Zdar,
k infračervenému focení je toho tady spoustu, pravda různé kvality (technika a vkus kolegy darksome nejsou pro kažého... :)
Pár postřehů ode mě:
- BW 091 řeže světlo na vlnové délce 625nm = pouští ještě hodně viditelného světla. Na černé nebe to stačí (můžeš si pomoci tím, že k němu přidáš navíc ještě polarizák) ale pokud chceš klasický IR look (bílou trávu = odraz infra paprsků od chlorofylu = Woodův efekt) tak potřebuješ úplně černý filtr. Doporučuju vlnovou délku 720nm - více a dostaneš se do problémů s citlivostí filmu.
- expozice přes TTL je teoreticky možná u Tvého filtru - je tmavý, není černý - ale nespoléhal bych se na to. Se skutečným IR filtrem (pro viditelné světlo černým) se TTL použít nedá.
- infračervené světlo nejde měřit přímo, respektive ne obvyklými expozimetry. Obchází se to tak, že změříš viditelné a přeexponuješ o X stupňů (kde X závisí na použitém filtru a citlivosti filmu, musíš vyzkoušet). Poměr světla viditelného ku infračervenému se během roku mění, v zimě je to dost naprd. Doporučuju s IR focením začít někdy v květnu a skončit v září.
- každá expozice je o kvalifikovaném odhadu, doporučuju nešetřit materiálem a aplikovat bracketing - jedno políčko bez filtru a tři s filtrem (o stupeň pod, na odhadu, o stupeň nad). Pořád stejnou clonu, expozici měnit jenom časem (= takže stativ)
- infračervené světlo se v objektivu láme trošku jinak nežli světlo viditelné; na objektivech bývá ryska která ukazuje o kolik je třeba posunout ostření, ale prakticky bývá snazší krapet víc oroštovat clonu - doporučuju f 16 - a zkreslení schovat do větší hloubky ostrosti
- infračervené světlo má jiný atmosferický rozptyl než viditelné či ultrafialové. UV se v atmosféře láme víc než viditelné, takže dálky jsou mlhavější a stíny vzdušnější. IR se láme míň, takže dálky jsou jasně čitelné, ale stíny utopené ve tmě. Doporučuju fotit jako kluci co dělají diapozitivy = slunce v zádech, a vyhnout se velkým zastíněným plochám.
- doporučuju si vybrat jeden film a v něm vyladit proces, nemíchat všechny (= oba :) možné. Osobně jsem si našel cestu k Rolleji, ale bylo to především proto že ho kupuju levněji než SFX.
- notýsek je tvůj kámoš - v měření se nedá pořádně spolehnout na automatiku kamery ani expozimetr a jediné co je jistota je vlastní zkušenost
- pro vyvolávání se mi osvědčil Pyrocat HD. Trošku stahuje světla, což se při infra hodí. Volám to 14 minut při 20°C, točím 30 vteřin na začátku a pak 3× každou třetí minutu. Krátce předeperu (ze zvyku, povinné to není), přerušuju vodou z vodovodu a ustaluji TF2 (ta povinná je, protože pyrovoda).
- infra negativy bývají zrnitější nežli ty focené při viditelném světle, střední formát pomahá