a áno, chémiu na ciba nemám, ale pravdu musí povedať, že som ani nezháňala
"Závadná" témata na www.temnakomora.cz
#151
Publikováno 26 červen 2014 - 18:16:47
#152
Publikováno 29 červen 2014 - 07:08:14
Tak co?
Kdy se zruší galerie?
A jak to celé dopadlo?
#153
Publikováno 29 červen 2014 - 08:19:24
Apage satanas.
#154
Publikováno 29 červen 2014 - 21:49:17
Jen bych chtěl dodat pár věcí k tomu tisku, když už tu vznikla anketa. Nevím kdo všechno zvětšujete klasické barevné fotografie sami doma, ale předpokládám, že to bude hodně malá menšina. Barytový berevný fotografický papír jsem sám za svůj dosavadní život neviděl a tak trvanlivost RC a výběr povrchů se zdá býti hrozně omezený. Vizuálně je to něco jiného - jiná technologie, ale tisk umožňuje z výběru spoustu trvanlivých přírodních papírů. Velikost tisku v zásadě určuje šíře role a hloubka peněženky. Určitě bych hned tohlé téma nezatracoval. Umoňuje dál rozvíjet tvůrčí práci s analogovým stroječkem, kterou lze dotáhnout do krásné výstavy. Doba hodně pokročila a tisk dnes není jen výjezd z domácí tiskárny.
Samozřejmě, že to bude bolet, zahrnuje naskenování filmu a úpravu snímku v PC. I to může být neméně trnitá cesta než ta klasická v miskách s chemikáliemi. Společným jazykem je, ale u obou fotografie. A jak jsem psal v úvodu, je to jedna z mála cest při práci s barevným snímkem.
#155
Publikováno 29 červen 2014 - 21:53:00
#156
Publikováno 29 červen 2014 - 21:56:06
nojgi: jsem podobného názoru - ale když si pročteš pár příspěvků výše, tak zjistíš, že podobné racionální argumenty zde někteří nesdílí.
#157
Publikováno 29 červen 2014 - 22:19:29
tím ovšem otvíráte onu nevyřčenou otázku: jsme TEMNÁ KOMORA nebo ANALOGOVÁ FOTOGRAFIE? V druhém případě je záběr mnohem, mnohem širší; technologií, které do určitého stupně využívají filmový materiál je nepoměrně víc proti kompletnímu zpracování v TK. Nadruhou stranu pokud bychom měli dogmaticky trvat na významu slov "temná komora", neměly by tu svoje místo jisté ani některé historické techniky neb pro jejich zhotovení temná komora není nezbytná.
Ono ani na vyvolání filmu není TK potřeba, žejo. Bavíme se tady taky o fototechnice, která s temnou komorou má společnou jen ruličku filmu, v případě objektivů je to ještě horší - je dovoleno hovořit o objektivech současných, které byly vyrobeny a určeny pro novou technologii (ale současně je možné jejich použití na filmu)?
Takže kde je ta hranice?
#158
Publikováno 30 červen 2014 - 07:14:54
Míšenky bývají moc hezké Ať žije crossover....Jsem pro.
#159
Publikováno 30 červen 2014 - 08:31:47
nojgi: jsem podobného názoru - ale když si pročteš pár příspěvků výše, tak zjistíš, že podobné racionální argumenty zde někteří nesdílí.
Ale klidně sdílí. Akorát nechtějí tady.
#160
Publikováno 30 červen 2014 - 08:44:02
nějak špatně se to uložilo. Kniha je Wilhelm research archives volume 1
http://www.wilhelm-research.com/
#161
Publikováno 30 červen 2014 - 09:41:34
Vážený kolego nojgi, mám pocit, že se točíme v pomyslném kruhu nejednoznačných pojmů... Pokud mám hovořit o fotografii, zhotovené klasickým postupem s přívlastkem autorská, chápu ji jednoznačně jako výsledek práce jejího autora od a do z, jinak řečeno zhotovenou cestou černobílého negativu, fotografem osobně exponovaného, vyvolaného, nazvětšovaného klasickým postupem, včetně finální úpravy a adjustace. Mnoho fotografů mělo i vlastní fotolaboranty, kteří za osobní přítomnosti autorů ve fotolaboratoři a u zvětšovacího přístroje dohlíželi na dokonalost výsledné zvětšeniny. Nemuseli se zabývat technologií, ale měli zásadní slovo při schvalování konečného vzhledu fotografie. Laborant s nimi často spolupracoval po mnoho let a svým umem mnohdy dotvářel jejich autorský rukopis. Další "průmyslovou" formou je cesta, spočívající v odevzdání autorem naexponovaného filmu s následným neovlivnitelným zpracováním v laboratoři, bez jakékoli účasti fotografa - autora. "Co" na negativu "to" na fotografii. Fotografický tisk z autorského negativu lze akceptovat jedině v případě, že v jakési retrospektivě, zabírající velké časové rozpětí, provázené logicky