Zdravím všechny temnokomorníky,
prosím o radu.Jaké objektivy se používají např.na kinofilm,které na 6x6?Zvětšovák jsem dostal s belarem 75/4,5.Prosím o vysvětlení.Se zvětšováním začínám.
Moc děkuji
Publikováno 26 květen 2019 - 13:00:06
Zdravím všechny temnokomorníky,
prosím o radu.Jaké objektivy se používají např.na kinofilm,které na 6x6?Zvětšovák jsem dostal s belarem 75/4,5.Prosím o vysvětlení.Se zvětšováním začínám.
Moc děkuji
Publikováno 26 květen 2019 - 13:37:20
Ohniska vhodná shodná jsou téměř s těmi na aparátech jako základní záklaďáci.
Publikováno 27 květen 2019 - 09:56:50
Objektivy na zvacsovanie neposkytuju vela moznosti menit zobrazovaci pomer ..
Ked si zmeras uhlopriecku negativu/diapozitivu v mm, tak to je vhodna ohniskova vzdialenost objektivu.
Nie, ze by neslo zvacsovat objektivom s vacsou ohniskovou vzdialenostou, ale nevyuzijes potencial objektivu.
No a existuju velmi specialne objektivy - sirokouhle, to ked sa nezmestis v obyvacke a chces vyzvacsit co najvacsiu zvacseninu na stenu, pouzijes sirokouhly zvacsovaci objektiv. To je objektiv s ohnickovou vzdialenostou mensou, ako je uhlopriecka negativu/diapozitivu, snad ked trochu posetris.
Publikováno 27 květen 2019 - 20:11:55
Dobrý den. Zbytečně velká ohniska s menším formátem negativu také zbytečně prodlužují dobu osvitu, je to tak? Protože se musí zvětšovák vytáhnout o hodně nahoru, aby se obraz vešel na papír. A zase kratší ohniska použitá s velkým formátem nevykreslí na papír celou plochu, je to tak? Takže na kinofilm je nejlepší padesátka, je to tak? A je Anaret lepší než Belar?
Publikováno 28 květen 2019 - 03:33:06
Publikováno 28 květen 2019 - 22:19:14
Chce to zkusit. Mě třeba kino s 80kou vyhovuje, bo mám tyč dlouhou dost a na padesátku mi vycházely časy příliš krátké na nějaké vykrývací cvičení.
Anaret má 4 čočky (konstrukce Tessar) a výsledky OK. Meogon má 6 čoček (konstrukce Double Gauss) a stojí jako tři Anarety; abys viděl rozdíl v kvalitě tak musíš mít pozitivní proces dost dobře odladěný (což pro začátek mít nebudeš, takže rozdíl nenajdeš).
Dobrý den. Zbytečně velká ohniska s menším formátem negativu také zbytečně prodlužují dobu osvitu, je to tak? Protože se musí zvětšovák vytáhnout o hodně nahoru, aby se obraz vešel na papír. A zase kratší ohniska použitá s velkým formátem nevykreslí na papír celou plochu, je to tak? Takže na kinofilm je nejlepší padesátka, je to tak? A je Anaret lepší než Belar?
Publikováno 29 květen 2019 - 08:08:46
Dobrý den. Zbytečně velká ohniska s menším formátem negativu také zbytečně prodlužují dobu osvitu, je to tak? Protože se musí zvětšovák vytáhnout o hodně nahoru, aby se obraz vešel na papír. A zase kratší ohniska použitá s velkým formátem nevykreslí na papír celou plochu, je to tak? Takže na kinofilm je nejlepší padesátka, je to tak? A je Anaret lepší než Belar?
Dobrý den. Zbytečně velká ohniska s menším formátem negativu také zbytečně prodlužují dobu osvitu, je to tak? Protože se musí zvětšovák vytáhnout o hodně nahoru, aby se obraz vešel na papír. A zase kratší ohniska použitá s velkým formátem nevykreslí na papír celou plochu, je to tak? Takže na kinofilm je nejlepší padesátka, je to tak? A je Anaret lepší než Belar?
Kazdy vyrobca ma prehladnu tabulku vyrabanych objektivov, z ktorej vycitas ich parametre.
Vacsinou je teda pravda, ze na kinofilm sa vyrabaju 50mm objektivy. Ale taka Leica vyraba napr. Fotocar 40. Nemam s tym objektivom skusenosti, ale vlastnici si pochvaluju. Ci ide beztrestne pouzit tento objektiv na Axomat, neviem.
Ked pouzijes 80 mm objektiv miesto 50-ky a musis preto vytiahnut hlavu zvacsovaku vyssie, nie je to dovod pre zmenu expozicneho casu. Dovod tohto predlzenia expozicie spociva v tom, ze nevyuzijes celu plochu svetelneho zdroja. Ale ak mas zmiesavaciu komoru na 6x6, zvacsujes iba kinofilm a striedas objektivy s prislusnym vytahom hlavy a zaostrenim, nemal by si mat rozdielne expozicne casy.
Sirokouhle ohjektivy sa nepoznaju podla ohniskovej vzdialenosti, ale uhlu zobrazovania. Preto nemozes napr pre zvacsovanie 6x6 policka pouzit veztrestne objektiv Anaret 50. Tento Anaret nie je sirokouhly. Ale siel by pouzit Rodagon-WA 60.
(Plati zasada, ze pri zvasovani musi byt zjednotena cela opticka cesta. Teda nie len objektiv, ale aj svetelny zdroj. A tu sa to rozpada na zvacsovacie sustavy s kondenzorom a s difuznou plochou. Je i tu na Temnej problematika niekolkokrat rozpisana, v skratke sa da iba urobit odporucenie: Kup si Opemus 4 (ten bez zubov na tyci) skontorluj ci ma vsetky vnutornosti a kup si nejaku tu dobru 80-ku objektiv. Neskor 50-ku. ALebo aj naopak. ALe zacni zvacsovat uz s tym, s cim si ten zvacsovak kupil. Opemus s 80-kou je dobra volba preto, lebo len co zacnes zvacsovat z kinofilmu, bude ta skriet, ze si si este nekupil nejaky ten Flexaret za par supov ... Mozno Hasselblad.)
Publikováno 29 květen 2019 - 14:22:47
Jako dosud vždy,
Keko pravdu dí.
(jsem rozený básník, že?)
Na zvětšování z kinofilmu používám jak 50mm (při zvětšeních na formát 30x40cm a větší), tak 80mm určený pro 6x6cm negativ (při menších formátech 13x18cm až 24x30, a když mi na té 30x40 zvětšenině moc záleží, tak taky), vyjímečně 105mm určený pro negativ 6x9cm (při pidifotečkách 6x9 až 10x15cm. Důvod mám prostý, málo ohebná záda, když je hlava zvětšováku moc nízko nad průmětnou, je mi to velmi nepohodlné, cpát si do toho malého prostoru lupu i s vlastní hlavou pro zaostřování).
Další důvod, proč preferuji i pro kinofilm 80mm objektiv, kdykoli to poměr zvětšení dovolí (a dovolí mi hodně, mám dlouhou nohu zvětšováku připevněnou na stěně): využívá se pouze střed zobrazovacího pole objektivu s nejlepším přenosem kontrastu, rozlišením a neexistující vinětací i při minimálním zaclonění objektivu (clonívám na 1,5, max. 2 kroky od plné díry). Takže teoreticky i prostinký belar 75mm může na kinu dát lepší výsledek než anaret 50mm ). V mé komoře belar a anaret ovšem již neřeším od té doby, co jsem si ke konečně pořádnému zvěšováku pořídil i apo rodagony a apo componon HM, díky tomu zjistil, jak mizerné zvětšeniny jsem v letech 73-83 produkoval a v posledních 10 letech hodně z toho nazvětšoval znovu).
Publikováno 29 květen 2019 - 14:24:21
už bych to omílal asi popáté: stativ, zvětšovák a zvětšovací objektiv se kupuje obvykle na 3 pokusy.
Publikováno 29 květen 2019 - 19:07:12
Potvrzuji.
už bych to omílal asi popáté: stativ, zvětšovák a zvětšovací objektiv se kupuje obvykle na 3 pokusy.
Publikováno 29 květen 2019 - 19:32:06
už bych to omílal asi popáté: stativ, zvětšovák a zvětšovací objektiv se kupuje obvykle na 3 pokusy.
1-2-3-4 Ne není tomu tak, mně se to povedlo až na počtvrté.
Publikováno 29 květen 2019 - 20:34:56
Děkuji za odpovědi. Budu to zkoušet a přijdu na to!
Publikováno 2 listopad 2024 - 09:00:58
Kolegovia,
Poraďte prosím. Na jeden potenciálne zaujímavý (zväčšovákový) projekt zháňam objektív, čo zobrazí / premietne 16x9cm. Čiže asi 13x18 cm - nejaký 210mm? 240mm?
Existuje nejaký Belar v tomto ohnisku, prípadne niečo podobné?
Na top sklá (Componon, EL-Nikkor a pod) nemám rozpočet, navyše zväčšenie tak 3x-4x. To by Tessar mohol zvládnuť, plus rezerva v okrajoch (?).
Publikováno 2 listopad 2024 - 09:46:46
Publikováno 2 listopad 2024 - 09:53:14
Ploci dík za info.
Až sa to posunie z fázy 'myšlienka' do fázy 'je čo ukázať' tak sa pochválim. Nejde o aparát alébrž o spôsob dostať obraz na papier.
Publikováno 2 listopad 2024 - 09:53:20
Kolegovia,
Poraďte prosím. Na jeden potenciálne zaujímavý (zväčšovákový) projekt zháňam objektív, čo zobrazí / premietne 16x9cm. Čiže asi 13x18 cm - nejaký 210mm? 240mm?
Existuje nejaký Belar v tomto ohnisku, prípadne niečo podobné?
Na top sklá (Componon, EL-Nikkor a pod) nemám rozpočet, navyše zväčšenie tak 3x-4x. To by Tessar mohol zvládnuť, plus rezerva v okrajoch (?).
Já bych se úplně těch Compononů a spol. nevzdával. Nedávno jsem pořídil jeden moc pěkný 210 za 1500,-. Koukal bych po těch starších chrome verzích. Případně jsou moc šikovná repro skla G-Claron apod. Tam dokonce na 13x18 funguje již 150/9. Ty se dají taky osadit do závěrek běžných typů, takže snímací-zvětšovací skléčko v jednom.
Publikováno 2 listopad 2024 - 10:02:14
Notoriusi, pravdu máš - ak sa mihne za dobrú cenu, nie nepoviem.
Mám ešte v poznámkach slová ako: Rogonar-S, Comparon, Ysaron a pod.
Prednosť by som ale dal lokálnym, temnokomorníckym informáciám a zdrojom - na karme projektov sa to zvykne prejaviť pozitívne.
Tie G-Clarony...bol som v tom, že repro sklá majú max. kvalitu pri vyšších clonách (f22) a to zrovna pod zväčšovákom nechcem (?). Rád sa ale nechám poučiť.
Publikováno 2 listopad 2024 - 10:40:13
Notoriusi, pravdu máš - ak sa mihne za dobrú cenu, nie nepoviem.
Mám ešte v poznámkach slová ako: Rogonar-S, Comparon, Ysaron a pod.
Prednosť by som ale dal lokálnym, temnokomorníckym informáciám a zdrojom - na karme projektov sa to zvykne prejaviť pozitívne.
Tie G-Clarony...bol som v tom, že repro sklá majú max. kvalitu pri vyšších clonách (f22) a to zrovna pod zväčšovákom nechcem (?). Rád sa ale nechám poučiť.
No je to tak. Chápu, že to může někomu vadit. Mně to naopak vyhovuje, mám pekelně silnou žárovku.
Publikováno 2 listopad 2024 - 10:44:14
To vieš, energetická kríza! Ja mám 7.5W LED
a ked som robil na Fomatone, šlo to do minút.
Publikováno 2 listopad 2024 - 12:26:11
To vieš, energetická kríza! Ja mám 7.5W LED
a ked som robil na Fomatone, šlo to do minút.
Rozumím. Já mám 300W. Ale hodlám to nahradit taky nějakou LED.
Publikováno 2 listopad 2024 - 14:45:26
Ano reprografické objektivy většinou byly korigovány na f22, ovšem ty diskuze na internetu se týkají zaostření na nekonečno, tj. při použití na fotoaparátu. Obyčejné snímací objektivy bych nepoužíval, s výjimkou symetrických objektivů typu "dialyt" (např. Eurynar, reprodukční apo-Germinar aj.), ty by měly podávat stejný výkon na nekonečno i na "makro", ostatní objektivy musejí být korigovány pro dané zvětšení. To se týká i reprodukčních objektivů, ty byly korigované na 1:1; reprodukční apo-Tessary se při použití na zvětšování obracely.Notoriusi, pravdu máš - ak sa mihne za dobrú cenu, nie nepoviem.
Mám ešte v poznámkach slová ako: Rogonar-S, Comparon, Ysaron a pod.
Prednosť by som ale dal lokálnym, temnokomorníckym informáciám a zdrojom - na karme projektov sa to zvykne prejaviť pozitívne.
Tie G-Clarony...bol som v tom, že repro sklá majú max. kvalitu pri vyšších clonách (f22) a to zrovna pod zväčšovákom nechcem (?). Rád sa ale nechám poučiť.
Publikováno 2 listopad 2024 - 15:21:12
Notoriusi, pravdu máš - ak sa mihne za dobrú cenu, nie nepoviem.
Mám ešte v poznámkach slová ako: Rogonar-S, Comparon, Ysaron a pod.
Prednosť by som ale dal lokálnym, temnokomorníckym informáciám a zdrojom - na karme projektov sa to zvykne prejaviť pozitívne.
Tie G-Clarony...bol som v tom, že repro sklá majú max. kvalitu pri vyšších clonách (f22) a to zrovna pod zväčšovákom nechcem (?). Rád sa ale nechám poučiť.
(Jinak teda 7,5W LED - to je ekvivalent 50W žárovky, ne? To je opravdu dost málo..)
Jak které. Ale dnes už je to spíš ekvivalent 60 - 75 W. Já teda v MG4 mám 100 W a je to až moc. Na papíry 18x24 jsou časy krátké.
Publikováno 2 listopad 2024 - 17:53:50
iuliuzz,
výborne, diskusia sa pekne rozbieha a dal si výborné a konkrétne tipy, vďaka.
Photocornupia samozrejme poznám, hrabanie sa v tabuľkách som už absolvoval. Koľko do toho vraziť? Čo najmenej, môže to celé skončiť ako obvykle - nápad a veci v šuflíku. Na druhú stranu, keby to celé malo zmysel tak sa dá objektív vymeniť za kvalitnejší. Momentálne mi úplne stačí poškriabaný Belar.
P.s. 7.5W LED s vysokým tokom a úzkym kuželom (Phillips) je tak akurát na to moje 24x30cm raz za mesiac.
Publikováno 2 listopad 2024 - 19:28:19
Koukám, že já v mg4 mám jen o málo silnější LEDku - 9W (nějaká obyčejná čína). Ale že by mi šly časy do minut, to si nevzpomínám, leda při použití starších Neogazů, ale ty jsou někde mezi kopírovacími a vyvolávacími papíry, citlivost tak o tři clony menší než Fomatony, a stejně ty časy byly 2-4 minuty..
Publikováno 2 listopad 2024 - 19:58:23
Máš 100% lepšie negatívy, u mňa denzita kolíše od buka do buka.
Publikováno 2 listopad 2024 - 21:28:53
Ploci dík za info.
Až sa to posunie z fázy 'myšlienka' do fázy 'je čo ukázať' tak sa pochválim. Nejde o aparát alébrž o spôsob dostať obraz na papier.
Tak tento projekt mě bude asi také zajímat. Potřebuji dostat negativy 6x17 na papír, velkoformátový zvětšovák nemám a do mé komory se mi nevleze, takže najít řešení, jak to zvětšit 3x až 4x by bylo super !
Prozatím dělám kontaktní kopie, které jsou fajn, ale chtěl bych i něco většího.
Publikováno 2 listopad 2024 - 22:16:33
Koukám, že já v mg4 mám jen o málo silnější LEDku - 9W (nějaká obyčejná čína). Ale že by mi šly časy do minut, to si nevzpomínám, leda při použití starších Neogazů, ale ty jsou někde mezi kopírovacími a vyvolávacími papíry, citlivost tak o tři clony menší než Fomatony, a stejně ty časy byly 2-4 minuty..
Podle udaného výkonu to stejně nejde moc posuzovat. Důležitý je světelný tok (lm) a hodně také spektrum, v kterém ta LEDka vyzařuje. Bývá tam špička v modré, což u multigradačních papírů má určitě zásadní vliv. A zase se to liší dle výrobců, plus různé teploty chromatičnosti mají tu špičku různě velkou...Pokud Ďuro navíc používá nějakou směrovou(reflektor?) žárovku, tak to taky oproti všesměrové posílá veškerý tok dolů a nejde moc porovnávat jen podle výkonu (W).
Ale rád si nechám poradit nějakou osvědčenou, kterou kdokoliv používate na multigradaci jako optimální náhradu za klasickou. Už mě to topení taky štve. A ideálně by teda měla mít rychlý náběh. To může být taky potíž.
Publikováno 2 listopad 2024 - 22:16:56
Máš 100% lepšie negatívy, u mňa denzita kolíše od buka do buka.
Heh...taky tak.
Publikováno 3 listopad 2024 - 00:14:40
Vzhledem k tomu, že dělám i na rentgenové filmy - taky tak;)
Jestli problém nebude v tom reflektoru.. Co tam přesně máš za žárovku?
Temná komora →
Vybavení →
GOERZ DAGOR 12"Založeno od Christian , 26-září 2021 Velkoformát, Objektivy |
|
|
||
Teorie, praxe a jiné →
Co se kam nevešlo →
Plísně a jejich šířeníZaloženo od AlesK , 20-listopad 2018 plísně, houby, objektivy a 1 více... |
|
|
||
Fotoaparáty - vybavení →
MF - malej formát, kino a ještě menší krabičky →
Širokoúhlé skloZaloženo od P30T , 13-leden 2017 objektivy, širokoúhlý, wide a 1 více... |
|
|
||
Temná komora →
Vybavení →
Praktica MTL 50 - objektivyZaloženo od baggins101 , 12-prosinec 2015 praktica, objektivy |
|
|
||
Teorie, praxe a jiné →
Začátečníkova školka →
Výměna objektivů při založeném filmuZaloženo od DarksomePhotography , 10-prosinec 2012 film, objektivy, výměna |
|
|
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních