Přejít na obsah


Fotka

Kde ve Zlínském kraji vyvolat barevný kinofilm?

kinofilm fotolab barevný film C-41

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
36 odpovědí na toto téma

#1 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 17 January 2018 - 21:50:53

Zdravím, nevěděl by prosím někdo, kde ve Zlínském kraji (ideálně Vsetín, Zlín, Kroměříž) nechat vyvolat barevný kinofilm, udělat fotky a popř. i rovnou naskenovat?

Co bych ale chtěl, aby ten fotolab vyvolával klasicky, mokře, chemicky, osvitově, prostě postaru :smile:. Naposled jsem nechal dělat barevný film i s fotkami předloni v Lagoon Foto, ale tam fotky tisknou a na těch fotkách jde poznat, že jsou jiné. Loni jsem si celý rok průběžně fotil jeden film, který bych chtěl udělat postaru, protože jinak jsem to mohl rovnou fotit na digitál.

 


  • 0

#2 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,184 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 227

Publikováno 17 January 2018 - 22:45:40

Zvětšeniny optickou cestou dělával jistý Lubomír Janhuba ze Štramberku.

https://www.ekatalog...ubomir-janhuba/

 

Jinak Thalia Picta v Praze. Dej vědět, jak jsi dopadl.


  • 0

#3 Black

Black

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
  • LocationOtrokovice
Reputace: 47

Publikováno 18 January 2018 - 00:40:03

Foto CZ ve Zlíně na ul. 2.května myslím používá tuto metodu . Nebo hlavní Fotografie na Třídě Tomáše Bati naproti komerční banky. Skeny asi budou schopni udělat obojí.


  • 0

#4 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,787 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1,285

Publikováno 18 January 2018 - 07:19:47

Ve Štramberku již před pár lety přišel konec.   Inu,  čas nezastavíš,  a než  třít bídu z nouzí a zadlužovat rodinu,  je lepší aťas  pronajmout  novým lidem s novou technologií a věnovat se  odpočinku v penzi. 

Thalia Picta  má  renomé velmi dobré. 


  • 0

#5 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 18 January 2018 - 19:13:09

Díky za tip, díval jsem se na stránky FOTOCZ, ale nikde jsem tam nenašel nic bližšího ohledně jejich fotolabu a zpracování filmového materiálu, ale asi pojedu okolo a zeptám se. Myslel jsem, že aspoň Foto Moravava dělá filmové fotky ještě klasicky osvitem a myslím, že to snad měli uvedené i na stránkách. Ale když se tam dívám na jejich web, tak to tam nikde nevidím, ale zkusil bych tam zavolat a zeptat se.


  • 0

#6 Dunsun

Dunsun

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 23 February 2018 - 20:18:16

Zdravim,

 

Tohle mi take zajima. Zacinam s filmem a velmi by mne zajimalo, kde se nechaji kvalitne vyvolat barevne vyexponovane filmy (klasicke 35mm). Je mi jedno jakou cestou, ale aby vysledek byl kvalitni.

Resp. neni zde takove vlakno obecne ? Myslim, ze by to bylo velmi uzitecne.

Idealne na Zlinsku.

 

Diky


  • 0

#7 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 28 February 2018 - 13:44:17

Tak já ten film nakonec nechal vyvolat ve Foto Morava, protože jsem měl cestu přes Kopřivnici a prý tam fotky stále dělaní mokrým procesem. Co se týče kvality fotek, tak ty nesplnily mé očekávání. Úplně ten stejný film focený ve stejném foťáku, ale vyvolaný v Lagoon Foto, tak fotky z něj se mi nakonec zdají lepší. Ale nemůžu na rovinu říct, že by ve Foto Morava dělali horší fotky, protože by to nebylo úplně fér, neboť ten film byl focen více než rok a ten čas, změny teplot, vlhkosti aj. se mohly podepsat na kvalitě snímků.


  • 0

#8 lukee

lukee

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 270 příspěvků(y)
Reputace: 50

Publikováno 28 February 2018 - 14:27:23

Nechával jsem přes Marko Foto dělat negativy u Foto Morava (celkem možná 8 rolí v rámci 1 roku) a výsledek mě moc nenadchl. Na dvou filmech jsem měl u pár políček jakési kaňky, u jednoho filmu barvy posunuté k fialové (vyčerpaná chemie). Takže koupil jsem Tetenal C41 sadu a dělám to doma. Celkově se Tetenal sada vyplatí od cca 12 negativů nahoru. Jak je to ještě pak s papírovýma fotkama, to nevím.

 

Fotky ilustrují, jak doma volám C41 (po 4 rolkách už valím automaticky a skoro to vnímám jako č/b proces), a co mi z toho leze (Kodak Ektar).

Přiložený soubor (y)


  • 0

#9 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 28 February 2018 - 17:26:48

Ve foto morava jsem se ptal,fotky z filmu dělají digi. minilabem a to už je částečná digitalizace.


  • 0

#10 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 1 March 2018 - 10:21:30

Než jsem zašel do Foto Morava, tak jsem tam nejprve telefonoval a bylo mi řečeno, že filmové fotky dělají v nějaké mašině klasicky mokrým procesem. Tak z toho bych odvozoval, že to bude klacicky osvitem a ne digitálním tiskem, ale třeba je má dedukce chybná.
  • 0

#11 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 1 March 2018 - 11:14:34

Mokra cesta.Osvit svetlocitliveho papiera obstara RGB LASER z digitalnych dat cez Raster Image Processor.
Digitalne data z negativu sa ziskaju skenerom tazsieho kalibru.


  • 0

#12 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 1 March 2018 - 12:50:16

Já jim taky telefonoval ta paní mě potvrdila že mají digi minilab.Původní minilaby fungovali tak že se na papír přenášely optickou cestou,měli v sobě barevnou hlavu a dobu osvitu snímku a teplotu chemie si hlídal počítač,pak prošel papír chemickou lázní.

Digi minilab funguje tak že fim naskenuje,na papír který  obsahuje digi technologii, to řádkovej  skener  naskenuje a papír projde chemickou lázní.


  • 0

#13 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,184 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 227

Publikováno 1 March 2018 - 15:27:20

Hele a ten "digitální minilab" je nějaký strašný stroj co při výrobě fotek zároveň žere děti a zabíjí koťátka nebo proč se mu tak bráníte? Kvalitativní rozdíl mezi optickou cestou a osvitem z dat je marginální.


  • 1

#14 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 1 March 2018 - 19:10:26

Marginální ....to často používaj  politici  :lol:


  • 1

#15 Lubajs

Lubajs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 320 příspěvků(y)
  • LocationPdy
Reputace: 65

Publikováno 1 March 2018 - 19:26:20

Marginální ....to často používaj  politici  :lol:

 

To je jednoduché - v překladu do češtiny - jako že je to o hovně :-P :-P


  • 0

#16 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 March 2018 - 06:20:32

Dá se to tak nazvat.Já pouze srovnával,bohužel doba je taková že se tomu vyhneme pouze s části.Za dob kdy laboratoře dělali barevný fotky pod zvětšovákem,člověk to tam poslal a než mu to přišlo,mezitím obrostl mechem. :neutral:

Pak přisla moda minilabu,postupem času lidi začali nosit fotky na cd,flešce,kartě atd.Začalo se přecházet na digi minilaby a hromadu lidí to posílalo i po netu.Dnes je moda nafotit a nacpat to do počítače nebo to vyjet na tiskárně.Znal jsem z okolí dva minilaby který minulej rok skončily a tak nám už zbývají sběrny,typu dm,teta a podobně a ty digi minilaby používaj.Nebo si to doma dělat sám,čí požádat někoho,kdo to dělá zda by mě fotky neudělal.


  • 0

#17 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 2 March 2018 - 09:30:46

Hele a ten "digitální minilab" je nějaký strašný stroj co při výrobě fotek zároveň žere děti a zabíjí koťátka nebo proč se mu tak bráníte? Kvalitativní rozdíl mezi optickou cestou a osvitem z dat je marginální.

 

Jo zere male kotatka! ...a proto ten rozdil tam je, ale zalezi pro jake ucely...10x15 do alba nema cenu. A ne kazdy ten rozdil vidi. To potom znamena jestli to vlastne potrebujeme? Jestli nam opravdu nestaci ta fotka z digitalniho minilabu...


  • 0

#18 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 2 March 2018 - 10:01:38

Tak já myslel, že mokrá cesta znamená svit, teda ne nutně postaru pod zvětšovákem, ale nějak na tom principu. Pokud jsem to tady pochopil, tak dneska mokrá cesta znamená, že se negativ naskenuje a pak se pomocí RGB projektoru přenese obraz na papír. Takže zvětšenina je digitální výtisk už s nějakým rastrem.
Digitálních technologií se nebojím a sám je používám, ale v tom případě už nevidím moc důvodů, proč ještě fotit na barevný kinofilm, protože vytištěné barevné fotky získám i z dat, která přinesu do fotolabu na paměťové kartě či flešce :neutral: .


  • 0

#19 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 March 2018 - 10:09:09

Omyl,to je papír s digi technologií kterej projde chemickou lázní,do digi minilabů se leje chemie.Pouze na papír to převádí řádkový skenr.Proto tvrdí že to dělají mokrým procesem,z části mají pravdu.


  • 0

#20 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 2 March 2018 - 12:34:46

Minilaby su chemicke a ink-jetove. Su este tlaciarne termosublimacne a laserovky typu kopirka.

 

Moderny minilab je chemicky, to je exponuje sa na farebny svetlocitlivy papier skoro uplne identicky s tym, ktory kupis narezany a zvacsujes pod zvacsovakom. Teda v technologiach niet rozdielu.
Rozdiel bude iba v exponovani, tu je niekolko sposobov:

- minilab opticky - teda zariadenie obstavane okolo "zvacsovaku"; svetlocitlivy papier sa podsunie pod optiku, tu sa premietne na papier negativ, po expozicii sa posuva do vyvolavacej casti minilabu

- digitalny rastrovy - svetlo halogenky sa premieta cez ciernobiely LCD display na svetlocitlivy papier niekolko krat cez farebne filtre, dalej papier ide do vyvolavacej casti

- digitalny laserovy - zdroj svetla su LASER jednotky, kazdy LASER je naledeny na nejaku vlnovu dlzku; vlnove dlzky su naladene od vyroby a kryju sa s maximami citlivosti jednotlivych farebnych vrstiev svetlocitliveho papiera; papier sa podsunie pod expozicnu jednotku, kde sa pocas posuvania papiera premieta riadok po riadku na kazde miesto papiera premietne svetlo z kazdeho LASER zdroja.
 

 

opticky minilab

- vyhodou je, ze sa na papier premieta viac-menej cele spektrum svetla, hoci negativ pozostava z troch farebnych vrstiev, spravaju sa ako filtre a preustaju vzdy nejaky interval vlnovych dlzok

- nevyhodou je, ze vyssia ostrost je iba teoreticka, je zahada, preco pri tak drahych zariadeniach vyrobcovia neboli ochotni vmontovat lepsie objektivy

- nevyhodou je absolutna nemoznost ovplyvnik strmost, sytost, vignetaciu, zrnitost

- nevyhodou je samozrejme i to, ze k dobremu vysledku treba naozaj kvalifikovanu obsluhu v stredu medzi 10:00 a 11:00, ovsem nesmie prebiehat (prepacte mi to) menzes; k dobremu vysledku sa treba dobrat metodou pokus omyl, co pri malych fotografiach nedava absolutne ziaden priestor na ekonomicnost

 

digitalny rastrovy minilab

- vyhodou je (teoreticky) nizsia obstaravacia cena, ako aj naklady na udrzbu

- vyhodou su potom moznosti uplneho ovplyvnovania kontrastu, sytosti, prekrizenia farieb atd, atd.

- nevyhodou je, ze pod lupou bude vzdy bude viditelny raster

 

LASER dgitalny minilab

- nevyhodou su male odchylky vo farebnom podani, troma vlnovymi dlzkami sa da nahradit plnohodnotny spojity rozsah vlnovych dlzok iba tazko

- vyhodou je, ze su k dispozicii vsetky myslitelne moznosti ovplyvnenia vlastnosti vyslednej fotografie

- vyhodou je, ze raster nie je viditelny ani pod mikroskopom

- bonusom je spusta zabudovanych automatickych uprav obrazu, napr uprava pokozky, odstranenie cervenych oci, vignetacie, no co vas este napadne a s cim nemusite byt automaticky ztotozneni, ale amatersky fotograf to od vas vyzaduje

 

Dnes sa na trh dostavaju aj minilaby na baze ink-jet, ponukaju ich obidva prezivsi vyrobcovia minilabov. Fotografie z nich su na prvy pohlad zivsie, ostrejsie, cierna je ciernejsia a biela bielejsia ... Mame jeden a musim povedat, ze spolahlivostou sa ani len nepriblizuje chemickym minilabom. Dalej priame materialove naklady su dnes este nepomerne vyssie. Pokial nedovolite obstaravaciu cenu zariadenia povysit o cenu za software, ktory robi dobry minilab dobrym, ani vysledky nebudu nikdy dobre.

Ake zariadenie ma ktory vyrobca sa treba informovat dopredu. Ale je niekolko sposobov, ako sa dostat k vlastnej spokojnosti. Treba si obehnut par vyrobcov, nechat si vyhotovit u kazdeho par obrazkov a popytat sa na zdroje vasej pripadnej nespokojnosti. Ako prevadzkovatel generacne vsetkych typov i znaciek minilabov mozem povedat, ze rozdiely nie su ani tak velke, aby stalo za to o tom hovorit. S vynimkou analogovych minilabov, pretoze ked nemas naozaj dobry negativ, tak vysledok nebude nikdy lepsi a ani o tu malu teoreticku vyhodu, ktoru kedysi analogove minilaby mali.

 

Temer za idealne povazujem tu na temnejkomore hovorit skor o zvacsovakoch a naslednom farebnom spracovani. Vlastne spracovanie nie je totiz ani drahe, ani nedostupne. Ma ovsem jednu sialenu vyhodu. Ak sa z daneho negativu neda urobit dobra fotografia, existuje este moznost hladat dovod a zlepsit negativ odporucanymi postupami. Nie kazdemu je tato cesta urcena, pretoze ide o ten zdlhavejsi a analytickejsi sposob.) Nam, pre ktrorych je cesta cielom, pre nas je to cele vymyslene :)

 

Nehadajte, radsej sa spytajte. Na to je temnakomora.cz ako stvorena.
Ozaj, nezabudnite pustit na jej fungovanie nejaky ten chlp.


  • 3

#21 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 March 2018 - 14:17:44

Ono je to rozlišený jako-

klasický minilab 

digitální minilab

suchý minilab neboli foto kiosek kde fotky jedou s tiskárny.


  • 0

#22 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,787 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1,285

Publikováno 2 March 2018 - 14:47:29

co je papír s digitechnologií? 


  • 0

#23 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 March 2018 - 19:05:14

Kodak má-Kodak Royal  digital paper,

Fuji-Fujicolor Crystal Archive 

DPN Centuria digital ale ta už se asi nevyrábí.Co vím tak dva první se hodně používají,bývá to napsaný na fotce zezadu.Možná že jsou i jiný.

co je papír s digitechnologií? 


  • 0

#24 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 2 March 2018 - 20:22:04

Je to papier skoro uplne identicky s tym rezanym, urcenym pre zvacsovanie. Rozdiely su iba minimalne. A spracovanie uplne totozne.

 

Pouzivame tieto dva papiere:

https://www.fujifilm...eme_2015_01.pdf

https://www.fujifilm...r_DPII_2015.pdf

 

V sucasnosti pouzivame Fuji Frontier 355, Fuji Frontier 570 a Noritsu QSS 3202SD. Vsetko LASER osvit.
Kedze sme prettym vlastnili niekolko analogovych minilabov, sam som zvacsoval farbu pod zvacsovakom, dokazem kvalifikovane posudit, co je lepsie.

Papierom to nebude :)


  • 0

#25 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,665 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 March 2018 - 21:10:31

Já osobně mám radči Kodak,líbila se mě endura,nevím kde ní ještě dělají?Crystal  mě nikdy neseděl.Záleží na tom kdo to obsluhuje,co vím tak mívaly požadavek že k minilabům chtějí radši ženy.Ženy jak známo mají lepší barevný rozlišení než muži.


  • 0

#26 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,827 příspěvků(y)
Reputace: 2,288

Publikováno 2 March 2018 - 21:27:49

ano, zeny vedia ovela lepsie rozlisit bieleho, cierneho aj farebneho

.

farebna hlbka a farebny priestor :)


  • 1

#27 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 2 March 2018 - 23:24:24

Pouzivali sme aj Kodak. Vsetky druhy Kodakov.

Mam desiatky sad fotografii, na ktorych nie je poznat, o ktoru znacku ide. Rad predvediem.

V sucasnosti je najlepsim papierom Fujifilm Crystal Archive DPII. Ale kvalitou neutiekol tomu najlacnejsiemu, Crystal Archive, za polovicnu cenu.

 

So zenami je to tak. Traduje sa to. Ked sa pod zvacsovakom filtrovalo, dosahovali lepsie vysledky. Dnes vsak treba o obsluhe minilabu vediet viac, ako len tocit koleckami. A priznajme sa, technicky nadana zena nebude pracovat za minilabom.

 

Mimo temu a tiez trosku sexisticke:

(Zena je bud zrodena pre empatiu, lasku a tvorivost, alebo pre riadenie Spolkovej republiky Nemecko. My muzi sme bud homosexuali, a to poznat na modnych navrhoch, alebo my zvysok, co sa furt cudujeme, naco je tam ten srobik, az kym ho neodmontujeme a nezistime, ze srobicka drzala obrovsky krystalovy luster o poschodie nizsie. Kiez by rozdelenie ludi bolo nazoaj taketo jednoduche :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.)


  • 0

#28 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 12 April 2018 - 15:52:27

keko
Vaše zkušenosti tady asi nema nikdo... My geronti jsme vzdycky meli hruzu z barvy a hlavne teplot a filtrovani. Kdybyste Vy byl starec nad hrobem a chtel jste si jeste pred skonem vyzkouset barvu, do ceho byste sel? Barevna hlava? Filtry? Jaky papir? Jaka chemie? Co dalsiho? Pro zacatek zadne extremni naroky, zadne obri zvetseniny...Cemu se vyhnout, abych nelezl hned po prvni seanci zhnuseny z komory? Barvu nikdy nebudu delat, ale at mam na onom svete ciste svedomi, ze jsem to neodflakl. Kdovi, treba na tom neco bude, treba se mi to zalibi jako vyvojka s Meritolem (PPD + pyrokatechin) minuly tyden.
Najdete-li chvili casu, budu Vam vdecny.
  • 0

#29 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 556 příspěvků(y)
Reputace: 71

Publikováno 17 April 2018 - 21:35:55

Kusal som si do jazyka (prstov) :D, ale predsa kým Keko odpíše, tak by som sa rád podelil o moje skúsenosti s farbou. Mám za sebou niekoľko tisíc menej aj viac podarených zväčšenín pod zväčšovákom. Ak si zoberieme, koľko fotografií dokáže za deň vyprodukovať digitálny minilab, tak je to stále smiešne množstvo. Vopred upozorňujem, že je to len môj subjektívny názor a budem rád, keď ma niekto, napr. Keko opraví.

 

S farbou som začal v roku 2011, keď som si začal plniť svoj detský sen, som totiž mladší ročník a v 90tych rokoch nebol prístup ani k chémii ani k papierom. (konkurenčné dôvody).

 

Z pozitívnych procesov som už zažil pochopiteľne len RA-4. Chémiu na staršie postupy síce mám, ale napr. Fomacolor PM30 (čo už bol celkom podarený papier) nie je niečo ako Neobrom a po 30+ rokoch je skutočne vhodný len do vitríny - v krabičke.

 

Začal som v miskách, neskôr som pár stovák fotiek urobil v Jobo CPA2 a dnes používam kombináciu Durst AC800 + Durst Pictor5 - čiže zväčšovák s expozičnou automatikou a valčekový procesor od sucha do sucha. Oba konkrétne prístroje Keko dôverne pozná. 

 

Ak máte Opemus alebo Magnifax posledných generácií, odporúčam vyskúšať farebnú hlavu Color 3. Bude veľmi dobre vyhovovať a navyše sa do nej dajú celkom lacno zohnať žiarovky.

 

Papier. Vyskúšal som Kodak Royal Digital, Fuji CA aj Kodak Supra Endura, resp. nový Endura Premier. Súčasná Endura je veľmi dobrý papier, ktorý asi ako jediný je podľa výrobcu ešte použiteľný na klasický osvit. Je však veľmi drahý. Oproti najobyčajnejšiemu Fuji CA je tá cena dvojnásobná, v kvalite obrazu ale nejaký priepastný rozdiel nie je. CA má hlavne o hodne tenšiu podložku, takže sa ľahšie pretrhne - nepríjemné pri rezaní z roly. To najpodstatnejšie ale je, aby ste ten papier mali čerstvý a hlavne bol dobre skladovaný. Ak bude totiž skladovaný pri +30°C, tak už ani v garančnej lehote biela nebude biela. Problém je, že narezaný papier sa už prakticky nedá kúpiť - jedine cez ebay, kde zopár firiem nakupuje rolky a reže papier na niekoľko málo rozmerov.

 

Bezpečnostné osvetlenie. Jantárové LED 590 nm. Upozorňujem, že posledné generácie papiera sú omnoho citlivejšie ako pred 10 rokmi, takže odporúčam pracovať po tme.

 

Chémia. Používam chémiu Kodak RT/LU, ale keďže som mal väčšie zásoby preexpirovanej minilabovej vývojky Prime SP, tak kým ju nespotrebujem, využívam teraz túto. Inak som prekvapený, že jej životnosť je tiež veľmi slušná. Niekedy aj mesiac stojí v procesore a funguje - menil som ju len vtedy, ak sa mi do nej dostal Blix. Samozrejme, nemám testovacie prúžky ani denzitometer, takže nehovorím, že jej účinnosť neklesá. Cenovo výhodnejšou alternatívou može byť chémia Tetenal (pre minilaby).

 

A ešte niečo k laserovému osvitu. Pred časom som vyvolával cca 25 rokov naexponované farebné Orwo NC21. Film bohužiaľ vyšiel otrasne (T22 bola značne stará) a pod zväčšovákom z toho nešlo urobiť žiadnu poriadnu fotku. Dal som teda film naskenovať a obyčajný minilabový skener z toho dokázal vytiahnúť asi 20 celkom slušných fotografií. Sú proste úlohy, ktoré hybridná cesta zvládne oveľa lepšie. 

 

Iné podmienky: poriadne svetlo - napr. trubice Philips Graphica s farebnou teplotou 5300K a indexom podania farieb Ra=95, dodržanie teplôt a času - je "jedno", či pracujete pri 33 alebo 38 stupňoch, ale nech je tá teplota stále rovnaká, proces si na ňu nakalibrujete, vrece handier na utieranie rozliatej chémie a fúra času. Ani to najlepšie vybavenie nie je zárukou dobrých výsledkov, niekedy skutočne ten Magnifax a misky odvedú veľmi slušnú prácu. 

 

V Prešove a okolí je nás niekoľko, ale pozitívnej farbe sa venujem len ja, aspoň zatiaľ to nikto nechce veľmi skúšať :)


  • 3

#30 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 18 April 2018 - 09:05:15

Feromarcin - chci se zeptat, zda se dá nějak specifikovat rozdíl mezi chemií KODAK RT/LU a Tetenal Colortek RA-4? Dělají ty chemie každá jinak? A ještě, mám klasiku Opemus a Meoptu Color 3 a v ní žárovku OSRAM, někde jsem tu zahlíd, že je lepší hlavu osadit halegonkou Phillips? Ale taky nevím, jaký by měl být ve výsledku rozdíl... Dělám vše jen tak na koleně, ale i v primitivních podmínkách se čas od času dají udělat dobré výsledky, je to vše jen na cviku a odhadu:)


  • 0

#31 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 18 April 2018 - 11:15:55

Kusal som si do jazyka (prstov) :D, ale predsa kým Keko odpíše, tak by som sa rád podelil o moje skúsenosti s farbou. Mám za sebou niekoľko tisíc menej aj viac podarených zväčšenín pod zväčšovákom. Ak si zoberieme, koľko fotografií dokáže za deň vyprodukovať digitálny minilab, tak je to stále smiešne množstvo. Vopred upozorňujem, že je to len môj subjektívny názor a budem rád, keď ma niekto, napr. Keko opraví.

 

S farbou som začal v roku 2011, keď som si začal plniť svoj detský sen, som totiž mladší ročník a v 90tych rokoch nebol prístup ani k chémii ani k papierom. (konkurenčné dôvody).

 

Z pozitívnych procesov som už zažil pochopiteľne len RA-4. Chémiu na staršie postupy síce mám, ale napr. Fomacolor PM30 (čo už bol celkom podarený papier) nie je niečo ako Neobrom a po 30+ rokoch je skutočne vhodný len do vitríny - v krabičke.

 

Začal som v miskách, neskôr som pár stovák fotiek urobil v Jobo CPA2 a dnes používam kombináciu Durst AC800 + Durst Pictor5 - čiže zväčšovák s expozičnou automatikou a valčekový procesor od sucha do sucha. Oba konkrétne prístroje Keko dôverne pozná. 

 

Ak máte Opemus alebo Magnifax posledných generácií, odporúčam vyskúšať farebnú hlavu Color 3. Bude veľmi dobre vyhovovať a navyše sa do nej dajú celkom lacno zohnať žiarovky.

 

Papier. Vyskúšal som Kodak Royal Digital, Fuji CA aj Kodak Supra Endura, resp. nový Endura Premier. Súčasná Endura je veľmi dobrý papier, ktorý asi ako jediný je podľa výrobcu ešte použiteľný na klasický osvit. Je však veľmi drahý. Oproti najobyčajnejšiemu Fuji CA je tá cena dvojnásobná, v kvalite obrazu ale nejaký priepastný rozdiel nie je. CA má hlavne o hodne tenšiu podložku, takže sa ľahšie pretrhne - nepríjemné pri rezaní z roly. To najpodstatnejšie ale je, aby ste ten papier mali čerstvý a hlavne bol dobre skladovaný. Ak bude totiž skladovaný pri +30°C, tak už ani v garančnej lehote biela nebude biela. Problém je, že narezaný papier sa už prakticky nedá kúpiť - jedine cez ebay, kde zopár firiem nakupuje rolky a reže papier na niekoľko málo rozmerov.

 

Bezpečnostné osvetlenie. Jantárové LED 590 nm. Upozorňujem, že posledné generácie papiera sú omnoho citlivejšie ako pred 10 rokmi, takže odporúčam pracovať po tme.

 

Chémia. Používam chémiu Kodak RT/LU, ale keďže som mal väčšie zásoby preexpirovanej minilabovej vývojky Prime SP, tak kým ju nespotrebujem, využívam teraz túto. Inak som prekvapený, že jej životnosť je tiež veľmi slušná. Niekedy aj mesiac stojí v procesore a funguje - menil som ju len vtedy, ak sa mi do nej dostal Blix. Samozrejme, nemám testovacie prúžky ani denzitometer, takže nehovorím, že jej účinnosť neklesá. Cenovo výhodnejšou alternatívou može byť chémia Tetenal (pre minilaby).

 

A ešte niečo k laserovému osvitu. Pred časom som vyvolával cca 25 rokov naexponované farebné Orwo NC21. Film bohužiaľ vyšiel otrasne (T22 bola značne stará) a pod zväčšovákom z toho nešlo urobiť žiadnu poriadnu fotku. Dal som teda film naskenovať a obyčajný minilabový skener z toho dokázal vytiahnúť asi 20 celkom slušných fotografií. Sú proste úlohy, ktoré hybridná cesta zvládne oveľa lepšie. 

 

Iné podmienky: poriadne svetlo - napr. trubice Philips Graphica s farebnou teplotou 5300K a indexom podania farieb Ra=95, dodržanie teplôt a času - je "jedno", či pracujete pri 33 alebo 38 stupňoch, ale nech je tá teplota stále rovnaká, proces si na ňu nakalibrujete, vrece handier na utieranie rozliatej chémie a fúra času. Ani to najlepšie vybavenie nie je zárukou dobrých výsledkov, niekedy skutočne ten Magnifax a misky odvedú veľmi slušnú prácu. 

 

V Prešove a okolí je nás niekoľko, ale pozitívnej farbe sa venujem len ja, aspoň zatiaľ to nikto nechce veľmi skúšať :)

 

 

Souhlas, hlavne s tyma papirama.....fuji se da kupit narezany...ale samozrejem cena je trosku jinde nez u role. Ale s tou tloustkou souhlasim, tam si to trefil presne. Ale osobne mi ten kodak sedi vice nez fuji, akorat je problem s tou bilou, to je asi neresitelny problem pro kazdeho kdo robi s barevnou fotkou a kupuje papir v roli...to nestihas zpracovavat...


  • 0

#32 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 556 příspěvků(y)
Reputace: 71

Publikováno 18 April 2018 - 17:43:10

Feromarcin - chci se zeptat, zda se dá nějak specifikovat rozdíl mezi chemií KODAK RT/LU a Tetenal Colortek RA-4? Dělají ty chemie každá jinak? A ještě, mám klasiku Opemus a Meoptu Color 3 a v ní žárovku OSRAM, někde jsem tu zahlíd, že je lepší hlavu osadit halegonkou Phillips? Ale taky nevím, jaký by měl být ve výsledku rozdíl... Dělám vše jen tak na koleně, ale i v primitivních podmínkách se čas od času dají udělat dobré výsledky, je to vše jen na cviku a odhadu:)


Čo sa týka halogénky, tak ja som používal Osram, myslím si že v hlave Color 3 je to úplne jedno. prípadný rozdiel sa odfiltruje . Chémia ColorTec je určená pre domáce použitie a neuvažuje sa s jej regeneráciou . Naopak chémia Kodak počíta s regeneraciou. Výhodou je nižšia cena, Možnosť kúpiť jednotlivé Roztoky osobitne, ale nevýhodou sú väčšie množstvá a nutnosť použiť štarter pri nasadzovaní
  • 0

#33 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 18 April 2018 - 20:02:55

Nikdy by som si nedovolil co i len zapocybovat o ktoromkolvek z vas, ktrori tu farbu pod zvacsovakom robite dodnes.

 

K papierom: Kazdy mame nejaky dovod sa pre tenktory rozhodnut a ja myslim, ze kazde rozhodnutie JE spravne. 

 

K chemii: Poznam iba tie od Fuji, ale hlavne hlavne od Kodaku. Opat plati, s kazdou chemiou ide dosiahnut spickove vysledky. Niektore su vsak vhodne pre strojne zariadenia, ine pre spracovanie v miskach. Tie pre stroje su tzv regeneracny system, tie pre misky su klasika - raz zamiesas, spracujes nejake mnozstvo, vylejes.
Tie pre stroje sa este delia podla tzv percenta vyuzitelnosti. Uz som to tu niekde raz pisal - percento vyuzitelnosti je pomer medzi teoretickym mnozstvom a realnym mnozstvom spracovaneho papiera. Bezny minilab - t.j. vela malych fotografii dosahoval tuto hodnotu niekde okolo 10%, vtedy sa pouzivali modifikovane sady s oznacenim LORR - Low Replenishement Rate, Kde sa pouzvalo napred 80 ml/m2, neskor dokonca uz iba 54ml/m2. Normalna RA4 a ekvivalenty pouzivali 160 ml/m2.

 Na opacnej strane sa pohybuju stroje pre maly pocet velkych fotografii, kedy sa percento vyuzitelnosti pohybuje okolo 5% a menej. Chemia sa zvykne oznacovat ako LU - Low Utilitisation a z pochopitelnych dovodov sa regeneracna davka pohybuje okolo 215 ml/m2 s tym, ze ak si laborant zapisuje, kolko fotografii urobil, potom pri klesajucom precente vyuzitelnosti moze (vsetko podla navodu na pouzitie) ist davka az niekde k 400ml/m2. A potom este existuju dalsie postupy, ako udrzat chemiu v perfektnej kondicii.
Dnes sa to uz nerobi a kedysi sa pre kontrolu a riedenie kvality chemie pouzivali predexponovane pasiky papiera, ktore sa potom pomocou denzitotmetra porovnavali s jednym vzorovym, v perfektnej chemii vyvolanym...
 

Chemia je na farebnej fotografii uplne to najlacnejsie - papier, cas laboranta su nepomerne drahsie ... Ak v sucasnosti laborant pojme akekolvek podozrenie, mal by chemiu vymenit. Ak totiz chemia nepracuje spravne, moze dojst k prekrizeniu farieb - studene tiene, teple svetla, dokonca k ovela tazsim vadam a to potom nevedie k ziadnemu vysledku ani pri enormnom usili.

 

Feromarcin si vybral podla mna uplne spravne,  Ra-4 RT/LU, teda chemiu urcenu pre Roller Transporter Low Utility, mimoriadne robustnu a spolahlivu chemiu.

Este jeden postreh - Kodak papiere su nadherne prave pre tu nazltlu podlozku. Sucasnik neoceni. Pokial je zlta podlozka (povedmze radsej Ivory) problem, Fuji Pearl, pripadne i lacnejsie CA-cko vychadza podstatne - podstatne lepsie v chemii Fuji Hunt Enviroprint MP. A tych je viacero, ano lisia regeneracnymi davkami, podla toho sa odlisuju i v nazve. My dominilabu pre velke fotografie pouzivame 108-micku.

https://www.fujifilm...4_E17_09-13.pdf

Preco Fuji chemia a Fuji papier? Preco tato kombinacia? Oproti Kodaku, Fuji pouziva chemicke bielidla, tie vsak reuguju spravne iba s papiermi Fujifilm CA.

 

Ak chcete experimentovat, nech sa paci, ale kazdy moze mat trosku problem s nejakou nedokonalostou.
Pre ludi, co to chcu iba PRUBNOUT, hodi sa akakolvek chemia, i ta od Tetenalu, Digibase ... Ak sa ale ktokolvek odhodla prekonat obavu, ci to bude fungovat, existuje iba jedno riesenie - regeneracny system.


  • 1

#34 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 18 April 2018 - 20:06:31

Prepacte, mam tam nejake chyby, ale v sucasnosti nemam maslu a neviem si to opravit. Ja som zaplatil Temnej ovela skor ako mi vobec dosla faktura, dokonca skoro 3x tolko :D.
Ale mne ta maslicka nechyba, ja som rad, ze som mohol prispiet na tak bajecny projekt, akym Temna je.


  • 0

#35 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 19 April 2018 - 07:28:47

Díky za rady, kdybyste někdo měl nějakou chemii RA-4 na prodej, rád bych cca 5l odkoupil. Máchám to jen tak v miskách.


  • 0

#36 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 19 April 2018 - 09:03:00

Ak mas pobliz nejaky minilab, daj si vyvolat film, spravit par fotiek a s priatelskym usmevom sa opytaj, ci by ti nevedeli pomct, sam ako amater sa tym doma zaoberas, bavi ta to, mas iba problem obstarat si chemiu, pocul si, ze ta z minilabu je lacnejsia a perfektne by splnila vsetky tvoje naroky.

Neverim, ze majitelovi/ke neroztaje srdce a nepomoze ti.
Problem s pomocou by mohli mat iba tie obchody, kde maju vylucne stroje Fuji Frontier (ale aj Konica - ktore uz asi ani nie su), pretoze pouzivaju chemiu v cartridge, odliat ti nevedia. Tak potom skus dalsi minilab.
K vyvojke treba aj starter. K bieliacemu ustalovacu nie je nevyhnutny.


  • 0

#37 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 19 April 2018 - 09:30:37

Nikdy by som si nedovolil co i len zapocybovat o ktoromkolvek z vas, ktrori tu farbu pod zvacsovakom robite dodnes.

 

K papierom: Kazdy mame nejaky dovod sa pre tenktory rozhodnut a ja myslim, ze kazde rozhodnutie JE spravne. 

 

K chemii: Poznam iba tie od Fuji, ale hlavne hlavne od Kodaku. Opat plati, s kazdou chemiou ide dosiahnut spickove vysledky. Niektore su vsak vhodne pre strojne zariadenia, ine pre spracovanie v miskach. Tie pre stroje su tzv regeneracny system, tie pre misky su klasika - raz zamiesas, spracujes nejake mnozstvo, vylejes.
Tie pre stroje sa este delia podla tzv percenta vyuzitelnosti. Uz som to tu niekde raz pisal - percento vyuzitelnosti je pomer medzi teoretickym mnozstvom a realnym mnozstvom spracovaneho papiera. Bezny minilab - t.j. vela malych fotografii dosahoval tuto hodnotu niekde okolo 10%, vtedy sa pouzivali modifikovane sady s oznacenim LORR - Low Replenishement Rate, Kde sa pouzvalo napred 80 ml/m2, neskor dokonca uz iba 54ml/m2. Normalna RA4 a ekvivalenty pouzivali 160 ml/m2.

 Na opacnej strane sa pohybuju stroje pre maly pocet velkych fotografii, kedy sa percento vyuzitelnosti pohybuje okolo 5% a menej. Chemia sa zvykne oznacovat ako LU - Low Utilitisation a z pochopitelnych dovodov sa regeneracna davka pohybuje okolo 215 ml/m2 s tym, ze ak si laborant zapisuje, kolko fotografii urobil, potom pri klesajucom precente vyuzitelnosti moze (vsetko podla navodu na pouzitie) ist davka az niekde k 400ml/m2. A potom este existuju dalsie postupy, ako udrzat chemiu v perfektnej kondicii.
Dnes sa to uz nerobi a kedysi sa pre kontrolu a riedenie kvality chemie pouzivali predexponovane pasiky papiera, ktore sa potom pomocou denzitotmetra porovnavali s jednym vzorovym, v perfektnej chemii vyvolanym...
 

Chemia je na farebnej fotografii uplne to najlacnejsie - papier, cas laboranta su nepomerne drahsie ... Ak v sucasnosti laborant pojme akekolvek podozrenie, mal by chemiu vymenit. Ak totiz chemia nepracuje spravne, moze dojst k prekrizeniu farieb - studene tiene, teple svetla, dokonca k ovela tazsim vadam a to potom nevedie k ziadnemu vysledku ani pri enormnom usili.

 

Feromarcin si vybral podla mna uplne spravne,  Ra-4 RT/LU, teda chemiu urcenu pre Roller Transporter Low Utility, mimoriadne robustnu a spolahlivu chemiu.

Este jeden postreh - Kodak papiere su nadherne prave pre tu nazltlu podlozku. Sucasnik neoceni. Pokial je zlta podlozka (povedmze radsej Ivory) problem, Fuji Pearl, pripadne i lacnejsie CA-cko vychadza podstatne - podstatne lepsie v chemii Fuji Hunt Enviroprint MP. A tych je viacero, ano lisia regeneracnymi davkami, podla toho sa odlisuju i v nazve. My dominilabu pre velke fotografie pouzivame 108-micku.

https://www.fujifilm...4_E17_09-13.pdf

Preco Fuji chemia a Fuji papier? Preco tato kombinacia? Oproti Kodaku, Fuji pouziva chemicke bielidla, tie vsak reuguju spravne iba s papiermi Fujifilm CA.

 

Ak chcete experimentovat, nech sa paci, ale kazdy moze mat trosku problem s nejakou nedokonalostou.
Pre ludi, co to chcu iba PRUBNOUT, hodi sa akakolvek chemia, i ta od Tetenalu, Digibase ... Ak sa ale ktokolvek odhodla prekonat obavu, ci to bude fungovat, existuje iba jedno riesenie - regeneracny system.

 

 

 

Hezky napisane...ono my jsme papiry od fuji prezdivali "ty s tou nemocnicni sterilni bilou" protoze ten kodak je taky ivory.....akorat cim je papir starsi tim je vice ivory az uz "chcankovy"...

 

 

Jinak k minilabove vyvojce, co se tyka starteru, tak neni uplne nutny, da se "nastartovat" papirem....


  • 0





Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:kinofilm, fotolab, barevný film, C-41

0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních