Karfiku, nafotil som niekoľko desiatok svadieb na 100ASA, samozrejme s bleskom, a nebolo to až také strašné, ako píšeš. A ako píše dravec, stovka je stovka, a žiadná 400 a viac ti nedá to zrno ako 100. Ja som naopak zástancom blesku, pretože stále tvrdím, že svetla nie je nikdy dosť. To som sa naučil pri filmovani, takže ja bez blesku takmer nefotím.
Práce s bleskem
#51
Publikováno 11 May 2015 - 23:44:14
#52
Publikováno 12 May 2015 - 07:01:31
já to vidim asi tak, že si vezmu s sebou jak ISO 100, tak 400 a na místě podle světla se rozhodnu co bude. Nepujdu přes ISO400, ale pokud by to vypadalo, jak si myslim, mohlo by to jít i bez blesku. Když bude světla málo, vezmu ISO100 a blesk. Bohužel nemam k blesku adaptér pro Pentax, takže TTL nebude. Zato mam dvě těla, takže kdyby na to přišlo, můžu jedno nabít tak a druhý onak. A těch pět fotek, který jim chci zvětšit, ty tam někde budou
Objektivy v případě kinofilmu budou nejspíš Jupiter 9 (85/2) a buď pentax 50/1.7, nebo Pancolar. Zoom 35-70/3.5-45 od Pentaxu mam sice taky, ale nevim jestli by to byla výhoda. Nejvic fotek asi bude na ten Jupiter, na svatby ho mam rád, je to takový "jemný" a právě v kombinaci s málo citlivym filmem...
Karfiku, nafotil som niekoľko desiatok svadieb na 100ASA, samozrejme s bleskom, a nebolo to až také strašné, ako píšeš. A ako píše dravec, stovka je stovka, a žiadná 400 a viac ti nedá to zrno ako 100. Ja som naopak zástancom blesku, pretože stále tvrdím, že svetla nie je nikdy dosť. To som sa naučil pri filmovani, takže ja bez blesku takmer nefotím.
můžu se zkušenějšího fotografa zeptat na to focení s bleskem a stovku film? Nejlíp návod Zajímaj mě ty delší časy, jak tu někdo psal (asi Jenda1250). Má to smysl, dává to nějakou výhodu? Příjemnější světlo a prokreslenejší pozadí? Místo synchro 1/125 fotit třeba na 1/15 s bleskem? Bez monopodu, z ruky ...
#53
Publikováno 12 May 2015 - 08:05:05
Hm, takéto veci som nikdy neriešil, vždy synchročas, teda 125 na Praktike či Pentaxe Me super, respektíve 100 u Pentaxu MZ50 či MZ5 a blesk Metz 30 na modrom rozsahu. Samozrejme záklaďaky, teda 50, na MZ trafa, ale tu som urobil aj niekoľko 400 farebných Kodakov, Fuji a tie boli tiež v pohode . Farba je trochu iná ako ČB.
V začiatoch som fotil aj na menej citlivé filmy ORWOCOLOR NC19 či Svema 65, čo bolo 19 din, teda asi 80ASA a foťáky ako Flexaret, Smena či Vilia, a aj tam to vyšlo plus/minus dobre, tak neviem.
Bez blesku sa mi zábery nepáčia, sú také akési nekontrastné, šedivé, zliaté. To je samozrejme len vec názoru, a ten môj je, že bez blesku fotiť v kostole určite nie. Už na sále je to niečo iné, tam by som aj bol ochotný urobiť niekoľko záberov bez blesku, ale skutočne len niekoľko záberov, ak by boli na to vhodné podmienky.
Ak máš blesk s automatikou, tak vlastne len dosvetľuješ popredie, pretože pri dostatočnom svetle blesk pustí len toľko svetla, koľko je potreba na dorovnanie osvetlenia. Metz 30, s tou mám skúsenosti, pracuje s časom cca 1/5000 až 1/30000 sekundy, to viem samozrejme z technických dát, ale funguje to. Zároveň tieto blesky veľmi šetria baterky, nakoľko náboj z kondíku sa nevýbija celý, ako napr. u Metz 23 a teda baterky len dobíjajú kapacitu a nenabíjajú ju vždy naplno a tým vydržia podstatne viac a pri priaznivých podmienkach dobytie blesku za menej ako sekundz je tiež parádne.
#54
Publikováno 12 May 2015 - 08:17:24
Velmi dávno jsem běžně fotil svatby kamarádům v různých obřadkách, zámcích i v kostele. Blesk je zabiják světelné nálady. Je to špatná cesta. Je to rušivé a tedy neslušné. Největší problém dnešních fotografů spatřuji v jejich neschopnosti se správně pohybovat prostorem. Neznalost jak bude obřad probíhat a co je důležité zachytit. Nejdůležitější jsou tváře a tedy fotograf musí být vždy naproti nevěsty a ženicha. Ne z boku a ne zezadu. Prstýnky, polibek, podpisy svědků, přípitek, to je jasnačka, ale vždy aktérům musí být vidět do tváře. Tedy nic pro stydlivého fotografa co to mačká teletem z rohu. Pro záběr je třeba si odvážně dojít. Není k tomu potřeba nic extra. Kinofilmová zrcadlovka se světelnou padesátkou (1,4 nebo 1,7) a osmadvacítku širokáč, ten už tak světelný být nemusí. Z ruky se s ním dá udržet i patnáctina. Scénu si proměřit dopředu a podle toho zvolit citlivost matrošu, vývojku a způsob volání. V pozitivním procesu se dá hodně dohnat a žádné šediváky se konat nemohou. A hlavně se domluvit na opakovačkách. Když to nestihnu, tak se bude na mou tichou prosbu líbat znova.
#55
Publikováno 12 May 2015 - 08:17:45
Ešte som zabudol pripomenúť, že v kostole sú mladý v 99% prípadov postavený na miesto, ktoré je najmenej osvetlené a zväčša im svetla svietia na hlavy zo zadu (samozrejme svietia na kňaza a oltár), a tým pádom ženích a nevesta majú tváre v tieni až tme, a tu už nepomôže nič len blesk, pretože ak chceš, aby na fotke neboli černochmi, musíš otvoriť clonu a nie málo a tým všetko v pozadí je prepálené, a potom musíš v komore laborovať s vyvolaním filmu a potom aj pri robení fotiek.
A spolupráca s profesionálom? Ak je skutočne profesionál, tak ak sa mu nepostavíš v tej najnevhodnejšej chvíli rovno pred objektív, tak nemá čo riešiť. Stalo sa mi na svadbe, že počas prestávky prišiel ku mne človek a povedal mi, aby som nechodil pri filmovaní tanca po parkete, lebo sa mu staviam pred objektív a on nemôže fotiť. Tak som sa pri ďalšom kole začal obzerať kde že je ten fotograf, aby som sa mu vyhol, a objavil som ho pri stole v cca polovici sály asi dvadsať metrov od seba, ako sedi pri stole, a v jednej chvíli sa postavil z vreckovkou v ruke a urobil fotku. Na tom zábere musel mať minimálne celý parket plus asi tak polovicu sály. Takéhoto "fotografa" treba ignorovať a poslať ho čím skôr tam, kde je poriadne horúco.
#56
Publikováno 12 May 2015 - 09:06:00
zjistil jsem, že tohle naštěstí nebude klasickej kostel - spíš nějaká celkem prosklená rotunda, kdy to vypadá, že by mohlo bejt celkem dost světla. Taky to nebude církevní obřad - ten jsem zkoušel 2x a bylo to peklo, tma jak v kobce a světlo přesně jak píše sokolvideo. Tak to už jsem poučen, že pro takovejhle případ by byl vhodnej ten blesk, proto jsem tady tu debatu rozjel Já sám taky preferuju přirozený světlo, ale zároveń ho musí bejt nějaká minimální hladina, aby ty fotky k něčemu vypadaly. jinej by to možná zmáknul, ale já ne.
K těm objektivům - nejsem stydlín a nehodlám stát uplně v koutě, ale odstup si rád zachovávám, protože mi přijde nepatřičný, když tam těm lidem lezu. Už tak je to dost vopičárna a ženich s nevěstou, spíš než co jinýho, trpěj. Teď do toho placenej fotograf a třeba 1-2 známí s nějakym digitálem a já s kinofilmem. To mi vždycky přijde, že to raděj fotit nebudu. Jenže mě pak zas nějakej kamarád znovu ukecá... Proto (ale nejen) dávám přednost delšímu ohnisku - né tele, ale těch 85 mm mi celkem vyhovuje. Zároveň u svatby oproti normálu preferuju trochu měkčí podání
#57
Publikováno 12 May 2015 - 09:29:19
Už tak je to dost vopičárna a ženich s nevěstou, spíš než co jinýho, trpěj.
tak to bude sranda
kamo zober 400ISO film, 50 objektic, jeden blesk a masinku co ti neklakne
a ides do toho, nejsi jediny co tam bude fotit. tak nemas co posrat. jedine ze by si hodil sablu
#58
Publikováno 12 May 2015 - 11:50:22
Už tak je to dost vopičárna a ženich s nevěstou, spíš než co jinýho, trpěj.
tak to bude sranda
kamo zober 400ISO film, 50 objektic, jeden blesk a masinku co ti neklakne
a ides do toho, nejsi jediny co tam bude fotit. tak nemas co posrat. jedine ze by si hodil sablu
ani si nemyslim, že to bude sranda. Už jsem na pár obřadech byl a bylo to všechno možný, ale ne sranda. Možná si to na Slovensku užíváte jinak, ale většina mejch kamarádu byla vážně ráda, že to má z krku. Zvláště hodinovej církevní obřad stál za to (protože rodiče nevěsty by jinej nedovolili, i když i nevěsta by se mu ráda vyhnula, natožpak nevěřící ženich). No a já se holt nijak nedojímám, zvlášt ne na desátý svatbě. Nafotit a se štěstim udělat pár slušnejch fotek, odvozit, vykropit se A dík za připomenutí, že si mam vzít foťák, film a pro sicher blesk Je to sice poněkud banální rada, ale budu se jí řídit
Jinak tímto všem děkuju za rady a nápovědy. Bude to dobrý. Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo.
#59
Publikováno 12 May 2015 - 12:11:42
Bzenčaku, ja len prezentujem svoj názor. Pri tých cca dvesto svadbách coby kameraman a občas ako fotograf som v kostoloch zažil všetko možné, farára, ktorý mi sám navrhol, že pri prijímaní počká, kým neblikne blesk, ale aj takého, ktorý sa úmyselne staval medzi mňa a mladých, aby som nemohol urobiť fotku či záber, či farára, ktorý ma počas kázne zjazdil, prečo netočím jeho, ktorý je dôležitejší ako nevesta a ženích. Väčšinou však kňazi ignorujú fotografa a kameramana ako nutné zlo a robia si svoju robotu. Samozrejme aj ja musím brať ohľad na to, kde som a podľa toho sa aj správať. A pri obrade toho času na meranie zon a pod. určite nie je. Robil som svadby vo veľkých kostoloch, kde sa sto hosti stratilo, ako keby bol kostol prázdny, ale aj v kostoloch, do ktorých keď vošlo päťdesiat ľudí, tak som musel stáť na jednej nohe a otáčať sa ako kohút na streche.
#60
Publikováno 12 May 2015 - 12:58:54
Kluci, na odľahčenie: Ja som sa ženil v Lisabone na ambasáde.
Boli sme dvaja+svedkovia, a svadobné fotky mám dve: Strčil som konzulovi do ruky Fuji Instax, nech to na nás namieri a cvakne
A vybavené. Všetci spokojní (okrem rodičov, ktorí tam neboli
Přiložený soubor (y)
#61
Publikováno 12 May 2015 - 13:06:24
Jo jo..........já mám s manželkou jen jeden autoportrét 8x10......teda spoušť zmáčkla tchýně.
#62
Publikováno 12 May 2015 - 13:30:11
Už tak je to dost vopičárna a ženich s nevěstou, spíš než co jinýho, trpěj.
tak to bude sranda
kamo zober 400ISO film, 50 objektic, jeden blesk a masinku co ti neklakne
a ides do toho, nejsi jediny co tam bude fotit. tak nemas co posrat. jedine ze by si hodil sablu
ani si nemyslim, že to bude sranda. Už jsem na pár obřadech byl a bylo to všechno možný, ale ne sranda. Možná si to na Slovensku užíváte jinak, ale většina mejch kamarádu byla vážně ráda, že to má z krku. Zvláště hodinovej církevní obřad stál za to (protože rodiče nevěsty by jinej nedovolili, i když i nevěsta by se mu ráda vyhnula, natožpak nevěřící ženich). No a já se holt nijak nedojímám, zvlášt ne na desátý svatbě. Nafotit a se štěstim udělat pár slušnejch fotek, odvozit, vykropit se A dík za připomenutí, že si mam vzít foťák, film a pro sicher blesk Je to sice poněkud banální rada, ale budu se jí řídit
Jinak tímto všem děkuju za rady a nápovědy. Bude to dobrý. Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo.
to nie je rada, to su slova uistenia.
#63
Publikováno 26 January 2016 - 17:50:45
přátelé, je to tady znova Poslední svatba - loni v někde v tom květnu - dopadla naprosto famózně, co se fotek týká. Byla v 1 odpoledne, za jasný oblohyv celkem prosklený rotundě. Fotil jsem na Pentax ME-Super, objektivy 50/1,7, Jupiter 85/2 a nějaká 24/2,8; všechno na clonu 2-4 na ISO 400 (teď už nevim, ale asi HP5+) a časy byly v pohodě 1/60-1/15. Nacpal jsem se na místo o chvíli dřív a spotmetrem si změřil tvářě lidí. Pak jsem venku fotil na Yashicu D na Acros 100 a navečer jsem s tou samou Yashicou ten samej Acros nafotil jako ISO 400. Všechno vyšlo technicky moc pěkně, kompouičně už horší - lidi se neuvěřitelně motaj, jak vožralý, a furt překážej - prošvihnul jsem takhle několik záběrů, že mi tam najednou vlezla nějaká babička/tetička. Fotky jsem odevzdal dřív než ten profi fotograf a sklidily i větší úspěch (ale pozor, profík se celkem snažil nevypadal na uplný jelito )
Tímto oživuju tohle vlákno! Musim zase jít fotit svatbu, tentokrát to bude bez profíka záchranáře. A zase vás žádám o radjak na to. tentokrát to totiž bude v únoru v obřadní síní liberecký radnice, kde je fakt světla málo - jen lustry a vitráže po jedný straně. Opět zvažuju variantu blesk, i když preferuju přirozený světlo. Tady se ale bojim, že bych se nějakýmu vyššímu ISO (1600) nevyhnul a já prostě ty push procesy moc neumim a nemam rád zrnitý svatební fotky. Zvažuju nějakej druh difuzoru/změkčovače světla na blesk, protože myslim, že ani o strop to možná nepujde. Je tam, jestli se nepletu, poměrně vysokej a navíc kazetovej, asi hnědý dřevo Výbava bude Pentax SuperA + ty samý objektivy + asi Metz 32CT3.
Nějaký návrhy? Díky
#64
Publikováno 26 January 2016 - 19:08:30
Sa ti to rozbehlo ...
#65
Publikováno 26 January 2016 - 22:35:46
no je to odvaha, povinnou sadu snímků musíš dodat sám
já bych měl na hřbetě tři těla, v každým jinej film, něco ven, něco obřadní síň, hlavně se v tom exponometricko citlivostně neutopit
-
když jsem byl na svatbě před rokem, tak jsem byl překvapen, že fotografka ani neměla blesk, ale měla asistenta, který měkce přisvětloval takovým tím moderním akumulátorovým světlem
snímky jsem viděl a byly dobré
-
taková perlička, jednou na školním srazu byla taková tma, že jsem dvojočku schoval, push pustil k vodě a vytáhl mjůčko s vestavěným bleskem
ve skutečnosti jsou ty snímky lepší, než skeny
http://rhx.rajce.idn...z_ZS_-_Kukleny/
a
byl jsem zachráněn!
lepší, než nic
#66
Publikováno 27 January 2016 - 08:51:15
Když fleše, tak 4x 300Ws s dešníkama do každého rohu. Sámože každý s radiospouštěčem, aby si je nikdo nemohl půjčovat přes fotobuňky. A máš vystaráno!
#67
Publikováno 27 January 2016 - 09:02:59
Když fleše, tak 4x 300Ws s dešníkama do každého rohu. Sámože každý s radiospouštěčem, aby si je nikdo nemohl půjčovat přes fotobuňky. A máš vystaráno!
Není to málo (těch 300Ws), Antone Pavloviči?
#68
Publikováno 27 January 2016 - 09:37:25
no je to odvaha, povinnou sadu snímků musíš dodat sám
já bych měl na hřbetě tři těla, v každým jinej film, něco ven, něco obřadní síň, hlavně se v tom exponometricko citlivostně neutopit
-
když jsem byl na svatbě před rokem, tak jsem byl překvapen, že fotografka ani neměla blesk, ale měla asistenta, který měkce přisvětloval takovým tím moderním akumulátorovým světlem
snímky jsem viděl a byly dobré
-
taková perlička, jednou na školním srazu byla taková tma, že jsem dvojočku schoval, push pustil k vodě a vytáhl mjůčko s vestavěným bleskem
ve skutečnosti jsou ty snímky lepší, než skeny
http://rhx.rajce.idn...z_ZS_-_Kukleny/
a
byl jsem zachráněn!
lepší, než nic
No fotky vypadaj celkem slušně. Mam taky jednu mjučko a jeden celkem povedenej hospodskej portrét s bleskem. Svatbu bych chtěl ale přeci jenom trochu zjemnit. Tři těla by pro mě neměly bejt problém Dovnitř můžu vzít 2x Pentax (1x s bleskem, 1x nějakej citlivej film). Fotky venku budou na Bronicu GS-1, pro pohodlnost možná ze stativu. Asi to vevnitř budu muset vážně vzít s bleskem.
nemáte někdo zušenosti s prací s takovym tim látkovym (nebo z čeho to je) nástavcem na blesk - jakože softbox? Má to cenu zkoušet?
#69
Publikováno 27 January 2016 - 12:06:45
V prvom rade, pri pouziti CB filmu je vhodne pocitat s existujucim (ambientnym) svetlom. Citlivy film je samozrejme vyhoda, automatika blesku stiahnuta o clonu.
Nastavec na blesk? Vela fotografov veri, ze tymi difuzermi roznych tvarov dosiahnu maksie svetlo. Tak vlastne rozstreluju svetlo do vsetkych svetovych stran, do stropu do zeme. A casto tak iba ponizuju vykon blesku.
Ak sa nachadzam v prostredi, ktore svojimi blizkymi a bielymi plochami, moze tymito odrazit svetlo spat na objekt ako doplnkove svetlo. Tym, ze byvaju nepomerne vacsie (ako samotny zdroj), byvaju aj nepomerne maksie. Zaroven ale i slabsie.
Ak sa nacadzam v prostredi, ktore svojimi blizkymi plochami moze svetlo nevhodne farebne posuvat, vysledkom byvaju niekdy zaujimave, inokedy katastrofalne dosledky.
Ak sa nachadzam v prostredi, ktore nema blizke plochy, pouzitie difuzoru nema zmysel.
Platia nasledovne zakonitosti:
- svetlo ubuda so stvorcom vzdialenosti
- toto plati pre difuzne zdroje velmi obmedzene
- difuzny zdroj nie je jednoznacne oznacenie zdroja, ale da sa povedat, ze zdroj je tym difuznejsi, cim je pomer medzi jeho plochou a vzdialenostou od osvetlovaneho objektu vacsi (velky zdroj svetla blizko objektu urcite poda maksie svetlo, ako taky isty zdroj vo velkej vzdialenosti)
- difuzny zdroj je zaroven tym difuznejsi, cim viac straca vyraznu smerovu charakteristiku kazdy jeden bod zdroja
Mam jeden blesk Metz (nejake cislo) a jeden Nikon (nejake cislo). Oba maju dva zdroje svetla, ten mohutny sa otca, ten mensi je suosy s osou objektivu (som hrdy na tuto vetnu konstrukciu ) . Ten maly je otoceny teda na objekt v predu tym druhy sa snazim cez odrazenu plochu dosvietit objekty vzdialenejsie. Ale hold, niekedy to nejde. Palim vsetkym dopredu. Potom je vacsia miestnost a dlhsi objektiv vyhodou, pretoze z vacsej vzdialenosti (primerane vascej!) je rozdiel medzi vzdialenejsim a blizssim objektom pre zdroj svetla mensi (zo vztahu, kde svetlo ubuda so stvorcom vzdialenosti (1m mezdi vzdialenejsim a blizsim objektom je iny pri vzdialenosti blesku 1m a 5m, na porovnanie
1/52:1/62 vs 1/22:1/12)). Ak sa da, urobit nejaka rezia, a to sa casto da, potom je biela stena v pozdi urcite lepsia ako prazdna diera, ci stena cierna. Je lepsie mat objekty blizsie k tejto stene a byt od objektu vo vacsej vzdialenosti ....
Farebny film v aparate je problem naviac z dovodu farebnych posunov od roznych typov zdrojov svetla. Ak chcem kombinovat blesk a ziarovky, staci dat pred blesk oranzovy filter. Tym sa zjednoti osvetlenie, aj ked nie je uplne totozne, aspon nie je pre film prilis vzdialene. Odfiltrovat farebne posunuty, ale inak spravne naexponovany film nie je az taky problem, ako uplne rozhasena scena, kde clovek nevie, co ma pri filtracii zachranovat.
Uplne najlepsie su samzrjme stabilne bleskove zdroje svetla rozmiestnene po celej miestnosti. Radiove spojenie je vyhodou, falshmetrom treba premerat celu scenu a pockat na svadobcanov. Slabucky predny blesk iba zdorazni stredobod zaujmu, mierne upadajuce svetlo menej dolezitych objektov odsadenych.
Da sa o tom pisat, kazdy ma nejku fintu. ALe najdolezitejsia finta zo vsetkych je neustale sebazdkonalovanie, sebakriticky nahlad i hladanie tych vydarenych konstrukcii.
Svadbu, ci hromadne spolocenske akcie uz fotit nikdy nebudem. Jednak sa mi uz nechce, jednak do mody prichadzaju uplne ine fotografie plne fotosop-plaginov, bokehov dvdsatstyri-sedemdesiatok s ultrasonikmi a eLkovymi sklami s dvojmesacnym postprocesingom ....
#70
Publikováno 27 January 2016 - 12:24:00
uf, keko, díky za vyčerpávající rozbor. Beru si k srdci hlavně část s tim difuzérem, kterej v týhle obřadní síni bude teda asi k ničemu. Fotit budu určitě jen ČB, takže problémy s vyváženim barev odpadaj. Co budu řika, taky se mi do toho moc nechce, ale je to svatba mojí sestry a ona to tak prostě chce. I přes několikanásobný varování, že nejsem žádnej profík a že výsledky nemůžu zaručit. Ale ona chce mít trochu "punkovou svatbu" takže si s tim hlavu neláme...
přikládám obrázek vnitřku síně, aby bylo jasno: http://www.czech-tim...EN/YYY_14_2.png Ale třeba to maj dobře nasvětlený a bude mi stačit ISO 400 bez blesku, nebo jen se slabym přiblejsknutim.
#71
Publikováno 27 January 2016 - 12:57:52
Nadherne!
O kolkej to bude? Bude cez tie vytraze nieco svietit? Mozes si to ist pomerat nejakym svetlometrom pocas ineho obradu? Je taka teoreticka moznost dohodnut sa na foteni tesne po obrade? Ako som uz spominal kdesi, ze DIafine a Tri-X dava 1600-ku, teda nie nejaku ale plnohodnotnu. Pre svitkac je to 1250. To by sa dalo poistit sa nejakymi zabermi po obrade so Zenzou a zo stativu. Podla vsetkeho by s tym nemali mat problem hlavne svadobny par a svadobcania ...
#72
Publikováno 27 January 2016 - 13:03:37
a místa habaděj na kroky a úkroky! radost plout takovým prostorem
já byl s aparátem jen na několika svatbách, nejjednodušší byla tahle, tam nás bylo asi šest i s tím chlápkem v pozadí
ženich franta, letec-navigátor v důchodu a jedna věra, která ho dovedla na starý kolena k oltáři
svatba3.jpg 71.79K 10 Počet stažení
no není to kdovíjaký snímek, ale byla to zajímavá zkušenost, hostina v bistru IV. cenové kategorie...
#73
Publikováno 27 January 2016 - 13:06:13
a místa habaděj na kroky a úkroky! radost plout takovým prostorem
já byl s aparátem jen na několika svatbách, nejjednodušší byla tahle, tam nás bylo asi šest i s tím chlápkem v pozadí
ženich franta, letec-navigátor v důchodu a jedna věra, která ho dovedla na starý kolena k oltáři
no není to kdovíjaký snímek, ale byla to zajímavá zkušenost, hostina v bistru IV. cenové kategorie...
Chlápka v pozadí znám!
#74
Publikováno 27 January 2016 - 13:18:33
Svatebčani s tim problém mít nebudou, když si to tak vymysleli Já právě doufám, že se tam dostanu den předem a trochu si to tam proměřim spotmetrem. Skrz vitráže toho asi obvykle moc nesvítí, myslim, že vedou do vnitrobloku. Navíc takhle v únoru v Liberci neočekávám uplně slunečno. Ale teda, děkuju za ten nápad Tri-X + diafine. Tri-X je muj oblíbenej film a v létě jsem experimentoval s dělenou D-23 podle Stöcklera, jak to uvádí ve svym článku o vývojkách pro umělce pan Bzenčák. Asi si nějakou takovou kombinaci vyzkoušim (asi nebudu kupovat Diafine, ale zkusim co umí ta DD-23) a pokud budu mít dostatečně jemný zrno při potřebný citlivosti, pujdu do toho. Díky, tohle by možná mohla bejt cesta. Poreferuju, jak se mi povedly pokusy. Zatim jsem trénoval uplně humpolácký focení s bleskem, protože jsem to nikdy nedělal
#75
Publikováno 27 January 2016 - 13:52:03
Svatebčani s tim problém mít nebudou, když si to tak vymysleli Já právě doufám, že se tam dostanu den předem a trochu si to tam proměřim spotmetrem. Skrz vitráže toho asi obvykle moc nesvítí, myslim, že vedou do vnitrobloku. Navíc takhle v únoru v Liberci neočekávám uplně slunečno. Ale teda, děkuju za ten nápad Tri-X + diafine. Tri-X je muj oblíbenej film a v létě jsem experimentoval s dělenou D-23 podle Stöcklera, jak to uvádí ve svym článku o vývojkách pro umělce pan Bzenčák. Asi si nějakou takovou kombinaci vyzkoušim (asi nebudu kupovat Diafine, ale zkusim co umí ta DD-23) a pokud budu mít dostatečně jemný zrno při potřebný citlivosti, pujdu do toho. Díky, tohle by možná mohla bejt cesta. Poreferuju, jak se mi povedly pokusy. Zatim jsem trénoval uplně humpolácký focení s bleskem, protože jsem to nikdy nedělal
V tom článku od Bzenčáka je i domácí varianta Diafine.
#76
Publikováno 27 January 2016 - 14:09:46
Jen poznámka - k podobné akci jsem se také jednou nechal přemluvit. Byl to podobný prostor, také velká okna po straně. Někdo mi tam ale na poslední chvíli rozsvítil po stranách světla (tady jich taky pár vidím), která tam pak ve výsledku působila docela rušivě.
#77
Publikováno 27 January 2016 - 21:08:02
Už mě, díky bohu, nenutil dlouhé desítky let nikdo, abych mu pokazil svatební fotografie. Ale slyšel jsem, že v naší obřadní síni smí fotografovat pouze profesionání (živnostníci) fotografové. Ostatní pouze z míst pro svatební hosty. A snad ani nedovolují fotografovat bleskem. Mimo ty živnostníky.
Tak Ti přeju úspěch. Já ty zkažený svatby v příbuzenstvu dostávám otloukané přes hlavu dodnes
#78
Publikováno 27 January 2016 - 22:22:41
Už mě, díky bohu, nenutil dlouhé desítky let nikdo, abych mu pokazil svatební fotografie. Ale slyšel jsem, že v naší obřadní síni smí fotografovat pouze profesionání (živnostníci) fotografové. Ostatní pouze z míst pro svatební hosty. A snad ani nedovolují fotografovat bleskem. Mimo ty živnostníky.
Tak Ti přeju úspěch. Já ty zkažený svatby v příbuzenstvu dostávám otloukané přes hlavu dodnes
Tyjo. zajímavá informace s těma profíkama, bleskama a hostama. Dík. To se ještě musim přepat, anžto profesionál nejsem. No a s těma zkaženejma fotkama, já je varoval
#79
Publikováno 28 January 2016 - 21:58:58
nemáte někdo zušenosti s prací s takovym tim látkovym (nebo z čeho to je) nástavcem na blesk - jakože softbox? Má to cenu zkoušet?
Dotaz se asi netýká difuzoru, ale spíš nasazovacího softboxu k systémovému blesku. Ten ovšem nerozptyluje světo blesku na všechny strany, ale posílá ho normálně směrově, pouze několikanásobně zvětšuje vyzařovací plochu, čímž změkčuje stíny. Tento efekt je tím patrnější, čím menší je snímací vzdálenost, protože z větší dálky už i takto zvětšený zdroj světla je moc malý. Rozumně použitý dává smysl. Mám ho, použil jsem ho ještě v digitálních dobách několikrát a zblízka (portrét) dobrý.
#80
Publikováno 28 January 2016 - 22:44:30
Tyjo. zajímavá informace s těma profíkama, bleskama a hostama. Dík. To se ještě musim přepat, anžto profesionál nejsem. No a s těma zkaženejma fotkama, já je varoval
no hlavně si udělej školení v příbuzenstvu, aby tě nechali dělat a nemotali se tam, kde nemají, anebo "až když je pustíš" a budeš mít snímky hotové
nezapomenu na jednoho kreativně pracujícího kameramana, který svatební pár neustále širokáčem objížděl z půl metru ze všech stran, byl s tím velmi otravný i práce, kterou odevzdal slabá, byl jsem jen host, tak jsem se ho slušně ptal, jestli to tak hodlá dělat i nadále, neboť ho mám pořád v záběru, profesionální najaté fotografky jsem se taky ptal, jestli se jí tam neplete a ona, že jí to nevadí, což jsem se divil, na jejím místě bych ho posunul do patřičné vzdálenosti a to byla taková ta dražší paní 12 tis+ za svatbu a asi měsíc-dva čekali na hotové fotografie, ty byly slušné, svatby jsou dobrodružné vždycky
#81
Publikováno 29 January 2016 - 10:46:29
nemáte někdo zušenosti s prací s takovym tim látkovym (nebo z čeho to je) nástavcem na blesk - jakože softbox? Má to cenu zkoušet?
Dotaz se asi netýká difuzoru, ale spíš nasazovacího softboxu k systémovému blesku. Ten ovšem nerozptyluje světo blesku na všechny strany, ale posílá ho normálně směrově, pouze několikanásobně zvětšuje vyzařovací plochu, čímž změkčuje stíny. Tento efekt je tím patrnější, čím menší je snímací vzdálenost, protože z větší dálky už i takto zvětšený zdroj světla je moc malý. Rozumně použitý dává smysl. Mám ho, použil jsem ho ještě v digitálních dobách několikrát a zblízka (portrét) dobrý.
Jo, to bude spíš vono. Možná si taky nějakej lacinější typ pořídim a vyzkoušim to s nim. Mohlo by to pomoc trochu zjemnit světlo, když už asi nepujde blejskat o strop. Druhá varianta je ten Tri-X v diafinu. Doufám, že se tam dostanu dopředu a budu si to moc trochu proměřit. Zkusim si obojí a uvidim, co se mi bude víc zamlouvat.
#82
Publikováno 29 January 2016 - 12:10:01
Vážení kolegové, použití elektronického blesku má pro fotografa opodstatnění pouze v jednom jediném případě: V přítmí obřadní síně krematoria při posledním rozloučení s ním. Navíc s podmínkou, že víko bude důkladně fixováno hřeby tak, aby zde po mnoho generací přežívající, notně sešedlý fotograf-profesionál, nečelil v průběhu své, v tvrdé konkurenci jen obtížně udržitelné posici dědice Věčného světla, spolu se svým bratrem, rutinovaným verbálním truchličem, nečekané inzultaci.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
p.s. Blesk jedině přírodní, provázený burácivým hromem a s nádhernou omamnou vůní ozonu....
#83
Publikováno 29 January 2016 - 16:52:56
Vážení kolegové, použití elektronického blesku má pro fotografa opodstatnění pouze v jednom jediném případě: V přítmí obřadní síně krematoria při posledním rozloučení s ním. Navíc s podmínkou, že víko bude důkladně fixováno hřeby tak, aby zde po mnoho generací přežívající, notně sešedlý fotograf-profesionál, nečelil v průběhu své, v tvrdé konkurenci jen obtížně udržitelné posici dědice Věčného světla, spolu se svým bratrem, rutinovaným verbálním truchličem, nečekané inzultaci.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
p.s. Blesk jedině přírodní, provázený burácivým hromem a s nádhernou omamnou vůní ozonu....
... nebo varianta B. Tu svatbu jim rozmluvit
#84
Publikováno 30 January 2016 - 02:38:07
Eriku,tohle mi nedelej,hned po uvodni vete jsem spadl pod stul,neb jsem tusil co nasleduje.
Dobry.Jinak velice poucne ohledne blesku,totiz tento problem nechci resit ale ...Mam jit v lete fotit svadbu...nikdy jsem blesk nepouzival,mam jich asi pet...a doufam,ze pouzivat nebudu.Je to ale zajimave cteni a clovek se ma porad ucit,tak pratele dekuji.
Jeste vyresit co si vit sebou,cim vic hracek tim vetsi problem,s kterou si hrat(jsou vsechny krasne...)
opatrujte se
Jo Eriku diky-moc dobry , smich je stale potreba
borek
#85
Publikováno 31 January 2016 - 23:17:19
nojo hřešil jsem s bleskem, ale u nás taková v hospodě tma, že bych to jinak měl jen velmi obtížně
ples_sdh_29_1_2016_040.jpg 171.75K 8 Počet stažení
zatracený slabý úsporky
#86
Publikováno 1 February 2016 - 09:18:37
Ještě mě napadla jedna věc a zajímalo by mě co si o tom kdo z vás myslí. Co když bych blejskal s bleskem pořád na plnej výkon, a pak ten film vyvolal v nějaký vyrovnávací vývojce (třeba ten Diafine, nebo dělená D-23), abych neměl moc vypálený světla? Nezkoušel jste to někdo? Jakej by mohl bejt výsledek? No nic, stejně budu testovat, tak na zbylý políčko zkusim třeba tohle
#87
Publikováno 1 February 2016 - 09:54:48
výsledek? Přeexponované snímky budou přeexponované, ploché, blé Bílé šaty budou bílé monolitické fleky, když se ti tam přimotá krutě přesvětlený přímým bleskem přeexponovaný obličej, bude to bílej flek s konturami vykreslenými stínem vrženým bleskovým světlem, čím dále je vyzařovací osa blesku od osy objektivu, tím výraznější a tlustší stín bude, atd.atd. Jako má každá cesta svoje pangejty, tak film má své hranice expoziční pružnosti. co je exponováno mimo tyto hranice, bude špatně. žádná zázračná vyrovnávající vývojka s tím nic moc nenadělá.
Asi bych ti doporučil mnohem dřív, než půjdeš fotit naostro svatbu, pohrát si s bleskem, imitovat si různé situace podobné, jako tě čekají, a najít si vhodné nastavení blesku, filmu, vyvolání... bez poznání, co kdy a jak bude po vyvolání a nazvětšování vypadat, je hazard.
(já taky blbec tuhle přípravu před rokem podcenil, neuvědomil si včas, že při focení občanů velmi tmavé, téměř černočerné, pleti, nemůžu spoléhat na běžně používanou expoziční automatiku, ale měl bych film podstatně více krmit. Anebo si vzít výkonný širokozářící blesk a práskat jím o strop) . Bych má tu blbou vlastnost, že se blbě honí, obzvláště pozdě.)
#88
Publikováno 1 February 2016 - 10:14:39
jirin_ol: jo, no já si to právě představil tak, jako bych fotil v temnym pokoji a zárověň skrz okno denní světlo venku. Udělal jsem nějaký pokusy s dělenou D-23 a až mě zaskočilo, jak moc to bylo vyrovnaný, prostě ve světlech bylo uplně všechno. Nebo jsem naopak fotil něosvětlený noční střechy a je uplně v pohodě vykreslenej i vnitřek oken, kde se svítí, nebo třeba kostel brutálně nasvícenej. To jsem ještě přidával na Schwarzschild. Tak mě napadlo, jestli by ty vývojky neukočírovaly podobnym způsobem blesk. Je ale fakt, že nevim jak je velkej rozdíl v intenzitě světla od blesku vs. to co popisuju. Asi hodně Samozřejmě bych si netroufnul bez zkoušky jít takhle fotit svatbu
#89
Publikováno 1 February 2016 - 10:16:28
Asii takto: dokud nebyl digitál, tak se pŕi práci v takovémto prostředí provozoval čistokrevný fotografický sport, zvaný "reportáž pŕi existujícím světle". Vždy šlo o prestiź mít lepší a světelně autentičtější záběry než když se to práskalo s bleskem. Mimochodem - kvůli právě takovýmto podmínkám byly vyráběny Metzy 45, spíš ještě 60 a pod. Největší vopruz pak bylo fotit na barvu bez blesku. I to šlo, ale výsledek záležel na mnoha okolnostech, které nebylo možné ovlivnit, např.taky přesvědčit obsluhu barevného minilabu, že je tŕeba udělat korekce - někde je provedli sami od sebe a skvěle, jinde chtěli dvojnásobnou cenu "to vy se muselo hrábnout do barev a udělat zkoušky" a pod. Mám za sebou v tomto ohledu jisté zkušenosti ve velmi podobném prostředí Sněmovního sálu zámku v KM, a to jsou tam aspoň bílé zdi...
Nebývalo nic trapnějšího, než když si profesionální svatební fotograf musel svadebčany znovu pozvat, protože se to napoprvé jaksi nevyvedlo...
Ať na svoji hlavu přivolám Vaše hromy a hlavně blesky - tady je kvalitní digitál s alespoň APS-C formátem bohužel již králem, s tím jaksi nic nenaděláme. Tak jako jsem si řekl, že černobíle fotit už s digitálem nikdy nechci, tak na straně druhé výstup ze Sony Nex 5N plus např. pevné Canoní FD skla při nastavení citlivosti 1600 - 3200 ASA v podobných podmínkách přinášejí jistotu slušné kvality.
Něco jiného jsou momentky v plenéru po obřadu - to bych délal kinofilmem s řekněme 35mm optikou, nebo statické snímky skupin, na to bych si vzal i středoformát, tohle by určitě smysl mělo
#90
Publikováno 1 February 2016 - 11:04:15
já jsem tenhle ples mockrát dělal bez blesku, ale potřebuješ při 1600 f1,4 a časy jsou kolem 1/30-1/60 a to jsem v pátek s sebou neměl
tak jsem tam dával osminu až dvacetinu čas, aby zůstalo prostředí a děj se vůle i s tým bleskem
#91
Publikováno 1 February 2016 - 11:59:34
Asii takto: dokud nebyl digitál, tak se pŕi práci v takovémto prostředí provozoval čistokrevný fotografický sport, zvaný "reportáž pŕi existujícím světle". Vždy šlo o prestiź mít lepší a světelně autentičtější záběry než když se to práskalo s bleskem. Mimochodem - kvůli právě takovýmto podmínkám byly vyráběny Metzy 45, spíš ještě 60 a pod. Největší vopruz pak bylo fotit na barvu bez blesku. I to šlo, ale výsledek záležel na mnoha okolnostech, které nebylo možné ovlivnit, např.taky přesvědčit obsluhu barevného minilabu, že je tŕeba udělat korekce - někde je provedli sami od sebe a skvěle, jinde chtěli dvojnásobnou cenu "to vy se muselo hrábnout do barev a udělat zkoušky" a pod. Mám za sebou v tomto ohledu jisté zkušenosti ve velmi podobném prostředí Sněmovního sálu zámku v KM, a to jsou tam aspoň bílé zdi...
Nebývalo nic trapnějšího, než když si profesionální svatební fotograf musel svadebčany znovu pozvat, protože se to napoprvé jaksi nevyvedlo...
Ať na svoji hlavu přivolám Vaše hromy a hlavně blesky - tady je kvalitní digitál s alespoň APS-C formátem bohužel již králem, s tím jaksi nic nenaděláme. Tak jako jsem si řekl, že černobíle fotit už s digitálem nikdy nechci, tak na straně druhé výstup ze Sony Nex 5N plus např. pevné Canoní FD skla při nastavení citlivosti 1600 - 3200 ASA v podobných podmínkách přinášejí jistotu slušné kvality.
Něco jiného jsou momentky v plenéru po obřadu - to bych délal kinofilmem s řekněme 35mm optikou, nebo statické snímky skupin, na to bych si vzal i středoformát, tohle by určitě smysl mělo
Mily Vaclave,
Denno-denne na minilabe spracovavam nejaku svadbu, pohreb, ples, detsky karneval. Netvrdim, ze s filmami nie su ziadne problemy. Ked je svetlo zlte, neda sa "hrabnout do barev" uplne beztrestne. Ani najlepsi laborant/printerista nevykuzli z filmu nieco, co tam nie je, teda silne podexponovanu farbu. Trosku lepsie je na tom slusny farebny film, mozno trosku viac, prinajmensom vsak presne naexponovany.
O co vacsie sklamanie je pre mna fakt, ze snimky z digitalu nie su ani tak dobre, ako snimky vycepovaneho filmofotgrafa z rovnakej situacie. Nieco ine su fotografie aranzovane za slnecneho svetla, dorobene v PortraitPro. Ale akonahle vojde digital do miestnosti s medovozltymi stolickami, ruzovou zaclonou, nebodaj zelenym kobercom, neexistuje ina cesta, ako 150 vrstiev a kazdu zvlast ladit. A to plati ako pre foto s bleskom, tak aj bez neho.
Je tu niekto, kto so mnou nesuhlasi? Mozno ma svoje svadobne fotografie daleko lepsie, ako to tu licim? Nuz, moc neverim. Videl som toho hodne a skor si myslim, ze sa prisposobil vkus. Dnes sa uz akceptuje nieco, co bolo predtym neaxeptovatelne. Aspon vo svete, kde prezili eru vybornych filmov, ktore u nas profici nahradzovali filmami Perutz z vypredaja.
Digital je kral. Modla poddanych. My, co vidime, na kralov ani tak neverime.
#92
Publikováno 1 February 2016 - 12:29:38
.
nikon cls
.
a i contax 645 umi zmerit scenu s bleskem
#93
Publikováno 1 February 2016 - 13:07:12
nikon f6
.
nikon cls
.
a i contax 645 umi zmerit scenu s bleskem
sice se rád taky vyajdřuju spíš úsporně, ale ne na úkor pochopitelnosti obsahu. Tohle je doporučení co si mam kvůli 30 minutám obřadu pořídit?
Jinak "něco jako Diafine" jsem si právě v práci namíchal a o víkendu to trochu ozkoušim s tim Trixem a uvidim jak velkou tmu to umí zaznamenat a jaký bude zrnko...
#94
Publikováno 1 February 2016 - 13:11:14
.
urcite to nedelej jako ja
#95
Publikováno 1 February 2016 - 14:10:27
A ještě jedna věc mě napadla - je to teda mimo téma práce s bleskem, ale když už tu mluvíme o svatbě - jak má správně vypadat skupinová svatební fotografie? Jakože ženich+nevěsta vprostřed, kam patřej rodičové, kam další příbuzný, známí a ostatní? Asi by to mělo bejt takhle: otec ženicha - matka ženicha - ženich - nevěsta - otec nevěsty - matka nevěsty a v druhý řadě prarodičové a další příbuzný? Ostatní kam se vejdou? Fotit to budu asi na schodech před radnicí, takže by nemělo bejt těžký donutit je, aby všem bylo vidět do ksichtu
#96
Publikováno 1 February 2016 - 14:34:32
a kde máš svědky?
p.s. pokud máš panoramatický prístroj, můžeš si je postavit do řady na obvod opsané kružnice, co ti zorný úhel aparátu dovolí, a udělat jim nudli na zeď.
#97
Publikováno 1 February 2016 - 14:50:01
a kde máš svědky?
p.s. pokud máš panoramatický prístroj, můžeš si je postavit do řady na obvod opsané kružnice, co ti zorný úhel aparátu dovolí, a udělat jim nudli na zeď.
Svědci! Na ty jsem zapoměl No, tak kam patřej? vedle rodičů? Nebo spíš za ženicha a nevěstu? Panoramatickej přístroj bohužel nemam. Bude to na Bronicu 6x7 a taky si nejdřiv musim zkusit, jak se to tam vleze... Objektivů mam, že nevim co s nima, takže by neměl bejt problém zvolit patřičný ohnisko. Teoreticky můžu vzít širokáč a oříznout potom na nudli. Ale nejlíp na ani normální ohnisko, což je pro mě na tomhle stroji 110 mm.
#98
Publikováno 1 February 2016 - 15:21:27
hlavně, aby byli všichni
mnohý jsem za poslední léta viděl dělat snímek před obřadní síní, ale že by fotograf rovnal svatebčany podle významu jsem neviděl
jo vyjma svatby kamil a pavla, tam se dělalo asi 30 skupinovek podle předem psaného seznamu, akademici, chtěli to tam mít vše a řádně
-
jinak kvůli důvodům, co píše keko v poledne jsem skoro rezignoval na barvu a dělám jen 2-4 negativy ročně z povinnosti, vánoce, velikonoce, synek narozeniny
ty barvy, co lezou dnes z labů prostě nezvládám a abych si zaplatil grafika, nebo v labu stál, do toho nejdu, kdoví, jestli by i tak zelená byla správná
#99
Publikováno 1 February 2016 - 16:32:46
Focení s bleskem není zase takový kumšt, stačí zkušenosti a flashmetr. Chytré TTL měření záblesků u moderních aparátů situaci samozřejmě usnadní, na druhou stranu správně použít světlo nijak nepomůže, to musí vědět fotograf.
Apropo, pár akcí už jsem nafotil a pro více než uspokojivé výsledky mi stačilo i "hloupé" záblesky setu Olympus XA4 + blesk A16 nebo Mamiya7 + Yongnuo 560 v manuálním režimu. Pružný negativ je také výhoda, s diáky už člověk musí umět.
#100
Publikováno 1 February 2016 - 16:47:44
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních