Zdravím , jdu za váma pro radu , při zvětšování nemůžu dosáhnout toho aby jsem fotku exponoval aby jsem z negativu vytáhnul i pozadí , zkoušel jsem objektivy 4,5/80 , 4,5/55 , oba na clonu 4,5-11 výsledek bez větších změn , žárovku jsem také zkozšel měnit , původné jsem měl ve zvětšováku 75w opálovou , nyní jsem ji zaměnil za led 100 w 1521lm 6500 K , s opálovou žárovkou byly časy od 3 do 9 sekund podle clony , s ledkou 2 - 5 sekund , myslím že by to ještě mohlo být papírama , ty mam FOMASPEED 311 C 10,5x14,8 , vývojka FOMATOL LQN , foceno na FOMAPAN 100/135-36 , přikládám negativ a výsledné foto . za každou radu předem děkuji

nemohu vytáhnout pozadí
#1
Publikováno 4 August 2020 - 17:06:24
#2
Publikováno 4 August 2020 - 18:07:12
chce to měkčí papíry, nebo multigrejdy. céčka jsou předpokládám tvrdý, tak se nediv, že tam nedostaneš kresbu jak ve stínech tak ve světlech
#3
Publikováno 4 August 2020 - 18:33:01
Jo myslel jsem si to , musím objednat . Díky
#4
Publikováno 4 August 2020 - 18:51:18
ale čistě z fotografického hlediska bych se alespoň u této fotografie na to vykašlal, pozadí by bylo jen zbytečně rušivé
#5
Publikováno 4 August 2020 - 19:43:01
Ano , tuhle fotografii a negativ jsem vložil protože je tu pěkné vidět co mám na mysli .
#6
Publikováno 4 August 2020 - 19:50:10
a nejsou ty dámy ve stínu, resp. pod nějakou stříškou a za nimi slunečný den? pak je tam velký expoziční rozdíl, to pozadí je přeexponované a dostat ho na papír je o to těžší
kdyby tváře i pozadí měly společně stejně silné osvětlení, dostat je na papír půjde líp
#7
Publikováno 4 August 2020 - 20:56:24
Jednou se mi pomocí teplé vývojky podařilo vyrobit z normální gradace perokresbu...omylem...
#8
Publikováno 4 August 2020 - 21:30:20
Je to tak , jsme pod stříškou a venku bylo jasno . Na negativu ale přeci jen nějaké pozadí je , budu dělat objednávku tak vezmu papíry s normální gradací a ještě to zkusím .
#9
Publikováno 4 August 2020 - 22:10:03
A co si tam (vedle jiného papíru) dát zpátky tu 75 W žárovku a zkusit si pohrát s vykrýváním ?
#10
Publikováno 4 August 2020 - 22:39:44
janceman, on 04 Aug 2020 - 20:30, said:
Je to tak , jsme pod stříškou a venku bylo jasno . Na negativu ale přeci jen nějaké pozadí je , budu dělat objednávku tak vezmu papíry s normální gradací a ještě to zkusím .
já bych se tímhle snímkem tolik netrápil, ale můžeš si s tím pohrát, hlavní je vždycky porozumět k čemu došlo
můžeš příště změřit expozici pod střechou i venku a uvidíš ten rozdíl
#11
Publikováno 5 August 2020 - 07:21:23
Scéna dokonale připravená pro výuku aplikování "fill-in flash" (nevím, jak to říct správně česky) nebo odrazné desky.
zjednodušeně:
focení v prudkém protisvětle, kdy hlavní snímaný objekt je ve směru k objektivu fotoaparátu utopen ve stínu (např. protislunce, ukázková scéna lidí pod stříškou, navíc s obličeji natočenými do stínu),
Fill-in flash: nasadí se blesk a podle jeho výkonu či režimu (a taky jeho spolupráce či nespolupráce s fotoaparátem a stupněm jeho technologické výbavy) se nastaví síla záblesku a expoziční čas, chce to trochu více znalostí a cviku. Jde o to prosvětlit ty snímané obličeje tak, aby se expoziční rozsah, resp. rozdíl hustoty partií málo osvětlené popředí/silně osvětlené pozadí) na negativu (dynamický rozsah pro ty mladé, dotčené číslicovou technologií) vešel následně i do expozičního rozsahu papírů zvolené, resp. nejlepší, gradace, pro konkrétní snímek.
U odrazné desky je je nácvik jednodušší, požadovaný efekt podobný - odraženým světlem prosvětlit obličeje.
Pokud ovšem již při snímání na to fotograf nemyslel a vyšlo to, co vyšlo, nezbývá než vykrývat při osvitu na papír, jak správně napověděl LuzJi.
Ale jak tu fotku vidím, nechal bych ji tak - použitím měkčí gradace se ztratí kontrast kresby v obličejích dívek, budou "vyblité". A stejně se bez vykrývání obličejů (potažmo i hrudníčků) nepodaří to dobře nasvětlené pozadí do plné kresby dostat (a já bych o to ani nestál, pro tu fotku vůbec není důležité, ta má šťávu tak, jak to je. Maximálně bych použil multigrade papír a dvojí osvit = první filtrací tvrdší (pro kontrastní kresbu v podexponovaných obličejích) a druhý při současném vykrytí obličejů a hrudníků filtrací velmi měkkou ( pro lepší kresbu přesvětleného pozadí), ale nepřehnal bych to, ať ten charakter scény není zabit)
#12
Publikováno 5 August 2020 - 10:31:05
Existuju filmy Tri-X, HP5+, FP4 ... To su filmy, ktore deformuju svetla a tiene tak, ze sa do kopirovatelneho rozsahu jasov zmesti viac. Toto T-MAX, Deltaa ine moderne filmy nedokazu.
Vyrovnavaci sposob vyvolavania rovnako dobre pomoze riesit zlozite svetelne podmienky s velkym rozsahom jasov.
Ked fotim, snazim sa mat objekty(subjekty) hlavneho motivu osvetlene rovnomerne. Ostatne sa komponovanim snazim zo zaberu vylucit. To vtedy, ak to ide. Ak to nejde, alebo sa mi nepodari, co si zaumienim, potom vykryvam. Nesnazsim sa "to" napravit zmenou gradacie papiera. Tou sa totiz meni aj strmost hlavneho motivu a oko vyhodnoti taketo riesenie ako nespravne, nebude ho akceptovat.
Cely zivot, co fotim, stalesa ucim.
Vsetkymi nepodarkami krmim odpadkovy kos. Moj kos je obezna svina s kardiovaskularnymi problemami a kornatenim zil
#13
Publikováno 5 August 2020 - 11:37:48
#14
Publikováno 5 August 2020 - 14:44:32
Já s tím zase po několika začínám a téměř vše jsem zapomněl , papíry jsem koupil ani nevím proč tvrdé , no několik už jich je taky v koši . Ještě bojuji i s bleskem synchronní čas už jsem vyhlásil a teď mám fotky s bleskem zase přepaleny, chvilku mi to bude zase trvat
#15
Publikováno 5 August 2020 - 14:45:58
Po několika letech a čas jsem vyladil , píšu na mobilu tak tam občas skočí něco jiného
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních