Nemate niekdo recept na tuto techniku s nazvom Collotype ? viem ze sa tlaci zelatinou nanesenou na skle vytvrdena je dvojchromanom len netusim co vsetko tam ide podla videa tam toho ide viac.
Collotype
#1
Publikováno 12 January 2015 - 20:51:00
#2
Publikováno 12 January 2015 - 21:14:08
Hledejte pod českým názvem tuším světlotisk.
#3
Publikováno 13 January 2015 - 22:01:27
Někde bych návod vyštrachal. Máš tiskařský lis (satinýrku) ?
#4
Publikováno 14 January 2015 - 00:04:31
Světlotisk jest způsob techniky reprodukční, kterým možno vrstvu gelatinovou zcitlivěti chrómany, osvětliti pod půltónovým fotografickým negativem a upraviti tak, aby se s ní mohlo pomocí mastné barvy tisknouti v lisu tiskařském. Princip světlotisku záleží v tom, že org. látky, jako gelatina, klih, bílek, gummi atd. ve spojení s chrómany vlivem světla stávají se nerozpustnými ve vodě teplé a ztrácejí botnatelnost ve vodě studené. Chrómany totiž vydávají jim kyslík, měníce se nejprve v hnědý Cr2O3, CrO3 pak v 3 CrO2. Změna tato poměrna jest intensitě světelné, tak, že osvětlíme-li desku světlotiskovou pod obyčejným negativem a vyvoláme studenou vodou, obdržíme obraz na místech různě osvětlených různě nabotnalý, čili obdržíme relief. Poněvadž pak místa nabotnalá odpuzují mastnou barvu tiskařskou poměrně s množstvím vlhkosti, již obsahují, jsou schopna naválením barvou a protažením lisem dáti otisk. Světlotisk zakládá se na objevech M. Pontona z r. 1839, jenž poznal citlivost chrómanů, E. Becquerela z r. 1840, jenž sledoval změny zbarvení chrómanů ve spojení s organickými látkami, J. Talbota z r. 1853, jenž objevil změnu rozpustnosti chrómové gelatiny osvětlením, a A. Poitevina, jenž dospěl k poznání, že osvětlená chrómová gelatina přes dlouhé působení vody podržuje neschopnost botnatelnosti a tedy schopnost přijímati mastnou barvu tiskařskou. Na základech těch J. Albert v Mnichově r. 1867 vypracoval světlotisk, o jehož vývoj zasloužili se pak Gemoser, Obernetter a Husník. Světlotisk vyžaduje negativův obrácených, měkkých a jemně stupňovaných. Deska tiskařská jest skleněná zrcadlová deska 1 cm tlustá, na tiskařské ploše matovaná. Praeparuje se nejdříve vodním sklem a bílkem nebo pivem, usuší, omyje vodou, opět osuší při 30° a opatří vrstvou citlivou. Jest to gelatina smíchaná s dvojchrómanem draselnatým a ammonatým za přídavku alkoholu, ammoniaku a kamence, roztopená na vodní lázni ve vodě, která naleje se na desku a ve zvl. kamnech při 45° v komoře temně žlutě osvětlené se osuší. Hotová deska kopíruje se ve zvl. rámu pomocí fotometru, vykoupá se ve studené vodě a vloží do skříně s vodou 15° teplou. Když půltóny objeví se čistě bílé, odkape se a osuší. Tisk děje se tím způsobem, že do středu desky naleje se trochu vody' houbou lehce rozvede po celé ploše, nechá několik minut působiti a přebytek vody odstraní se houbou a tamponem. Důležit jest zde moment, kdy gelatina přestává býti přebytečně slizkou, kdy lehce a snadno přijímá tiskařskou barvu při naválení. K tisku užívá se rychlolisu. Světlotisku možno užíti buď pro černou reprodukci nebo pro barevnou, a to buď tisknutím tří základních barev na sebe nebo většího počtu desek o různých barvách podle rázu originálu.
Držím palce.
#5
Publikováno 14 January 2015 - 12:08:22
Dakujem
lis mam tlacim na nom Bromoleje
#6
Publikováno 14 January 2015 - 12:17:42
princip viem len potrebujem presny postup s mnozstvom chemikalii a preparaciu skla aby zelatina drzala
nasiel som knihu po nemecky musim poprekladat
#7
Publikováno 14 January 2015 - 13:07:59
Já si myslím, že návod bude někde na anglosaských webech. Tady asi jen někde v technické literatuře.
Asi by stálo za to sehnat knihu: http://www.scheufler...lotisk,243.html.
Zeptám se v technickém muzeu. Jednou za měsíc se tam scházíme.
#8
Publikováno 14 January 2015 - 13:15:53
Díval jsem se do katalogu knihovny a figuruje tam: http://knihovna.ntm....l/806/60958?wd=
Pokusím se nechat oskenovat.
Až proces dotáhneš do konce, budeš nám tisknout obrazovou přílohu Analogu?
#9
Publikováno 16 January 2015 - 10:46:24
pokial by sa ti podarilo naskanovat nieco take budem vdacny urcite mi to usetri vela pokazeneho materialu
no pokial dotiahnem proces budem tlacit cokolvek . este kym sa dopracujem ku svetlotisku mam v plane to iste tlacit na offsete taktiez bez rastra kovolisty som uz testoval malo by to byt podobne ako tento svetlotisk akurat ze by sa dalo natlacit velke mnozstvo a rychlejsie. problem je ze mi prisavky trafil slak. musim si nejake vyrobit.
takto vypada nasvieteny kovolist nieje tam raster len zrno.
#10
Publikováno 16 January 2015 - 11:27:10
Smekám, úžasné. A můžu vidět i výstup. Dle textu jsem pochopil, že je to matrice.
#11
Publikováno 16 January 2015 - 11:27:46
Ten sken knihy se pokusím, co nejdříve.
#12
Publikováno 16 January 2015 - 15:19:14
ano to je matrica hlinikovy plech s citlivou vrstvou je to original offsetova platna na ktoru som to nasvietil UV svetlom a vyvolal , urcite poslem aj vystup ale najskor prisavky a potom idem tlacit ak to bude v takej kvalite aj prenasat na papier co by nemal byt problem tak to postacuje na peknu nerastrovanu tlac. vlastne ten svetlotisk je to iste akurat je s tym viac prace .
#13
Publikováno 25 January 2015 - 19:32:31
tak prvy collotyp sice 6x6 cm ale dalsie budu lepsie
#14
Publikováno 25 January 2015 - 20:32:04
Tedy, to je rychlost. Gratuluji. A pomohla ti ta kniha? Já jsem z ní moc moudrý nebyl.
#15
Publikováno 25 January 2015 - 23:06:30
#16
Publikováno 27 January 2015 - 07:18:15
tak dalsi pokus a celkom uspesny dal som si spravit mensie skla na velkom sa to zle robi, zistil som ze ako technika je to pomale narocne na pripravu ale prenasa to aj najjemnejsi detail naozaj vhodne na tlac pohladnic a fotografii . len si to musim riadne odskusat.hlavne nanasanie zelatiny . aj najjemnejsi skrabanec na skle tam potom vidno.
#17
Publikováno 27 January 2015 - 09:17:52
Jdeš rychle kupředu. To je něco.
#18
Publikováno 27 January 2015 - 14:42:04
asi som nadstandardne ucenlivy ale je to podobne ako bromolejove otisky len je tu viac detailov.
#19
Publikováno 27 January 2015 - 21:03:00
Milošu, vyzerá to úžasne - aj tie lesy, čo si pozdravil na FB
#20
Publikováno 27 January 2015 - 23:25:15
ty ma tajne sledujes jak to ze ta tam nemam?
#21
Publikováno 27 January 2015 - 23:27:41
#22
Publikováno 28 January 2015 - 07:31:49
Krása, gratulujem.
#23
Publikováno 28 January 2015 - 07:53:45
#24
Publikováno 28 January 2015 - 09:48:49
takze strucny popis
sklo hrube 1 cm treba obrusit
na sklo sa nanesie zelatina najskor
1 vrstva 100ml vody , 2g zelatina ,0,5ml 10% kamenec to je na to aby to drzalo.
potom
2 vrstva 100ml voda, 6g zelatina a 1,5g dvojchroman draselny
pripravenu zelatinu nanesiete na sklo samozrejme musi byt v rovine aby bolo rovnomerna vrstva ja som na cca A4 nalial 15ml zelatiny
po vysuseni exponujeme treba si odskusat ja to exponujem z 20 cm asi 4 minuty
po exponovani namocite do studenej vody a treba pockat az sa dvojchroman vyplavy
vysusit
potom namacat spongiou az nabopna zelatina a mozete nanasat farbu je to podobne ako pri olejotlaci vhodny je gumeny valcek ten ma mensie zrno
az to mate nanesene date to do lisu a pretlacite po kazdom pretlaceni namocit a znova naniest a otlacit takto sa to vraj da robit aj niekolko 100 krat mne sa nechce cca 10-20 kusou
dufam ze to pomoze dalsim aby mohli skusat. ja som tieto informacie zhanal asi 3 tyzdne. Dakujem Davidovi www.analog-mag.cz ze mi v tom pomohol.
cerpal som z tejto stranky
http://www.phototypie.fr/wordpress/
je tam vsetko aj knihy nieco po anglicky nieco po francuzky
uakazky skla
#25
Publikováno 28 January 2015 - 13:17:36
Moc pekne Milos. Zajimave, ze se matrice pri pretisku neposkodi (100 pretisku), u oleje/bromoleje to tolik pretisku nesnese. Gratuluju k zvladnuti postupu!
#26
Publikováno 28 January 2015 - 14:07:05
este som to nezvladol ale dufam ze sa to bude zlepsovat .
#27
Publikováno 28 January 2015 - 20:16:56
tak dnes sa mi to troska skazilo zelatina slabo drzi ale celkom to ujde
tak dalsie snad zlepsim to sklo je trocha problemove asi treba pridat viac kamenca
#28
Publikováno 28 January 2015 - 21:14:57
Kym som nenasiel vyvesku PIZZERIA, veril som, ze je to obrazok z pred 100 rokmi. Teda! Vyzera to naozaj dobre.
#29
Publikováno 28 January 2015 - 21:24:45
pred 100 rokmi nemali pizzerie?
#30
Publikováno 28 January 2015 - 22:33:53
Hm, neviem. A bezpecnostne kamery? Tie mali?
#31
Publikováno 29 January 2015 - 15:46:18
nerobím svetlotlač, ale čokoľvek robím so želatínou na sklo, pridávam aj trocha glycerínu (v lekárni píšu na fľašku glycerol): na 100 ml želatíny 6-7 ml glycerínu. To mi poradil jeden Ukrajinec a drží jak šľak!
#32
Publikováno 29 January 2015 - 16:14:10
ano to som skusal aj ja hlavne proti bublinkam ale uz som skusal aj bez aj s aj kamenec aj vajicko no vzdy to neni ono. spojil som sa s japoncom co sa s tym zivia ako firma napisal ze mi posle presne co tam davaju teraz je v zeneve na vystave tam robia workshop https://benrido-collotype.today tak dufam ked to drzi jemu bude aj mne.
#33
Publikováno 29 January 2015 - 22:23:46
To namočenie špongiou robíš po každom tlačení? Predpokladal som, že pri tej tlači v mašine, akú majú na videu, čo si priložil, to nemáčajú pred každým nanášaním.
Z toho videa mám pocit, že tlač na jeden papier opakujú tým strojom niekoľko krát, čo ma dosť prekvapuje. Predpokladám, že Tebe tie tlače lezú na prvé otlačenie.
A musím ešte raz povedať, že naozaj pekná práca, sam som po svetlotlači pokukoval, možno raz vyskúšam.
#34
Publikováno 29 January 2015 - 23:53:55
ja to namacam zakazdym a tlacim len raz druhy krat by som sa netrafil ale urcite sa da aj farby prekryvat len treba si znacky spravit vyskusam aj to. som sa dozvedel ze etikety na najdrahsie vina tlacia taliani len collotypom nie ofsetom pravdepodobne koli tomu ze nevyblednu ako offset.
#35
Publikováno 30 January 2015 - 23:25:50
#36
Publikováno 31 January 2015 - 02:29:46
skusal ale neni to take ako u nich lebo ja mam klasicky graficky lis a je mozne ze musim dat vacsi tlak ako ten ich stroj tak ten papier mi vycucne vodu zo zelatiny a potom je to dost suche. ale mozno nemam spravne miesanie tej zelatiny este musim viac poskusat. uvidim ked mi japonec posle zlozenie co tam dava videl som na videu nejaky biely prasok a to ja tam nedavam tak som zvedavy .slubil ze mi posle
#37
Publikováno 31 January 2015 - 07:23:59
Miloš, skús si zohnať knihu Ľ.Absolona - Fotografia z roku 1980. Je to učebnica pre odborné učilištia odbor fotograf. Diel 1 a 2.
#38
Publikováno 31 January 2015 - 12:12:01
Zájemcům z ČR mohu uvedené i další knihy o fotografii poskytnout.
Informace na: p.cernik.foto@centrum.cz
#39
Publikováno 31 January 2015 - 17:18:08
Milos je stary vyskumnik. Vidim ze sa s nim musim castejsie stretavat. Len pochybujem o tej pizzerii pred 100 rokmi v Tvrdosine. Pekna praca Milos. Pozdravujem Kamil.
#40
Publikováno 31 January 2015 - 21:58:55
kamil kde sisa tu ty nabral zbieras informacie jako ja? vies ako to je kdo neskusa nezisti ze to nevie. teoreticky mi to slo na prvy sup ale prakticky akosi sa nedary ale ja na to prindem.
#41
Publikováno 2 February 2015 - 20:15:35
Milos som tu asi rok a pol. jak som zase zacal blbnut s klasikou tak so nasiel tento web. Je to to najlepsie co sa da u nas najst.Spusta dobrych veci. Sice som dostal par pohlavkov za nemiestne otazky ale su tu super odbornici. Na teba sa nechytam ty si proste vyzkumnik. Tesim sa az zase pokecame. Poslednou dobou mi nejak dosla inspiracia. Maj sa.
#42
Publikováno 21 April 2016 - 19:42:33
Miloš, ak môžeš, pošli ten recept od Aleša Krejču - mne funguje výborne.
#43
Publikováno 14 October 2022 - 16:34:12
No teoreticky aj hey aj ked vtedy to robili inac ako dnes vychadzal som z viacerych zdrojov ale prakticky to je podobne akurat sa to musim naucit.lebo nalievanie zelatiny je dost pracne ale prve pokusy dopadli vyborne oproti bromoleju to ma velmi dobre polotony bromolej je tvrdsi a horsie sa nanasa farba tu je to jednoduhsie.
Dobrý den,
velmi mě zaujala Vaše práce a tato tisková technika.Bohužel ve Vašich příspěvcích nefugují odkazy na fotografie.
Bylo by prosím možné nahrát fotografie znovu nebo zaslat na mail?.
Velmi děkuji.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních