Přejít na obsah


Fotka

Studium fotografie


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
46 odpovědí na toto téma

#1 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 251 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 28 prosinec 2015 - 13:05:23

Vážení kolegové, snad každý se zamýšlí nad roční bilancí výsledků své fotografické práce a uvažuje, jak ji zdokonalit. "Člověk, který přestane studovat jen proto, že dokončil školu, je navždy a beznadějně odsouzen k průměrnosti bez ohledu na jeho povolání. Cesta k úspěchu je cestou neustálého získávání nových znalostí". Napoleon Hill . Moudrá slova spisovatele, esejisty, novináře a profesora Napoleona Hilla ( *26.10.1883 +8.11.1970 ) jsou velmi inspirující i pro oblast fotografování, spojenou se snahou o osobní fotografický růst. Z nejrůznějších foto kurzů se nyní stala komerční

podnikatelská živnost, která živí mnohé z těch, kteří se fotografováním nemohou uživit. Kde jinde však brát inspiraci v případě, že se v širém okolí nevyskytuje nikdo, koho ještě v dnešní době neopustila radost z klasického procesu? Jak  vidíte situaci do budoucna? S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik 

 

 


  • -1

#2 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 28 prosinec 2015 - 14:43:57

Trochu jsem zajásal a vzpoměl na podobné forum, které se pak zvrtlo v hodnocení fotografických škol. Tady, ale čtu:  "neopustila radost z klasického procesu".  Tak vlastně moc nevím jak k tomu přistoupit. Studium je ochota vštřebávat a dozvídat se nové věci, informace. V sobě zlomit zažité, stereotypní a zkusit to znovu. A to není myšleno zle. Něco jako ve smyslu něčemu se podvolit a ohnout záda. Spíš naopak. Ochota začít přemýšlet trochu jiným způsobem. Ta horší situace nastává po škole. Jak dál? Najít si vlastní cestu bez držení za ručičku od pánů a dam kantorů/rek.

 

Pokud někdo zrovna netouží po škole tak těch kurzů mimo je myslím poměrně dost. Minimálně stojí za úvahu kurzy z Národního technického muzea v Praze a myslím, že i na Liberecké škole pracují s analogem. Určitě by se našlo spoustu dalších kurzů. A zase jako protipól té klasické technologie proč "neklasickou" zatracovat? Má trochu jiné možnosti a výstupy než ta analogová. A každá ta technologie má něco do sebe.  A rozhodně jde v obou dvou o fotografii jako takovou. Pořád jde o zachycení světla na citlivou vrstvu pomocí přístroje.

 

A k tomu klasickému procesu - třeba teď na Famu visí po chodbách barytové metrové fotky portrétů z velkého formátu. Od loňského PraguePhota jsem si myslel, že se celý svět zbláznil a vrhl se na mokrý kolódiový proces. Nebylo to tu tak dávno co se řešili na TK gumotisky a podobné ušlechtilé procesy. Takže bych to neviděl tak černě. I z hledicka zběratelství bude ten vlastnoruční baryt cenější než limitovaná edice tisků. A zase nic proti tisku, dneska je na skvělé úrovni a stálejší než proces chemický. A hlavně v barevné fotografii už skoro nutností.

 

Té budoucnosti bych se nebál. No možná jen trošičku. A to ve smyslu co se z fotografie jako takové za pár desítek let stane. Budeme ji potřebovat při jiném způsobu zobrazování? Bude to umění? To se sice zdá býti dávno vyřešené, um, vidění a názor osoby za aparátem, ale je to pořád jen technický obraz. Asi jen ten žurnalismus bude, ale zase při zpochybnění skutečnosti? Ani ta analogová fotografie po prohlédnutí se přestává v dějinách tvářit věrohodně. Takže co v budoucnu s fotografií jako takovou?

 

P.S. Jako člověku na fotografii nezávislému je mi zatím hej, ale klobouk dolu tomu kdo dokáže tvořit v obrovské konkurenci. A to nejen fotografů, studentů, kurzistů a amatérů. Té fotografie nějak astronomicky přibývá a už si ani neuvědomujeme, kde se s ní všude potkáváme. A to se zatím nekoukám přes plot za hranice. Tam je obrovské moře a kdo v něm dokáže plavat?


  • 2

#3 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 28 prosinec 2015 - 20:39:57

Mám rád knihy. Naštěstí stále nacházím (zvlášť v oblasti fotografie) takové, které jsem neznal, nečetl a pomáhají mi přesně v oblasti, kde to potřebuji. Jistě, vzájemný kontakt s někým dobrým, kritickým a ochotným se podělit nejen o znalosti ale i o dovednosti či vývar zkušenosti by jistě byl mnohem zábavnější a účinnější. Nicméně o takové lidi je v mém okolí nouze. Kdo ví, možná že třeba právě kolem některých škol (v tomhle též příliš kurzům nevěřím, domnívám se, že mají, jak se říká v marketingu, jinou cílovou skupinu) se takoví nacházejí.

 

Určitě nám ale upřímné snažení (lat. studium) neuškodí! ;-)


  • 0

#4 kubik

kubik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 94 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 29 prosinec 2015 - 14:22:27

Jistě, vzájemný kontakt s někým dobrým, kritickým a ochotným se podělit nejen o znalosti ale i o dovednosti či vývar zkušenosti by jistě byl mnohem zábavnější a účinnější. Nicméně o takové lidi je v mém okolí nouze.

 

V Hradci, ze by nebyli lidi? Tomu se mi nechce verit. Skvelych klasiku je tam dost. Zdar a silu!


  • 1

#5 JardaX

JardaX

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationPha , UL
Reputace: 12

Publikováno 30 prosinec 2015 - 18:48:44

Skutečné studium v určitém oboru je systematická organizovaná činnost, výuka teorie a praxe pod odborným vedením, včetně po studiu dalšího rozvíjení znalostí a dovedností v pokračující praxi.
Občas si něco přečíst a vyzkoušet může být zábavné ale pořádně se člověk nenaučí nic, to je dávno potvrzeno.
  • 0

#6 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 400 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 297

Publikováno 31 prosinec 2015 - 13:40:54

Občas si něco přečíst a vyzkoušet může být zábavné ale pořádně se člověk nenaučí nic, to je dávno potvrzeno.

kým? možná mám na mysli příliš banální věci, ale mnohdy stačí si věc pouze přečíst a vyzkoušet. neříkám, že se to povede na poprvé, ale nakonec mnohdy povede

celkově nemám rád posuzování lidí podle škol, diplomů a podobných věcí. pokud má člověk na něco talent, nic z toho nepotřebuje. bohužel naše společnost je převážně nastavena jinak


  • 0

#7 JardaX

JardaX

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationPha , UL
Reputace: 12

Publikováno 31 prosinec 2015 - 15:32:54

Právě v té praxí se potvrzuje co kdo zná a umí. Někdy v tom dochází k nedorozumění. Geniálních talentů je minimum. Talent pokud u někoho existuje, sám o sobě nestačí, je potřeba jej rozvíjet a mít možnost jej uplatnit jinak zakrní. I talentovaný člověk se potřebuje přiučit. Člověk, který sám od sebe zná a umí vše neexistuje. Případné jakésy snad pohrdání poznáním a dovedností není rozumným projevem. Ohledně formálního vzďělání je to pak v praxi také vidět. Pokud by si lidé uvědomovaly, že je potřeba to určité obecně vzaté umění doslova dělat, aby to pak člověk opravdu uměl, tak by mimo jiné i odpadla spousta naivních přihlášek na různé školy, kde jsou pak absolventi jako papíroví odborníci obtížně uplatnitelní v praxi.
  • 0

#8 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 31 prosinec 2015 - 15:34:35

Občas si něco přečíst a vyzkoušet může být zábavné ale pořádně se člověk nenaučí nic, to je dávno potvrzeno.

Rovněž nesouhlasím.

Já jsem se kdysi většinu naučil jen z knih, to ještě nebyl internet. Pak přišlo ověřování a díky vědomostem, píli a pečlivosti jsem se dostal do prostředí zkušenějších.

Své dvě počáteční zakázky výstavních souborů velkoformátových BW zvětšenin, jsem dostal na základě vlastních, ke kterým mně nikdo nevedl, všechno vyčteno a ověřeno vlastnoručně. Tehdy jsem všechno dělal v panelákové koupelně. Díky výsledkům těchto zakázek, jsem dostal nabídku do profesionální laboratoře, kde jsem se naučil barvu a ostatní. BW jsem ale vždy dělal jen podle vlastního "receptáře".

Ovšem kdyby těch knih nebylo, zůstal bych v rovině dovolenkového cvakálka.


  • 0

#9 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 31 prosinec 2015 - 23:20:30

 

Jistě, vzájemný kontakt s někým dobrým, kritickým a ochotným se podělit nejen o znalosti ale i o dovednosti či vývar zkušenosti by jistě byl mnohem zábavnější a účinnější. Nicméně o takové lidi je v mém okolí nouze.

 

V Hradci, ze by nebyli lidi? Tomu se mi nechce verit. Skvelych klasiku je tam dost. Zdar a silu!

 

Asi se ke mně jen nehlásí. Nevím. Ale Hradec je trochu divné město, to snad jako rodilý Hradečák, říci mohu.


  • 0

#10 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 1 leden 2016 - 10:27:50

V Hradci Králové působili dva výborní fotografové-Petr Balíček a Milan Michl z tvůrčí skupiny Setkání...Já měl to štěstí,že jsem chodil "na švestky" k rožnovákovi Miroslavu Bílkovi,Valmezáku Milanu Borovičkovi,na Lidové konzervatoři v Ostravě působil Bořek Sousedík a potom jsme se sešli docela dobrá partička na Institutu výtvarné fotografie,to bylo dvouleté studium s třetím,nástavbovým ročníkem...Tato škola později přešla pod Slezskou univerzitu v Opavě a přejmenovala se na Institut Tvůrčí fotografie s vedoucím lektorem Vladimírem Birgusem...Všechny tyto mé štace byly po stránce poznávání tajů tvůrčí fotografie pro mě zcela zásadní,tento typ škol byl na zcela jiné úrovni a učili se tam jiné věci než dnešní "rychlokurzy" typu-začínáme s digitální zrcadlovkou apod...Také nebylo nikde jisté,že to člověk i dodělal,Sousedík například rád lidi vyhazoval pokud člověk nebyl připraven! Forma školení byla v Institutu téměř na úrovni FAMU a učili tam fakt lidé "od výtvarna",což dokládá i fakt,že technika se tam téměř už neprobírala,protože byl předpoklad že jí člověk samozřejmě ovládá!!! V té době mi tento typ školení fotografie a náhled na ní dala nejvíce a velice silně to kontrastovalo se členstvím ve fotokroužku závodního klubu ROH Tesly Rožnov,kde se jen tlachalo o technice,která vývojka,který film je nej,kde sehnat za rozumný peníz výkřik techniky Canon A-1 apod...Zvětšeniny skoro nikdo nenosil,2x za rok se promítaly diáky které se bodovaly,který je nejlepší a jiné nesmysly...takže jsme se brzy rozloučili.Dnes je to podobné, ve fotoklubech,tlachá se místo o filmech o pixelech,objektivech apod...Skutečný tvůrce a individualita musí jít sám svou cestou...


  • 2

#11 samusko

samusko

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 501 příspěvků(y)
Reputace: 149

Publikováno 1 leden 2016 - 12:46:53

aky je pomer vyucby medzi "remeslom" a "tvorbou umenia" na FAMU a VSVU/VSMU ?


  • 0

#12 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 1 leden 2016 - 14:02:18

pepafotograf

Ano ano ano!

Co se týče fotoklubů (alespoň těch, které znám) - SOUHLASÍM!

Nemám nejmenší výhrady vůči společenstvím, jejichž členové mají podobné zájmy a využívají "potlachů" k "posunu vpřed" (byť to jde často ztuha a někdy vůbec...!). Nesnáším "SPOLKY PRO VZÁJEMNÉ OBDIVOVÁNÍ A DEHONESTACI NELOAJÁLNÍCH". Největším "borcem" je zpravidla člen, který vlastní nejvíce megapixelů, nejdražší objektivy a ovládá nejvíce prostředků na úpravu digitálních fotografií. Méně často je to člověk, který opravdu umí, ale je ve spolku obvykle pouze "trpěn", protože klubu zajišťuje jsousi imidž.

Analogií v klubech filmových fotografů jsou "vývojkáři".

Nemyslím to špatně - každý fotograf hledá to, co mu pomůže odstraňovat "omezující faktory". Pokud se ale utopí v technice, je z něj "znalec v oboru fototechniky" a málokdy fotograf. 

Pozn.: Ano, my "analogisti" (alespoň u mě tomu tak je) máme "problém": podvědomě považujeme za jediný možný "výstup" svého snažení "finální výstavní fotografii", případně její "dokonalou" reprodukci. Takže - dostat ji k většímu počtu diváků je opravdu fuška.

Snažím se již několik desítek let o nějaký "můstek", jak překonat tento hendikep. Pořídil jsem si "superskener", známí dokážou tisknout ve výtečné kvalitě, ALE...! U svých fotografií se nějak nemůžu "ztotožnit s digitální reprodukcí". Možná to jenom neumím...  


  • 2

#13 JardaX

JardaX

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationPha , UL
Reputace: 12

Publikováno 1 leden 2016 - 15:34:39

V uvedeném se s Pepafotograf a Pentaxista stotožňuji.
Mě osobně dalo odborné studium a vedení včetně vší získané praxe hodně zkušeností.
Kontrast situace ve fotoklubech bývá ve většině případů skutečně tristní.
Bývají to spolky různých lidí, ani ne amatérů, spíše laiků - diletantů neboli majitelů fotoaprátů, kterým o fotografii ani nejde, kteří nachází uspokojení v planých diskuzích, samoúčelném focení aby se jako něco dělalo, rádoby hodnocení fotografií o kterých ale nedokáží nic podnětného říct, převažuje technika a forma, tím to u nich začíná i končí. Je to dané skladbou lidí, kterým jde o vyplnění přebytečného volného času hraním si na cosi, jinak neochotných a líných se něco nového naučit. Jakmile někdo vybočuje z řady je nežádoucí. Ztráta času se s takovým spolkem blbců zabývat. Aneb "nudíte se ?, kupte si medvídka mývala".
Naproti tomu všemu je případná skutečná tvorba spočívá ve zcela jiných věcech.
Získávat poznání a dovednosti lze stále, pokud má člověk zájem.
  • 0

#14 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 1 leden 2016 - 22:41:06

JardaX,  pepaftograf, Pentaxista, KIM, chlapi není to nic proti Vám, ale chci se zeptat. Necítíte se zde jak ve fotoklubu?

Myslím, že většina diskusí, článků a příspěvků se tu zaobírá právě tím, o čem byla řeč  v  předchozích Vašich příspěvcích. 

Také jsem prošel fotklubem a odbornou školu jsem nestudoval. A máte pravdu, že dění ve fotoklubech je toho rázu, že většinu  tam tvoří

ti jež fascinuje a líbí se jim technika,  další pak laborují s chemií, jiní se chtějí předvést něčím na co ostatní nemají a zcela v pozadí je zájem o fotografii s obsahovým smyslem. Nechci přímo psát výtvarnou, neboť fotografie má tolik vrstev, že nevím zda lze jmenovat jednu a ostatní pominout.

Necítím se být méněceným, protože jsem nestudoval,  nemůžeme být všichni na stejné úrovni, byť bychom všichni byli odborně vystudovaní. Ale vnímám, že v určitých chvílích mě to asi chybí, protože nedovedu pochopit fotografie, které mě něčím přitahují, provokují a nemohu ve své nevzdělané hlavě přijít na to čím. :-)  Zkrátka ta má laťka se dostala na úroveň mého osobního rekordu a výš už to nepůjde :-)


  • 2

#15 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 00:05:17

Fotoklub bude takový jaký si ho uděláte. Možná to tam nebylo vždy ideální, aneb vtip o zahnívání. Máme v klubu 60 očí a tři zuby. Ale nebýt fotoklubu Nekázanka tak možná ani dnes nefotím. Každý dělal a hlavně fotil něco jiného. Tam jsem se naučil pod vedením zvětšovat, chodit fotit po městě, ale i půjčovat si mezi sebou knihy - Feininger, Jeníček, Rodčenko, Frank, Klein...atd.

 

Tak proč to schazovat komentářem, že mám svou laťku a dál to už nejde. Možná to tak je, ale proč se nesnažit o víc. Trochu života do toho umírání.


  • 0

#16 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 00:26:37

Pentaxista:

Nechci vyvolávat rozbroje, ale myslíte si, že neanalogisti nepotřebují vytisknout, udělat osvitem v minilabu výslednou výstavní fotografii?


  • 0

#17 DavidCz

DavidCz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 121 příspěvků(y)
Reputace: 143

Publikováno 2 leden 2016 - 01:40:12

Dobrá a zajímavá diskuse, tak přispěju se svojí trochou do mlýna.

 

Nebyl jsem nikdy členem žádného fotoklubu ani jsem fotografii nijak organizovaně nestudoval. Všechno co vím mám od svého otce (základy jako čas, clona, cistlivost, vyvolání čb filmu apod.), ale hlavně z desítek knih a z internetu, učení se z vlastních chyb a dlouhého a soustavného přemýšlení o tom, jak to vlastně celé je.

 

Především si myslím, že s fotografií to není o moc jiné než s jakoukoliv jinou tvůrčí činností, jakkoliv má možná svá specifika. Studovat ji tedy má smysl z toho hlediska, že se člověk naučí nutnému řemeslu a zvládne techniku tak, aby mu v budoucnosti nebránila v rozletu. Technika a řemeslo spolu s radostí z fotografování mohou stačit k tomu, že máte krásné, celoživotní a snad smysluplné hobby. Dokážete udělat technicky dobrou fotku, která je tu a tam třeba i zajímavá svým obsahem.

 

To je sice všechno hezké, ale je to vlastně teprve začátek, pokud jde o nějakou vážnější cílevědomou tvorbu, tedy o snahu dostat se NAD uroveň té jedné fotky tak, abych svými fotografiemi něco sděloval. Nějaké konzistentní poselství, které má hlavu a patu, zároveň pokud možno není banální a plytké a přináší do světa umění něco nového (nebo do světa dokumentu atd., víte jak to myslím). Tady už je to asi trochu těžší, možná se to na některých uměleckých školách učí, ale každopádně je k tomu nutný jeden předpoklad - musíte mít jako osobnost co říct, bez toho to prostě nějde :smile: Skromně přiznávám, že je pro mě v současnosti tahle jednoduchá pravda celkem frustrující... snad jednou bude líp :smile:

 

Ono "mít co říct" úzce souvisí s tím kdo jsme jako lidé, jakou máme osobní zkušenost a co se nás bytostně dotýká a jaký vnitřní život žijeme. Pokud si toto uvědomíme a zařídíme podle toho, snad není vše ztraceno :smile: Možná hlavním přínosem nějaké té umělecké školy (okresního fotoklubu, jak z diskuse výše vyplývá, spíš ne) je, že zde při troše štěstí potkáme podobně smýšlející lidi, kteří nás mohou inspirovat, ukázat cestu, posunout dál... Na druhou stranu to prostředí tlačí člověka nějakým směrem, kterým tam většina jde, takže k ní více méně nevědomky konverguje, což asi není vždycky dobře. Vždyť kolik slavných umělců žádné formální vzdělání nemělo, protože se o to nikdy nepokusili nebo protože byli ze studia vyhozeni (těch je snad ještě víc)?

 

Mám tedy před sebou skvělou knihu "Image makers, image takers", což je soubor rozhovorů s fotografy (W. Eggleston, S. Shore, M. Parr, S. Salgado, A. Corbijn aj.) a dalšími  lidmi ze světa fotografie (obrazový editoři, galeristé, kurátoři, vydavatelé...), kteří odpovídají plus mínus na stejné otázky. U těch fotografů je pozoruhodné jedno - hodně z nich jsou fotografové vlastně tak nějak mimochodem. Ne proto, že by se jim kamera líbila jako krásný kousek techniky, protože by jim voněl ustalovač nebo je bavila práce v temné komoře, ale protože fotografie je nejvhodnější médium k tomu, co oni chtějí vyjádřit. 

 

Ale i tady je snad pomoci, i když není žádný cíl (kromě toho posledního, definitivního), jen cesta se zastávkami. Vše záleži jen na naší vnitřní motivaci, touze něco dělat a na neuhasínajícím zájmu o věc, který nás žene neustále dopředu. Jsem přesvědčen, že géniem se člověk nerodí, ale stává. Ze světa hudby - Michael Jackson, Beatles, Jimy Hendrix (ať nám hudba toho kterého něco říká nebo ne) - všichni to byli géniové ve svém oboru, kteří si svůj úspěch oddřeli desetitisícema hodin ve zkušebně i na jevišti. Proč by to ve fotografii mělo být jiné?

 

Jistě, odpracovat si desetitisíce hodin po dvěstěpadesátinách nebo tisícinách vteřiny může být náročné, ale kdo kdy řekl, že by to mělo být snadné? To byl vtip :smile: Přijde chvíle, kdy fotograf dostatečně zvládne technické věci a kdy už prostě nestačí jen vyběhnout s foťákem na náves nebo za humna a hledat, co člověka cvrnkne do nosu. Přijde chvíle, kdy je potřeba a) vědět přesněji proč za humna vybíhám a co tam chci najít,  nasbíraným materiálem se zabývat hlouběji, než že udělám zvětšeniny "z těch povedených". Možná, že géniové jsou ti, kteří se těmi technikáliemi nikdy nezdržovali, měli štěstí a hned od začátku měli z nějakého důvodu jasno v tom, co a jak a proč chtějí fotit - a ta technická zdatnost už přišla časem tím, že to prostě dělali a snažili se přirozeně být lepší a lepší.

 

Co jsem fotil v minulosti? Jaké motivy se opakují a jaké se doplňují? Jaký jsem byl, když jsem fotil tenhle motiv? Archiv každého fotografa je nástroj, který se dá využít různými způsoby... Říká se, že aby člověk mohl něco napsat, musí toho nejdřív hodně přečíst. A opět, proč by to s fotografií mělo být jiné? Snažím se vidět hodně fotek, hodně o fotografii číst, přemýšlím. Ale jen na fotografii se neomezuju, snažím se hledat inspiraci ve výtvarném umění oběcně, od starých mistrů až po 20. století... A doufám, že když to budu dělat dost dlouho a dost intenzivně, jednoho dne na hnoji vykvete květinka :smile: To je několik způsobů, kterýma se já snažím posunout dál.

 

A efekty se pomalu dostavují - především vidím jak je to, co jsem nafotil v minulosti, špatné :smile: Ale aspoň teď vím proč. A najdou se sem tam i pozitivní příklady - fotka, kterou se mi nechtělo zavrhnout, protože jsem nějak tušil, že na ní něco je a teď rozumím, co se povedlo a čím mě ten který motiv zaujal. Nastudoval jsem si například základy teorie barev a efekt byl dvojí - jednak jsem na několika starších fotkách rozeznal, proč mě daná scéna intuitivně zaujala a co přesně je na ní zajímavé a proč, ale hlavně jsem pak začal nacházet mnohem více barevných motivů a najednou to všechno dávalo nějak víc smysl. Takových příkladů by se jistě dalo najíc víc...

 

Je ale důležité si uvědomit, že žádná univerzální stříbrná kulka, která najednou vyřeší všechny naše problémy neexistuje. Fotím jenom Zenitem, ale kdybych měl Nikon, to bych teprve pořádně mohl fotit. Mám jenom padesátku objektiv, ale kdybych měl pořádněj širokáč nebo ten zoom 10-400 / 1.4, to by teprve byly obrázky panečku. Kinofilm je na nic, ale kdybych měl nějaký pořádný střední formát, to by teprve bylo něco! Vyvolávám jen ve Fomadonu LQN, ten Diafine nebo DDX jsou sice drahý, ale kdybych je měl... Ty papíry s pevnou gradací jsou na nic, musím nutně přejít na multigrade. Film je mrtvý, digitál má mnohem vyšší rozlišení a vůbec. Digitál je k ničemu, bez duše, nemá to to kouzlo, teď se vrátím k analogu a začnu konečně opravdu fotit, ale když už, tak pořádně - na velký formát. Všechno je to jen GAS v různých podobách, většina z nás to zná a v různé míře tím trpí... Ale to se nás spíš jen satan snaží svést z cesty :smile:

 

Také proto si myslím, že dávat sám sobě nějaká omezení, limitovat se a ve vymezených hranicích se snažit dosáhnout maxima má mnohem větší přínos, než bezbřehá svoboda všeho možného vybavení, se kterým sice můžeme dělat cokoliv, ale ve finále nic pořádně, akorát se to v těžkém fotobatohu pronese. Vždycky budou fotky, které člověk změšká, protože zorvna neměl dlouhé/krátké sklo, ten který filtr, blesk, cokoliv... Ale to kouzlo je v tom, že ve chvíli, kdy vím aspoň přibližně co chci, jsem na to po technické stránce odpovídajícím způsoběm připraven a zbytek mě nezajímá. Umět škrtnout to nepodstatné a soustředit se jen na to, co mě opravdu zajímá je součást procesu.

 

Tak. A teď už jen to, co jsem napsal také v praxi aplikovat :smile: Snad jsem vás svýma myšlenkama moc nenudil, snad to někomu pomůže nebo třeba vyvolá nějakou reakci, ať už souhlasnou nebo nesouhlasnou, což zas pomůže najít nové úhly pohledu nebo ty staré korigovat. Organizované studium fotografie může být fajn, snad ne ani tak kvůli osnovám, jako kvůli lidem, které člověk může (ale nemusí) potkat, když má štěstí. Někam se to snad ale dá dotáhnout i samostudiem, pokud nejedeme z kopce na neutrál, ale cestu hledáme aktivně a přemýšlíme o ni. Nejsou to většinou velké sedmimílové skoky, ale spíš malé slepičí krůčky, které jsou vidět až když se po delší době nasčítají a my se ohlédneme zpět.

 

Přeju vám všem v roce 2016 kromě dobrého světla také vytrvalost a energii k inspirované fotografické tvorbě.

 

David


  • 6

#18 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 790 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 2 leden 2016 - 01:51:28

Pěkná úvaha, Davide. :)

 

p.s. Hendrix Jimi, nikoliv Jimmy. Za toho si dosaďme třeba pana Page. :)


  • 0

#19 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 790 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 2 leden 2016 - 01:56:01

Pentaxista:

Nechci vyvolávat rozbroje, ale myslíte si, že neanalogisti nepotřebují vytisknout, udělat osvitem v minilabu výslednou výstavní fotografii?

Tak je nevyvolávej. Z příspěvku Pentaxisty nic takového nevyplývá.


  • 0

#20 DavidCz

DavidCz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 121 příspěvků(y)
Reputace: 143

Publikováno 2 leden 2016 - 02:01:03

Pěkná úvaha, Davide. :)

 

p.s. Hendrix Jimi, nikoliv Jimmy. Za toho si dosaďme třeba pana Page. :)

Díky! 

 

A Jimmiho na Jimiho hned opravím :-)


  • 0

#21 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 2 leden 2016 - 08:45:55

Fotoklub bude takový jaký si ho uděláte. Možná to tam nebylo vždy ideální, aneb vtip o zahnívání. Máme v klubu 60 očí a tři zuby. Ale nebýt fotoklubu Nekázanka tak možná ani dnes nefotím. Každý dělal a hlavně fotil něco jiného. Tam jsem se naučil pod vedením zvětšovat, chodit fotit po městě, ale i půjčovat si mezi sebou knihy - Feininger, Jeníček, Rodčenko, Frank, Klein...atd.

 

Tak proč to schazovat komentářem, že mám svou laťku a dál to už nejde. Možná to tak je, ale proč se nesnažit o víc. Trochu života do toho umírání.

 

To není o schazování fotoklubu. Když píšu o laťce tak o své. Prostě cítím, že se motám v kruhu a to omezeni je ve mně. A nejsem si jist zda by jej zrušilo studium :-P . Ani nezatracuji fotokluby. Ty logicky nemohou být nadupané osobnostmi, ale téměř vždy se tam nějaká najde, která  určitě  ovlivní i ty jejichž zájmem prvotně bylo třeba okouzlení fotografickou technikou.  Zrovna tak  je důležité kde ten který klub funguje. Na malém městě to bude jiné než v Praze.  Myslím si, že fotokluby, přes ty zmíněné "neduhy" byly ve fotoamatérské zálibě

přínosem i pro mnohé pozdější osobnosti a současné pedagogy na zmíněných školách.

Jsem ve věku, kdy je pamatuji jako účastníky různých fotosoutěží a to, že v nich umísťovali na předních místech ukazuje, že to byli lidé, kteří měli talent a ctižádost posunout se dále.


  • 0

#22 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 15:18:18

Abychom tu techniku jen neschazovali. Každá má něco do sebe od bakelitových mýdel typu mju po velké formáty. Každá promlouvá jiným jazykem. Každému vyhovuje něco jiného, i ten jazyk promlouvání se různě liší. Ale ať už si vyberu cokoliv měl bych ji zvládnout a naučit se s ní zacházet. Protože až po tom mě přestane omezovat.

 

Pak už nastupuje ta nástavba focení a vnímání zákonitostí třeba v té barvě. A zase osvojením už jenom aplikuji podle toho co chci sdělit.

 

Konečná fáze je na všechno zapomenout a začít opravdu tvořit.

 

Vlastně moc dones nevím zda je fotografie nevhodnější médium. Spíš bych řekl, že je nejpřístupnější. Paletu barev a různé tvary štetců, nebo různé tvary dlát asi v mobilu mít nikdy nebudeme, ale fotoaparát tam už máme. Plátno, stojan, pískovcový blok se nějak špatně nosí v kapse, na rameni nebo na krku  :-)

 

Kapros1:

Samozřejmě také zjišťuji, že jediným omezujícím prvkem v tvorbě jsem já sám. Na druhou stranu pořád je co zlepšovat a neustrnout.  Doufám v nezahnití.


  • 0

#23 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 15:45:32

Ještě mě napadla jedna věc. Jak bojujete nebo nebojujete s vymaněním se od tvorby svých vzorů, učitelů?


  • 0

#24 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 2 leden 2016 - 17:47:55

Přemýšlím s kým bych bojoval.  Nejsem dodnes tak vyhraněný, že bych někoho považoval za svůj vzor.  V podstatě bych za něj musel považovat svého tátu. On byl zanícený fotoamatér a díky němu jsem žil mezi fotografiemi od doby kdy jsem je začal vnímat. Od něj jsem se naučil základy a pak se dlouhá léta o fotografování vůbec nezajímal. Dokonce pamatuju jak říkával, mám dva kluky ale ani jeden nepůjde v mých stopách. No a dnes to máme s bráchou jako nejsilnějšího koně. Jen naše děti naplňují jeho slova o nás :-P .

Jinak samozřejmě, že se mě líbí různí autoři, ale nějak jsem imunní proti tomu abych to chtěl dělat jako oni.

 

Co se mně naopak nelíbí, že tohle téma zpočátku vypadalo na slušnou diskusi s více kolegy a už to nějak uvadá.


  • 1

#25 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 2 leden 2016 - 18:22:26

nojgi

V mém příspěvku není nic, co by znevažovalo fotokluby! Ať si dělá každý co chce (v mezích zákona a morálky  :-P ).  

Mám spíše na mysli tu privátní, TVŮRČÍ "část" fotografování. Ano, ve fotoklubech se lze naučit řemeslo (a určitě snadněji, než z knih!). Je rovněž příjemné mít vedle sebe někoho, kdo povzbudí. Myslím si ale, že člověk "začátečník", by se měl co nejefektivněji a co nejrychleji naučit to "řemeslo" (kam podle mě náleží i základy kompozice a pod.) a pak se co nejrychleji "odpoutat" od vlivu těch, kteří jdou svou cestou (hrozí nebezpečí napodobování) a především těch, kteří jdou po "hlavních cestách" a nikdy nesejdou "do neznačeného terénu". 

Všichni známe "význačné fotografy", jejichž fotkám nelze po formální a technické stránce vytknout ani "Ň", ale za pár dnů po shlédnutí fotografií už skoro nevíme, co na nich bylo... To bývá časté u profesionálů (musí fotit to, co je prodejné). A znám fotografy (nemohu nejmenovat pana doktora Helbicha), jejichž fotky si vybavím "kdykoliv". (To samozřejmě nevylučuje existenci profesionálů, kteří "vidí neviditelné" a amatérů, kteří umí z řemesla vše, ale "nevidí ani to viditelné").

A znovu a znovu: je to o emocích! Je to privátní!  


  • 0

#26 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 400 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 297

Publikováno 2 leden 2016 - 18:34:05

když to tak čtu, tak mi napadá jedna otázka. kde berete ambice se neustále zlepšovat? já ať dělal cokoli, dělal jsem to proto, protože mi to bavilo. výsledky byly pro mě vždycky druhořadé a bylo jedno, jestli jsem lezl, jezdil na kole, nebo fotil. když to tak čtu, skoro se stydím za svou přítomnost tu


  • 1

#27 JardaX

JardaX

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 36 příspěvků(y)
  • LocationPha , UL
Reputace: 12

Publikováno 2 leden 2016 - 19:32:49

Obor fotografie beru takový jaký je, což je dáno i jeho historickým vývojem. Jedná se o řemeslo a je to sdělovací prostředek. Obsah sdělení je v obraze podstatou věci, tak jako v lidské řeči a písmu. Ve fotografii je tak pro mne volná tvorba prostředek k sebevyjádření. Při tvorbě používám také kresbu, ušetří mi čas, peníze a nejsem při kresbě tak závislý na předmětné realitě jako u fotografie, kde to může být i značně omezující. Kresby pak používám i jako inspiraci pro fotografování. Momentálně si připravuji koncept výstavního souboru pro tento rok.
  • 0

#28 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 2 leden 2016 - 20:18:50

Tak, tak : obsah sdělení je podstatou věci.  Ale také lze hodně mluvit, psát či dělat "obrázky" a přitom nic nesdělit :-)  To první umí hlavně politici a toho posledního se musíme (nemusíme, měli bychom) obávat my.

Já fotografuji krajinu a tak svými fotografiemi sděluji tady jsem byl a viděl tu krajinu tímto pohledem, způsobem.  A pak čekám jestli někdo přečte co jsem sdělil, nebo zda řekne: no a co nějaký pole, kopec, strom, potok. Vzpomínám, jak mě kolegové v práci říkali : ty vole proč fotíš stromy, foť baby, ne  :-P  Co bych chtěl k tomuto sdělení přidat je to, že fotografuju hlavně proto, že mě to baví. Taky nebudu lhát, že mě nepotěší, když mé fotografie zaujmou i jiné lidi, pro které je to těžší, protože nebyli motivováni skutečností přímého prožitku. Jen honba za úspěchem v podobě různých fotografických soutěží mě příliš nelákala. Připadá mě divné "závodit ve fotografii"  a udělovat si prvá, druhá až poslední místa. 


  • 1

#29 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 21:54:17

Pentaxista:

Ty fotokluby byli na kapros1.


  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 2 leden 2016 - 22:19:22

nojgi

nojo, staroba je staroba, omlouvám se...


  • 0

#31 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 22:30:11

Pentaxista: Není se za co omlouvat. Naopak jsem hrozně rád, co jste napsal k tomu skenování. A s jakou pokorou k tomu přistupujete. Že to jde pracovat i jinak. A i když není zatím výsledek uspokojivý neznamená, že to nejde. Mám obrovskou výhodu Prahy, ale snad najdete i někoho kdo to zvládne ke spokojenosti i u vás.


  • 0

#32 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 2 leden 2016 - 23:15:36

Kapros1:

 

Jak si to sdělení, když je nejdůležitější  např. v té krajině představujete? Krajinu popisnou - čumkarta (pohlednice - popis místa)? Krajinu subjektivní - měl jsem v krajině ten a ten pocit a chtěl bych ho přenést dál? Krajinu intermediální - udělal jsem do ní vratný zásah nebo nějakou akci v ní a udělal jsem to proto, že chci upozornit např. na zněčištění, že tudy povede dálnice...atd? Nebo třeba hledání zrození, počátku Země a přírody? Nebo jen z radosti ke krajině a přírodě samotné a o nic většího mi nejde?


  • 0

#33 borekt

borekt

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
  • LocationThunder Bay-On.Canada
Reputace: 193

Publikováno 3 leden 2016 - 00:51:45

Mily Eriku,moc hezky jsi to napsal,komentare se tez hezky rozjely,obcas sic trochu bokem ale budiz.

Ptas se ,kde brat inspiraci ,a jak a kde se ucit.Co clovek,to jina odpoved,podle toho jak to citi,to same je s fotografii.

S ucenim bychom meli zacit u sebe,naucit se divat se okolo sebe.Priklad,cesta do prace a z prace,zkuste si to projit v sobotu ci v nedeli,beze spechu a bez starosti,jen se divat,uvidite neskutecne veci,kterych jste si drive nevsimali.

  Skola?Studium?Muze dat mnoho a taky nic,ono kdyz se chci necemu poradne naucit,tak predevsim musim chtit se tomu naucit a ne jen abych mel papir ,ze mam tu a tu skolu,a taky to neznamena,ze jsem machr nad machry.Ja vim v Cechach se nejprve ptaji -a jakou mate skolu-podle mne je to blbost #1.Mam dva certificaty ale nemohu o sobe tvrdit ze jsem dobrej,to ukaze treba  vystava,nebo zajem o me fotografie.

Taky se hodne ucim z knih a hledam to kouzlo a  mysterii starych mistru fotografie.

Mam jednoho velice dobreho pritele,zacal fotit kdyz mu bylo 10 let,dnes je mu 81 let a stale foti ,snazim se od nej ucit.On jde a udela fotografii,ja jdu stejnou cestou s nim a udelam taky fotografii,obe jsou absolutne rozdilne i kdyz jsou delane z jednoho mista,jak je to mozne?Jde o ten okamzik nevratnej a o cit. zaklad je mit OKO,SRDCE,DUSI ,CIT VNIMAT a toto vse se ukaze na nasem vysledku-fotografii.On je neskutecnej a ohrome dobrej.

Nekdo nahore psal o technickem zpracovani a o tom co je na fotografii,ja bych to prehodil ,nejdriv se divam co chtel fotograf tou fotografii vystihnout ,vyjadrit,...a pak jak je to zpracovany.Pro navstevnika galerie ,ci vystavy,je technicke zpracovani nepodstatne,ale co na te fotografii je ,to je pro nej urcujici.

Shrnu to, abych byl opravdu dobrej a uznavanej,na to nepotrebuju extra specialni skoly,musim predevsim chtit sam se ucit,at od druhych,z knih, ci z kurzu,ale zalezi jen a jen na nas !

 

opatrujte se

 

borek


  • 0

#34 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 3 leden 2016 - 07:04:19

Kapros1:

 

Jak si to sdělení, když je nejdůležitější  např. v té krajině představujete? Krajinu popisnou - čumkarta (pohlednice - popis místa)? Krajinu subjektivní - měl jsem v krajině ten a ten pocit a chtěl bych ho přenést dál? Krajinu intermediální - udělal jsem do ní vratný zásah nebo nějakou akci v ní a udělal jsem to proto, že chci upozornit např. na zněčištění, že tudy povede dálnice...atd? Nebo třeba hledání zrození, počátku Země a přírody? Nebo jen z radosti ke krajině a přírodě samotné a o nic většího mi nejde?

 

Já bych se tipoval asi na poslední větu s malou změnou: nic většího ze mě nejde :-) Ostatně když koukneš do galerie kam jsem před časem dal nějaké ukázky tak to budeš moci posoudit podle svého názoru.

Prosím, tykej mě. Já Ti taky tykám aniž bych se dovolil.  Rok narození nehraje roli a cítím se tu mezi svými :-)


  • 0

#35 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 3 leden 2016 - 13:36:32

S tím tématem sem chtěl jen říct, že člověk nemusí fotit války, aby dělal zajímavé věci. Samozřejmě to závažné téma tomu dává naléhavost ale může dělat i něco zaímavého jen tak pro radost. Třeba si jen v potoce pouštet barevné lístečky po proudu. Andy Golsworthy Rives and Tides.


  • 0

#36 martins

martins

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 405 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 leden 2016 - 19:21:42

Andy Golsworthy dělá úchvatné věci, ale není to tak uplně fotograf, fotografii používá jen pro zaznamenání svého díla.

 

Co se týče vzdělávání, je na každém, jak moc se do toho opře. ono ani to studium na FAMU nebo ITF nebo kdekoliv jinde nenese jen samé klady. Člověk si sám musí najít tu svoji cestu a držet se ji. Na ITF (vlastní zkušenost) je potřeba si najít to svoje a potom to řešit s lidmi co k tomu mají co říct. V poslední době se to tam trošku omladilo a je to jen k dobru věci. Někdo se tu ptal jaký je poměr mezi řešením techniky a samotnou fotografií a za ITF mohu říci, že je to tak 10ku90%. Stále více se vrací kinofilm a střední formát na úkor digitálu, ale v konečném efektu je to stejně jedno, když to dílo bude mít smysl na hajzl papíru bude na něm.


  • 0

#37 samusko

samusko

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 501 příspěvků(y)
Reputace: 149

Publikováno 3 leden 2016 - 22:15:40

martins: ja som sa pytal. Z toho dovodu, ze som sa o tomto rozpraval s pedagogom z nasho VSMU, byvalim absolventom FAMU a vravel ze "remeslo" sa na skolach uci z 2/3 a "umenie" 1/3

 

aj ked na VS*U sa to snazia tlacit  na 1:1

 

cela tato diskusia je o fotografii, ale mam pocit ze TK je pre printerov a nie pre fotografov.V podstate sa tu riesi len remeslo, co je v poriadku, ale na druhej strane malo kto tu vie nieco zaujimave nafotit (vratane mna).


  • 0

#38 dodoxbb

dodoxbb

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBanská Bystrica
Reputace: 215

Publikováno 4 leden 2016 - 00:09:15

martins: ja som sa pytal. Z toho dovodu, ze som sa o tomto rozpraval s pedagogom z nasho VSMU, byvalim absolventom FAMU a vravel ze "remeslo" sa na skolach uci z 2/3 a "umenie" 1/3

 

aj ked na VS*U sa to snazia tlacit  na 1:1

 

cela tato diskusia je o fotografii, ale mam pocit ze TK je pre printerov a nie pre fotografov.V podstate sa tu riesi len remeslo, co je v poriadku, ale na druhej strane malo kto tu vie nieco zaujimave nafotit (vratane mna).

Ako začiatočníkovi mi TK veľmi pomohla a som jej za to vďačný... Pravdou je, že mi pomohla hlavne s remeslom, s ktorým ma posunula hodne dopredu. Horšie je to s obsahom mojich obrázkov, už sa síce po dvoch rokoch odvážim niekomu pár obrázkov aj ukázať, ale viem, že to nie je nič extra. Problém je, že sa len ťažko dá debatovať o fotografii, ak ju nevidím. A na temnej sa galéria nejak v minulosti vraj zavrhla a zrušila, nepoznám dôvody. Takže hovory o fotografii sú tu viacmenej filozofické, aj to je ale veľmi poučné a rád to čítam. Mnohým a určite aj mne by však prospela možnosť posúdenia tvorby nejakým nezaujatým kritikom... 


  • 0

#39 samusko

samusko

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 501 příspěvků(y)
Reputace: 149

Publikováno 4 leden 2016 - 00:45:04

tak jasne, aj mne data TK velmi vela, taktiez chalani v BA a afuk.cz. Ale toto tu je cisto o remesle, a preto debaty o "fotografii", studiu  foto atd.. su sranda :) 


  • 0

#40 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 4 leden 2016 - 09:10:04

martins: ja som sa pytal. Z toho dovodu, ze som sa o tomto rozpraval s pedagogom z nasho VSMU, byvalim absolventom FAMU a vravel ze "remeslo" sa na skolach uci z 2/3 a "umenie" 1/3

 

aj ked na VS*U sa to snazia tlacit  na 1:1

 

cela tato diskusia je o fotografii, ale mam pocit ze TK je pre printerov a nie pre fotografov.V podstate sa tu riesi len remeslo, co je v poriadku, ale na druhej strane malo kto tu vie nieco zaujimave nafotit (vratane mna).

 

Myslím, že se ani tady ani ve fotoklubech o mnoho více jak řemeslo řešit nedá. Pouze na školách uměleckého směru je možno se soustavně  a cíleně v uměleckém oboru vzdělávat. , Ale je, podle mne, scestné si myslet, že se tam učí "umění". Spíše jeho historický vývoj a orientace v jaké úrovni se v současnosti ten který umělecký obor nalézá. A navázat a posouvat jeho hranice talenty, které  to mají předurčeno svojí osobností.  Asi nejvíce osobností, které "pohnuly uměním" jsou talenty "od boha", které se vymkly zaběhaným standardů umění své doby.

Který z uměleckých oborů je tak masivně zastoupený  a přístupný jako fotografování?  A proč?  Myslím, že hlavně pro materiální přístupnost a poměrně nízké potřebě manuální zručnosti.  Zkuste si objednat kamenný kvádr, nebo metrák hlíny , dřevěný špalek a tvořit. Ne co z toho vyleze a vydávat to za umění, ale aby to pro začátek podobné předloze :-P  Nebo stačí větší arch papíru a kreslení.

Hned poznáme, že jsme "umělci" hlavně pomocí stroje. Já  vím, že se mě to vrátí v podobě: není důležité jak a pomocí čeho umělecké dílo vzniklo.  To je určitě pravda, já si jen myslím, že mnoha lidem v našem amatérském snažení by neškodilo trochu skromnosti

v pohledu na své výsledky.  Myslím to obecně, nikoliv adresně.  Mějme radost z našeho konání, ale nemysleme si, že hýbeme vesmírem. :-P


  • 4

#41 Karel Prskavec

Karel Prskavec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 28 příspěvků(y)
  • Location50°45'35.87"N, 15°05'14.07"E
Reputace: 4

Publikováno 4 leden 2016 - 13:24:11

Trochu jsem zajásal a vzpoměl na podobné forum, které se pak zvrtlo v hodnocení fotografických škol. Tady, ale čtu:  "neopustila radost z klasického procesu".  Tak vlastně moc nevím jak k tomu přistoupit. Studium je ochota vštřebávat a dozvídat se nové věci, informace. V sobě zlomit zažité, stereotypní a zkusit to znovu. A to není myšleno zle. Něco jako ve smyslu něčemu se podvolit a ohnout záda. Spíš naopak. Ochota začít přemýšlet trochu jiným způsobem. Ta horší situace nastává po škole. Jak dál? Najít si vlastní cestu bez držení za ručičku od pánů a dam kantorů/rek.

 

Pokud někdo zrovna netouží po škole tak těch kurzů mimo je myslím poměrně dost. Minimálně stojí za úvahu kurzy z Národního technického muzea v Praze a myslím, že i na Liberecké škole pracují s analogem. Určitě by se našlo spoustu dalších kurzů. A zase jako protipól té klasické technologie proč "neklasickou" zatracovat? Má trochu jiné možnosti a výstupy než ta analogová. A každá ta technologie má něco do sebe.  A rozhodně jde v obou dvou o fotografii jako takovou. Pořád jde o zachycení světla na citlivou vrstvu pomocí přístroje.

 

A k tomu klasickému procesu - třeba teď na Famu visí po chodbách barytové metrové fotky portrétů z velkého formátu. Od loňského PraguePhota jsem si myslel, že se celý svět zbláznil a vrhl se na mokrý kolódiový proces. Nebylo to tu tak dávno co se řešili na TK gumotisky a podobné ušlechtilé procesy. Takže bych to neviděl tak černě. I z hledicka zběratelství bude ten vlastnoruční baryt cenější než limitovaná edice tisků. A zase nic proti tisku, dneska je na skvělé úrovni a stálejší než proces chemický. A hlavně v barevné fotografii už skoro nutností.

 

Té budoucnosti bych se nebál. No možná jen trošičku. A to ve smyslu co se z fotografie jako takové za pár desítek let stane. Budeme ji potřebovat při jiném způsobu zobrazování? Bude to umění? To se sice zdá býti dávno vyřešené, um, vidění a názor osoby za aparátem, ale je to pořád jen technický obraz. Asi jen ten žurnalismus bude, ale zase při zpochybnění skutečnosti? Ani ta analogová fotografie po prohlédnutí se přestává v dějinách tvářit věrohodně. Takže co v budoucnu s fotografií jako takovou?

 

P.S. Jako člověku na fotografii nezávislému je mi zatím hej, ale klobouk dolu tomu kdo dokáže tvořit v obrovské konkurenci. A to nejen fotografů, studentů, kurzistů a amatérů. Té fotografie nějak astronomicky přibývá a už si ani neuvědomujeme, kde se s ní všude potkáváme. A to se zatím nekoukám přes plot za hranice. Tam je obrovské moře a kdo v něm dokáže plavat?

Dobrý den, se zájmem jsem se z výše uvedené citace dozvěděl, že se snad na Liberecké škole pracuje s analogem. Jako liberečák mám dotaz, jakou školu máte na mysli, protože o žádné nevím.

Díky

Karel Prskavec


  • 0

#42 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 4 leden 2016 - 13:56:33

Karel Prskavec

Mají v ceníku kurz analogové fotografie a Šimon Pikous na facebooku čas od času utrousí zvětšovací seance nebo přivezenou globiku na opravu :-) Takže bych se nebál zeptat na klasiku i kyž ji třeba nenajdete na internetu.

 

http://lsfliberec.cz/temnaKomora1
 


  • 0

#43 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 4 leden 2016 - 17:02:27

 

martins: ja som sa pytal. Z toho dovodu, ze som sa o tomto rozpraval s pedagogom z nasho VSMU, byvalim absolventom FAMU a vravel ze "remeslo" sa na skolach uci z 2/3 a "umenie" 1/3

 

aj ked na VS*U sa to snazia tlacit  na 1:1

 

cela tato diskusia je o fotografii, ale mam pocit ze TK je pre printerov a nie pre fotografov.V podstate sa tu riesi len remeslo, co je v poriadku, ale na druhej strane malo kto tu vie nieco zaujimave nafotit (vratane mna).

 

Myslím, že se ani tady ani ve fotoklubech o mnoho více jak řemeslo řešit nedá. Pouze na školách uměleckého směru je možno se soustavně  a cíleně v uměleckém oboru vzdělávat. , Ale je, podle mne, scestné si myslet, že se tam učí "umění". Spíše jeho historický vývoj a orientace v jaké úrovni se v současnosti ten který umělecký obor nalézá. A navázat a posouvat jeho hranice talenty, které  to mají předurčeno svojí osobností.  Asi nejvíce osobností, které "pohnuly uměním" jsou talenty "od boha", které se vymkly zaběhaným standardů umění své doby.

Který z uměleckých oborů je tak masivně zastoupený  a přístupný jako fotografování?  A proč?  Myslím, že hlavně pro materiální přístupnost a poměrně nízké potřebě manuální zručnosti.  Zkuste si objednat kamenný kvádr, nebo metrák hlíny , dřevěný špalek a tvořit. Ne co z toho vyleze a vydávat to za umění, ale aby to pro začátek podobné předloze :-P  Nebo stačí větší arch papíru a kreslení.

Hned poznáme, že jsme "umělci" hlavně pomocí stroje. Já  vím, že se mě to vrátí v podobě: není důležité jak a pomocí čeho umělecké dílo vzniklo.  To je určitě pravda, já si jen myslím, že mnoha lidem v našem amatérském snažení by neškodilo trochu skromnosti

v pohledu na své výsledky.  Myslím to obecně, nikoliv adresně.  Mějme radost z našeho konání, ale nemysleme si, že hýbeme vesmírem. :-P

 

Tak já nevím zda se nedá nebo dá ve fotoklubech řešit víc než to čudlíkaření. A proč by se víc nedalo? Buď tam členové nosí obrázky a nebo jen aparáty na krku. I oni si mohou  udělat přednášku o historii fotografie, umění a nebo třeba jen o kompozici, barvách...apod. Jít na výstavu, uspořádat výstavu, přečíst si nějakou knihu...atd.

 

Učit umění ve smyslu učit tvorbu? Určitě to zkomolím, ale říká se něco ve smyslu, že nejlepší kantor je ten, který svého žáka neskazí. Určitě by se neměl naučit jen opakovat rutinu. K tomu pak fotografa nepotřebujeme a nahrazují ho např. v produktové tvorbě roboti.

 

Historie fotografie a nejen jí je dobré znát. Pak i tomu nejlepšímu z nejlepších se nemůže stát tohle Nemohu najít hlášku od Jirouse z jeho dokumentu. Ale hodně volně: Musíš znát co bylo před tebou, aby jsi mohl tvořit. Jen talent ti nepomůže. 


  • 1

#44 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 4 leden 2016 - 17:05:06

Jenom to nebude teď tu byl, ale tohle už dávno známe.


  • 0

#45 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 4 leden 2016 - 19:43:32

ad Nojgi

Ty znáš program jak to chodilo, chodí v nejstarším fotoklubu v Nekázance.  A já myslím, že to nebyl jediný klub s programem, kde se neřešilo jen čudlíkaření.

Já jsem prošel fotoklubem v Teplicích, který má historii trochu kratší. Myslím, že se ale svojí činností příliš nelišil od Nekázanky a mnoha dalších fotoklubů a fotokroužků napříč republikou. Běžela tam pravidelná měsíční soutěž  fotografií a barevných diaoizitivů. Pořádaly se výstavy. Na různé přednášky osobnosti fotografie od J. Jeníčka (po němž nesla název měsíční klubová soutěž),  J. Sudka, prof Barana, prof. Šmoka , prof. K.O.Hrubého, fotografů Tarase Kuščinského, Zdeňka Thomy, R, Košťála a řady dalších.

A namátkou lze zmínit další fotokluby, které byly spoluúčastníky celé řady mapových okruhů, což byla meziklubová výměna s probíráním a hodnocením kolekcíí , v průměru 10 účastníků.  Což svědčí o tom, že fotografií se zabývalo i mnoho dalších klubů, neboť mapových okruhů docela dost. Jento nebylo o cíleném a soustavném studiu, které má nějakou osnovu, která studující provází studovanou látkou. Byla to směs různých věcí, daných tím jaké měl kdo možnosti sehnat a pozvat k přednáškám, besedám a pod.

Takže, máš pravdu, že svým způsobem, to studium bylo. Ale chaotické a neucelené. A pokud si vzpomínám tak byla li na závěr nebo při besedě možnost pokládat otázky tak se nejvíce točili okolo tématu: čím fotografujete? Jaké máte objektivy, jaké vývojky používáte na to či ono? Nikdo, si netroufl položit otázky týkající se tvorby či názorů tázaného na rozličná fototémata. Zato si dobře pamatuju jak nám prof. Šmok "rozcupoval" většinu našich fotografií (včetně mé), které jsme mu předložili. Už od tehdy jsem tušil, že umělec ze mě nebude :-P .


  • 0

#46 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 4 leden 2016 - 20:51:02

Možná to studium v klubu opravdu není úplně systematické, ale otevírá dveře a kdo chce tak může vstoupit dál a kdo ne ať zůstane za dveřmi.

 

Zrovna s tím Šmokem je docela sranda. Protože podle všeho hlášky o kývajících se stolech, vrzajících skříních...atd říkal každému. Ty se pak měli podložit fotkou autora, aby alespoň ten kus papíru k něčemu byl. I Hochová v dokumentu tvrdí, že mu po zkušenostech už do ruky skleněné negativy nedávali. Vždy byl tak nešikovný, že mu náhodou to sklo upadlo na zem. A kdo to ustál tak pak fotil :-) 


  • 0

#47 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 362

Publikováno 5 leden 2016 - 18:30:33

Možná to studium v klubu opravdu není úplně systematické, ale otevírá dveře a kdo chce tak může vstoupit dál a kdo ne ať zůstane za dveřmi.

 

Zrovna s tím Šmokem je docela sranda. Protože podle všeho hlášky o kývajících se stolech, vrzajících skříních...atd říkal každému. Ty se pak měli podložit fotkou autora, aby alespoň ten kus papíru k něčemu byl. I Hochová v dokumentu tvrdí, že mu po zkušenostech už do ruky skleněné negativy nedávali. Vždy byl tak nešikovný, že mu náhodou to sklo upadlo na zem. A kdo to ustál tak pak fotil :smile:

 

 

Je to tak jak píše na začátku i to co pojednává o Šmokovi :-P .  A to je ode mne asi vše k tomuto vláknu.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních