Kyanotypie - jak na to
#1
Publikováno 4 February 2015 - 19:56:41
Prosím o radu a schovívavost.
Chtěl bych si vyzkoušet kyanotypii, ale docela v tom plavu. Hledal jsem si nějaké info i pár videí na YouTube ale je to spíž horší než lepší. Mám teprve pár dní velkoformátový Kodak a chci být připravenÿ. Už jsem na srazu TK viděl i žlutou kynanotypii.
Poradíte mi jak začít?
Děkuju
#2
Publikováno 4 February 2015 - 20:00:20
Toto je návod za kterého se čerpalo před nějakou dobou: http://www.ntm.cz/pr....php?text=seven
#3
Publikováno 5 February 2015 - 07:32:35
#4
Publikováno 5 February 2015 - 09:05:41
Huš sem tam
#5
Publikováno 5 February 2015 - 15:57:26
nie je to ťažké - mňa to naučila moja vtedy 7-ročná dcéra podľa toho, čo jej prezradil Mišo Kurota (alias Manín)
#6
Publikováno 5 February 2015 - 21:45:48
#7
Publikováno 16 March 2015 - 00:31:12
Na počesť výročia narodenia Anni Atkins je dnes modrá aj farbou gúglu.
Poteší
#8
Publikováno 16 March 2015 - 23:04:44
A mňa to naučila na workshope Evla - Evička, týmto ďakujem
#9
Publikováno 17 March 2015 - 10:28:57
ahojte, ja sa chcem opytat jednu vec>
mam doma Kyanotypie a chcem si ich dat do ramu a na stenu.
Treba na to speci sklo aby ich UV resp. svetlo casom nevybielilo(modralo) alebo ako riesite ??
#10
Publikováno 17 March 2015 - 10:48:11
Mam na chodbe asi 4 roky krasne jitrnice z Alp od vlcaka. Sklo obycejne. Pocitove mozna trochu ztratily na sile, ale nemam referencni vzorek pro exaktni posouzeni
Kazdopadne nepozoruju zasadni zesvetleni.
Asi by to UV sklo mohlo prispet k delsi trvanlivosti, ale musis zvazit, jestli to ma cenu.
Neni to nahodou tak, ze kdyz kyanotypii na cas schovas do supliku, tak zase ztmavne ?
#11
Publikováno 17 March 2015 - 18:55:39
Mam na chodbe asi 4 roky krasne jitrnice z Alp od vlcaka. Sklo obycejne. Pocitove mozna trochu ztratily na sile, ale nemam referencni vzorek pro exaktni posouzeni
Kazdopadne nepozoruju zasadni zesvetleni.
Asi by to UV sklo mohlo prispet k delsi trvanlivosti, ale musis zvazit, jestli to ma cenu.
Neni to nahodou tak, ze kdyz kyanotypii na cas schovas do supliku, tak zase ztmavne ?
áno, je to presne tak, že keď kyanotypiu obraz na čas schováš do tmy, tak stmavne - sú to len oxidačné a redukčné chemické procesy solí železa. Doposiaľ sú vraj najzachovalejšie kontakty prvých negatívov práve z kyanotypie - neoverovala som túto informáciu.
#12
Publikováno 30 August 2015 - 12:28:00
#13
Publikováno 31 August 2015 - 06:23:31
Caute. Chcel by som to vyskusat, ale mam problem zohnat chemikalie v mensom mnozstve. Ak by sa chcel niekto somnou podelit, budem rad.
Na skúšku možno pomôže toto: http://www.macodirec...699c9a9c20294f6
#14
Publikováno 31 August 2015 - 06:42:51
Caute. Chcel by som to vyskusat, ale mam problem zohnat chemikalie v mensom mnozstve. Ak by sa chcel niekto somnou podelit, budem rad.
Já bych se s tebou i podělil, jestli si vezmeš logistiku na svá bedra...
