Ale ked sa vratime k tym farebnym negativom, treba ich rozdelit na dve hlavne skupiny:
- amaterske - ocakava sa farebny vysledok, poriadna pruznost, nezalezi na presnosti farieb, ani skladovanie v chladnicke, vacsinou napr zrnitost, ci ostrost nie je dolezita;
- profesionalne filmy - ocakava sa skor presny farebny vysledok, minimalne rozdiely medzi jednotlivymi varkami (batch-to-batch consistency), vysledok sa ladi este zretim, preto je ulozenie v chladnicke beznym postupom, po nafoteni sa okamzite spracuju, vacsinou nezvladaju nevhodne svetelne podmienky;
Na Kodaku skusim demonstrovat: amaterske filmy sa este mozu delit na
- filmy pre entuziastov - filmy Kodak Ektar. Dnes sa na nich najde oznacenie Profesional, ale kedysi to neplatilo. Mozno aj preto, ze sa osvedcili v profesionalnej praxy. Su extremne syte a extremne ostre. Ako v prvych farebnych negativoch pouzil T-krystaly. Sytostou sa podoba skor Kodachromom. Nevhodne na portrety. ALe je to vec osobnych preferencii. Plati - medzi exponovanim prveho policka a vyvolanim musi byt co najkratsi cas;
- premiove amaterske filmy - Kodak Gold - filmy vychadzajuce z profesionalnych filmov ProGold, maju vsak skor farebne ohurit, ako byt presne. Kladie sa vysoky doraz na pekne podanie pletovych tonov. Ako prve filmy na svete spravne podali aj plet cernochov, Ako sa cernosi zacali zucasnovat verejneho a spolocenskeho zivota, bolo potrebne s tym nieco urobit. V Goldoch su dalej pouzite patentovane technologie na udrzanie latentneho obrazku (latent-image-keeping), pokojne nafotite dvojo Vianoc a vysledky su prinajmensom pouzitelne. Filmy su mimoriadne pruzne a vyborne vysledky sa ocakavaju hlavne pri preexpozicii. Preto sa filmy ISO odporucaju ako univerzalne filmy s pruznostou -2 az +5 EV. Plati, ze trava musi byt zelena, ci je fotena pri Amazonke, ci na Sahare. Ani chladnicku filmy nepotrebuju.Amaterske filmy vlastne az do polovice expiracnej doby do chladnicky vobec nepatria. Amaterske filmy maju totiz volnejsie kriteria na posudenie vlastnosti a na trh sa uvadzaju este pocas doby zrenia. Niektore vlastnosti sa casom este zlepsuju az do spominanej polovice expiracnej doby a potom zacnu degradovat. Ta polovica (+/-) je mozno vhodny cas na ich ulozenie v chlade. Za konkurenciu spomeniem Fujicolor Superia (teda na Europskom trhu);
- lacne amaterske filmy - Kodacolor. Filmy su sice poctivo vyrobene, ale pouzitei narocnych technologii zabezpecujucich niektore vlastnosti nie je. Filmy tak mozu uspokojit nenarocnu klientelu. Tazko vsak mozno ocakavat nejaku pruznost, dobry vysledok po 2 mesicoch od fotografovania, niektore farby nie su moc presvedcive, ine zase jacia ... Sem okrem Kodacoloru patria vsetky amateske filmy konkurencnych vyrobcov, okrem spominanych Fujicolor Superia;
Profesionalnych negativnych filmov nie je vela, pretoze ich vyraba dnes uz len Kodak, dobiehaju nejake Fuji. No a situacia na trhu s CB filmami je iny pribeh. Inverzne filmy v duchu zachovania vobec nejakej vyroby filmov by som pokojne obetoval. Siroky sortiment, totiz vyrobu filmov zabija. Nesmele informacie o znovu uvedenie Ektachromov striedaju tie smutnejsie o neustalom prepustani zamestnancov.