Ahoj Lucia,
rozhodně nepatlej nic na objektivy, raději ani na filtry. Tyto změkčovací pokusy můžeš dělat z ostrého negativu pod zvětšovákem. Kouř, vazelína, síťky, vrypy.... možností je mnoho.
Makro, wide a jiné předsádky na dvojočky také dávají jinou kresbu.
Se Sudkem a jeho procesy je to složitější a nejednoznačné. V Mionší používal expozice v desítkách minut, v panoramatech "pomalejc,nebo rychlejc", v reklamách exponoval přesně. Při fotografování Hukvald mu policajti zabavili filmy, standardně vyvolali a bylo to nepoužitelné. To, že záměrně přeexponovává a podvolává řekl i v rozhovoru, receptů na zaručeně sudkovy vývojky se pohybuje hodně, ale jsem trochu skeptický.
Také objektivů měl mnoho, nejen archatických, ale i nejnovějších.
A říkal, že fotografie je daná formátem negativu.
Něžné záběry, to myslíš jako high-key ? To Keko popsal přesně. Vývojka rozmývající zrno je třeba DK 20, z komerčních Perceptol.
Pozor na pojmy kontrast a strmost (gradace). Kontrast je rozdíl mezi nejbělejší bílou a nejčernější černou, gradace je sklon (strmost) křivky která je propojuje. (teď jsem ji někde viděl označenou jako saturační křivka, trefné)
Exponuj na stíny, vyvolávej na světla, to stále platí. Úsloví vzniklo v době ortomateriálů, kdy se průběh vyvolávání kontroloval proti červené lampě - to dnes ale nejde, musíme holt pokusničit s materiály, lázněmi, ředěním, teplotami, pohybem atd, atd....
Pokud chceš negativy ne černobílé, ale šedošedé, tak foma retro soft 320, zatím se s ním peru, je to doopravdy hodně specifický film.