Přejít na obsah


Fotka

Krátký film na 16mm

natáčení film 16mm

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 květen 2015 - 20:58:03

Zdravím,

 

Již delší dobu se zajímám o natáčení (a také to tak trochu studuji). Mám za sebou několik (ať už narativních, nebo dokumentárních) projektů, ale vše na digitál. S digitálem už zvládnu poměrně koukatelné věci. jediná oblast, ve které se stýkám s filmem je fotografie a to jen rekreačně.

 

Teď plánuji první větší projekt. Natočit krátký film v rozsahu od 10 do 25 minut s pořádným štábem (zvukař, osvětlovač, klapka, herci, kteří studují herectví + divadelníci, vlastní složená hudba od studentů z konzerv atp.) a rozpočtem lehce přes 20 tisíc (pouze za technické věci, štáb bude plný dobrovolníků skrze známosti).

 

No a dnes mě napadlo, že bych svůj první projekt takového rozsahu (vím, je to těžký low budget, ale pro studenta je i těch směšných 20 tisíc hodně) mohl natočit na film. Problém ovšem je, že nevím kde začít a zda-li je to vůbec proveditelné.

 

Takže k jádru pudla:

 

Má vůbec cenu nad tím uvažovat? Co všechno budu potřebovat pro natáčení na film? Jakou bych mohl zvolit kameru, aby mně to nesežralo celý rozpočet,? Jaké nakoupit filmy a kolik metrů budu na krátkometrážní snímek cca potřebovat? Kolik stojí skenování? Stříhat bych chtěl v digitální střižně, na ruční se necítím - je finančně nevýhodné nechat si naskenovat celý (nesestříhaný) film? Na kolik by to vyšlo? A co vyvolávání? Zkrátka a dobře vešel bych se s nákupem kamery, nákupem filmu, zpracováním filmu a oskenováním filmu pro snímek o délce 10-25 minut do 20 tisíc?

 

Je to vůbec proveditelné?

 

Klidně se odkazujte i na literaturu. Projekt je zatím ve fázi příprav, psaní scénáře a sestavování štábu. Než udělám storyboard, najdu lokace a vymyslím technický scénář a všechno zorganizuji, bude zhruba srpen (teprve tehdy se začne opravdu natáčet), takže času na proniknutí do dané problematiky je dost. Než do ní ale začnu pronikat, rád bych věděl, jestli to není nesmysl. Jestli to není příliš drahé a náročné. Jestli se na to nemám vykašlat a sáhnout opět po digitálních kamerách, s nimiž mám zkušenosti a jejichž provoz nestojí téměř nic.

 

Děkuji za jakékoliv rady. Píši asi trochu chaoticky, takže pokud budete cítit, že bych se měl k danému tématu zeptat i na něco jiného, rád uvítám i odpovědi na nepodané otázky.

A omlouvám se za tak dlouhý topic.

 

S přáním příjemného dne,

Karel.


  • 0

#2 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 květen 2015 - 21:11:28

Zvuk neřeším, ten budu zaznamenávat externě na digitální zařízení (rekordér + mikrofon na tágu a podobné hračičky) a synchronizovat v postprodukci (což znamená, že mi nějaký ten metr filmu sežere už jen nutná klapka na začátku každého záběru).

 

(mimochodem, dají se tu nějak editovat příspěvky, ať nemusím podobné doplňující informace dávat do další odpovědi?)


  • 0

#3 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 květen 2015 - 22:05:13

Ok, tak jsem si trochu zapátral po cenách a zjistil, že budu-li mít shooting ratio cca 6:1, tak se při zhruba 15 minutách metráže pod padesát tisíc nejspíš nevlezu. Nebo se pletu?

 

Pokud se nepletu, tak mě prosím omluvte za zbytečný topic, budiž to dobrou radou pro budoucí filmaře, kteří třeba přijdou s podobným nápadem. Věděl jsem, že natáčení na film bude drahé, ale doufal jsem, že bych to nějak zvládl utáhnout. Nezvládl. Škoda. 


  • 0

#4 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 8 květen 2015 - 07:35:05

Len tak sa chcem opýtať, prečo chceš točiť na film, keď všetko ostatné chceš robiť v digitale? Keď budeš robiť digitálom, tak sa do tých cca 20 000 vojdeš, samozrejme ak už máš kameru.

Ak by si to robil na inverznú ČB Fomu, tak v pomere 3:1 (surovina - hotový mat) pri 15 minútach ťa to vyjde na cca 13000Kč bez vyvolania.


  • 0

#5 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 8 květen 2015 - 13:40:53

Co se týče kamery, tak myslím, že spousta lidí by Ti kameru zapůjčila, třeba i zadarmo, a nebo třeba za nějaký menší poplatek. Leckdo tady má kamery slušné. Jinak co se týče ceny, tak jde hodně o to, jakej ten materiál vzít, kde to sehnat, kde to vyvolat a od toho se cena odvíjí. Je to hodně individuální.


  • 0

#6 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 8 květen 2015 - 18:17:54

Sokolvideo: Proč bych ostatní věci dělal digitálně je jednoduché. Obraz na film má stále své výhody a určité kouzlo, zatímco třeba střih je skrze nelineární střihový software bezkonkurenčně lepší, přesnější a šikovnější. Samozřejmě fyzicky střihat a lepit je romantičtější způsob, ale to mohu dělat až mi o nic moc nepůjde.

 

Rybinin: Tak já se ještě porozhlédnu a případně to nakonec třeba i zvážím. Díky.


  • 0

#7 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 8 květen 2015 - 20:05:17

Vieš, keď to budem robiť na film, tak to chcem aj premietať, ale nie v telke a nie digi projektorom, ale klasickým projektorom. To je len môj názor.


  • 0

#8 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 8 květen 2015 - 22:47:40

A to já třeba primárně nevyužiji, pro mě je vhodnější digitální distribuce. Ale sami určitě nenatáčíte na film jen kvůli tomu, že to pak jde promítat klasickým projektorem, to přeci není jediný důvod, nebo ano?


  • 0

#9 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 8 květen 2015 - 22:52:15

Keď so začínal, tak určite. Priznávam, že dnes si tiež robím digi kópiu, ale len z pohodlnosti, lebo sa mi nechce vždy zatemňovať, ale klasická projekcia u mňa vždy hraje prim.


  • 0

#10 LeosStehlik

LeosStehlik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 169 příspěvků(y)
Reputace: 270

Publikováno 9 květen 2015 - 09:48:50

Karle, hezkej záměr. 

 

Krátce: 20k CZK je šibeničních, ale asi by se dalo. 

Kameru - levně kup nějaký krasnogorsk, po aukru se jich válelo dost. 3K

Materiál nakup jakýkoliv levně z ebay, Kodak Vision 2 / 3 negativní barevný je pro Tvé účely perfektní. 400ft metráž cca od 1.5k - 2.5k CZK, budeš potřebovat tři balení. 7.5k

Volání i přepis (nevím, zda p. Jelen ještě funguje) na Barrandově. http://www.barrandov...ove-laboratore/. Za vyvolání a přepis dáš cca to samé jako za pořízení materiálu. 7.5k

18k jen za toto. 

 

Zbývájí ti 2k CZK na vše ostatní - výdaje na cestovné, stravu, alespoň symbolicky zaplatit sem tam nějaké lidi ...

 

Doufám, že Ti to pomůže. 

 

P.S. zde na TK najdeš spoustu lidí, kteří Ti budou říkat "proč to točíš na kameru, když to nechceš promítat". Jsou to vesměs fajn fandové, nadšenci, kteří jsou odkojeni filmováním rodinných dokumentů na Super8. Směr, kterým jdeš - točit na film, přepsat a editovat je směr, který malá nezávislá studia či jednotlivci běžně používají pro specifické podání filmu. Držím palce.


  • 2

#11 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 349 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 94

Publikováno 9 květen 2015 - 10:12:23

Tak jeden budu i já a to dělám na 16 mm jenom statický obrázky

 

Fakt si myslim, že takovejhle projekt má fakt význam jenom, když to budeš promítat klasickým způsobem - to je ta výživa. Nebo ještě jinak - dát si s tím takovou rachotu a pak to nepromítat a nevyužít celý to kouzlo inverzního filmu mi přijde jako veliká škoda. Digitální kopie ze 16 mm - to bych fakt bral jako hodně velkou nouzovku, je potřeba vzít v úvahu možnosti dnešních skenerů a i vlastně minimální (ještě teda docela dobře koukatelnej, ale přesto proti kinu fakt minimální) obsah informací už na tom filmu. Skoro bych řekl, že se to bude podobat zdigitalizovaný VHS-ce (malinko přehánim), akorát do celýho toho procesu vložíš neskutečně energie. 

 

Možná ti pomůže sken ze 16mm inverze, třeba to bude to, co hledáš. http://www.temnakomo...e/110-16mmsken/


  • 0

#12 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 9 květen 2015 - 15:33:16

Já bych asi trošinku oponoval. Sice chci také točit a promítat to ze 16mm, ale myslím si, že to není jedno ani při digitalizaci. Pokud jsem to pochopil, tak řeč nebyla jen o inverzi, ale i o negativu. Ten je asi lepší, když se přemýšlí o scanu. A rozhodně bych netvrdil, že na 16mm je málo informací. Běžně se točí věci na 16mm a to i filmy do kin. Scan do 2K nevypadá tak špatně. Je to sice Super16, ale ten rozdíl není tak velkej. Pokud člověk nemůže točit na 35mm, tak 16mm je podle mě naprosto dostačující alternativa. Ke scanu negativu určitě. Pokud by šlo o výrobu distribuční kopie optickou cestou, tak ta kvalita už asi půjde trošku dolů. Ale osobně do toho bych šel taky. Jen pro ten pocit :)


  • 1

#13 Jck

Jck

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 60 příspěvků(y)
  • LocationÚnětice
Reputace: 4

Publikováno 9 květen 2015 - 17:20:27

Přeju hodně štěstí!

Vydáváš se správnou a hojně využívanou cestou, donedávna ještě většina i českejch filmů vznikla přesně takhle a stále se jich tak spousta točí,

(z těch posledních třeba Polski film, z ciziny např. seriál True detective.. super16 scan a digitální postprodukce.)

umožňuje to využít citlivost filmovýho materiálu - (zvlášť pro denní exteriový scény stále lepší než digitál), i samotnej charakter toho obrázku je specifickej...

navíc to kouzlo při natáčení - šetření časem, poctivé zkoušení a přípravy.. a vůbec

poměr ti doporučím spíš 3:1, 6:1 se už nevyplatí - leda po vyvolání nějaký one-light přepis, klidně sd a pak HD scan jen vybranejch záběrů.

dělaj to v UPP.

co se týká ceny dá se hodně smlouvat - když víš co budeš chtít - a nejlíp mít produkční/ho

jakýkoli otázky rád zodpovím osobně ... v praze

 

co se týká projekcí  - co vím tak v praze si pustíš 16mm tak na třech místech (myslím tím veřejná kina/kluby), jinde to nebude lepší.

takže dělat kopii se moc nevyplatí. navíc 16mm projekce je jenom 4:3, předpokládám že bys radši točil super16  - z toho jenom upscale na 35mm kopii nebo scan...


  • 3

#14 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 květen 2015 - 18:05:01

Super, konečně se ozvala i druhá strana.

Ta projekce je sice hezká věc, ale pro mě v podstatě bezcenná (maximálně pro nějaké osobní potěšení). Jednoduše nepřichází v úvahu, že bych nedigitalizoval. 

 

Nakonec ten nápad ještě úplně nezavrhuji. Jen budu v takovém případě muset zvýšit rozpočet a hodně škrtat. Digitál by samozřejmě vyšel mnohem levněji a za ušetřené peníze bych si mohl dovolit pronájem nějakého jeřábu, lepšího osvětlení a podobných hračiček. To už pak je na pováženou, jestli se nechat táhnout srdcem za filmem a utratit velké peníze jen kvůli obrazu a kouzlu, nebo rozumem a zůstat u původního plánu točit digitálně a levně. 

Náhodou nějakou konkrétní literaturu, která se zabývá jen a pouze technickým procesem při používání 16mm, neznáte? Klidně nějaká zevrubná, co čtenáře provede od výběru kamery, přes první namotání a první klapnutí klapky až po vyvolávání a další věci. 

 

Jck: Té nabídky ohledně zodpovězení otázek bych v budoucnu určitě rád využil, pokud se nakonec rozhodnu pro 16mm. Díky.


  • 0

#15 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 květen 2015 - 11:05:39

Kdybych se to třeba náhodou rozhodl udělat na promítání, jak říká Sokolvideo, ale přesto bych to chtěl střihat na PC a zvuk točit zvlášť - třeba že bych si udělal nějaký děsně nekvalitní scan za směšnou cenu, skrz ten to na PC sestřihal a podle výsledku v digitální střižně pak ručně převedl střih do fyzické formy - jak bych tam pak dostal ten zvuk?

Dá se k pásce přidat zvuk postprodukčně? To určitě musí (jinak by ve starších filmech nebyla hudba), ne? Ale jak?


  • 0

#16 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 100 příspěvků(y)
Reputace: 347

Publikováno 11 květen 2015 - 11:23:42

Řekl bych, že uvažovat dnes o podobných projektech bez zkušeností s klasikou a navíc s nevyzkoušenou technikou či dokonce postupy zpracování etc. je silně za hranicí hazardu.


  • 0

#17 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 květen 2015 - 11:42:04

To určitě je. Na ten větší projekt to nejspíš nevyužiji a půjdu na jistotu s digitálem. Ale i tak jsem si chtěl zkusit alespoň něco menšího. Něco, u čeho nevadí, když se to pokazí. Abych se to do budoucna naučil.


  • 0

#18 kazeta

kazeta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 26 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 11 květen 2015 - 20:02:40

Také bych se přikláněl k varianťě, nejprve si to vyzkoušet, třeba na jedné kamerové cívce 30,5m filmu 16mm což je cca 3min/15"

Při natáčení na inverzní film vznikne originál který se dá sice rovnou promítat, ale jeho poškozením vznikne nenávratná škoda protože se jedná o originál, při natáčení na negativ se pro promítání musí nejprve vykopírovat kopie, ale ta se dá při poškození znovu z negativu vykopírovat, originální negativ se dá jednoduše skenovat dd digitálu.

Je taky nutný se rozhodnout na jaký filmový materiál točit, inverze/negativ, černobíle/barva, od toho se odvíjí také pořizovací cena materiálu, a problémy s hledáním laboratoře pro zpracování filmu. U barvy je taky potřeba počítat že jsou materiály pro denní a umělé světlo, tak například při natáčení na materiál pro umělé světlo ve dne je třeba použít předepsaný filtr jinak dojde k posunu barev do modra. Negativ je určitě vhodnější varianta pro následný skenování filmu, s tím že z negativu lze později nechat udělat i kopii pro promítání.

Točení na film vypadá sice složitě, a je tam hodně nástrah, ale když si to člověk zkusí a zjistí jak na to, je to celkem jednoduchý, a výsledek ze záznamu na film opravdu stojí za to :-)


  • 0

#19 kazeta

kazeta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 26 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 11 květen 2015 - 20:20:15

Zvuk se na film kopíruje/nasazuje při laboratorním zpracování filmu, jsou 2 způsoby ozvučování filmových materiálů. Magnetický záznam zvuku, na film se po vyvolání nanese magnetický polev (systém jako audiokazeta/magnetofon) a na něj se nahraje dodatečně zvuk, a optický záznam zvuku kde je na filmu vykopírovaná zvuková stopa, tu již nelze později dodat do vyvolaného filmu.

V dnešní době dělat zvukovou filmovou kopii 16mm sice lze, ale určitě je to ještě náročnější jak "jen si natočit kus filmu pro radost" :-)


  • 0

#20 warkis

warkis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 12 květen 2015 - 13:25:30

Díky moc, přesně takové věci jsem potřeboval vědět.


  • 0





Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:natáčení, film, 16mm

1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních