Staré recepty na vývojky a ustalovač
#1
Publikováno 14 prosinec 2018 - 19:19:57
#2
Publikováno 15 prosinec 2018 - 20:43:46
V ustalovači ZCELA JISTĚ NENÍ SIŘIČITAN - alébrž SIRNATAN.
#3
Publikováno 16 prosinec 2018 - 08:36:32
Ja len dúfam, že sa nepostupuje tak, ako je to napísané, ustaľovač-vývojka. Lebo by asi vzniklo dosť papiera na poznámky.
#4
Publikováno 18 prosinec 2018 - 12:38:33
Já osobně bych se vykašlal na nějaké domácí míchání a už vůbec ne "pokusnictví" hledání dokonalé vývojky,nebo něco takového....Sám jsem do toho zabřednul v osmdesátkách! Byl to ztracený čas...Měl jsem se v tu dobu raději věnovat studiu kompozice v galeriích nebo něčemu podobnému,ale pokud tuto cestu má někdo jako cíl-budíž!
#5
Publikováno 18 prosinec 2018 - 15:58:56
Omlouvám se za chybu s látkou v ustalovači . Ano, je to sirnatan sodný. Jinak ten návod byl vložen v krabičce s fotopapíry Fomabrom, je origo od fomy.
Jen jsem ho vložil do receptářů, kdyby se to někomu šiklo....
#6
Publikováno 10 únor 2019 - 00:52:00
Já osobně bych se vykašlal na nějaké domácí míchání a už vůbec ne "pokusnictví" hledání dokonalé vývojky,nebo něco takového....Sám jsem do toho zabřednul v osmdesátkách! Byl to ztracený čas...Měl jsem se v tu dobu raději věnovat studiu kompozice v galeriích nebo něčemu podobnému,ale pokud tuto cestu má někdo jako cíl-budíž!
kdyby se saudek drzel zafixovanych postupu, co bysme dnes meli? jasne, jeho malovani fotek nema nic spolecneho z vyvojkama, a obsahove by byly porad stejne, ale ta barva dava tomu neopakovatelny vjem. proste je to urcity druh experimentovani s obrazem. takze bych naopak doporucoval hrani a experimentovani i s vyvojkama, a hlednani vlastni cesty. pri studovani knizek o foto chemii naucil jsem se vic chemie a fyziky nez za celou dobu v dobe, kdyz jsem chodil do skoly, uz jenom to stalo za to . a diky pochopeni foto procesu konecne vim co a proc delam, na co si fakt davat pozor, a co jsou zbytecnosti
ale hlavne, treba konfekcni vyvojka pro technicke filmy jako techpan stoji 250kc za litr, + postovne z USA a smichani toho doma stoji necele 4 koruny na litr, nebo v mene extremnim pripade takova D76 stoji v krame 150kc za litr, a z chemikalii 11kc, ja jsem se proto vykaslal na kupovani hotovych vyrobku zvlast, ze tak muzu si namichat jen treba 250ml, namisto celeho litru.
od toho bych nikoho neodradoval, naopak, jeste fandil. mladi lide nemaji penize na utraceni, a fotit analogove je pomerne drahe a narocne. kdyz ustetri na chemii, tak si koupi vic filmu, vic budou fotit, vic se nauci, vic toho muze vzniknout....
#7
Publikováno 10 únor 2019 - 08:28:34
Ja by som domáce miešanie chémie tiež nezatracoval. Robím to celý život, a nebolo to len z finančných dôvodov. Keď som chcel vyvolávať fabru v 80-tých rokoch, myslím filmy 8 a 16mm, tak to znamenalo buď kúpiť 1 film, napr. ORWO DS8 a k nemu 1 vývojku. O filmoch ako Agfa a Kodak ani nehovorím, na tie sa vývojka nedala kúpiť, teda aspoň u más. A poslať film do labáku znamenalo čakať 6-8 týždňov, občas aj viac, takže sa mi stalo, že keď sa mi film vrátil, ani som nevedel, čo na ňom bolo natočené. A tak som sa začal zaujímať o chémiu, a od vtedy si všetko vážim.
Samozrejme, už keď som mal chémiu, tak som ju začal používať aj na klasické filmy a papiere, a robím to dodnes. A zatiaľ ma to baví.
#8
Publikováno 10 únor 2019 - 08:57:52
#9
Publikováno 11 únor 2019 - 11:22:51
negativní vývojka Foma FV 33:
má někdo osobní zkušenost?
#10
Publikováno 12 únor 2019 - 17:02:18
Asi to bylo špatně pochopeno-nic proti vlastnímu míchání všeho možného nemám,koho to baví tak směle do toho! Pro mě osobně to byl v osmdesátkách jen ztracený čas,než jsem pochopil že to není cesta pro mě.Rád si dělám v ateliéru a nebo venku v terénu,ve fotokomoře se spoléhám na své vyzkoušené "konfekční kombinace" k úplné spokojenosti.Čím jsem starší,tím více roků jak se říká,ale zjišťuji že už je mi skoro jedno jakou barvou to ten malíř tam plácá na to plátno,jestli kupovanou,nebo z bílků připravenou.Je to jen cesta,diváka by měl oslovit především výsledek.Také mi neuniklo že delší dobu nikde nevidím výstavu fotografií z klasických postupů,je toho jako šafránu,všude jen digimejnstrým,kappa rámy,hliník,tisk...kde jsou fotografové tvořící klasiku vlastně vidět? Měli by jít sem tam s kůží ven!
#11
Publikováno 12 únor 2019 - 17:33:59
To si ma teraz takmer rozosmial! Spomenula som si totiz na vystavu jednej slovenskej relativne uznavanej fotografky: megakampan, ze fotila analogovo a ked som sa jej opytala, kde robila zvacseniny, len odsekla, ze to su digitalne printy zo skenov, lebo je to isty vysledok a lacnejsi. Divakom to samozrejme nevadilo.Asi to bylo špatně pochopeno-nic proti vlastnímu míchání všeho možného nemám,koho to baví tak směle do toho! Pro mě osobně to byl v osmdesátkách jen ztracený čas,než jsem pochopil že to není cesta pro mě.Rád si dělám v ateliéru a nebo venku v terénu,ve fotokomoře se spoléhám na své vyzkoušené "konfekční kombinace" k úplné spokojenosti.Čím jsem starší,tím více roků jak se říká,ale zjišťuji že už je mi skoro jedno jakou barvou to ten malíř tam plácá na to plátno,jestli kupovanou,nebo z bílků připravenou.Je to jen cesta,diváka by měl oslovit především výsledek.Také mi neuniklo že delší dobu nikde nevidím výstavu fotografií z klasických postupů,je toho jako šafránu,všude jen digimejnstrým,kappa rámy,hliník,tisk...kde jsou fotografové tvořící klasiku vlastně vidět? Měli by jít sem tam s kůží ven!
Na instagrame najdes X popiskov, ze analog (ktory je v konecnom doskedku tiez vyskedok digitalneho skenu). Ja robim veci naozaj bez digitalnych pomocok a vacsine ludi to nic nehovori. Ba naopak, mnohi sa pytaju, preco sa tak trapim, ked digitalny sposob je rychlejsi a ma aj ine vyhody. Nechapu, ze sa netrapim, ze ten klasicky proces je sice zdlhavejsi, ale mam pri nom svoj pokoj. Je to asi ako chytat ryby: pre niekoho je dolezite tu rybu mat a zjest, pre ineho je dolezite striehnut na brehu a vymysliet sposob, ako tu rybu chytit, kedy, v akom rybniku. Prirovnani by bolo vela.
#12
Publikováno 12 únor 2019 - 19:31:04
To si ma teraz takmer rozosmial! Spomenula som si totiz na vystavu jednej slovenskej relativne uznavanej fotografky: megakampan, ze fotila analogovo a ked som sa jej opytala, kde robila zvacseniny, len odsekla, ze to su digitalne printy zo skenov, lebo je to isty vysledok a lacnejsi. Divakom to samozrejme nevadilo.Asi to bylo špatně pochopeno-nic proti vlastnímu míchání všeho možného nemám,koho to baví tak směle do toho! Pro mě osobně to byl v osmdesátkách jen ztracený čas,než jsem pochopil že to není cesta pro mě.Rád si dělám v ateliéru a nebo venku v terénu,ve fotokomoře se spoléhám na své vyzkoušené "konfekční kombinace" k úplné spokojenosti.Čím jsem starší,tím více roků jak se říká,ale zjišťuji že už je mi skoro jedno jakou barvou to ten malíř tam plácá na to plátno,jestli kupovanou,nebo z bílků připravenou.Je to jen cesta,diváka by měl oslovit především výsledek.Také mi neuniklo že delší dobu nikde nevidím výstavu fotografií z klasických postupů,je toho jako šafránu,všude jen digimejnstrým,kappa rámy,hliník,tisk...kde jsou fotografové tvořící klasiku vlastně vidět? Měli by jít sem tam s kůží ven!
Na instagrame najdes X popiskov, ze analog (ktory je v konecnom doskedku tiez vyskedok digitalneho skenu). Ja robim veci naozaj bez digitalnych pomocok a vacsine ludi to nic nehovori. Ba naopak, mnohi sa pytaju, preco sa tak trapim, ked digitalny sposob je rychlejsi a ma aj ine vyhody. Nechapu, ze sa netrapim, ze ten klasicky proces je sice zdlhavejsi, ale mam pri nom svoj pokoj. Je to asi ako chytat ryby: pre niekoho je dolezite tu rybu mat a zjest, pre ineho je dolezite striehnut na brehu a vymysliet sposob, ako tu rybu chytit, kedy, v akom rybniku. Prirovnani by bolo vela.
Evla: neviem si predstavit analogovu prezentaciu na instagrame Fotograficke zvacseniny na vystavach sa dnes vo vacsine prezentuju ako "digitalne". Pod tymto pojmom rozumiem, ze obraz bud vznikol, alebo sa na nejakej svojej ceste k divakovi premenil na jednotky a nuly. Nasledne bol vytlaceny napr. atramentom. Rozumiem ambiciam umelcov prezentovat svoju fotograficku tvorbu vo forme vystav, rovnako ako viem, ze nie je lahke pre umelca takuto vystavu dohodnut, zariadit a zaplatit. Preto chapem, ze umelec siahne po lacnejsej, rychlejsej reprodukcii svojich fotografii na vystavu, ano digitalnych printov. Vacsinovy nazor aj na tomto fore sa zhoduje na tom, ze treba viac tvorit, preto si myslim, ze ak umelcovi v jeho tvorbe a naslednej prezentacii fotografii pomoze digitalny print, umeniu to neskodi. Osobne si cenim umelcov, ktori svoju tvorbu nekoncia kompoziciou a zachytenim obrazu, ale svoje dielo povazuju za umenie jeho celkovym technologickym dotvorenim. Taketo dielo je hodne zavesenia na stenu napr. doma. Tento hold plati nie len pre cely analogicky fotograficky proces, ale aj pre take specialitky akou je miesanie chemikalii...
#13
Publikováno 12 únor 2019 - 20:14:44
Ale ak film, tak potom ma ta chemia zaujima. Napokon aj editory na digitalnu upravu maju svoje caro. Tak preco sa za digital hanbit alebo nasilu pretlacat, ze nieco bolo fotene na film?
Ako ma kedysi vedeli tesit rozne postupy vo fotosope (robila som pred 15 rokmi vo verzii 7.0.1), tak ma teraz tesi, ked si namiesam glycinovu vyvojku s kypriacim praskom do peciva - dava krasny cervenobordovy ton na konkretnom papieri od Fomy. Ale to tiez na vystave nezdoraznujem, lebo divak uz ani nemusi vediet, co je vyvojka a aku ulohu v nej glycin ma.
#14
Publikováno 12 únor 2019 - 21:02:57
Ak film -> sken -> digit.print, potom ten film nema zmysel a uz vobec nie doraz na to, ze s filmom bola nejaka namaha. Treba to zaznamenat na cip, pohrat sa s filtrami a upravami a najst kvalitnu tlac..
Ale ak film, tak potom ma ta chemia zaujima. Napokon aj editory na digitalnu upravu maju svoje caro. Tak preco sa za digital hanbit alebo nasilu pretlacat, ze nieco bolo fotene na film?
Ako ma kedysi vedeli tesit rozne postupy vo fotosope (robila som pred 15 rokmi vo verzii 7.0.1), tak ma teraz tesi, ked si namiesam glycinovu vyvojku s kypriacim praskom do peciva - dava krasny cervenobordovy ton na konkretnom papieri od Fomy. Ale to tiez na vystave nezdoraznujem, lebo divak uz ani nemusi vediet, co je vyvojka a aku ulohu v nej glycin ma.
Asi bych ten hybridní proces úplně nezatracoval. Jsou prostě lidi, kterým film (a přístroje na něj) vyhovuje. Důvodem může být například velikost filmového políčka a s tím spojená používaná ohniska a jejich "look", přece jen fullframe digi je podstatně dražší, o středním a větším formátu ani nemluvím. Nebo kdo chce fotit krajinu a architekturu a nehodlá utrácet desetitisíce za shift objektivy, pořídí si vf kameru. Pokud někdo chce dělat portréty s hloubkou ostrosti v řádech milimetrů, nebude mu na to stačit micro 4/3 apod. Nemůžeme to asi zobecnit, pokud nevíme, co k tomu dotyčné vede. Pokud používá filmové fotoaparáty právě pro jejich výše uvedené a jiné výhody v poměru k jejich ceně, asi je to naprosto obhajitelné (pokud to někdo má jako cool a machrovací faktor, je to něco jiného).
Navíc ne každý má to štěstí, že má stálou a velkou komoru. Já ji taky nemám a nechci každý týden zabordelit na den koupelnu a pořád to rozkládat a skládat. Pokud si vyvolám film a chci vidět, co na něm je, dřív než za dva měsíce, tak si ho prostě naskenuju. Aspoň rovnou vidím, co budu třeba chtít zvětšit, pokud jde o čb. Barvu nezvětšuju, protože je to pro mě drahé a nechce se mi s tím patlat. Takže jí skenuju. Pokud se mi líbí, odnesu do labu a nechám vytisknout.
A v neposlední řadě, buďme rádi za každého, kdo fotí na film, byť by to měl jako ten cool faktor. Čím více prodaných kusů, tím déle se tenhle průmysl udrží nad vodou.
#15
Publikováno 12 únor 2019 - 21:17:50
Ak to chcem spravit, tak to spravim a kazda namaha mi za to stoji. Ak to nechcem spravit, najdem tisic vyhovoriek, preco nemozem.
Netvrdim, ze z tych mojich fotiek niekto padne na rit... A mozno ano.
A ano, tiez nemam prachy na vsetko, co by som chcela ... ale mam moznost zarobit si, tak znova, ak nueco chcem spravit, najdem sposob, ako to spravim.
Ano, mozem sa hrat na kralovnu s pupavovym vencekom na hlave. Ale budem sa ospravedlnovat tym, ze ta s Koh-I-Noor je prilis draha.
#16
Publikováno 12 únor 2019 - 21:25:22
No, já to nemyslel jako osobní útok, pokud jsi to tak pochopila, omlouvám se... Chtěl jsem tím jen říct, že nemusíme mít jen dva přístupy - buď chceš fotit na film, tak to budeš dělat chemickou cestou od začátku do konce, nebo si kup dslr a stáhni si photoshop. Že vlastně k cestě někde mezi tím můžou být dost pádné důvody.
#17
Publikováno 12 únor 2019 - 22:24:37
...Také mi neuniklo že delší dobu nikde nevidím výstavu fotografií z klasických postupů,je toho jako šafránu,všude jen digimejnstrým,kappa rámy,hliník,tisk...kde jsou fotografové tvořící klasiku vlastně vidět? Měli by jít sem tam s kůží ven!
To je spíš otázka pro galeristy a případně i kurátory.
#18
Publikováno 12 únor 2019 - 22:52:33
...Také mi neuniklo že delší dobu nikde nevidím výstavu fotografií z klasických postupů,je toho jako šafránu,všude jen digimejnstrým,kappa rámy,hliník,tisk...kde jsou fotografové tvořící klasiku vlastně vidět? Měli by jít sem tam s kůží ven!
To je spíš otázka pro galeristy a případně i kurátory.
Nastupuje nova generacia kuratorov, ktora ani len netusi, ze sa fotografia macha pri cervenom svetle v lavoroch.
Za vsetkym hladaju gamut a atrament.
#19
Publikováno 13 únor 2019 - 08:07:33
Qulck: Ano, někteří jakoukoli zmínku o "digi" berou jako když ne osobní útok, tak jako útok na samotnou podstatu klasického fotografického
procesu. Ale přitom jim nevadí, že aby mohli kázat tu jedinou a správnou pravdu, tak na to bez rozpaků používají web a do galerie skenují své
fotky. A kdyby nebyl internet, tak sedí doma sami se svou tvorbou, protože by ani nevěděli, že kromě nich existuje také někdo jiný, kdo na focení
používá i film, že díky tomu internetu se můžou sdružovat zde na Temné komoře...
Evla: Není všechno jen černé a bílé. Jistě je chvályhodné, že si jdete za svým přes "mrtvoly". Jen by jste měla pochopit, že někdo tu možnost ráchat
se v chemii někde v pivnici na zemi prostě nemá a tak to není zrovna výhovorka...
#20
Publikováno 13 únor 2019 - 08:26:18
... inak - na svete je milion webov, co sa venuju digitalnej fotografii, ale siroko daleko iba jeden,co sa venuje fotografii zhtovovanej v komore.
Preco ma stale niekto potrebu vysvetlovat digital poziadavkou doby este aj tu, na temnej, nerozumiem.
#21
Publikováno 13 únor 2019 - 08:46:04
Asi tomu opravdu nerozumíte. Tu nikdo nemá potřebu vysvětlovat nějaké digitál požadavky doby, zde na temné.
Jen se podivuji tomu, že ti praví zastánci analogové fotografie bez rozpaků využívají digitální technologií a při tom
si na ni s chutí plivnou. To mi připomíná kázání o vodě a pití vína...
Já osobně jsem za Temnou komoru rád a nacházím zde spoustu rad i inspirací a tak to má jistě i spousta jiných.
Jen mě zaráží některé netolerantní výlevy, na hranici fanatismu...
#22
Publikováno 13 únor 2019 - 08:51:27
Ani nikoho nepresviedcam o svojej pravde. Naco?
Pre mna klasicka cesta znamena saleko viac nez len vidiet RYCHLO, co som nafotila. Ak to niekto tak nutne potrebuje, staci sa na par minut zavriet v noci na hajzel a aj bez zvacsovaku urobit kontakty - zarucene je to rovnako rychle a pravdive ako sken.
Za seba pisem, ze som sa naucila, takze viem, co fotim a ako to bude vyzerat. Na niektore zabery cakam mesiace, na niektore aj par rokov, kym ich nazvacsujem. Film je len cast prace. Nevystavujem filmy, ako digitalista nevystavuje raw subory. Vystavujem hotove hmotne obrazy.
Svoje moznosti a ambicie si musi zvazit kazdy sam. Netreba vysvetlovat, ani sa ospravedlnovat. Nechcem fotit Afriku, ani Braziliu, tak tam nejdem. Keby som vsak chcela, tak ma nic nezastavi. A nepotrebujem k tomu ani mrtvoly. Snivat o orgazme a nezazit ho je asi dost blbe . Ale ako vravim, kazdy za seba. Proste na niektore veci mam pridlhe vedenie, aby som to dokazala pochopit.
#23
Publikováno 13 únor 2019 - 09:29:36
kuwa, jak stačí málo, a od starých receptů na vývojky a ustalovač to sklouzne zase do hádky o hovně. Wagabonde, až do tvého vstupu to bylo srozumitelné. Proč toto?
#24
Publikováno 13 únor 2019 - 09:33:37
Vážená Evlo, vylezl jsem z hrobu pouze za účelem poděkování za Váš příspěvek, s nímž se cele ztotožňuji. Ať se každý podívá na dokument o Edwardu Westonovi, kde jeho syn Brett Weston v autentickém interiéru jakési dřevěné kůlny ( "ateliéru" ) názorně předvádí s jakým vybavením jeho otec pracoval. Ve fotografickém světě existují dvě tragédie: Jedna spočívá v tom, že člověk dostane to, po čem touží, a ta druhá v tom, že - aniž by plně využil veškeré možnosti, které jeho vybavení skýtá, hledá něco jiného o čemž je ujištěn, že bude ve výsledku mnohem lepší. Diletant se Stradivárkami v pazourách bude hrát stejně blbě, jako na housle z překližky, jen
to bude na první pohled vypadat efektněji. Kdo tohle nepochopí, ať si vyrábí raději razítka z brambor a vytváří s nimi originální pixelové vobrazy. Nenasírejte se a jen Vaše promyšlená cesta k vlastnímu vyjádření obrazem je ta autentická a správná. To namachrovaný buran se svítícím krmelcem za 178 000 Kč nikdy nepochopí !!!
Na obecním hřbitově máme také klub digitálistů, ale nemají zde žádnou možnost dobíjet baterky. Na jejich hrob ani slunko na solár nezasvítí..... "Starý Jezevec" Erik
#25
Publikováno 13 únor 2019 - 10:05:00
Jirin: Můžeš mi prosím vysvětlit, co bylo na mém vstupu o hovně ? To, že někdo neporozumí psanému textu, není moje chyba. A proč toto? Třeba také k vůli těm (mírně řečeno) podivínským komentářům pana Kuracha...
#26
Publikováno 13 únor 2019 - 10:08:21
Ve vlákně o starých vývojkách a ustalovači je cokoli jiné o hovně, stejně jako kecy "digi vs. klasika" na serveru věnovaném klasické fotografii.
#27
Publikováno 13 únor 2019 - 10:16:04
Wagabond: celý tvůj výjev zde na fóru je většinou o hov... !!
#28
Publikováno 13 únor 2019 - 11:13:54
Milý chlapče Čtvrtku, dnes je středa, zkus svůj "výjev" napsat zítra, lépe a slušněji!!!
#29
Publikováno 13 únor 2019 - 11:18:12
Ja poviem len toľko!
Toto je veb o temnej komore, tak sa držme toho, o čom je tento veb.
Myslím si, že každý vie, že v dnešnej dobe už nie je možné oddeľovať digitálne techniky od analógových, veď ani tento veb by neexistoval, keby nebolo digi techniky. Ale pretože je to "Temná komora", tak sa toho držme, Myslím si, že každý z nás sa stretol s digi technikou, kto tvrdí že nie, nech po mne hodí digitálom. Aj ja niečo na digital fotím, aj točím, prečo by som to zatajoval? Ale stále väčšinou fotím na film, točím na film a napĺňa ma to, čo u digitálu nemôžem povedať.
A preto neriešme otázku film-digitál. Samozrejme že v diskuzii sa občas človek musí zmieniť o digitále, či nejakej digitálnej technike - napr skener, ale prijoritne sa venujme tomu, čo nás teší - filmu.
A ešte jedna poznámka: aj ja som spočiatku príspevkom pána Kuracha nerozumel, ale keď som sa začal nad nimi zamýšľať, tak som zistil, že sú plné životných skúsenosti. A teda pán Kurach buďte ešte dlho medzi nami.
#30
Publikováno 13 únor 2019 - 11:23:25
Patriot: Moc děkuji, udělal jste mě radost. Chlapče mě už hodnou řádku let nikdo neřekl.
#31
Publikováno 13 únor 2019 - 14:47:38
Asi tomu opravdu nerozumíte. Tu nikdo nemá potřebu vysvětlovat nějaké digitál požadavky doby, zde na temné.
Jen se podivuji tomu, že ti praví zastánci analogové fotografie bez rozpaků využívají digitální technologií a při tom
si na ni s chutí plivnou. To mi připomíná kázání o vodě a pití vína...
Já osobně jsem za Temnou komoru rád a nacházím zde spoustu rad i inspirací a tak to má jistě i spousta jiných.
Jen mě zaráží některé netolerantní výlevy, na hranici fanatismu...
Ale ved dobre. Mier.
#32
Publikováno 13 únor 2019 - 15:04:38
Přátelé, neberme se příliš vážně..... Pokecejme třeba o vývojkách Zná někdo dobře třeba tuhle ID 68 ??? Dejte své poznatky do placu. Díky.
#33
Publikováno 13 únor 2019 - 15:07:04
Asi tomu opravdu nerozumíte. Tu nikdo nemá potřebu vysvětlovat nějaké digitál požadavky doby, zde na temné.
Jen se podivuji tomu, že ti praví zastánci analogové fotografie bez rozpaků využívají digitální technologií a při tom
si na ni s chutí plivnou. To mi připomíná kázání o vodě a pití vína...
Já osobně jsem za Temnou komoru rád a nacházím zde spoustu rad i inspirací a tak to má jistě i spousta jiných.
Jen mě zaráží některé netolerantní výlevy, na hranici fanatismu...
Pochopil jsem tě a s tvými názory se v podstatě ztotožňuju, ale zase chápej, že toto je vlákno o chemii a web o temnokomornictví a díky jistým komentářům tady nastal typický flame war, což tomuhle webu nikdy v minulosti nesvědčilo.
Peace!
#34
Publikováno 15 únor 2019 - 04:42:05
Juj, chacha! Ked chcem zvacsovat, musim si upravit priestor, lebo tiez nemam stabilnu fotokomoru. A ano, na tie posledne zvacseniny som obetovala cely vikend pripravam (len nachystat vhodnu vzdialenost od zvislej steny, ked zvascovak ani stol pod nim nemam na kolieckach). A ano, nevtesnala som sa do misiek s chemiou, obliala som podlahu, prala som zadarmo vo vode, ktora nam aktualne naplna pivnicu a po zvacsovani som dalsieho pol dna tu mrnavu chodbicku cistila a upratovala.
Ak to chcem spravit, tak to spravim a kazda namaha mi za to stoji. Ak to nechcem spravit, najdem tisic vyhovoriek, preco nemozem.
Netvrdim, ze z tych mojich fotiek niekto padne na rit... A mozno ano.
A ano, tiez nemam prachy na vsetko, co by som chcela ... ale mam moznost zarobit si, tak znova, ak nueco chcem spravit, najdem sposob, ako to spravim.
Ano, mozem sa hrat na kralovnu s pupavovym vencekom na hlave. Ale budem sa ospravedlnovat tym, ze ta s Koh-I-Noor je prilis draha.
Mě je takový přístup velmi sympatický,Evla je tady na temné již nějaký pátek a tak vím že to není jen její "náhlý výboj" nýbrž její osobitá cesta již dlouhou dobu.I nějaké to video jsem o její tvorbě viděl,velmi "sa mi páčilo"! Jinak jsem také pro aby se diskuse navrátila k podstatě a to jsou-recepty a diskuse kolem nich...
Když jsem začínal kolem roku 1981-2,tak stačilo vlézt do drogerie Foto-Kino a člověk tam sehnal spoustu základní chemie na míchání různých vod,pamatuji,že i na maloměstě toho měli spousty a co neměli tak stačilo s vedoucím domluvit a objednat.Ceny za pakatel...
#35
Publikováno 16 únor 2019 - 20:51:37
Mno a když jsem já chtěl v lékarně thiosíran sodný, tak na mě čuměly jako kdybych chtěl koupit 5 kilo paralenu. Pak jsem si vyptal extra tlustou a extra dlouhou jehlu na injek. strikacku a bylo to podepsané. V drogeri jsem sehnal leda hydroxid sodný (tech.) a v DM-ku jsem vybral regál s barevnýma filmama. Po téhle zkušenosti se sháněním chemie mám pocit, že těch 5 kilo paralenu je v dnešní době menší problém, než najít lékarnu, kde je k objednání pul kila thiosíranu sodného. Naštěstí jsem pak takovou našel. Nejspíš ještě nějakou chvíli pobudu u konfekce.
#36
Publikováno 17 únor 2019 - 08:10:10
a přitom z Uherského Brodu do Brna či do nízkého jeseníku je jen co by kamenem přes pár kopečků dohodil. fichema.cz a ochotný majitel a šéf firmy je řešením, kde hledat základní pomocnou chemii na máčky pro foto... a agrecycling.cz a opět majitel té firmy, se kterým se velmi dobře dá komunikovat po telefonu a hledat co, co běžně v katalogu trvale nemá. Kdo hledá, najde, a nemusí riskovat frustraci z komunikace z lékáren, z nichž většina už nemá s prodejem různé chemie, jak to bývalo zvykem před 40 lety, už nic společného.
#37
Publikováno 18 únor 2019 - 00:57:47
#38
Publikováno 18 únor 2019 - 15:21:57
Ak si chcete pokecat so zakuklenymi prislusnikmi siloveho rezortu, skuste si v lekarni pytat dusicnan uranylu - UO2(NO3)2.
#39
Publikováno 18 únor 2019 - 16:20:22
Ak si chcete pokecat so zakuklenymi prislusnikmi siloveho rezortu, skuste si v lekarni pytat dusicnan uranylu - UO2(NO3)2.
A kolko ho potrebujes?
#40
Publikováno 19 únor 2019 - 08:33:53
Roztok A : Metol 1,9g
Kyselý siřičitan sodný 1,9g
Pyrokatechin 7,5g
Bromid draselný 1.0g
Voda H2O 250.Oml
Roztok B : Siřičitan sodný kryst. 75.0g
Voda H2O 250.0ml
Roztok C : Uhličitan sodný bezv. 15.0g
Voda H2O 250.0ml
Ředění pracovního roztoku: 30ccm A + 30ccm B + 30ccm C + 400ccm vody H2O
Teplota 20°C - vyvolávací čas pro film 120 - 11.30min film 135 8.0 min
Kinetika : Prvních 30s stálý pohyb, každou následující minutu 1x přrklopit.
p.s. Z tajných archivů KFA Slaný * 1924 "Prašivý Jezevec" Erik
#41
Publikováno 19 únor 2019 - 10:18:01
jj, obdobné metol-pyrokatechinové vývojky s podobným složením i různými poměry fungují velice pěkně.
#42
Publikováno 19 únor 2019 - 22:19:26
Ak si chcete pokecat so zakuklenymi prislusnikmi siloveho rezortu, skuste si v lekarni pytat dusicnan uranylu - UO2(NO3)2.
A kolko ho potrebujes?
ja bych bral i trosku, vzdycky jsem chtel zkusit uranovy toner....
#43
Publikováno 21 únor 2019 - 09:09:11
Kuklacov na mna nikto neposlal, no ziadny z mojich dodavatelov nema opravnenie na prebratie latky, ktora za normalnych okolnosti nie je komercne dostupna. Tyka sa to aj pomerne velkych firiem bezne obchodujucich s chemikaliami.ja bych bral i trosku, vzdycky jsem chtel zkusit uranovy toner....Ak si chcete pokecat so zakuklenymi prislusnikmi siloveho rezortu, skuste si v lekarni pytat dusicnan uranylu - UO2(NO3)2.
A kolko ho potrebujes?
#44
Publikováno 28 únor 2019 - 09:46:17
https://youtu.be/gPaXgf76q8M
Berte to jako poděkování všem badatelům zde na Temné i jinde. Ne každý má na to čas a prostředky a nebo dobrou vůli se podělit o své poznatky. Díky přátelé...
#45
Publikováno 15 leden 2020 - 10:26:15
Vážení kolegové, v některém jiném vlákně jsem našel (a zdá se mi to pravděpodobné), že Fomatol H = FV 111 a Fomatol M = FV 112. Nemáte tušení, jakému starému označení by odpovídal Fomatol P?
#46
Publikováno 15 leden 2020 - 13:38:36
Asi nejjistější bude dotaz přímo do Fomy, nezkoušel jsi ?
Tady najdeš adresu http://www.temnakomo...ma/#entry341491
#47
Publikováno 16 leden 2020 - 23:25:22
Hádam to tu už nebolo.
Podujme sa niekto otestovať?
Dajú sa bežne všetky suroviny kúpiť (Centralchem...)?
https://www.fotograf...entwickler.html
Mehr als 50 Jahre wurde die Rodinal-Rezeptur gehütet wie ein Staatsgeheimnis - bis 1945 die Alliierten die Panzerschränke der Agfa in Wolfen plünderten. Seitdem ist sie im Bericht des "Combined Intelligence Objectives Sub-Commitee" (Seite 18) nachzulesen.
Wasser 75 ml
p-Aminophenol 5.5 g
Kaliumsulfit sicc. 4 g
Kaliumhydroxid 4 g
Kaliumbromid 1 g
Na4EDTA 2 g
Wasser auf 100 ml
Verwenden Sie freies p-Aminophenol, kein -hydrochlorid. Das ist billiger und besser. Kaliumhydroxid lösen Sie am besten zunächst in vier Millilitern Wasser und setzten es dann zu. Erst jetzt, im alkalischen Milieu, geht das p-Aminophenol in Lösung.
#48
Publikováno 17 leden 2020 - 12:09:54
Asi nejjistější bude dotaz přímo do Fomy, nezkoušel jsi ?
Tady najdeš adresu http://www.temnakomo...ma/#entry341491
Děkuji, zkoušel, ale zatím bez odpovědi.
K receptům: tohle by sice mělo patřit asi spíš do vlákna o knížkách, ale Macek a Paspa uvádějí v celkem dostupné knížce https://aleph.nkp.cz...t_number=209786 fůru receptů (i ten na Rodinal), další fůra je pak v Kvalifikační příručce fotografa a laboranta https://aleph.nkp.cz...0001&format=999 a ještě další pak u Steva Anchella, jehož knížka je myslím tady mezi stažitelnými soubory (nebo lze sehnat celkem snadno jinde).
#49
Publikováno 17 leden 2020 - 23:45:27
Na toto som narazil náhodou, recept na Rodinal.
Hádam to tu už nebolo.
Podujme sa niekto otestovať?
Dajú sa bežne všetky suroviny kúpiť (Centralchem...)?
https://www.fotograf...entwickler.html
Mehr als 50 Jahre wurde die Rodinal-Rezeptur gehütet wie ein Staatsgeheimnis - bis 1945 die Alliierten die Panzerschränke der Agfa in Wolfen plünderten. Seitdem ist sie im Bericht des "Combined Intelligence Objectives Sub-Commitee" (Seite 18) nachzulesen.
Wasser 75 ml
p-Aminophenol 5.5 g
Kaliumsulfit sicc. 4 g
Kaliumhydroxid 4 g
Kaliumbromid 1 g
Na4EDTA 2 g
Wasser auf 100 ml
Verwenden Sie freies p-Aminophenol, kein -hydrochlorid. Das ist billiger und besser. Kaliumhydroxid lösen Sie am besten zunächst in vier Millilitern Wasser und setzten es dann zu. Erst jetzt, im alkalischen Milieu, geht das p-Aminophenol in Lösung.
Macek - Paspa (viz #48) uvádějí :
A: Paraaminofenol hydrochlorid 50g
Pyrosiřičitan draselný 150g,
voda 625 ml
B: studená voda 500ml
KOH 250 g
Do rozt. A opatrně za míchání přilívat B dokud se zprvu vzniklá sraženina nerozpustí, nepřidávat přebytek louhu, raději nechat trochu ssedliny, voda do 1000ml, sfiltrovat.
Vývojka je citlivá na přídavek KBr, u nich v receptu není.
O EDTA nic, při použití destilky bych ho vynechal.
Paraaaminofenol asi jen tak nekoupíme, ještě mám pocit, že někde byl recept se síranem paraaminofenolu, ale nemůžu ho najít.
Rozhodně by bylo zajímavý vykoumat, proč dřív rodinal vydržel léta a dnes chcípe.
#50
Publikováno 9 březen 2020 - 13:43:59
Vážení kolegové, v literatuře je samozřejmě fůra receptů, ale nechtělo se mi vždycky dohledávat, kde který je a udělal jsem si excerptum, z něhož si recepty, které využívám, dávám do kroužkových desek. Tady je k dispozici, kdyby se to někomu hodilo. Hodlám ho dále rozšiřovat. Sám jsem ale nic z toho nevymyslel a vyhrazuju si právo na případné chyby
Přiložený soubor (y)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních