrievanej Termoconom, pripadne v dalsej nadobe s vodou ohrievanou Sous Vide aspon pre vyvojku dava solidnu oporu. No a papier na skusy to, co je zadarmo, pripadne za facku. Sikovne ruky rokazu vyrobit dispenzer s rezackou a s rolovaneho papiera je zrazu papier rezany. Vhodny vsak do maskovacieho ramu, kedze sa bude krutit/tocit.
Papier je pomerne dost haklivy na dotyk prstov. Je pomerne haklivy na akekolvek parazitne svetlo. Biely plast by som vymenil za cierny sveter napriklad. I expozicne hodiny mozu zavoj posunut do vyskoych hodnot.
Papier pre minilaby nie je velmi odlisny od toho pre zvacsovanie. V poslednom case sa robili upravy v spektralnej citlivosti. Tieto upravy neznemoznuju pracu pod zvacsovakom.
#42
Publikováno 16 březen 2021 - 10:40:02
Ten šuplík zas tak špatný nápad není. Nakonec je k tomu i určen, ale pro subtraktivní proces, kdy stačí jen jeden osvit. Ale myslím si, že by šuplík šel tak nastavit, aby chodil velice lehce a zvětšovákem bys nemusel hnout.
A nebyla by ještě cesta, sehnat si originál subtraktivní filtry? Je jich celá řada, odstupňovaná, aby šly skládat do potřebné hustoty.
#43
Publikováno 16 březen 2021 - 10:55:45
Právě potřebuju vyzkoušet jiné barvy filtrů. Tzn,. tu zelenou, modrou a červenou, potřeboval bych na papír to celé spektrum trochu posunout. Zda to půjde, to uvidím. Subtraktivní filtry mám, též jsem to zkoušel, ale vychází to stejně jako barevná hlava. Jinak už se s tím prokousávám dobrých deset let, takže vím po čem jdu, akorát nevím jak to ještě přesně dosáhnout, pokud to vůbec půjde:)
#44
Publikováno 16 březen 2021 - 10:58:04
keko, jasně, že barevná hlava by bylo nejlepší řešení, jen se obávám, že zas tak lehko k sehnání nebude a nepasuje ke každému zvětšováku.
K tomu vyhřívání lázně. Mám vyhřívací podložku pod mísu 30 x 40 cm, kterou ovládám kontaktním teploměrem ponořeným do vývojky. Funguje dobře na nastavenou teplotu.
#45
Publikováno 16 březen 2021 - 13:21:44
Hufovi:
zvláštní, nevzpomínám si, že bysme subtraktivním osvitem nezkrotili veškerý materiál. Že jsem tak smělý, jak je na tom tedy zpracování papíru? Teplota, chmie,...?
Pravda, z aditivního mi naskakuje husina. Z mého pohledu příliš složité i když možnost byla, nikdy jsem po něm nesáhl. Asi jsem lenoch...
Pokud si ho tedy zpříjemnit, určitě bych šel cestou tenkých fóliových filtrů pod objektiv a pokud by se ukázalo, že opravdu přináší chybějící součást mozaiky, pak bych vyrobil "vějíř" filtrů pod objektiv. A umístil ho namísto držáku s červeným filtrem. Podobně jako míval Linhof pro svůj zvětšovací proces. Tu obdoba:
https://www.french-c..._317-12730.html
Šuplík bych tedy vynechal, je to velké riziko.
#46
Publikováno 16 březen 2021 - 15:45:09
KIM - Jsem si naprosto vědomý své umanutosti, proto taky píšu, že moje hodnocení a dojmy lze brát jen čistě subjektivně, protože každý člověk vnímá jinak. A taky si vůbec nenárokuju nějaký technický fištrón, jsem prostě jen milovník celuloidu, v životě filmař, ne fotograf, protože film už se nedá dnes z domácích zdrojů utáhnout, mám kinofilm. Právě když jsme s Tomem seděli nad jeho a mými v barevnými výtvory z našich komor, vedle byly rozložené fotky z již zmiňovaných analog labů a tak jsme nakonec dost oba čučeli jak ty barvy dneska na těch papírech prostě nemáme. A že RED je génius filmového obrázku, resumé bylo, že to prostě nelze jen tak říct proč je tam ten rozdíl. Tom se však tím netrápí, jak už jsem psal, vyhovuje mu plně dnešní produkce a výsledky, rochňá si v Endůrách a je spokojený. Tak si myslím že to je i u ostatních. Komoru mám chudou leč funkční, klasická sestava Opemus 6 Meopta 3, lázně v miskách /smrad/, ale teplota je těch 35°C, tedy jen vývojka, blix už je teplotně všelijak, ale to nevadí. Ony ty fotky co produkuju nejsou v principu špatně udělané, filtrace je správná, barvy odpovídají, ale jen do okamžiku, než se zase podívám na ty staré barvy... Mám smůlu, že jsem uvízl zrovna na této věci, dávno bych již od toho byl svoboden a barvu dělám už velmi intuitivně a správně...jenže to není ono. Zkusím dát jen jeden blbej příklad. Vezmu starou fotku z analog labu, udělám na pc sken bez úprav, vytisknu třeba na inkoustu a krom logických rozdílů mezi chemií a inkoustem jsou přítomny všechny odstíny jak mají být. Na skenu či tisku se barevně vytvoří ona atmosféra, kvůli které jsem to vlastně fotil. Když s nejvyšší pečlivostí nadělám pak ten samý obrázek v komoře, ty barevné polostíny, škála barev je vždy nějakým směrem ořezaná a za tuto hranici se mi nepodařilo nikdy dostat. Nejde přitom vůbec ani o sytost jakou má ink tisk, to vím že to optickou cestou nepůjde, ale jde mi vždy o plnost odstínů. A to tam nemám. Chybu stále přičítám sobě, nejsem holt technicky nadán, tak v tom třeba plavu, zatímco pro jiného to může být výpočet nějaké jedné jednoduché rovnice:))) Vůbec nepochybuji o umu zdejších fotografů, v tomto se ani s nikým měřit nemůžu. Žene mně dál jenom fascinace k filmu.
#47
Publikováno 16 březen 2021 - 18:17:15
keko, jasně, že barevná hlava by bylo nejlepší řešení, jen se obávám, že zas tak lehko k sehnání nebude a nepasuje ke každému zvětšováku.
K tomu vyhřívání lázně. Mám vyhřívací podložku pod mísu 30 x 40 cm, kterou ovládám kontaktním teploměrem ponořeným do vývojky. Funguje dobře na nastavenou teplotu.
To vyzera ako dobry zaklad.
Ovsem, strkat subtraktivne filtre do suflicka mi pride ako velka sebatryzen. Obvykle treba zaradit dve farby. Ak treba 65Y a 45M tak to su uz styri filtre v suflicku. A ak sa robui pasikova skuska po 05 Y, tak to je tolko vkladania a vyberania filtrov, ze skusku ani nedokoncim.
Ale skusit treba.
#48
Publikováno 16 březen 2021 - 19:27:43
Tu páskovou zkoušku na barvu jsem prakticky nedělal. Většinou jde barva odhadnout na max. třetí pokus. Jinak to s filtry pracný je, ale když nebyla barevná hlava, jiná možnost nebyla.
#49
Publikováno 18 březen 2021 - 09:10:25
#50
Publikováno 18 březen 2021 - 10:48:27
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních