Přejít na obsah


Fotka

Slunečný den, přílišný kontrast


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 186 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 5 June 2019 - 22:27:49

Dobrý den. Zvětšoval jsem fotky. Dělám to už dva večery po sobě, což je doba zcela mizivá na to, abych získal zkušenosti, naproti tomu je to doba dostatečně dlouhá na to, abych zjistil, že něco není v pořádku a stále se to opakuje. Ale měl jsem volno, tak jsem zabejčil a zkoušel. To je velice důležité.

 

Jedná se o fotografie pořízené za slunného dne, kdy panuje velký rozdíl mezi jasy a stíny. Jiné fotky jsou v rámci možností v pořádku, s přihlédnutím k tomu, že se jedná o začátečnické fotky na malém papíru. Jde o fotografie s velkým dynamickým rozsahem.

 

A) Expozice filmu:

1) Fotografoval jsem za slunného dne.

2) Dle vestavěného expozimetru fotoaparátu Zenit TTL (tento ukazoval hodnoty, jako Leningrad 7 i digitál, které jsem použil k porovnání, viz téma "Důvěra v expozimetr").

3) Použil jsem Fomapán 100.

 

B) Vyvolání filmu:

1) Postupoval jsem podle pokynů výrobce.

2) 7 minut Fomadón LQN, přerušení, 3 minuty ustálení Fomafix. Praní.

3) Použil jsem překlápění při vyvolání 30 s nepřetržitě a pak při každé půlminutě několik překlopení.

 

C) Zvětšování:

1) Axomat 4, Fomatol, Fomafix. Ředění dle výrobce. A mezi tím přerušení.

2) Časy dle výrobce.

 

Výsledek a otázka:

 

a) Dosti tmavý negativ. Může na toto mít vliv přílišné překlápění během vyvolávání negativu? Měl bych překlápět méně?

B) Dosti kontrastní negativ. Může na toto mít vliv vyvíjení nebo je to jen a pouze dílem expozice filmu? Měl bych exponovat jinak?

c) Dosti kontrastní, až extrémně kontrastní positiv. V podstatě jsou tam tmavé věci zcela černé a ty světlé zase bílé a skoro nic mezi tím. Může za to špatně vyvolaný negativ nebo špatná metóda při vyvolání positivu?

d) Jak bych se měl zlepšit, aby byl negativ exponovaný za slunného dne použitelný pro positivní proces a aby při positivním procesu vnikly do fotky i střední tóny, ne pouze extrémní jasy a stíny?

 

Děkuji!


  • 0

#2 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,400 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 297

Publikováno 6 June 2019 - 05:19:45

no...

pokud je negativ příliš hustý, bylo by dobré zkrátit vyvolávání (čímž se i sníží kontrast)

pokud je negativ příliš kontrastní, bylo by dobré méně překlápět

pokud je velmi kontrastní scéna, není od věci udělat pull, čili přeexponovat o třeba 1ev a zkrátit úměrně tomu dobu vyvolávání (aby se nepřevolala světla)

déle je možnost užít jinou, více vyrovnávající, vývojku, jiné ředění vývojky atd

ono jde také o to, jak moc využívá daná vývojka citlivost filmu, navíc foma je více méně pověstná poměrně optimistickou nominální citlivostí


  • 1

#3 meCZoun

meCZoun

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 354 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 50

Publikováno 6 June 2019 - 07:27:14

Ad zvetšování: papír jaké gradace jsi používal? Pokud máš kontrastní negativ, vezmi měkký papír a uvidíš, co všechno se dá zachránit...
  • 1

#4 calon

calon

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 285

Publikováno 6 June 2019 - 08:26:57

Obětuj jeden film a udělej zkoušku. Jdi ven a stanov si cíl. To co chceš mít na papíře v ruce až vylezeš z komory. Dejme tomu že tvůj cíl bude fotka kde to napálíš slunci přímo do xichtu a v popředí bude ležet větev v mechu s čitelnými detaily.
Najdeš si scénu a začneš měřením expozice. Je asi jasný že nebudeš měřit slunce ne? Takže změříš popředí. Stanovíš si clonu a expozici. Všechno si piš! Uděláš první snímek. A potom exponuj po 1/3 EV nahoru i dolů až budeš mít rozsah několik EV. Potom to vyvolej podle předpisů pro LQN nebo co to používáš. A pak podle poznámek poznáš kolik je expozice pro ostré slunce a stíny. Hlídej taky teplotu negativní vývojky. Jo není to nejjednodušší ale platí to.
  • 2

#5 Qulck

Qulck

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 146 příspěvků(y)
Reputace: 32

Publikováno 6 June 2019 - 10:42:59

no...

pokud je negativ příliš hustý, bylo by dobré zkrátit vyvolávání (čímž se i sníží kontrast)

pokud je negativ příliš kontrastní, bylo by dobré méně překlápět

pokud je velmi kontrastní scéna, není od věci udělat pull, čili přeexponovat o třeba 1ev a zkrátit úměrně tomu dobu vyvolávání (aby se nepřevolala světla)

déle je možnost užít jinou, více vyrovnávající, vývojku, jiné ředění vývojky atd

ono jde také o to, jak moc využívá daná vývojka citlivost filmu, navíc foma je více méně pověstná poměrně optimistickou nominální citlivostí

 

To s tím pullem při kontrastní scéně je možné jen pokud je celý film nafocen ve stejném prostředí. Pokud mi střídavě vychází a zachází slunce, případně pak fotím ještě k večeru při měkkém světle, je to všechno jen o kompromisu :-D Ostatně klasická poučka "expose for the shadows, develop for the highlights" je v praxi možná snad jen u VF, při focení v ateliéru nebo obecně za konstatních světelných podmínek.


  • 1

#6 oteccasu

oteccasu

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 3,186 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 1,120

Publikováno 6 June 2019 - 10:56:11

....Hochuchlapče zde Ti mnoho lidí rádo poradí, ale asi by bylo nejlepší si něco o focení přečíst. I zde v útrobách najdeš tolik informací, které Ti pomůžou od problémů. Šetři čas a nervy nad zmařenou prací a zahloubej se do čtení. 

  Jelikož jsi z Prahy, tak si najdi temnokomorníka někde kol kolem Tebe a budeš mít po starostech. Takhle se vlečeš od problému k problému. Věř, že moje rada je upřimná a vychází z osobní zkušenosti, kdy jsem se v dětských letech pral s kvalitou několik let, páč nebyl nikdo v okolí, kdo by poradil. 


  • 1

#7 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 6 June 2019 - 16:54:40

Ad zvetšování: papír jaké gradace jsi používal? Pokud máš kontrastní negativ, vezmi měkký papír a uvidíš, co všechno se dá zachránit...

 

Asi nejlepsi reseni pro zacatecnika. Taktez doporucuji.


  • 1

#8 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 186 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 6 June 2019 - 20:49:04

Děkuji za odpovědi.

 

Dobře tedy. Použil jsem papíry 311 N. Na již vyvolané negativy vyzkouším také S a uvidím, jaké detaily se objeví. No jo, já jsem si pro začátek opatřil jen N, protože jsem si myslel, že budu začínat za normálních světelných podmínek, jenže bum, prvních pár negativů jsem zrovna exponoval v podmínkách divokých, neřkuli extrémních... :(

 

A s novými negativy budu zkoušet různé jiné techniky. Co se týče exposice, tak udělám zkoušku. Při vyvolávání dalších negatívů zkusím pak snížit počet překlopení, případně pak i dobu vyvolávání.

 

Pull process je také velmi lákavý. Nevýhoda je, že se musí celý film nafotit za stejných podmínek. Tedy třeba těch extrémních. Kdyby se mezitím pullovaly i záběry za normálních podmínek, tak by pak byly vyblité. Ale čeká mne akce, kde budu celý den venku, to se jeden film nafotit dá. Akorát budu muset zjistit čas vyvolávání. V článku jsem četl, že pokud ISO 100 exponuji, jako polovinu, tedy ISO 50, mám pak zkrátit dobu vyvolávání také na polovinu. Akorát nevím, jestli tohle umí LQN a jestli se s tím smíří ten Fomapán. Na stránce Digitaltruth totiž není zmínka o pullování Fomapánu 100 jako ISO 50. A vím, jsou určitě i lepší materiály a chemie, které spolu lépe pracují, jenže jako začátečník si nechci "rozhrabat všechny pevné body" a jeden den fotit na to a jindy zas na tamto, a pokaždé vyvolávat v něčem jiném atd... Chce to neměnit všechny parametry v soustavě najednou, ale jen některé, nejlépe po jednom... Jinak v tom budu mít brajgl a ve finále se třeba náhodou povede dobrá fotka, ale nebudu vědět, proč :D A nosím zápisník! Ode dneška. Takový netradiční, má totiž kazetu 2×15 min a já si tam nahraju, jak jsem co fotil, a pak si to doma poslechnu a přepíšu.

 

Čtu hodně, dokonce mám originál knihu od pana Kulhánka z roku 1952. Nadto mám několik elektronických knih, čtu internet a některé věci ví člověk i z digitální fotografie, které se věnuji od 2005 (samozřejmě ne volání, ale třeba expozice, kompozice atd.). Občas ale nastane takový problém, že i přes vyšší dynamický rozsah filmu to člověk přepálí ještě víc, než se to dá přepálit na snímači :D

 

Děkuji za odpovědi a budu testovat zmíněné možnosti.


  • 0

#9 calon

calon

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 285

Publikováno 7 June 2019 - 04:14:49

Kulhánka máme doma všichni. A ne jen jednou. To je skoro povinnost. Spíš mi přijde že to všechno víš, ale čekal jsi že se ti povede hned první film. Toho budeš muset ještě hodně pokazit, aby jsi mohl říct "Jo tak tahle fotka se povedla." Cesta je to složitá, ale když by jsi vydržel a neutekl hned zase zpátky k digitálu odměna se dostaví. Ale chce to čas a fotit a fotit a fotit ..... Pokud jdeš fotit na nějakou akci hraj to na jistotu. Nic moc neexperimentuj. Fomuj na nominál, měřákuj na střed a mysli na kompozici. Pro začátek to musí stačit. Pak to kdyžtak v LQNce vyvoláš měkce nebo tvrdší. Já jsem s ní kdysi taky dělal. Je to dobrá i když tvrdá vývojka.
  • 0

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5,726 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 392

Publikováno 7 June 2019 - 07:45:43

mě moc pomohlo už v začátcích investovat do výborného expozimetru

i když se stala chyba, na měření bylo spolehnutí

vestavěné a historické expozimetry proč ne, ale vždy ověřit, hlavně v různých hladinách osvětlení, jestli nelhou

-

na rozdílné světelné podmínky možno mít dvě těla, při cenách materiálů to druhé tělo není takovej náklad

a pak různé možnosti, jak fotografovat na kratší kousek kinofilmu, ať už dělením filmu napůl, nebo jeho opakovaným založením do těla


  • 0

#11 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 186 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 7 June 2019 - 14:28:10

Děkuji za odpovědi. Ano, bude to tak, potřebuji hodně praxe. Tak musím fotit. Také by mne zajímalo, jestli měkké vyvolání a případný pozdější pokus s pull procesem (eventuálně pak i push, když se bude hodit) zvládne LQN nebo jestli je na to R09. LQN totiž v tabulkách nemá časy jiné než pro standardní volání anebo volání bez pohybu. Zato R09 jo.
  • 0

#12 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 186 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 7 June 2019 - 14:29:50

A druhé tělo mít budu, nicméně nikdy jsem nedělil filmy a ani nepracoval s metráží a nemám na to nádoby, musím zjistit, jak na to, a pořídit nádoby. Ale to chce postupně.
  • 0

#13 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,040

Publikováno 7 June 2019 - 19:32:51

Vobec sa necitim byt krajinkarom, aj ked som v polslednej dobe fotil hlavne vonku.
Napriek tomu si dovolim par poznamociek:
- nerozumiem povyku, ze sa toto s kinofilmom neda ... ked idem von, jeden film je minimum, temer vzdy sa da povedat, ze na tom filme sa pocas fotenia svetelne podmienky velmi nemenia;

- 36 obrazkov pre mna je asi tak 5-6 zaberov, kedze kazdy fotografujem viac krat, najma z dovodov viacerych expozicii;

- mam dva oblubene filmy, von si beriem 100T-Max, ked ide o kinofilm, je velmi dolezite mat ten svoj film nacviceny;
- jedno fotenie a jedno vyvolavanie nemoze viest frustracii, i ked kazdemu rad poradim, akykolvek neuspech zaciatocnika vedie iba k povzbudeniu, skusaj znova nejako inak;

- mozno budem v opozicii k mnohym inym nazorom, ale so zle skladovanym filmom tazko urobit terno;

- dobry expozimeter je zakladom systematickej prace;

- svetelne podmienky sa v priebehu roka, dennej doby, ci zmeny pocasia menia, k dobrej fotografii treba idealne podmienky; tatranci si uz za zivot nieco odslapali, odplanovali a odnosili techniky, napriek tomu, ked idu okolo zaber zopakuju, svoje oblubene miesta navstevuju casto;

- vo vseobecnosti sa za dobre podmienly nepovazuju svetelne pomery medzi 10:00 a 14:00 (v letnom case 11:00 a 13:00);

- bezoblacna obloha nevedie k uspokojivym vysledkom ani po zvysok dna;

- fotografovat osoby za prudkeho svetla sa da iba v miernom protisvetle, prednu sosovku treba chranit pred dopadujucim svetlom, bez mrakov treba pouzit ucinnu odrazovu plochu;

- 100T-Max ma neuveritelne dlhu linearnu cast pracovnej charakteristiky, na film dostanes vsetko, ale pod zvacsovakom sa skratka vykryvaniu nevyhnes, ked mas na snimku 100 japonskych ucastnikov konferencie, vykryvanie sa ani urobit neda;

- Ilfordaci maju vyborny film FP4, ktory nema linernu cast pracovnej charakteristiky prilis dlhu a krivka, ktorou je tato charkteristika reprezentovana pripomina velke pretiahnute "S";

- FP4 na rozdiel od 100T-Max je na fotografovanie velkych jasovych rozdielov s ohladom na neskorsie zvacsovanie ovela vhodnejsi, jasy i tiene sice neprenasa presne, deformuje ich, ale spolahlivo sa na papier jednoduchou expoziciou bez nadrziavania dostanu;

- okrem vhodneho filmu treba urobit rozhodnutie aj o vhodnej vyvojke;

- toto si zasluzi samostatnu odrazku: VHODNE SU VYROVNAVAJUCE VYVOJKY;

- vyrovnavajuca vyvojka je D-23;

- este lepsia je vyrovnavajuca dvojkupelova vyvojka DD-23, alebo nieco ine s rovnakym principom;

- skoro bezstarostna je vyvojka Diafine, osobna skusenost je, ze ta original je ta najlepsia;

- vyrovnavaju skoro vsetky pyro-vyvojky, bombasticka je vyvojka Tanol;

- riedenim vyvojok a standom, ci semistandom sa dosahuje rovnako vyrazny vyrovnavajuci ucinok, mne sa ovsem nepaci, vysledok mi pride prilis placaty, ale ked nevies, Rodinal 1:100 a jedna hodina bez pohybu, samozrejme po uvodnom preklapani, vysledok isti;

- kombinaciou vhodneho filmu, vhodnej vyvojky, vyberom vhodnych svetelnych podmienok, vykryvanim pod zvcsovako sa da po rokoch skusania dosiahnut pozeratelny vysledok


  • 3

#14 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5,726 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 392

Publikováno 7 June 2019 - 19:52:02

kdyby přece jen proběhla varianta fotit na kratší kinofilm, tak zde je varianta, jak ho rozdělit napůl

je tam samozřejmě nějaká ztráta, ale 2x15 záběrů jistě bude

skoro všechno při světle a skoro bez vybavení

plná cívka a použitá cívka a koukajícím koncem-zbytkem filmu

odstřihne-zarovná se konec z plné cívky a slepí se s koncem na prázdné cívce, důležité je, aby cívky byly co nejblíže sobě a neosvitlo se zbytečně moc filmu z plné cívky - kvůli poslednímu záběru

přiložit k sobě a slepit, osvědčila se mi jakás tenká páska koh-i-noor

pomocí jakékoli kličky, něco nabodnout na konec cívky v kazetě, poraď si nabodnout a ZHASNOUT A ZAKRÝT HADREM, ZATEMNIT

no a pak převinout z plné cívky (obě cívky jsou na dotek u sebe) do prázdné polovinu filmu - otáčky se musí spočítat, zjistit pokusem 

pak rozsvítit a střihnout spojené cívky od sebe

zastřihnout konce filmů a máš dvě cívky, každou s půlkou filmu

Přiložený soubor  plna civka a prazdna civka.jpg   89.04K   2 Počet stažení

Přiložený soubor  plna civka a prazdna civka zastrizeno.jpg   88.49K   2 Počet stažení

Přiložený soubor  plna civka a prazdna civka slepeno pripraveno.jpg   89.21K   2 Počet stažení

Přiložený soubor  film previnut obe civky maji pul filmu.jpg   98.23K   2 Počet stažení

Přiložený soubor  dve civky rozstrizene a s upravenymi konci filmu.jpg   85.08K   2 Počet stažení

 


  • 0

#15 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 7 June 2019 - 21:25:14

Hm, mám lepšie riešenie, kúpiť metráž a urobiť si filmy dle přáni!


  • 0

#16 fotograf302

fotograf302

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 186 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 7 June 2019 - 23:20:14

Děkuji velmi za další odpovědi!

 

Ano, to je možná také jeden z kamenů úrazu, že jsem na film nepořizoval mnoho expozic na jeden záběr. Chtěl jsem totiž nedočkavě a dychtivě za třeskutých úderů závěrky ozkoušet všechno možné nejlépe hned a podívat se, co z toho bude za fotky. Tím pádem jsem nevytvořil materiál, který by byl později jednoduše zpracovatelný. Ale jen složitě anebo vůbec.

 

Už nejsem frustrovaný, ale povzbuzený, protože když něco nejde podle mých představ, tak to chci udělat lépe. Proto také vznáším za třeskutých plastových zvuků kláves dotazy zde. Trpělivost se však ozve, až když je průser na světě. Je zrádná.

 

Ohledně skladování filmu, ty filmy, co jsou již vyvolané, jsem použil během prvních pár hodin až dní od doručení, zbytek je v lednici. Jestli byly dobře skladované před doručením nevím, ale asi jo. Zítra použiju. Příští týden mi přijdou nové Fomapány, a tak je také pečlivě uskladním.

 

Dobrý expozimeter si zapůjčím a později pořídím. Porovnával jsem různé stroje a rozdíly, ale faktem je, že pokud existuje jedno spolehlivé měřítko, podle kterého mohu pokaždé pracovat, je to to nejlepší, co můžu mít, a měl bych se jím řídit. A pak taky ještě rozum.

 

100T-Max vůbec neznám a vyzkouším, ale zatím, jak jsem výše uvedl, nechci měnit všechny proměnné najednou, protože bych pak ani nevěděl, co mi pomohlo a co ne, chce to postupně.

 

Co se týče vykrývání, tak je to skvělá metóda, no prve jsem ji okusil před lety právě v grafickém programu, kde je na všechno čas, lze se vrátit zpět, umazávat a rozšiřovat masky, ale tady to nejde, nicméně jsem zrovna dneska zkoušel zvětšovat fotku světlého květu s rozostřeným tamvě zeleným pozadím. Původním výsledkem byl samozřejmě zcela bílý květ bez kresby na zcela černém pozadí. Nepoužitelné. Pak jsem ale zvýšil čas osvitu, udělal díru do čtvrtky a s jemným pohybem vykrýval a získal jsem kresbu v květu a rozumně tmavé, ale ne černé listové pozadí. Ne ideální, ale motivace opět +1. Ono to půjde.

 

Takže R09 je tedy také vyrovnávací vývojka, pokud ji zředím 1:100 a nechám po překlápění stát? To je také skvělá informace. Musím vyzkoušet. Ale s LQN asi nejde udělat nic vyrovnávacího, že? Ani s tím nelze spolu s Fomapánem 100 pullovat, že? Nebo snad platí to, že přeexponuju ISO 100 na půl stovky a pak zkrátím čas volání na polovinu? Nemyslím si, že by to bylo tak jednoduché, ač jsem objevil články, kde je toto psáno.

 

Budu zkoušet. Postupně a bez fanatismu. S rozmyslem. A psát (nahrávat a přepisovat) si výsledky. Jinak bych se musel bacit s hlasitým třeskem do hlavy perlíkem, kdyby se mi něco povedlo, ale nevěděl bych, jak jsem k tomu došel a neuměl proces zopakovat.

 

Návod na dělení filmu je také skvělý. Byl jsem prve zaražen, jak se to dá asi udělat. A teď jsem se s plesknutím uhodil do čela a zjistil jsem, že je to přeci logické. Ale původně by mne vůbec nenapadlo navázat nový film na konec starého.

 

Co se týče té metráže, to je určitě výhodná varianta, ale nemám nádoby na film a neumím jej do nich vkládat. Naučím se to.

 

Ještě jednou díky. Jó éjszakát. Kellemes hétvégét. Jó sört akarok inni :D


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních