Ahoj,
mohl byste mi někdo poradit, jaký je rozdíl mezi modrým filtrem pro černobílou fotografii a modrým konverzním filtrem na barevnou fotografii a zda by ten konverzní šel použít na focení mlhy? Děkuju.
Publikováno 20 září 2014 - 08:47:24
Ahoj,
mohl byste mi někdo poradit, jaký je rozdíl mezi modrým filtrem pro černobílou fotografii a modrým konverzním filtrem na barevnou fotografii a zda by ten konverzní šel použít na focení mlhy? Děkuju.
Publikováno 20 září 2014 - 09:44:14
rozdíl je v tom, že konverzní filtr pouze "posunuje" barevné spektrum ale jsou stále více či méně zastoupené všechny vlnové délky = mění barevnou teplotu světla.
Pravý modrý filtr, ač vypadá dost podobně, propouští především vlnové délky blízké svojí barvě, tj. fialovou, modrou a zelenou a takřka ignoruje odstíny červené. Jak moc selektivní je záleží na síle a čistotě. Lzedohledat spektrální propustnost v maateriálech výrobce (tědy těch lepších).
Ovšem neexistuje nějaký pevný úsuz (jak se to sakra píše???) který filtr kdy použít. Zajímavý efekt může přinést klidně i červený filtr, když na to přijde. Záleží čistě na konkrétní situaci, motivu, používané technice (materiály, technologie) a tvůrčímu záměru. A proč nezkusit konverzní? Pokud je po ruce, za pokus to určitě stojí. Jen se zeptám - víš co chceš? Protože já s tím mám občas trochu probém .
Publikováno 20 září 2014 - 10:02:32
Zaklady fotografie ...
Rozdiel je v spektralnej priepustnosti. Vysledkom je prepustene svetlo s inymi zlozkami farebneho spektra. Spektralna priepustnost sa navrhuje tak, aby plnila nejaku ulohu.
Modry filter pre CB ma za ulohu zvyraznit (zosvetlit) modre casti motivu oproti cervenym a zltym. Pravdepodobne by sli zvyraznit pehy na belochovej tvari.
Modry konverzny filter sa pouziva pre fotografovanie farebnych filtrov vyvazenych na denne svetlo pri expozicii pri ziarovkovom svetle.
Existuju este balancne filtre (alebo CC filtre) ktore sa pouzivaju na farebnu filtraciu. Napr pod zvacsovakom. Alebo ked diak taha do zelena, vyskusa sa, ktory zo sady odstupnovanych filtrov farebnu vadu odstrani. napr 5M. Filtre sa daju kombinovat. Ucinok jednotlivych filtrov v jednej farby je odstupnovany v rade 5, 10, 20, 30 ...
Od tohto ciselneho radu su odvodene rady pouzivane na farebnych hlavach zvacsovacich pr.
P.S.:
Netreba pripominat, ze zivotnost farebnych filtrov je obedzena. Presne ladenie filtrov sa dosahuje pouzitim organickych farbiv, ktore by neprezili teplotu tavenia skla. Preto sa farbivom nasycuje zelatina na polymerovej folii, ktora sa casto vklada medzi dve skla. Tak sa ziska pekny nasrobovatelny filter ...
Cisty zelatinovy filter je preto lepsi, ale zivotnost klesa este i koli mechanickemu opotrebeniu. Kodak predaval filtre 10x10 zabalene podobne ako vyvojku, oznacenu expiracnou dobou a upozorneni na obmedzenu zivotnost po otvoreni.
A netreba hadam zdorznovat, ze jednotlive typy fitrov sa nedaju volne zamienat. CB vsak zvlada aj ine filtre bez pozorovatenych katastrofickych nasledkov. Je jesen, ranna hmla je taka magicka... Kto uz moze byt skusenejsi, ako clovek, co to neskusi pofotit s fitrom a kriticky nezhodnoti, co sa vlastne stalo?
Publikováno 20 září 2014 - 14:07:58
Keko, celú dobu filmovania som používal konverzné filtre ORWO, 80A a 80B? (čísla si presne nepamätám) červený a modrý, obidva sú sklenené, teda žiadný plast, ani medzi sklami a osadené vo filtrovej obímke 49mm. Keďže som zväčša používal filmy na umelé svetlo (UK17 a pod), bol to hlavne červený, ktorý som si dal zbrúsiť v optike do krúžku 48 mm, aby som ho mohol používať na kamere Quartz DS8-3. Dá sa vrátiť aj do pôvodneho krúžku a používať s fotoaparátmi. Konkretne som ho použil pred cca rokom na kinofilm Kodak myslím 250T? (ECN) a v pohode.
Publikováno 20 září 2014 - 14:27:09
To 80A a B a 85A, to su vsetko povodne oznacenia Wratten Kodak filtrov, ktore su zelatinove. Vela filmovych zaberov sa pocas dna tocilo na filmy pre umele svetlo cez Wratten modre konverzne filtre. Po kazdom zabere sa proste zhuzvali, zahodili. Novy zaber - novy filter.
Su filtre vseliake, aj tie cisto sklenene, co mas ty Oznacenie prevzali z Wrattenov.
PS: skus si pozriet filter do aldinky nejake ORWO. Dve sklicka zlepene po obvode ciernou lepiacou paskou a medzi nimi zelatinovy filter.
Alebo si skus pozriet nejaky filter od B+W ... Tie dobre su skatka zelatinove. Nie plastove, ale aj take byvaju. Cromatek a Cockin (citaj kokén
250T bol kurna dobry negativ. Ale mna uz farba nebere. Ked chcem daco farbne, zvladnem to mobilom. Dnes su uz tie cipi velke a mnoho pixelove. Mna skor laka ten Double-X. Z nejakej obsesie tuzim po 400ft navine v novucickej plechovke. Kupim si a z mojej zeny sa razom stane cierna vdova.
Publikováno 20 září 2014 - 14:54:29
... nepoužívá se náhodou modrý filtr v ČB fotografii náhodou i na redukci hodně kontrastní scény? Kdysi jsem něco o tom četl v nějakém prospektu, když jsem nakupoval nějaké filtříky, tedy pokud si dobře pamatuji, měl by snad "změkčovat" tvrdé stíny ..
Publikováno 20 září 2014 - 15:04:37
Nieco na tom v CB fotografii je. Tam, kde je scena zaliata slnkom - teplym svetlom, tam modry filter jasy tlmi. Tam, kde je scena osvetlena iba modrou oblohou (teplta chromatickosti 22000K - teda velmi modra) prejdu jasy modrym filtrom skoro cele. Vysledok je teda nizsi jasovy rozdiel. A nevadil by mi ziaden typ modreho filtra.
Nefunguje, ked je oblacno.
Publikováno 20 září 2014 - 18:39:37
Keko, máš pravdu, filtre do aladiniek sú skutočne želatinové zo sklami z oboch strán. Mám ORWO aj FOMU. Predpokladam, že je to hlavne kvôli cene. A mám dokonca aj želatinový filter od ORWA, jeden aj druhý. Používali ich televizaci, keď točili vonku na filmy Geva 732, teda 27 DIN myslím a umelé svetlo, nechce sa mi isť do mrazaku. Filtre lepili na druhú stranu objektívy, lebo z predu na objektív nemali filtrové krúžky a filtre mali rozmer len 7,5x7,5 cm. Ja ho tak isto používam na Krasnogorsku.
Ináč to označenie "Wraten xxx" sa vžilo ako základné označenie konverzných filtrov a prevzali ho snáď všetci výrobcovia.
Publikováno 22 září 2014 - 09:10:11
Vážení kolegové, modré filtry B&W 080 Light Blue jsou již nedostupné. Modrý filtr zvýrazňuje atmosférický opar, zejména při mlze a vysoké vzdušné vlhkosti. V kombinaci s teleobjektivy zvyšuje rozdíly mezi jednotlivými plány v krajinářské fotografii a zvýrazňuje tak prostorové vnímání. V reportážní fotografii snižuje kontrast snímků tím, že posunuje střední polotóny více do oblasti světel a snímky jsou obrazově více čitelnější, zejména v prostředí s velkým rozsahem kontrastu ( sluncem osvícená ulice po dešti ). Stejně jako filtr zelený potlačuje výrazně chromatickou vadu u starších typů objektivů, opatřených pouze základní antireflexní vrstvou T* a lze tímto způsobem dosáhnout zvýšené obrysové ostrosti obrazu. Účinek filtrů je různý v závislosti na spektrálních vlastnostech jednotlivých fotografických materiálů a používané optice. Při dobře nastaveném a spolehlivě ověřeném procesu lze uvedených výhod využívat i když filtrace modrými filtry není příliš využívána. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 22 září 2014 - 13:33:16
Koupil jsem filtry (kruhové, 67 a 58mm) Tiyan Ya (nebo tak nějak), po třech stovkách. Nečekal jsem nic bombastického, ale FUNGUJÍ ! Zatím dva filmy.....
Modré filtry dělá (nebo donedávna dělal) Tiffen, lze sehnat i Singh Ray, a německá firma - vypadlo mi jméno... Na e-bay jsem koupil modré Leica.
V krajním případě lze použít i konverzní, ale chovají se trochu jinak na každém filmu. Chce to vyzkoušet.
Publikováno 22 září 2014 - 15:26:46
modré filtry dělá i formatt/hitech
Publikováno 4 říjen 2019 - 21:00:39
Publikováno 11 srpen 2021 - 18:06:27
Ahoj.
Potrebujem UV filter SKLO/nie plast/ do Meopta Color 3 medzi svetlo a zmiešavaciu komoru.Poradíte ktore su sklenené?
Vďaka.
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních