Co se stalo s fotografií? Co zůstalo z odkazu, přetrvávajícího ze starých estetických tradic autorů, určujících nové pohledy na fotografický obraz? Co se tedy dělo během posledních třiceti let, které propustily tradiční fotografii na cestu dobrovolně voleného vyhnanství? Došlo k pouhému rozpadu tradičních technologických limitů, či naprosté ekonomicky motivované zkáze celé kategorie formy obrazového sdělení? Procitli jsme již zcela do stavu nehmatatelné virtuální reality, vyhovující představě o ideálu masivní manipulace? Nebo se jedná pouze zastydlé tradiční představy? Stane se záhy bezstarostně realizovaná tvůrčí činnost předmětem všudypřítomného profízlovanéno, intenzivně státem řízeného systému kontroly komunikačního prostoru a cenzury? Stanou na pranýři nepočetní nadaní autoři, kteří se nezávisle snaží o osobitý pohled na svět kolem nás? Připravuje státní moc, závislá na konsensu bludu na tyto autory doživotní klatby, jak jsme tomu nejnověji svědky v tzv. "Kolébkách svobody", na severovýchod od nás? Bude bludička mediálního pětisekundového úspěchu jediným kritériem finančního profitu? Bude vůbec v budoucnu uznávána skutečná, usilovnou systematickou prací podložená forma fotografického sdělení, vycházející z osobní vzdělanosti a osobní talentové vlohy autora? Nebo bude již definitivně odsunuta do kategorie analfabetického elektronického sdělení, prosté elementárního duševního úsilí? Převládne epidemie mediálního masového buranství, ověšeného hrajícími batohy a sdílejícího On-Line galerie obrázků kategorie privátních exkrementů, tupě závislá na displejích inteligentních GSM zařízení? Bude kategorie klasické fotografie výsadou a prožitkem úzké komunikativně uzavřené skupiny, zcela nezávislé na globální komunikační platformě? Třicet let otřáslo fotografií, zbyl jen pohublý ostrůvek orthodoxních vyznavačů, kteří nechápavě sledovali hromadné pálení autorských negativů Bretem Westonem v domácím krbu, nechápajíc popření vlastní autorské tvorby. Nechápajíc, že v tomto experimentu jde pouze a vždy jen o peníze! Temná komora.cz, zde platforma patriotů klasického fotografického postupu je pouhou hrstkou unavených hráčů, pracujících převážně digitálními zobrazujícími postupy. To se stává... Osadíme šedivějící skráně rozvernými barety a vybaveni malířským stojanem, dřevěnou trojnožkou a batohem s chrastícími deformovanými tubami barev a zaschlou malířskou paletou vyrazíme do civilizací zdevastované krajiny s pokusem, alespoň zachytit v samotě zbytky páchnoucích zlatavých technických monokultur a zbytků toho, co se ještě před třiceti lety dalo nazvat lesem v úporné snaze o autentickou formu našeho estetického sdělení. Fotografie nám jej již v dnešní průmyslové podobě nabídnout nemůže!
S pozdravem: L.P. 19.9.2019 "Starý Jezevec" Erik