Ahoj temnokomornici,
i kdyz bylo toto tema vice ci mene popsano v nekolika prispevcich, nenasel jsem zadny (pokud jsem se neprehledl), ktery by se specialne tomuto tematu (tak trochu vedecky) venoval.
Po cca 50-ti naexponovanych negativech jsem konecne (vim, ze pozde - nekamenujte me) dosel k zaveru, ze by bylo vhodne alespon jednu z mnoha promennych stabilizovat. Tudiz jsem v pocatcich zkoumani vlastniho expozicniho indexu.
Na tom, jak spravne exponovat negativ se podili mnoho dilcich veci. Typ filmu, typ vyvojky, vyvolavaci proces, vlastnosti a presnost expozimetru, vlastnosti a presnost fotografickeho pristroje...
Jednu promennou ve svem procesu eliminuji tim, ze pouzivam vyvojku Diafine, kde nejde ovlivnovat kontrast. Tim si trochu zednodusuji proces, protoze nemusim zkoumat vyvolavaci cas a teplotu ani vysledny kontrast - to vse je dano! V pripade pouziti teto vyvojky jsem se docetl, ze staci (pokud je k dispozici densitometr) naexponovat sedou tabulku a dojit k policku s densitou 0.75 (densita zony 5 - stredni seda). Desitometr vlastnim a tak jsem to zkusil. Vysledky byly pro me prekvapujici. Kazdy ze ctyr fotoaparatu, ktere vlastnim vykazoval naprosto odlisne vysledky.
Testoval jsem zatim filmy Fomapan 100 a Fomapan 200.
Expozicni index Fomapanu 100 mi vysel u fotoaparatu c.1 ISO 64, u c. 2 ISO 80, c.3 ISO 100, u c. 4 ISO 160. To jsem uprimne necekal...ze budou takove rozdily. Vsechno jsou to ale starsi aparaty a tak je to tak trochu mozne (ze kazdy meri, vyhodnocuje a exponuje jinak). U Fomapan 200 to bylo jeste trochu "silenejsi" ... ale tento film neni uplne "kalsicky" a tak si mozna s Diafine ne uplne rozumi.
Kdyz se vratim k Fomapan 100 - okometricky me prisly negativy hodne kryte a tak jsem mel spis tendenci podexponovavat ... navic jsem se docetl, ze Fomapan 100 v Diafine ma EI spis 200. Nekolik mesicu jsem to tak exponoval. Negativy se mi zdaly kryte spravne. Merenim jsem zjistil ale neco jineho. Ze v pripade fotoaparatu c. 1 (typy schvalne neuvadim, mohu pozdeji, ale neni to podstatne) dosahnu density 0.75 (exponovano neprimym svetlem na sedou tabulku) pouze kdyz preexponuji na ISO 64. Zaroven jsem si udelal par snimku tak, ze jsem doplnil sedou tabulku kouskem bileho papiru a cerne sametky ... meril jsem rozsah density (kontrast) a skutecne nejvetsi rozsah byl v tomto pripade (ISO 60, ISOR cca 105). Jeste jsem nemel cas zkusit exponovat film beznym zpusobem pri pouziti tohoto EI, ale napadlo me, kdyz me prisel "normalne" kryty negativ na ISO 100 - 200, tak tento bude asi dost tmavy .... na druhou stranu asi musi byt, jelikoz denstita podlozky filmu me u Fomapan 100 vysla 0.35 a Fomapan 200 dokonce 0.37! Tak si rikam, ze to mereni nebude uplna kravina, a ze negativy asi musi byt tmave, kdyz je tak tmava podlozka. .. pardon rec je o kinofilmech! Fomapan 100 ve formatu 120 svitek ma densitu podlozky 0.18! A to je dost podstatny rozdil! I proto mi mozna bez tohoto "zkoumani" lepe vychazely snimky se formatu 120.
Mate s tim nekdo zkusenosti? Je tu nekdo kdo to meril nebo zkoumal a dokazal by mi poradit?
Dekuji moc za odpovedi!