#15
Publikováno 31 August 2015 - 10:42:55
Caute. Chcel by som to vyskusat, ale mam problem zohnat chemikalie v mensom mnozstve. Ak by sa chcel niekto somnou podelit, budem rad.
Na skúšku možno pomôže toto: http://www.macodirec...699c9a9c20294f6
netreba hned take tazke prachy vyhodit za lacne chemikalie...
ked uz tak, potom radsej http://www.mamut-pho....com/eshop/cs/
Cambalovci ale v septembri maju dovolenku
ale hexakyanozelezitan draselny /cervena krvna sol, K3[Fe(CN)6]/ a zeleny citran zelezito-amonny viete kupit aj po 100g alebo 250g za par drobrnych, a budete mat aj do zasoby - skuste pouzit vyhladavac
napr. http://www.centralchem.sk/?IDe=225020
na tonovanie kyanotypie pouzivajte I. hydroxid sodny alebo amonny /5g na 1000ml vody/ + II. tanin /25g na 1000 ml vody/, alebo kludne aj instantnu kavu alebo/ aj cierny caj
#16
Publikováno 31 August 2015 - 12:54:06
Dneska ráno jsem čirou náhodou natrefil na kraťoučký článek v Československé Fotografii z roku 1973 únorové vydání, kde se o kyanotypii píše. Poznamenávají tam že pro získání obrazu v černém tónu použijeme kyselinu duběnkovou. A Wikipedie dodává že: V raných počátcích fotografie (první pol. 19. století) se také používala jako vývojka. Lze ji získat z dubové kůry a listů.
Asi testnu svařit dubovou kůru v hodně železnaté vodě.
#17
Publikováno 31 August 2015 - 18:31:42
#18
Publikováno 29 November 2015 - 17:33:29
Sem si udělal radost a k svátku si koupil obličejové solarium. Měl jsem trochu obavy aby nebylo moc malý, ale je super a už jsem i testoval nějaké negativy z Mamiye 6x7. Je to celkem koukatelné i v tomhle formátu. Mám radost. 300 - a mám klid.
Tady na fotkách je rámeček daleko. Nakonec jsem ho dal na tu pozici hned pod světlem a časy jsou (zatím) okolo 25 min.
Přiložený soubor (y)
#19
Publikováno 7 April 2016 - 22:07:26
Dobrý den, nevím jestli můj dotaz patří přímo sem, ale chci se zeptat: Když bych dělala kyanotypii na triko - je pak nositelné? Co jsem se tak dočetla, tak ta berlínská modř by toxická být neměla, ale jeden nikdy neví Máte tedy nějaké zkušenosti?
Děkuji za rady.
#20
Publikováno 8 April 2016 - 10:52:23
Já myslim, že by to bělo bejt nejspíš v pořádku. Za běžnejch podmínek je berlínská modř sraženina nerozpustná ve vodě. Jedině kdy by snad mohla bejt nebezpečná je při reakci se silnou kyselinou. Ale to jsou oblasti pH, kdy by se s přehledem rozpustilo i to tričko Ovšem zkušenosti s tim žádný nemam. Ještě mě napadá, jestli třeba při nějakym silnym pocení by mohly nějaký bakterie/bakteriální enzymy způsobit třeba změnu barvy, rozklad, nebo já nevim co, ale jde jen takovou zcela hypotetickou úvahu...
#21
Publikováno 8 April 2016 - 11:04:40
jo a dokonce jsem teď někde našel, že se pruská modř používá i jako barvivo na textil...
#22
Publikováno 8 April 2016 - 11:34:10
Vážený kolego, Samusko, Pruská modř může při kontaktu s kyselinou ( pot ) , za vysoké teploty a po exposici silné dávky UV spektra uvolňovat vysoce toxický plyn - kyanovodík / HCN / . Extrémní toxicita pro inhalaci LD 50 = 6,4 mg/ kg Vaší celkové hmotnosti včetně inkriminovaného obrazového experimentu s kyanotypicky okrášleným originálním trikem. Vítejte na patologii !!! S varováním i možná posledním pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#23
Publikováno 8 April 2016 - 16:37:02
Vážený kolego Eriku, nevim komu byl předchozí komentář určenej, ale budu reagovat. Domnívám se, že váš teoretickej scénář by padal v úvahu v případě, že byste si ke čtení svítil výkonym UV laserem a potil u toho horkou dýmavou kyselinu dusičnou
Podařilo se mi najít bohužel jen kusý informace o tom, že se pruská modř používá (používala) jako barvivo na textil. Ale mám za to, že pruská se jí řiká proto, že si s ní Prušáci barvili uniformy...
