Fotografuji dlouho (hlavně krajinu a krajinná zátiší). Ještě to dobře neumím.
Podřídit kompozici (danému nebo předpokládanému) formátu? Ať již a) negativu (při fotografování) nebo b) pozitivu (při zhotovování zvětšenin)?
Podřídit formát kompozici?
Při fotografování bloudíme očima (a mozkem, někteří i srdcem) po okolí a vyhledáváme "TO", co se má ocitnout na fotografii. Najdeme to... Pohled do hledáčku fotografovanou scénu "zarámuje". U mně následuje tai-chi - vpřed, vzad, nahoru, dolů, doleva, doprava, tak takhle ne... Znovu! (Uživatelé zoomů k tomu přidávají zuřivé kroucení zoomovacím kroužkem.)
VELMI ČASTO (!) mám pocit, že právě ten snímací formát kamery, kterou fotografuji, a právě ten objektiv, který na těle je, jsou ty nejnevhodnější, které jsem do brašny mohl dát... No co, vyměním objektiv - "scéna se změní k nepoznání"
a následuje další "tanec" kolem fotografovaného motivu.
Téměř nikdy si nejsem jistý, zda je lepší pokoušet se "narvat scénu do formátu", nebo počítat s ořezáváním... (?!?!)
Založím negativ do zvětšováku a ... Mám nastavit planžety rámu na formát papíru, který je v krabici? Nebo mám formát papíru ignorovat? Točím točítky, zvětšuji, zmenšuji, zaostřuji, měřím, šoupám planžety...
Téměř nikdy si nejsem jistý, jestli jsem správně zvolil výřez, jestli jsem nastavil poměr délek stran obrazu, jestli jsem se měl podřídit formátu papíru... (?!?!)
Co jsem prolézal obrazové galerie, měl jsem velmi často pocit, že na zdech nevisí dva obrazy stejné velikosti, stejného formátu. A když ano, tak spíše náhodou (nebo "péčí" těch, kteří obrazy vystavují).
Máte podobné pocity?
Nepodřizování se "standardním" formátům s sebou nese problém (výstavy, rámy, časopisy, knihy...). Tu a tam jsou na výstavě (v knize, v časopise) hezké fotografie, dobře adjustované, které ale (díky formátu) působí dosti "nesourodě", "roztříštěně".
Ve snaze o jakési uspořádání ("uhlazení") obrazů na zdech či výstavních panelech se vystavovatelé často uchylují
k jednoformátovým rámům. Na mě to nepůsobí "klidným" dojmem, asi mám v hlavě jakýsi "antiunifikační brzdící program". Podle mě si každá fotografie zaslouží "to své".
Na druhé straně (většinou u retrospektiv) - bývá na zdech "všehochuť formátů" (a často i adjustací) a to (často) také není to pravé.
Máte podobné pocity?