00Mira00
Jak to tady pozoruji, ještě Vám nikdo neřekl to základní:
EXPOZICI MUSÍTE KORIGOVAT PRAKTICKY VŽDY !
Proč?
Abyste na negativ "dostal" právě to, co chcete, aby to, co se na negativu ocitne, vypadalo tak, jak si to představujete, abyste korigoval "nedostatky" kamery (objektivu), filmu, měřícího systému, zpracovatelského postupu, abyste vyhověl specifikům jednotlivých částí řetězce...
Pokud se spokojíte s tím, by "to za Vás někdo udělal", kupte si kameru s co možná "nejinteligentnějším měřením" a - kupodivu - měření si v 95% situací poradí (dokonce i se scénami, se které má problém naměřit i zkušený matador).
Pokud máte k dispozici pouze kameru s měřením, o kterém nevíte nic a Vaše znalosti končí u "pravidla - sluníčko - f16", fotografujte podle "návodu" na krabičce.
Pokud chcete proniknout do "tajemství" exponometrie, fotografujte čímkoliv (co funguje), na cokoliv (myslím film), měřte čímkoliv (čemu se dá věřit), vyvolávajte v čemkoliv (co máte k dispozici) - ALE MUSÍTE TO NASTUDOVAT, ODZKOUŠET A PŘEDEVŠÍM VĚDĚT, CO CHCETE.
Žádné obecné inteligentní rady - "moc světlé, přihul tomu 2 EV" nefungují Podexponovaný, přeexponovaný nebo "jinak blbě naexponovaný" snímek může být právě to, co tomu dá koule. Ale dosti často se pozná, jestli to bylo záměrně nebo "to jaksi nevyšlo"!
TEDY:
Natlouct si do hlavy, jak (a proč) "nejlépe" naexponovat stíny, jak světla, jak středy, a vědět, co se s tím vším stane ve vývojce.
Vřele doporučuji zvládnout (a pochopit) zónový systém - I KDYŽ HO TŘEBA NEBUDETE NIKDY POUŽÍVAT (s boďákem a na VF)! Ale budete vědět, CO a PROČ se stane, "když tomu ta dvě EV přihulíte". A když to budete vědět, tak to třeba neuděláte, nebo naopak přifláknete 3 EV!!!
Když pochopíte to "šíbování v zónách" (A VŮBEC TO NENÍ TAK SLOŽITÉ, JAK TO VYPADÁ), můžete se klidně vrátit k focení podle krabičky od filmu, ale už budete vědět, jak ty "tabulkové údaje" korigovat a nic Vás nepřekvapí.