Nejsa odborníkem přes anorganickou chémii, konzultoval jsem to ještě s kolegou. Myslí si, stejně jako já, že kyanotypie na tričko nezpůsobí majitli úmrtí na otravu kyanidovejma iontama. Berlínská/pruská modř je v podstatě minerál. Něco jako baryt. Totálně nerozpustnej za běžnejch podmínek (a baryt je síran barnatej, kontrastní látka pro RTG měkkejch tkání, přičemž barnatý kationty jsou dost jedovaný. Naštěstí nerozpustný, takže prostě nic nedělaj). Pruská modř se dokonce využívá (využívala?) i v lékařství jako antidotum na otravu Thalitejma solema.
Tož tak. Asi to sám zkusim...
Vážený kolego, Samusko, Pruská modř může při kontaktu s kyselinou ( pot ) , za vysoké teploty a po exposici silné dávky UV spektra uvolňovat vysoce toxický plyn - kyanovodík / HCN / . Extrémní toxicita pro inhalaci LD 50 = 6,4 mg/ kg Vaší celkové hmotnosti včetně inkriminovaného obrazového experimentu s kyanotypicky okrášleným originálním trikem. Vítejte na patologii !!! S varováním i možná posledním pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#24
Publikováno 9 April 2016 - 09:22:51
pockat, pockat, modrotlac nie je to iste ako kyanotypia. Su to uplne ine veci.
#25
Publikováno 9 April 2016 - 10:01:30
pockat, pockat, modrotlac nie je to iste ako kyanotypia. Su to uplne ine veci.
https://cs.wikipedia...wiki/Kyanotypie
modrotisk se teda řiká i barvení látek indigem, ale je to i název pro kyanotypii. Jak tak na to koukám tak i pro diazotypii. V terminologii je asi trochu chaos. Obecně je teda asi modrotisk jakejkoliv způsob barvení věcí na modro
https://en.wikipedia.../wiki/Blueprint
Nic to nemění na mym stanovisku, že kyanotypie na tričko se mi jeví jako v celku neškodná...
#26
Publikováno 9 April 2016 - 22:40:36
hehe, nedalo mi to: https://www.google.c...iw=1920&bih=941 a ještě youtube: https://www.youtube....h?v=UpFav_pA5qA
Tak tolik k bezpečnosti a¨kyanotypie na triko. A určitě si taky jedno udělám, je to super
#27
Publikováno 10 April 2016 - 10:07:37
pfff aspon nahatu babu si na to tricko daj
#28
Publikováno 12 April 2016 - 07:48:54
Děkuji pánové za rady a diskuzi. Také jsem se dočetla, že je to nerozpustné, ale přeci jen nechci dáti kamarádce Danajský dar
#29
Publikováno 16 September 2019 - 15:26:31
Chtěl bych poprosit o radu/zkušenost. Tento víkend jsem zkoušel pořídit kontaktní kopie z papírového negativu (Fomaspeed) z dírkové komory. Použil jsem sadu pro kyanotypii z MamutPhoto, natřel papíry, nechal uschnout a kopíroval. Průběžně jsem kontroloval kresbu, po cca 40 minutách na ostrém odpoledním slunci mi připadlo, že už je nějaká kresba i ve světlech, detaily byly prokreslené, obrázek pěkně ostrý. Jakmile jsem ho vložil do vody, začaly se ztrácet detaily, ostrost, kontrast... Po usušení po obrazu ani stopy, jen světlá modrošedá mlha. Jediné, co zůstalo, byl rámeček mezi obrazem a okrajem kopírovacího rámečku. Použil jsem dva různé druhy papíru (akvarelový pro výtvarníky a obyčejnou kreslicí čtvrtku), oba dopadly stejně. Po prvním pokusu jsem zkusil do vypírací vody přidat trochu kyseliny citronové, ale žádný rozdíl to nezpůsobilo. pH naší vodovodní vody je údajně 8,0, železitá není. CO se mi honí hlavou: buď málo dosušený papír, takže se chemikálie vymyly (ale obraz se měnil i po vyndání z vody...), málo "uzrálá" chemie v papíru (papíry jsem použil tak hodinu po natření), nebo nějaký problém s chemií... Nebo...? Neměl by někdo nějaký tip, prosím?
#30
Publikováno 16 September 2019 - 18:40:00
Vela zalezi aj od papiera. Bezne pouzivam fabriano 300 g/m2, alebo montval canson. Rucny papier potrebuje dlhsi osvit. Aj 600 g/m2 karton potrebuje dlhsi osvit.
Dalej, je dobre naniest svetlocitlivu vrstvu 2x rovnomerne. Lenze druhy nater mozes tiez dat az vtedy, ked je ten prvy 100%suchy. A to si fakt nie som ista, ze hodina je dost.
#31
Publikováno 16 September 2019 - 21:24:52
Ak Ti zostal rám okolo negativu (fotopapiera) dostatočne tmavý, tak si to mal podexponované. Neviem, aké máš skúsenosti s kyano, ale vodítkom pre tiene by Ti mohol byť práve ten okraj, ktorý exponuješ bez negativu.
A potom vypieranie, neviem ako si na to išiel, každopádne to nieje to isté, ako pri praní fotopapiera, kyano sa len namočí do vody, pár krát po pár minutach vymeniť,nie moc vysoká teplota. Žiadne veľké preklápanie , nebodaj tečúca voda, to ide obraz dole aj z dobre exponovanej kyano.
#32
Publikováno 17 September 2019 - 11:49:51
Tak to si nechaj exponovat aspon 3-4 dni na dennom svetle. Rano poutieraj rosu z krycieho skla, aby si nemal rozostreny obraz. Toto prudko zavisi od rocnej doby a pocasia. V zime nechavam aj 6-7 dni.
#33
Publikováno 17 September 2019 - 18:13:58
Zdravím slovenských kolegov a ďakujem za rady.
Toto je moje čtvrté setkání s kyanotypií -- první bylo na základní škole, ze sady Zvídavý chemik to byl můj nejoblíbenější pokus. Po letech jsem to dělal jako aktivitu pro děti na táboře, z koupených a navážených chemikálií. Vždycky to fungovalo výborně, vypírat se dalo i v tekoucí vodě a vyšlo to dobře. To byly fotogramy. Pak jsem ze zbytku té chemie zkusil kontakt ze svitkového filmu a docela to taky vyšlo, jen jsem to měl podexponované, protože jsem neměl rámeček udělaný tak, aby se to dalo kontrolovat.
Asi bych se přiklonil k tomu, že ten papír byl ještě vlhký a chemie nebyla dobře fixovaná do struktury papíru a vymyla se. Ještě dva papíry mám schované, až se na do dostanu, vyzkouším je. V každom prípade vďaka!
#34
Publikováno 18 September 2019 - 03:45:06
Videl bych to na malou expozici. Pres papirovej negativ to chc exponovat opravdu hodne, hodne dlouho.
#35
Publikováno 3 September 2021 - 10:09:51
Toto leto robím modré obrázky, keby sa niekto chcel pozreť, tak rajče: https://stamir.rajce...,_modre_obrazky
Budem to občas doplňať.
Ešte sa stále učím, keď dosiahnem uspokojivú úroveň, mám s tým nejaký zámer.
Plánujem aj velké kusy, cca 1x1 meter možno aj viac.
#36
Publikováno 6 June 2022 - 23:35:39
Přátelé a kamarádi,
Máte někdo na prodej / výměnu citran železito-amonný a červenou krevní sůl?
Dík.
#37
Publikováno 7 June 2022 - 09:38:52
Zkus kontaktovat p. Cahu - starechemikalie@seznam.cz , má toho dost a mohl by to mít.
#38
Publikováno 7 June 2022 - 17:15:49
Dorapis
#39
Publikováno 7 June 2022 - 20:06:03
Ahoj Stříbrokaze, já mám červené soli celkem dost, můžu se podělit. Citran (citronan?) už právěže nemám, tak můžeme podniknout společný nákup. Zatím nejlépe se mi zdá, že by vycházel z puralabu (266,-/100g), ale dorapis myslím nemá ceník na internetu. Mohl bych se tam tedy někdy zajít poptat.
#40
Publikováno 7 June 2022 - 22:35:34
Před rokem tam byl za 378,-, 266,- je krásná cena.
#41
Publikováno 7 June 2022 - 23:05:58
Dík za tipy!
Zdá se to být na dobré cestě, čekal jsem to komplikovanější.
Náhodou spektrální citlivost vrstvy je někde změřená / publikovaná? Jestli mi na osvit stačí UV ledky (ty mám), nebo budu kupovat výbojku v akvaristice. Kopírovací rámeček plánuji beze skla, ať se to nekomplikuje.
O papíru a štětci se poradím ve výtvarných potřebách, tónování duběnkama plánuju na podzim, až se ty parazitický bestie zakuklí
To be continued...
#42
Publikováno 8 June 2022 - 06:42:33
Já osobně k citlivosti nevím nic, ale našel jsem text někoho, kdo se tváří, že tomu rozumí. Jen jsem to prolítl, tak snad tam bude potřebná informace. Sice mám nějaká "UV" zářivky, ale nejsou nic moc a tak preferuju slunce. Rámeček beze skla mi připadá nevhodný zejména proto, že když zcitlivíš papír (vyšší gramáže), po uschnutí se zkroutí a negativ nebude doléhat na citlivou vrstvu. Myslím, že obyčejný rámeček pod zvětšovák to nedokáže dostatečně zploštit a přitlačit. Podstatná výhoda rámku se sklem a dělenou zadní deskou je ta, že můžeš kouknout, jak moc je papír exponovaný a zase to zaklopit bez nebezpečí, že se ti papír a negativ posunou. Samozřejmě ať si to každý dělá, jak mu nejlíp vyhovuje, ale toto jsou má praktická zjištění
From_Ultraviolet_to_Prussian_blue_A_spec.pdf 1.29MB 35 Počet stažení
#43
Publikováno 8 June 2022 - 11:03:06
Dík za tipy!
Zdá se to být na dobré cestě, čekal jsem to komplikovanější.
Náhodou spektrální citlivost vrstvy je někde změřená / publikovaná? Jestli mi na osvit stačí UV ledky (ty mám), nebo budu kupovat výbojku v akvaristice. Kopírovací rámeček plánuji beze skla, ať se to nekomplikuje.
O papíru a štětci se poradím ve výtvarných potřebách, tónování duběnkama plánuju na podzim, až se ty parazitický bestie zakuklí
To be continued...
No, mě vycházel umělecký papír (300 gr.), natřený 2 vrstvami se slušným negativem v rámečku osvit cca 6 minut z cca 40 cm horským sluncem (Philips tím obyč se 2 trubicemi)... maslím, že se přes citlivost nedopídíš žádných spočitatelných výsledků, chce to vyzkoušet v reálu a je to. Zdařec Luigi
#44
Publikováno 8 June 2022 - 19:37:43
UV led funguji, jestli chces, muzu zapujcit desku s nalepenyma ledkama a zdrojem.
Jen zastrcis kablik do zasuvky. A4ku tim nasvitis.
#45
Publikováno 9 June 2022 - 15:49:02
Bezva!
Podle toho PDF má vrstva Max spektrální citlivost v oblasti 290 - 360 nm, na pomezí UVA a UVB, z dostupných to má terarijní světlo pro agamy, zkusím ho, když nebude fungovat, nějaký chovatel dostane dárek. Čekání na jasný den se Sluncem vysoko nad obzorem se může, třeba v listopadu, protáhnout.
Umělecký papír, abych nebyl nafoukanej, dělá se i pro neumětely? To je na akvarel? Tady bude pár pokusů.
UV led pásku mám, dík za nabídku,
Ještě by se hodilo UV propustné sklo, ale to bych asi chtěl od světa příliš
#46
Publikováno 9 June 2022 - 16:27:37
Bohate staci akvarelovy karton "AQUACAL" 250g/m k dostani ve vytvarnych potrebach.
Jsou samozrejme i umelectejsi papiry...
Pouzivam ho na vsechno, kyanotypii, van Dyka, uhlotisk i pro pozitivni zelatinove emulze.
Obycejne okenni sklo 3mm se prosviti se v pohode, moc to neres, ono se to vstreba.
#47
Publikováno 10 June 2022 - 22:23:11
UV propouští křemenné sklo. Tabulka o rozměrech 17x8x0,3 cm stojí 1701 Kč.
Obličejové solárium se čtyřmi trubicemi a časovačem za tři stovky z vetešnictví, normální 3 mm sklo - osvit cca 10-50 minut, podle negativu. S negativama budeš mít možná problém, chce to víc kryté.
Kniha o tónování kyanotypií, (Cyanotype Toning, Using Botanicals to Tone Blueprints Naturally - Annette Golaz) se dá stáhnout. Je to spíš takový souhrn empirie, ale není to nezajímavé, je tam obsáhlý seznam bylin vhodných k tónování.
#48
Publikováno 11 June 2022 - 12:22:06
Už jsem na křemenné sklo koukal, ale cena mě odradila. Radši si koupim krabici filmů na zkažení.
Na knížku kouknu, už se těším na luštění názvů kytek. No snad pak nepůjdu vykrást botanickou zahradu
Akvarelový papír zkusím, koukám, že to je taky slušná věda.
Díky!
#49
Publikováno 12 June 2022 - 05:39:17
Ahoj Stříbrokaze, já mám červené soli celkem dost, můžu se podělit. Citran (citronan?) už právěže nemám, tak můžeme podniknout společný nákup. Zatím nejlépe se mi zdá, že by vycházel z puralabu (266,-/100g), ale dorapis myslím nemá ceník na internetu. Mohl bych se tam tedy někdy zajít poptat.
Objednával někdo v poslední době něco z Puralabu? Já když jsem to zkoušel cca před rokem, tak mi řekli že ten citronan železitoamonný už nebudou dělat.
#50
Publikováno 12 June 2022 - 11:36:35
Už jsem na křemenné sklo koukal, ale cena mě odradila. Radši si koupim krabici filmů na zkažení.
Na knížku kouknu, už se těším na luštění názvů kytek. No snad pak nepůjdu vykrást botanickou zahradu
Akvarelový papír zkusím, koukám, že to je taky slušná věda.
Díky!
Štětec používají někteří špičatý molitanový, to je nejlevnější volba, nezkoušel jsem, prý v pohodě. Obecně se doporučuje hake, to je tak tři kila za kus. Nemělo by to mít štětiny zasazené v kovu, ale někdo na netu psal, že léta používá normální štětec. Od čeho odrazuju je tohle:
https://www.malirske...-Blender-L790-6
Z toho lezou chlupy, jen se toho člověk dotkne. Leda to nejdřív zalejt lepidlem.
Též doporučuju koupit kilo kyseliny citrónové. Pokud máš i jen trochu zásaditou vodu, obrázek ti sleze, nebo se přinejmenším zeslabí. A i kdyby ne, dává to v okyselené koupeli šťavnatější obraz.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních