A máte tedy někdo tip na konkrétní žárovku na MG papíry?
Hlavnu mám Durst M70, takže s tím jsem spokojen až až.
Dělám na MG Ilford s Ilford filtry. Rád bych ty časy udržel okolo těch 20s.
Publikováno 23 listopad 2020 - 16:11:04
A máte tedy někdo tip na konkrétní žárovku na MG papíry?
Hlavnu mám Durst M70, takže s tím jsem spokojen až až.
Dělám na MG Ilford s Ilford filtry. Rád bych ty časy udržel okolo těch 20s.
Publikováno 23 listopad 2020 - 16:42:16
Například tady jsem se dočetl, že Philips LED 13w 2700k žárovka funguje jako původní 150w opálová.
http://www.faikee.net/?p=5493
Studená (cca 6000k) verze stejné žárovky zkrátila expozici asi o polovinu.
Jinak by mně zajímala ještě jedna věc. Když jsem zkoušel zvětšovat 40x50, dostal jsem se na celkem dlouhé časy. 2-3 minuty.
Přijde mi, že potom je celá zvětšenina dost náchylná na otřesy. Nemá někdo zkušenost s jak silnou žárovkou se dostat s tímto
formátem zvětšeniny na lepší časy?
Publikováno 23 listopad 2020 - 16:50:03
A nezkoušeli jste někdo RGB led žárovku? Je to LEDková žárovka s dálkovým ovládáním, kde se dá navolit barva.
Nikde jsem ale nanašel, kolik to má nm na jednotlivé barvy. Jestli by to bylo dostatečně tvrdé - měkké a červená dostatečně bazpečná.
Publikováno 23 listopad 2020 - 17:07:25
Vojta: to by bylo podle mě ideální řešení v kombinaci s příslušným naprogramováním a ovládáním...
tedy s panelem s předvolenými filtracemi 00-5, neutrál (daylight) pro ostření a bezpečná červená
navíc by to mělo umět stmívání, takže v ideálním případě by mohly být všechny filtrace v konstantních expozičních časech (ale to už asi závisí na značce papíru), popř. by se s tím daly měnit EV (v případě potřeby prodloužení nebo zkrácení doby expozice)
Publikováno 23 listopad 2020 - 18:11:30
A nezkoušeli jste někdo RGB led žárovku? Je to LEDková žárovka s dálkovým ovládáním, kde se dá navolit barva.
Nikde jsem ale nanašel, kolik to má nm na jednotlivé barvy. Jestli by to bylo dostatečně tvrdé - měkké a červená dostatečně bazpečná.
Vojta: to by bylo podle mě ideální řešení v kombinaci s příslušným naprogramováním a ovládáním...
tedy s panelem s předvolenými filtracemi 00-5, neutrál (daylight) pro ostření a bezpečná červená
navíc by to mělo umět stmívání, takže v ideálním případě by mohly být všechny filtrace v konstantních expozičních časech (ale to už asi závisí na značce papíru), popř. by se s tím daly měnit EV (v případě potřeby prodloužení nebo zkrácení doby expozice)
.. to moc nefunguje ... za prve ma takova zarovka maly vykon. Jeste dejme tomu kdyz jedou vsechny barvy, ale kdyz pak sviti kazda zvlast, tak to podle me stacit nebude (pokud se nepouzije vykonny cip) ... no a dalsi problem je ve vlnovych delkach ... zejmena modra barva, aby se dosahlo dostatecne tvrde gradace, je potreba pouzit "royal blue" a ne "obycejne modre" .... rgb cipy nemaji royal blue (alespon o tom nevim) ...
Publikováno 23 listopad 2020 - 18:21:08
.. nez jsem vyrobil tu moji MG LED hlavu (nebo jak to nazvat), tak jsem zkousel vsechno mozne. RGB LED zarovku, LED pasky, RGB 8x8 LED matrix ... vsechno bylo naprd!
Doporucuju bud jen vymenit opalovku za LEDku a pouzivat MG filtry anebo udelat hlavu s vykonnymi LED green, royal blue, popr. RED s michaci komorou a difuzorem ... anebo difusni hlavu jako to dela Heiland, hodne hustej matrix z malych chipu (na 6x9 maji 400 ledek!)
Publikováno 23 listopad 2020 - 18:57:26
Popmar: " ... myslim, ze je zavadejici hovorit o vykonu LED. Jednak je to prikon a druhak dulezitejsi je svetelnej tok. Dve LEDky se stejnym prikonem mohou svitit uplne jinak. Me napr. vychazely casy stejne jako pri opalove zarovce 150W s LED zarovkou, 1220lm (15W)"
Vím, světelným zdrojům jsem se před lety věnoval, nápisy na krabičkách jsou víceméně dekoračního charakteru s trochou měření by to tak veselé nebylo. Jen jsem popsal pokus se žárovkou koupenou původně do lustru. Trochu teď přemýšlím nad kontaktovačkou pro plany/prosvětlovačkou, ale buď je to obšlehnutá tahle hlava, anebo to ztrácí eleganci.
hypnogen: "s panelem s předvolenými filtracemi 00-5, neutrál (daylight) pro ostření a bezpečná červená navíc by to mělo umět stmívání, takže v ideálním případě by mohly být všechny filtrace v konstantních expozičních časech (ale to už asi závisí na značce papíru), popř. by se s tím daly měnit EV (v případě potřeby prodloužení nebo zkrácení doby expozice)"
Vždyť o tom je přeci celé toto vlákno! Aditivní zdroj světla pro MG s kalibracemi a měřením.
A že s tím Popmar měl určitě spoust práce.
Publikováno 23 listopad 2020 - 23:52:52
Když už jsme u těch LED žárovek - má smysl řešit velikost baňky žárovky? Prý že jo, ale zkoušel to někdo (zvlášť, když pojedu zvětšeniny z negativu 6x6 ať už na Op6 nebo Mg3A).
Publikováno 8 únor 2021 - 21:54:51
Ahoj, pomerne vazne uvazuji, ze bych si nejakou podobnou takovouhle hlavu taky vyrobil. Zacal jsem se tedy divat na soucastky a samotna hlava je v pohode, jen nejsem schopen nikde najit negativni cerveny 20x4 LCD (jak ebay tak aliexpress mlci). Myslite, ze by sel pouzit i TFT LCD, mam strach z podsviceni, ktere podle me nepujde vypnout. Jeste jsem nasel RBG LCD - https://www.adafruit.com/product/498, ale mi prijde uz trochu drahe, na to ze je to na zkousku.
Publikováno 9 únor 2021 - 00:55:19
Ahoj, pomerne vazne uvazuji, ze bych si nejakou podobnou takovouhle hlavu taky vyrobil. Zacal jsem se tedy divat na soucastky a samotna hlava je v pohode, jen nejsem schopen nikde najit negativni cerveny 20x4 LCD (jak ebay tak aliexpress mlci). Myslite, ze by sel pouzit i TFT LCD, mam strach z podsviceni, ktere podle me nepujde vypnout. Jeste jsem nasel RBG LCD - https://www.adafruit.com/product/498, ale mi prijde uz trochu drahe, na to ze je to na zkousku.
.. taky jsem nenasel cervenej .. koupil jsem si takovej "do modra" a upravil. Nejdriv jsem tam strcil cervenou folii, to fungovalo, ale nakonec jsem vyhodil z podsviceni puvodni bily ledky a dal tam cerveny z led pasku ..
Publikováno 10 únor 2021 - 16:01:48
ad podsviceni - OK, to chapu. Objednal jsem dva modre, tak si s tim pohraju, pri nejhorsim pouziju folii.
Pokusil jsem se udelat nakres jak je asi zapojeni podle obrazku, je to takhle OK? (nektere moduly budou jine, treba stepdown, tenhle cip urcite nepouziju, je to jen pro nazornost).
Jinak mam snad vse krome LDD, ktere koupim v gme, objednane.
Chtel jsem se jeste zeptat, jestli bych se mohl nekde dostat ke zdrojakum, ty z https://www.brodie-t...org/fstoptimer/ budou asi hodne neaktualni. Mohl bych i pomoct s programovanim, to mi jde rozhodne lepe nez elektronika. Dekuji moc.
Publikováno 10 únor 2021 - 16:02:30
Tak obrazek az ted
Publikováno 10 únor 2021 - 18:53:04
Tak obrazek az ted
JJ .. to vypada dobre. Nevim uz, jestli jsem nehybal s nejakymi piny. Urcite jsem zmenil pripojeni displaye na I2C (pres adapter), abych tam nemel tolik dratu ... Ono se to da prehazet, teda vetsina .. ale myslim, ze napr. encoder, nebo sd card reader musi byt tam kde je.
Jinak zdrojak Brodie Tyrell uz je uplne mimo. Zaklad tam sice je, ale je to doplneny o rizeni kontrastu a ledek a vubec je to hodne prepracovany. Psal jsem, ze zdrojaky poskytnu zdarma, ale dalo to uz hodne prace a ladeni a tak to zcela zdarma nebude. Poskytnu je pouze v pripade, ze mi potencionalni programatori budou poskytovat zase svoje vylepseni, popr. mi pomohou s nejakym programovanim. Pokuds souhlasis, posli mi do zpravy adresu a ja poslu program.
Publikováno 10 únor 2021 - 20:10:42
I2C jsem k tomu displeji taky vzal, kazdy usetreny drat dobry. Jak jsou ostatni PINy asi uz najdu. Ad SD, ze specifikace SD lib, jsou 3 PINy pro SD dane (rekl bych, ze kvuli SPI).
Publikováno 4 březen 2021 - 21:19:55
.. maly upgrade, konecne jsem na to udelal pixlu
Publikováno 4 březen 2021 - 21:21:25
.. maly upgrade, konecne jsem na to udelal pixlu
.. tak jeste fotku ...
Publikováno 8 březen 2021 - 11:46:40
Také jsem se pustil do konstrukce LED hlavy „à la Popmar“, ale pro začátek koncipované jako obecná barevná hlava a s jiným způsobem regulace úrovní barev, kalibrované ve standardních filtračních stupních.
Protože standardní CMY hlavu nevlastním, nemám možnost změřit vztah filtračních stupňů a množství propouštěného světla. Žádnou informaci jsem o tom (zatím) nenašel, no v Tomáškovi (Barevná fotografie pro každého) je zmínka, že +10 filtr. stupňů prodlužuje celkovou expozici o 9,6 %. Vztaženo k absorpční barvě filtru by to tedy mohlo znamenat úbytek dotyčné barvy 28,8 % na 10 filtr. stupňů? Aby v tom byl ještě větší chaos, u žlutého filtru je úbytek dvakrát menší - 9,6 % celk. expozice na 20 filtračních stupňů.
Nevíte někdo, jak se to převádí na absolutní čísla, nebo nemohli byste to pro mě někdo změřit? Také by mě zajímal celkový regulační rozsah daného subtraktivního filtru - tedy absolutní množství jeho absorpce při maximální zařazené filtraci.
Publikováno 8 březen 2021 - 12:54:53
Tobík tomu věnoval kdysi dost času a práce. Tak buď se chaos zvýší nebo ti to pomůže:
https://www.paladix....kontrastem.html
Publikováno 8 březen 2021 - 13:16:46
Také jsem se pustil do konstrukce LED hlavy „à la Popmar“, ale pro začátek koncipované jako obecná barevná hlava a s jiným způsobem regulace úrovní barev, kalibrované ve standardních filtračních stupních.
Protože standardní CMY hlavu nevlastním, nemám možnost změřit vztah filtračních stupňů a množství propouštěného světla. Žádnou informaci jsem o tom (zatím) nenašel, no v Tomáškovi (Barevná fotografie pro každého) je zmínka, že +10 filtr. stupňů prodlužuje celkovou expozici o 9,6 %. Vztaženo k absorpční barvě filtru by to tedy mohlo znamenat úbytek dotyčné barvy 28,8 % na 10 filtr. stupňů? Aby v tom byl ještě větší chaos, u žlutého filtru je úbytek dvakrát menší - 9,6 % celk. expozice na 20 filtračních stupňů.
Nevíte někdo, jak se to převádí na absolutní čísla, nebo nemohli byste to pro mě někdo změřit? Také by mě zajímal celkový regulační rozsah daného subtraktivního filtru - tedy absolutní množství jeho absorpce při maximální zařazené filtraci.
No .. sice tomu uplne nerozumim ... co je "obecna barevna hlava s jinym zpusobem regulace"?
.. A standardni filtracni stupne, to je co? Jakoze gradace 5 nebo 2? To je cislovani, ktere ma kazdy jinak. A nevyjadruje jasne jaky kontrast bude mit obrazek. Na toto se pouziva velicina ISOR. V tom mam kalibrovanou hlavu. To je hodnota jasna, zmeritelna, spocitatelna a plati pro vsechny. Kdyz se mrknes na datasheety ruznych papiru zjistis, ze gradace 4 (napr.) u filtru Ilford dosahne jineho kontrastu nez filtry Foma. Stejne tak filtr 3 Ilford bude mit jiny kontrast na papiru Ilford a jiny na papiru Adox, o barevnych a multigrade hlavach nemluve. Co je teda stupen 3 nebo 5? Stupen 5 by mel byt nejvetsi kontrast, to sice je, ale u kazdeho vyrobce to bude vypadat jinak. ISOR to resi! Proto to pouzivam. Navic je tam prevod hustoty (resp. rozsahu hustoty) na rozsah expozice a tim padem se da zmerit podle rozsahu negativu jakou gradaci je potreba pouzit. .. no... a kdyz se to da merit, tak se da taky zjistit kompenzace expozice. A vztah barevnych filtru na mnozstvi propousteneho svetla to take neresi, protoze papir je pri ruznych vlnovych delkach jinak citlivy, navic ma nekolik citlivych vrstev ... touto cestou se k nejakemu zaveru dostat neda ...
Publikováno 8 březen 2021 - 13:54:17
Zkusím to vysvětlit ještě jednou: V této chvíli se snažím zkonstruovat barevnou hlavu na bázi LED, což spadá do tématu vlákna myslím také. Obecnou barevnou hlavu, jako je např. Meopta Color 3 - se třemi krouťáky s regulací složek CMY, cejchovanými ve filtračních stupních (tj. čísla používaná pro značení barevné filtrace CMY, např. 110 20 60). O gradačních stupních jsem nemluvil, ani o MG papíru. To je můj výchozí cíl, specializací hlavy na MG papír se chci zabývat později.
Abych mohl ocejchovat regulátory barevných složek filtračními stupni, potřebuji znát vztah těch filtračních stupňů k úbytku světla toho kterého barevného kanálu. Např. kolik červeného světla mi ubude, když pohnu točítkem azurové/cyan o +10 stupňů? Samozřejmě si mohu ty regulátory ocejchovat po svém, ale chtěl bych to mít nějak standardně.
Publikováno 8 březen 2021 - 14:00:17
Aha, tak to jsem hnedle nepochopil. Omluva za nevhodný link.
Publikováno 8 březen 2021 - 15:04:57
Zkusím to vysvětlit ještě jednou: V této chvíli se snažím zkonstruovat barevnou hlavu na bázi LED, což spadá do tématu vlákna myslím také. Obecnou barevnou hlavu, jako je např. Meopta Color 3 - se třemi krouťáky s regulací složek CMY, cejchovanými ve filtračních stupních (tj. čísla používaná pro značení barevné filtrace CMY, např. 110 20 60). O gradačních stupních jsem nemluvil, ani o MG papíru. To je můj výchozí cíl, specializací hlavy na MG papír se chci zabývat později.
Abych mohl ocejchovat regulátory barevných složek filtračními stupni, potřebuji znát vztah těch filtračních stupňů k úbytku světla toho kterého barevného kanálu. Např. kolik červeného světla mi ubude, když pohnu točítkem azurové/cyan o +10 stupňů? Samozřejmě si mohu ty regulátory ocejchovat po svém, ale chtěl bych to mít nějak standardně.
"obecna barevna hlava" jako napr. zminena Meopta Color 3 je na barevne fotografie. Bude to tedy hlava na barevne fotografie? A LED znamena co? Ze bude mit LED zarovku misto halogenu a filtry?
Publikováno 8 březen 2021 - 21:22:27
"obecna barevna hlava" jako napr. zminena Meopta Color 3 je na barevne fotografie. Bude to tedy hlava na barevne fotografie?
Ano, barevná hlava je hlava umožňující dělat barevné fotografie... :/
Zdrojem světla jsou barevné LED, červená, zelená, modrá, momentálně osazeny tři sériově zapojené pětice 3W LED diod. Regulace změnou intenzity jasu jednotlivých složek, pulzně-šířková. Odlišná je v tom, že nepoužívám MCU, ale analogový obvod řízený běžnými potenciometry.
Ale zpět k otázce - znáte někdo vztah těch standardních filtračních čísel (užívaných pro vyjádření filtrace při barevném zvětšování barevné zvětšování - abych byl zcela přesný a srozumitelný) vůči změně jasu dané barevné složky - viz mé příspěvky #167 a #170? Anebo byl by prosím ochoten mi to někdo změřit na barevné subtraktivní hlavě? Já barevnou hlavu nevlastním, kdybych ji měl, změřil bych si to sám.
(Změření není složité - vyjmete barevnou subtraktivní hlavu ze zvětšováku, nastavíte na ní filtraci 0 0 0, změříte expozimetrem, kolik dává světla. Pak budete zvyšovat filtraci všech tří barev zároveň, vždy o souhlasné hodnoty, až expozimetr bude ukazovat o 1 EV méně než byla výchozí naměřená hodnota. Poznamenáte si nastavenou filtraci. Pro kontrolu budete zvyšovat filtraci dále a hledat opět o další 1 EV nižší naměřenou hodnotu na expozimetru. Nalezenou filtraci si opět poznamenáte. Tyto dvě hodnoty filtrací by mi měly stačit k určení vztahu mezi filtračními čísly a intenzitou světla.)
Publikováno 8 březen 2021 - 22:07:04
"obecna barevna hlava" jako napr. zminena Meopta Color 3 je na barevne fotografie. Bude to tedy hlava na barevne fotografie?
Ano, barevná hlava je hlava umožňující dělat barevné fotografie... :/
Zdrojem světla jsou barevné LED, červená, zelená, modrá, momentálně osazeny tři sériově zapojené pětice 3W LED diod. Regulace změnou intenzity jasu jednotlivých složek, pulzně-šířková. Odlišná je v tom, že nepoužívám MCU, ale analogový obvod řízený běžnými potenciometry.
Ale zpět k otázce - znáte někdo vztah těch standardních filtračních čísel (užívaných pro vyjádření filtrace při barevném zvětšování barevné zvětšování - abych byl zcela přesný a srozumitelný) vůči změně jasu dané barevné složky - viz mé příspěvky #167 a #170? Anebo byl by prosím ochoten mi to někdo změřit na barevné subtraktivní hlavě? Já barevnou hlavu nevlastním, kdybych ji měl, změřil bych si to sám.
(Změření není složité - vyjmete barevnou subtraktivní hlavu ze zvětšováku, nastavíte na ní filtraci 0 0 0, změříte expozimetrem, kolik dává světla. Pak budete zvyšovat filtraci všech tří barev zároveň, vždy o souhlasné hodnoty, až expozimetr bude ukazovat o 1 EV méně než byla výchozí naměřená hodnota. Poznamenáte si nastavenou filtraci. Pro kontrolu budete zvyšovat filtraci dále a hledat opět o další 1 EV nižší naměřenou hodnotu na expozimetru. Nalezenou filtraci si opět poznamenáte. Tyto dvě hodnoty filtrací by mi měly stačit k určení vztahu mezi filtračními čísly a intenzitou světla.)
To ti muzu zmerit ... otazka je, jestli se tak budou chovat ledky. Barevna hlava filtruje sirokospektralni zdroj svetla narozdil od LED, ktere vyzaruji uzke pasmo o urcite vlnove delce. Kdyz budes hledat stejne hodnoty jako na barevne hlave, nebude to ve skutecnosti tak a expozice bude zasadne jina. .. ale predopkladam, ze vis co delas ... jdu zmerit tu hlavu
Publikováno 8 březen 2021 - 22:24:10
"obecna barevna hlava" jako napr. zminena Meopta Color 3 je na barevne fotografie. Bude to tedy hlava na barevne fotografie?
Ano, barevná hlava je hlava umožňující dělat barevné fotografie... :/
Zdrojem světla jsou barevné LED, červená, zelená, modrá, momentálně osazeny tři sériově zapojené pětice 3W LED diod. Regulace změnou intenzity jasu jednotlivých složek, pulzně-šířková. Odlišná je v tom, že nepoužívám MCU, ale analogový obvod řízený běžnými potenciometry.
Ale zpět k otázce - znáte někdo vztah těch standardních filtračních čísel (užívaných pro vyjádření filtrace při barevném zvětšování barevné zvětšování - abych byl zcela přesný a srozumitelný) vůči změně jasu dané barevné složky - viz mé příspěvky #167 a #170? Anebo byl by prosím ochoten mi to někdo změřit na barevné subtraktivní hlavě? Já barevnou hlavu nevlastním, kdybych ji měl, změřil bych si to sám.
(Změření není složité - vyjmete barevnou subtraktivní hlavu ze zvětšováku, nastavíte na ní filtraci 0 0 0, změříte expozimetrem, kolik dává světla. Pak budete zvyšovat filtraci všech tří barev zároveň, vždy o souhlasné hodnoty, až expozimetr bude ukazovat o 1 EV méně než byla výchozí naměřená hodnota. Poznamenáte si nastavenou filtraci. Pro kontrolu budete zvyšovat filtraci dále a hledat opět o další 1 EV nižší naměřenou hodnotu na expozimetru. Nalezenou filtraci si opět poznamenáte. Tyto dvě hodnoty filtrací by mi měly stačit k určení vztahu mezi filtračními čísly a intenzitou světla.)
-1EV=34, -2EV=58, -3EV=81, -4EV=103, -5EV=124, -6EV=152, -7,3EV=200
Publikováno 9 březen 2021 - 07:12:22
"obecna barevna hlava" jako napr. zminena Meopta Color 3 je na barevne fotografie. Bude to tedy hlava na barevne fotografie?
Ano, barevná hlava je hlava umožňující dělat barevné fotografie... :/
Zdrojem světla jsou barevné LED, červená, zelená, modrá, momentálně osazeny tři sériově zapojené pětice 3W LED diod. Regulace změnou intenzity jasu jednotlivých složek, pulzně-šířková. Odlišná je v tom, že nepoužívám MCU, ale analogový obvod řízený běžnými potenciometry.
Ale zpět k otázce - znáte někdo vztah těch standardních filtračních čísel (užívaných pro vyjádření filtrace při barevném zvětšování barevné zvětšování - abych byl zcela přesný a srozumitelný) vůči změně jasu dané barevné složky - viz mé příspěvky #167 a #170? Anebo byl by prosím ochoten mi to někdo změřit na barevné subtraktivní hlavě? Já barevnou hlavu nevlastním, kdybych ji měl, změřil bych si to sám.
(Změření není složité - vyjmete barevnou subtraktivní hlavu ze zvětšováku, nastavíte na ní filtraci 0 0 0, změříte expozimetrem, kolik dává světla. Pak budete zvyšovat filtraci všech tří barev zároveň, vždy o souhlasné hodnoty, až expozimetr bude ukazovat o 1 EV méně než byla výchozí naměřená hodnota. Poznamenáte si nastavenou filtraci. Pro kontrolu budete zvyšovat filtraci dále a hledat opět o další 1 EV nižší naměřenou hodnotu na expozimetru. Nalezenou filtraci si opět poznamenáte. Tyto dvě hodnoty filtrací by mi měly stačit k určení vztahu mezi filtračními čísly a intenzitou světla.)
-1EV=34, -2EV=58, -3EV=81, -4EV=103, -5EV=124, -6EV=152, -7,3EV=200
sorry .. jeste -7EV=182
Publikováno 9 březen 2021 - 15:38:01
Děkuji mnohokrát za změření. S tím už se dá pracovat, i když to není úplně rovnoměrné. Na začátku a na konci se nárůst liší, ale to je asi dáno mechanickými tolerancemi a tak. Tendence je ale zřejmá.
No já taky doufám, že vím, co dělám... (: Nejhorší, co se může stát, je že to nebude fungovat.
Máš pravdu, že se to pod LEDkami nebude nejspíš chovat úplně stejně. Myslím, že vůči LED světlům budou ty jednotlivé barevné vrstvy vykazovat jinou citlivost než by vykazovaly pod halogenkou s filtry, takže budu muset výchozí poměr těch barev nastavit jinak. Na stejný přírůstek expozice ale budou reagovat stejně, takže půjde jen o kompenzaci té výchozí citlivosti.
Z toho důvodu chci mít v regulační cestě ještě kalibrační potenciometry, kterými půjde přednastavit výchozí jasy každého barevného kanálu.
"Filtrační" regulátory pak budou simulovat CMY regulátory jako na subtraktivní hlavě: v nulové pozici regulátorů budou všechny LED rozsvícené výchozím jasem, světlo bude "bílé" (skutečný výchozí poměr barev bude samozřejmě přednastaven kalibračními potenciometry). Otáčením těchto potenciometrů doprava pak budu ubírat jednotlivé barevné složky. Tedy: regulátor C (cyan/azur) bude zeslabovat rudou LED, regulátor M (magenta/purpur) bude zeslabovat zelenou LED, regulátor Y (yellow/žluť) bude zeslabovat modrou LED. Regulátory chci pak ocejchovat v subtraktivních filtračních stupních jako na subtraktivní hlavě.
RGB osvit je sice z principu aditivní, ale historicky myslím neexistuje žádná metoda filtračních čísel pro aditivní osvit - ten se vyjadřoval jen poměrem tří expozičních časů. Jenže exponovat třikrát u RGB LED zdroje je hloupost, když mám všechna tři barevná světla v jednom. Proto jsem se rozhodl replikovat zavedený subtraktivní systém.
Mám taky v hlavě i úpravu regulačního obvodu pro MG papíry - tam ocením tvé poznatky z tohoto vlákna. Chci to zkusit bez MCU, čistě analogově, ale samozřejmě pomocí PWM. Ideálně mít tam jen potenciometr pro kontrast. Budou tam potřeba ale další regulátory pro nastavení výchozích úrovní modré a zelené a možná také pro nastavení strmosti průběhu pro zelenou a modrou. Ale uvidím. Třeba to bez MCU nepůjde.
Teoretické zázemí mám, důležitá teď bude ta praktická část, s tou je to u mě obvykle horší. Mám postavené torzo LED svítidla a odzkoušené zapojení jasové regulace. Po různém zoufalém laborování se mi náhodou podařilo vymyslet zapojení, kde průběh regulace se velmi blíží logaritmickému průběhu a jsem schopen bez problému regulovat v rozsahu jasů až 11 EV, což je vzhledem k hodnotám, které jsi naměřil, velká rezerva.
Na fotkách je základ RGB svítidla pro Axomat 4. Nechal jsem se inspirovat Popmarovou koncepcí, jen na menší ploše. Budu muset ještě najít optimální kombinaci rozptylných prvků - mám tu několik rozptylných fólií z podsvitového panelu LCD monitoru, které bych na konec toho tubusu nalepil. Co se týče rovnoměrnosti světla, vypadá to slibně.
DSC00885.jpg 86,62K 11 Počet stažení DSC00886.jpg 72,1K 5 Počet stažení DSC00887.jpg 34,95K 2 Počet stažení
Publikováno 9 březen 2021 - 17:19:08
Děkuji mnohokrát za změření. S tím už se dá pracovat, i když to není úplně rovnoměrné. Na začátku a na konci se nárůst liší, ale to je asi dáno mechanickými tolerancemi a tak. Tendence je ale zřejmá.
No já taky doufám, že vím, co dělám... (: Nejhorší, co se může stát, je že to nebude fungovat.
Máš pravdu, že se to pod LEDkami nebude nejspíš chovat úplně stejně. Myslím, že vůči LED světlům budou ty jednotlivé barevné vrstvy vykazovat jinou citlivost než by vykazovaly pod halogenkou s filtry, takže budu muset výchozí poměr těch barev nastavit jinak. Na stejný přírůstek expozice ale budou reagovat stejně, takže půjde jen o kompenzaci té výchozí citlivosti.
Z toho důvodu chci mít v regulační cestě ještě kalibrační potenciometry, kterými půjde přednastavit výchozí jasy každého barevného kanálu.
"Filtrační" regulátory pak budou simulovat CMY regulátory jako na subtraktivní hlavě: v nulové pozici regulátorů budou všechny LED rozsvícené výchozím jasem, světlo bude "bílé" (skutečný výchozí poměr barev bude samozřejmě přednastaven kalibračními potenciometry). Otáčením těchto potenciometrů doprava pak budu ubírat jednotlivé barevné složky. Tedy: regulátor C (cyan/azur) bude zeslabovat rudou LED, regulátor M (magenta/purpur) bude zeslabovat zelenou LED, regulátor Y (yellow/žluť) bude zeslabovat modrou LED. Regulátory chci pak ocejchovat v subtraktivních filtračních stupních jako na subtraktivní hlavě.
RGB osvit je sice z principu aditivní, ale historicky myslím neexistuje žádná metoda filtračních čísel pro aditivní osvit - ten se vyjadřoval jen poměrem tří expozičních časů. Jenže exponovat třikrát u RGB LED zdroje je hloupost, když mám všechna tři barevná světla v jednom. Proto jsem se rozhodl replikovat zavedený subtraktivní systém.
Mám taky v hlavě i úpravu regulačního obvodu pro MG papíry - tam ocením tvé poznatky z tohoto vlákna. Chci to zkusit bez MCU, čistě analogově, ale samozřejmě pomocí PWM. Ideálně mít tam jen potenciometr pro kontrast. Budou tam potřeba ale další regulátory pro nastavení výchozích úrovní modré a zelené a možná také pro nastavení strmosti průběhu pro zelenou a modrou. Ale uvidím. Třeba to bez MCU nepůjde.
Teoretické zázemí mám, důležitá teď bude ta praktická část, s tou je to u mě obvykle horší. Mám postavené torzo LED svítidla a odzkoušené zapojení jasové regulace. Po různém zoufalém laborování se mi náhodou podařilo vymyslet zapojení, kde průběh regulace se velmi blíží logaritmickému průběhu a jsem schopen bez problému regulovat v rozsahu jasů až 11 EV, což je vzhledem k hodnotám, které jsi naměřil, velká rezerva.
Na fotkách je základ RGB svítidla pro Axomat 4. Nechal jsem se inspirovat Popmarovou koncepcí, jen na menší ploše. Budu muset ještě najít optimální kombinaci rozptylných prvků - mám tu několik rozptylných fólií z podsvitového panelu LCD monitoru, které bych na konec toho tubusu nalepil. Co se týče rovnoměrnosti světla, vypadá to slibně.
To vypada zajimave, Z ceho je tubus? A jak jsi vyresil pripevneni (a odizolovani) LED k chladici?
Predpokladam, ze v principu se bude chovat barevna hlava podobne jako multigradacni, ale neznam problematiku barevnych papiru.
Ja bych se pouziti MCU (jestli je tim minen nejaky procesor) rozhodne nebranil, mozna naopak ho povazuji za nezbytny. A to z duvodu rizeni regulace. Testoval jsem nekolik PWM driveru a chovani LED. Nektere drivery vykazovaly znacnou nelinearitu, svit led pak linearni taktez neni. Pri nizkych hodnotach svitu uz byly drivery malo citlive. Jinymi slovy u PWM byl potreba nelinearni prubeh a ten je vyresen prostrednictvim Arduino a algoritmu, ktery vse "narovnava" a tim to zasadne zjednodusuje, resp. vubec umoznuje to prakticky pouzit. Papir je na LED (alespon pri pouziti BW multigrade) mnohem citlivejsi nez na "normalni" svetlo. Doslo tedy k tomu, ze i kdyz bylo pod zvetsovakem mnohem mene svetla, expozicni casy byly kratsi. Zasadni roli v tom budou hrat vlnove delky diod. Je potreba je vybrat tak, aby se prizpusobily spektralni krivce citlivosti papiru. Z toho jde i vycist nejake vychozi hodnoty, protoze na kazdou barvu led bude papir citlivy jinak. V neposledni rade digitalni zpusob ovladani umoznuje opakovatelnost operaci ...
Jsem na to zvedavy ... nekde jsem na netu videl nekoho, kdo barevnou hlavu vyrobil i s regulaci ... uz jsem se dival, ale zatim to nemuzu najit .. ale ja to najdu a dam ti odkaz, abys mel inspiraci
Publikováno 9 březen 2021 - 18:29:33
Tubus je plastový. Vím, mate to, protože je pokovený - uřízl jsem ho z tubusu vyhozeného fénu, průměr zrovna vyhovoval (: Zevnitř jsem to nastříkal bílou barvou. Připevnění těch ledek je takový nejistý experiment - přilepil jsem je k chladiči na bocích kapkou epoxidu. Původně jsem chtěl použít teplovodivé lepidlo, které se pro tenhle účel vyrábí, ale v krámě ho neměli a objednávat se mi ho nechtělo. Chladicí ploškou jsem to nelepil, tu jsem potřel teplovodivou pastou, drží to za boky. S elektrickou izolací byl problém jen u červených ledek - ty měly spojené chladicí plošky se substrátem čipu. Asi je to kvůli odlišné technologii u červených ledek. U zelených a modrých jsem se nesetkal s tím, že by měly elektrody spojené s chladicí ploškou. Takže jsem ty červené ledky podložil malými kolečky ze "slídy", kterou se podkládají třeba tranzistory, pokud je potřeba je izolovat od chladiče. A potřel zase z obou stran chladicí pastou a opět přilepil tím epoxidem. Uvidím, jak to dlouhodobě bude zvládat ty tepelné změny. Pokud to selže, použiju příště teplovodivé lepidlo.
S tou opakovatelností máš pravdu - to je výhoda MCU nebo nějakého "digitálního" řízení. U poťáku nikdy netrefíš přesně stejnou polohu. No uvidím, jak to bude kritické. Asi tam budou muset být knoflíky s velkým průměrem a jemně kreslenou stupnicí. Ale obslužný komfort digitálního řešení, pokud má promyšlené uživatelské rozhraní, je podmínkách temnice taky lepší, to je jasné.
Já pro buzení LEDek drivery nepoužívám - zjednodušuji konstrukci na každém kroku. Základní proud ledkami mám vidlácky nastavený srážecími výkonovými odpory (6 W). Stabilita proudu je uspokojivá, protože na odporech mám dostatečně velký napěťový úbytek. Sice ty odpory poněkud topí, ale v téhle aplikaci mi to nevadí, pořád to bude žrát a topit míň než 100 W žárovka, kterou jsem tam měl předtím.
To řešení se srážecím odporem má obrovskou výhodu, že ho nijak nerozhodí PWM. Což u proudového spínaného zdroje vždy při sepnutí trvá nějaký ten okamžik, než se ustálí. V tom možná bude patálie s nemožností jednoznačně regulovat s nimi nízké hodnoty jasu pomocí PWM.
U řešení s odporem LED pulzuje vždy přesně tak, jak jí nasekáš vstup.
Trochu jsem se učil programovat Atmel AVR, ale pak jsem se na to vybodl, možná ke své škodě :/ Ale zas si říkám, je možná lepší vymyslet konstrukci z obyčejných součástek, nezávislou na SW a HW platformě, která za pár let už nemusí existovat... Když se to třeba za 10 let pokazí, půjde to opravit.
Publikováno 11 březen 2021 - 16:05:56
Tubus je plastový. Vím, mate to, protože je pokovený - uřízl jsem ho z tubusu vyhozeného fénu, průměr zrovna vyhovoval (: Zevnitř jsem to nastříkal bílou barvou. Připevnění těch ledek je takový nejistý experiment - přilepil jsem je k chladiči na bocích kapkou epoxidu. Původně jsem chtěl použít teplovodivé lepidlo, které se pro tenhle účel vyrábí, ale v krámě ho neměli a objednávat se mi ho nechtělo. Chladicí ploškou jsem to nelepil, tu jsem potřel teplovodivou pastou, drží to za boky. S elektrickou izolací byl problém jen u červených ledek - ty měly spojené chladicí plošky se substrátem čipu. Asi je to kvůli odlišné technologii u červených ledek. U zelených a modrých jsem se nesetkal s tím, že by měly elektrody spojené s chladicí ploškou. Takže jsem ty červené ledky podložil malými kolečky ze "slídy", kterou se podkládají třeba tranzistory, pokud je potřeba je izolovat od chladiče. A potřel zase z obou stran chladicí pastou a opět přilepil tím epoxidem. Uvidím, jak to dlouhodobě bude zvládat ty tepelné změny. Pokud to selže, použiju příště teplovodivé lepidlo.
S tou opakovatelností máš pravdu - to je výhoda MCU nebo nějakého "digitálního" řízení. U poťáku nikdy netrefíš přesně stejnou polohu. No uvidím, jak to bude kritické. Asi tam budou muset být knoflíky s velkým průměrem a jemně kreslenou stupnicí. Ale obslužný komfort digitálního řešení, pokud má promyšlené uživatelské rozhraní, je podmínkách temnice taky lepší, to je jasné.
Já pro buzení LEDek drivery nepoužívám - zjednodušuji konstrukci na každém kroku. Základní proud ledkami mám vidlácky nastavený srážecími výkonovými odpory (6 W). Stabilita proudu je uspokojivá, protože na odporech mám dostatečně velký napěťový úbytek. Sice ty odpory poněkud topí, ale v téhle aplikaci mi to nevadí, pořád to bude žrát a topit míň než 100 W žárovka, kterou jsem tam měl předtím.
To řešení se srážecím odporem má obrovskou výhodu, že ho nijak nerozhodí PWM. Což u proudového spínaného zdroje vždy při sepnutí trvá nějaký ten okamžik, než se ustálí. V tom možná bude patálie s nemožností jednoznačně regulovat s nimi nízké hodnoty jasu pomocí PWM.
U řešení s odporem LED pulzuje vždy přesně tak, jak jí nasekáš vstup.
Trochu jsem se učil programovat Atmel AVR, ale pak jsem se na to vybodl, možná ke své škodě :/ Ale zas si říkám, je možná lepší vymyslet konstrukci z obyčejných součástek, nezávislou na SW a HW platformě, která za pár let už nemusí existovat... Když se to třeba za 10 let pokazí, půjde to opravit.
Pozor! Prave delam novou hlavu do Kaiseru. Chtel jsem pouzit tvuj napad s tubusem, ale zjistil jsem, ze michaci komora kruhoveho prurezu dela neprijemne svetelne artefakty. Neni to moc videt, ale koukal jsem se pres svareckou kuklu a tam uz to bylo zretelne. Cili se domnivam, ze tu bude mit vliv na fotografie. Hranata komora to nedela. Povrch vnitrku mam bez vady, takze predpokladam, ze na vine bude prohnuta odrazna plocha... (pravdou je, ze jsem jsem nikdy nevidel ani barevnou ani multigrade hlavu kulateho tvaru ....)
Publikováno 11 březen 2021 - 17:41:16
Zajímavé. A jak ty artefakty vypadají? Já jsem si u sebe ničeho divného nevšiml - i když dost záleží na použitém rozptylném materiálu. Jaký používáš?
Zrovna do toho mého Axomatu 4, což je kinofilmový zvětšovák, se kruhový tubus hodí, protože je v kostře nad filmovým rámečkem kruhový otvor, kde je normálně kondenzorová čočka. No byla by škoda, kdyby to nefungovalo.
Publikováno 11 březen 2021 - 17:48:58
Zajímavé. A jak ty artefakty vypadají? Já jsem si u sebe ničeho divného nevšiml - i když dost záleží na použitém rozptylném materiálu. Jaký používáš?
.. takove svetlejsi pulmesicky, ktere se tvori kolem obvodu. Neni to videt moc, ale na fotkach by to mohlo delat neplechu. Neodstranil to zadnej difuzor, ani vic na sobe. Byly to odrazy. Krabicoidni tvar to nedela. A jeste bylo zajimave, ze ten valec ubral svetelny vykon o 0,5EV (pri stejne vysce). Difuzor pouzivam bud akrylat opal, nebo special rozptylovou samolepici folii (vypada jakoby piskovana, neco na zpusob te v monitorech) nalepenou na cirem akrylatu. Nekdy jich davam vic na sebe jako ND filtr.
Publikováno 11 březen 2021 - 18:06:19
To je dobré vědět. Zaměřím se na to. Ale zatím jsem si ničeho nevšiml. Udělám si fotku a pak tu rovnovměrnost zkusím posoudit ve fotoeditoru. Možná záleží i na průměru válce - můj má 55 mm a výšku 65 mm. Možná tvůj poloměr zakřivení dělá tyhle odlesky. Ten větší úbytek světla bude daný větší plochou kruhu než čtverce při stejné úhlopříčce pokrytí.
Mám různé materiály - z LCD monitoru dvě matované fólie a takovou zvláštní fólii s fresnelovým vzorkem. Pak opálové plexi, to rozptyluje krásně, ale ubírá dost světla. Budu zkoušet nakombinovat ty fólie z LCD, záleží tam dost na pořadí a orientaci těch fólií.
Pro 6x6 zvětšovák tu mám taky nachystaný už chladič - tam to budu mít čtvercové, udělám to přesně jak to máš ty. Jenom vhodných červených ledek nemám dostatek - pro barevný papír musejí být co "nejčervenější". Ty, co mi přišly z ebaye, byly už lehce do oranžova, tak jsem musel do té kruhové hlavy dát nějaké ze starých zásob. On i se zelenou je problém - měla by být spíš zeleň listová. Ty běžné, co jsou "zeleň pravá", při vyšších proudech táhnou dost k modré, takže můžou ovlivňovat modrocitlivou vrstvu. No uvidím, praxe ukáže.
Publikováno 11 březen 2021 - 21:56:24
To je dobré vědět. Zaměřím se na to. Ale zatím jsem si ničeho nevšiml. Udělám si fotku a pak tu rovnovměrnost zkusím posoudit ve fotoeditoru. Možná záleží i na průměru válce - můj má 55 mm a výšku 65 mm. Možná tvůj poloměr zakřivení dělá tyhle odlesky. Ten větší úbytek světla bude daný větší plochou kruhu než čtverce při stejné úhlopříčce pokrytí.
Mám různé materiály - z LCD monitoru dvě matované fólie a takovou zvláštní fólii s fresnelovým vzorkem. Pak opálové plexi, to rozptyluje krásně, ale ubírá dost světla. Budu zkoušet nakombinovat ty fólie z LCD, záleží tam dost na pořadí a orientaci těch fólií.
Pro 6x6 zvětšovák tu mám taky nachystaný už chladič - tam to budu mít čtvercové, udělám to přesně jak to máš ty. Jenom vhodných červených ledek nemám dostatek - pro barevný papír musejí být co "nejčervenější". Ty, co mi přišly z ebaye, byly už lehce do oranžova, tak jsem musel do té kruhové hlavy dát nějaké ze starých zásob. On i se zelenou je problém - měla by být spíš zeleň listová. Ty běžné, co jsou "zeleň pravá", při vyšších proudech táhnou dost k modré, takže můžou ovlivňovat modrocitlivou vrstvu. No uvidím, praxe ukáže.
Nojo ,, koukam na spektral toho Fuji CA a koukam, ze je to jinde nez MG BW. Cerveny to chce "deep red" 660nm, zelene "yellowish green" 550nm a modre "bright blue" 470nm. No, to je skoda, ze ty barvy nejsou kompatibilni s BW multigrade (ale to prece vime, ze barevna hlava neni multigrade). Stacilo by doprogramovat timer a mohlo to byt i na barvu ... zustanu u klasicke barevne hlavy ... zatim
Publikováno 12 březen 2021 - 07:27:53
Když na to tak koukám, jediný problém by možná mohla dělat u bar. papíru ta 450nm modrá, kterou jsi použil, protože při téhle vlnové délce se bojím, že by na výsledné fotce byla horší separace žluté a purpurové - tj. že by žlutá táhla do červena. Ale šlo by tam ještě doosadit 470 nm ledky. Zelená 520 nm by už mohla zasahovat do modrocitlivé oblasti papíru CA, tzn. na výsledné fotce by purpurová táhla do červena. Zelenou by ale šlo dát univerzálně 550 nm, protože na téhle vlnové délce mají vrchol citlivosti pro zelenou jak Crystal Archive, tak Fomaspeed Variant. Dokonce si myslím, že by to pomohlo docílit ještě měkčího kontrastu u MG papíru a zvýšila by se jeho citlivost na zelený osvit. No a jako červenou dát těch 660 nm.
Ale trochu by se to zesložitilo o tu druhou modrou, to je jasné.
Publikováno 12 březen 2021 - 08:05:34
Když na to tak koukám, jediný problém by možná mohla dělat u bar. papíru ta 450nm modrá, kterou jsi použil, protože při téhle vlnové délce se bojím, že by na výsledné fotce byla horší separace žluté a purpurové - tj. že by žlutá táhla do červena. Ale šlo by tam ještě doosadit 470 nm ledky. Zelená 520 nm by už mohla zasahovat do modrocitlivé oblasti papíru CA, tzn. na výsledné fotce by purpurová táhla do červena. Zelenou by ale šlo dát univerzálně 550 nm, protože na téhle vlnové délce mají vrchol citlivosti pro zelenou jak Crystal Archive, tak Fomaspeed Variant. Dokonce si myslím, že by to pomohlo docílit ještě měkčího kontrastu u MG papíru a zvýšila by se jeho citlivost na zelený osvit. No a jako červenou dát těch 660 nm.
Ale trochu by se to zesložitilo o tu druhou modrou, to je jasné.
No .. Zelena je v pohode. Ted tam mam nejakych 520nm, dosahnu kontrastu 165 ISOR, to je tak mekky, ze to v realu nikdy nepouziju. Cili, myslim, ze do modre tato barva nezasahuje. Citlivost je naprosto v pohode, kdybych se dostal do citlivejsich casti krivky, musel bych snizit intenzitu a uz bych pod zvetsovakem nic nevidel. Nejjedodussi cesta je vyrobit dalsi hlavu na barvu ... Ale zajimava je ta dira ve spektralni krivce CA kolem 600nm. Mozna by stalo za pokus vyzkouset oranzovy led 600nm pri nejake male intenzite jako safelight, mohlo by to fungovat ...
Publikováno 12 březen 2021 - 08:34:02
Возможно это уже где-то проскакивало, но вот интересная информация, с моей точки зрения по апгрейду фотоувеличителя Durst Labotator 1000 самодельная светодиодная голова с программным управлением.
https://apenasimagen...ead-using-leds/
https://apenasimagen...mplete-project/
Publikováno 12 březen 2021 - 08:34:46
Publikováno 12 březen 2021 - 10:21:29
Videl jsem, neni to dobre. RGB led maji spatnou modrou a navic to rizeni je zbytecne slozite ...
Publikováno 12 březen 2021 - 10:35:46
Российский форум по фотографии
https://club.foto.ru...age=1#listStart
И вот ещё одна ссылка
http://www.trippingt...8s-condensers/
Publikováno 12 březen 2021 - 11:04:30
Российский форум по фотографии
https://club.foto.ru...age=1#listStart
И вот ещё одна ссылка
http://www.trippingt...8s-condensers/
Ruský fórum podle fotografieA tady je další odkaz
Publikováno 12 březen 2021 - 12:51:39
No .. Zelena je v pohode. Ted tam mam nejakych 520nm, dosahnu kontrastu 165 ISOR, to je tak mekky, ze to v realu nikdy nepouziju. Cili, myslim, ze do modre tato barva nezasahuje. Citlivost je naprosto v pohode, kdybych se dostal do citlivejsich casti krivky, musel bych snizit intenzitu a uz bych pod zvetsovakem nic nevidel. Nejjedodussi cesta je vyrobit dalsi hlavu na barvu ... Ale zajimava je ta dira ve spektralni krivce CA kolem 600nm. Mozna by stalo za pokus vyzkouset oranzovy led 600nm pri nejake male intenzite jako safelight, mohlo by to fungovat ...
Tak to potom jo. Jen jsem na to poukázal, protože mám dojem, žes psal, že měkkost se ti nedaří docílit taková jako u Meocoloru a že oproti modré je to na zelenou mnohem míň citlivé, takže musíš modrou hodně tlumit. Ale třeba už si to nepamatuju přesně.
Ano, ta díra kolem 600 nm je tam kvůli bezp. osvětlení. Jestli ty křivky jsou přesné, nejnižší citlivost spadá do 590 nm. To je asi jantarová. Takže zkusit takovouhle LED. Musí to jít, protože pokud bych musel dělat potmě, to bych se na to rovnou vykašlal :/
Jo a docela by mě zajímala spektrální charakteristika toho Meocoloru, nemáš k tomu nějakou dokumentaci náhodou?
P.S. Přikládám graf spektrální citlivosti fotopapíru Fuji Crystal Archive DP II, aby ostatní věděli, o čem se tady bavíme: Fuji CA DP II.gif 49,75K 6 Počet stažení
Publikováno 14 březen 2021 - 10:00:53
... Vestavba Kaiser dokoncena Zvetsil jsem pocet cervenych led na 16, aby bylo lepe videt ...
Publikováno 14 březen 2021 - 13:11:23
Publikováno 15 březen 2021 - 12:27:07
Publikováno 1 červenec 2021 - 09:48:27
Dotaz na ty, co už multigradační LED hlavu ladili: pro krajní gradace (00 a 5) používá se asi poměry zelené a modré 1:0 a 0:1. Jaký ale je ten minimální krok z hlediska proudu (šířky impulzů) pro přechod o půl gradační stupně ( 00 -> 0, nebo 5 -> 4 1/2)?
Publikováno 5 červenec 2021 - 18:46:45
Dotaz na ty, co už multigradační LED hlavu ladili: pro krajní gradace (00 a 5) používá se asi poměry zelené a modré 1:0 a 0:1. Jaký ale je ten minimální krok z hlediska proudu (šířky impulzů) pro přechod o půl gradační stupně ( 00 -> 0, nebo 5 -> 4 1/2)?
Pro krajni gradace mam vzdy jen jednu barvu (tzn. XX:0, 0:XX) pak se ale pomery lisi. U mekke gradace staci male mnozstvi modre barvy a zacne to tvrdnout a presne naopak. Aby zmekla tvrda gradace, je treba dost zelene slozky ...
Je dulezite nejdriv zmerit prubeh jednotlivych barev, a taky citlivost papiru. Fomabrom Variant, na ktery mam nakalibrovano je citlivejsi na modre svetlo. Resp. pri pouziti mych led to tak vychazelo. Takze u tvrdsich stupnu vychazely o dost kratsi expozicni casy. To jsem se rozhodl narovnat, takze jsem snizil rozsah modre. Ted me vychazeji celkem stejne expozicni casy napric gradaci ...
V puvodni verzi jsem ridil LED pres driver 8-mi bitove. To neslo absolutne seridit. Skoky byly u nizsich urovni prilis velke, protoze LED nema linearni prubeh. Musel jsem to predelat na 16bit, ted uz to je v pohode. Ale pouzivam algoritmus, ktery prepocita 16-bit hodnoty na rozsah 0-255, jinak bych se z toho po..., 16-bit ma 65536 urovni.
Publikováno 5 červenec 2021 - 18:48:36
Dotaz na ty, co už multigradační LED hlavu ladili: pro krajní gradace (00 a 5) používá se asi poměry zelené a modré 1:0 a 0:1. Jaký ale je ten minimální krok z hlediska proudu (šířky impulzů) pro přechod o půl gradační stupně ( 00 -> 0, nebo 5 -> 4 1/2)?
Pro krajni gradace mam vzdy jen jednu barvu (tzn. XX:0, 0:XX) pak se ale pomery lisi. U mekke gradace staci male mnozstvi modre barvy a zacne to tvrdnout a presne naopak. Aby zmekla tvrda gradace, je treba dost zelene slozky ...
Je dulezite nejdriv zmerit prubeh jednotlivych barev, a taky citlivost papiru. Fomabrom Variant, na ktery mam nakalibrovano je citlivejsi na modre svetlo. Resp. pri pouziti mych led to tak vychazelo. Takze u tvrdsich stupnu vychazely o dost kratsi expozicni casy. To jsem se rozhodl narovnat, takze jsem snizil rozsah modre. Ted me vychazeji celkem stejne expozicni casy napric gradaci ...
V puvodni verzi jsem ridil LED pres driver 8-mi bitove. To neslo absolutne seridit. Skoky byly u nizsich urovni prilis velke, protoze LED nema linearni prubeh. Musel jsem to predelat na 16bit, ted uz to je v pohode. Ale pouzivam algoritmus, ktery prepocita 16-bit hodnoty na rozsah 0-255, jinak bych se z toho po..., 16-bit ma 65536 urovni.
.. a abych nezapomnel ... aby to cele davalo smysl, je potreba pouzit nejakou nameritelnou velicinu ... cili urcite ne gradacni stupne. To ma kazdy vyrobce jinak, z toho se neda nic urcit ani zmerit. Jako nejvyhodnejsi se jevi pouzit ISO R.
Publikováno 5 červenec 2021 - 22:03:14
Jak "malé"? 1%? 10%?[…] U mekke gradace staci male mnozstvi modre barvy a zacne to tvrdnout a presne naopak. […]
Publikováno 6 červenec 2021 - 05:59:55
Jak "malé"? 1%? 10%?[…] U mekke gradace staci male mnozstvi modre barvy a zacne to tvrdnout a presne naopak. […]
.. do prilohy davam tabulku me kalibrace ..
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních