Zdravím, nedávno jsem si nechal naskenovat nějaké negativy a u skenu filmů Fomapan 400 mě překvapily nějaké bílé tečky (skvrnky nebo fleky či jak to nazvat) na všech snímcích. Myslel jsem, že to jsou nějaké nečistoty na skeneru fotolabu, ale nechal jsem si současně skenovat i jeden Fomapan 200 a na něm toto není, vlastně to nemám na žádném naskenovaném Fomapanu 200, ale za to na obou Fomapanech 400, které jsem zatím fotil. Nevíte prosím, čím to může být a kde dělám chybu?
#1
Publikováno 4 prosinec 2014 - 22:58:03
#2
Publikováno 4 prosinec 2014 - 23:11:17
Pokud tečky nevidíš na negativu, chybu udělala zřejmě obsluha fotolabu a to tím, že na scanneru zaškrtla odstranění prachu. Tahle funkce totiž není možná u černobílých filmů, částečky stříbra jsou pro scanner tím domnělým prachem a udělá to takovou divokost co vidíš.
#3
Publikováno 4 prosinec 2014 - 23:24:05
Původně jsem myslel, že to je špatným naskenováním. Ale současně s těmito Fomapany 400 jsem nechal skenovat i jeden film Fomapan 200 a na něm nic takového není. Okem sice na negativu ty tečky nevidím, ale mám doma jeden skener negativů z Lidlu a přes něj ty tečky vidět bohužel jsou .
#4
Publikováno 4 prosinec 2014 - 23:25:40
Milujem CB filmy. Ale ked ich skenujem, tak sa necudujem. Vycistit jedno policko trva az hodinu.
Obsluha minilabu nevie zapnut/vypnut ICE (ktore odstarnuje prach), tato funkcia sa zapina/vypina sama v tom okamihu, ked obsluha vybera typ filmu. Teoreticky je mozne naskenovat CB film ako farebny (negativ), vtedy sa jednak ICE zachova k striebornemu zaznamu velmi nepekne (strata ostrosti, kazdu hranu sa snazi vyhodnotit ako chybu a vyretusovat), ale zaroven zaznam nie je sken neutralny (co prilozena ukazka nepreukazuje). Da sa XP-2 naskenovat ako CB negativ, co vedie k neutralnemu vysledku tiez, nezapne sa ICE (hoci XP-2 ako chromatogenny film ICE umoznuje) a vidno prach.
Biele bodky su teda prach. Taketo vidim vtedy, ked si niekto film vyvola sam a donesie ho nechraneny, casto vo vrecku nohavic. Okrem ineho vidno na prilozenych skenoch poskodene miesta tlakom i mapy po zaschnutej vode.
Jedina chyba skenovania, je tmavsi pruh pozdlz celeho snimku tesne pod jeho podlovocou viditelny na dvoch skenoch,
#5
Publikováno 4 prosinec 2014 - 23:34:11
Původně jsem myslel, že to je špatným naskenováním. Ale současně s těmito Fomapany 400 jsem nechal skenovat i jeden film Fomapan 200 a na něm nic takového není. Okem sice na negativu ty tečky nevidím, ale mám doma jeden skener negativů z Lidlu a přes něj ty tečky vidět bohužel jsou .
Nasukaj film do cievky, vyper velmi precizne, nakoniec 2 min zmacadlo a susenie v bezprasnom prostredi. Dalej zmotaj do mikrotenoveho sacku a takto dones do labaku este raz. Ani tak sa nevyhnes obcasnym bodkam, ale ide to vyretusovat.
Ostatne, kup si zvacsovak ako definitivne riesenie!
#6
Publikováno 5 prosinec 2014 - 00:12:42
keko: Tohle jsou sice první čtyřstovky, které jsem zpracovával, ale víceméně stejným postupem jsem zpracovával i Fomy dvoustovky, které už mám také naskenované, ale s takovým "prachem" jsem se u nich nesetkal. Po vyvolávání peru negativy min. 15 minut, jak je psáno v datasheetech Fomapanu a pak to máchám aspoň minutu v roztoku destilky a smáčedla Fotonal no a po sušení putuje negativ zpět smotaný do původní krabičky od filmu. Nechráněné negativy jen tak po kapsách rozhodně nenosím . Negativy bych mohl zkusit ještě znova vyprat, ale mám je už rozstříhané a založené v pergamenu :/. Myslel jsem, že chybu spíš dělám někde v procesu vyvolávání a nějaké rozdíly bych oproti předchozím vyvolaným filmům našel.
- Délka ustalování - předchozí filmy jsem ustaloval 5 minut ve Fomafixu, ale u těchto čtyřstovek jsem čas protáhl na 7 minut.
- Teplota lázní - u předchozích filmů jsem temperoval přesně na 20°C jak vývojku, tak i přerušovač, ustalovač i smáčedlo. U těchto čtyřstovek jsem už temperoval na 20°C jen vývojku a ostatní roztoky byly vytemperované na pokojových cca 23-24°C.
- Teplota praní - už je přeci jen venku zima a teplota vody z kohoutku měla asi jen 16°C a tomto jsem to 15 minut máchal.
- Sušení - teď v souvislosti s prachem mě napadá, že tyto čtyřstovky jsou první filmy, u kterých jsem před sušením z nich nestahoval rukou vodu, poněvadž jsem se dočetl, že při aplikaci smáčedla je to zbytečné a hrozí poškrábání emulze.
Mohl některý z těchto bodů mít vliv na ty bílé tečky?
#7
Publikováno 5 prosinec 2014 - 08:15:37
Ad2 a 3. Dodržování teploty je kritické, pro zrno, retikulaci, ale bílé tečky tím nevznikly. Zkus to stáhnout měkkým hadříkem pod vodou a potom to normálně usuš na šňůře. Mně to nejvíc přijde jako přenesený prach ze skla skeneru na negativy.
#8
Publikováno 5 prosinec 2014 - 09:03:35
keko: Tohle jsou sice první čtyřstovky, které jsem zpracovával, ale víceméně stejným postupem jsem zpracovával i Fomy dvoustovky, které už mám také naskenované, ale s takovým "prachem" jsem se u nich nesetkal. Po vyvolávání peru negativy min. 15 minut, jak je psáno v datasheetech Fomapanu a pak to máchám aspoň minutu v roztoku destilky a smáčedla Fotonal no a po sušení putuje negativ zpět smotaný do původní krabičky od filmu. Nechráněné negativy jen tak po kapsách rozhodně nenosím . Negativy bych mohl zkusit ještě znova vyprat, ale mám je už rozstříhané a založené v pergamenu :/. Myslel jsem, že chybu spíš dělám někde v procesu vyvolávání a nějaké rozdíly bych oproti předchozím vyvolaným filmům našel.
- Délka ustalování - předchozí filmy jsem ustaloval 5 minut ve Fomafixu, ale u těchto čtyřstovek jsem čas protáhl na 7 minut.
- Teplota lázní - u předchozích filmů jsem temperoval přesně na 20°C jak vývojku, tak i přerušovač, ustalovač i smáčedlo. U těchto čtyřstovek jsem už temperoval na 20°C jen vývojku a ostatní roztoky byly vytemperované na pokojových cca 23-24°C.
- Teplota praní - už je přeci jen venku zima a teplota vody z kohoutku měla asi jen 16°C a tomto jsem to 15 minut máchal.
- Sušení - teď v souvislosti s prachem mě napadá, že tyto čtyřstovky jsou první filmy, u kterých jsem před sušením z nich nestahoval rukou vodu, poněvadž jsem se dočetl, že při aplikaci smáčedla je to zbytečné a hrozí poškrábání emulze.
Mohl některý z těchto bodů mít vliv na ty bílé tečky?
O.K. Nechal som sa uniest a hrubo som zovseobecnoval.
Neskor ma napdalo, ze biele bodky mozu pokojne byt stopy po procese, teda slabo vypraty film, drobny piesok. Svojho casu toto bol pre mna neprekonatelny problem, Teraz mam vodu relativne cistu. Nikdy som filmy nicim a ani rukou "nestahoval".
Ztocit film a narvat ho naspat do malej kazetky mi pride hodne drasticke. To je ten mikrotenovy sacok lepsi.
Ak ozelies jedn strip z filmu (aspon 3 policka v kuse), posli mi ho na moju adresu. Na oplatlu ti poslem z toho skeny.
Ja si overim, ci som mal 100% pravdu.
#9
Publikováno 7 leden 2015 - 20:49:32
Zdravím, tak jsem vyvolal a nechal naskenovat poslední Fomapan 400 ze stejné várky, ve které jsem měl na snímcích bílé tečky a zdá se, že tečky se objevily znova, ale už v menší míře a nejsou na všech snímcích. Při vyvolávání jsem se snažil být pečlivý jak to jen šlo, všecky roztoky jsem temperoval na 20°C i včetně vody na praní a po finálním máchání v roztoku smáčedla jsem z negativu stáhl vodu, abych co nejrychleji uspíšil sušení. Tak buď to vyvolávání Fomapanů 400 hodně "flákám" nebo jsem poznal tu proměnou kvalitu Fomy, o které se různě po internetu píše.
Mimochodem, už jsem vyvolával a taktéž nechal naskenovat i svůj první nefomácký film, Ilford Pan 400 (v chemii Fomy) a u něj jsem nějaké bílé tečky na žádném snímku nenašel.
Přiložený soubor (y)
#10
Publikováno 7 leden 2015 - 21:19:11
Filmy neskenuji, ale podle mě NEČISTOTY
#11
Publikováno 7 leden 2015 - 23:33:10
Něco z toho určitě nečistoty jsou. Typicky ti malí hadi je dost obvyklý druh prachu. Malé tečky též mohou být prach, ale nemusejí, aspoň ne všechny. Někde se tu vedla diskuse o "vypadávání" emulze, jako častého neduhu filmů Foma (závěr byl, že v rychloustalovači vzniknou snadněji, ale znám je při použití kyselého ustalovače). Nejsou výsostným rysem Fomy.
Pozor bezprašným prostředím pro sušení filmů je míněno opravdu bezprašné. Je to pochopitelně v běžném místě jako je byt či obvyklá fotokomora nemožné docílit, proto také nedocilujeme zcela čistých filmů.
#12
Publikováno 7 leden 2015 - 23:41:08
Ukázka chyby v emulzi a typického prachu (kromě vláken jsou samozřejmě ještě mnohem častější "kulatá" prachová zrnka, tedy ty tečky).
Přiložený soubor (y)
#13
Publikováno 8 leden 2015 - 11:42:55
pokud by byla vypadlá emulze, tak by tečky byly černé, ne bílé. Pokud je to prach, při pohledu na negativ by byl vidět, přilepený bordel vidět je, jde i opatrně něčím měkkým odstranit.
#14
Publikováno 8 leden 2015 - 11:56:08
Dle meho se jedna kazdopadne o necistoty a nikoliv chybu skenovani. Podivej se na stranu emulze tak aby se ti svetelny zdroj v emulzi zrcadlil, tehdy jsou takoveto necistoty pekne videt.
#15
Publikováno 8 leden 2015 - 12:14:04
Prach mě také napadl, poněvadž ty Fomapany 400 v prvním příspěvku byly první, u kterých jsem po závěrečném smáčení nestahoval vodu z negativů (někde jsem četl, že to může poškodit emulzi) a nechal je jen volně schnout, takže musely déle viset a déle na ně asi sedal prach. Z posledního Fomapanu 400 jsem vodu stahoval a zdá se že těch bílých teček je méně a zdá se, že nejsou na všech snímcích (i když většina motivů na snímcích je hodně světlých, tak se ty bílé tečky hůř hledají). Zajímavé ale je, že tyto bílé tečky jsem nenašel na žádném Fomapanu 200 nebo na posledním dělaném Ilfordu Pan 400. Ty Fomapany 400 jsou u mě asi prokleté. Odteď vím, že budu z každého negativu před sušením stahovat vodu, abych docílil co nejrychlejšího usušení emulze a zkrátil usazování prachu. Jinak suším negativy v koupelně zavěšené nad vanou a koupelna se mi zdá, že by měla být díky vlhkosti asi nejméně prašnou částí domu.
#16
Publikováno 8 leden 2015 - 12:31:28
stahování vody z mokrého filmu = zvýšené riziko poškrabání. Neříkám, že nutně film musíš poškrábat, ale stává se to docela často.
kdysi (když nebyly šířeny či známy informace o rakovinotvornosti některých látek), pro utvrzení emulze, se máchal film na závěr ve správně naředěném formalínu, následně po dalším praní se namočil film do mírně naředěného metylalkoholu (byl levnější než etylalkohol), film se oklepnul a sušil fénem na vlasy s předřazeným, správně upraveným papírovým filtrem (např. pro sání škodovek). Za necelých 5 minut po praní se dalo zvětšovat.
#17
Publikováno 8 leden 2015 - 13:18:39
K stahovaniu vody z filmu mam vyhrady, osobne som nasiel vo vode aj piesok a skrabance nim po stahovani devastuju film neuveritelne.
Posledna vec na uvahu, o ktorej som cital, ale nikdy sam som na svojich filmoch nepozoroval je:
Prudkou zmenou alkality sa vyvija v zelatine filmu plyn, ktory vytvori az kratery. Podla tvaru a velkosti sa niekedy prejavi na pozitive ako biela bodka, niekedy az ako cierny bod. Ide o vyvojky s uhlicitanmi ako zasadou. Nemyslim, ze je to tento problem, ale casto sa zamiena za zhlukovanie zrna vplyvom rozdielu teplot roztokov, ktory je znamy ako retikulacia. Kedze moderne filmy bezne neretikuluju, clumping je iba spekulacia.
#18
Publikováno 8 leden 2015 - 14:05:25
stahování vody z mokrého filmu = zvýšené riziko poškrabání. Neříkám, že nutně film musíš poškrábat, ale stává se to docela často.
kdysi (když nebyly šířeny či známy informace o rakovinotvornosti některých látek), pro utvrzení emulze, se máchal film na závěr ve správně naředěném formalínu, následně po dalším praní se namočil film do mírně naředěného metylalkoholu (byl levnější než etylalkohol), film se oklepnul a sušil fénem na vlasy s předřazeným, správně upraveným papírovým filtrem (např. pro sání škodovek). Za necelých 5 minut po praní se dalo zvětšovat.
Uff! Raz som ako zaciatocnik vypral film namocil do denaturovaneho liehu a film potom ihned vyschol. No, ako reporter vecernika by som bol medzi prvymi s fotografiami v spravodajstve. Ale kedze mne trva rozlozit fotak, zaostrit, odmerat expoziciu, nastavit expozicoiu, odexponovat a zbalit fotak asi stvrt hodinu, pride mi pol dna venovane suseniu ako prijatelna doba.
Pamajme, ze "vselike kvaltovani toliko pro divky povetrne a hovada dobre jest"**.
** Jan Amos Komensky
#19
Publikováno 8 leden 2015 - 14:49:23
stahování vody z mokrého filmu = zvýšené riziko poškrabání. Neříkám, že nutně film musíš poškrábat, ale stává se to docela často.
kdysi (když nebyly šířeny či známy informace o rakovinotvornosti některých látek), pro utvrzení emulze, se máchal film na závěr ve správně naředěném formalínu, následně po dalším praní se namočil film do mírně naředěného metylalkoholu (byl levnější než etylalkohol), film se oklepnul a sušil fénem na vlasy s předřazeným, správně upraveným papírovým filtrem (např. pro sání škodovek). Za necelých 5 minut po praní se dalo zvětšovat.
Uff! Raz som ako zaciatocnik vypral film namocil do denaturovaneho liehu a film potom ihned vyschol. No, ako reporter vecernika by som bol medzi prvymi s fotografiami v spravodajstve. Ale kedze mne trva rozlozit fotak, zaostrit, odmerat expoziciu, nastavit expozicoiu, odexponovat a zbalit fotak asi stvrt hodinu, pride mi pol dna venovane suseniu ako prijatelna doba.
Pamajme, ze "vselike kvaltovani toliko pro divky povetrne a hovada dobre jest"**.
** Jan Amos Komensky
Já zas běžně na sušení filmu po oplachu čistou destilkou (bez smáčedla) používám laboratorní střičku se směsí denaturovanýho lihu s destilovanou vodou cca 1:1. Jenom film ve visu z obou stran ostříknu, nechám trochu stéct a stáhnu zbytek kapaliny mezi prstama. Škrábance nemívám a zároveň omezim množství případnýho prachu tim, že film schne trochu rychleji.
Jinak k těm obrázkům, taky to šacuju na nečistoty. A já je obvykle teda mívám na skle skeneru spíš než na negativu. Všechno otřít hadříkem na optiku a ofoukat balónkem, snad se to zlepší
#20
Publikováno 8 leden 2015 - 22:45:13
je to necistota,mam s tim zkusenosti, tez
susim filmy tak,ze ne svisle ale sikmo,coz neni zadna novota,i v bezprasnem prostredi je troska prachu.Po uschnuti lehce dychnu na film a opatrne otru specialni rukavickou
#21
Publikováno 9 leden 2015 - 08:50:02
Už mnohokrát je zde doporučováno od zkušených:
V prostoru kde sušíte zvedněte náhle vlhkost. V koupelně horká sprcha na několik minut. Rychlovarná konvice - vroucí vodu lít do vany, přelévat do umyvadla... Na prachových částečkách ve vzduchu se kondenzuje voda a ta je strhne k zemi.
Kvalitní antistatické (Mirasol 2000) smáčedlo zásadně v destilce, jako konečný oplach.
#22
Publikováno 9 leden 2015 - 10:48:37
mas pravdu,jsou to vychytavky a pravdy na ktere zapominame
Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:Foma, Fomapan, Fomapan 400
Temná komora →
Negativní proces →
Světlé defekty na negativuZaloženo od birdie , 29-červen 2024 negativ, svitek, fomapan |
|
|
||
Temná komora →
Negativní proces →
Fotografická emulze FomaZaloženo od Amtrak , 29-prosinec 2023 Foma, fotografická emulze, emulze |
|
|
||
Temná komora →
Negativní proces →
Podivné škrábance na Fomapan 400 svitkuZaloženo od otecinternetu , 7-srpen 2023 Fomapan 400 |
|
|
||
Temná komora →
Negativní proces →
Záchrana starých negativůZaloženo od Miro2 , 15-říjen 2020 Foma, negativ, záchrana, renovace a 1 více... |
|
|
||
Komunita →
Vostatní, povídání, kecy, digitálisti - prostě vopice →
Zive: Nekonecny pribeh aneb jak mi Fotolab CEWE zkazil filmZaloženo od Motorbiker , 16-červenec 2019 diapozitiv, dia, inverze, r100 a 3 více... |
|
|
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních