Vážení kolegové, individuální vklad autora je u estetické stránky vědecké fotografie značně potlačen !
Informativní fotografie neklade důraz na estetickou stránku. Technika, ač se to neodbytná reklama
skrytě snaží všemi prostředky manipulace mysli zákazníka vyvrátit, nedělá rukopis fotografa.
Rukopis fotografa se vyvíjí od myšlenky, osobitého vidění, okruhu jeho zájmů, technologie zpracování konkrétního fotografického materiálu, jeho cílené volbě, gradace, zrna, také z maximálního výsledného formátu zvětšeniny, vycházející z citlivosti a vlastností zvoleného filmu. Zpracování fotografického filmu tvoří významnou část rukopisu. Citlivost filmu je iluzorní, je přímo závislá na požadavku na gradaci. Na změně gradace ( změně krytí fotografického materiálu ) se podílí zejména poměr exposice a praktické citlivosti materiálu pro individuální volbu vývojky. Výsledný produkt - zvětšenina přímo navazuje svými požadavky na volbu povrchu, gradace papíru, způsobu práce pod zvětšovacím přístrojem, včetně tak opomíjeného promyšleného nakrývání, lokální změny teploty vývojky a volba jejích vlastností, včetně finální úpravy vypínáním na skle a následné pečlivé retuši v kombinaci polomatného povrchu a tužky, který považuji za ideální povrch pro volnou fotografii. Limity velikosti zvětšenin jsou odvozeny od dané citlivosti fotografického filmu. Pro ISO 15 - zvětšení 40x (96x144cm), ISO 21 - zvětšení28x (67x100cm), ISO 400 - zvětšení 20x (48x122cm), ISO 800 - zvětšení 16x (38x58cm) vše za technického předpokladu, jež využívá formu zpracování na hranici technického limitu fotografického materiálu. V klasickém procesu, založeném na halogenidech stříbrných solí, můžeme všechny zmíněné formy finálního obrazu cíleně a promyšleně modifikovat. Pokud ovládáme dokonale celý řetězec, podílející se na formě budoucího, již předem uváženého technického fotografického obrazu, můžeme se cele soustředit i na jeho část nejpodstatnější, část fotografického obsahu, tvořící samotný základ autorské fotografie. Svoboda
volby fotografického obsahu, spjatá s dokonale zvládnutou technikou zpracování materiálů vytváří základ pro divácky atraktivní fotografie, vycházející od představy k použité fotografické technice.
Náměty se podmiňovaly technice. Idea - představa o budoucí podobě fotografie volí techniku, ne naopak! Ideální schéma myšlení o fotografickém námětu tedy zní: Idea - objekt - forma zpacování fotografického materiálu, prostředí - rekvizity, forma transformace barvy do monochromatického podání (filtrace, změny tonality). Hledání neexistuje! Věci musí být předem promyšleny. Jít na jisto! S pozdravem "Starý Jezevec" Erik