zdůvodnitelnou různorodostí pro výstavu tříděného materiálu, musí být esteticky a technicky zajištěna určitá vizuální ucelenost celého výstavního souboru. Osobně si cením spíše kolekcí autentických dobových zvětšenin, v nichž lze vidět opravdovou práci fotografa, než monumentální plakátový tisk, motivovaný sebevětší snahou o technickou dokonalost výsledku. Hovořit o vhodnosti dobové, či soudobé technologie výroby objektivů v této souvislosti vyznívá stejně absurdně, jako jakýkoli datový limit, přiřazovaný konkrétnímu fotografickému přístroji. To, že někdo využívá (mnohdy dokonale) technické nedostatky při použití velmi staré optiky, pocházející z počátků 20. století, nebo ještě starší, zcela popírá jakoukoli snahu o časové limity používané techniky, podobně, jak jsou nastavena kritéria pro auto-moto veterány. Z hlediska hodnocení vlastního autorského přístupu mne oslovuje striktně respektovaný limit v počtu jednotlivých kontaktních kopií, či zvětšenin určitého snímu, s nímž se setkáváme na autorských profilech třeba v ročenkách B&W Foto Magazinu. Tímto přístupem je dovedena autorská fotografie do fáze, kdy na ni lze pohlížet, jako na předmět, mající sběratelskou hodnotu a jak lze prakticky odvozovat, jde o jediný způsob kultivované fotografické tvorby, aspirujícím na dokonalou uměleckou formu. Zhotovení portfolií, či foto- alb s využitím samostatně řazených archivačních listů, či knihařských vazeb, povyšuje fotografii z hlediska její prezentace na vyšší stupeň, než často tematicky nesourodá hromada "daktyloskopicky obohacených" listů fotografického papíru, předkládaná k nějakému hodnocení. Výsledná zvětšenina má reprezentovat vyšší přidanou hodnotu, než je pouhý výčet ceny fotografického papíru a spotřebované chemie, nezbytné k jeho zpracování. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#162
Publikováno 30 červen 2014 - 11:04:13
Ano Eriku,
oba dva se bavíme o tom samé. ČB fotografie od A do Z a díky sběratelství (autorská zvětšenina) nezmizí a naopak bude hodnocená čím dál více. Proto má TK stále význam a bude ho mít.
Co se týká limitovaných edicí i toho lze v tisku dosáhnout. I tady si mohu říci, že v tom a tom formátu udělám jen pár kusů a nikdy více, více. Celý proces projedu s člověkem, který tiskne připravená data, takže autorsky zasahuji podobně jako starší generace, která měla svéto (zvětšovníka) a signovala pouze to co uznala za vhodné.
Určitě bych se neodvažoval práci na barytový bavlněný papír, papír s přídanou dřevitou hmotou...atd nazývat plakátovým tiskem. V přidaném odkazu výše je stálost některých ingoustů odhadována na 200 let. I to svědčí o zajímavé technologii. A jak je tady už několikrát zdůrazňováno v barvě nemám jinou šanci. S jedním pánem jsme zvětšovali barvu a ten již bohuže zemřel. Nemám jak znovu zopakovat vytvořenou sérii a pokud bych mohl stejně jen na RC povrch. Barevná fotografie je v dnešním světě opravdu začarovaný kruh. Osvit na minilabu neberu - dnes se odvažuji říci, že tisk je mnohem kvalitnější a stálejší.
#163
Publikováno 30 červen 2014 - 12:50:55
Erik Kurach: a co barevná fotografie???!!! Ta tedy podle tohoto pojení na TK nepatří??????????
... s takovými postoji zásadně nesouhlasím!
#164
Publikováno 30 červen 2014 - 13:15:24
Erik Kurach: a co barevná fotografie???!!! Ta tedy podle tohoto pojení na TK nepatří??????????
... s takovými postoji zásadně nesouhlasím!
Kdysi jsem četl pojednání o počtu vykřičníků (a jiných znamének) za sebou v korelaci s duševním stavem pisatele. Více než dva už značily nějaký problém. Nenech prchlivost cloumat svým majestátem, Fabie.
Barevná fotografie sem beze sporu patří, pokud jde o vyvolávání svépomocí. Následné úpravy v PC a tisk bych tu ale neřešil. Já bych si přál, aby například v galerii(když už tady bohužel je) se to nehemžilo barevnými cvaky na film, které jsou vyvolány a naskenovány v labu. To podle mě nemá co do činění s temnou komorou vůbec nic. Rád si tady ale počtu o zpracování diapozitivu/negativu v domácích podmínkách. Tiskárny, profily, prostory apod., to už je podle mě spíše na jiné servery, tuším grafika.cz apod.
#165
Publikováno 30 červen 2014 - 13:28:26
Hlavně si v první fázi můžete předat kde tisknout a na co. V sekci barevná fotografie by to nemělo vadit černokomorníkům a naopak určitě barvotvůrcům nevadí černobílá fotografie .-) Je hezké, že si tady můžu vyvolat samodomo negativ, diák a jít pak někam jinam. Vyvolej, naskenuj, ale pak si zbal kufr a jdi!!!!! Tak pět vykřičníků , ať je to duševní rozpolcení viditelné
#166
Publikováno 30 červen 2014 - 13:46:01
Hlavně si v první fázi můžete předat kde tisknout a na co. V sekci barevná fotografie by to nemělo vadit černokomorníkům a naopak určitě barvotvůrcům nevadí černobílá fotografie .-) Je hezké, že si tady můžu vyvolat samodomo negativ, diák a jít pak někam jinam. Vyvolej, naskenuj, ale pak si zbal kufr a jdi!!!!! Tak pět vykřičníků , ať je to duševní rozpolcení viditelné
U tebe mě ty vykřičníky nijak nepřekvapí, to ani nemusíš upozorňovat. A nevytrhuj z kontextu.
#167
Publikováno 30 červen 2014 - 14:38:34
Vážený kolego, Fabie, technologie zpracování barevné fotografie v miskách, realizovatelné s nezaručenými výsledky i v prostředí domácí laboratoře jsou díky změnám na trhu a s tím spojeným laboratorním službám již dávnou minulostí. Sporadické pokusy s nálezy materiálů Orwocolor s dávno promlčenou expirační dobou a obtížně předpokládaným výsledkem jsou jen laboratorním chemickým pokusem. Pokud kolega nojgi zvolil zmiňovanou cestu, neboť v současné době neexistuje jiná alternativa k reinkarnaci pro něho cenných záběrů, nahlížím na zmíněný fakt s patřičným respektem. Samo zaměření TK,
které preferuje klasický postup, se v případě datových transformací do podoby tisku s výstupem na barytovaný bavlněný papír dostává do dosti zjevného rozporu. Trh nám určuje mantinely, v nichž se můžeme pohybovat. Když vzpomenu, jaké barevné filmy jsem před cca deseti lety mohl zákazníkům tehdy nabídnout, současný stav trhu a s tím spojený systém fotografických služeb se naprosto změnil. Ručně kolorovaná černobílá fotografie na barytovaném papíře má pro mne mnohem blíže k zaměření TK, než sebedokonalejší tiskové technologie, které fotografický trh služeb nabízí. Technický pokrok, ani vlastní prd nezastavíš, to je nevyvratitelný fakt, s nímž se musíme vyrovnat. Kazit si s tím radost z fotografování považuji za poněkud zbytečné. Nikdo z
nás asi nedovede předvídat, co nás očekává v oblasti fotografické praxe za nějakých deset let. Asi budeme obcházet hologramy a černobílá fotografie v dnešní podobě zůstane uchována v nepočetné zdejší komunitě temných alchymistů bez viditelných změn i do budoucna. Barevná fotografie se stane za deset let historickou technikou, jejíž barvotvorné složky emulze si individuální zájemci budou po domácku připravovat ze strouhané karotky svépomocí.
Ve výsledku to poslouží oku i cennému zraku... . S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#168
Publikováno 30 červen 2014 - 16:08:31
EK: je tedy zřejmé, že se v chápání podstaty a smyslu TK rozcházíme. Svůj postoj jsem zde v posledních týdnech uvedl několikrát.
#169
Publikováno 30 červen 2014 - 16:36:01
Milý kolego, Fabie, podstata a smysl TK není naším vzájemným odlišným názorem na současnou situaci v oblasti barevné fotografie nijak narušena. Nikdy, mimo několika málo exponovaných diapositivních filmů Fomachrom a Orwochrom, krátce po exponování odeslaných do laboratoře, jsem si na tak náročnou problematiku ve zpracování barevného fotomateriálu v domácích podmínkách netroufal ani pomyslet. Můj první zvětšovák z poloviny 70. let Opemus 5 z té první výrobní serie uchovávám v perfektním technickém stavu do dnešních dnů. Převažující zájem o černobílý klasický proces nijak neskrývám a svůj názor jsem zařadil také ve formě úvodní hlasovací ankety společně s ostatními jednostočtyřmi kolegy. Snad uniknu tvrdému trestu a dožiji zde i svých posledních dnů. Pokud se objektivní situace změní, v poklidu dožijí v mediálním ústraní s pocitem věcné argumentace pro diskusi, bez sebemenší stopy konfrontace.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#170
Publikováno 1 červenec 2014 - 07:33:01
Pavle, už je čas....
#171
Publikováno 1 červenec 2014 - 09:17:20
Pardon, byl jsem mimo...
Takže výsledky máme, velmi všem děkuji a překvapilo mě, že opravdu zahlasovalo přes sto lidí. Když rozdělím hlasy z volby omezeně atp. tak mi vychází, že nadále tu chcete řešit scanování. Nechcete však řešit záležitosti kolem tisku a co se týče dig. negativu, tak pokud si ho vyrobíte z negativu opravdového, měli byste zde pro toto téma mít volnost.
Dále nevidím jediný důvod, proč by sem neměla patřit bar. fotografie, z té sem nepatří pouze debaty typu - jak si nastavit tiskárnu a monitor tak, aby si výsledky vzájemně odpovídaly.
Všem děkuji a pokuste se prosím dané omezení tolerovat a respektovat.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních