Nechemický pinhole
#1
Publikováno 5 May 2014 - 20:01:22
Už delší dobu přemýšlím, že začnu s pinhole focením, jen tak pro zábavu. Jenže nejsem žádnej chemik, spíš ajťák. Takže by mě zajímalo, na co fotit (médium), aby kolem toho nebylo moc kádinek, míchání, louhování apod. Chápu, že jsem asi na špatném fóru .
Přemýšlel jsem nad instantními filmy do těch novodobých polaroidů, ale tam se pohybujeme v cenách přes 20kč za fotku velikosti vizitky. To mi přijde moc, takže mi zbývá film/fotopapír. Nechci ale vyvolávat ve fotolabu. Taky je pro mně lepší vyndat a zandat papír/film, než vyrábět do pinholu nějaký převíjecí mechanismus na kinofilmy (ale klidně si film potmě doma nastříhám).
Představuju si to asi takhle: venku je hezky, vezmu stativ, pinhole a krabici papírů. Vložím papír, udělám fotku krajiny (je mi jedno, jestli budu exponovat půl vteřiny nebo 10 minut), strčím papír zpátky do krabičky. Po několika fotkách dojdu domů, vykoupu papír ve vodě, a zůstanou mi fotky, co vydrží.
Je mi jasné, takhle jednoduše to nepůjde, spíš mi prosím poraďte, z čeho slevit v rámci kompromisů. Jestli bude výsledek na fotopapíře nebo filmu je mi jedno, stejně tak, jestli bude barevný, černobílý nebo žlutohnědý, negativ nebo pozitiv. Jde o to, aby bylo co nejmíň práce s vyvoláváním - ideálně na jedno ponoření. Až zjistím, že mě to baví, třeba začnu se složitějšími experimenty.
Poslední možnost pro mě je čistě ajťácká, a sice použít jako médium webkameru bez čočky (promítat obraz na holý senzor) a ukládat to do notebooku, ale z toho se ztrácí kouzlo analogu.
#2
Publikováno 5 May 2014 - 20:15:49
Asi tě zklamu, ale bez vyvolání to nejde. Skoro jako vařit bez soli...
Jedna možnost mě sice napadá a to solarografie - pinhole, bez potřeby vyvolávat, jen ty expoziční časy jsou v řádech dní, týdnů až měsíců.
Vyvolat papír nebo kus filmu je poměrně triviální záležitost realizovatelná i v provizorních nebo terénních podmínkách a není důvod se toho obávat.
#3
Publikováno 5 May 2014 - 20:32:42
Když jsem začínal s vyvoláváním černobílých filmů, měl jsem dojem, že je tam nějak moc chemie, ale ve skutečnosti je to snadné.
Můj proces je ten, že film (kinofilm, svitek, nebo jednotlivé listy 9x12cm) dám do vývojnice plastimat, namočím ve vodě, dám vývojku (teplota okolo 20 stupňů), chvíli překlápím, pak nechám hodinu být, vyliju, propláchnu (tady použiju kyselinu, ale není potřeba, stačí voda), dám ustalovač, 3 minuty, pak zase propláchnu a dám sušit. Všechno, kromě zakládání filmu do cívky ve vývojnici, pěkně za světla, jde to se dvěma chemikáliemi, už výrobcem namíchanými coby koncentrátem.
Je to někde chemicky asi tak složité, jako udělat si limonádu.
Světlo je mrcha a pokud se nejedná o fotografii v jednou velmi úzkém pásmu, jako například IR fotografii, bude potřeba větší negativ, nebo senzor (ačkoli tady by i senzor velikosti políčka kinofilmu mohl být málo), ideální by na to byl rozbitý měchový aparát (funkční měch, ale rozbitá optika, nebo závěrky, nebo obojí, nahradit plechem s dírkou a k tomu kazety, do kterých buď listový film, od fomy by to vyšlo pod 20 kč za film, nebo přistřihnout fotopapír, pak by ale bylo potřeba vyvolávat v pozitivní vývojce (stejně chemicky jednoduché, jen místo vývojnice v miskách při bezpečném osvětlení), což by bylo za velmi nízkou cenu, pár korun. Obojí by měl člověk v kazetách, bezpečně s sebou. Obrázky z tohoto zařízení budou velmi, velmi pěkné a ostré, navíc to má praktický zoom.
Případně lze použít nějaký fotoaprátek, jako lubitel, nebo něco podobného s poškozenou optikou, pro tenhle účel.
#4
Publikováno 5 May 2014 - 22:02:39
Je mi jasné, že se film musí vyvolat, ale fotopapír taky? Nestačí to jenom v něčem ustálit? Kdybych fotil rovnou na fotopapír.
Ta solarografie vypadá zajímavě. Chápu to dobře, že ten fotopapír je tak slabý, že se ani za půlrok na silném slunci nepřeexponuje a potom v domácích podmínkách nevybledne ani bez použití ustalovače?
#5
Publikováno 5 May 2014 - 22:22:19
Kdyby se film, nebo papír jen ustálil, nevyvolal, byl by čistý, bílý (film by byl průhledný). Ale vyvolat papír znamená položit ho do misky na minutu a půl před tím, než jde na další minutu a půl na ustálení, to fakt není nic složitého.
Když se vazme papír, exponuje se na něj a pak se vykoupe ve vývojce, neustálí se, na nějakou chvíli na něm bude obraz slušně viditelný, za pár dní ale celý papír ztmavne. Nějaké viditelné stopy tam zůstanou, ale k fotografii to bude mít daleko.
#6
Publikováno 5 May 2014 - 23:23:37
Když budu fotit přímo na papír, bude expoziční čas v minutách? Jinými slovy, budu mít několik sekund na to, abych papír strčil do foťáku a zase ho schoval do tmavé krabice, i na slunci, aniž by to šlo poznat na fotce (nebo to udělá jen umělecký efekt)?
A jestli to bude negativ nebo pozitiv záleží na papíru, nebo vyvolávacím roztoku? Díky za trpělivost a pomoc.
#7
Publikováno 5 May 2014 - 23:56:31
fotopapier je ako film - iba citlivá emulzia nie je nanesená na priesvitné médium ale na papier - inak sa voči svetlu správajú obdobne. Pri osvietení vzniká tzv. latentný obraz - nie je ho vidieť, iba sa zmenia chemické vlastnosti osvetlenej časti. Aby sa latentný obraz zviditeľnil, treba ho vyvolať. Papier/film sa namočí do vývojky, ktorá zreaguje s osvetlenými časťami a tie zčernajú (úmerne tomu ako moc boli osvetlené). Po vyvolaní je film/papier ešte stále citlivý na svetlo, preto ho treba ustáliť - tým sa v podstate rozpustí svetlocitlivá látka vo filme a zostane iba čierny vyvolaný obraz - film/papier sa už nedá viac osvetliť. Ustalovanie teda prebieha tiež po tme.
To, aký bude expozičný čas záleží na viacerých faktoroch, napr. typ papiera, jeho formát, veľkosť dierky, a pod. Správnu expozíciu asi budeš musieť zistiť experimentovaním, ale určite nebudeš mať čas na to, aby si vymieňal papier vo foťáku po svetle - slnečné svetlo je dosť intenzívne na to, aby papier dokonale exponovalo na celej ploche v priebehu sekundy.
Papier sa štandardne vyvoláva negatívne - teda tvoj obraz bude negatívny. Myslím, že by ho išlo vyvolať aj priamo pozitívne, ale nemám s tým skúsenosti a proces by bol určite zložitejší.
#8
Publikováno 5 May 2014 - 23:57:36
Exponovaný obraz nebude vidět, při vyvolání se zobrazí, ustálením se z filmu, nebo papíru vymyje všechno, co by v budoucnu na světle zčernalo. Vyvolává se tak, aby bylo všechno ideálně prokresleno, tedy výrobcem předepsaný čas při předepsané teplotě. Světlo může být červené, já používám zelené, líp v tom vidím polotóny, ale to je na vkusu každého jednoho soudruha, s normálními papíry jde použít dost druhů barevných světel. Ano, při tom světle vyvoláváš, ale svítíš si primárně proto, abys viděl, kde máš misky. Nějak experimentovat s časem vyvolávání bych nedoporučoval rozhodně ne ze začátku. A dělal bych vše při bezpečném osvětlení, nerozsvěcuj, dokud nemáš ustáleno.
Ne, umělecký efekt, tak bych tomu neříkal... S papírem to budou dlouhé časy, velmi dlouhé, klidně stokrát delší, než na film. Do měchového fotoaparátu dáš kazetu, tu pak odkryješ a zase zakryješ (mrkni se na youtube na large format photography, loading larfe format camera, nebo tak), ale hlavně - měj přikrytou dirku a tu odhal jen na expozici. Pak zase přikryj.
Tady se bavíme o tom chemicky nejjednodušším, tedy o černobílém negativním procesu, což je jak mnou popisovaný film, tak papír (papír je negativ, na krerý se zvětšuje, nebo se ne něm kontaktuje negativ na filmu, tedy negativ negativu dá negativ). Můžeš ale použít třeba diapozitiv a pak z toho budeš mít diapozitiv.
#10
Publikováno 6 May 2014 - 07:46:26
Takže když papír exponuji, tak na něm ještě není nic vidět, a musím ho vyvolat v jedné směsi, tím se objeví obraz, a ustálit ve druhé, tím zaručím, že obraz vydrží na papíře léta? Fakt si připadám jako Mongol, ale myslel jsem, že se ten obraz vypálí do papíru už při expozici. Předpokládám, že dobou vyvolávání se dá ovlivnit výsledná fotka, a proto se na to kouká s tím červeným světlem. A ustálení se dá udělat už i na světle, že?
Když budu fotit přímo na papír, bude expoziční čas v minutách? Jinými slovy, budu mít několik sekund na to, abych papír strčil do foťáku a zase ho schoval do tmavé krabice, i na slunci, aniž by to šlo poznat na fotce (nebo to udělá jen umělecký efekt)?
A jestli to bude negativ nebo pozitiv záleží na papíru, nebo vyvolávacím roztoku? Díky za trpělivost a pomoc.
Představa, že film nebo papír do pinhole budeš vkládat na světle - zde v textu dokonce na slunci - je nesprávná.
Fotografický film či fotopapír (myslím skutečný fotopapír, nikoli papír, na který se tisknou fotky barvičkama) je světlocitlivý. Tudíž i zlomek sekundy na slunci udělá svoji povinnost, film či papír bude kompletně osvětlený a tudíž po správném vyvolání černý jak bota.
Nezbyde ti, než si něco o procesu výroby fotografie něco načíst a pochopit. Postup "zmáčku čudlík a hotovo" zde nefunguje.
Pro takový přístup opravdu je vhodná jen technologie instantní fotografie.
#11
Publikováno 6 May 2014 - 07:48:07
http://www.ilfordpho...roduct.asp?n=65
Neviem, ci sa to uz sponeulo v tejto teme, ale je to odpoved na povodnu otazku:
"Představuju si to asi takhle: venku je hezky, vezmu stativ, pinhole a krabici papírů. Vložím papír, udělám fotku krajiny (je mi jedno, jestli budu exponovat půl vteřiny nebo 10 minut), strčím papír zpátky do krabičky. Po několika fotkách dojdu domů, vykoupu papír ve vodě, a zůstanou mi fotky, co vydrží"
Nejde o vodu, ale o dve vody, ale je to najblizsie k jeho predstave.
Potom snad uz iba pinholove zariadnie na fotografovanie:
http://www.ilfordpho...=ILFORD CAMERAS
#12
Publikováno 6 May 2014 - 08:35:34
Ha há, nastříhám si film klidně po tmě.... Představa VS skutečnost. Obávám se, že nemáš ani tušení o čem mluvíš. Schválně si to někdy zkus ustřihnout obdelník ze čtvrtky bez kontroly zraku. Budeš muset něco přečíst. Jinak i ta fotochemie je vlastně jednoduchá, pokud nejsi experimentátor. Postupuješ podle návodu.
#13
Publikováno 6 May 2014 - 09:16:24
Tušil jsem, že musí existovat něco jako jednolázňový proces. Teď už vím, jak se to jmenuje. Funguje to na film i papír?
S těmi fotopapíry jsem myslel, že to bude jednodušší a takové víc retro. Princip měchu a kazety jsem pochopil. Ale zase začínám uvažovat i nad kinofilmem. Teď mě přijde jednodušší ten. Konkrétně sehnat tělo staré mechanické zrcadlovky bez objektivu a udělat dírku z krytky. Jaký byste k té jednolázňovce doporučili film? Hádám, že barevný asi ne, že. Někde jsem viděl i pozitivní čb film, myslíte, že by to fungovalo? Stačila by mi pak jedna válcová nádržka na "tajnou přísadu" a jeden "spirálový namotávák" na ten film?
Btw Motoniker: asi tam máte překlep - negativ negativu dá pozitiv, ne? Když na nevyvolaný fotopapír přitisknu vyvolaný a ustálený fotopapír s negativem, nechám patřičný čas na sluníčku/pod žárovkou, vyvolám, dostanu pozitivní obrázek. Chápu to správně ne?
2 hidejoshi: myslím, že bych to poslepu zvládnul pomocí nějaké hmatové metody. Vyrobil bych si nějaké panoramatickoé fimové kazety rozstříháním kinofilmu po cca 10-15 cm. Výhoda oproti kinofilmu vcelku je, že se nemusí vymýšlet navíjecí mechanismus (netřeba prznit starý aparát, nehrozí špatné přetočení). A vyvolávat se dá jedna fotka po druhé v placaté misce. A fotky z toho se mi docelá líbí. Když se exponuje i na tu perforovanou část.
#14
Publikováno 6 May 2014 - 09:30:39
Jirin_ol: o tom jsem uvažoval. Trochu mě odrazuje cena za metr čtvereční fotky a způsob použití bez orig. aparátu. Ale možná zkusím časem instax wide. Líbí de mi ten retro look bílého rámečku jako z polaroidu. Vzniká to tím, že v rozích není světlocitlivý materiál, nebo tím, že se v těch krajích neexponuje? Snad by stačilo pro domácí vyvolání schovat snímek do neprůhledné folie a přejet válečkem na nudle. Čistá suchá práce a barevná fotka.
#15
Publikováno 6 May 2014 - 11:30:53
Jo, jistě, pardon, negativ negativu dá pozitiv, už jsem u toho usínal.
Existují ovšem i měchové fotoaparáty na svitkový film, cívka ve vývojnici se dá nastavit na různé šířky filmu, takže vyvolávání je stejné.
Pinhole z aparátu na kinofilm jde udělat, sám takovou mám, ze zrcadlovky to bude s ohniskovou vzdáleností jako objektiv cca 45mm, u rangefininderu to bude mnohem míň, takže širokoúhlé.
#16
Publikováno 6 May 2014 - 18:53:22
No objednal jsem si na zkoušku ze srandy balíček těch Instaxů, což asi jak vidím nebyl nejlepší nápad, a po pár pokusech se přeorientuju na klasický fotopapír.
Na mobilu (Android) mám aplikaci Pinhole Camera Design Calculator. Zatím plánuji, že to vyzkouším v krabici od iPadu. Film je 86x108mm i s okraji, ISO800. To ISO je asi největší problém. Obrazová vzdálenost bude 50mm, takže mi vychází ideální dírka 0.298mm a výsledná clona 168. Expozici pro slunečný den mi to vypočetlo 1/8s, což s prstem na dírce asi nedám.
Máte nějaký nápad?
Fotit v šeru/noci - nemám moc zkušeností. Dá se obecně říct, že pokud je pro slunečný den expozice x, tak pro polojasno bude třeba 3x, pro večer 5x a pro noční oblohu 30x? (nemám expozimetr)
Zkusit tu 1/8 nějak odhadnout s prstem na dírce - bych to prostě jenom strašně rychle odkryl a zase zakryl. Nebo jakou závěřku byste doporučili? Napadá mě plastová karta, co se s ní hraje poker.
Zmenšit dírku - to by pak ale fotka byla rozmazaná, ne?
Sehnat větší krabici (a k ní odpovídající menší dírku) - abych se dostal na expozici v řádu seknund, kterou jsem schopný uhlídat stopkama (ale to zase rozmažu pohybem).
#17
Publikováno 6 May 2014 - 19:03:58
Martine, nejsme tu automat na nápady a rady zdarma rozdáváme jen v případech kdy jsou informace jinak nedostupné. V tvém případě je na místě nejdříve si o procesu něco nastudovat. Informací i pro úplné začátečníky je zde mnoho, stačí jen hledat a číst. Zadej do vyhledávače třeba "pinhole designer"...
#18
Publikováno 6 May 2014 - 20:35:50
Nicméně většinu informací už asi mám. Všichni jste mi dost pomohli. Za to děkuji a vynasnažím se, aby další příspěvek byl konkrétnější, a třeba i s hotovým obrázkem.
#19
Publikováno 6 May 2014 - 21:03:23
http://www.zeroimage...s/fstopcal4.php by mohlo poradit pro ověření. A ano, 800 asa je dost, navíc ne vždycky je dost světla a u časů nad půl sekundy už u negativů začíná hrát roli schwarzschildův efekt.
Spíš bych tě upozornil, že mít každý jeden příspěvek, i když je to otázka, hodnocený kladným bodem jako na novinky.cz je jedna z cest k tomu, abys byl považován za exota.
#20
Publikováno 6 May 2014 - 21:18:15
pokud nemáš expozimetr, prostuduj si tenhle odkaz, především tabulku s popisem (skoro na konci). Poskytne to přehled o množství světla za různých světelných podmínek.
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
pro potřeby pinhole se tabulka musí rozšířit na vyšší clonová čísla (16-22-32-45-64-90-125-180-250)
#21
Publikováno 7 May 2014 - 19:45:28
Motorbiker: odkaz jsem zkoumal, ukázalo mi to tytéž hodnoty, co ten Androidí program, on toho má daleko více, třeba i přepočet z F 2.8 na F konkrétní pinhole. Schw. effekt tam asi není, ale jinde jsem ho viděl. Pokud jde o hodnocení příspěvků, ani jsem nevěděl, že tu je, nebo kdo mi to "lajkuje", já ne. Pokud jde o to být za exota, tak možná jsem, na to si časem udělá názor každý.
jenda1250: moc pěkná tabulka. Přesně o tohle mi šlo - když vím expozici pro slunečný den, tak kolikrát delší to bude pod mrakem/ve tmě/vevnitř. Vyšší clonová čísla si spočítat umím, na pinholi si pak jenom udělám tahák počasí -> čas.
Dneska jsem koupil 10 Instaxů mini, zavřel jsem se s nimi do koupelny a našpulil rty, že si jako vyfotím profilovku na facebook . Tři nejzajímavější fotky vám tu přikládám, i když jenom špatně ofocené iPadem. Asi je to špatně otočené, ta červená má být nahoře. Pevně věřím, že moje pinhole jednou bude fotit líp, než tenhle iPad.
První snímek je bez pinhole, jenom jsem přes film projel červeným laserem. Proto je spodní polovina červená. Vrchní polovina červená není, protože jsem film špatně vyvalchoval. A tak se neustálil a přeexponoval. Modré pruhy jsou důsledkem tahů tím červeným laserem. Pravděpodobně je modrá složka nějak citlivější na laser. Nebo máte nějaké jiné vysvětlení?
Další dvě fotky jsou oním zmiňovaným pokusem o koupelnový autoportrét. Takže: panelová koupelna 2x2 metry, na stěnách zelenobílá tapeta, svítí tam studená bílá spořivka. V roli provizorní pinhole byla světlo-netěsná krabička z tvrdého papíru, dírka udělaná v tom papíře nůžkami, nijak moc začištěná. Takže všechno hrálo proti a nedalo se čekat nic lepšího. Naopak mě překvapilo, že tam jsou nějaké náznaky fotografického jevu.
Ostatní fotky vypadají jako špatný ultrazvuk, takže asi podexponované - černozelené s bílými fleky. A ty fleky jsou vlastně hlavní důvod, proč sem píšu. Nemyslím si, že to jsou duchové bývalých nájemníků, takže mě napadá, že to může být buď přeexponované (že se tam dostalo světlo kvůli špatnému zatemnění), nebo špatně vyvolané (kvůli tomu, že neumím správně vyválcovat ty chemikálie). Můžete mi říct, která možnost to podle vás je? Děkuji.
Přiložený soubor (y)
#22
Publikováno 7 May 2014 - 20:43:09
Schwarzschield je pro každý film jiný, nemůže to být v konrétní tabulce, přepočet se dělá až po určení konkrétního času. Ale doporučil bych koupi expozimetru, já mám leningrad za tři stovky a slouží dobře.
Červené laserové ukazovátko má ve viditelném spektru jen jednu vlnovou délku, červenou, modrá by tam být neměla.
Spíš bych si vsadil na světlonetěsnost, každá díra se chová jako další pinhole, každé prosvítající místo jako vstupní brána pro divoké fotony. Svítidlo v koupelně má kulatý tvar, že? U těch dvou prvních je to asi špatné zacházení s válečkem.
LEDka a zářivka jsou zdroje světla jen pro velmi úzké pásmo, čím nekvalitnější, tím hůř, v kombinaci s instantním filmem, bůh ví, co z toho vznikne. Rozhodně se z toho nedá moc identifikovat, takže najít a napravit chyby jde těžko.
Jestli si chceš nejen zlepšit techniku, ale jestli se chceš naučit základy, opravdu si udělej světlotěsnou pinhole, foť s něčím, co dá slušné světlo: slunce, žárovky, halogenka, svíčka - to by byl dobrý pokus, zkus udělat snímek zapálené svíčky. Zapiš si čas, vzdálenost, clonu.
A čistě osobní rada - když fotíš duckface, dělej to aspoň takhle https://www.flickr.c...985/9877121895/
#23
Publikováno 7 May 2014 - 21:28:01
Někde jsem četl, že bílé fleky můžou být tím, že se to válcuje moc rychle, ale nevím, jestli je to ono, nebyla tam fotka. Na krabičce bylo napsáno chraňte před RTG paprsky, tak mě hned něco napadlo, ale to asi patří do jiného tématu.
Určitě vyrobím pořádnou skříňku s pořádnýma válečkama. A fotit pudu ven, to jen teďka jsem si ten film chtěl osahat, tak jsem nechtěl z koupelny nikam daleko běhat, notabene s netěsnou bednou. Instantní fotky jsem držel v ruce poprvé, třeba by mě vůbec nenapadlo, že se fotí na obrácenou stranu než na které se pak objeví obraz.
Taky jsem četl, že filmy Impossible se hned po vyvolání mají schovat do tmy, že se ještě několik minut ustalujou, tak těmhle by to taky mohlo pomoct, takže přemýšlím, že si vymyslím pinhole, ve které ten film zůstane i po vyválcování, že nebude rovnou vyjíždět ven. Kdybych vymyslel nějaký podávací mechanismus z té cartridge, tak bych měl pinhole na 10 snímků, a nemusel bych ji plnit potmě. Ještě mám objednaný wide film, tak uvidím.
Ale jinak kachna dobrá.
#24
Publikováno 7 May 2014 - 22:20:26
Tak on obraz bude převrácený už jaksi z principu.
Celý tenhle, přiznám se, že pro mě podivný postup, mi přijde několikanásobně složitější a dražší, než prostá pinhole z lubitela a svitkový film.
Přirovnal bych to k tomu, že zatímco ostatní vyrábí víno (archivní, tokajské, ledové, šumivé, dobré, špatné, cinknuté...), ty sedíš v kuchyni a pomocí mašlovačky mícháš na sporáku ingredience ze špajzu, ve snaze vyrobit kámen mudrců.
#25
Publikováno 8 May 2014 - 09:04:56
Proč si nepořídíš nějaký polaroid za pár korun?
#26
Publikováno 4 June 2014 - 18:28:57
Zdravím po delším čase,
Moje experimenty se posunuly kousek jinam - Praktica LTL, dírka v plíšku z nápojové plechovky, odhadem 0.3mm, jenom propíchnutá, nešmirglovaná. Film Agfa barevný, ISO 200, focení krajinek vesměr 1/4 až 1/2 s, vyvoláno v fx1a (černobílá vývojka). Přiložil jsem scan na kancelářském scanneru, podsvíceném iPadem. Nevím, jak líp vám to ukázat, ale zkrátka je to takové mdlé, a žádné detaily. V podstatě je vidět jen kontrast světlo/tma. Zvětšovák nemám.
Tak se ptám, jestli mi někdo nemůžete říct, jestli je to očekávatelný výsledek, nebo to mám špantě exponované (spíš bych řekl podexponované), možná jsem to omylem trochu osvítil před přendáním do vývojnice (škvírka ve dveřích od koupelny), nebo je problém v kombinaci barevný film & čb vývojka. Barevný proces zatím dráždit nechci, takže maximálně že bych zkusil čb film fomapan 100. Ještě mě napadá, že mám 0,5 l Plastik vývojnici, tak jestli nemůže být problém v tom, že vývojky bylo jen 0,5l místo celé 1l flašky. Tak že by se vyvolání zpomalilo, a brzo ustálilo. Ale to je asi blbost, že? Nebo že by byla špatně zamíchaná, a ta účinná látka zůstala ve druhé flašce...
Přiložený soubor (y)
#27
Publikováno 4 June 2014 - 18:58:19
Nafot este raz a daj si to vyvolat niekde farebne v labe. Potom mozes odstranovat dalsie chyby.
#28
Publikováno 4 June 2014 - 19:44:37
K té expozici. Praktica LTL má TTL expozimetr. Takový s ručičkou (ne ledky, které by bylo líp vidět). Dal jsem tam novou baterku a ručička se hejbe, až někde po 1/2s (záleží na nastavení ISO). K mému udivení i přes nízou světelnost pinhole se dá při troše štěstí v hledáčku vidět scéna i ručička. Otázka zní, jestli se na ten expozimetr dá spoléhat. Některé se prý časem "vysvítí", tak nevím, jestli je to tento případ. Navíc při těch dlouhých časech... Nemáte s tím někdo zkušenosti? Taky by mě zajímalo, ve které části scény to měří nebo jestli je to nějaký průměr.
#29
Publikováno 4 June 2014 - 22:25:59
Osobne by som sa na tú ručičku v tomto prípade (dlšie časy, malé množstvo svetla) nespoliehal... Skôr najskôr nameraj scénu s obyčajným objektívom (teda ak ho k tej Praktike máš), potom nahoď pinhole, prepočítaj expozíciu a foť. Tak by to mohlo fungovať lepšie...
#30
Publikováno 5 June 2014 - 00:24:57
1) barevny film se nevyvolava cernobilou vyvojkou
2) vzhledem k okolnostem (cb vyvojka na barevnem filmu) je to az kupodivu dobry vysledek (nikoliv vsak pouzitelny)
3) kazdy expozimetr ma urcity rozsah hodnot, v kterem meri spolehlive, a zrovna ten v te praktice se ve tme moc nechyta, takze bych mu neveril
4) proste vem ten fomapan, na slunicku exponuj 1-2s, kdyz se zatahne tak 10s a uvidis, kdyz chemii uz ocividne mas
#31
Publikováno 5 June 2014 - 01:22:52
Ne, nedá se na něj spoléhat, je zázrak, že vůbec něco v této situaci ukáže a to ti tam navíc ještě fouká světlo okolo oka. Jak psal kolega, naměř scénu s objektivem.
Je to víceméně průměr scény, nevysvítí se, ale v jeho věku už prostě není spolehlivý.
cros proces, kterého jsi se dopustil, by ti teoreticky fungovat mohl, ale je lepší to udělat s černobílým filmem, pak dostaneš skutečně rozumné výsledky.
Nečekej ovšem nějakou extra kvalitu, políčko filmu je malé a obraz bude nepříliš ostrý. Poznamenávej si naměřené hodnoty, abys měl od čeho se odrazit do budoucna.
#32
Publikováno 1 September 2020 - 17:03:53
Na youtube je celkem populární video jak si takovou pinhole vyrobit, ale trvá to půl roku než takovou foku uděláš ..pak stačí naskenovat a máš digitální fotku ...funguje to díky tomu jak je to tam dlouho. Máš pak krásný fotky i se star trailama. Je to fakt jednoduchá technika z jedné plechovky, špendlíku, fotopapíru a hodně gafy.
#33
Publikováno 2 September 2020 - 12:00:08
#34
Publikováno 3 September 2020 - 03:34:36
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních